Surpriza pe net-ul romanesc

Singurul instrument unanim recunoscut de evaluare a performantei site-urilor, Traffic.ro, va avea concurenta. Biroul Roman de Audit al Tirajelor a lansat un proiect de masurare independenta a audientei pe Internet. Pe fondul nevoii editorilor, agentiilor si clientilor de a se ajunge la o audienta cumulata (editie tiparita si editie on-line) BRAT va urma modelul uneia dintre tarile europene care au reusit acest lucru (Elvetia, Marea Britanie sau Germania). Aflat in etapa consultarii, BRAT estimeaza ca in primavara lui 2007 acest sistem integrat va fi functional.

sâmbătă, 19 august 2006, 4:43

Singurul instrument unanim recunoscut de evaluare a performantei site-urilor, Traffic.ro, va avea concurenta. Biroul Roman de Audit al Tirajelor a lansat un proiect de masurare independenta a audientei pe Internet. Pe fondul nevoii editorilor, agentiilor si clientilor de a se ajunge la o audienta cumulata (editie tiparita si editie on-line) BRAT va urma modelul uneia dintre tarile europene care au reusit acest lucru (Elvetia, Marea Britanie sau Germania). Aflat in etapa consultarii, BRAT estimeaza ca in primavara lui 2007 acest sistem integrat va fi functional.


Comentarii (25)Adaugă comentariu

bart  •  19 august 2006, 16:55

Traffic.ro este singurul instrument romanesc. Sunt foarte multe alternative asemanatoare in .com (poate chiar mai bune) si care sunt accesibile si utilizabile de catre paginile romanesti cu oarecare neajunsuri. Acestea ofera o statistica extrem de buna a numarului de vizitatori, afisari, cei mai buni referenti, etc., insa nu pot oferi clasamente in raport cu celelalte domenii .ro. Mai ales din acest punct de vedere este cu adevarat o veste buna ca va fi spart „monopolul” traffic.ro.

Bogdan Cercel  •  19 august 2006, 17:02

ca in orice alt domeniu, concurenta nu poate fi decat binevenita. Exista intr-adevar servicii alternative insa pana acum, diferentele in rezultate au „obligat” piata sa asume trafic.ro ca unic instrument „relevant” de masurare a audientelor on-line.

fost masurator de audienta  •  19 august 2006, 17:50

nu este adevarat ca traffic.ro va avea concurenta. brat este insusi un monopol impus de cateva persoane ego masturbatori din presa romaneasca (ex. corneteanu de la ringier) care au promovat metode alternative de masurare a audientei pe o piata care deja le avea. in toate tarile civilizate audienta nu este masurata de companii „concurente”pentru ca rezultatul ar fi acelasi si unde ar mai fi concurenta? dar brat pt. ca este o institutie auto formata a presei si ulterior politizata a acesteia a incercata sa rada orice alte masuratori de audienta din piata (exceptie TV) ca sa fie controlate de ei. de obicei cei care erau primele voci in brat acum cativa ani nu aveau habar de ce se intampla in masurarea de audienta. de ex. i-au pacalit pe amaratii din presa locala sa dea bani pt. SNA dar cand au iesit rezultatele, la nivelul acelor amarati nu se putea face nici o analiza datorita esantioanelro f. mici din baza de date. poate lucrurile s-au mai schimabt de acum cativa ani dar ma indoiesc. cei care sunt pe piata asta de mult stiu foarte bine despre ce vorbesc.

o ultima intrebare pentru baietii smecheri din presa romaneasca: de ce BRAT adica biroul roman de audit al TIRAJELOR, face masurare de audienta? tirajul este altceva decat audienta … etc.

raspunsul simplu este: pentru ca asa vrea muschii unora care doresc sa detina controlul asupra a tot ce misca si sa arate ce tari sunt ei. stiti despre cine vorbesc…

sportBlog  •  19 august 2006, 20:24

Avem nevoie de un studiu acceptat de agentiile de publicitate pentru a putea creste piata online. Cu cat mai repede … cu atat mai bine.

