Cartea care l-a enervat pe Wally Olins

„Am scris ultimul meu volum pentru ca m-a enervat cartea <No Logo> a lui Naomi Klein. E bine scrisa, dar e un gunoi de la un capat la altul”, a declarat Wally Olins acum citeva zile, la venirea sa in Romania. Ce l-a enervat asa de rau?!
Daca Olins este Patriarhul brandingului, „No Logo” este „Biblia miscarilor contestatare”, conform The New York Times.
In Romania, cartea lui Naomi Klein a aparut la editura comunicare.ro, cea care il editeaza si pe Olins.

marți, 20 februarie 2007, 1:54

„Am scris ultimul meu volum pentru ca m-a enervat cartea <No Logo> a lui Naomi Klein. E bine scrisa, dar e un gunoi de la un capat la altul”, a declarat Wally Olins acum citeva zile, la venirea sa in Romania. Ce l-a enervat asa de rau?!
Daca Olins este Patriarhul brandingului, „No Logo” este „Biblia miscarilor contestatare”, conform The New York Times.
In Romania, cartea lui Naomi Klein a aparut la editura comunicare.ro, cea care il editeaza si pe Olins.

„No logo” este un protest, dar unul inteligent. Un exces, insa unul seducator. Iata ce se spune in ea…

despre strada
„Strada a devenit marfa cea mai vinduta in cultura publicitatii, dar cultura strazii este sub asediu”
„Imi imaginez realitatea in care traim in termenii unei ocupatii militare. Sintem sub ocupatie, insa cei care ne ocupa acum sint oamenii de marketing. Trebuie sa ne revendicam tara de la cei care au ocupat-o in numele stapinilor lor globali”.

despre mall-uri
„Amestecul dintre cumparaturi si divertisment din supermagazine si din mall-uri a creat o vasta zona cenusie de spatiu privat pseudo-public. Mall-urile au devenit noua piata publica. Spre deosebire de vechile piete publice, care erau si inca mai sint spatii de discutie despre problemele comunitatii, spatii ale protestelor si marsurilor, singurele discursuri bine venit aici sint marketingul si trancanelile referitoare la consum”

despre cenzura in presa
„Aceasta este adevarata natura insidioasa a autocenzurii: pune calusul mai eficient decit ar putea spera s-o faca o intreaga armata de moguli media insistenti si amenintatori”.

Nu trebuie sa fii de acord cu „No Logo”. Ar fi bine insa s-o citesti. Pentru ca, dincolo de plasarea evidenta pe o parte a baricadei, intilnesti in ea simptome pe care le simtim si in Romania. De pilda, felul in care trusturile media se comporta fata de rivali.

Naomi Klein o numeste „Baricadarea satului de marca”:

„Pe masura ce conglomerantele media isi consolideaza si autopromoveaza lumile inchise, ele genereaza noi si variate posibilitati de conflict de interese si de cenzura. Astfel de presiuni merg de la a forta mina revistei conglomeratului sa publice o cronica favorabila pentru un serial produs de o alta ramura a conglomeratului sau pina la a le cere ziarelor sa menajeze comisiile care acorda licente televiziunilor sau care investigheaza plingerile antitrust”.


Comentarii (18)Adaugă comentariu

substitute  •  20 februarie 2007, 14:25

sa inteleg din ultimul paragraf ca asemenea presiuni sunt la noi, inclusiv in trustul din care faceti voi parte?
P.S. cartea pare interesanta chiar si numai de la titlu 🙂

fotbal  •  20 februarie 2007, 14:42

Ce contesta Naomi Klein in aceasta carte? Si care e baricada? O s-o citesc. Din cate povestesti pare a fi colturoasa.
Brandul nu e numai despre imagine, ci si despre realitate- Wally Olins.

Monica J  •  20 februarie 2007, 16:14

Naomi Klein considera ca brandurile sunt RELE pentru ca ne induc nevoi artificiale si ne cuceresc prin SEDUCTIE SI MANIPULARE.
Nunta lui Naomi Klein a fost sponsorizata de NIKE.

