Cum au apărut pe piaţă stenogramele

UPDATE ALT SUBIECT! Gazeta  a descoperit si va publica miine cel mai crunt si mai amuzant dintre abuzurile impotriva banului public: o comuna din Romania va avea doua sali de sport. A doua va fi construita incepind cu zilele urmatoare de catre ministerul Elenei Udrea, iar prima e construita de 6 ani si se gaseste la 7 km distanta. In aceeasi comuna! 🙂

marți, 26 octombrie 2010, 4:10

UPDATE ALT SUBIECT! Gazeta  a descoperit si va publica miine cel mai crunt si mai amuzant dintre abuzurile impotriva banului public: o comuna din Romania va avea doua sali de sport. A doua va fi construita incepind cu zilele urmatoare de catre ministerul Elenei Udrea, iar prima e construita de 6 ani si se gaseste la 7 km distanta. In aceeasi comuna! 🙂

UPDATE 1: Azi , CNA a aminat prelungirea licentei pentru Realitatea TV. Decizia membrilor CNA se bazeaza pe stenogramele despre a caror aparitie veti citi mai jos. Nu apar pe nimeni, pun doar o intrebare: Narcisa Iorga spune ca trebuie ca CNA sa apere televiziunile de interferenta in editorial. Corect! Dar pe CNA cine il apara de interferenta politicului, de vreme ce in campania electorala Narcisa Iorga a lucrat in sediul candidatului Traian Basescu?

Exact acum o săptămînă, Hotnews publica forma integrală a unora dintre stenogramele din dosarul Vântu. Surpriză! S-a dovedit că atunci cînd ele fuseseră lansate în premieră, luni, 18 octombrie, cu o zi înainte, din documente lipsiseră pasaje.

În principal, fuseseră eliminate din prima difuzare replicile interlocutorilor lui Vântu. În absenţa acestor replici, dialogul curgea ca şi cum Sergiu Toader, dar şi alţi jurnalişti, afişau obedienţa perfectă.

După apariţia formei integrale, poziţiile s-au nuanţat, dar era tîrziu. Pentru că, aşa cum a sesizat imediat Ioana Avădani, şefa Centrului pentru Jurnalism Independent, într-un dialog purtat a treia zi cu Brăduţ Ulmanu, „cei care au publicat stenogramele au ţintit în Vântu şi in <slugile> sale şi au împuşcat credibilitatea jurnalistică în general. Stenogramele consfinţesc mitul tonomatelor, al jurnalistului mercenar şi pupincurist”.

Avădani, cea care în peste un deceniu în slujba societăţii civile a simţit pulsul şi a antrenat sute de jurnalişti, a mai făcut o remarcă: „Şi e absolut aiuritor că cei care au decis publicarea nu au gîndit un pas mai departe… sau poate nu erau jurnalişti…asta ca sa bag o şopîrlă…”.

Replica unor politicieni a fost: „Stenogramele au fost luate de la tribunal, deci erau publice”. Într-adevăr, dar o curiozitate de jurnalist m-a făcut să cercetez un detaliu.

Cum, la modul practic, au fost făcute publice? Cine şi cum a operat selecţia?

Timp de o săptămînă am încercat să pun cap la cap etapele care au adus stenogramele în faţa oamenilor. Am făcut cereri oficiale către Tribunalul Bucureşti, am discutat cu judecători, cu jurnalişti, cu şefi de redacţii, cu foarte mulţi dintre cei implicaţi în publicare şi cu alte surse.

Înainte de a vă prezenta faptele, o observaţie. Mă irită felul în care Sorin Ovidiu Vântu, dar şi Dan Voiculescu, potrivit altor stenograme, au impresia că pot vorbi cu şefii redacţiei ca să-şi facă servicii lor sau unor amici politici sau de afaceri. Cazurile nu se compară, SOV apare ca mult mai categoric, am adus totuşi ambele nume în discuţie.
Plecînd de la senzaţia de refuz pe care o am în a înţelege astfel de conduite patronale, mă întreb însă cine are interesul de a prezenta toată presa din România drept un pericol naţional din cauza faptului că şi-a pierdut în integralitatea sa şi în fiecare moment libertatea?

Voi enumera doar faptele, vă rog să le judecaţi singuri.

Joi, 14 octombrie Parchetul General trimite dosarul SOV la Tribunalul Bucureşti. După ora 15, pachetul ajunge la tribunal şi este preluat de către oamenii de acolo.

Vineri, 15 octombrie
Se derulează procedurile interne ale tribunalului de trimitere a citaţiilor către cei care apar în dosar. Documentele se arhivează, ele teoretic sînt publice, dar practic nimeni nu a putut ajunge la ele.

Sîmbătă, 16, şi duminică, 17 Nu se lucrează pe dosar.

Luni, 18 octombrie La ora 8 dimineaţa în biroul judecătoarei Laura Andrei, vicepreşedinte al Tribunalului Bucureşti, se găsesc 11 cereri de la jurnalişti care vor să vadă sau să copieze dosarul.

