Ne lipseşte ceea ce nu ştim să ne clădim singuri

Gazeta Sporturilor este al treilea ziar de sport al Europei ca tradiţie. Fondat în 1924, a avut privilegiul de a găzdui mari oameni de cultură, care au semnat sau au vorbit pentru cititorii săi.

miercuri, 12 ianuarie 2011, 5:11

Gazeta Sporturilor este al treilea ziar de sport al Europei ca tradiţie. Fondat în 1924, a avut privilegiul de a găzdui mari oameni de cultură, care au semnat sau au vorbit pentru cititorii săi.

Jurnalistul Octavian Pescaru, acum freelancer, a descoperit un interviu acordat de către scriitorul Ionel Teodoreanu, în 1937, Gazetei Sporturilor. Îl publicăm în ediţia de azi, ca o restituire tulburătoare a unor vremi care, într-un fel, au rămas înfipte în noi, cu tot romantismul, dar şi cu sucurile lor amare, prelingîndu-se de atunci şi pînă azi.

Pentru generaţii întregi, România interbelică a rămas un ideal. De fapt, distanţa de lumea occidentală era mare şi atunci ca şi acum. O demonstrează Bogdan Murgescu în cartea sa  teribilă, „România şi Europa – Acumularea decalajelor economice (1500 – 2010)”. În 1938 decalajul de venit faţă de ţările dezvoltate era de 2,9 la 1. În 1989 ne depărtaserăm la 3,5 la 1, iar în 2008 ne-am apropiat la 2,5 la 1. Încă enorm!

De ce? Murgescu spune că ne-am dezvoltat, dar întotdeauna mai încet decît alţii. De ce? Explică, involuntar şi peren, Ionel Teodoreanu, răspunzînd la întrebarea garantată a oricărui reporter sportiv:

– Cum vedeţi viitorul sportului în România?
– Sportul de la noi dovedeşte, ca şi civilizaţia noastră, că sîntem insuficient copţi. Sportul nu presupune numai talent individual, ci, ca şi romanul, ca şi simfonia, un mare dar de organizare: semn al maturităţii. Din acest punct de vedere sîntem deficitari. Ceea ce se numeşte în sport clasă încă nu avem. Avem calităţi, dar nu ştim încă să le întreţinem, desvoltăm, disciplinăm, în sensul structurei lor intime.

Era tot iarnă în România, acum 73 de ani.


Comentarii (21)Adaugă comentariu

Dilibau  •  13 ianuarie 2011, 0:03

Scurt, clar, ucigator de precis. Si mai ales faptul ca vorbele astea au fost spuse acum 73 de ani ma face sa cred ca evolutia noastra e mai lenta chiar decat o spune statistica acelui 2,5 la 1…

Radu  •  13 ianuarie 2011, 0:38

da gigi becali era pe vremea aia sa il sune odata la 5 minute samuila ??? ne pasa de sport…ce gluma buna…cataline acum 12-13 ani cand prosportul nu exista pe internet ma trezeam cu noaptea in cap si alergam prin toata regia ca sa va prind ziarul sa citesc fiecare cuvant, mi se parea extraordinar sa citesc cronica de meci de la csm resita-farul constanta, sa vad o poza cu echipa care o iubesc sau sa citesc unele comentarii „adanci” de la unii din jurnalistii care din fericire inca mai scriu desi nu la fel de bine ca atunci…din pacate in ultimii 10 ani presa sportiva s-a degradat mereu…uita-te si tu ce site aveti…imi blocheaza calculatorul din cauza flashurilor cu reclame, uita-te cum suna titlurile la articole de 2 lei in asa fel incat sa te faca curios sa dai un click acolo sa faci putin trafic sa mai ciupiti ceva bani din reclame…uita-te cum v-a placut asa de mult postura „caini de paza” care sunau alarma la mizeriile care se faceau in fotbalul romanesc de acum cautati mereu doar scandal lasand la o parte fotbalul si mai ales sportul…uita-te cum ne bagati pe gat zi de zi o singura echipa si un singur om in numele audientei ??? pai treaba voastra e sa va intereseze audienta ??? ratingul ??? de asta sunteti jurnalisti, de asta v-ati ales meseria asta ??? ca sa faceti rating indiferent cum ??? nu mai aveti nimic profesionist in voi ??? un dram de decenta ??? o deontologie ceva ??? e usor sa te ascunzi dupa vorbe de genul dam ce le place la oameni, nu e vina noastra ca s-a degradat lumea in Romania anului 2011 de sta cu gura cascata fericita sa se uite la un cioban care nu a citit in viata lui 2 carti…asta e usor, mai greu e sa faci cu adevarat presa sportiva…ti se pare normal cum ii manipuleaza samuila pe „desteptii” astia de patroni de la noi de ii pune sa se certe in direct la tv in timp ce moderatorul care cica e impartial cere putina decenta cu o fata de crocodil desi el stia prea bine ce urmeaza…asta e presa sportiva ??? cu asta compari tu ce se intampla acum 70 de ani ??? aia vorbeau despre sport…voi din pacate sunteti sclavii ratingului…

