Esecul unui super ziar

Aparut in Buenos Aires, cotidianul Perfil a impresionat cititorii si industria media argentiniana. Ziar de calitate, cu peste 100 de pagini si colaboratori renumiti, Perfil a placut, dar nu a fost cumparat de public. „Prea mult de rasfoit”, a fost verdictul care a precedat inchiderea sa dupa abia citeva saptamini.

luni, 20 noiembrie 2006, 11:42

Aparut in Buenos Aires, cotidianul Perfil a impresionat cititorii si industria media argentiniana. Ziar de calitate, cu peste 100 de pagini si colaboratori renumiti, Perfil a placut, dar nu a fost cumparat de public. „Prea mult de rasfoit”, a fost verdictul care a precedat inchiderea sa dupa abia citeva saptamini.

Studiul „Innovations in Newspapers”, care citeaza exemplul Perfil, concluzioneaza: „Toate redesenarile si refacerile ziarelor seamana in buna masura cu rearanjarea scaunelor pe puntea Titanicului. Ziarele sint in criza nu pentru ca sint broadsheet, berliner sau tabloide, ci pentru ca spun prea multe povesti fara relevanta in prea multe cuvinte, catre un public al carui timp este limitat”.


Comentarii (22)Adaugă comentariu

dragos  •  20 noiembrie 2006, 12:44

un link la studiu ar fi folositor – mersi

Georgero  •  20 noiembrie 2006, 13:22

Totusi… peste 100 de pagini de sport pt. un cotidian?? peste 700 de pagini pe saptamana? e prea de tot… asta cat inseamna? 4-5 kg de hartie saptamanal… daca te abonezi la ziaru’ ala trebuie sa faci contract cu compania de reciclare a deseurilor :):)

Loki  •  20 noiembrie 2006, 13:24

Perfil a fost un ziar generalist, extrem de bine realizat ca design, extrem de prost plasat pe piata.

Georgero  •  20 noiembrie 2006, 13:26

ok… sorry atunci… deci nu era de sport… dar tot e mult 🙂

In opinia mea, ziarele nu au invatzat inca sa raspunda la concurenta Internetului…

Cătălin Tolontan  •  20 noiembrie 2006, 13:46

georgero: ne straduim sa invatam lectia complementaritatii cu net-ul
dragos: http://www.innovation-mediaconsulting.com/home.php

Georgero  •  20 noiembrie 2006, 13:52

Am vorbit la modul general, nu trebuia neaparat sa va explicati 😉

alexandra  •  20 noiembrie 2006, 14:00

100 de pagini e enorm, oricit de bun… cine poate citi atit? e aproape o carte.
Si e perfect adevarat ca lumea nu mai are timp sau rabdare de mai nimic. Ziarele trebuie sa raspunda unei astfel de piete si sa nu fie plictisitoare. Insa trebuie sa fie informative si despre chestii care nu sint direct cerute de public (mai ales legate de probleme politice, sociale si economice) pt a evite ‘dumbing down’. Ar putea realiza contrariul, informatii si idei complexe si complicate prezentate intr-o maniera accesibila (ceea ce nu inseamna idioata si fara logica) si concisa pot sa fie entertaining si atrage atentia unora care altfel nu ar citi un intreg articol din Independent/Times/Guardian despre vreo policy propusa de min de finante sau despre educatie. Innovation se lauda cu niste ziare produse de ei de genul asta
http://www.innovation-mediaconsulting.com/articleDetailPage.php?art_ID=22
(in spaniola)

GabiKoreanu  •  20 noiembrie 2006, 14:34

E chestie de temperament: ai un public din spatiul latin, care clocoteste si n-are rabdare, e evident ca dai kicks cu un ziar stufos, pe de alta parte daca ai un public anglo-saxon, care face din cititul ziarului un tabiet zilnic, obtii rezultate excelente. Vezi Daily Mirror, Daily Telegraph, etc.