Cătălin Tolontan  •  20 februarie 2007, 16:28

substitute: toate trusturile din romania se autopromoveaza. asta e normal. dar cind asta inseamna blocarea sau chiar si demonizarea concurentei, atunci circulatia ideilor dispare

Cătălin Tolontan  •  20 februarie 2007, 16:28

Monica J: Da, iar Olins sustine ca seductia si manipularea fac parte din natura umana

Monica J  •  20 februarie 2007, 17:34

Da, pentru ca zice el ca si cainele te seduce ca sa il duci afara la plimbare…

Monica J  •  20 februarie 2007, 17:37

Am povestit pe larg ce a zis Wally Olins la conferinta la linkul asta [scuze…] + rezumat al cartii

http://lostandfounddesk.blogspot.com/2007/02/brand-is-gift-that-commerce-has-done-to.html

andrew  •  20 februarie 2007, 19:38

bai tolontane, cand ai timp sa iti conduci afacerea, sa scrii la gsp, sa postezi pe blog si mai citesti si logo?!

felicitari

nu pot sa nu observ o ciudatenie, vorbesti de actiunile in hiena ale trusturilor media, in care unul il apara pe altul, dar mi se pare ca tu dai in kanal d doar pentru ca e actionar acolo ringier si tu esti probabil la cutite cu conducerea lor

trustman  •  20 februarie 2007, 22:20

poate cartea asta a fost citita de basescu inainte de interviul sau in care a criticat mogulii media 🙂

alexa  •  21 februarie 2007, 1:41

nu cred ca presedintele basescu, preferatul dlui tolontan, citeste carti – nici macar cu poze. cu siguranta nu a citit constitutia, iar carti despre democratia reprezentativa nici atit. noroc ca nu au facut-o nici consilierii lui sau ziaristii asa ca nu e o mare problema, nu iese in evidenta

andrew  •  21 februarie 2007, 8:53

@alexa e loc pentru tine in psd, daca nu esti deja acolo

nu mai intoxica forumurile cu vrajeala anti basescu, ca nu stiam ca dinozaurii comunisti au invatat cum sa foloseasca forumurile!

geambash&tolontan&buzarin  •  21 februarie 2007, 11:26

Tontolan in slujba mafiei lui Voiculescu-Crecent:

Contractul incheiat de firma „Grivco” SA cu Complexul Energetic Rovinari SA contine clauze care avantajeaza, practic, in totalitate firma presedintelui Partidului Conservator, ne-au declarat specialisti in domeniul energetic. Principalul argument invocat de acestia este clauza potrivit careia firma mogulului Dan Voiculescu nu cumpara decat energie produsa in cursul saptamanii, de luni pana vineri, intre orele 07.00 si 23.00. Taman cand cererea este uriasa si pretul pe masura – chiar dublu decat cel de noapte. Beneficiul este urias – spun specialistii – si, pe deasupra, profitul este maximizat si prin neasumarea pierderii statului, inevitabila la energia produsa noaptea.
Explicatia este simpla. Varfurile de consum se inregistreaza dupa ora 07.00, in jurul orei 15.00 si seara, spre ora 23.00. Dupa ora 23.00, scade consumul. Daca scade consumul, atunci evident ca si pretul energiei scade dramatic. Noaptea, sistemul energetic ramane incarcat. Ca atare, dispecerul este obligat sa inchida o serie de capacitati de productie, pentru a mentine raportul productie-consum. Opririle si pornirile costa miliarde de lei.
Permitandu-i sa cumpere numai energie de zi la pret de chilipir, conducerea Complexului Energe-tic Rovinari SA a protejat, practic, interesele companiei private, in detrimentul statului si al celorlalti producatori de energie.
„In momentul in care se descarca grupul (de 315-330 MW) cu 50 MW, creste costul de productie a energiei. Daca se ajunge la 200 MW, costul de producere este deja cu 40-50% mai mare. Deja din acest moment se poate pune problema inchiderii capacitatii. Or, inchiderea si repornirea unui grup la Rovinari costa cam 1-1,2 miliarde de lei vechi, suma din care Grivco nu suporta nici un ban. Este si acesta un profit, din neasumarea pierderii”, ne-au declarat sursele. Repornirea unui grup inchis dureaza aproape 8 ore, pana cand acesta ajunge la stare functionala. Pana atunci, toata caldura este evacuata exclusiv in atmosfera, pana la aducerea la parametrul minim de temperatura, iar operatiunea in sine este un factor important de poluare, ne-au precizat aceleasi surse.
Anexa 2 a contractului prevede cumpararea de energie numai in zilele lucratoare, intre orele 7.00 si 23.00
temperatura,

