Ziua cînd ProTV şi-a schimbat proprietarul şi puricii au fugit de pe ecran

Astăzi, la Moscova, se dispută finala Ligii Campionilor, între Manchester United şi Chelsea. Meciul poate fi urmărit de români de la 21:45 pe ProTV, după cum puteţi citi şi pe pagina 1 a Gazetei Sporturilor.

miercuri, 21 mai 2008, 12:47

Astăzi, la Moscova, se dispută finala Ligii Campionilor, între Manchester United şi Chelsea. Meciul poate fi urmărit de români de la 21:45 pe ProTV, după cum puteţi citi şi pe pagina 1 a Gazetei Sporturilor.

Sold out!
Înaintea partidei, pe ProTV ar fi trebuit să apară o reclamă platită a Gazetei Sporturilor. Ziarul a rugat una dintre agenţiile de publicitate cu care lucrează sa cumpere spaţiu. Dialogul în trei, redacţie – agenţie – ProTV, derulat ieri şi rezumat după mailurile şi convorbirile telefonice, a fost următorul:

– Am dori două spoturi de cîte 20 de secunde pentru clientul nostru gsp.
– Costă 20.000 de euro, indiferent de audienţă.

– ProTV e de acord, dar preţul e de 10.000 spotul. Daţi banii?
– E foarte mult, preţul este dublu faţă de piaţă! Dar plătim. Vă rugam comandaţi un spot.

– Gazeta acceptă preţul. Vă dăm comanda pentru un spot.
– Am primit comanda. E în regulă! Dar trimiteţi caseta ca să ne convingem că spotul nu e un atac la un ziar de-al grupului nostru.
– E o reclama a Gazetei, fara referire la altcineva.
– De acord, acceptăm comanda şi spotul!

– Ne pare rău, a intervenit ceva, nu mai putem onora comanda.
– De ce?
– Pentru că sîntem sold out. Ne cerem scuze.

Sold out înseamnă că nu mai e loc. Într-adevar, nu mai e. Aflăm că nu mai e loc pentru nimeni altcineva pe această piaţă!

Angajatul a devenit proprietar
Cineva s-a înfuriat atît de tare încît a oprit comanda. Un personaj de cel mai înalt nivel.
În clipa în care a luat decizia pe telefonul roşu, angajatul a devenit proprietar al ProTV. Doar aşa putea scoate 10.000 de euro din buzunarul acţionarilor MPI iluzionîndu-se că, printr-un artificiu copilăresc, protejează o afacere şi un ziar deţinut majoritar nu de MPI, ci de Adrian Sârbu.

Tirajele care aduc nervii
Episodul este mărunt ca importanţă, dar eroarea postului străluceşte sub toate reflectoarele de diseară.
Agenţiile, clienţii şi oamenii din media observă pe pielea lor ce înseamnă să creşti sau să coabitezi resemnat cu un jucător de talia şi conduita distrugatoare a ProTV.

Imaginaţi-vă! Gazeta este un ziar vocal, o entitate care se poate apăra. Un lider care nu stă într-un spot sau în interdicţia nimănui. Mergem către o lume nonpolară. Veţi vedea în curînd tirajele BRAT ale ziarelor de sport pe prima parte a anului! Sînt umilitoare pentru Big Brother Pro. Şi veţi înţelege mai bine criza de nervi.

Cum dispar oamenii de pe sticlă
Imaginaţi-vă însă ce se întîmplă cu alte mărci şi cu oameni mai puţin puternici! Dacă o înţelegere comercială e anulată astfel, dacă o comandă acceptată e încălcată, dacă printr-o fîlfîire de mîna vine bătaia de joc la adresa agenţiei şi a clientului, realizăm cum se cîştigă pitchuri media, cum dispar din atenţia publicului figuri de politicieni nedoriţi, cum sînt promovaţi cei agreaţi şi cum au fost şterse de pe faţa pamîntului, ca şi cum n-ar fi existat niciodată, investigaţiile şi temele critice.
Şi nu e vorba aici doar de ProTV, ci şi de alte televiziuni. Eşti Becali şi-l insulţi pe Voiculescu? Nu mai apari pe Antena 1, dar, nici o grijă!, te duci cît vrei la ProTV, expunere pentru care ai plătit fără să se ştie.

