Ce sîntem noi: viitor sau trecut?

UPDATE: Perspectiva lui Michael Bird asupra transformărilor profesiei.

joi, 13 septembrie 2012, 2:19

UPDATE: Perspectiva lui Michael Bird asupra transformărilor profesiei.

Cu 23 de milioane de euro publicitate în 2012 față de 82 de milioane în 2008, evaluări Media Fact Book, presa scrisă din România pare Vestitorul Sumbru și Involuntar al viitorului presei scrise din toată lumea.

Așa am crezut. Că, în subdezvoltarea noastră, prevestim ceea ce se va întîmpla tuturor celorlalți. Că sîntem un soi nou de anticipatori prin neputință. Un viitor rău, o distopie. Cifra netă va fi mai mică de 23 de milioane!

Și am fost convinși că reprezentăm prefigurarea viitorului tuturor celorlalți, chiar dacă nicăieri nu a avut loc o cădere de asemenea magnitudine! În nici o țară din lume nu s-au petrecut concomitent următoarele:

1.  Închiderea a sute de ziare și reviste în doi ani.
2.  Coborîrea cu 75% a veniturilor din publicitate din presa scrisă în doar trei ani.
3.  Scăderea încrederii publicului în media în general, mai ales în televiziuni, la un nivel fără precedent, conform barometrelor.
4.  Reducerea numerică a redacțiilor ziarelor naționale la un nivel mediu de 30-40 de oameni care produc conținut (reporteri, redactori, editorialiști, fotoreporteri).

Pierderi pe toată linia
Condiția de sinistrat a presei scrise din România are loc chiar dacă nu înregistrează nici pe departe cele mai mari cifre roșii din Europa.

Pagubele titlurilor din alte țări sînt mult mai mari.

Atît de mari încît faptul că Adevărul a avut și ani cu pierderi de 30 de milioane de euro în această perioadă, iar Jurnalul Național a încheiat 2011 cu pierderi de 4 milioane de euro, date publice de la Registrul Comerțului, pălește în comparație cu cele 55 de milioane de lire sterline trecute între paranteze de către The Guardian în ultimul an fiscal.

Miza e jurnalismul, nu ziarele
Așa se și explică faptul că trusturile străine din România, Ringier sau Sanoma, sînt mult mai calme decît investitorii autohtoni, chiar dacă, cu unii ani-excepție, multinaționalele din presa scrisă românească înregistrează pierderi de cîteva milioane de euro pe an din 2009 și pînă azi.

Pierd constant, se luptă, dar nu-și abandonează regulile profesiei și nici speranța.

În fond, din punctul de vedere al celor care înțeleg ce se întîmplă, miza este jurnalismul, nu forma sa de exprimare: hîrtie, online, TV, radio. Iar aici, în domeniul valorilor jurnalistice, România suferă cel mai mult. Nicăieri valorile și standardele n-au fost afectate atît de mult.

”Pentru fiecare 1 dolar cîștigat pe net, ziarele pierd 25 de dolari din print”

Peste tot, economic e rău. Un studiu din martie 2012 al Council of Economic Advisors și LinkedIn arată că ”industria ziarelor este piața cu cea mai mare scădere din toată America din 2007 și pînă azi”. Ziarele defilează în fruntea listei suferinde a industriilor precum restaurante, supermarketuri și auto, piețe care au suportat propria criză peste care a venit și criza generală.

Cît despre internet, acesta vine ”prea tîrziu și prea puțin”, după cum remarcă Rick Edmonds în Poynter.org, unde analizează cifrele furnizate de Asociația Ziarelor din America pe primul semestru al lui 2012. ”Pentru 1 dolar cîștigat în publicitatea pe net, ziarele pierd 25 de dolari în publicitatea pe print”, titrează Edmonds.

Și, totuși, nicăieri jurnaliștii n-au predat armele profesiei lor în mîna patronilor, ca în România. Faptul că media o duce rău economic, n-a degradat profesia într-un asemenea mod ca la noi.

Căutați rezultatul televiziunilor!
Fenomenul abandonului standardelor e masiv pe televiziuni, mai ales pe cele de știri, și rămîne de văzut dacă piața de publicitate mai mare decît la ziare va salva TV-ul din problemele financiare pe care a început să le resimtă!

Partizanatul s-a extins, mai ales în această vară, și la publicații, dar nu la toate și parcă nu în aceeași măsură.