„Vanzatorul isi va indeplini obligatia de a vinde energia con-tractata prin producerea de catre oricare dintre capacitatile proprii.” si aceasta clauza reprezinta – spun specialistii – un avantaj consistent creat firmei lui Dan Voiculescu. Practic, sustin aceiasi specialisti, clauza obliga centrala de la Rovinari sa furnizeze curent, chiar daca producatorul trebuie sa puna la treaba grupuri energetice cu randament mai scazut.
O alta clauza favorizanta din contract este posibilitatea „Grivco” de a sista achizitia de energie pentru o perioada de doua pana la sase luni, fara acordul societatii Rovinari, cu posibilitatea de a se reintoarce, dupa aceasta perioada, in aceeasi calitate de „client privilegiat”. In acest mod, in cazul in care „Grivco” ar fi pierdut un client important, precum „Electrica” ori „Metrorex”, putea suspenda contractul contra unei compensatii modeste, de 5% din valoarea contractului. Pe de alta parte, SC „Rovinari” nu putea suspenda livrarea energiei decat cu acordul „Grivco”.
Conditiile de plata au evoluat in aceeasi directie cu celelalte clauze contractuale. Potrivit contractului, „Grivco” trebuia sa plateasca energia astfel: 50% pana la jumatatea lunii, restul (regularizarea) urmand a fi platit, cel mai tarziu, la jumatatea lunii urmatoare celei in care i-a fost livrat curentul. Mai mult, termenul de plata a regularizarii a fost potential indepartat: de la „10 zile calendaristice de la data emiterii facturilor”, cum era initial trecut in contract, la „10 zile calendaristice de la data trimiterii prin fax a facturilor”.

Desi a luat numai energie de zi, pretul negociat de Grivco A FOST MAI MIC decat costul de productie…

Cătălin Tolontan  •  21 februarie 2007, 12:55

geambash&tolontan&buzarin: cum sint eu in slujba curentului electric? am crezut ca putem discuta pe argumente, dar vad ca ma faci frate cu kilowatul 🙂

alex_  •  21 februarie 2007, 13:21

@geambash&tolontan&buzarin: din fericire, tolontan e cam singurul ziarist din romania (sau cel putin din ziarele pe care le citesc eu) care isi critica patronul. uneori dur, intotdeauna cu argumente.

@tolo: am vrut de mai mult timp sa atac subiectul asta. sper macar sa citesti acest post. vroiam sa imi exprim dezamagirea de a-l vedea pe victor ciutacu cooptat in randul rubricanzilor gsp. nu stiu daca este un jurnalist generalist bun sau slab pt. ca nu citesc ziarul in care publica. am o parere despre el ca jurnalist din ce l-am vazut pe la tv si nu e una buna. desi face parte din acelasi trust cu tine (deci ar putea la fel de bine), nu l-am vazut luand vreo pozitie anti-patron si motive ar fi; din contra, ataca cu indarjire aceleasi subiecte, in acelasi timp si de pe aceeasi pozitie cu patronul sau. dar sa ma refer doar dpdv al gsp. eu citesc ziarul acesta de sport tocmai pentru calitatea deosebita a comentatorilor sai, adesea peste a ziarelor generaliste. tru & vochin sunt jurnalistii mei preferati si nu pt ca scriu despre sport ci pt ca sunt profesionisti ai jurnalismului. ceilalti, chiar si cand sunt mai putin inspirati in subiecte, au calitate literara. si un text scris frumos poate fi citit si pt simpla placere literara, nu doar pt ideile exprimate in el. din pacate, la dl. ciutacu nu am simtit niciuna din aceste calitati (idei sau talent literar). din punctul meu de vedere ca cititor, trage media in jos, iar ziarul de sambata devine mai putin interesant de cumparat… iar atunci cand se exprima pe blog devine contondent si iritat atunci cand este contrazis. daca este un jurnalist frecventat cu placere de cititorii gsp, asta tu stii mai bine. parerea mea este ca nu „trece clasa”.

Cătălin Tolontan  •  21 februarie 2007, 15:54

alex_ : nu sint singurul ziarist care-si critica patronul. cit despre victor ciutacu, probabil ca stilul sau nu e pe gustul tau, sper sa aiba si articole care sa-ti placa. multumesc

zicu  •  21 februarie 2007, 19:11

@tolo

la ciutacu nu e vorba de stil, ci de slugarnicie ca pe vremea lui ceausescu

e cea mai trista prezenta in presa din romania, pentru ca e tanar si ne arata ce sinistru e viitorul media cu asemenea unelte

Cosmin  •  21 februarie 2007, 23:47

no logo o gasiti la downloadat pe net 🙂

trainspot  •  27 februarie 2007, 22:54

imi place….la carti nu se prea baga lumea la comentarii. am citit „no logo”. e ok! nu mi se pare una din marile carti scrise. nu mi se pare nici ca ar zice prea multe. insa e o carte ok, care merita citita.

Comentează