Craiova!!!!!!  •  19 august 2006, 23:39

Revine subiectul!!!!
Stiu ca ti-a placut!
Poate mai scri!
Si bafta!
sa ii omoare pe caini!

Craiova!!!!!!  •  19 august 2006, 23:39

Poate mai scrii!!!!!

cristian  •  20 august 2006, 0:59

ce mai surpriza…astia de la brat se plictisesc in draci si au mai gasit ceva de facut. si ce mai subiect tolontane …zic sa iei niste sfaturi de la gusti despre ce e ala blog. dc? pai asta e blog sportiv nu cel putin dupa nume. acum te trezisi sa vbesti de brat si trafic.ro tu mare cunoscator. incearca sa vbesti de pagina web a gazetei sau articolele de 2 lei ale voastre…articole din alea gen libertatea: 2-3 randuri o poza mare si gata pagina. e o diferentza intre album foto si ziar domnule tolontan!

Florin  •  20 august 2006, 12:09

Domnule Tolontan,cu tot respectul dar nu ne prea intereseaza statisiticile…aici ar trebui sa fim in domeniul sportiv,nu la facultatea de marketing…Cat despre rubricile din Gazeta unde ne informati cu privire la audientele Antenei 1 si ale altor emisiuni sportive,nu ne intereseaza nici acest aspect…In rest numai de bine…Succes in continuare!

Napy  •  20 august 2006, 12:44

Hai sa vedem de unde a inceput totul. Ipoteza de lucru a BRAT catre membrii sai suna cam asa:

„BRAT a lansat initiativa realizarii unui sistem de masurare a performantelor site-urilor web: trafic, audienta, profile.

Primul pas ce trebuie facut in acest proiect este realizarea unui sistem de masurare a traficului siteurilor web, sistem independent, care sa fie total transparent si la dispozitia beneficiarilor sai, sistem asupra caruia Departamentul de Internet al BRAT sa aiba control total si exclusiv.”

Asta e de fapt si marea problema: controlul.
Pe Internet cuvintul „control” are o reputatie foarte proasta. 😉 Nimeni nu doreste sa fie controlat. Personal am fost printre primii care au facut trecerea de la top100.ro la Trafic.ro dar nu mi-am dat seama cit de „controlat” voi deveni. Dezavantajul fiecaruia de a fi „controlat” s-a transformat brusc intr-un avantaj cind Trafic.ro a devenit un standard si ai putut sa te compari cu altii.

Daca BRAT va dori cu adevarat sa faca acest demers va lasa masurarea traficului/audienta/profile unei institutii/organizatii non-profit/firme/site care sa implementeze acest standard dpdv tehnic. Si se va concentra pe promovarea mediului online prin prezentarea datelor culese. Interesul agentiilor media este atit de scazut pe online si din cauza ca prea putini au incercat sa ii directioneze catre internet. „Emblema BRAT” pe siteul tau va valora foarte mult in ochii agentiilor.

Si eu cred ca acest demers are cele mai mari sanse de reusita daca este pus sub umbrela BRAT. Trafic.ro are multe probleme tehnice si de aceea trebuie contruita o unealta independenta care sa satisfaca nevoile unor clienti elitisti: marii publisheri de online.

Singura mea preocupare este sa devina un standard tehnic transparent si sa nu poata fi controlat. Dpdv tehnic lucrurile sint banale. Si Google Analitics si Webtrends si Trafic.ro se bazeaza pe aceleasi principii de functionare. Proiectul poate fi gata in 3 saptamini. Dar tot atit de usor pot fi „manipulate” datele.

PS Nu sint de acord cu antevorbitorii mei cum ca pe acest blog nu au ce cauta discutii non-sport. Acesta e blogul lui Tolontan si scrie despre ce vrea el. Ca e sub brandul blogsport e doar un detaliu. Iata, pe mine m-a atras subiectul si am postat aici,desi nu (mai) sint un fanatic al sportului

PS2 Urmaresc articolele tale cu analogii din industia IT & C & New Media si-mi dau seama ca de preocupa subiectul. Tine-o tot asa 🙂 Poate mai aduci segmente de cititori pentru gsp 😉 Iar curajul de a dezvolta atitea produse pe online nu trebuie decit aplaudat.