PAREREA MEA!

alexandra  •  20 noiembrie 2006, 15:15

Sa fim seriosi cu temperamentul… Si in Anglia tot the Sun, un tabloid full of rubbish fara de margini e cel mai vindut… si nici Daily Mirror nu cere prea multa rabdare, il citesti intre doua statii de metrou dar e posibil sa te enervezi de atita prostie cit pt un drum pina la Newcastle…
Daily Telegraph, The Times, The Guardian si The Independent au profile elevate dar public relativ restrins (comparativ cu the Sun nu cu presa din Romania) si cu interese si valori specifice… cum astia isi pot din ce in ce mai mult gasi ce ii intereseaza in alta parte, ziarele astea devin din ce in ce mai disperate…
Anglo-saxonii sint calmi dar nu au rabdare, nu pierd timpul… pina la urma ei au inventat piata libera!
Tabietul zilnic e o chestie f adevarata insa cauzele existentei lui la mai multi sau mai putini oameni sint legate de istorie… aceste cauze istorice de subdezvoltare a presei scrise in unele tari pot fi alterate de noile tehnologii / formate doar daca aduc ceva nou si interesant pe fondul unei dezvoltari economice care sa permita accesul a cit mai multi oameni la tehnologie si prin asta la informatie… a doua (dezvoltarea) e esentiala dar nu suficienta pt ca pur si simplu stilul slow ii poate plictisi pe cei on the fast lane.

Uwe  •  20 noiembrie 2006, 15:32

Aviz amatorilor de la Gazeta Sporturilor. Am mai avut ocazia domnule Tolontan anii trecuti sa mai corespondam pe aceasta tema… Cand va plangeati de retururi. De-atunci s-au mai schimbat unele lucruri la publicatia pe care o conduceti. Cum ar fi ca editia online e plina de femei dezbracate, cu sau fara rost, si in majoritatea spatiului face reclama la stirile din sport ale antenei 1. De obiectivitatea comentariilor nu povestim acum, ca e arhicunoscut amatorismul ziaristilor de sport din Romania. Eu unul, cand vad editia online, nu ma simt deloc convins ca ar merita in vreun fel sa cumpar ziarul. Si nu pentru bani, cat pentru inutilitate si lipsa atingerii eventualului scop pe care l-ar avea… desi nu-mi dau bine seama nici de acesta. Stiri mai rar, declaratii cat cuprinde. Iar expunerea declaratiilor unuia sau altuia, nu este neaparat o stire.

tavi  •  20 noiembrie 2006, 15:47

Din acest motiv editorialele gsp au succesul pe care I’ll au, in timp ce spargerea unei stiri un zece link-uri diferite,chiar daca genereaza trafic pe termen scurt, isi va dovedi ineficienta pe termen lung. Aviz amatorilor
Cu respect
Tavi
http://www.solutiiaccesibile.com

Cătălin Tolontan  •  20 noiembrie 2006, 15:47

Uwe: Dvs spuneti ca „e arhicunoscut amatorismul ziaristilor de sport din Romania”. Cifrele va contrazic. GSP si ProSport sint pe locurile 3 si 5 in clasamentul general al audientei conform SNA. GSP are o audienta peste Evenimentul Zilei. Vinzarile sint si ele foarte bune.
Cit despre editiile on-line, GSP e primul site de informatii din Romania, iar prosport sta si el foarte bine. http://www.trafic.ro/
Aveti dreptate cind spuneti ca o declaratie nu e neaparat o stire.
Multumesc pt mesaj

Uwe  •  20 noiembrie 2006, 15:58

Domnule Tolontan…
Sportul intereseaza. Intamplarea face ca ProSport si Gazeta Sporturilor sa fie principalele publicatii de specialitate. N-aveti concurenta. Asta e. Dar n-ar trebui sa va linisteasca asa ceva. Oamenii, chiar si nemultumiti n-au alternativa. (Desi ar fi Fanatik, dar Ionel Ganea conduce discutia de fapt cand dialogheaza cu domnul Ivanovici, deci puteti sa va dati seama de cel putin un lucru din asta.) Ganditi-va ca majoritatea n-au internet acasa. Mai ganditi-va ca sunt totusi destul de putini nemultumiti, pentru ca media IQ-ului cititorului de sport din Romania e care e. Sunt de parere ca ar trebui sa va educati cititorii. Sa-i invatati ce-i aia o stire, sa le spuneti fapte concrete, sa le dati de inteles ce merita, si ce nu merita crezut… De asa ceva sunteti inca departe. Si ar trebui sa aveti responsabilitatea. Cifrele nu spun nimic.