dragos  •  13 ianuarie 2011, 0:45

confunzi brandul cu ziarul (sau produsul) si sportul (sau pseudo jurnalismul sportiv din 2011) cu cultura. decat atat… 🙂

diss  •  13 ianuarie 2011, 4:46

Cataline, acum sa te vedem!
Am ajuns ca aproape nu iti mai putem citi articolele din cauza reclamei pentru energia alternativa!
Citesti un rand, dai un click, citesti un rand ,dai un click….
Parca ziceai ceva de respectul pentru cititori ? Si la voi este sublim dar lipseste cu desavarsire!
Revenind la articol ,trebuie sa recunosc ca a trebuit sa il citesc de trei ori si se pare ca tot nu l-am inteles !, interesant si nu prea.Nu ca nu ar conta parerea unui scriitor( alambicat si complicat stil are acest domn) dar chiar daca insinuezi tu ca lucrurile nu s-au schimbat prea mult din 1973 pana acum ,da-mi voie sa nu fiu de acord cu tine!
Daca prin 1973 se mai furau 2-3 saci de ciment si o masina de nisip pentru tovarasul vice ” tre` sa ii reparam si lui gardu domne`!” , acum dispar zeci de milioane de euro cu viteza sunetului si nimeni nu mai este responsabil. Pana si celebrele tale anchete sunt invaluite in mister, prafuite si ,cel mai probabil, fara nicio finalitate!
Tare sunt curios daca iti faci timp pentru un raspuns si mai ales cam ce ai avea de spus!
Sanatate maxima!
PS. Decalajul acela de 2.5 la 1 de prin 2008 a fost calculat tot atunci cand „duduia” economia de se auzea de la Braila la Bruxeless? Sau poate ai pus virgula gresit si raportul corect era de 250 la 1 ,ca si asa zerourile nu conteaza,nu?

ciupi  •  13 ianuarie 2011, 7:21

intr-o tara in care totul merge pe dos, cum ar putea sportul sa se prezinte altfel?!

Darie  •  13 ianuarie 2011, 8:36

Salut Catalin!
La multi ani pentru anul acesta!
Toata lumea spune ca perioada interbelica a fost cea mai benefica pentru natiunea noastra greu incercata,sa-l aducem pe rege?! E o solutie?
Sportul a depasit de multe ori media posibilitatilor tarii noastre, a dat simboluri,modele, dar parca e mai ingropat ca niciodata in aceste vremuri!
Ce sa facem sa-l scoatem la suprafata?!
Multumesc

Bogdan  •  13 ianuarie 2011, 9:08

Cu o floare nu se face primavara. Dar speranta moare ultima, nu-i asa?