PS3 Dupa emailul probabil iti vei da seama de identitatea mea 😉 Va tin pumnii miercuri la Steaua-Standard. Cred ca toata industia de sport va avea de cistigat daca se califica Steaua. Ce BRAT? Ce SNA? The money will flow 🙂

grotesque  •  20 august 2006, 14:26

In primul rand, trafic.ro nu este singurul instrument de pe piata, DAR – probabil este cel mai bun.

E normal sa vrei concurenta pentru M.Schumacher, dar nu cred ca spargandu-i cauciucurile masinii vei avea un campion (concurent) mai bun.

Pt Napy – care sunt problemele tehnice la trafic.ro? Vorbesti in cunostinta de cauza sau pur si simplu arunci zvonuri? Chiar ma intereseaza un raspuns pertinent. Multumesc.

cristian  •  20 august 2006, 15:20

trafic.ro este cel mai bun de pe piatza din romania avand cele mai explicite detalii sa ma exprim asa. oricum brat daca va face ceva va face mai hi level, in general destinat companiilor, adik in pe bani grei…trafic.ro mai are erori sa spunem asa diverse bug-uri dar nimic nu e 100% deci…

sportBlog  •  20 august 2006, 15:25

BRAT-ul va face un studiu de audienta adresat agentiilor de publicitate si cumparatorilor de publicitate online. Trafic.ro este o solutie ok …. dar piata are nevoie de un studiu care sa fie considerat de toata lumea independent.

Silviu CIAKY  •  20 august 2006, 17:16

Ca si Administrator de site va spun urmatoarele:
1. traffic.ro nu e singur
2. traffic.ro are probleme tehnice… pe aceeasi perioada el imi da numar dublu de viztatori.

Acum intrebarea: De ce ziarele nu-si dau singure logurile catre o firma independenta si aceea firma sa arate statistica?

Raspunsul: Pentru ca pe NET se taxeaza pe vizite sau pe click-uri si nicidecum pe VIZITATORI UNICI. Aici e problema… poate va ganditi si la asta. Site-uri cu vizite sunt o groaza… sa-mi arate cineva o statistica cu vizitatori unici (se poate analiza daca sunt prin proxy sau nu)

Silviu CIAKY  •  20 august 2006, 17:17

Pentru grotesque:

iti recomand un email detaliat cu intrebari la numelemeu unit la hotmail.com. Iti dau toate delatiile 😉

marcel cristea  •  20 august 2006, 18:30

Buna ziua
Sunt Marcel din Vaslui, lucrez la un ziar local [i unul dintre domeniile pe care le am este sportul. V-ar deranja daca v-as mai trimite din cand in cand cate un material referitor la FC Vaslui?
Mi-ar placea sa primesc sfaturi si critici de la o persoana avizata si cred ca una dintre ele sunteti dumneavoastra (Mai ales ca sunteti din acelasi judet 🙂 )
Astept un raspuns de la dumneavoastra si sper ca nu am indraznit prea mult. Oricum, in cazul in care nu veti avea timp, o sa va inteleg. Stiu si eu cum e cu munca asta de ziarist…(glumesc)
La revedere!

Cristi Parvan  •  20 august 2006, 19:58

Cred ca suntem o generatie sub eticheta „Romania, mereu surprinzatoare”.

Obisnuiti cu soaptele, scenaritele si uneltirile unor generatii precedente, ne surprind cele mai firesti actiuni. Cea mai cuprinzatoare organizatie media propune un proiect independent pentru media cu cea mai rapida dezvoltare.

Cat de tare ne poate surprinde asta? Si cum de nu ne surprinde faptul ca desi avem foarte multi „administratori” de siteuri care ne explica ce e bine si ce nu in diverse sisteme de masurare, totusi initiativa unui sistem independent de masurare a traficului n-a venit dinspre ei.