Sau, revenind la publicitate, aflaţi că unele televiziuni nu difuzează spoturi pentru că sînt, autentic, sold out şi apoi impută agenţiilor că nu şi-au realizat bugetele 🙂

Avădani, Mircea Toma şi alţii
ProTV este cea mai performantă şi cea mai bine structurată afacere tv din România. Va găsi o explicaţie convenabilă. Probabil eroare umană la mic nivel.
Dar dacă top managementul tratează o relaţie de business cu isteria omului cu laptopul de la Antena 3, te întrebi: în plin abandon al intereselor acţionarilor, mai crede cineva că televiziunile apără interesele publicului?!
De ceva vreme, Ioana Avădani, şefa Centrului pentru Jurnalism Independent, vorbeşte despre legea anti trust în media. A devenit adversarul public numărul 1. Aţi mai văzut-o pe sticlă pe femeia curajoasă şi avizată? Mai ştiţi ceva de Mircea Toma şi de agasanta sa Agenţie de Monitorizare a Presei?

Poveste din Siberia
Acum 18 ani, un tînăr carismatic intra pentru prima oară într-o redacţie. Costi Mocanu era îndrăgostit de o poveste despre fotbal şi televiziune. Frumoasa poveste şi tot din Rusia! O spunea de-ţi plouă în gură, cu lucirea aceea pe care o va păstra mereu în ochi.
Scriitorul poposeşte într-un orăşel siberian. În baracă e cald, fum şi o grămadă de bărbaţi stau înghesuiţi în jurul unui ecran tv plin de purici. Din cînd în cînd, jumătate dintre telespectatorii vidului sar bucuroşi în sus, în timp ce ceilalţi îşi smulg părul din cap. „Ce se întîmplă aici?”, întreabă călătorul. „Se uită la fotbal!”. „La fotbal?!”, zice el, arătînd ecranul pe care nu se distingea nimic. „Priviţi atent! Unde e mult roşu se îmbrăţisează jucătorii. Cînd puricii roşii se grupează într-un loc, înseamnă că a marcat echipa noastră. Cînd se ghicesc purici albaştri concentraţi într-un colţ, e golul celorlalţi!”.
Rîdeam la povestea lui Costi pentru că era talentat şi pentru că senzaţia belirii ochilor la televizor ne era familiară: aşa vedeam şi noi fotbalul la bulgari sau la sîrbi, poate nu chiar la fel de dramatic, dar pe aproape.

High definition
Vremurile s-au schimbat. ProTV a anunţat că transmite azi finala Champions League în high definition. Cei care au privit în străinătate meciuri difuzate astfel spun că e ca şi cum dumnezeul microbiştilor ar trage de diagonala televizorului ca să poţi intra prin ecran direct pe gazon. În HDTV, se vede zîmbetul jucătorilor şi se simte mingea care pluteşte spre tine.

Jurnalismul demiurgic
Ce frumos! E ziua în care tînărul talentat de la începutul anilor ’90, unul dintre cei mai creativi jurnalişti pe care i-am cunoscut şi unul dintre prietenii către care mă întorc mereu cu smerenie, şi-a văzut visul cu ochii.
E ziua în care Costi Mocanu va comenta finala la postul pe care-l conduce ca director-general. Între timp, a devenit şi televiziunea sa. Pentru că azi e ziua în care ProTV apare pe prima pagina a Gazetei Sporturilor, firesc şi gratuit, iar Gazeta Sporturilor nu are voie să apară, plătind, pe ProTV.
Ce naivitate şi ce orgoliu de trust care are pretenţia că nu reflectă, ci înfiinţează! Jurnalismul demiurgic. Sârbu a crezut mereu că inventează destine, iar Costi are la îndemînă un telefon.

E ziua în care puricii au dispărut de pe ecran. În cei două milioane şi şaptezeci şi trei de mii de pixeli din matricea HDTV nu mai e loc. Sold out, totul a fost vîndut.


Comentarii (90)Adaugă comentariu

bagamare  •  21 mai 2008, 14:13

stii reclama aia, si zic din nou – la roumanie realite de la maison.

