Andreea Esca: „Cine crede ca jurnalismul inseamna citire de prompter e naiv”

Asociatia Jurnalistilor din Romania a iesit azi in public pentru a transmite celor din breasla urmatorul mesaj: daca doriti sa fiti reprezentati ca jurnalisti, atunci participati! Pina in ianuarie se fac inscrieri aici si, in urma Adunarii Generale de la inceputul anului viitor, se va stabili probabil desprinderea de Clubul Roman de Presa si transformarea AJR intr-o organizatie profesionala a ziaristilor.

luni, 17 decembrie 2007, 1:26

Asociatia Jurnalistilor din Romania a iesit azi in public pentru a transmite celor din breasla urmatorul mesaj: daca doriti sa fiti reprezentati ca jurnalisti, atunci participati! Pina in ianuarie se fac inscrieri aici si, in urma Adunarii Generale de la inceputul anului viitor, se va stabili probabil desprinderea de Clubul Roman de Presa si transformarea AJR intr-o organizatie profesionala a ziaristilor.

Andreea Esca: „Vad, pe televizor, lucruri care nu sint demne de anul 2008, lucruri pe care nu le faceam nici macar la Soti, la inceputul anilor ’90. Dar, in ansamblu, exista multi profesionisti, multi jurnalisti completi, care stiu sa gaseasca stirea pe teren, sa o scrie si, eventual, sa o prezinte. Cine crede ca jurnalismul inseamna citire de prompter e naiv. Si cine crede ca munca mea incepe la 7 fara zece inaintea Stirilor ProTV, nu ma cunoaste”.

Cristian Tudor Popescu: „Eu am 51 de ani si am facut ceea ce era de facut in aceasta profesie. Dar generatia de pina la 40 de ani are o datorie fata de ea insasi: sa defineasca si sa apere meseria. In conditiile in care patronii au o agenda clara, spre care se indreapta instinctiv si animalic, e nevoie ca jurnalistii sa se organizeze”.

Cezar Ion: „Vocile care critica media sint puternice si numeroase. Si critica media prin intermediul media! Macar asta ar trebui sa vorbeasca despre nevoia de organizare!”

Ciprian Stoianovici: „Sintem aici din motive diferite, dar avem un tel comun. El tine de nevoia noastra de a ne simti bine ca facem aceasta profesie”.

In ceea ce ma priveste, e mereu aiurea sa te citezi! :-), am spus ca ma raliez ideii unei organizatii profesionale puternice pentru ca, in discursul generalizat impotriva presei, trebuie sa existe si cealalta parte, conditie a oricarei dezbateri. De la Traian Basescu la Horia Roman Patapievici si de la Dan Voiculescu la Cristi Chivu exista tot mai multe voci care ataca nu neaparat excesele presei, care exista!, ci nivelul general al prestatiei media din Romania.

E popular, comod si distractiv sa ataci presa. Stefan Banica junior, cel mai bine platit artist roman al momentului, ridica sala in picioare in aceste zile cintind in fata a 30.000 de oameni, cifra estimativa a spoectacolelor sale cu adevarat antrenante,  cintind o melodie intitulata „Protest”.  Una dintre strofe e impotriva jurnalistilor, comparati cu politicienii mincinosi si cu artistii falsi.

In sala, majoritari sint copiii intre 8 si 14 ani. Ei vor creste cu ideea ca presa e facuta de „cei ce au un pix in mina si complexe cit un car” si care „mizgalesc cu rautate pe o foaie de ziar”.

Daca proiectul AJR va reusi, atunci ar trebui sa spuna copiilor, generatia viitoare de consumatori media si de cetateni, si cealalta fata a povestii.


Comentarii (33)Adaugă comentariu

marius  •  17 decembrie 2007, 13:32

🙂

ion  •  17 decembrie 2007, 13:35

Cataline, daca exemplul lui Banica e unul negativ, atunci cum explici tinerilor de 14-15 ani care, in loc sa gaseasca articole de sport si educatie in Gazeta, dau peste fete goale care sunt amante de fotbalisti?

Cătălin Tolontan  •  17 decembrie 2007, 13:41

ion: ii rog sa citeasca, ceea ce tu nu faci! 🙂 imi arati si mie in ultimul an o fata dezbracata in editia off line a gazetei? nu vei gasi. ca exista imagini cu fete in cele 26 de siteuri gsp, printre miile de stiri zilnice, asta e adevarat. dar tot acolo gasesti investigatii serioase, editoriale scrise de scriitori importanti…

care e cealalta parte a povestii..  •  17 decembrie 2007, 13:45

??? ca daca iti cere patronu sa scrii ceva dupa dictare tu scrii?ca banica nu are dreptate?nu sunt un individ care sa cred ca toti ziaristii sunt asa insa nu voi tineti in maini painea si cutitul..daca o generatie trebuie sa se organizeze cealalta parte a generatiei,”non-jurnalistii” , a inceput sa citeasca printre randuri!