Romanul  •  20 august 2006, 21:11

Domnule Torontan, studiati putin problema sau lasati pe altii care se pricep la statistici sa posteze astfel de topic-uri si ocupati-va de sport.

cristian  •  20 august 2006, 23:14

deci foarte tare acest blog. tolontan posteaza si apoi lumea abereaza din nou cerem interventzia lu gusti sa le explice celor de la gsp ce e ala blog. domnu tolontan ajutatzil pe ala de la vaslui ca face juma de ziar singur si asa is numa 2 ziare la vaslui mananca si el o paine.

Napy  •  20 august 2006, 23:31

Pt grotesque:
Din punctul meu de vedere Trafic.ro e cel mai bun sistem de pe piata. Da, are probleme tehnice pe care le putem discuta intr-un cadru restrins, pentru a nu plictisi audienta. In principiu tine de arhitectura, Trafic.ro are scapari la inregistrarea logurilor si nu coleacteaza toate datele de care are nevoie BRAT, cum ar fi patternul utilizatorilor si cailor de acces inspre/dinspre fiecare site.

Repet, Trafic este cel mai bun produs de masurare a audientei care, cel mai important, a devenit standard local. Chiar daca are scapari, erorile sint repartizate uniform pentru toti membrii. Desi au fost zvonuri de frauda, nu cred ca trafic.ro a facut vreodata una.

Cind va sosi vremea implementarii (atentie! deocamdata e un proiect!) poate cel mai indicat ar fi sa fie adusi consilieri chiar oamenii care au implementat Trafic. Macar hinturi despre greselile pe care le-au facut de-a lungul timpului sa poata oferi.

Pt Cristi Parvan:
O sa ramii surprins dar discutia despre un sistem de masurare calitativa a utilizatorilor siteurilor umbla de ceva vreme in mediile online. Au existat citeva luari de pozitie foarte interesante
http://www.varabiescu.ro/2006/08/06/media-studiu-internet-moka/
http://www.vivi.ro/publicitate/stiri/?p=84
(Culmea e ca la unele din ele ai si raspuns 😛 , deci stiai ca piata discuta despre asta de mult)

Si nu, nu putea fi creat un sistem de masurare a traficului de un „adminstrator”. „Administratorii” nu au nici resursele, nici conexiunile pentru a crea o masa critica de sistem, nici abilitatile tehnice pentru a implementa un astfel de sistem. Dar pot oferi niste sugestii, pot oferi loguri despre activitatea reala si cea a raportarilor online. Cred ca ar trebui adusi si ei, ca observatori, la aceeasi masa 🙂

Daca sistemul de colectare va fi transparent, fiabil si rapid increderea va fi totala, chiar de la lansare. E o oprtunitate prea mare pentru toata industria pentru ca aceasta initiativa sa fie ingropata in stadiu de proiect.

Succes!

» Blog Archive  •  21 august 2006, 11:54

[…] Mai multe despre acest subiect puteti citi aici, aici, aici sau chiar pe blogul lui Tolontan. […]

Dragos Roua  •  21 august 2006, 12:23

Ma bucur ca subiectul se largeshte si in alte bloguri, asta il certifica. In ceea ce priveste performantele trafic.ro, nu credk se pune problema din punct de vedere tehnic, ci deontologic. Poate trafic.ro este cel mai bun din punct de vedere tehnic – desi eu unul dau mai multa credibilitate lui Google Analytics – insa coabitarea cu vanzarea de publicitate l-a erodat, lent dar sigur.

Existenta unei concurente intre sistemele de monitorizare – si mai ales existenta unor sisteme de monitorizare neafiliate – va creste automat si valoarea publicitatii, deci este o initiativa pe care site-ownerii ar tb sa o sustina.

Pina in acest moment exista 2 initiative clare, cea lui Varabiescu si cea a BRAT-ului. Pina in acest moment, asta este un lucru bun…

Cosmin  •  21 august 2006, 14:54

BRAT joaca un rol extrem de important in piata presei scrise, advertiserii care cumpara spatiu in presa se uita la tirajul respectivei publicatii. Asa se vrea a fi si pe net, si asa si este de cand cu trafic.ro. E si google analytics, dar trafic.ro e… .ro

Problema e ca trafic.ro e gratis, si probabil ca unealta celor de la brat nu va fi.

bazaconii  •  22 august 2006, 2:59

Trafic.ro are scapari, mici, dar are. Din ce am observat eu, analizand traficul la peste 20 de situri, ca aceste scapari erau prezente in statisticile pentru toate. Poate ne spune Orlando mai multe.

