10 tendinte media pentru 2007

Nu sint un analist media. De aceea va rog sa primiti cu rezerva opiniile de mai jos. Bazindu-se pe informatii din interiorul breslei, pe conexiunile cu ceea ce se intimpla in strainatate si pe trenduri deja vizibile in industrie, ele incearca sa anticipeze care vor fi noutatile pe piata media din Romania in 2007.

marți, 5 decembrie 2006, 12:28

Nu sint un analist media. De aceea va rog sa primiti cu rezerva opiniile de mai jos. Bazindu-se pe informatii din interiorul breslei, pe conexiunile cu ceea ce se intimpla in strainatate si pe trenduri deja vizibile in industrie, ele incearca sa anticipeze care vor fi noutatile pe piata media din Romania in 2007.

Astept comentariile celor interesati cu convingerea ca n-am surprins decit o parte a trendurilor si ca unele puncte de vedere merita amendate.

1. 2007 va deveni anul RON in publicitate. Dupa 15 ani in care valutele (dolarul sau euro) au facut legea in TV, radio si in presa scrisa, ratecardurile vor trece in lei. MPI, Gazeta Sporturilor, Ringier si Publimedia au anuntat deja sau vor comunica in scurt timp ca in 2007 publicitatea va fi vinduta in lei.

2. Romania va avea cel putin doua cotidiene de business. Succesul Ziarului Financiar si al celorlalte publicatii economice saptaminale sau lunare atrage pe piata al doilea titlu. Cei mai avansati in intentii sint Axel Springer (prin Edipresse Romania) si Trustul Catavencu.

3. Se va accentua micsorarea formatului. Tot mai multe ziare centrale si locale isi vor reduce formatul. Inclusiv ziarele de business vor trece probabil la compact si vor aparea tot mai multe titluri in format micro (Evz de duminica).

4. Hipercompetitie pe piata mass market intelectuala. Preluat de Patriciu, Adevarul va lansa un concurs cu mari premii in primavara lui 2007 si va ataca direct categoria unde domina acum Jurnalul National si Evenimentul Zilei. Acest segment, cunoscut in strainatate sub denumirea de „tabloide intelectuale”, si care vineaza simultan calitate si tiraj, va aduce in 2007 cele mai mari investitii in presa scrisa.

5. Relansari pe categoria super quality. Cotidianul, Gandul si, probabil, Romania Libera, isi vor disputa segmentul superior al pietei de cotidian. Cele trei titluri vor face schimbari importante in agenda, concept editorial si, posibil, grafica.

6. Presa locala isi va continua concentrarea. Seria de achizitii din ultimii doi ani va atinge probabil apogeul in 2007. Inform Media, MediaPro si WAZ vor concura pe aceasta piata. E foarte posibil sa asistam la translatarea unor saptaminale in cotidiene si la aparitia unor ziare gratuite dupa modelul Timis Expres si Arad Expres (Inform Media, format micro).  

7. Ziarele si trusturile media vor varsa tot mai mult continut pe net si pe telefonia mobila. „Viitorul ziarelor nu e pe hirtie” va fi declaratia subinteleasa a lui 2007. Modelele de continut integrat, galaxiile de siteuri si bloguri plus rubricile pe telefonia mobila, toate experimentate de gsp in 2006, au stirnit interesul pietei. Tot mai multe titluri vor alege calea digitala de dezvoltare. Se vor face primele incercari de vinzare de audienta integrata  (print plus on line).

8. Un jucator sau doi vor ataca ProTV si Antena 1. In conditiile in care incasarile din publicitate si profiturile sint mari pe piata televiziunilor comerciale, aceasta devina atractiva ca return on investment. Canal D al lui Dogan si un posibil proiect din zona Vantu sau Patriciu isi evalueaza sansele de succes intr-o incercare fara precedent: printr-o investitie uriasa sa atace dupa un deceniu de suprematie cuplul ProTV – Antena 1.

