Ingrijorari in media

Iulian Comanescu se intreaba aseara ce efecte va avea criza economica in media si paseaza intrebarea catre mai multi bloggeri. Iata citeva informatii culese rapid:

joi, 9 octombrie 2008, 3:50

Iulian Comanescu se intreaba aseara ce efecte va avea criza economica in media si paseaza intrebarea catre mai multi bloggeri. Iata citeva informatii culese rapid:

1. Pentru prima oara in istoria ultimilor ani, TOATE ziarele din segmentul quality sint pe minus in P/L. Romania Libera, Jurnalul National (lider) si Evenimentul Zilei se adauga listei mai vechi de titluri care pierd bani. Asta pentru ca, incepind cu al treilea trimestru, bugetele de publicitate au devenit, la ele, mai mici decit cele din 2007 si pentru ca, pe masura ce se scumpeste hirtia, pretul de coperta de 1 RON nu mai acopera nici macar costurile de tipar.

2. Devalorizarea leului a determinat Boom, regia #1 de publicitate pe net, sa pregateasca o adjustare a rate cardurilor.

3. ProTV nu si-a facut bugetul de publicitate pe luna august 2008, lucru care nu s-a mai intimplat in ultimele 48 de luni. Profitul postului ramine ridicat, dar pe Q3 si Q4 vor exista influente importante negative din cauza cursului de schimb, pentru ca raportarile CME sint in dolari.

4. Antena 1 nu-si atinge nici ea bugetul de publicitate, chiar daca are incasari mai mari decit in 2007 si a pastrat pretul in euro, ceea ce s-a dovedit o miscare inspirata.

5. Realitatea TV, care se indrepta catre break-even operational pe 2008, si-a bugetat din nou pe pierdere al doilea semestru al anului.

6. Ziarele pe plus si-au redus marginea de profit. Gazeta Sporturilor are, pe ultimele luni, o margine de 10% profit din cifra de afaceri, fata de 20% in prima jumatate a anului.

7. Nu exista o estimare unitara a agentiilor pentru evolutia bugetelor pe 2009, dar  o crestere de 15% a volumului total pare, in acest moment, „un scenariu echilibrat”.


Comentarii (23)Adaugă comentariu

Yoda TV  •  9 octombrie 2008, 18:04

Este si normala pierderea, dar sunt mai multi factori aici: trendul descendent si plus criza financiara economica care nu poate fi evitata de catre acest segment : media.

Alexandru Raducanu  •  9 octombrie 2008, 18:17

E greu de facut scenarii. Personal, sunt putin mirat de panica oamenilor, mi se pare exagerata – insa se pare ca frica este un instinct foarte puternic si destul de irational – e greu de anticipat la ce poate duce.

However, pe companiile multinationale, presiunea din strainatate pe reducerea bugetelor pare sa isi faca simtita prezenta si tind sa cred ca taierile de bugete sunt dictate mai degraba din afara. Daca, pe acest fond, niste antreprenori locali vor fi suficient de destepti incat sa pompeze bani in constructia de brand-uri, atunci cand multinationalele lasa garda jos, putem asista la escaladarea unor brand-uri locale in top-uri, si in cucerirea de cote de piata. Cine investeste acum, cand ceilalti isi taie bugetele, o sa castige enorm.
In alta ordine de idei, nu prea inteleg de ce se pierd bani din media, cu alte cuvinte, de ce lasa jucatorii situatia in asa termeni incat sa piarda bani. Daca toata lumea ar mai pune un zero la rate-card, nu s-ar mai pierde bani. Media din Romania e un dumping national.

romania inedit  •  9 octombrie 2008, 18:44

Cred ca este binevenita aceasta criza , pentru ca in Romania publicitatea se vinde cu kilogramul , practic nu avem publicitate punctuala !
Si reclamele sunt in marea lor majoritate idioate adresate unui public ahitat dupa tembelizor !
Profiturile sunt prea mari in media , unele fiind chiar nejustificate , avand in vedere faptul ca vand produse de proasta caliate !