Personal, folosesc mai mult datele statistice de la Google Analytics, decat pe cele de la trafic.ro. Dar cand ma duc la un client ii prezint trafic.ro, pentru ca in acele date are o anumita incredere si poate sa le compare cu ale altor situri. Dar apar si alte intrebari: din ce orase sunt vizitatorii? ce varsta au? ce venituri? etc. Pe scurt, ce fel de oameni sunt cei care iti viziteaza situl? Sunt ei potentialii mei clienti? Asta e de fapt intrebarea advertiserului. Pe cel care baga banii il intereseaza daca, cand si cum i se intorc.

Pentru a-i oferi un raspuns, e nevoie de un instrument de masurare atat cantitativa cat si calitativa a traficului.

Nu ma incanta ca va fi sub umbrela BRAT, dar asta e piata pe care activam. Din ce am observat eu si din ce informatii am, situatia e cam asa. Marii jucatori online sau cei care au un site (sau mai multe, vezi convergent) cu sanse reale de atragere a publicitatii (subiecte, grafica, constructie, noutati, trafic) sunt de fapt editii online ale ziarelor, revistelor, televiziunilor sau situri sustinute de acestea. Pe langa acesti jucatori din media conventionala mai sunt (doar) cateva mari companii specializate cu adevarat pe online, cu sanse sa se infrupte din noul tort al publicitatii pe internet, companii care detin portaluri, directoare web, situri de anunturi, licitatii etc. Imi vin in minte acum doar net bridge, vodanet, mirabilis, neogen, internet corp, imedia. Iar cateva dintre aceste companii au legaturi vechi si reciproc banoase cu companiile din media conventionala. Deci, se intelege de ce BRAT va fi „dezvoltatorul” studiului.
In total, in jur de 100 de situri, cele mai vizitate. Ele controleaza piata, ele fac regulile.

Si multora, celorlalti, marea masa a posesorilor de situri, tocmai asta nu le place. Nu le miroase prea frumos.

La fel cu nu miroase frumos nici povestea (sau telenovelele) cu boom – arbo – ad evolution.

Dar, asa cum am zis, ei controleaza, ei fac jocurile.

Ionut Oprea » Cati utilizatori de internet avem in Romania?(I)  •  22 august 2006, 10:15

[…] UPDATE: “Biroul Roman de Audit al Tirajelor pregateste un serviciu (alternativ, n.m.) de monitorizare a traficului pe internet” (scrie Petrisor Obae in Evenimentul Zilei) si Orlando comenteaza despre Brat vs Trafic.ro vs IAB , la fel  si  Razvan Varabiescu, si  Catalin Tolontan.  E posibil ca BRAT-ul sa aduca in noul sistem marii publisheri, si probabil pe asta mizeaza, la fel cum e posibil ca, in afara de Dragos Roua, si inca vreo cativa adepti, care vor dori in mod expres sa fie monitorizat de BRAT-ul independent, restul proprietarilor de site-uri sa aleaga cea mai buna tehnologie si cel mai bun serviciu. Care va fi acesta, ramane de vazut.  Insa sa revenim la  numarul utilizatorilor de internet din Romania… […]

Vadim  •  27 august 2006, 12:28

BRAT trebuie sa aiba grija sa stipuleze exact cum se face si cum nu se face trafic pe Internet. Adica exact ceea ce nu a reusit trafic.ro, de altfel un bun contor de masurare a traficului. Insa, marea buba a trafic.ro a fost ca a inchis ochii la redirectarea facuta de gsp.ro spre n siteuri, o metoda incorecta si neacceptata in tarile care au internet serios, dar folosita in Romania pe post de descoperirea Americii.

Comentează