Si 1 Decembrie s-a facut 1 decembrie

Plecasera de mult, dar abia azi au sosit. Sint sute de mii de oameni in aceasta seara pe strazile Bucurestiului.

vineri, 1 decembrie 2006, 8:26

Plecasera de mult, dar abia azi au sosit. Sint sute de mii de oameni in aceasta seara pe strazile Bucurestiului.

Probabil din noiembrie 1995, de cind a murit Corneliu Coposu, orasul n-a cunoscut un asemenea pelerinaj. Sigur, da, s-a mai iesit in strada in 1996, cind Emil Constantinescu devenea presedinte, dar atunci se urla de bucurie, iar statiile de metrou reverberau tunetul schimbarii, asa cum se cutremura tribunele cind suporterii tropaie la cornere.

Acum e liniste. Cum n-a fost in decembrie ’89, un alt inceput cald, insa asurzitor, de iarna. Si cum n-a fost nici in anii ’90, cind oamenii purtau surubelnite in buzunar, armele preistorice a ceea ce Octavian Paler avea sa numeasca razboiul romano-roman. Era timpul manifestatiilor si al contramanifestatiilor.

Chiar si atunci cind Regele Mihai a sosit in centrul Bucurestiului, in Ziua de Paste a lui 1992, orasul a fost mai degraba tulburat, sub povara pulsinda si emotionata a milionului de oameni de pe strazi.

Azi e altfel. Pentru ca multimea e alcatuita, covirsitor, din tineri de 16-25 de ani. Ei s-au pornit spre o astfel de seara si au ajuns abia acum. Ar fi fost de mare ajutor si in noptile din Piata Universitatii, si la mineriade, si mai apoi. Dar au ajuns acum, cind a sosit timpul lor. Sint calmi, veseli si au, asa cum ii scria cindva Printul Charles varului sau, Regele Mihai, „o liniste intelegatoare”.

Pina la urma, e bine ca n-au venit decit acum. N-au cunoscut amaraciunea si razbunarea. Nu sint incarcati de „orori si alienari de neinteles”, dupa acelasi print britanic. Habar n-au cine a fost Marian Munteanu, generalul Chitac, terapia graduala, Cico si „Cico” Dumitrescu.

Au iesit in strada si pentru prima oara Ziua Nationala a aratat ca o zi, nu ca o defilare. Acum 88 de ani, s-a facut Romania Mare. In aceasta seara de 1 decembrie 2006, sub luminile albastru-europene (ca la clubbing!) atirnate pe bulevardele orasului, se plimba, vorbind la telefoane mobile, cei care vor face Romania.    


Comentarii (240)Adaugă comentariu

timisorean  •  2 decembrie 2006, 13:48

Si cine sunt modelele acestor tineri ce termina cartele dupa cartele l amobile? Iliescu? becali? nastase? Cum ar putea ei construi Romaina care ne-o dorim, uitandu-se la telenovele si la certurile zavorancei cu mama ei? sau poate e un model de viata baimutenca si sotul ei in negru? Tineretul din ziua de azi nu are modele. sau, nu are! Ele sunt becali, oana zavoranu, prigoana, etc. Nasol!

johnny_a32  •  2 decembrie 2006, 13:49

salutare! un editorial interesant! dar, imi permit o intrebare: ce cauta intr-un ziar de sport? oricum observ o tendinta a gazetarilor sportivi de a se apleca din ce in ce mai mult spre probleme economice, sociale etc. si din ce in ce mai putin spre sport.

d-l tolontan a cam luat-o pe aratura in ultimele zile, dar pun asta pe seama faptului ca ne-am cam intoxicat cu puncte, coeficienti, UEFA, CL, rapid, steaua, dinamo, si poate ca unii simt nevoia sa evadeze din acest carusel fotbalistic.