Adevărul e că, mai ales atunci cînd cifrele îți dau în cap, dacă nu-ți aperi nici profesia, pentru ce mai lucrezi? Cînd contabilitatea trage linia, nu te poți refugia în nimic, pentru că n-ai mai păstrat nimic din vechea meserie, ți-ai predat-o în virtutea a ceea ce ai crezut că este calea salvării din criza media. Dar nu e!

Iar contabilitatea a început să tragă linie și la televiziuni.

În primă fază, devii partizan, dar audiat pe ecran de către publicul care te place, apoi irelevant pentru viața oamenilor și, în final, neprofitabil. Percepția publică și datele de la același Registru al Comerțului arată că televiziunile din România au început să treacă din etapa unu înspre fazele 2 și 3.

S-ar putea să asistăm la surpriza ca ziarele, cele nu foarte multe, dar încăpățînate, care s-au luptat să rămînă cît e omenește posibil obiective, să reziste pe piață mai mult decît televiziunile care au avut la dispoziție resurse de 10 ori mai mari, în termeni financiari!

Presă și avioane
Văzînd degringolada din media românească și anticipînd mutări radicale care vor avea loc în perioada următoare, te întrebi cum ar fi dacă producătorii sau companiile de avioane, loviți de criză, ar tăia la nesfîrșit costurile și ar renunța la principiile siguranței pasagerilor?!

În fond, asta se întîmplă cînd polarizezi conținutul ziarelor și al televiziunilor și iei publicului șansa unei relatări obiective și independente! Trădezi contractul nescris cu publicul tău și-l lași vulnerabil în mijlocul furtunii informațiilor.
Cu pierderi de zeci de miliarde de euro pe an, cei din aviație nu doar că nu abdică de la principiile meseriei și misiunii lor, dar cresc standardele de exigență. Rezultatul? Au trecut mai bine de doi ani de cînd nici o companie de călători cu baza în Europa Occidentală sau America de Nord n-a avut nici un accident fatal! Este prima oară în istoria aviaticii cînd profesia bine făcută a întins o asemenea plasă de siguranță în zborul cu avionul.

Două scurte episoade de la Olimpiadă
Revenim la presa scrisă. Unde sîntem noi, în viitor sau în trecut?
Nikki Usher, un profesor de media, scrie că ”ziarele se comportă ca și cum toată lumea le-ar dori și ar avea nevoie de ele, dar poate că se păcălesc”.

Onest uitîndu-te în jur, pare că nici măcar iluzia asta n-o mai are media din România. Ea se comportă ca și cum doar patronii sau firmele care dau publicitate au nevoie de ea.

La Olimpiada de la Londra am trăit două momente delicate ca jurnalist, în care două mari companii, P&G și Vodafone, au concurat pur și simplu cu presa pentru programul campionilor români. Asta nu e nici o problemă, problema era că cei doi sponsori s-au comportat ca și cum ar avea întîietate față de opinia publică. Ca și cum presa ar trebui să-și facă programul în funcție de sponsori care au puterea de a dicta realitatea! Nu o au.

Au avut loc explicații și ambele companii au înțeles în mod rezonabil și ne-am reluat locurile în jocul general.

Cum arată viitorul?
Dar asta pentru că ne-am ridicat în picioare și am apărat ce era de apărat. Altfel, indiferent de cît de inteligenți sînt oamenii din companii, și sînt!, tendința naturală a firmelor e să acapareze.

Din acest punct de vedere, corporațiile sînt la fel ca patronii.

Nu înseamnă că firmele sau patronii sînt răi și că jurnaliștii sînt buni. Înseamnă doar că profesiile noastre sînt diferite și că au valori diferite.

E suficient să trăiești o perioadă printre ziarele și televiziunile din străinătate ca să ți se întărească ideea că, dacă îți aperi aceste valori, nu are ce să ți se întîmple rău. În schimb, dacă cedezi, nu mergi de fapt spre viitor, ci îndărăt.

Nimeni nu știe cum va arăta viitorul. Dar un lucru e clar. În nici un caz așa cum arată prezentul jurnalismului de la noi.

Ne-am înșelat. Nu sîntem viitor.