Georgero  •  20 noiembrie 2006, 16:01

Dl Tolontan, dar profesionalismul nu este intotdeauna vandabil. Din pacate, prea va mulati pe forma unora dintre cititorii dvs., chiar daca acestia sunt, intr-adevar, cei mai multi…

Cred ca tocmai latura comerciala, vandabila, indreapta redactorii dvs. spre „amatorismul” de care vorbea Uwe. Presa trebuie sa fie un compromis intre profesionalism si marfa. Nu trebuie sa fie DOAR marfa. Din ceea ce spuneti dvs. reiese ca singurul dvs scop este sa transformati ziarul intr-o marfa…

Celebrii manelisti au cele mai multe albume vandute in Romania. Asta nu inseamna ca muzica lor are vreo calitate. Scuze pentru comparatie, dar cred ca acesta este cel mai potrivit atribut pt situatia presei de sport din Romania. Este o presa „manelizata”.

Aurelian Amura  •  20 noiembrie 2006, 17:03

Buna,

cred ca e important ca ziarele, de oriunde, sa se apropie de nevoile cititorilor. Exemple de ziare care au reusit sa treaca de aceasta criza sunt destule – in SUA cele mai multe. Redesignul, relansarile si repozitionarile sunt parte a posibilului succes, dar aceste unelte de marketing nu pot inlocui un lucru: continutul (pe americaneste „content”). Daca echipa editoriala nu inteleg real nevoile cititorilor – extrem de dinamice! – de a avea continut dedicat si adresat lor, precum si transformarea ziarelor in surse complementare de informare, cu siguranta se ajunge la exemplul „Perfil”. De ce nu se cumpara? Pentru ca nu aduce un plus de informatie!

Problema apare odata cu acei jurnalisti, de pretutindeni, care inca se cred de neinlocuit. In putine locuri de afara (in Romania – aproape inexistent) sunt jurnalisti „conectati” la cititori. Plus lipsa de viziune si strategie!

Si nici nu prea vad vreo urma de „o noua generatie” de jurnalisti adaptati. Oricum prea putin. La noi!

Cat timp se vor aborda metode de FMCG (bunuri de larg consum)- fara a pune pe primul loc valoarea reala a continutului – vom avea rezultate de FMCG in presa: uite campania, uite cresterea! nu e campania, nu e cresterea!

In rest, d’ale noastre, o industrie mica, fara rezultate notabile, dar cu orgolii cat Casa Poporului!

moro_reddog  •  20 noiembrie 2006, 18:00

100 de pagini???
pai e imposibi sa ai timp sa-l rasfoiesti, e mult prea mult !!!

Zoltika61  •  20 noiembrie 2006, 20:33

Dl. Tolontan !
Cum comentati declaratia lui Marian Iancu dupa meciul Poli-UTA :” Ma bucur ca am castigat toate cele trei meciuri : din tribuna, din teren si din strada.” Mie mi se pare ca declaratia lui Iancu este deosebit de grava, mai ales ca vine din partea unui patron de club. Practic este o incitare la violenta. Cred ca GSP ar avea datoria sa sanctioneze aceasta declaratie, si sa ceara suspendarea lui Iancu.
Cat priveste continutul GSP : nu credeti ca ar fi utila realizarea unui chestionar in care sa cereti opinia cititorilor despre continutul Gazetei ?
Dupa parerea mea acordati prea mult spatiu conducatorilor de cluburi ( patroni, actionari,investitori, etc).
Cred ca mult mai interesanta ar fi parerea antrenorilor si jucatorilor, in fond ei sunt actorii principali in jocul acesta.
Cu stima!