ion  •  17 decembrie 2007, 13:46

„…ca exista imagini cu fete in cele 26 de siteuri gsp, printre miile de stiri zilnice, asta e adevarat. dar tot acolo gasesti investigatii serioase, editoriale scrise de scriitori importanti…”
E ca si cum ai spune ca printre puscariasi sunt si oameni buni, deci sa mergem toti acolo!Ti se pare normal limbajul de pe blog-urile GSP??Sau editia on-line nu apartine de presa scrisa???
PS. Si intamplator citesc… 🙂

Cătălin Tolontan  •  17 decembrie 2007, 13:52

ion: esti plin de certitudini si verdicte. cam greu de dialogat. ai dreptate in privinta blogurilor, vom face ceva

Robert RRR  •  17 decembrie 2007, 14:11

M-ai pus pe ganduri Cataline…stateam si ma intrebam cum se face ca toti ataca presa, generalizand…si cand m-am gandit ca am preferat sa-ti dau tie un mai (acu’ cateva luni), la Radu Moraru, plus inca cativa oameni de TV, si nu la cei despre care se scrie/fac emisiuni, mi-am dat seama de care parte sunt. Multa sanatate

Cătălin Tolontan  •  17 decembrie 2007, 14:25

robert rrr: sa multumesc? sa nu 🙂

Marian  •  17 decembrie 2007, 14:59

Cataline, fara sa incerc sa fac complimente gratuite, cred ca va asumati un rol foarte dificil, lucru ptr care va felicit…Sa stabilesti un standard de moralitate si profesionalism ptr presa poate fi „o caciula prea mare”…necesara insa…Atentie insa! Rolul vostru nu se va opri aici…trebuie ca acest standard sa incercati sa il aplicati peste tot in societate….iar exemplul cel mai clar de mediocritate in media/valori sociale a fost recenta gala 10 pentru Romania….

Multa bafta!

Beleaua  •  17 decembrie 2007, 15:03

Cat de mult apreciati ceea ce fac baietii si fetele de pe Mysport? Sunt roata de rezerva,de umplutura sau doar fraierii ce prestează gratis?

Oricum,din câte se pare Mysport este pe moarte.”România ţară de jurnalişti”,vă doare în clanţa uşii.

Bogdan  •  17 decembrie 2007, 15:06

Marian, ai perfecta dreptate. Gala 10 pentru romania a fost un esec din toate punctele de vedere. In general cam toate proiectele facute de Realitatea sau de Tatulici in ultima vreme n-au avut niciun fel de succes.

brebu  •  17 decembrie 2007, 15:13

Tolo, incep prin a marturisi ca te apreciez mult ca profesionist. Insa adevarul e ca va indreptati catre penibil cu pozele alea din editia on-line si in general, cu compromisurile pe care ati inceput, tot mai multi dintre voi, sa le faceti pentru un euro in plus. Cand spun voi ma refer la toate publicatiile de sport nu numai la GSP, dar pana la urma, de ce trebuie sa fiti si voi ca ceilalti?:-)
Daca as fi in tara, as citi ziarul pe hartie si as scapa de femei goale, greseli de ortografie si exprimare si articole de doi lei, banuiesc…dar am ales un alt drum, te rog sa ma ierti.
Si inca un mod ciudat de a face jurnalism…Maria Andries, stiu ca e protejata voastra pentru ca altfel nu-mi explic cum de inca mai e aici, dar e treaba voastra, nu ma bag, nu ma intereseaza. Dar poate o sa ai curiozitatea sa-i citesti intr-o zi blogul, sa vezi ce se intampla pe acolo. Oare de ce TOCMAI ACOLO si nu altundeva?:-)

carton  •  17 decembrie 2007, 15:15

Nu ati inteles, nu intelegeti si nu veti intelege niciodata. GSP este o masina de facut bani. Sportul nu mai este de mult obiectul acestei firme. PUBLICITATE si FEMEI GOALE.

STIRI! Numai exceptional, numai SOC, numai SENZACTIONAL, EXCLUSIV stiri care sunt aruncate aiurea in vant, fara verificari, etc. Un ziar care a scos, scoate si va mai scoate ceva timp BANI dupa spinarea unor tantalai analfabeti care posteaza pe bloguri, daca se voia ceva CURAT atunci aceste mesaje se filtrau, insa nu intereseaza pe nimeni ce si cum scrie, ci doar ca intra pe aceste site-uri si posteaza.