Tweaker  •  9 octombrie 2008, 18:50

Nu iei în calcul internetul. Conţinutul disponibil gratis pe internet (inclusiv pe torente) este mult deasupra conţinutului oferit de ziarele şi televiziunile româneşti. Practic nu se poate vorbi de calitate în cazul mass-media româneşti. Nici ziarele citate de tine, nici altele, nici televiziunile nu se ridică la nivelul celor din USA sau Europa de Vest. Proprietarii de ziare şi în special cei de televiziuni sînt extrem de zgîrciţi şi este evident că nu se poate face calitate cu bani puţini, decît dacă eşti extrem de priceput. Iar cum priceperea ar însemna lucruri originale, nu copiate după străini ar trebui mai mult curaj în sensul ăsta, dar curajul le lipseşte cu desăvîrşire proprietarilor din mass-media românească. Şi cum nu se îndură să cumpere emisiuni/filme străine noi, este normal ca populaţia să se îndrepte spre internet. Iar cine a învăţat să folosească internetul nu se mai întoarce la ziare şi televiziuni.

P.S. „Adjustare” e o ajustare pentru publicitari („Advertisers”) ?

Camelian Propinatiu  •  9 octombrie 2008, 19:04

Televiziunile isi suprapun segmentele de public si nu iau in considerare cresterea calitatii acestuia! De aici si pierderile de profit.
Ar merita observat in chioscuri ce materiale serioase am ajuns sa atasam periodicelor romanesti.

Cristi Roman  •  9 octombrie 2008, 19:08

In Irlanda deja citeva posturi TV, in frunte cu TV3, unul dintre cele mai importante, au inceput sa dea afara oameni din cauza veniturilor mai mici obtinute din publicitate fata de 2007. TV3 a disponibilizat acum citeva zile 15 oameni din cei 300 si ceva de angajati.

Victor Ciutacu  •  9 octombrie 2008, 19:53

Observ ca doar la gsp nu-i nici o ingrijorare 🙂

Alexandru Raducanu  •  9 octombrie 2008, 20:03

@Victor Ciutacu: nici pe la Antena 2 nu e ingrijorare?
Ironia e ca, PRO-ul lui Adrian Sarbu, sau, ma rog, ce i-a mai ramas din el, era foarte mare si tare datorita bursei, dar acum incepe sa se vada si cealalta fata a monezii. Va fi mult mai aparata afacerea de familie a Antenelor. Cine stie, poate Antena va cumpara PRO-ul, in ipoteza in care bursa ar lua-o razna cu actiunile CME. Si o sa ajungi sa lucrezi la PRO… care devine pravalia Antenelor. Parca vad: „Antena PRO”…

GREUceanu  •  9 octombrie 2008, 20:55

Si cu toate acestea, Patriciu (care nu e nici pe departe un om „prost”) investeste tare in media. Nu va pierdeti speranta, stie el ceva…

orlando  •  9 octombrie 2008, 21:10

Victor,

totusi eu vad doua ingrijorari, punctul 2 si punctul 6.

Alexandru,

cred ca mergi cu fantezia prea departe 🙂

crist  •  9 octombrie 2008, 21:22

Nu stiu ce ingrijorari sunt..cand de exemplu Intactul face si va face investitii peste investiti in media..(radio ,tv, presa)

ZIARE STIRI ROMANESTI » Blog Archive » Tolontan: Televiziunile si ziarele romanesti, afectate de criza economica  •  9 octombrie 2008, 22:26

[…] isi reduc marginea de profit, iar regia online Boom pregateste o ajustare a rate-cardurilor, scrie Catalin Tolontan pe blogul sau, referitor la efectele crizei economice in media din Romania. Toate ziarele din segmentul quality […]

Alexandru Raducanu  •  9 octombrie 2008, 22:34

Crist: incepe sa se vada mana consultantilor straini la Intact. ZU este un foarte mare succes de marketing. Foarte mare.

Orlando: ai dreptate… Pe de alta parte, toata lumea a zis de Patriciu ca merge cu fantezia cam departe, cand a previzionat ca se prabuseste piata imobiliara. Si uite ca s-a dovedit ca a fost modest in fantezii. Vezi America… Saracu’ Trump!

observator  •  9 octombrie 2008, 22:57

domnule raducanu, iarta-ma ca-ti spun, dar esti tare in afara problemei. crede-ma, nu intelegi nimic.

Radio33  •  9 octombrie 2008, 23:28

@observator
Poate ca dl Raducanu este, intr-adevar, in afara problemei, dar aceasta simpla afirmatie nu e suficienta. Lamureste-ne si pe noi, cei care poate chiar suntem in afara problemei. Vino cu niste argumente, in cazul in care le ai si nu esti doar unul dintre cei care se foloseste de bloguri ca sa insulte pe toata lumea la adapostul anonimatului. Mie mi se pare ca ideea ca marcile locale pot profita de scaderea interesului multinationalelor poate fi corecta. La urma urmei, publicul difera de la tara la tara.

