Premierul liberal-etatist

Aproape toate ziarele de azi au preluat declaratia premierului Tariceanu, facuta luni seara la TVR1, potrivit careia acesta si-a scos banii din banci si i-a pus in titluri de stat, garantate 100%. E un gest stupefiant din partea sefului guvernului! Intr-un moment in care Banca Nationala face apel la cetateni sa nu-si scoata banii din banci pentru ca pericliteaza insasi functionarea economiei, presedintele unui partid liberal intoarce practic spatele sistemului privat si se arunca in bratele statului.

miercuri, 8 octombrie 2008, 9:24

Aproape toate ziarele de azi au preluat declaratia premierului Tariceanu, facuta luni seara la TVR1, potrivit careia acesta si-a scos banii din banci si i-a pus in titluri de stat, garantate 100%. E un gest stupefiant din partea sefului guvernului! Intr-un moment in care Banca Nationala face apel la cetateni sa nu-si scoata banii din banci pentru ca pericliteaza insasi functionarea economiei, presedintele unui partid liberal intoarce practic spatele sistemului privat si se arunca in bratele statului.

Conduita lui Calin Popescu Tariceanu se inscrie exact in maniera care oripileaza opinia publica mondiala si scade credibilitatea planurilor guvernelor de iesire din criza: profiturile au fost private si realizate pe piata libera, dar cind e vorba de riscuri acestea devin publice.

Practic, premierul arata cita incredere are in piata pe care partidul sau  ar fi trebuit sa o protejeze si sa o dezvolte 🙂 In mod logic, Tariceanu ar fi trebuit sa apara cu teancul de bani la banci, deschizindu-si conturi in mod demonstrativ. Numai ca, in timp ce institutiile financiare pompeaza bani in sistem, BRD de pilda deruleaza chiar in aceste zile o campanie publicitara masiva, bravo!, primul om care are obligatia sa creada in ele si in economie a luat-o la fuga!

PS: Hotnews reda inca o stire socanta legata de criza: directorii AIG, salvata de statul american contra 85 de miliarde de dolari, si-au organizat imediat un team building de lux in care doar masajele au costat  zeci de mii de dolari.


Comentarii (37)Adaugă comentariu

romania inedit  •  8 octombrie 2008, 22:12

Mi se pare absolut normal ca tariceanu sa faca reclama la titlurile de stat !
BRD are niste dobanzi foarte scazute si comisioane nesimtite !
Practic daca depui banii la o banca beneficiezi de dobanzi real negative !

cc  •  8 octombrie 2008, 22:19

va dati seama ca veti fi printre putinii care au scris despre asta, nu?

ge0rgian  •  8 octombrie 2008, 22:28

Asta am zis si eu aici.Ce incredere sa mai ai in declaratiile BNR cand tocmai premierul nu le respecta?

aaa  •  8 octombrie 2008, 22:30

„romania inedit” nu intelegi si nu stii ce vorbesti !
este absolut aberant ceea ce a facu tericeanu. n-o sa vedeti nici un presedinte de partid din tari civilizate facand asa ceva.
tu nici macar nu intelegi ce e cu titlurile de stat ! daca pierde nu pierde el, ca ale lui sunt garantate de stat. pierd aia de la care statu ia bani ! cine-s aia ? nu tu si prietenii tai ? in lco sa va faca drumuri cu banii aia, statul o sa compenseze ce s-a pierdut cu titlurile alea (statul se imprumuta de fapt de la aia care cumpara titlurile).

ce tara de fraieri avem …

Cătălin Tolontan  •  8 octombrie 2008, 22:34

romania inedit : stiti ce se va alege de stat si de titlurile de stat dc toata lumea va urma exemplul premierului si si va scoate banii de la banci?

vlad  •  8 octombrie 2008, 22:46

bancile au abuzat de consumatorul roman cu fiecare ocazie posibila. marit dobanzi, adaugat comisioane. nu mi se pare ca este de datoria noastra ca atunci cand sunt intr-o situatie dificila sa le dam o mana de ajutor pe banii nostri

m  •  8 octombrie 2008, 23:27

vlad: statul nu da o mina de ajutor bancilor ci cetatenilor care au depozite la banci!

serviciile bancare nu sint perfecte, dar discutia e despre rolul guvernului intr-o astfel de situatie!

desi mi s-a parut o gluma proasta link-ul la gov.ro din postarea despre articolul lui plesu, nu putem sa nu fim socati, siderati, horrorizati de iresponsabilitatea guvernului/primului ministru si de incapacitatea lor macar sa ascunda ca interesul general nu e problema lor!