Comentarii (36)Adaugă comentariu

tavi  •  13 septembrie 2012, 15:06

catalin,
presiunea intereselor economice care subordoneaza politicul trece prin presa …
daca vreti sa luptati pentru jurnalism, asta este frontul pe care trebuie sa va angajati.

eroare  •  13 septembrie 2012, 15:42

o mica eroare: increderea a scazut in ziare, nu in televiziuni.

in ziare sunt rastalmacite vorbele, la televiziuni declaratiile se aud si nu pot fi trucate ;(

Tudor  •  13 septembrie 2012, 15:55

Sa nu ne concentram doar pe statistici si numere. Se stie de la ce vi se trag toate astea: tabloidizarea si o scadere grava a calitatii.

Ce sîntem noi: viitor sau trecut? | Critic Atac  •  13 septembrie 2012, 16:25

[…] Sursa: Cătălin Tolontan (fragment) […]

Stefan Lecca  •  13 septembrie 2012, 16:28

Domnule Tolontan,

In ciuda impartialitatii pe care v-ati straduit si in mare parte ati reusit sa o pastrati va consider unul dintre cei responsabili pentru starea de fapt a presei sportive din Romania si voi explica de ce:
Din momentul in care ati avut un cuvant de spus in politica editoriala a ziarului unde lucrati ai impus ca majoritatea articolelor sa fie critice, excesiv de critice (sportivii erau betivi si batausi iar conducatorii erau hoti si blatisti). In prima faza acest lucru a adus un + de cititori, normal daca ne gandim la firea romanilor. Le-a placut ca-i injurati pe toti dar, cu timpul, asta i-a si indepartat de fenomen. De ce sa ma duc la un meci in care joaca niste prosti, betivi, afemeiati si blatisti? Pasul al doilea a venit si el firesc, de ce sa mai citesc despre ceva ce nu ma mai intereseaza?
Gresesc?

ralu  •  13 septembrie 2012, 17:28

Din pacate lipsa de profesionalism se regaseste in toate domeniile. In presa deterioararea calitatii e normal sa survina atata timp cat patronii aleg sa platesca foarte putin. Acest lucru duce la pierderea profesionistilor si la o aglomerare de prosti pe metrul patrat. De ce in presa ar fi altfel decat in alte domenii. Acum poti sa ajungi sef indeferent cata meserie sti. In presa ajungi daca ai un televizor, radio, sau un ziar in casa sau daca iti folosesti trupul. Presa inseamna informare nu cancan. Din pacate degradarea este ireversibila. Si spun asta pentru ca suntem putin cei care observam aceste lucruri si cei care mai tinem la etica, corectitudine, profesionalism, educatie.

ion  •  13 septembrie 2012, 17:57

problema e in interior. resursa umana. oameni lipsiti de entuiasm, care n-au idealuri si nici vise. oameni pus pe combinatii. santaje. brat, care raporteaza un nr de cititori / editie cel putin dubios.

problema e si-n exterior: distributia. cum e sa-ti ajunga ziarul de luni, marti pe tarabe? si in acelasi timp sa-ti dea banii in 6 luni? si-n acelasi timp tipografiile sa-ti ceara banii inainte, ca la lotto. cand distribuitorii si tipografiile traiesc pentru ca voi produceti continut.

problema generala: educatia?

nu asa arata viitorul! n-are cum! sper…

A.G.  •  14 septembrie 2012, 9:00

Faceti ziare bune, si o sa le cumpere lumea, chiar daca sunt mai scumpe.
Ati facut tabloide pentru analfabeti, desigur ca n-o sa dea banul, atata timp cat pot sa le citeasca gratis online, plus sa injure si sa se balacareasca in voie.
Ati coborat presa in derizoriu si mitocanie, ati deturnat rolul informativ catre mizerie, minciuni, personaje grotesti si acum va vaitati. Aia e. Lipsa de etica si viziune, iar dvs., d-le Tolontan sunteti parte din cei care au hotarat calea asta, ca asa ati vazut voi afara si repede sa imitati.