Alexandru Raducanu  •  21 mai 2008, 14:23

@Catalin: uite si o intrebare de strategie, ca sa vezi ca ma gandesc serios la aceasta chestiune, nu scriu la caterinca. DE CE NU ATI CUMPARAT VOI PRO SPORT-ul DE LA RINGIER?
Pe principiul ‘unde merge mia merge si suta”, daca tot ati dat 100 milioane pe drepturile de difuzare ale Ligii, de ce nua ti mai dat 10 milioane sa luati si Pro Sport-ul? E drept ca exista un mic risc de canibalizare, dar, pe de alta parte, gandeste-te acum, prin prizma momentului actual, ce ar fi insemnat sa aveti ambele ziare in portofoliu. Cum ati fi putut jongla editorial si ca business, cum n-ati mai fi avut motive sa scrii post-uri ca cel de azi, cum ati avut, nu-i asa, un oarecare monopol pe piata. Monopolul e si rau si bun, depinde de care parte a baricadei esti 🙂

Nutu_b  •  21 mai 2008, 14:38

PRO TV este un brend care poate si face multe ,bune si rele….multe bune.Trustul Intact din multe pucte de vedere ,transmisiile tv,exemplu,a ramas mult in urma.GSP,este siungurul lor brand care bate la aceasta ora MEDIAPRO,pe un segment de pata.Reactia lor este fireasca.Cataline stilul tau de vicima nu te ajuta,puricii sunt la A1…..asteptam HD.

zana maselutza  •  21 mai 2008, 14:41

prietenul tau costi, descris atat de frumos cu lumina in ochi si pasiunea in suflet, ti-a facut-o. a zis „ba, o fi catalin prietenu meu vechi, da’ nu pot sa ii bag spotul pe post ca e cam aiurea. ii dau reject acum si ii fac cinste cu o bere mai tarziu sa uite ca e suparat.” si pana la urma ce atata suparare? nu pot refuza oamenii pe cine vor? ce te superi asa? si mi se pare ca esti usor patetic cand ti se pare ca totul e o mare conspiratie (partea aia cu tirajele brat e haioasa de rau de tot:)). lucrurile sunt mult mai simple de atat.

sorin  •  21 mai 2008, 14:42

Bine scris Tolo, dar oare nu cumva faptul ca tragi la alta barca te face asa rau? Noi nu am vazut in viata noastra in trustul pe care-l conduce „Felix motanul”, tv, ziare, radio, etc, vreo reclama a concurentei. Oare de ce? Te simpatizez, uneori, dar cand imi aduc aminte pt. cine lucrezi te urasc direct. Imi pare rau.

sorin  •  21 mai 2008, 14:43

Cenzurati?

Reclamele si concurenta | de ce? blog  •  21 mai 2008, 14:51

[…] Si apropo de concurenta loiala sau neloiala, de scandaluri intre branduri, un post la Tolo […]

catalin  •  21 mai 2008, 15:02

Tolo, cand va aparea un spot (platit)al ProSport-ului pe Antena 1, 2, 3, atunci cred ca ar fi posibil si unul al GSP pe ProTV, Acasa, etc. Altfel, pe prima pagina a ProSport a aparut si va aparea si in sezoanele urmatoare meciurile din Liga I care vor avea alaturat Antena 1, postul care le va transmite. Politica aceasta vizavi de GSP a existat si pe vremea cand erai redactor-sef la PSP. Nimic nou sub soare.

Sandi  •  21 mai 2008, 15:03

„Exclusivismul” asta al grupurilor media din Romania e o prostie si un marlanism.

De vreme ce urmaresc in mod curent televiziunile britanice nu pot sa nu constat deschiderea posturilor de aici spre promovarea unei emisiuni si vedete de pe alt canal daca acel show/prezentator are un anumit impact in societate.

Ca un idealist ce sunt as vrea sa vad in gsp.ro, la unul dintre subiectele de presa cu impact mare, linkuri catre paginile care trateaza acelasi subiect pe site-urile media importante din Romania.