8:00 – 9:30
Două cereri, Curentul şi România Liberă, sînt refuzate pentru că ele solicitau fotocopierea dosarului sau oferirea de către tribunal în formă electronică a fişierelor cu transcrierile convorbirilor. „Sîntem obligaţi să protejăm datele cu caracter personal şi de aceea nu am permis fotocopierea”, explică Laura Andrei. Abia peste cinci zile, „după ce colegii mei au şters cu pastă albă datele personale”, tribunalul avea să ofere o copie. Să revenim însă în dimineaţa de luni, 18 octombrie.

9 cereri sînt aşadar acceptate. Arhiva se deschide la 9:30, majoritatea jurnaliştilor sînt deja la uşă. Unii aveau să apară mai tîrziu.

9:30 – 10:45
„Vă rog să protejaţi datele personale”, le mai spune o dată omul de la relaţii publice, înainte să le deschidă accesul la arhivă. Nu există o ordine, „fiecare a apucat partea de dosar la inspiraţie si noroc”, îşi aminteşte unul dintre ziarişti. În sală sînt mai mulţi avocaţi sau petenţi care consultă alte dosare.

Teoretic, singura modalitate de copiere este transcrierea de mînă. Aşa face, de pildă, reporterul de la Mediafax, Cătălin Lupăşteanu. „Stătea împreună cu tipa de la Antena 1 şi copia de mînă, asta îmi amintesc”, spune un alt jurnalist.

Ana-Maria Roman este reporterul Antenei 1. „Da, am apucat ce-am găsit şi am început să ne uităm, eu şi Cătălin, pe stenograme. Am dat o vreme paginile şi apoi el şi-a luat notiţe, eu, la fel”. Omul Mediafax povesteşte: „Era o viteză nebună! Îmi era şi frică să las din mînă stenogramele pentru că le-ar fi luat alţi colegi”.

10:45
Citirea dosarului se face la o masă lungă, deasupra căreia stă agăţată o cameră de luat vederi. Încep murmurele. Merge foarte greu. Să cauţi ce e interesant, să găseşti, să discerni şi să copiezi. Există un singur exemplar al dosarului şi fiecare ziarist ar vre să obţină cît mai mult.

„A apărut ceva pe Evenimentul!”, se anunţă în sală. Toată lumea o priveşte pe Raluca Dan, ziarista de la Evenimentul Zilei, cea care apăruse puţin mai tîrziu ca ei.  Le-a luat faţa.

La 10:45, pe www.evz.ro a fost postată o trimitere, cu doar cîteva rînduri din convorbiri, un fragment între SOV şi Cătălin Popa, directorul Realităţii TV: „Sorin Ovidiu Vântu, despre Băsescu: „I-o degajăm f… în gură să-l f…”. Ziarul anunţă că va reveni. „A fost ca un soi de teaser pe tv”, explică cineva din conducere.

Agitati, ceilalţi ziarişti ies ca să dea cîte ceva şi ei pe telefon.

10:45-11:30
Timpul se comprimă pentru reporteri. Pentru ca stenografiază, e foarte greu de transcris. Oricine a făcut asta o dată ştie cît de dificil e de redat fidel un dialog doar folosindu-te de pix. E nevoie sa gasesti fragmentele interesante, sa înţelegi despre ce e vorba, la ce se referă personajele si, mai ales, ce e important si atractiv pentru public din ce vorbesc ei. Se cearta. Cite doi, cite trei! Zilele urmatoare vor protesta oficial la tribunal, pentru ca au avut senzatia ca au fost favorizati cei care au dat primii pe net.

Un alt eveniment le atrage atenţia în apropierea orei 11:30. Octavian Ţurcan, om de afaceri moldovean acuzat în dosar că l-a ajutat pe Vântu, apare la tribunal împreună cu avocatul său şi cere să vadă dosarul şi să-i fie fotocopiat. „Fiind parte în dosar, are prioritate”, le explică cei de la tribunal jurnaliştilor, care isi dau seama ca nu mai au mult timp la dispozitie.

11:30 – 12:45
În apropierea orei 12, reporterii rămîn fără documentele care merg la copiat. La 11:55, pe site-ul Evenimentului curg mai multe transcrieri. Foarte multe. Unele se updatează în orele următoare.

La 12:45, Mediafax postează prima tranşă, extrem de consistentă şi ea. Reporterul reuşise să transmită ceva. El pleacă apoi spre agenţie. România Liberă intră şi ea în cursa vitezei pe net şi publică fragmente.

13:14
Lovitura vine pentru concurenţă la 13:14, cînd Mediafax furnizează extrem de multe stenograme. „Ne-am uitat şi noi pe ele, sînt identice cu ceea ce avem în dosar, nu ne explicăm cum au putut să fie copiate cu atîta fidelitate. Cînd faci o copie de mînă nu pui semnele de punctuaţie cu atîta acurateţe”, spun cei din tribunal.