Claudiu  •  14 septembrie 2012, 12:37

Domnule Tolontan, am mai scris și cu alte ocazii despre viitorul sumbru al presei din România și despre cauzele care au dus la această cădere în derizoriu. Credința mea e că dacă respecți cititorul acesta te va respecta și implicit te va cumpăra, dar din păcate ziaristul a devenit o unealtă a celor bogați, este părtinitor, scrie despre nimicuri, analizează după ureche, e plin de neștiință doctă, copiază articolele jurnaliștilor din străinătate și în unele cazuri e agramat. Toate acestea îmi dau dreptul să am o părere diferită de a dumneavoastră care spuneți că ziariștii nu-și abandonează regulile profesiei pentru că adevărul e că mulți jurnaliști au în ranița lor păcatele amintite mai sus, iar cititorul consideră asta lipsă de respect și mai ales o jignire adusă inteligenței sale. Nu spun că toți cititorii sunt inteligenți așa cum nu cred că toți ziariștii se identifică cu modelul negativ de mai sus, dar consider că ar trebui să existe un cod deontologic care să taxeze ziariștii păcătoși și foarte important cerințe minimale pentru a profesa această meserie. Din păcate cerințele minimale nu au legătură cu ceea ce știe un candidat, ci cu persoana existentă în spatele său (vedeți bancul cu iepurașul care își face lucrarea de licență și îl are coordonator pe leu), profesionalismul a căzut în desuetudine (liceenii din presă, care în unele cazuri nu au nici bacalaureatul luat, stau mărturie), iar codul deontologic, care să-i penalizeze pe ziariștii menționați, este în aer, cosmos sau Dumnezeu știe unde. Toate astea au dus la scăderea încrederii publicului în media, la diminuarea veniturilor din publicitate (- 75%) și la închiderea a sute de ziare și reviste. Finalul apoteotic prevăzut de mine este mai aproape decât ne putem imagina pentru că nimeni nu va dori să cumpere un ziar în care scriu tot felul de ipochimeni fără știință de nimic ceea ce va duce la micșorarea veniturilor din publicitate. Presa din România va intra într-un faliment asistat de populația îndobitocită de educația precară, oferită de „învățământul performant”, de televiziunile pline cu „somități” și de articolele scrise de „valorile românești”, încurajate pretutindeni de ziarele de tarabă, dacă nu se va scutura de pleava, care nu permite progresul, dar din păcate în România vom perpetua „Frăția nulului (eu sunt nul, tu ești nul, … noi suntem nuli, voi sunteți nuli ș.a.m.d. )” și implicit regresul, furtul și amatorismul care ne-au adus X miliarde datorie la FMI și la nu mai știu cine. Soluția este oferită de marele C. Tănase „Și nici n-am vrut scurt să-l înjur, I-am dat doar un picior în … spate” în „Ai greșit adresa”, dar tare mi-e teamă că „Rosenblut” … va fi în continuare prezent în televiziuni, publicații etc., pentru că trăim în țara lui Pilă, Cunoștință și Relație (mai nou și Curs), iar școala, decența și profesionalismul nu mai sunt căutate în această economie de piaţă, în care … avem nevoie doar de executanți lipsiți de discernământ.

Tudor  •  14 septembrie 2012, 13:10

de când îţi spun ca în ziar să apară în aceeaşi proporţie articole despre toate echipele de top din România, şi nu un articol despre CFR la 10 despre Steaua, 8 despre Dinamo, 6 despre Rapid şi o (zero)despre Vaslui …pt. că aşa e corect, sau deontologic cum spuneţi voi, nu de altceva !
te vaiţi de parcă nu ai fi şi tu responsabil de dezastrul în care aţi ajuns

Tudor  •  14 septembrie 2012, 13:17

totuşi, te felicit pentru curajul pe care l-ai avut când ai scris în ziar că vei purta papion, atunci la mişcarea papioanelor în sprijinul preşedintelui ICR.
Dar ştii ce mă miră ? cum de nu te-au luat în tărbacă colegii tăi de trust ? nu-mi vorbi că au înţeles independenţa opiniilor, pt. că lichelele alea sunt plătite să muşte …

emg  •  14 septembrie 2012, 14:42

cine seamana vant culege furtuna

Gambler  •  14 septembrie 2012, 15:35

OTV a aratat ce se ‘cumpara’ la televiziune, asta isi doresc telespectatorii asta li se ofera.
daca acesta e nivelul celor care se uita, transformati ziarele pe aceeasi idee si obtineti succesul financiar, dar ca jurnalist oare merita… intrebat odata daca imi place ce fac am confirmat ca da, raspunsul a venit imediat …aha …castiga bine omul, dar ideea nu e intotdeauna banul, ca pentru prostitutie ar fi cu siguranta mai bine platite persoanele…si totusi…

observer  •  14 septembrie 2012, 16:18

Draga Tolo,

Revenire dupa un fortnight cu o postare de exceptie! Multumiri!