Sandi Leonties

catalin  •  21 mai 2008, 15:04

PS Ar accepta domnul Voiculescu o reclama (platita) a ziarului Libertatea la Antene?

catalin  •  21 mai 2008, 15:06

PS Ar accepta domnul Voiculescu o reclama (platita) a ziarului Libertatea pe Antene?

vlad  •  21 mai 2008, 15:44

steve jobs lanseaza iphone 2; in pauza de cafea apare o reclama la vista pe ecranul pe care si-a facut boss-ul de la apple prezentarea. o firma de publicitate a intermediat spotul pentru o suma necunoscuta:)
scenariul este la fel de plauzibil ca o reclama la GSP pe ProTV intr-unul din momentele de varf ale audientei lor anul asta. nu inteleg care este supararea:)

chelbea  •  21 mai 2008, 15:54

Ati reusit sa furati drepturile tv de la realitatea cu tot cu opozitia lui Dumitru Dragomir si a celorlalti printr-o singura explicatie : pretul corect ..
In romania chiar daca ar fi dorit ProTv sa opreasca difuzarea spotului pe orice motiv, exista un pret corect care ar fi lasat dorinta lor la acel stadiu si ar fi adus vointa voastra de a va vedea acolo realitate ..
Acuma intrebarea este daca se si merita acel pret corect

dorinus panionus  •  21 mai 2008, 16:08

Catalin, vorba unuia de pe aici, te respect, te citesc deseori si imi place la nebunie ce si cum scrii. Dar cand imi aduc aminte pentru ce nemernicie de patron lucrezi ma apuca scarba si sila.

In ceea ce priveste ProTv-ul… eu cred ca este dreptul lui sa accepte sau sa refuze difuzarea unei reclame la gsp in conditiile in care ei sunt cei care au castigat (contra unor sume fabuloase) drepturile de transmisie tv a meciurilor din Champions League, inclusiv finala.

Chiar nu pricep ce te-a suparat asa de mult? Papagalul ala de Felix Motanul n-ar fi acceptat niciodata ca ProSport sa-si faca reclama pe vreuna dintre antene, asa ca nu mai fii asa patetic.

Piata dicteaza regulile.

Florin  •  21 mai 2008, 17:47

Eu nu prea inteleg de ce va faceti voi reclama la TV, lumea stie de ziarul vostru, il cumpara, va face antena 1 reclama prin comentarii, sincer , ar fi fost 10.000 aruncati pe fereastra.

uncititor  •  21 mai 2008, 18:50

Mai nou jurnalistii de media nu mai pot scrie cum merge piata de media sau advertising. Li se inchid rubricile, sau li se spune ca articolele nu sunt de interes, prea nisate.
tolo, lucrurile trebuie spuse asa cum sunt. Chiar daca supara managementul, departamentul de advertising, companiile, agentiile de media, furnizorii de spatiu.

Proconoza cheltuielilor din advertising arata ca 2008 va fi un an extrem de greu pentru ziare, iar statiile TV stiu asta. Pentru ca toti banii care nu mai merg in presa se indreapta spre TV.

Ce fac ele, in acest caz MediaPro? In loc sa cosntruiasca in jurul prosportului o strategie coerenta de marketing si un produs bun editorial prefera sa arunce cu gunoi in cei care fac ceva pentru a supravietui financiar.

Pentru necunoscatori: atentie, presa scrisa nu e o lume ideala, e o lume in care sa supravietuiesti financiar e tot mai greu.

tolo’s blog e un loc in care se mai pot spune lucrurile asa cum sunt. chiar daca dor.

Cătălin Tolontan  •  21 mai 2008, 19:02

uncititor: multumesc!

Cătălin Tolontan  •  21 mai 2008, 19:04

dorinus panionus : hai sa ti spun ceva ce nu e secret, se poate verifica la registrul comertului. nu lucram pt voiculescu, ci pt public. voiculescu obtine bani de pe urma muncii noastre. ca patron e dreptul lui. dupa cum e dreptul nostru sa nu se amestece in continut. ceea ce nici nu a facut vreodata! acest ziar e pe profit

andrei  •  21 mai 2008, 19:14

mie scenariul mi se pare destul de clar: cei de la ProTv au fost initial de acord cu difuzarea spotului fiindca decizia a fost luata la un nivel ierarhic inferior la care singurul lucru care conteaza este maximizarea vanzarilor. mai apoi, cand s-a auzit de asta si la nivelul conducerii, unde se analizeaza stategic orice situatie, s-a luat decizia care din punctul lor de vedere e cea corecta. atata timp cat nu a fost semnat un contract si totul era doar un gentelman’s agreement, nu e nici o problema. in plus, dupa cum mai ziceam, tu Tolo nu ai autoritatea sa ne tii lectii de morala fiindca stii si tu foarte bine cum incercati cei de la GSP sa influentati rezultatul campionatului in functie de interesele materiale proprii.

