Casca

La noi, e considerată un moft. Un accesoriu al copiilor şi, în cazul adulţilor, o marcă a fricii. În ultimii ani, a apărut totuşi şi pe pîrtiile din România.

Ca atîtea altele, obiceiul a sosit par avion,aproape la pachet cu UE,  copiat din experienţa directă a celor care schiază afară. În Austria, Elveţia, Germania, Franţa sau Italia, aproape fără excepţie, indiferent de pîrtie, vîrstă şi experienţă, schiorii poartă cască. Nu e o capodoperă a comodităţii, dar nici un calvar; la un moment dat, uiţi că o ai pe cap, plus că ţine de cald. E perfect inutilă în 99% din cazuri şi vitală în Acea 1% Dintre Căzături, a cărei ameninţare tăcută te bucuri că ai depăşit-o atunci cînd, la finalul zilei, îţi sorbi jagertee-ul, varianta tiroleză a ceaiului cu rom din cărţile lui Mihail Sebastian.

duminică, 2 ianuarie 2011, 6:49

La noi, e considerată un moft. Un accesoriu al copiilor şi, în cazul adulţilor, o marcă a fricii. În ultimii ani, a apărut totuşi şi pe pîrtiile din România.

Ca atîtea altele, obiceiul a sosit par avion,aproape la pachet cu UE,  copiat din experienţa directă a celor care schiază afară. În Austria, Elveţia, Germania, Franţa sau Italia, aproape fără excepţie, indiferent de pîrtie, vîrstă şi experienţă, schiorii poartă cască. Nu e o capodoperă a comodităţii, dar nici un calvar; la un moment dat, uiţi că o ai pe cap, plus că ţine de cald. E perfect inutilă în 99% din cazuri şi vitală în Acea 1% Dintre Căzături, a cărei ameninţare tăcută te bucuri că ai depăşit-o atunci cînd, la finalul zilei, îţi sorbi jagertee-ul, varianta tiroleză a ceaiului cu rom din cărţile lui Mihail Sebastian.

„Dacă nu ar fi purtat cască, ar fi suferit răni mai grave”, au spus medicii Spitalului Universitar din Innsbruck unde este internat şi se reface Şerban Huidu. Doctorii nu speculează, oricine poate înţelege ce înseamnă „mai grav” la cineva cu fractură craniană. „Cîrcotaşul” schia tare şi intensiv, se îndrăgostise de pîrtii cu pasiunea unei generaţii care a învăţat pe Rubin şi Topaze şi care avea, pe vremea ei, o singură pistă mai acătării la Sinaia, cea din Valea Dorului. Poiana Braşov era prea scumpă. Nu că acum ar fi apărut mult mai multe.

Şerban Huidu a avut, probabil, viteză mare, plus complexul acela unic de factori care se înlănţuie nefast şi pe care nu îi poţi reconstitui nici măcar tu, cel din mijlocul lor, prea exact, pentru că sînt multe de reamintit din acea nanosecundă care poate apărea în viaţa oricui… poziţia schiurilor, parcă şi a beţelor, picioarele, lumina, cine e în stînga, în faţă şi în dreapta… am auzit la televizor o doamnă strigînd cu sfîntă indignare de Bamboo: „Nu e posibil ca o pîrtie din Austria să aibă denivelări!”…

Toate acestea, inclusiv umorul panicat, vor trece. Au trecut unele şi mai grave. După ce ziarele au povestit suferinţa tabagică a lui Dobrin, „Lăsaţi-vă de ţigări, dragii mei!”, am discutat cu un medic care era surprins de afluxul de oameni de la centrele speciale antifumat după dispariţia fotbalistului.

Puterea exemplului. Chiar dacă e nedrept să le cerem asta, vedetele duc o viaţă imperfectă, ca a oricărui om, dar mult mai transparentă. Şi gesturile lor influenţează.

Toate vor trece. Pacientul celebru din Tirol se va reface şi va reveni în ţară, aducînd cu el un cadou involuntar, dureros şi preţios. Va apărea la televizor şi la radio. Şi zeci de mii de copii din România se vor apuca de schiat amintindu-şi să poarte cască pentru că, au auzit ei undeva, aşa a scăpat „Cîrcotaşul”.