Am apreciat cu totii efortul tau de a sta deoparte de schizofrenia politica. Felicitari!

Daca imi permiti o scurta intrebare, te rog, ce se intampla cu cea de-a treia cale in politica, de care scriai in iarna? Acea miscare civica independenta de partidele ticaloase care ne distrug tara. Vin alegerile si multi dinte noi inca mai asteptam acea miscare civica.

Ontelus Dan Gabriel  •  14 septembrie 2012, 19:21

Degradarea continua, exasperanta este nota comuna a vietii sociale, in ultimii ani, inclusiv in privinta mass-media. Viitorul este sumbru, din pacate.

Grid  •  14 septembrie 2012, 22:46

Domnul A.A. are perfectă dreptate. Dar nu este vorba numai de fenomenul tabloidizării, care este un fel de manelizare a presei şi deci care are un public-ţintă clar, acultural (din nenorocire, din ce în ce mai numeros şi mai neputincios în faţa bacalaureatului). Majoritatea ziariştilor români au fost, mai întâi, obraznici şi convinşi că pot scrie orice mizerie pe care să o instrumenteze în şantaj, un fel de pigmei ai lui Pamfil Şeicaru, cel cu etajul şi şantajul, ca treptat să se alinieze pe grupuri politice – adică pe găşti care se atacă încrâncenat. Iar cititorii, la rândul lor, au acumulat o ură lipsită de orice sens, priviţi câtă încrâncenare a răutăţii a existat în anonimii internauţi fideli ziarului Adevărul în perioada referendumului.

Alex  •  15 septembrie 2012, 4:45

Domnule Tolontan,

Citesc, destul de des, articole ce apar pe GSP. In general, gasesc ca articolele scrise de Naum, Tolontan, L. Paul si Cosasu sunt placute. De multe ori, si Oprisan si Octavian scriu reusit. Din pacate, multi dintre cei enumerati scriu rar: in suma, continutul saptamanal e destul de putin (cantitativ).

Ar fi posibil un continut de calitatea celui de mai sus, insa in cantitate care sa asigure 15 minute de lectura pe zi? Oferite prin intermediul unui site (sau alta interfata) functionala si decenta?

Momentan, cand accesez siteul GSP procesorul e utilizat de multe ori 100% (cel mai probabil din cauza unor reclame/bannere flash prost implementate), e o abundenta de fete goale (n-am nimic cu ele, sunt foarte frumoase, dar uneori e greu sa iti dai seama daca esti pe un site de sport sau pe unul de fete dezbracate), si de pseudo-articole cu titluri bombastice care duc catre sub-fragmente de text, ce au alte linkuri, etc. – in suma, valoare totala 0.

Practic, sunteti in situatia fericita in care aveti cel mult un concurent pentru presa sportiva interna. E un mare noroc! (de exemplu, e foarte greu – ok, imposibil- pentru multe ziare ce acopereau analiza politica/economica internationala sa concureze cu project syndicate la continut).

In conditiile astea, cat v-ar costa sa faceti o luna „pilot”, in care sa mariti norma celor de mai sus: calitate si cantitate, prezentate printr-un site decent si functional, contra cost? Eu as plati o suma lunara pentru un astfel de continut! Poate mai sunt si altii ca mine, poate nu, insa nu v-ar costa decat o luna sa aflati! Daca ideea e valabila nu va ramane decat sa angajati oamenii necesari in cazul in care cei care sunt deja nu pot produce suficienta cantitate.

Pe scurt: cateva din analizele dumneavoastra sugereaza ca observati atent si critic multe aspecte. Un timp, asta e OK. Insa dupa o vreme, ati putea incerca si sa faceti ceva, incepand cu ziarul la care lucrati !?

Cu sinceritate,
Alex

Eugen  •  15 septembrie 2012, 10:27

mafia financiara are la dispozitie doua trompete : politicul si media.
deprofesionalizarea lor n-a fost intimplatoare, s-au transformat in instrumente de manipulare si control (pentru care au si fost create).
speranta ramine mediul online (neocupat inca) al oamenilor liberi, pentru oameni liberi.

Iosif  •  15 septembrie 2012, 13:32

Printre altele spui despre inchiderea a mai multor ziare si ai perfecta dreptate…
Nu cred ca nu s-ar citi, si nu se citeste dar problema grava este ca unii oameni au ajuns sa cantareasca intre a cumpara o paine sau un ziar…
Ce credeti ca alege ?