Mos Califar  •  9 octombrie 2008, 0:12

Iar te bagi in ce nu cunosti si miroase a politica Tolo 😉

Cătălin Tolontan  •  9 octombrie 2008, 9:41

mos califar: sigur, iti cunosc optiunile 🙂 nu avem voie nici sa comentam politica. Au voie simpatizatii tai PC+PSD sa faca a doua nationalizare 🙂

Cristian Pantazi  •  9 octombrie 2008, 10:23

Catalin, povestea nu e chiar asa. De fapt, e chiar pe dos: daca urmaresti ce a spus Tariceanu la TVR, vei vedea ca nu a spus in nici un moment ca „si-a scos banii din banci”. E o diferenta uriasa intre mesajul lui real si cel distorsionat, aparut in presa, dupa cum poti vedea aici: http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-4716371-tariceanu-nu-scos-banii-din-banci-despre-tampenie-cat-casa-presei.htm
Din pacate, aceasta distorsionare putea avea (daca nu cumva o fi avut deja) un efect nasol de tot, caci puterea exemplului functioneaza ireprosabil la vremuri de criza.

james crissilv  •  9 octombrie 2008, 10:37

Nimic nu se face in mod logic. Mai ales cand te crezi inteligent si ai o anumita pozitie sau functie. Bunicii nostri aveau o vorba: „prostul daca nu-i fudul, parca nu e prost destul”. El reprezinta statul si a gandit ca demonstreaza prin acest gest increderea in stabilitatea statului dar si departajarea directa de Guvernatorul Bancii. Este o demonstratie din partea premierului ca nu este de acord cu ramanerea in functie a lui Isarescu si ca o eventuala demisie din partea acestuia ar fi necesara.
Dar inca o data prefer sa merg pe ideea ca nu l-a dus capul decat sa cred ca are consilieri atat de machiavelici.
o zi minunata iti doresc

Cătălin Tolontan  •  9 octombrie 2008, 10:47

Cristian Pantazi : sa fim seriosi! Unde a tinut economiile, e termenul folosit de el, pina le-a pus in titluri de stat? In casa? Erau in banci si le-a transformat in titluri de stat. Poate ca a simtit nevoia sa sublinieze soliditatea statului roman, de acord, dar de la un liberal toata lumea se astepta sa puncteze in aceste zile increderea in piata, in bursa, in insitutiile bancare. Poate ca ar fi fost mai bine sa cumpere niste actiuni la bursa, ce zici, nu asa gindeste un liberal? Nu l-am auzit spunind nimic despre bursa in toti acesti ani.

alexandru petria  •  9 octombrie 2008, 11:10

Fapta este un minus pentru premier. Dar pentru omul Tăriceanu? Asta-i întrebarea.

alexandru petria  •  9 octombrie 2008, 11:21

Domnule Tolontan, un adevărat liberal se g’ndeşte în primul rând la el însuşi.

Yoda TV  •  9 octombrie 2008, 11:21

Ok, si daca domnul tariceanu are incredere in banci, de ce si-a scos banii de acolo si i-a investit in titluri de stat? Nu miroase a putred?

Cătălin Tolontan  •  9 octombrie 2008, 11:30

alexandru petria: asta e definitia solipsismului, nu a liberalismului

alexandru petria  •  9 octombrie 2008, 11:37

Da, dar numai dacă este împins hăt departe, ceea ce nu-i cazul aici.
Cred totuşi că premierul a vrut să sublinieze solididatea statului. Şi eventual, în caz de panică, să „direcţioneze” banii populaţiei.

omu  •  9 octombrie 2008, 11:48

da, bre… dar ce nu intelegi? ca a murit capitalismul? a murit gogule demult….

fotbal  •  9 octombrie 2008, 11:52

n-am putut niciodata sa pronunt corect cuvantul asta care incepe cu soli… nu stiu cum ti-a iesit!
in rest, premierul gandeste scurt

bogdan  •  9 octombrie 2008, 11:57

Chiar daca nu a anuntat ca si-ar fi investit TOATE economiile in titluri de stat cred ca intr-o tara ca Romania, in care publicul are un temperament isteric-alarmist (vezi cazurile Caritas si FNI), cred ca trebuie sa gindesti de doua ori pina scapi un porumbel de genul asta. Pentru ca publicul autohton trebuie sa-si conserve increderea, atita cita e, intr-un tip de societate bazata pe piata libera si nu pe bratele tremurinde ale statului.