Comentarii (45)Adaugă comentariu

andreea  •  2 ianuarie 2011, 19:18

Din fericire a scapat! Eu am primit cartea si voiam sa va multumesc si sa va intorc urarile de bine chiar daca un pic intarziat! La multi ani!

marian  •  2 ianuarie 2011, 19:34

crezi cataline ca vor purta toti prea mult timp casca?si ca sa dau un exemplu :mai mult de jumatate din cei cu mopede nu poarta casca si pericolul e la fel de mare(nu spun ca multi se suie pe tine pe trotoare daca nu esti atent).

Cătălin Tolontan  •  2 ianuarie 2011, 19:54

marian: da, cred ca un accident de acest gen spune ceva oamenilor

Rossini  •  2 ianuarie 2011, 19:59

Hmmm … oare cu cît a scăzut numărul consumatorilor de droguri și cu cît a crescut numărul de internări la dezintoxicare după ce Chelsea l-a jupuit de bani pe Mutu pe motiv de cocaină?

Tudor  •  2 ianuarie 2011, 20:12

O mica observatie, din cate stiu eu casca tine de cald, nu de frig 😀 Altfel pertinenta concluzia, anul asta am schiat si eu prima data cu casca si am constatat ca este f comoda. Este la fel ca centura de siguranta, nu inteleg de ce unii oameni prefera sa nu o foloseasca, chiar si atunci cand e inclusa gratis in dotarea masinii si in plus mai esti si obligat prin lege sa o folosesti…

Luca  •  2 ianuarie 2011, 20:13

Cu o zi inainte de nefericita intamplare , am fost uimit sa vad la RTL pe celebrul multiplu campion la ski in anii ’80 , idolul nostru din tinerete – Ingmar Stenmark , ca schia , acum la o varsta inaintata , cu casca de protectie !!! Am ramas surprins … urmarindu-l am decis sa folosesc casca de protectie ! A 2-a zi …s-a intamplat accidentul lui Huidu …

Vasili  •  2 ianuarie 2011, 21:45

Unele detalii se pare ca nu au ajuns pe la TV-urile din Romania. Conform televiziunii austriece Huidu se afla pe o parte de familisti, cu copii, nu se justifica viteza de deplasare. Idem, conform austriecilor ar fi intrat cel putin 10 metrii in padure, inainte de impactul cu pomul. Alt aspect este ca in toate pozele aratate la noi la TV, poze in care Huidu skiaza, in niciuna NU POARTA CASCA. Nu spun ca acum nu purta, dar cum spune d-nul Tolontan, la noi e considerata moft sau accesoriu pt. copii.
Eu port casca la snowboard, de cand m-am apucat din 2004. Am tras 2 cazaturi urate pe gheata, in viteza, si casca si-a facut perfect treaba.
Ceva nu se leaga in toata treaba aceasta.

jules  •  2 ianuarie 2011, 23:10

Am fost vreo doi ani la rand in Bulgaria si Austria, la schi, si am fost placut surprins sa vad ca romanii care merg pe acolo sunt foarte bine echipati. Nu pot sa dau un procent, insa parerea mea este ca mai mult de jumatate dintre ei poarta casca. Intr-adevar daca te duci pe partiile din Romania procentul scade dramatic. Asa ca fapt divers.

jules  •  2 ianuarie 2011, 23:11

P.S.
Sanatate lui Serban!

Victor  •  2 ianuarie 2011, 23:15

Acum cativa ani am invatat sa merg pe role. Chiar si acum port genunchiere, cotiere si protectii la incheietura palmei (nu stiu exact cum se numesc). Cand am invatat erau cativa care purtau cel putin una din acestea, insa de la an la an sunt tot mai putini. Ca sa constat vara trecuta ca sunt cam singurul „fraier” care se protejeaza. Am avut doar 2 cazaturi usoare, insa voi continua sa le port, chiar daca voi fi considerat un ciudat. In Occident absolut toti poarta protectii, ba mai mult au cunostiinte privind acordarea primului ajutor. La noi toate acestea sunt tratate foarte foarte superficial.
Imi spunea cineva ca in SUA, chiar si pe un traseu montan banal (gen Busteni-Gura Diham) toti poarta bocanci si echipament adecvat, desi poate fi parcurs lejer in adidasi.
Si exemplele pot continua la nesfarsit.
Sper sa fi invatat lumea ceva din accidentul lui Huidu, caruia ii doresc insanatosire grabnica.

adi  •  2 ianuarie 2011, 23:17

La fel sunt unii care nu poarta centura in masini !

