Romania Libera, prima impresie

Astazi a aparut primul numar redesenat al Romaniei Libere. Autorul graficii este Mario Garcia, cel mai important in nume in designul contemporan de presa. Pe blogul sau, Garcia numeste schimbarea drept „dramatica” si explica faptul ca „este una si de ritm al continutului, nu doar de fel in care arata ziarul”. 

luni, 15 martie 2010, 1:09

Astazi a aparut primul numar redesenat al Romaniei Libere. Autorul graficii este Mario Garcia, cel mai important in nume in designul contemporan de presa. Pe blogul sau, Garcia numeste schimbarea drept „dramatica” si explica faptul ca „este una si de ritm al continutului, nu doar de fel in care arata ziarul”. 

Am cules opiniile citorva dintre graficienii romani. „E un ziar frumos, modern, cu o diferenta uriasa fata de vechiul design, insa nu un blockbuster”, crede Marian Toader, omul care a desenat, de-a lungul timpului, Gazeta Sporturilor, Prosport, Evenimentul Zilei, Cotidianul, ziarele locale Pro sau Cancan. „Deschiderile de pagini imi plac mult, dar fonturile de titluri nu mi se par la fel de inspirate”, mai spune Toader.  

Cristi Lipan, premiat in citeva rinduri pentru grafica sa de la Business Standard si Adevarul, spune ca „eu nu sint un fan al lui Garcia, e clar ca e mai bine ca inainte, mai rau nici nu putea fi!, insa nu-mi plac fonturile, mi se par old fashion. E mai bine, dar nu m-a cucerit deloc, nu e un proiect de 100.000 – 150.000 de euro”. Lui Lipan, nici noul logo nu i se pare original.

Si citeva impresii personale la rasfoirea primului numar, mai putin categorice decit cele ale lui Lovin.

1. Este interesant, ambitios si pe deplin riscant ca, si la relansare, RL a ales sa ramina broadsheet, fiind singurul ziar national generalist important in format mare. Este o optiune asumata doar de Ziarul Financiar, dar cotidianul de business nu are pretentia ca se citeste in ritmul vietii de azi, in spatiile inguste, metrou, masina si chiar la birourile normale, ci mai degraba in cabinetele unei elite pentru care lectura e obligatie profesionala si sursa de informare vitala. Cinstit? Broadsheet-ul e un format extrem de incomod, aproape imposibil de citit. „Mult prea mare„, spune Toader.

2. De azi, RL costa 1,9 RON, un pret cu 60% mai mare decit  Jurnalul, Adevarul  si Evenimentul (1,2 RON), competitorii sai pe categoria quality. Pretul este o declaratie de intentie evidenta catre o nisare in timp, pentru ca e de neimaginat ca tirajul va putea creste in  conditiile in care exista o lunga istorie care arata ca cererea de ziare are o elasticitate accentuata functie de pret. RL si-a fixat probabil asteptari realiste, neiluzionindu-se ca relansarea sincronizata cu marirea de pret va duce la cresterea vinzarilor ci, mai degraba, la o scadere.

3. Din editorialul lui Cristian Turturica, redactorul-sef al ziarului, pe care il gasiti pe siteul inca nemodificat, dar se va lansa si pe on line noua versiune, se deduce schimbarea de mecanism editorial. Ziarul declina lupta pentru informatie ubicua cu netul si TV si va insista pe analize, explicatii, contextualizari, exclusivitati si pentru plasarea subiectelor in ziua de miine, nu ieri sau azi. E o teorie care se vehiculeaza de citiva ani pe piata mondiala a ziarelor, impartasita si de Garcia, potrivit careia continutul nu mai trebuie impartit in functie de domenii, ci mai degraba cronologic. Trecut, prezent si viitor, cu accent pe ultimul. O astfel de abordare presupune o resetare a sistemului editorial si un numar semnificativ de oameni foarte buni pe toate segmentele vietii unei redactii.

Pe scurt, Romania Libera a parasit, dupa 20 de ani de conservatorism explicit si care a scazut permanent cota ziarului, infatisarea unei publicatii de tipar inalt si a intrat in epoca offset. Relansarea nu e insa un placebo, mai ales ca ea e mai putin radicala decit se astepta, aflindu-se la intersectia intre ce a intentionat Garcia, ce a vrut redactia si ce cred proprietarii despre viitorul presei. 

Ce se va intimpla de acum inainte cu acest titlu de mare prestigiu tine de vointa patronilor de a investi, de resursele financiare si de competenta ale redactiei si de contextul unei epoci care e, in cel mai bun caz, dura pentru ziare.