Cătălin Tolontan  •  15 septembrie 2012, 15:03

eroare: a scazut mult increderea in media, inclusiv in ziare. Sint date sociologice

iosif: raspunsul e simplu, desigur. Asa cum spun economistii, elasticitatea cererii la ziare e mare, in timp ce cererea de piine e aproape inelastica. Cu alte cuvinte, daca va creste pretul piinii, oamenii vor continua sa o cumpere.

alex: daca sinteti in romania, va sfatuiesc sa cumparati ziarul. Va ia multai mult de 15 minute sa-l cititi. Spun asta pentru ca inteleg din ceea ce spuneti ca va e dificil sa accesati pe site lucrurile de calitate, care va asigur ca exista. In privinta unui continut platit, nu exista cerere in acest moment.

observer: miscarea aceea s-a oprit din cite stiu. A murit inainte de a incepe

Alex  •  15 septembrie 2012, 17:11

Va multumesc pentru raspuns. Intr-adevar, locuiesc intr-o alta tara si nu am acces la editia tiparita.

Desi ma surprinde afirmatia ca nu exista cerere pentru un continut platit (sunt convins ca mai sunt si alti emigranti care ca si mine ar aprecia un continut de calitate si ar putea plati pentru el, etc.; pe de alta parte, costurile de „productie” ptr un site functional si decent cred ca sunt neglijabile, atata vreme cat continutul exista deja in forma tiparita), cu siguranta sunteti mult mai in masura decat mine sa apreciati cifrele.

Florentin  •  16 septembrie 2012, 14:12

Articole si stiri gen „bomba” sau ” a ramas masca” scad credibilitatea si ,de exemplu, pe mine ma fac sa nu le mai citesc. Probabil nu sunt singurul…

SportScouting  •  16 septembrie 2012, 18:16

Este normal…si doar unii supravietuiesc!

kamara  •  17 septembrie 2012, 19:36

atat timp cat nu mai exista trust de presa fara ingerinta politica, atat timp cat nu ai de ales intre a manca si a scrie si aatt timp cat oferta de joburi in media e casi inexistenta nu trebuie sa ne mire situatia. presa este folosita pe post de maciuca intre politicieni, iar jurnalistul este privit inclusiv in corporatiile de media ca un simplu livrator de continut de care te debarasezi oricand…vezi cazul Ringier..nu toata lumea are brandul Tolo, ca sa isi permita sa plece pe loc …problema cu standardele deriva tot din scaderea costurilor: cand dai afara jumatate din oameni, cand vrei o beta sau un articol beton in 30 de minute asta e rezultatul…nu mai vorbim ca multe redactii dau afara ptrofesionisti si angajeaza studenti pe 150 de euro…

bobby d.  •  17 septembrie 2012, 22:46

Salut Tolo, foarte frumos articolul, nu stiu daca a aparut si in editia tiparita 🙂 Mi-a placut fiindca este strict business si putine articole de acest gen gasesti in ziarele noastre de sport. Acum cateva zile era Stratila cu nu stiu ce pitipoanca pe prima pagina in Gazeta…Nici nu m-am obosit sa deschid ziarul…Tabloidizarea presei sportive si lipsa personalului specializat (pe sporturi) se vede de la o posta. Felicitari pentru Olimpiada, am simtit ca citesc L’Equipe. Pe de alta parte, daca cauti stiri pe site-ul vostru ref alte sporturi(la zi, rezultate, foto, etc din sportul autohton) continutul este zero barat. Nea Ovi spunea ca asta cere lumea, numai fotbal, insa rolul vostru educativ, celor carora le pasa de sport, a disparut…

bobby d.  •  17 septembrie 2012, 23:02

Am uitat sa mentionez mai devreme ca acest trend este normal. Totul se duce catre on-line. In UK, acum vreo 12 ani cei care citeau presa pe net erau 5%…Dupa vreun an, doi, procentul era de 35%! Este normal sa-ti ajustezi din mers business-ul conform tendintelor pietei. Probabil ca peste vreo 5 ani nu se va mai tipari nimic… Ar mai fi o problema…continutul! La marketing stati bine, aveti o atitudine pro-activa, imi place. Colectionez si eu pentru pitici magnetii Madagascar 🙂 Mi-ar placea sa vad si on-line-ul pus la punct pe toate sporturile, cu rezultate din campionatele nationale…Nici nu ar fi greu, copy/paste de pe site-ul federatiilor, daca altfel nu se poate. De exemplu la rugby nu aveti stiri despre SuperLiga, desi este live si exclusiv la GSP TV!!! 🙂 Lipsa de colaborare in interiorul grupului este penibila…scuze pentru apreciere… Cat costa, sau ce resurse trebuiesc pentru a avea si noi rezultatele etapelor la handbal, volei, baschet, rugby, ping-pong, polo, etc in timp real? Un efort minim, just copy/paste… etc etc etc