cosmin  •  2 ianuarie 2011, 23:31

Buna Tolo!
vreau sa spun si eu ceva, insa voi fi offtopic: de ce nu face trustul INTACT ceva pentru fata campioana nationala de tenis care a fost invitata la Australian Open? Uite, asta ar fi cu adevarat o actiune pe care cititorii vostri ar putea-o aprecia.
Multumesc

Victor  •  3 ianuarie 2011, 0:39

Sau scaun pentru copii in masina!

motanul incaltat  •  3 ianuarie 2011, 6:31

Pt.Tudor: In legatura cu centura de siguranta—-citeodata iti vine sa incalci legea—poate fi ffff periculos dar sunt momente…

ciupi  •  3 ianuarie 2011, 7:14

as fi putut jura ca rubrica de fata va ramane singura din presa romaneasca fara pomenirea castii de-acum celebra. macar de-ar fi fost vorba de un sportiv cunoscut – de la noi sau de aiurea.

brod  •  3 ianuarie 2011, 9:22

a nu se uita, când vine vorba de exemple, cazul vedetei de la prima TV care, prin moartea lui, a „dat drumul” vaccinului contra AH1N1. ce-i drept, spitalul care l-a diagnosticat cu aşa ceva a refuzat să pună la dispoziţia rudelor dosarul medical. cel puţin într-o primă fază… apoi, lucrurile s-au „liniştit”.
altfel, huidu este prima vedetă de la prima tv care o păţeşte -cum se zice- fără dubii. căci şi cu răpita în semi-direct din irak…

Cătălin Tolontan  •  3 ianuarie 2011, 9:47

tudor: am gresit, multumesc, am rectificat

Cristian Ion  •  3 ianuarie 2011, 10:12

Toata sanatatea si tot norocul din lume pentru Serban Huidu.
La Multi Ani Si un an nou minunat iti doresc

Radu  •  3 ianuarie 2011, 11:17

Acum 2 saptamani mi-am cumparat si eu o casca pentru schi, iar o cunostinta mi-a spus apoi ca o sa par un „paria” cand voi aparea asa pe partie. Dar pe mine nu ma intereseaza…schiez de cand aveam 4 ani, iar acum am 30…pe schiuri parca sunt un Valentino Rossi ;-), imi trebuie viteza, adrenalina, partii abrupte…am cazut de cateva ori, dar niciodata grav si nici nu am ranit pe nimeni. Riscul este mult mai mare la cei experimentati decat la cei incepatori, asa ca n-am incotro, trebuie sa ma protejez…
Recomand tuturor schiorilor, indiferent de varsta si nivelul de experienta: PURTATI CASCA DE PROTECTIE SI OCHELARI!!! Merita!!!

calin  •  3 ianuarie 2011, 11:23

cu o zi inainte sa pice huidu am cazut in austria pe gheata si am suferit o comotie cerebrala usoara..din pacate nu purtam casca insa primul lucru pe care l-amn facut a fost sa imi iau una dupa cazatura.este vitala.din pacate noi romanii trebuie sa patim ceva pt a invata ceva

schiorul nauc  •  3 ianuarie 2011, 13:11

„o singură pistă mai acătării la Sinaia, cea din Valea Dorului.”

Partia acatarii din Sinaia de fapt e Karp-ul.
Valea Dorului este pentru mediu-incepatori.

Si mai e (si era) o partie acatarii la Predeal – Subteleferic. E drept ca asta era mai mult inchisa pentru concursuri – dar cunoscatorii stiu ca puteai intra pe ea prin padure.

apoca  •  3 ianuarie 2011, 16:04

Oricine se da de ceva timp stie ca iti trebuie casca. E ciudat sa dai banii pe ceva si sa speri sa n-o folosesti vreodata, dar daca iti „trebuie” si n-o ai nu mai apuci sa regreti.

Nu stiu insa de ce ziceti ca e moft. Ma dau de 10 ani si n-am cunoscut inca pe nimeni care sa nu fie de acord cu cele de mai sus. La noi casca este accesoriu de moft numai pentru skiorii bambooisti care umplu partiile si incepatorii care oricum n-au de niciunele.

Cat despre Huidu multa sanatate, dar de obicei cand patesti asa ceva ti-o cam cauti. Pe de alta parte el face, el trage, n-a mai implicat pe nimeni asa ca nu va grabiti sa-l judecati.

Gogu  •  3 ianuarie 2011, 16:49

@Vasili: toate pozele si filmele aratate de televiziunile de la noi sunt luate din arhiva personala sau de pe blogul lui Huidu. Nu a surprins nimeni imagini in momentul accidentului.