9. Fotbalul migreaza catre pay tv. Campionatele straine si, posibil, Liga 1 din Romania vor fi folosite pentru lansarea unor posturi care isi vor construi modelul de business in sistem pay tv. E posibil ca 2007 sa fie anul unei tranzactii impresionante, prin care drepturile de Liga 1 sa mearga integral in directia unei astfel de televiziuni.

10. Publicitatea se va adapta fragmentarii de pe TV. Punctul de audienta va fi un obiectiv din ce in ce mai greu de atins de catre statii pe o piata in care posturile de nisa isi cresc numarul si influenta. Serviciile de strategie, de buying, de media planning, de audit de media se vor sofistica accelerat si in publicitatea din Romania pentru ca obiectivele clientilor vor fi tot mai dificil de atins in conditiile unei piete tv fragmentate.


Comentarii (74)Adaugă comentariu

Cătălin Tolontan  •  5 decembrie 2006, 14:43

Rapidistu’: E clar, dc crezi ca e atit de usor sa ai succes in tv sau presa, dc esti convins ca detii succesul, de ce nu ne explici si noua cum se face? Vorbesc serios. Trimite un proiect, te rog!

Xulescu  •  5 decembrie 2006, 14:44

Cătălin Tolontan, eu pe ce canal schimb?

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:45

Nu stiu daca am neaparat certitudini, dar exista mai multe planuri pe care poti judeca trend-ul…Eu inteleg ca e vremea marketing-ului…oare asta e o certitudine? Primeaza el in fata onestitatii?

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:45

OK, promit sa iti trimit un proiect!

Cătălin Tolontan  •  5 decembrie 2006, 14:46

Xulescu: am mai dialogat pe aceasta tema. Iti recomand sa ramii pe canalul cu Vochin, Cosasu, TRU, Buzarin, Andries…

Cătălin Tolontan  •  5 decembrie 2006, 14:47

rapidistu’: il astept cu placere pe catalin.tolontan@gsp.ro

romanu  •  5 decembrie 2006, 14:50

Nu stiu in ce masura va creste publicitatea. Nu mai are efectul scontat decat daca este difuzata in exces si, intamplator, cineva sa auda sau sa vada chestia asta. In rest, sfanta telecomanda sa traiasca.
Ziarele, odata cu inmultirea celor care au acces la internet, isi vor reduce simtitor tirajele, oamenii preferand informatia in format electronic.
Nu cred in impactul dispozitivelor mobile. Nu cred ca cineva este asa de disperat incat sa citeasca ziarul pe mobil.
Sistemul pay per view este apanajul tarilor unde oamenii dispun de venituri acceptabile. Nu cred ca va prinde la noi. Nu uitati, suntem tara lui ‘moca’ (cum plastic spunea cineva).
Nu stiu de unde ati inventat chestia cu ‘succesul ziarului Financiar’. Cred ca e o chestie care tine si de apartenenta voastra la trustul de presa Intact, nicidecum realitate. Ziarul, pe langa faptul ca e slab, are si informatii eronate sau de can-can, dar si analisti economici care nu inteleg prea bine economia romaneasca. Nu se compara cu ziarul Capital.

Xulescu  •  5 decembrie 2006, 14:50

Cătălin Tolontan, OK, te pup. Nu-ti mai incarc aiurea counter-ul de pe blog.

