Mai mulți telespectatori decît locuitori

Dacă aduni totalul oamenilor care se uită la televizor rezultă mai mulți locuitori decît are România. Ce contează asta, par a spune cifrele audiențelor TV, cu siguranță cele mai caraghioase de cînd s-a introdus sistemul people meter la noi.  Actualele măsurători au bulversat pe toată lumea, iar agențiile de publicitate se uită cruciș cum planurile de media au sărit în aer, împreună cu afinitățile și cu acuratețea datelor. În curînd, clienții își vor da și ei seama că între expunerea media și vînzări corelațiile se fac mult mai greu.

marți, 6 martie 2012, 6:47

Dacă aduni totalul oamenilor care se uită la televizor rezultă mai mulți locuitori decît are România. Ce contează asta, par a spune cifrele audiențelor TV, cu siguranță cele mai caraghioase de cînd s-a introdus sistemul people meter la noi.  Actualele măsurători au bulversat pe toată lumea, iar agențiile de publicitate se uită cruciș cum planurile de media au sărit în aer, împreună cu afinitățile și cu acuratețea datelor. În curînd, clienții își vor da și ei seama că între expunerea media și vînzări corelațiile se fac mult mai greu.

În acest moment, adevărul e următorul: un buget de aproximativ 200 de milioane de euro este cheltuit de clienți în condiții de aproximare uluitoare. Numai din faptul că punctul de audiență e umflat față de populația reală, evidențiată prin recensământul din 2011 la 19,042 de milioane, abaterea e de 15%! Iată o inflație mascată de 15%, cumulată în ani prin emigrarea românilor, de care nimeni nu vorbește.

Explicația oficială pentru care universul nu a fost actualizat este aceea că datele finale ale recensământului vor fi oferite abia în 2014. Mda, numai că cei care au făcut asta au uitat să spună că mărimea populației României va fi cunoscută în cîteva săptămîni, iar peste doi ani vor fi finale chestiunile de nuanță, nu universul unei măsurători precum cea de audiență.

Evident că ingineria cu universul (preluată și de radio), precum și celelalte bizarerii nu vor merge la nesfîrșit, se va organiza un audit și, probabil, de data aceasta nu se va mai întîmpla ca rezultate de genul ”80% din dispozitivele people meter din locuințe prezintă defecțiuni” să rămînă precum o șoaptă în vînt.

OK, mă denunț. Postul a fost scris cu frustrarea celui care lucrează în presa scrisă, industrie care, prin BRAT, unde am pledat și eu, a decis să rectifice rapid universul, ”ca să fim corecți”. Foarte inteligenți am fost!


Comentarii (21)Adaugă comentariu

Gigi Popa  •  6 martie 2012, 20:50

Foarte corecti sunteti voi in presa scrisa. Adica Gazeta are 370mii cititori la un tiraj de 35mii exemplare pe editie? 10 cititori pe editie in medie? Pare cam exagerat, daca nu cumva toate exemplarele sunt in toalete publice sa le citeasca toata lumea.

Sunt curios si cum arata un ziar dupa ce a fost citit de 10 persoane. Si asta e media. Insemnand ca unele ziare sunt citite cu mult peste medie.

Altfel, spor la treaba si cat mai multe articole de calitate.

GOLOMBIOSCHI ILIE  •  6 martie 2012, 22:00

Problema e grava si influenteaza dezastruos stabilirea orelor de incepere a partidelor de fotbal. Acestea in loc sa fie 16, 18, 20,indiferent de sezon, sunt duse pe baza unor rattinguri false sau gresit interpretate, spre miezul noptii unde mai sunt vizionate de initiati sau somnanbuli.

fotbal  •  7 martie 2012, 9:50

parca ti-am mai zis, dar nu ma pot abtine, esti un bun crestin 🙂

Liviu  •  7 martie 2012, 12:29

<>; aceeasi industrie care a inceput brusc sa studieze un univers mai mare (de la 14 la 74 de ani) in loc de 14-64, desi nu exista un interes comercial in aceasta zona. Si era o schimbare de o bifa, care s-ar fi facut acum 10 ani daca era nevoie de ea. Si da, aceeasi industrie in care avem publicatii care ajung, dupa metodologia pe care o folosim, la 30 de cititori pe numar. Cred ca-s carti la Biblioteca Nationala citite mai putin…