Ovi  •  3 ianuarie 2011, 20:49

Pe 28 Dec, sotia mea era sa moara intr-un accident similar in Vancouver, Mount Seymour. A suferit o lovitura la cap, la viteza destul de mare si nu purta casca. Putea fi mult mai rau, iar acum am cumparat casca pt ea si mine. Cam 70-80% nu poarta casca aici, dar in Quebec este obligatorie casca.

cezar  •  3 ianuarie 2011, 21:31

Casca nu o poarta nici scuteristii viteji prin orase. Nu e fiecare un huidu, dar consecintele pot fi horror pentru oricine. Sa nu mai vorbim despre tinerii biciclisti care circula pe sosea, in paralel cu masinile, oricand in pericol de acrosaj. Un cap , o bordura, o leguma !

curs valutar  •  4 ianuarie 2011, 4:03

Cand faci ceva riscant si nu te protejezi iti meriti soarta …

liviu  •  4 ianuarie 2011, 9:47

Multumesc pentru carte!
Catalin, iti urez la multi ani si curaj in intreprinderile tale!
La multe cred ca esti destul de indoit in a face aprecieri, dar totusi esti unul dintre putinii jurnalisti la care buna credinta este evidenta. Chiar daca nu poti fi justitiarul justitiarilor, de undeva tot trebuie sa incepi. Te voi citi de-acum regulat, caci ai ceva de spus.
Bafta!

Cătălin Tolontan  •  4 ianuarie 2011, 11:13

liviu: multumesc!

schiorul nauc : pe karp ajungeai abia dupa ce invatai, iar de invatat se invata pe valea dorului

catalin193  •  4 ianuarie 2011, 11:34

inainte de 89 poiana nu era asa de scumpa ca acum plus ca avea cele mai multe si diferite pirti din punct de vedere al dificultatii

timisorean  •  4 ianuarie 2011, 13:23

Nu scriu la acest subiect si te rog sa ma scuzi. Din cite stiu eu tu esti redactorul sef la Gazeta. Te rog in calitate de suporter la lui Poli Timisoara sa verifici inainte de a publica ceva , ma vad nevoit sa renunt la tot ce inseamna sport transmis sau scris de voi dupa articolul de azi . Am renuntat de mult la ceilalti tocmai din motivul ca ii cintau in struna familiei Becali. In acest moment renunt si la voi. Nu ma deranjeaza decit tenta articolului , poate aveti dreptate .
Ce pot completa este un lucru : poate mai rau decit Poli sunt U.Craiova , Dinamo , Steaua , Urziceni si nu apar articole in care sa se declare „moartea” lor asa cum apar despre Timisoara.
Multumesc de intelegere.

timisorean  •  4 ianuarie 2011, 13:30

O completare :
Nu o sa mai urmaresc decit fotbal adevarat : Spania , Anglia ,Germania si Italia plus analiza lor adevarata ( tactica,organizare si executie).In Romania singurul lucru la care o sa ma uit vor fi transmisiile live (orice) dar cu sonorul zero si meciurile din deplasare ale lui Poli unde nu pot sa ajung.
Multumesc inca o data.
PS : ce se analizeza in direct la voi zero.Faptul ca unul se cearta cu altul nu ma mai incinta.

Cătălin Tolontan  •  4 ianuarie 2011, 14:45

timisorean: imi spui si despre ce articol e vorba, te rog? Au aparut mai multe articole despre poli in ultima vreme. Cit despre gsptv nu te supara pe ei din cazua ziarului sau invers 🙂 Ziarul/siteul si postul tv au conducere si oameni diferiti.

alexsilva  •  4 ianuarie 2011, 15:05

Stimate d-le Tolontan, fac un pas in realitate si va intreb daca, astazi, Liga Dragomir urmeaza sa faca un fals in sensul „validarii” retroactive a unei amenzi pentru jucatorul Kapetanos! Exista vreo investigatie jurnalistica in acest sens?

Jordan  •  4 ianuarie 2011, 15:18

@Vasili – nu exista partii pentru familii si copii, respectiv partii pentru schiori avansati…cel putin nu in Austria, Franta, Italia, Elvetia, Romania.