Xulescu  •  2 decembrie 2006, 13:49

Val_de_val, uite un contraexemplu la reactia spectatorilor la meciul cu Lyon. Cum a iesit Oprita la meciul cu Kiev-ul? Cat despre imbeci: chiar crezi ca trebuie bagati in seama?
Ciprian20, Catalin nu e perfect. A critica nu inseamna a arunca cu noroi.

Savu Lucian  •  2 decembrie 2006, 13:53

E bine scris articolul sincer

Xulescu  •  2 decembrie 2006, 13:57

timisorean, daca alegi OTV in loc de … sa zicem Discovery, ca nu prea am gasit alt post decent, o sa-i ai pe Zavoranca, Prigoana, Maimutzeanu shi Becali exemple. dar nici cand ne-mbracam noi in blugi shi cautam disperati o caseta cu muzica „de-afara” nu eram intzelesi de parintii nostri. Iar articolul cred ca se refera la revenirea la normalitate, nu cred ca e o critica la adresa tinerei generatii.

dana  •  2 decembrie 2006, 13:57

Aveam 15 ani la revolutie, asa ca am prins destul din „epoca de aur”. Numai cine a trait acele vremuri iti poate intelege sentimentele pe care le-ai trait aseara in Piata Universitatii.

alex  •  2 decembrie 2006, 14:15

desi parerile sunt impartite, consider ca un astfel de articol este binevenit. deoarece este gresita premisa conform careia gazetarii sportivi nu trebuie decat sa scrie despre evolutiile echipelor, deziluzii si rabufniri neasteptate. pentru ca publicul amator de sport trebuie educat. nu zilnic, dar din cand in cand are nevoie de asa ceva. felicitari – nu pentru articol, este unul mediocru – ci pentru initiativa de a mai schimba tiparul !

johnny_a32  •  2 decembrie 2006, 14:15

timisorean, chiar daca nu-ti dai seama, majoritatea tinerilor din ziua de azi isi aleg cu mult mai multa grija modelele decat noi cei care am prins si vremurile dinainte de ’89. poate ca nu pare asa cum zic dar aparentele inseala.

e o diferenta intre a-i critica sau a face mishto de zavoreanu, becali etc. si a-i avea drept modele. daca-l admiri, de exemplu pe gigi becali pentru ce face la steaua, sau pentru ca are bani si maybach, nu inseamna neaparat ca vrei sa ajungi ca el.

hesper  •  2 decembrie 2006, 14:39

partea nasoala e ca societatea are intotdeauna capacitatea de a se autocurata de „modelele” astea. ori la noi nu se intimpla asa. asta inseamna ca astea sunt intr-adevar modelel romaniei de azi. fie ca noi le constientizam ca modele sau nu, ele sunt personalitatile de reper azi pt omul comun. pai cum sa nu te apuce scirba?

kristian  •  2 decembrie 2006, 14:48

Fara legatura cu postul tau, dar in legatura cu posturile tale: http://www.jurnalismonline.ro/?p=536 . Felicitari!

Xulescu  •  2 decembrie 2006, 15:04

hesper, te contrazic. Daca te uiti ca Gigi are maxim 5% in sondaje, eu cred ca societatea a inceput sa discearna.

Xulescu  •  2 decembrie 2006, 15:06

kristian, daca Tolo a ajuns pe 2 la pagini accesate (apropos vezi ca link-ul tau nu merge) nu inseamna nimic. Iti arat eu site-uri porno care rup in 2 traficul.

L F C Bucharest  •  2 decembrie 2006, 15:09

La Multi Ani Romania !

YNWA

hesper  •  2 decembrie 2006, 15:15

eu stiam ca gigi are vro 30%. poate confund. png are 5%.

wlm shkspr  •  2 decembrie 2006, 15:20

Val_de_val Says:

December 2nd, 2006 at 10:49 am
Bravo Cata, ai reusit sa faci niste tampiti sa citesca cateva randuri pe care nu ar fi vrut sa le citeasca niciodata. Sau mai bine zis pt. care nu ar fi pierdut niciodat timpul pt a le citi. Sunt interesati doar de sport in forma lui bruta, scoruri, cine cu cine s-a mai batut, injurat, furat…etc…etc
=======================

Sunt curios daca te incadrezi si tu in aceeasi categorie cu ceilalti!?