Edy  •  7 martie 2012, 13:45

Salut Catalin
Te rog poti da cateva exemple despre diferentele anormale in datele de masurare a audienteler?Adica cine apare cu cifre mult mai mari si cine a avut de pierdut?
Multumesc

ade  •  7 martie 2012, 14:01

da, chiar ma intrebam cum au ajuns la numerele astea fantastice de telespectatori.:))

Rusnack  •  7 martie 2012, 15:48

Adica vrei sa spui cumva ca audientele unor televiziuni de stiri ( 🙂 )sunt umflate? In niciun caz audientele televiziunilor din INTACT nu pot fi umflate avand in vedere ca boss-ul kantar Media este un apropiat al PD-L si un si mai apropiat al lui Adrian sarbu.

george  •  7 martie 2012, 16:13

catalin cu tot respectul iti spun ca faci o mare eroare. ai dreptate, au aparut date provizorii, dar sunt incomplete. nu se poate schimba structura panelului pentru ca acesta se calibreaza dupa anumite variabile, gen nr gospodarii, nr membrii pe gospodarie… ai dat exemplul brat, dar nu este un exemplu tocmai fericit si pot spune ca decizia voastra de a schimba doar universul in conditiile in care demograficele s-au schimbat destul de mult a fost una gresita. dar la cum functioneaza lucrurile la brat, nu ma surprinde

Boris  •  7 martie 2012, 22:55

Cum au spus si antevorbitorii, BRAT e institutia care sustine ca fiecare ziar e citit in media de 7-10 pers. diferite?

Stirile Online » ​VIDEO Teddy Dumitrescu (Publicis) despre masurarea audientelor TV: E o problema care-i priveste in primul rand pe proprietarii de media. Nu cred ca este vreun client caruia sa-i convina date de audienta defecte  •  8 martie 2012, 0:29

[…] alaturat vocilor care ridica semne de intrebare privind acuratetea noilor date de audienta TV. El a afirmat pe blogul sau ca cifrele audientelor TV sunt “cu siguranta cele mai caraghioase de cand s-a introdus […]

mircea  •  8 martie 2012, 10:21

Tolo, sorry, dar atata vreme cat nu faceti nimic cu BRAT-ul, ceea ce spui tu despre corectitudinea masuratorilor in audiovizual e apa de ploaie. E ca in chestia aia in care hotul striga prindeti hotul. Iti zic cu toata sinceritatea ca evit sa mai cumpar publicitate in presa scrisa pentru ca nu cred in cifrele astea umflate. Cum poti tu, organism de analiza si contorizare a pietei, sa-mi spui senin ca un cotidian e citit IN MEDIE de 13 persoane zilnic. E chiar asa de diferit profilul cititorului roman de cel al cititorului de afara unde se accepta o medie de 2-3 cititori pe numar? Sau acest furt al caciulii proprii a ajuns la asemenea cote astronomice pentru ca piata nu s-a autoreglat, fiecare a plusat pentru ca vecinul lui parea ca pluseaza. Iti dai seama, la tataie, care e abonat, se face coada de vecini care sa-i citeasca exemplarul de ziar… come-on. Presa scrisa moare pe limba ei. Macar in online poti contoriza mai ok. (Si exista metode si pentru IP-urile de Indonezia sau whatever…)