Casca lui Huidu « six’s Weblog  •  4 ianuarie 2011, 15:59

[…] Omul este dependent de adrenalina dar nu idiot. E constient de riscuri si, asa cum remarca ieri Catalin Tolontan pe blog, capabil sa treaca peste trufia prosteasca si romaneasca potrivit careia casca e doar pentru copii […]

Cătălin Tolontan  •  4 ianuarie 2011, 17:38

Jordan: asa e, dar exista o clasificare a pirtiilor in functie de dificultate: negre, rosii, albastre

eicimic  •  4 ianuarie 2011, 20:13

nemtii,austriecii,italienii,etc. nu s-au nascut educati si precauti.autoritatile si institutiile statului au un rol determinant in educarea unui popor.la noi e autoeducare.intrun mediu fara repere…destul de grav.

Casca lui Huidu. Oare va invata cineva ceva? « six's Weblog  •  4 ianuarie 2011, 22:01

[…] Omul este dependent de adrenalina dar nu idiot. E constient de riscuri si, asa cum remarca ieri Catalin Tolontan pe blog, capabil sa treaca peste trufia prosteasca si romaneasca potrivit careia casca e doar pentru copii […]

ion  •  5 ianuarie 2011, 16:48

foarte frumos indemnul! nu stiu daca skiezi. sau daca skiezi, nu stiu daca totusi esti atent la detaliile de pe partiile din romania. siguranta partiilor din romania e mai mult decat precara. iar salvamontistii ar trebui denumiti salvaMORTisti.

stii ca asbolut toate sunt in ilegalitate? stii ca desi legea prevede ca o partie trebuie sa fie balizata, de exemplu, acest lucru nu e respectat aproape de nici un admin de partie? stii ca din cauza asta a murit un om anul trecut in sinaia, iesind din „partie”, si luandu-l avalansa? stiai ca nu a existat nici o ancheta? (in austria s-a deschis ancheta privind accidentul).

stiai ca in 2008 un om si-a rupt o vertebra de la coloana, in poiana, dar salvamontul nu a vrut sa intervina? desi accidentul s-a intamplat pe partie. stii care a fost raspunsul salvamontistilor: „ce cautati pe partie? sezonul nu s-a deschis inca!”. si totusi instalatiile de cablu mergeau. stii cum a cazut omul? s-a infipt intr-un sant de drenaj, uitat neacoperit. prietenii respectivului au transformat un snowboard intr-o achie.

…si cand te gandesti ca e foarte simplu sa respecti legea. iar daca acest lucru s-ar intampla, atunci oameni n-ar mai muri. 🙁

Cătălin Tolontan  •  5 ianuarie 2011, 17:15

ion: da, schiez. Si am pornit o campanie pentru purtatul castii. Multumesc pentru cazuri

mobutu  •  5 ianuarie 2011, 17:39

Schiez de la 4 ani, in fiecare an, iar cască port deabia dupa revolutie .. inainte nu (prea) exista asa ceva in romania comunista.
in romania nu prea am mai schiat de vreo 10 ani, detest profund tot ce inseamna valea prahovei si cocalarismul mitic de peacolo asa ca nu stiu care’i „moda” in ceea ce priveste casca prin miorita.
dincolo e clar, mai toti o poarta.
iar daca fraierii de romani se cred rambo jmekeri fara cască treaba lor, ma doare fix in pix ca/daca o patesc.
cat priveste vedeta parerea mea este ca-i un caz clasic de „mintea vrea dar corpul nu mai ține”
are vreo 35 ani, se vede clar ca s-a ingrasat, posibil sedentarim, dar la schi îi dă pe cocârjău. frate, fă sport, ține-te în formă, și deabia atunci poți să mergi ca la 20-25 ani … altfel esti un pericol mai ales pentru ceilalți.
stimă.

ion  •  7 ianuarie 2011, 11:42

@catalin – repet, foarte buna campania. si foarte folositoare. (nu-s deloc ironic). imi spuneam si eu oful… incerc sa nu mai refulez pe bloguri, aiurea. 🙂

Cătălin Tolontan  •  7 ianuarie 2011, 13:19

ion: da, am inteles ca nu esti ironic, chiar am semnalat colegilor mei cazurile. Am inceput sa ne suspectam ca sintem ironici, desi nu sintem 🙂

Colaussi  •  9 ianuarie 2011, 23:53

Văd că a început să se poarte cască și la patinaj, ceea ce înainte nu se întîmpla.

Ionut  •  16 octombrie 2014, 15:35

Da, unii considera ca a arata cool e mai important decat a purta casca.

Comentează