Ps: Nu va mai agitati atat, GSP ofera un carnat, noi nu trebuie decat sa il mestecam.

brebu  •  17 decembrie 2007, 15:17

corect, si sa facem trafic pe glob:-) si daca counterul arata peste 100, nominalizam autorul la Premiile Chirila:-)))

Bogdan  •  17 decembrie 2007, 15:19

Presa in Romania e atacata din cauza valorii scazute a jurnalistilor. Care abia ies de pe bancile facultatilor si sunt mari vedete. Aici sunt exemplele copiilor care sunt chemati la cele doua emisiuni de stiri si isi dau cu parerea de dimineata pana seara, frecand un subiect pana te saturi.
Din pacate la noi, foarte multi jurnalisti pe langa faptul ca isi dau cu parerea, nu doar prezinta ceea ce se intampla, ci si mai grav, dau verdicte. Ceea ce e este foarte grav. Cam asta e motivul pentru care sunt atacat. Pe langa faptul ca si ei se mai victimizeaza gratuit.

Ionel  •  17 decembrie 2007, 15:41

Pentru Andreea Esca jurnalismul inseamna un decolteu cat mai mare.

Cătălin Tolontan  •  17 decembrie 2007, 16:10

ionel: andreea esca este un profesionist de rasa. dc crezi ca e usor sa faci ceea ce face ea, de ce nu-i scrii pe adresa protv? cred ca ar fi gata sa-ti arate o zi de munca din cariera ei

altcineva  •  17 decembrie 2007, 17:52

CIND O FACI DIN PASIUNE SE NUMESTE HOBBY. CIND O FACI PT. BANI SE NUMESTE MESERIE. CAUTA IN DICTIONAR CUVANTUL MERCENAR…AMICE.

Robert RRR  •  17 decembrie 2007, 18:31

@Catalin T. „robert rrr: sa multumesc? sa nu”…eu trebuie sa-ti multumesc tie, esti un jurnalist f bun, serios, pe care-l admir, si care m-a si ajutat cand i-am cerut o parere. Multa sanatate!

iuliudingrant  •  17 decembrie 2007, 19:49

Mda,dificil subiect!Stiti prea bine ca am o parere foarte buna pentru ceea ce faceti.Dar mai ramane acel ceva subiectiv cu referire la Steaua-incercati o obiectivare pentru ca nu se poate juca in Europa doar cu hei-rup de Pipera sau cu sacose mai mult sau mai putin incarcate. Chiar daca sunteti acuzat de stelism….

giga  •  17 decembrie 2007, 21:29

bravo !!!
frumos post

gioga  •  17 decembrie 2007, 21:30

frumos post !! !

jurnalTV  •  17 decembrie 2007, 22:59

Catalin:”ionel: andreea esca este un profesionist de rasa. dc crezi ca e usor sa faci ceea ce face ea, de ce nu-i scrii pe adresa protv? cred ca ar fi gata sa-ti arate o zi de munca din cariera ei”.

Hai, mai Tolo, ca esti patetic, zau…

Sanatate.

eftimie  •  18 decembrie 2007, 8:52

Despre Stefan Banica Junior numai de bine. Autorul memorabilului hit „veta mi-ai stricat chiuveta” isi da cu parerea despre presa care i-a aratat o indulgenta iesita din comun.

Altfel ar fi scris toate ziarele libertatea si can-can despre un artist mediocru, imitator de Elvis, lipsit de voce sau de vreun talent actoricesc.

Presarilor, fiti mai vioi!!! Lasati pe orice agarici sa se ia de voi?

ion bulgaru  •  18 decembrie 2007, 10:57

E dureros sa asisti la aceasta manifestare penibila de demagogie si lipsa de profesionalism , pe care ne-a oferit-o prima intalnire publica a asa-zisei Asociatii Profesionale a Ziaristilor.
E dureros sa vezi cum tipi care au confiscat presa, ma refer in primul rand la CTP, nu-si dau inca seama ca au compromis-o profund si iremediabil in ochii opiniei publice. Au tradat si sperantele , si interesele poporului roman. Presa a incaput pe mainile unor imbogatititi peste noapte, pe jumatate analfabeti si incapabili sa-i inteleaga rosturile. Nu intamplator toate ziarele inregistreaza un recul puternic, iar ca sa-si mai indulceasca declinul ofera carti, DVD-uri, CD-URI, adica orice altceva numai articole bune nu. Nu va dati seama ca va duceti la vale?
Ironia face ca aceeasi indivizi care controleaza breasla ziaristilor din inaltul functiei lor de manageri si patroni, acum se amesteca in multime, arborand mina de simpli ziaristi. E un joc murdar, care va mai tine Presa in loc inca multi ani buni. Principala slabiciune a presei romanesti actuale este lipsa ei de credibilitate, rezultat al abdicarii de la principiile obiectivitatii si independentei gazetaresti,al mituirii ei, dar si al lipsei de profesionalism si de caracter a faunei care o populeaza. Spune CTP ca el a facut cam tot ce se poate face in presa. Profesional, afirmatia lui este o aberatie.Acest tip halucinant traieste aceeasi poveste ca in „hainele imparatului”. Si, totusim ceva dreptate are el. Nu s-a dat in laturi de la cele mai abominabile gesturi, santaj direct, dosare primite pe tava de servicii si publicate fara scrupul, escrocherii si afaceri in detrimentul intereselui public.
Pentru ca presa romaneasca sa-si recapte identitatea profesionala, are nevoie sa fie curata de specimene gen CHIRIEAC, CTP, TATULICI, ROSCA STANESCU, H ALEXANDRESCU, CRISTOIU si altii ca ei. Cine s-o faca, atat vreme cat tot ei se infig in fruntea bucatelor? Ei stiu ca orice moment de slabiciune ar putea sa-i coste,de aceea nu-si permit sa piarda controlul asupra colegilor lor. Iar comedia se joaca in continuare.
In incheiere o intrebare: ce rost avea dizertatia Andreei Esca despre vedetism? Asta sa fie cea mai arzatoare problema cu care se confrunta presa? Cand va spun ca bateti campii, nu cerdeti…