Rares Anitza  •  8 martie 2012, 13:30

Salut Catalin,
Ma vad nevoit sa intervin asa cum am facut-o si alta data cand ai abordat tema masurarii audientelor tv. Ma surprinde ca un jurnalist care este, de obicei, foarte bine documentat in ceea ce scrie lanseaza niste „petarde” de genul asta (scuze, dar altfel nu pot sa le numesc) fara sa ceara un punct de vedere de la ARMA/Kantar sau macar sa incerce sa se informeze temeinic despre subiectul in cauza.
Exista o motivatie clara pentru care nu s-a implementat noul univers rezultat din recensamantul 2011. Pe langa faptul ca s-a publicat doar o informatie globala legata de numarul persoanelor care locuiesc in Romania, nu stim nimic despre distributia acestora pe categorii de varsta, de exemplu. Mai mult ca sigur ca s-a schimbat si structura acestor categorii in raport cu recensamantul anterior. Stii foarte bine ca majoritatea advertiserilor cumpara 18-49. Eu cred ca ei ar trebui sa aiba o problema daca noi am face implementarea noului univers ignorand modificarile din interiorul grupelor de varsta. Daca voi ati facut asta la BRAT nu cred ca ar trebui sa va felicitati, dimpotriva. In plus, chiar autoritatile au recunoscut ca au fost mari disfunctionalitati in desfasurarea recensamantului din 2011, astfel incat vreun milion de oameni nu au fost recenzati. Este foarte mare probabilitatea ca datele publicate pana acum, care sunt, evident, provizorii, sa fie modificate. Nu cred ca o modificare de asemenea importanta poate fi facuta doar asa, ca sa fie bifata si sa raportam ca „noi suntem mai buni si mai rapizi ca ceilalti”.
Catalin, toti membrii ARMA, inclusiv clientii si agentiile de publicitate, au avut acces la aceste informatii, au participat activ la toate etapele implementarii noului sistem de masurare a audientei tv, . Asa ca „vocile” din piata care contesta validitatea datelor de audienta tv pot s-o faca intr-un cadru mult mai potrivit, adica in interiorul organizatiei, acolo unde chiar sunt ascultati. Nu am sustinut niciodata ca sistemul de masurare a audientelor tv este unul perfect, dar, asa „caraghioase” cum le numesti tu, datele astea reflecta mult mai bine realitatea decat o fac alte studii din piata…
Multumesc.

mihai  •  8 martie 2012, 23:49

toluntan am o intrebare sincera si doresc un raspuns din partea ta.da noi romani din italia peste 90 la suta avem paarate digi tv sateli pe noi nu ne ia nimeni insema te intreb?
eu stiu cu care romani am vorbit toti au digi tv satelit rcs rds putini sunt care au focus sat sau dolce. pt ca ei nu au bun semnalu inafara tari.dami un raspuns pe noi cine ne ia in sema in masurarea audientei? si in spania frati mei sunt acolo si acolo chiar ca suta la suta au rcs rds digi tv satelit
suntem prea multi romani cu aparate inafara si pe noi nu ne ia nimeni in sema.platim in tara abonamente sunt dari catre buget daca stau bine sa ma gandesc cine ne ia si pe noi insema?

Ora de Timis – Ora de Stiri din Timis » Mai mulți telespectatori decît locuitori  •  9 martie 2012, 8:56

[…] CONTINUAREA AICI. Alte articole despre: audiente tv, masurare audiente, media, people meter, tolo, […]

Liviu  •  9 martie 2012, 14:40

To Mihai (13)

Salut,

nu va ‘ia nimeni in seama’ pentru ca, din punctul de vedere al unui client roman de publicitate, consumul de TV realizat de cei din afara tarii nu se poate traduce in consum de produse pe piata romaneasca. Noi facem publicitate TV pentru a obtine ceva de la consumatori – achizitii de produse, imprumuturi la banci, etc – si asta nu se aplica la cei care nu stau in Romania. Dincolo de acest lucru care ar face demersul ‘corect’ stiintific dar lipsit de ratiune pentru zona de publicitate, metodologia utilizata nu poate fi aplicata eficient financiar pentru a masura ‘dintr-o tara in alta’.

EO  •  10 martie 2012, 13:11

@Gigi Popa

marfa de tot comentariul :))))

Iulian  •  10 martie 2012, 18:02

catalin tolontan number one! ca de obicei!
primul care are curaj sa spuna pe fata ceea ce era evident!
de unde atata rating pt. emisiuni de care

iulian  •  10 martie 2012, 18:03

nu a auzit nimeni?

Stirile Online » Cum au crescut audientele ziarelor de pe o zi pe alta: rezultatele recensamantului din 2011 nu mai sunt luate in calcul de BRAT  •  17 martie 2012, 11:39

[…] faptului ca acestea nu sunt aliniate inca la rezultatele ultimului recensamant. Saptamana trecuta, Catalin Tolontan comenta pe blogul sau: “Numai din faptul ca punctul de audienta e umflat fata de populatia reala, evidentiata prin […]

post  •  28 februarie 2013, 19:04

[…] CITESTE CONTINUAREA AICI. […]

Mai mulți telespectatori decît locuitori – Ora de Stiri  •  5 februarie 2014, 13:56

[…] CITESTE CONTINUAREA AICI. […]

Comentează