Uwe  •  20 noiembrie 2006, 21:33

…Cu mentiunea ca jucatorii nu sunt toti in stare sa aiba o parere, antrenorii sunt subiectivi, pe ei tot timpul ii fura arbitrii. Mai bine puneti lucruri reale in ziar. Asta conteaza.

www.solutii.neinteligente.lunea.ro  •  20 noiembrie 2006, 22:19

tolo, te regasesti aici?

Sa stii ca in acest caz, tacerea este un raspuns!

Nu este nimic violent in acest articol, ca sa-l stergi ori bannezi – in acest caz, ar fi doar manifestarea ta faraonica de a fi lingisit!

Stimati colegi,

Am fost ales presedinte al Clubului Roman de Presa in urma cu aproape patru ani, intr-un moment greu si confuz din istoria acestei organizatii. In tot acest timp m-am straduit cat m-au tinut puterile sa aduc in discutie chestiuni de morala gazetareasca si patronala, discutii concretizate in documente de lege si de reglementare interna care sa limpezeasca si sa ordoneze lucrurile atat in Club cat si in presa. Am incercat de asemenea sa asigur, prin luari de pozitie, o capacitate ridicata de reactie rapida a Clubului la incalcarile flagrante ale deontologiei din presa si nu numai. Am sperat intr-o reducere a tensiunii si animozitatilor dintre clasa politica si presa prin intalnirile oamenilor politici marcanti cu Consiliul de Onoare al Clubului.

O vreme am crezut ca lucrurile pot fi indreptate si ca ne aflam pe calea cea buna. Astazi sunt silit sa constat ca a fost o iluzie. Viata politica din ce in ce mai vulgara si superficiala din Romania ultimilor ani este insotita, ca si cum n-ar vrea sa ramana mai presus, de o presa tot mai degradata, moral si profesional. Retelele de presa murdara, locale si centrale, se impart in doua categorii: putinele care au fost descoperite si multele care isi vad in continuare de treaba. Multe, prea multe ziare sunt folosite ca adevarate maciuci, cu care se da in capul victimei fara nici cel mai mic scrupul de a justifica titlurile de-o schioapa si pozele cat jumatate de pagina. Ziaristii au devenit, in prea mare masura, niste mercenari care, dupa ce se bat cu pumnii in piept pentru niscai principii, se muta la trustul primului mahar care da mai mult. Si nu numai „dinozaurii”, ci si prea multi jurnalisti din noile generatii. Suvoaie de bani venind din afara presei inunda acum mass-media, alterand relatiile profesionale din bransa, golind de sens branduri construite in mai mult de un deceniu. Componenta jurnalistica a CRP este tot mai palida, iar eu am fost si sunt gazetar, patron n-am fost decat pentru putin timp si silit de imprejurari. E din ce in ce mai greu sa aperi prestigiul presei in fata atacurilor insultatoare ale politicienilor. Cinismul devine calitatea fundamentala, bine platita si admirata, a jurnalistului abtibild, gata sa se lipeasca pe orice parbriz, indiferent de imaginile atroce care se intrezaresc inauntru.

Ultimul gest institutional pe care l-am mai putut face a fost initierea grupului de lucru format din Clubul Roman de Presa si organizatiile profesionale din domeniu care si-au manifestat interesul pentru constituirea unui Consiliu Moral care sa mai poata salva cate ceva prin voturi de blam publice. Nu mai am si puterea sa contribui la finalizarea acestui proiect.

Va rog, deci, stimati colegi, sa luati nota de demisia mea din functia de presedinte al Clubului Roman de Presa. Pentru a nu crea socuri administrative mai pot asigura functia cel mult pana la 1 ianuarie 2007.

Cristian Tudor Popescu

20 noiembrie 2006

Cătălin Tolontan  •  21 noiembrie 2006, 9:46

http://www.solutii.neinteligente.lunea.ro: cine vrea sa fie lingusit, nu-si face blog))::

Cătălin Tolontan  •  21 noiembrie 2006, 9:47

Aurelian Amura: MediaPro sau Cotidianul? Aceasta-i intrebarea, Aurelian))::

Aurelian Amura  •  21 noiembrie 2006, 21:19

in cateva zile vom sti 🙂

Comentează