Mihai  •  18 decembrie 2007, 11:11

Mie mi se pare tocmai invers: cine crede ca citirea de prompter inseamna jurnalism este naivul. Deh, ce stiu eu…

Scrie-mi la gigi@becali.com  •  18 decembrie 2007, 11:47

Iubesti cartile?
Gigi inchiriaza biblioteca(cu carti cu tot) de la palat,ca si asa o tine ca-i plce stilul mobilei.
Pt. mai multe detalii du-te la becali.com

albu  •  18 decembrie 2007, 13:35

Esca si jurnalismul..
..vai de ea !!!!

Ciprian Stoianovici  •  18 decembrie 2007, 16:32

Pt Ion Bulgaru:
CTP te-a facut sa vorbesti. Si asta e bine. Nu-l suporti. Este neimportant. Importante ar fi argumentele acuzatiilor tale… din pacate lipsesc din acest post. Eu unul as fi curios sa le aflu.
In rest, mai pomenesti o lista de nume. Te rog verifica pe site-ul AJR si vezi cate dintre ele se regasesc printre membri.
Separarea apelor intre interesele patronale si deontologia breslei este exact una dintre provocarile AJR.
Locul in care se traseaza granita dintre jurnalism si show-biz nu ti se pare important? Dupa ce am vazut 10 pt RO eu cred ca este una dintre cele mai grave probleme. In perceptia publica printre primii jurnailsti ai tarii se situeaza Mihaela Radulescu, Mircea Badea si Dan Diaconescu… Sunt ei jurnalisti sau nu? E un subiect la care eu am pareri, probabil si tu si multi altii… Un raspuns ferm, argumentat si care se poate impune in perceptia publica are cineva?
Pana la urma despre asta este AJR: dorinta si nevoia de a ne aduna, de a ne pune cap la cap (sau cap in cap) opiniile, de a ne defini.
E o incercare cinstita (cel putin din punctul meu de vedere) dar care mai are mult de lucru pana la a fi o reusita – daca va fi vreodata.
PS: nici mie nu mi-a placut deloc iesirea noastra in public dar s-ar putea ca motivele noastre sa fie foarte diferite. Din nou, neimportant. Daca esti jurnalist vino cu noi si, data viitoare, hai s-o facem mai bine! Daca nu esti jurnalist, critica-ne in continuare (dar, daca se poate, cu mai putine invective si mai multe argumente) ca de laudat stim si singuri.
Respect.

Ciprian Stoianovici  •  18 decembrie 2007, 16:38

Pt Catalin:
Multumesc pt ca ai fost acolo.
Multumesc pt ca scrii aici despre AJR.
E important.
Sper sa ne vedem cat mai des pe-acolo si, la un moment dat, sa ne putem mandri ca suntem membri.
Inca o data, multumesc.

soferul  •  21 decembrie 2007, 1:06

ce naste din pisica, soareci mananca. cam asa cu noua organizatie
si doi: cine crede ca Esca face jurnalism, e naiv

marius  •  24 decembrie 2007, 11:13

poate explicati si de ce o citati pe esca in legatura cu jurnalismul? vrea sa inceapa ceva in domeniu? in caz ca da, ii urez succes, e un pas important de la statutul actual de cititoare foarte profesionista de stiri.

Nelu DRAGNEA  •  18 iunie 2008, 15:02

Cand ai intrat in istorie ca mare jurnalist si de fapt esti cititoare de prompter, incepi si termini stirile cu Gheorghe Becali, inseamna ca te**** moral? Eu asa o percep fara sa fiu naiv. Naiva este ea daca crede altceva.

Comentează