Alexandru Raducanu  •  21 mai 2008, 19:29

@uncititor: atata vreme cat mediile de presa isi iau banii de la agentiile de media, care sunt in grup cu agentiile de publicitate, n-o sa vezi articole acide despre agentii, nici dezvaluiri, nici lucruri spune verde-n fata. Daca ar fi vreun mediu de presa pus pe anchete pe zona asta, ar trebui sa se linga pe bot de banuti. Si cum supravietuirea pe print e tot mai grea, se gasesc tot mai putini voluntari. PS: ti-ai pus problema ca poate e si o chestie deliberata din partea agentiilor, sa sugrume mediile de presa si sa le aiba sub pacuc?

Cătălin Tolontan  •  21 mai 2008, 19:38

andrei: unde am folosit cuvintul „morala”? e vorba de o conduita de afaceri. nu dau lectii nimanui, nu judec pe nimeni

badday  •  21 mai 2008, 19:43

io cre ca intacu a vrut sa vaza cum e cand moare si kapra vecinului… da n-a fost sa fie, asa ca vor vedea exact la ei in kurte.
v-am pupat!

mariusc  •  21 mai 2008, 20:03

e normal ca pe prima pagina sa ai finala ligii campionilor si nu pe pantilimon.

nu ati promovat protv-ul prin asta ci ati ales, corect, cel mai important eveniment sportiv al zilei.

pro-ul stie sa promoveze singur o competitie pe care o transmite…

catalin, cred ca e doar o reactie emotionala a ta.

aris  •  21 mai 2008, 20:22

Catalin..tu ii dai ceva lui Mircea Badea ??..de iti face atata reclama la blogul tau .La tv ..la radio ..intotdeauna aminteste de tine ..
sau e un blat intre voi

Lache si Mache « radu columbeanu  •  22 mai 2008, 3:19

[…] Tolo si Costi Mocanu, in ordinea aparitiei in acest text. […]

sejur  •  22 mai 2008, 10:10

cred ca innebunesc de nervi PROstanacii . .. ahahahah gsp.ro owns hahahah

ia-ti masina!  •  22 mai 2008, 10:30

nu prea am inteles: cine a interzis spotul? Cristi Mocanu? Pana la urma ti-e prieten sau nu? nici cum nu poate bate antena protv-ul…. oare dece???

americanu  •  22 mai 2008, 10:39

bah nene, fiecare isi vede interesul. fara nici un fel de discutii, altfel n-ar fi bussiness.

pe tine draga „tolo” te intreb cand o sa gasim si in gsp, prosport si alte publicatii sportive sau chiar pe blogul tau ceva concret despre fotbal. Bah fratilor voi nu faceti presa sportiva, voi faceti „cancan sportiv”, nici o treaba cu sportul, doar chilotii nevestei lui mutu, ce-a mai zis gigi becali, cand si-a schimbat …. nevasta lui chivu ceva.

Dar sport pe cand?

Octavius  •  22 mai 2008, 11:08

Mie mi-a placut partea de inceput a finalei,cu comentariul din studio 🙂 Sa spui ca „centrul de greutate al fotbalului se deplaseaza spre Est” cand pe teren erau doua echipe britanice si singurele formatii estice din Liga se oprisera inainte de Craciun,inseamna sa fi un mare profesionist,intr-adevar 🙂 Sau sa fi uitat sa iei medicatia pentru memorie.PLUS: ia numarati de cate ori se spune,dupa minutul 90,”Moscova nu crede in lacrimi”.De cel putin sapte ori am numarat eu 🙂

Bogdan P  •  22 mai 2008, 12:12

Aseara a fost un adevarat spectacol sportiv. Nimic din ce a fost aseara nu se poate compara cu mizeria de la noi. Nimic. Dupa ce am vazut meciul de aseara ma intreb ce rost mai are sa ne uitam la fotbalul de la noi. Oare dupa ce vedeti astfel de meciuri, tot mai sunteti dispusi sa dati 100 de milioane pe mocirla din Romania? Oare nu ar fi mai bine sa nu liciteze nimeni mizeria din Romania? Ar trebuii sa primiti gratis meciurile, sa se roage de voi sa ii dati la Tv.