Daca da, felicitari pentru sinceritate. Daca nu, atunci intr-adevar, era mai bine sa fi intrat pe un site porno! Chiar si d.p.d.v. al traficului…

wlm shkspr  •  2 decembrie 2006, 15:22

hesper Says:

December 2nd, 2006 at 3:15 pm
eu stiam ca gigi are vro 30%. poate confund. png are 5%.
========================

Gigi o avea 30% intr-un sondaj rural!

Si Gallup a dat-o in bara cu un sondaj cu ceva de 40%! Pai cum sa aiba PNG doar 5% daca Gigi are 30%!!? Ori unul are prea mult. Ori celalalt prea putin.

Xulescu  •  2 decembrie 2006, 15:23

hesper, pai aliantza DA zice ca are 48%, PSD zic ca au 28 %, Vadim cand nu e sub influenta medicamentelor shi se viseaza la 110% zice ca are 35%. Pretind shi ai lui Gusha 7-8% + Gigi 30% ajungem la 150%. Chiar daca ar avea Gigi, prin absurd, 30% (as emigra maine daca ajunge la 50%) prestatia jalnica a PSD + PD + PNL ar fi explicatia nu alienarea romanilor.

Val_de_val  •  2 decembrie 2006, 15:26

Xulescu, te inseli in privinta lui Berbecali, sta mai bine decat arata sondajele oficiale. Asta-i si motivul pt. care nu se mai inghesuia marea alianta DA sa faca anticipate. Pare hilar dar asta-i adevarul

Xulescu  •  2 decembrie 2006, 15:27

Will, Salut, iarta-l pe Val_de_Val ca s-a mai imblanzit dupa un schimb de idei.

wlm shkspr  •  2 decembrie 2006, 15:29

Xulescu Says:

December 2nd, 2006 at 3:27 pm
Will, Salut, iarta-l pe Val_de_Val ca s-a mai imblanzit dupa un schimb de idei.

========================

Ma rog, daca-i pui tu o vorba buna il iert!
Am incredere in aprecierile tale…

Val_de_val  •  2 decembrie 2006, 15:29

vezi ca si tu citesti din 3 in 3

johnny_a32  •  2 decembrie 2006, 15:30

val_de_val, ascensiunea lu’ becali e de moment. nu te increde in sondaje.

la alegerile trecute a lasat liber in ghencea la vreo cateva meciuri, doar-doar si-o mai trage niste voturi si nu s-a intamplat nimic.

nu cred ca romanii sunt atat de tampiti sa voteze pe cineva, care, chiar daca face case, biserici, arunca bani in multime, nu poate depasi un anumit nivel (cultural,politic etc.)

hesper  •  2 decembrie 2006, 15:31

nu era vb de intentia de vot, ci de incredere. adica nu toti care au incredere in gigi vor vota cu png. oricum, gigi are o imagine foarte buna in romania, cu ajutorul protv-evident. si de ce ne miram? iliescu era si acum presedinte daca mai avea voie sa candideze a X-a oara.
dar macar gigi (primitiv cum e) a construit niste case… chiar daca pt capital politic.

Xulescu  •  2 decembrie 2006, 15:33

Val_de_val, iar incepi?