Comentarii (21)Adaugă comentariu

Camil Stoenescu  •  15 martie 2010, 14:04

pret de quality, format mare, si articole de tabloid (cel putin in editia de astazi). interesanta „resetare”

Cătălin Tolontan  •  15 martie 2010, 14:30

camil stoenescu: sa testezi pe tine, ca jurnalist, un medicament controversat nu mi se pare un subiect de tabloid, ci o idee interesanta

Camil Stoenescu  •  15 martie 2010, 15:27

de acord, dar totusi, se puteau alege teme mai interesante pentru prima editie noua. Subiectele obosite precum ‘cazul Mutu’ sau senzational-superficial precum cel cu seisemele mi se par cam frivole. iar daca vanzarile vor continua sa scada pana la punctul in care ziarul va deveni nesustenabil, ce folos? ma uitam mai deunazi pe statisticile BRAT, iar RL (ca si Evz) se afla de multa vreme pe un trend clar descendent…

omdeagentie  •  15 martie 2010, 16:43

apropo de BRAT, cu care vin la noi si cer publicitate, cine crede BRAT-ul la romania libera cand din 44.000 vanzari 28.000 sunt „abonamente” si 5.000 „vanzari in bloc” (?!). Cine sa-i creada? Eu zic ca BRAT ar trebui sa ia la puricat abonamentele si vanzarile in bloc si sa vedem daca nu cumva total vanzari cade sub 20.000.
In rest, relansarea e admirabila, dar fara „muschi” editorial … e zero.

Cătălin Tolontan  •  15 martie 2010, 16:56

omdagentie: puteti corela datele si cu sna si stiu ca o faceti. De fapt, clientii cumpara audienta (cititori), nu tiraj (cumparatori)

omdepresa  •  15 martie 2010, 17:46

CT: agentiile nu cumpara nici cititori (apropo, SNA nu masoara cititori!) nici cumparatori… ci cumpara discounturi, rebate-uri, excursii in Brazilia etc.

Cătălin Tolontan  •  15 martie 2010, 18:29

omdepresa: te inseli cel putin intr-un punct: CPM-ul e facut in functie de SNA, adica de audienta, adica de numarul de cititori in medie pe zi

omdepresa  •  15 martie 2010, 20:05

CT: sunt de acord ca asa se face CPM-ul.. Dar asta nu inseamna ca agentiile folosesc acest indicator atunci cand aloca bugetele… Sau ca nu scot din SESAME cine stie ce combinatii de cifre care sa le justifice deciziile. Iti pot demonstra cu cifrele in fata cum o publicatie poate lua 100% sau 0% dintr-un buget in functie de profilul targetului care este selectat de planner. Iar SNA masoara numarul de cititori numai in visele lor… Pt ca cifrele sunt neverosimile… Pot asigura o ierarhizare, dar nu indica numarul de cititori.

Laurentiu  •  15 martie 2010, 21:16

Stiti ce i-ar mai trebui noului RL, domnule Tolontan? Eu stiu: un om de calibrul dvs., cu minte limpede, agera, cu o putere de munca imensa, pasionat, un sef bun, iubit de subalterni, uneori incomod dar … o investitie sigura in viitorul publicatiei si in presa viitorului. Atat am avut eu de zis.

Turnofftheglory  •  15 martie 2010, 22:12

Mie imi place cum arata acum, chiar il gasesc ca foarte bine ranjat asa, poate cel mai bine.

Marian  •  15 martie 2010, 23:42

Romania libera arata acum foarte bine, as spune mai bine decit orice alt ziar existent acum pe piata. Daca graficienii citati pot numi un ziar care exista acum pe piata si arata mai bine, chiar as fi curios sa stiu care este acela.

Sigur, orice proiect este perfectibil, iar citi graficieni, atitea pareri si gusturi; totusi daca este un salt calitativ clar, de ce sa ne agatam cu atita inversunare de parerile proprii? Nu putem admira si alte proiecte decit cele proprii?

Cit despre subiectele de tabloid…poate nu cunoasteti definitia:) Finlandizarea Europei a fost un subiect interesant, la fel cel despre motivele pentru care bancile se tem de clienti, la fel multe altele…iar cel cu Mutu, imi pare rau, este exemplar. Poate ar fi trebuie facut ceva mai devreme…de GSP:)

Cătălin Tolontan  •  16 martie 2010, 10:57

laurentiu: romania libera are o redactie buna. Nu stiu dc suficient de numeroasa sau cu suficiente mijloace la dispozitie, inclusiv cele care sprijina munca redactiei: tehnic, marketing, publicitate… Nu de mine are nevoie!

Paul Muresan  •  16 martie 2010, 12:30

De aratat arata bine, continutul insa poate fi imbunatati cu ceva mai mult international si ceva mai putin can can. Per ansamplu insa e de bine. As vrea sa vad si niste opinii din fosta garda de la Cotidianul, cred ca s-ar potrivi echipei si formatului.

Remarc si noul site EvZ, momentan doar in varianta beta . Daca mai adaugam si upgrade-ul Gandul-ui de acum vreo doua saptamani, se pare ca nu e chiar asa de trista treaba prin presa buna.