presedinte  •  5 decembrie 2006, 14:55

ca are sau nu tolontan dreptate, timpul va hotari. e posibil sa aiba foarte mare dreptate. face parte din sistem, ca ziarist, prima conditie a existentei lui este sa fie informat. si apoi, sa ne informeze si pe noi. ceea ce m-a facut sa nu fi de acord cu el nu sunt ideile exprimate, ci modul in care isi da cu parerea.
baiatul asta e inteligent, nu incape indoiala. o fi si stelist cateodata, n-am de unde sa stiu, ca meseria ii cere (pentru a-si atrage cititorii) sa se comporte ca si cand ar face parte dintre ei. ceea ce ii tradeaza dorinta de afirmare pe tot planul gazetaresc (nu numai pe cel sportiv, unde fara indoiala este printre cei mai buni) sunt micile imperfectiuni de care da dovada.
intr-unul din posturile lui citeam despre sondajele facute pe internet, iar el se exprima in legatura cu falsificarea lor. vorbea despre fake ip-uri si de generarea lor aleatorie. despre modul in care suporterii mai inversunati pot deturna balanta oricarui sondaj. avea un stil mai savant de exprimare, si a reusit pe moment sa ma sensibilizeze si pe mine, care vorba aia, lucrez cat de cat in domeniu. m-am trezit la sfarsitul articolului, gandind ca omul isi atinge scopul. imbraca cuvintele intr-o forma credibila, si prin formulari bine ticluite ajunge in inima cititorului. care de cele mai multe ori, habar nu are ca seful galeriei aston villa este violonist sau ca la interpretarea sondajelor pe net, problema fake ip-urilor se atribuie fals cititorilor, ea de fapt tine de cel care este in spatele interfetei web (a sistemului de votare), care probabil este un pic incompetent si uita de cateva filtre…
asadar, omul nostru vorbeste si in necunostinta de cauza. insa vorbeste cu suficient bun simt, incat sa poata fi si apreciat.
prin decalogul de pe blogul sus citat, el nu apare in fata mea ca un oracol, ci pur si simplu ca un “propovaduitor” al informatiei asimilate prin prisma profesiei. daca il vom regasi peste un an apreciindu-se pentru calitatile de medium, inseamna ca i-am atribuit mai mult bun simt decat are…
in general, timpul le rezolva pe toate.

Xulescu  •  5 decembrie 2006, 14:56

Cătălin Tolontan, o singura chestie te mai rog. Nu puteti sa puneti inregistrare de useri? Sunt cativa imbecili care folosesc nick-urile altora shi totul se termina cu abandonarea blog-ului de catre toata lumea.

Xulescu  •  5 decembrie 2006, 14:57

S-a intamplat de cateva ori in ultimele 3 zile

iQ666  •  5 decembrie 2006, 16:39

tolo, crezi ca vor trece si alte ziare la oferirea online a continutului contra-cost? la gsp exista planuri de-astea sau e-n regula cum e acum: continut gratis si castig din publicitate?

jerry maguire  •  5 decembrie 2006, 17:10

Punctul 8 pare sa fie de cel mai mare interes pentru jurnalistul Catalin Tolontan. Greed is good?

alexandra  •  5 decembrie 2006, 17:24

Revin ca o pisaloaga ce sint: si cu continutul cum ramine?

Sint tot felul de teorii si studii despre efectul competitiei asupra continutului, cum credeti ca va functiona in Romania?

Asa cum spune si Gabi mai sus, vom vedea ce tendinte politice vor avea ziarele revizuite si adaugite. Intrebarea e si despre televiziuni: vor vrea sa fie catch all fiind ehilibrate politic sau pur si simplu ne-politice sau se vor intrepta spre nise de public cu diverse valori/preferinte politice?

Xulescu  •  5 decembrie 2006, 18:11

jerry maguire, stii care e raspunsul? „SHOW ME THE MONEY”

jerry maguire  •  5 decembrie 2006, 19:16

x, cum se poate utiliza impozitul general de 16%? Patriciu nu si-a mai cautat treaba suplimentara in petrol. Iti dai seama ce complicat e numai cu pretul petrolului. In schimb, petrolistul si-a facut de treaba in media, care-i ocupa cateva ore pe saptamana, ca oricum nu se pricepe. Asa salta inca un salar si e munca mai usoara decat la parlamentul romanesc sau cel european.
Deci, x, fa-te tu (si) bancher si arata-mi tu banii.