Val_de_val  •  2 decembrie 2006, 15:35

Nu dragule, nu…..

wlm shkspr  •  2 decembrie 2006, 15:35

Val_de_val Says:

December 2nd, 2006 at 3:29 pm
vezi ca si tu citesti din 3 in 3
========================

Val, daca te referi la mine este posibil sa ai dreptate. Mai imbatrineste omul, na acuma si tu…

Esti prea optimist in a-l sustine pe Behehali! Asta de cind i s-au luat trotuarele plinge la gura garajului din marmura
de la pipera. E posibil totusi ca votindu-l tu si altii ca tine el sa prinda parlamentul Romaniei. Sa vezi atunci risete cu sughituri si Tatal Nostru pe la deschideri de sesiuni parlamentare!!

Dar crezi tu ca Romania o sa fie condusa mai bine ca Maybach-ul?

Romania nu se-ndrepta cu ranga ci cu teapa, dear…

Xulescu  •  2 decembrie 2006, 15:38

johnny_a32, nu e vorba de nivelul lui intelectual, ci de faptul ca are porniri dictatoriale. Plus ca la amisiunea lui Andrei Gheorghe, intrebat de programul politic a raspuns ca n-are nevoie de program ca-l calauzeste DUMNEZEU.

Antipaste  •  2 decembrie 2006, 15:43

Ma uitai la Vaslui Craiova si imi pierdui optimisul. Tot ce scrii este adevarat pe blog. Realitatea arata ca o trupa de pustani este furata la drumul mare de doua hiene: salomir si porumboiu. Astia ne sunt oameniii. Sunt scarbit.

Xulescu  •  2 decembrie 2006, 15:45

Antipaste, Salomir mai are voie sa apara pe un teren de fotbal dupa ceea ce a facut la Steaua – Rapid?

hesper  •  2 decembrie 2006, 15:46

eu l-am cunoscut pe gigi, datorita profesiei. problema lui cea mai mare e megalomania, iar in chestia cu religia e penibil rau. va amintiti inainte de meciu cu real s-a dus la athos si zicea ca acuma trebuie sa-i dea dumnezeu 20-30 milioane ca a dat bani la calugari. omu nu are nici o treaba cu credinta. in rest omu e ok. cel putin cu mine a fost de cuvint.

wlm shkspr  •  2 decembrie 2006, 15:48

Antipaste Says:

December 2nd, 2006 at 3:43 pm
Ma uitai la Vaslui Craiova si imi pierdui optimisul. Tot ce scrii este adevarat pe blog. Realitatea arata ca o trupa de pustani este furata la drumul mare de doua hiene: salomir si porumboiu. Astia ne sunt oameniii. Sunt scarbit.
==========================

Salomir, Porumboiu si Gigi Becali sunt toti din aceeasi gasca! Cea a Stelei. Ma bucur ca sesizezi ticalosenia lor. Daca ei vor sa conduca si Romania va fi tragic pentru toata lumea!

Xulescu  •  2 decembrie 2006, 16:00

wlm shkspr, prietenii sunt pe
http://www.andreivochin.ro/2006/12/01/rapusi-de-frustrare/#comment-14918

ioman  •  2 decembrie 2006, 16:24

fain articol..dar totusi nu tine de sport 😉

ovidiu p.  •  2 decembrie 2006, 16:34

in termeni medicali, in lupta dintre microbi si anticorpi, ceea ce rezulta este puroiul, apoi organismul incepe sa se regenereze.
in 1990, eram la inceputul celor 20 de ani ai lui brucan. nu ne vindeam tara, ne apucam de mineriade ca sa scapam de golani, ii repudiam pe de’alde coposu, ratiu sau regele mihai.
pe scurt, am scapat de dictatura de fier a lui ceausescu si am ales sa ne scaldam in emenatiile post-decembriste ale lu’ nea nelu. va mai aduceti aminte de duminica orbului sau de studentul drogat, cu valuta falsa, pregatit de agenturile straine? de 86% ion iliescu pe 20 mai 1990?
in 17 ani, romania a parcurs cel mai lung drum posibil pe care l-a avut de parcurs oricare dintre tarile comuniste, incluzand aici si ex-urss-istele.
am pornit de pe ultima pozitie, poate, si am ajuns in prima grupa valorica, cea a capilor de serie. chiar daca nu ne putem compara inca cu cehia sau slovenia. timpul e de partea noastra.
p.s. ca sa vedeti de unde am plecat, trageti o fuga la chisinau si o sa realizati realizarea.