Victor Ciutacu  •  9 octombrie 2008, 23:37

@Alexandru Raducanu: intreaba-l pe Gadea de ingrijorarile Antenei 2, el e platit sa se ingrijoreze (au ba). altfel, usor cu virgula pe scari.
@Orlando: din ce citesc eu la punctul 6, deduc ca exista un singur miracol. ceea ce nu poate decat sa ma bucure.

Someone  •  10 octombrie 2008, 0:44

E o luxaţie de logică aici – cu excepţia BOOM (pregăteşte ajustări) toate celelalte cifre nu au legătură cu criza financiară (sunt pentru primele 6/9 luni). Criza va agrava un trend descrescător, poate asta vrei să spui.

alexandru petria  •  10 octombrie 2008, 8:03

O să iasă bani şi din campania electorală.

orlando  •  10 octombrie 2008, 8:12

Victor,

cand pe ultimele luni din an, in mod normal cele mai profitabile pt businessul de media, pierzi jumatate din profit e un semn de ingrijorare. Pe de alta parte da, daca te uiti la punctul 1 si te uiti la faptul ca GSP inchide pe plus e demn de remarcat acest lucru.

Alexandru Raducanu  •  10 octombrie 2008, 8:14

@observator: te asigur ca „in afara problemei” nu sunt, pentru ca detin si dezvolt medii de presa, offline si online. Chiar acum ne pregatim sa lansam un portal mai aparte, nu dau amanunte, ca nu vreau sa se considere ca fac reclama, dar o sa aflati in zilele urmatoare din presa. Resimt deci direct in mediile noastre unele dintre aceste tendinte, discut cu clientii, discut cu agentiile. Ca „nu inteleg nimic” nu te contrazic, s-ar putea sa ai dreptate.

Dar iti dau un contra-exemplu foarte recent: punand cap la cap niste informatii, am fost SINGURUL care a scris ca Patriciu aduce Forbes in Romania. Nu a preluat nici dracu. Dar la vreo saptamana, a inceput sa apara la TV reclama la top 500 miliardari facut de Adevarul, si in care sunt si niste topuri Forbes. Voila! Mai spun o data aici: Patriciu va lansa Forbes Romania. Si asta nu am aflat, ci „am inteles”, pentru ca nu exista informatia ca atare, am coroborat-o din mai multe surse, iar cursul evenimentelor mi-a dat – si te asigur ca imi va da si mai incolo – dreptate.

Orlando Despre criza si media  •  10 octombrie 2008, 8:32

Comanescu face o analiza pe subiect iar Catalin Tolontan aduce informatii interesante, de culise. ***

Alexandru Raducanu  •  10 octombrie 2008, 9:10

@orlando: apropo de faptul ca bugetele cele mai mari sunt pe trimestrul 4 din an – nu ti se pare ca asta este o chestie stupida a marketerilor si agentiilor, si ca ar trebui sa lansam o dezbatere nationala sa schimbam stupiditatea asta? Omoara cash-flow-urile mediilor de presa pe de o parte, si nu lucreaza nici in avantajul clientilor, din doua motive: 1) ca sa construiesti un brand, pui caramida cu caramida, tot anul, nu arunci trei seminte in cursul anului si jumatate sau trei sferturi din buget in trimestrul 4. OK, omul are mai multi bani la final de an, ca mai ia o prima, un bonus, un al 13-lea salariu. Fie. Dar ce, in restul anului nu consuma? Si chiar daca nu ar consuma, si ar face achizitia doar la sfarsit de an – il pregatesti tot anul pentru acea achizitie. Daca e vorba de o masina, il faci sa saliveze la ea tot anul si, cand are banii, la final de an, rupe usa show-room-ului. Ce constructie de brand poti sa faci in 2 luni? Si 2) : creste clutterul, toata lumea se buluceste acolo, motiv pentru care vizibilitatea si eficienta e mica. Asta e o alta prejudecata a marketerilor/agentiilor: sa fim unde sunt toti = urma scapa turma. Mult mai multa vizibilitate si eficienta a unei reclame ar avea-o in medii mai aerisite dpdv al reclamelor. Dar prefera la gramada…

Greenfield blog Autumn Edition » Blog Archive » Ingrijorari in Media  •  17 noiembrie 2009, 21:55

[…] nu apartine niciunei categorii.Despre presa si ingrijorarile sale majore: http://www.tolo.ro/2008/10/09/ingrijorari-in-media/ Motivele de ingrijorare sunt mai mult decat reale, pe aceasta tema au mai existat postari pe […]

Comentează