Marius Nicolescu  •  5 decembrie 2006, 19:43

Asta e ceva ce in afara se petrecuse demult – cu compactarea ziarelor, vanzare publicitatii in valuta nationala etc. E bine ca in sfarsit se petrece si la noi. Kanal D nu are nici cea mai vaga sansa sa fie un competitor cu vreo televiziune celebra.

Sociopatul  •  6 decembrie 2006, 2:54

Domnule Tolontan: Cătălin Tolontan Says:

December 5th, 2006 at 2:46 pm
Xulescu: am mai dialogat pe aceasta tema. Iti recomand sa ramii pe canalul cu Vochin, Cosasu, TRU, Buzarin, Andries…

Ordinea indicata e aleatorie? Ce urmeaza dupa puncte puncte? Cu alte cuvinte: v-ati propus vreodata un exercitiu de sinceritate?Daca ati fi intr-un juriu pe cine ati vota in primii trei editorialisti sportivi ai anului? Un simplu cititor.

giulestina  •  6 decembrie 2006, 12:40

Tendinta anului 2007 in domeniul pariurilor:consulta un specialist ca sa-ti rotunjesti veniturile:
Vrei sa obtii profit constant pe termen lung din pariuri cu un efort minim??Urmareste-mi rezultatele pe anul 2006 si daca esti multumit,
contacteaza-ma la giulestina@acasa.ro
Nu vand iluzii, doar te ajut sa iei banii caselor de pariuri…
http://www.e-pariuri.ro/forum/viewthread.php?tid=7105&page=20 jurnalul
personal tinut de la 1 noiembrie,majoritatea pariurilor fiind postate cu
minim o ora inainte
http://www.e-pariuri.ro sectiunea Master +340u

name  •  8 decembrie 2006, 0:03

Nu are legatura cu radio.Are legatura cu presa scrisa.o actiune de marketing “super inteligenta”.Sunt abonat Capital.Si ce primesc ieri prin posta?Un foarte frumos plic albastru de la “Adevarul”,care ma invita sa-mi fac abonament la acest cotidian.Bineinteles in stilul…”Capital”,ca nu degeaba lucreaza acum acolo cei care au plecat din Ringier.Jenant.Ma asteptam sa gaseasca altfel de solutii de marketing.Sa nu mai zic de faptul ca nu am avut abonament la acest ziar si nici alte contacte in urma carora sa le fi comunicat datele personale.Se pare ca cei din Ringier cand au plecat au luat si baze de date(probabil considera ca daca au muncit la ele li se si cuvin).Ma intreb daca este legala aceasta actiune a lor.

simple blog » Blog Archive » Mami, revista lider, site cu potential  •  9 decembrie 2006, 18:52

[…] Revista mamicilor si viitoarelor mamici are aproape 18 de copii vandute (sem. I 2006) in timp ce Copilul Meu al Ioanei putin peste 9 mii si mai nou se va numi Ioana visul copiilor dupa o disputa cu detinatorul brandului Copilul Meu (vezi EVZ). Superbebe suna bine, dar nu si pe BRAT, de unde lispeste cu desavarsire. Mai nou, Edipresse vrea si el o bucata din segment cu extensia revistei Familia mea la care au adaugat baby. Revista va aparea in formatul pocket respectand tendinta numarul 3 expusa de Tolo. […]

simple blog » Blog Archive » CPP-ul de TV da de mancare presei scrise  •  12 decembrie 2006, 1:40

[…] Pro TV a anuntat deja majorari ale Costului Pe Punctul de audienta cuprinse intre 45% si 75%. Imi permit sa spun ca la o asemenea majorare se prefigureaza o noua tendinta pentru 2007. Cea de-a 11 dupa cele 10 ale lui Toto. […]

marius  •  4 ianuarie 2007, 14:32

Cataline, dar despre piata radio nimic? Bafta

tottyovi  •  9 august 2014, 14:34

…se pare ca nu am avut pay TV…nici aatunci si nici acum. macar ne-am scapat de comunism

Comentează