GentleGiant  •  13 ianuarie 2011, 9:36

Catalin, cita vreme consideri ca cititorii care ti-au scris azi si alaltaieri („Cîteva gînduri din această presă cam de cacao”)NU inseamna majoritatea si trebuie ignorati, nu faci decit sa enunti principii frumoase pe care de fapt nu dai doi bani.
Cita vreme mergi pe mina of the great unwashed masses si ignori stratul acela de cititori, patura capabila intelectual si mai aproape de civilizatia occidentala, cred ca nu ai dreptul nici macar sa invoci aceste principii.
Cita vreme ignori ca acesti oameni duc Romania inainte spre o stare pe care ne-o dorim cu totii (si pt care si tu lupti prin anchete etc.) si alegi/incurajezi/tolerezi prostitutia profesionala in GSP, nu faci decit sa-ti dai cu stingul in dreptul.

E un clivaj inexplicabil la o persoana integra cum inca mai cred ca esti.

Please put your money where your mouth is!

Marius  •  13 ianuarie 2011, 9:42

Domnule Tolontan, sincere felicitari pentru acest gen de articole.

Cătălin Tolontan  •  13 ianuarie 2011, 9:48

GentleGiant: inteleg ce spui, dar te intreb si eu citeva lucruri.

1. Tu chiar citesti ziarul? Eu cred ca nu, pentru ca in ziar nu exista elementele de pe net. Ziarul si-a pastrat mult mai mult continutul exclusiv. Vrea sa spun ca judeci Gazeta si te referi de fapt la gsp 🙂

2. Diferenta dintre ziarele si siteuri este foarte mare in toata lumea. Siteurile sint, prin definitie, „un milion de spectacole din care poate alege un om”. Alegerea o face fiecare. Si e gratis!

3. Eu nu-mi permit sa critic persoane, ci atitudini. Tu, in schimb, consideri ca cititorii tabloidelor sint in mod necesar timpiti si ca trebuie ignorati? Nu cred asta si sper ca nici tu.

Si de ce spun ca nu citesti ziarul? Pentru ca ai fi remarcat cum, intr-o singura zi, azi, exista cel putin urmatoarele elemente de calitate: un interviu amplu cu Razvan Lucescu, reconstituirea dialogului cu Ionel Teodoreanu, campania „Poarta casca!”, studiul de caz din Bundesliga despre relatia patron-club, pagina de opinii (Geambasu, TRu, caricatura lui Mierla). Acestea sint lucruri pe care le citeste doar un anume gen de public. Si sint 5 intr-o singura editie!

Daca tu alegi sa nu le vezi, inseamna ca tu ai o problema.

ManoNegra  •  13 ianuarie 2011, 9:59

de citit ziarul nu il mai citesc” din cauza la bani”:)…iar intrand pe site am devenit un veritabil Alberto Tomba facaind slalom printre reclamele care pe zi ce trece depasesc numarul articolelor sportive:(…am doar 30 de ani …dar mi-e dor de un ziar d’ala tiparit pe hartie proasta mirosind puternic a tus si mai prost…

alfabeta  •  13 ianuarie 2011, 10:00

Cate la 5? Ca sa intelegem deplin decalajul.

cneius  •  13 ianuarie 2011, 10:58

Perioada interbelica ca ideal? Se poate pentru unii.
Dar ce spui de realizarile, cel putin pe plan sportiv, din perioada ’65-’85?

fanulumocanu  •  13 ianuarie 2011, 11:01

extraordinar! din ce in ce mai des observ ca marile idei contemporane sunt vechi de cand lumea. asta inseamna, pana la urma, lipsa de cultura…
pentru ca suntem inculti nu avem posibilitatea sa folosim ceea ce avem deja. invatam din propriile experiente neplacute si comsumam energii sa inventam lucruri deja inventate.

maxu08  •  13 ianuarie 2011, 11:40

daca nu ati publica atitea scandaluri din fotbal si daca nu ati fi asa de atenti la ce spun toti * gen Gigi, Iancu si altii ati avea si voi o presa sportiva de buna calitate.

bagati mai mult sport si evenimente reale sportive si mai putin scandaluri. promovati valori si nu * care au facut bani prin frauder si acum se dau mari oameni de stat.

FACETI PRESA SPORTIVA !!!!!!!!!