Din acel moment al zilei, transcrierile sînt asumate de lumea netului ca „stenogramele oficiale”. Sînt preluate de Hotnews şi de alte sute de siteuri şi bloguri, se citează din ele pe radio. În cîteva zeci de minute, fac legea în spaţiul public, iar seara ajung pe TV, mai puţin pe Realitatea şi pe Antena 3; ultima se referă la ele, dar nu le redă.

Informaţii din interiorul presei susţin că, în cel puţin una dintre instituţiile care au publicat stenogramele pe net în acele ore fierbinţi, o formă a documentelor a ajuns în redacţie independent de munca reporterului de teren de la tribunal.

Marţi, 19 octombrie
Hotnews oferă unele convorbiri în formă integrală. Şi, dintr-o dată, dincolo de orice partizanat sau înverşunare, frapează ceea ce a observat Ioana Avădani. „Cind vezi ce s-a publicat si ce nu in prima zi te gindesti ce chestii suculente au fost evitate in cadrul aceleiasi convorbiri si te intrebi daca a fost viteza, sau eroare sau altceva”, remarca un sef de redactie. E ca si cum nu un jurnalist, ci altcineva ar fi operat o selectie si ar fi dat-o mai departe prseei care a publicat-o, fericita ca obtine atit de multe convorbiri, mai multe decit avusese  timp sa depisteze in dosar.

Transcrierile de luni, în esenţa lor, au construit portretul unei prese în genunchi, fără voinţă şi demnitate. Acesta a fost mesajul, ca şi cum, dincolo de munca încordată şi onestă a jurnaliştilor prezenti in arhiva, cineva ar fi pus pe piaţă un brief foarte bine închegat şi orientat într-o singură direcţie. Ca şi cum scopul acestui mesaj era nu doar să constate Lunea Neagră a presei, ci şi să o transforme dintr-o zi în ani fără sfîrşit. Marti, au iesit la iveala si replicile lui Sergiu Toader, care-l contra pe SOV si a reiesit ca SOV vorbea despre ce vrea sa faca in viitor, nu despre ce reusise sa faca, dar mesajul initial prinsese la public.

Si pentru ca unii ziaristi care au fost luni in sala arhivei au avut ceritudinea ca nimeni nu putea copia atit de fidel si de mult au protestat la Tribunalul Bucuresti. Acesta a dat un comunicat oficial in care a spus ca transcrierile de luni de pe net nu pot avea ca sursa dosarul de la arhiva!

 M-am abătut un pic de la ce v-am spus iniţial, că nu voi comenta.

Interpretarea finală oricum vă aparţine.


Comentarii (56)Adaugă comentariu

Cătălin Tolontan  •  28 octombrie 2010, 12:29

RMN: buna intrebare, ma uit in urma, anul acesta nu prea au fost momente de reincarcare

fiul gorjului  •  28 octombrie 2010, 12:58

mai conteaza ?

uita te in fiecare seara la colegii tai a3 si rtv si poti raspunde la intrebarea .. referitoare la presa …

si cand te gandesti ca pana si catavencu .. 🙁

dady  •  28 octombrie 2010, 22:42

Si unii si altii folosesc aceleasi metode, dragii mei! …….. Dar in acest razboi , cu adevarat cea mai incriminanta tabara – credeti-ma nu tin nici cu stinga, nici cu dreapta – este este cea alui Basescu!
De ce?
Ei sunt alesi de noi si platiti din banii nostri sa ne sprijine sa o ducem mai bine …. sa ne apere de cei care ne doresc raul ………. Si dupa cum vedeti intr-adevar o ducem mai bine?!?????????????
Taticilor, chiar daca Antenele si RTV ar mintii 100% si nu s-ar face vinovate de nimic in comparatie cum suntem tratati de guvernanti ( a se vedea reactiile ministrilor de la Educatie, Munca sau Finante …)
Halal sa ne fie … Inclin sa cred ca noi rominii nu am avut si nu vom avea pic de demnitate ….
Sunt bolnav de tristete cind vad cum sunt tratati rominii de alti romani ………………….
Va pupa tata !!!!!!!!

WikiLeaks Romania: Cenzura presei  •  29 decembrie 2010, 12:54

[…] de acum doi ani. Redactorul şef al Gazetei Sporturilor, Cătălin Tolontan a observat, pe blogul său tolo.ro, ceva în legătură cu Narcisa Iorga: “Dar pe CNA cine il apara de interferenta politicului, de […]

Victor Ciutacu – Vorbe Grele » Blog Archive » Cum l-a executat Kovesi pe Vântu în Evz  •  6 aprilie 2011, 15:58

[…] Tolontan a încercat, cândva, să argumenteze, într-un text logic, că stenogramele convorbirilor dintre Vântu şi ziariştii Realitatea nu aveau cum apărea în […]

Romania – Cenzura presei | TubeClip Helpers  •  21 februarie 2012, 16:28

[…] de acum doi ani. Redactorul şef al Gazetei Sporturilor, Cătălin Tolontan a observat, pe blogul său tolo.ro, ceva în legătură cu Narcisa Iorga: “Dar pe CNA cine il apara de interferenta politicului, de […]

Comentează