M M  •  22 mai 2008, 12:47

Dar de ce niciodata nu amintiti faptul ca ProSportul si tot ceea ce tine de MediaPro este marginalizat la celelalte televiziuni.

Mass Media din Romania e impartita in doua tabere. Tot ceea ce apartinde de Media Pro si restul lumii.
Iar cea de-a doua tabara isi are nucleul in Intact. Voi ati creat tot acest meleu. Si asta pentru ca nu suportati suprematia Pro-ului, cea mai de succes afacere Tv din Romania, asa cum chiar o recunoasteti.

victor  •  22 mai 2008, 16:01

mi se pare foarte ciudat ca nici un membru al asa zisei „blogosfere” nu a comentat pe tema acestui articol….

oare de ce?

Zeus  •  22 mai 2008, 20:42

este adevarat ca tot timpul prefer gazeta in detrimentul prosportului, este adevarat ca prefer stirile sportive de la antena1 fata de cele de la PRo, dar treaba asta cu taberele rivale este relativa… eu am ramas fidel echipei de succes de la Prosportul dinainte de preluarea de catre Ringier. RESPECTATI-NE pe noi cititorii, consumatorii de „sport” !!

cristi  •  23 mai 2008, 10:11

sa inteleg ca pro tv era obligat sa difuzeze spotul concurentei la ora de maxima audienta! hm… sunteti sigur, d-le tolontan? sunt sigur ca dv. asa ati fi facut… in spiritul plangacios al balcanilor, ati realizat un articol patetic, siropos si imatur!

george_iulian2001  •  23 mai 2008, 22:03

nea tolo esti carcotas
vb cu huidu poate te ia la prima
pana la urma chiar conteaza?

www.romania-inedit.ro  •  24 mai 2008, 12:12

Cataline ma mir unde zace atata talent in tine , pentru ca ai sintetizat foarte bine ce se intampla cu mass-media din Romania !
Tine-o tot asa , si sper sa nu ma mai cenzurezi , pentru ca eu sunt un om civilizat nu un kkt care isi imprastie dejectiile „intelectuale ” pe unde apuca , murdarind blogurile altora !
Ma bucur ca ai aratat tuturor in mod EXPLICIT cum inteleg cate unii sa faca presa in Romania !
Este nevoie de mult mai multe asociatii si organizatii care sa monitorizeze mass-media !

unroman  •  24 mai 2008, 14:09

ba Tolo m-ai lasane in pace si nu m-ai plange

smc  •  25 mai 2008, 0:53

nu prea ma dau in vant dupa comentatori sportivi. poate numai dupa domnul topescu, care mi-a facut adolescenta frumoasa comentand campionate mondiale incredibile, pt ROMANIA.

intrebare de 10 pct: domnul voiculescu ar fi acceptat sa faca reclama stirilor protv, la un meci de maxima audienta din campionatul romanesc, sa zicem steaua-dinamo?

ArTiStul mă semnez » Arhivă » www-uri  •  28 mai 2008, 2:39

[…] În cei două milioane şi şaptezeci şi trei de mii de pixeli din matricea HDTV nu mai e loc. Sold out, totul a fost […]

Bogdan Pitaru » Blog Archive » Super ofertă Media Pro: Publică gratuit reclamele concurenţei!  •  15 mai 2009, 11:04

[…] P.S: Campania poate fi percepută şi ca o mică răzbunare din partea lui Cătălin Tolontan (GSP), faţă de gestul fostului coleg Costi Mocanu (Media Pro) de a interzice un spot al Gsp, pe bani mulţi, într-o finală de Liga Campionilor – detalii aici. […]

Comentează