GentleGiant  •  13 ianuarie 2011, 11:44

Catalin,
In primul rind multumesc pentru raspunsul amplu.
Apoi:
1. Intr-adevar, nu prea citesc ziarul de hirtie, dar din lipsa timpului. Totusi, nu cred ca trebuie sa fie o diferenta atit de mare de calitate & atitudine intre ziarul de hirtie si cel electronic, chiar daca e asumata (fiindca e asumata e brusc acceptabila??. Apoi, raspunde-mi tu (daca te mai tin nervii 🙂 ) de ce, indiferent de suportul ziarului, exista formulari de genul „sare la gitul”, „il ataca”, „razboi total”, uneori nici macar justificate de stirea pe care tot voi o dati.
2. Eu unul, la cite ziare SPORTIVE occidentale am vazut (nu multe, dar britanice 😉 ), n-am constatat nicaieri o diferenta atit de mare intre ziarul de hirtie si cel de pe site. Totusi, comparatia REALA e intre site-ul GSP si site-urile celelalte (spuneai odata ca emulati Gazzetta dello Sport, hirtie roz etc, parca?), sau macar intre site si un anumit standard de decenta.
3. Fiindca inteligenta reala a cititorilor de tabloide nu conteaza aici, pls spune-mi – ziceai cindva ca sinteti cotidian quality, premium sau ma insel?

Ti-am zis si alaltaieri ca apreciez sincer reusitele REALE ale GSP (uneori cumpar ziarul 🙂 )Deci BRAVO de o mie de ori! Atit ca nu inteleg ce cauta, pe aceeasi pagina cu TRU (chiar si pe site), esentiala & inconturnabila stire „O blondă sexy cu sâni uriaşi vorbeşte goală la telefon”. Deci am o problema, intr-adevar.

Catalin, mare, MARE pacat ca, aparind formula asta de business, iti subminezi singur credibilitatea!

Cipri  •  13 ianuarie 2011, 12:01

As fi bagat mana in foc ca Ionel Teodoreanu vorbeste corect limba romana.
Academia romana trebuie sa adopte de urgenta „ca si”-urile ca regulamentare. Poate si „succesurile”.

brod  •  13 ianuarie 2011, 12:10

dimitrie drăghicescu, rădulescu motru, cioran… toţi au spus la fel. mai grav e că au dreptate. felicitări gazetei pentru ideea de a mai strecura puţină substanţă printre vocalismele produse dea-lde becali, mititelu & comp.

Cătălin Tolontan  •  13 ianuarie 2011, 12:56

GentleGiant: confunzi o trimitere la un alt site sau o reclama cu un continut propriu al siteului. Dar, ca principiu, ai dreptate. La final, eu sint responsabil. Pe mine ma veti judeca daca am facut bine sau rau.

cipri: limba romana e vie, ca orice limba, se modifica in timp

motanul incaltat  •  13 ianuarie 2011, 21:15

Am mai spus-o si repet: Ce era acum 73 de ani este f.actual azi,va fi f.actual peste 73 de ani.Germania,era sus,este sus si va fi sus…Am spus Germania pt.ca era, este si va fi cea mai dezvolata tara a Europei.Pot unii face declaratii,sa se razvrateasca si sa nu mai stea ca niste rime in fata Germaniei sau a Frantei.Sunt doar declaratii anapoda.Cu hirtii oficiale,statistici sau in marile cancelarii ale Europei,cu adevarul in fata ne dam singuri seama ca suntem un fel de rime in comparatie cu marile puteri ECONOMICE si FOTBALISTICE si de alt fel…La fotbal am ajuns niste rime fata de Ucraina sau Burkina Faso…Un comentariu postat intr-o iarna a anului 2011… Credeti ca va fi diferit peste 73 de ani ,intr-o iarna???EU NU!!!!!!!!!!!!!!!!!

kappa  •  13 ianuarie 2011, 23:51

Interesante decalajele enumerate. Nu stiu exact cum s-au masurat, dar desi mari, ele par ca nu reflecta realitatea. Presupun ca s-a folosit o medie europeana; cu siguranta decalajul dintre Romania si Germania e mult mai mare. Deoarece multi romani de valoare pleaca si lucreaza in Occident, ei de fapt contribuie la mentinerea si cresterea decalajului.

Comentează