mihai  •  9 octombrie 2008, 12:02

Ce zici Cataline, poti emite o predictie pentru nr de banci care vor da faliment? Nu nume doar ca cifra! Ca au aparut niste zvonuri pe piata! Si nu cred ca domnu premier a actionat sa dea exemple. Pur si simplu are informatii certe!

sfaturi nunta  •  9 octombrie 2008, 12:22

Tariceanu a zis asa: „Si eu mi-am transformat o parte din economii in titluri de stat, garantate 100%”. Nimic despre depozite bancare, nimic despre retrageri

BurtaVErde  •  9 octombrie 2008, 12:51

Si-a scos banii din banci si i-a bagat in titluri de stat din 2 motive:
1. un impuls pentru ceilalti sa faca la fel,sa atraga lichidiatate pentru Trezorerie;
2. ieri s-au intalnit principalii ministrii de finante din tarile europene si au votat cresterea garanatrii minime a depozitului bancar la 50 000 Eur, unele tari putand duce pana la 100 000. Deci, putea sa imparta banii in toate cele 16 banci importanta, si asta insemna ca isi protejeaza 800 000 eur, si restul oricum sunt pusi in afara tarii. Si oricum daca vroia, se gaseau solutii pentru garanatarea tuturor banilor.

Consider ca a fost un exemplu bun

BABILONUL IMOBILIAR  •  9 octombrie 2008, 12:55

Un guvern „liberal” cu acord PSD e guvern liberal?

Acum se vede CE e sub pres…

Cătălin Tolontan  •  9 octombrie 2008, 13:53

sfaturi nunta: sigur, n-a spus nimic despre banci. dar unde si-a tinut economiile? Asa le-a numit „economiile”! „Nici un cuvint despre depozite bancare”. Pai tocmai asta e: nimic despre bursa, nimic despre banci, totul despre stat. Curat liberal!

marius  •  9 octombrie 2008, 13:56

tariceanu ar fi zis „Si eu mi`am transformat o parte din economii in titluri de stat, garantate 100%”.
de aici si pana la a scrie „potrivit careia acesta si-a scos banii din banci si i-a pus in titluri de stat, garantate 100%” e nevoie de abilitati tipice ziaristului roman ***. pentru ca vrea sa dea si impresia ca tariceanu a facut aceasta chestie chiar zilele astea, si ar putea ucide bancile prin acest gest ! **!
ce ar fi zis tariceanu mai sus e foarte corect – daca ai economii e bine ca o parte sa le tii la sigur.

Cătălin Tolontan  •  9 octombrie 2008, 14:08

marius: mai baieti de la guvern, nu aveti alte treburi decit sa stati pe bloguri ? 🙂

bogdan  •  9 octombrie 2008, 14:19

marius: adica tarinceanu a facut cu ochiu’ pentru cine putea sa priceapa mesajul „daca ai economii e bine ca o parte sa le tii la sigur.” ca si cum ar fi fost invitat sa-si dea cu parerea in calitate de analist economic nu de sef al guvernului. ceea ce spui tu e corect doar ca nu intelegi sa te faci ca nu intelegi ca era o efirmatie cu parfum politic. pe dantela crizei asta mai lipseste.

mihai  •  9 octombrie 2008, 14:45

🙂 Tare asta cu baietii de la guvern! Saracu Tariceanu cum o fi carat el banii din economii? Cu sacul, cu punga?

Victor Ciutacu  •  9 octombrie 2008, 14:48

Aproape nici nu conteaza ca Tariceanu, un iresponsabil din multe puncte de vedere, n-a zis ca si-a desfiintat depozitele din banci. La fel cum aproape nici nu conteaza ca favoritul tau, Cataline, anticomunistul de serviciu al patriei, tace adanc de la inceputul crizei.

florin  •  9 octombrie 2008, 15:18

Stiu ca exista un Sistem Uniform de Rating Bancar CAAMPL,
„Sistemul se constituie într-un instrument eficient de lucru pentru evaluarea instituţiilor bancare în scopul identificării, într-o fază incipientă, a acelor bănci care sunt ineficiente sub aspect financiar şi operaţional sau manifestă trenduri adverse, solicitând din partea autorităţii de supraveghere o atenţie sporită.”. Sursa: **** Google mi-a mai spus si ca: „Isarescu a raspuns ca astfel de date sunt confidentiale si de uz intern”.