SUPER DINAMOVISTA  •  2 decembrie 2006, 16:39

Xulescu si Wlm

Va salut de la munte.

io  •  2 decembrie 2006, 17:44

HOTIE FRATE LA STEAUA – POLI
steaua umbla numai cu arbitri, lui stancu in prima repriza nu se poate sa nu-i dai cartonas rosu pentru interventia aia criminala din spate la plesan in prima repriza

sion_steaua  •  2 decembrie 2006, 19:13

@io – Tu ce meci ai vazut ? Plesan meciul asta trebuia sa primeasca 3 galbene.

valentin  •  2 decembrie 2006, 19:29

Frumos articol, n-am ce zice… poate ar fi fost necesara , totusi, o comparatie : asa s-a intamplat la Bucuresti, din pacate asa a fost la Miercurea Ciuc, la Cluj, la Sfantu Gheorghe, la Odorheiu Secuiesc… prea multa intelegere romaneasca, mult prea multa batjocura si nesimtire iredentista !

vocea americii  •  2 decembrie 2006, 19:42

GabiKoreanu:

Iti spun eu, dom’le, au patit astia ceva de n-au mai venit pe blog. Nu scapi de ei asa cu una cu doua. Steaua, Dinamo si Rapid nu sint singurele lor motive sa injure. Si de altfel nici nu le trebuie motiv. Sintem malitiosi…

tiganii lui JJ:

„dar noi, suporterii, care stam in frig si pe chenzina mica, vedem cu totul altfel sarbatorile astea… le vedem ca pe o noua dovada a nereusitei noastre in viatsa, cu capul plecat de atia girbovit si trudit, cu probleme mentale si de pahar, numai noi stim cum e adevarata rominie… voi, ceilalti, spinarestii, da, visati, dar daca va punem lopata in mina, vedeti voi ce inseamna adevarata truda si sudoare din rominia…”

Adevar graiesti. Mai vad uneori pe-aici prin America cite o cucoana pe la 60-70 de ani, cu piele alba, ingrijita, gatita, dichisita, plimbindu-si catelul pechinez cu fundita, si nu pot sa nu ma gindesc la fatza cu riduri, arsa de soare, pe care se citeste truda de o viata, a taranului roman. Nu pot sa nu ma intreb, ce merit are cucoana asta in afara ca s-a nascut din intimplare intr-o tara ca America? Ce a facut ea la viata ei de merita batrinetea tihnita pe care o are, cind altul (multi altii) muncesc o viata si tot greu o duc. Suna comnuist comparatia, dar ce vreau sa spun e de ce a ales Dumnezeu sa-i dea unuia o soarta inflorita si altuia o soarta de chin?

Spui sa ne intoarcem in tara si sa rezolvam situatia. Sint multi care se intorc, dar evident nu suficient de multi. Si ma intreb cit pot sa schimbe cei care se intorc. Multe problemele fundamentale vin de la cei 7 ani de acasa, de la (in)cultura, de la lipsa de valori si idealuri. De la infuzia de false valori gen Shakira, chat-uri, manele. De la mirlania, lenea, complezenta nesanctionate.

Problemele Romaniei sint complexe si multe. Prea multe ca sa poata fi analizate de un singur om, de la distanta de mii de kilometri. Poate ar trebui luate una cite una.
Iti dau dreptate insa, discutam, si noi din afara, si voi din tara. Dar nimeni nu prea schimba nimic.

Crespo  •  2 decembrie 2006, 20:23

Sunt fara cuvinte … parca mi-am retrait acei ani de cosmar.

S e n z a t i o n a l ca mai gasesc oameni care gandesc precum mine …

Comentează