Traian  •  16 martie 2010, 12:43

Si eu cred ca ar avea nevoie de oameni de calibrul dumneavoastra. Desi s-au facut zeci de angajari in ultimele doua luni pentru a face fata acestui proiect de relansare, ziarului ii lipsesc zvacul si subiectele puternice care ar justifica o asemenea investitie anuntata de grup in plin an de criza. Sa nu uitam ca au investit 2,5 milioane de euro si banii nu se regasesc in calitatea noilor pagini.

omdeagentie  •  16 martie 2010, 14:55

si eu cred ca SNA masoara notorietatea brandului si nu cititorii, dar dl. Tolontan, sunteti in BRAT si puteti cere o analiza mai profunda a situatiei RL, si macar stiti daca competitia este corecta sau nu.

Tavi Cocis  •  16 martie 2010, 16:34

Catalin, intervin si eu cu o mini-parere. Sincer, cred ca Mario Garcia a avut prea putin de a face cu noul concept grafic care a fost inchegat urmandu-se doar niste linii frumos trasate si explicate de echipa sa. Din pacate, produsul finit imi demonstreaza inca o data ca in media romaneasca e aproape imposibil sa implementezi cu succes un design. Fie el de web sau de print. Iar daca reusesti sa-l implementezi, ti-l distruge in 3 luni de zile tavalugul editorial si cel de marketing. Cei care sunt nascuti cu „taie si spanzura” in brate. Bineinteles ca exista exceptii iar tu le cunosti foarte bine. Cum imi argumentez parerea? In media romaneasca exista (deocamdata) prea putin respect pt design si, mult prea multa ignoranta si prea putina cunoastere. In Romania, un layout nou va avea succes cand intreaga echipa a produsului respectiva va invata sa gandeasca in termenii acelui layout. Pun pariu ca in 3-5 luni, din layoutul actual al RL care e corect desi nu spectaculos, nu se va mai intelege mare lucru. De ce? Pentru ca vine valul de care pomeneam mai sus. Hei-rup!
PS. Broadsheet??? :)))

Cătălin Tolontan  •  16 martie 2010, 17:09

tavi cocis: inteleg ce spui, tavi. Asa e, un ziar e un mecanism foarte fin care trebuie reglat de meserii diferite. Greu!

mimosa pudica in Romania Libera « [media_details]  •  19 martie 2010, 18:37

[…] acelasi subiect: Tolo, Comanescu, Lovin si […]

Andrei Topciu  •  7 mai 2010, 9:46

„Nu sunt un fan al lui Garcia”. Lip (C. Lipan) se iubeste prea mult pe sine, egocentrismul sau nu-i da puterea sa aprecieze rezultatele altora. Este rautacios si invidios pentru succesul altora. Este prea mult bagat in seama.
„Business Standard” = „The Guardian”, sa fim seriosi ! La „scoala” lui Lip nu-l vedeam facand mai mult de copy-paste.

roman  •  19 mai 2010, 0:01

Andrei: E adevarat, romanii, tot mai virusati, nu sunt fani pentru romani, ci pentru straini. Se inchina la „icoane” de aiurea.
De aceea cred ca „Lip” e roman adevarat, de calitate, pentru ca a reusit sa aduca numele tarii noastre pe podium, cu designul lui de ziare, in Europa, ani la rand. Iar acolo nu tine treaba cu „copy-paste”… Si ma bucur ca inca mai este aici, nu „a rupt usa” sa se duca in lumea ceva mai civilizata, ca multi alti romani de calitate, satui de mizeriile aproapelui… roman.
Spun asta pentru ca sunt la curent in bransa si ma bucur ca Romania se aude si de bine: copii talentati, medici, matematicieni, softisti, regizori de filme si un designer de ziare.

Daca nu ma insel, Lip e chiar amic cu Mark Porter, designerul „The Guardian” – care ia dat un mic interviu despre designul „Business Standard” in trecut… Si daca dai cautare pe Google ai sa vezi multe declaratii si interviuri acordate de experti europeni despre munca dlui Lipan pentru care, eu, ca roman adevarat, ma bucur ca asociaza numele tarii noastre cu exemple pozitive, in lumea noastra.

Tu esti putin „rautacios”, nu el pe „succesele altora”, el are deja demult succesele lui, si afara si aici.
Acorda-ti putina demnitate. Fii roman adevarat.

Cu bine! Romania e o karma…

România Liberă: dincolo de ghicitul în design « Grapefruit  •  16 august 2011, 15:56

[…] vreți să vă optimizați traseul informativ pe web, treceți pe la Comănescu, Tolo, HotNews, AdPlayers, Reporter Virtual și, inevitabil, pe la autorul faptei, Mario Garcia. Mixul […]

Comentează