Intrebarile mele ar fi (nu am habar cu adevarat de lucrurile astea, nu am studiat lucrurile asa ca pot fi scuzat daca o iau tare pe aratura)
-Indicii astia de risc bancar sunt cu adevarat relevanti?
-Daca sunt relevanti, sistemul de evaluare a riscurilor bancare este aplicat in practica tranzactiilor inter-bancare (refinantare)? (la nivelul meu actual de informare inteleg ca o componenta importanta a crizei actuale este data de blocarea acestor tranzactii inter-bancare datorita neincrederii reciproce intre banci)
-In SUA, de unde s-a pornit bolovanul crizei ce a declansat avalansa in toata lumea, se aplica sistemul asta de evaluare a riscurilor? (ma gandesc la Fannie mae si la toti care au pornit circul)

romania inedit  •  9 octombrie 2008, 18:38

Citez ceea ce s-a scris la comentariul numarul 5 de catre Cătălin Tolontan , in 8 Octombrie, 2008 10:34 pm .

„romania inedit : stiti ce se va alege de stat si de titlurile de stat daca toata lumea va urma exemplul premierului si si va scoate banii de la banci?

Domnule Tolontan , destul de curand in Ziarul Financiar , seful BRD spunea intr-un interviu ca nu au probleme de lichiditate , dar au crescut dobanzile ca sa profite de dobanzile ridicate datorate lipsei de lichiditate !

Daca o banca isi plaseaza banii la BNR , ii pune cu o dobanda anuala de 10,25 % si ii atrage la maxim 10 % , din care se scade impozitul pe venituri din dobanzi , retinut la sursa de 16 % !
Ca sa nu mai vorbesc de inventarea a tot felul de comisioane nesimtite si a tot felul de metode de pacalire a clientului prin dobanzile promotionale si prin omisiune , asta si datorita faptului ca nu prea isi face datoria protectia consumatorului !

Domnule Tolontan , este pacat de inteligenta dumitale , ( trebuie sa recunosc faptul ca dumneata esti un om inteligent , chiar daca nu stii sa joci turca 😛 ) , si nu inteleg de ce nu vorbesti si despre cauzele crizei financiare mondiale , cauze datorate in primul rand lacomiei si dorintei bancherilor de a scapa de niste reglementari de bun simt .
Noile norme de creditare sunt niste norme care trebuiau sa vina odata cu cresterea pragului de indatorare !
Trebuie sa constat cu bucurie , ca totusi dumneata nu ai uitat ca esti ziarist si ca un ziarist este in slujba publicului cititor !

sinne  •  10 octombrie 2008, 15:08

inca o data se dovedeste ca etichetele politice de la noi – liberal, socialist – sunt doar forme fara fond. De la Tariceanu, insa, sincer nu ma asteptam. Parea mai spalat decat arivistii si traseistii de serviciu, daca nu neaparat inteligent sau flexibil.
Oh well, toti o apa si-un pamant, nu?

tavi  •  11 octombrie 2008, 17:43

cred ca e pentru prima data in istoria recenta cand situatia de la nationala se reflecta in situatia sociala :).
oricat de roman as fi mi-as dori o infrangere (piti, doar din blind nu se face performanta), oricat de roman as fi mi-as dori o criza (poate ne umplem paharul)

tavi  •  11 octombrie 2008, 17:48

…si solutia poate fi doar sa ne retragem banii (la cat am platit -investit in ei- pana acum)… IRONIC nu? 🙂

marius  •  12 octombrie 2008, 6:03

„mai baieti de la guvern” inteleg ca am fost identificat ca fiind un baiat de la guvern.
e guvernul romaniei? daca da, atunci trebuie sa demascati si acest fenomen periculos: nu numai tariceanu, ci si guvernul a scos banii din banci si a inceput sa cumpere diverse firme.
asadar m-ar interesa mult sa aflu pentru ce guvern lucrez, multumesc. chiar nu mai am nici somn din cauza ca nu stiu…

florin  •  12 octombrie 2008, 8:50

la ce ne putem astepta de la un asa premier?
dupa cate probleme sunt in organizarea si conducerea treburilor tarii era necesar de mult sa-si dea demisia impreuna cu toti membrii guvernului, dar de ce sa nu maiprofite inca doua luni pe spatele contribuabililor?

Comentează