Vlad  •  18 septembrie 2012, 10:06

Voi sunteti cam in situatia lui Mourinho si a majoritatii antrenorilor romani: daca nu mai aveti rezultate (adica bani din publicitate), nu mai sunteti buni. Numai ca sunt si antrenori care chiar daca nu castiga meciurile si campionatele sunt apreciati pentru faptul ca echipele lor joaca frumos. Iar atunci cand joci frumos, ai o sansa mai mare sa vina si rezultatele (Barcelona e apreciata si daca pierde toate trofeele). N-aveti ce face, trebuie sa continuati sa va faceti meseria bine (iar unii dintre voi sa INCEAPA sa-si faca meseria bine), sa interactionati mai mult cu cititorii (blogul tau e absolut exceptional) si veti sti ce se cauta si ce este apreciat. Iar pana una alta, va puteti folosi expertiza si in alte domenii momentan mai banoase (eu in locul tau as invata si niste politicieni sa aiba un blog cu adevarat interactiv, nu doar unde sa scrie sa se admire singuri). Daca esti ziarist adevarat, poti scrie despre orice, nu doar despre sport, poti cizela orice text brut.

brod  •  18 septembrie 2012, 13:00

eroarea fatală a presei a fost miza pusă pe publicul care nu simte nevoia lecturii. şi care, după curiozităţi trecătoare, legate în special de vulgaritate şi cancan, a părăsit-o. în loc să se adreseze veritabililor pasionaţi (şi cunoscători) de sport, s-a preferat mahalagismul, scandalul, derizoriul. publicul serios a întors, scârbit, spatele. cel ocazional, ahtiat după mizerii, s-a plictisit repede – televiziunea îi satisface mai uşor şi mai ieftin necesităţile. cine mai rămâne?…

Cristian  •  18 septembrie 2012, 14:36

Un articol marca Tolontan — adica un articol bun. Argumentat si ce ceva tentative de setare a tendintelor si cu o atingere de patetism. Dar in dozaj corect astfel incat sa nu devina o jignire ci un compliment.
Insa are un defect.
Un defect sesizat si de altii.
Un defect (din pacate) caracteristic presei din Romania.
Ma refer la faptul ca in spatele unor statistici reci (dar relevante) nu se afla nimic: citirea unor statistici nu ne absolva de explicarea lor cu EXEMPLE CONCRETE. Altfel ne invartim in cerc: se citeaza efectele, vizibile de catre toata lumea, dar nu se pune punctul pe „i”.
Toate presa sportiva din Romania se fereste sa atace tumorile. Nu se spune de catre nimeni de exemplu ca ziaristul Horia Ivanivici este corup prin definitie. Nu se spune ca DARIO BONETTI este atacat la ordin si prin banii familiei Becali. Nu se spune despre interesele federative ale lui Ovidiu Ioanitoaia. Nu are rost sa intram in „complexitatile” in care se scalda marea masa a ziaristilor anonimi…
Saptamana trecuta de exemplu, un redactor sef mi-a povestit „inventia” redactiilor de sport: inventeaza pur si simplu personaje/ziaristi fictivi care „semneaza” articole 100% zvonistice.
Evident ca (in timp) oamenii se prind. Cat poate sa tina o minciuna?
Ziaristii seriosi stiu asta. Tolontan stie asta. Dar…TACERE.
Tacere complice.
Dincolo de cifre este complicitate.

teknik  •  19 septembrie 2012, 16:17

oare de ce n-are lumea incredere in noi? zise angajatul intact…

Vladut  •  24 septembrie 2012, 15:27

Din pacate lipsa de profesionalism se regaseste in toate domeniile. In presa deterioararea calitatii e normal sa survina atata timp cat patronii aleg sa platesca foarte putin. Acest lucru duce la pierderea profesionistilor si la o aglomerare de prosti pe metrul patrat. De ce in presa ar fi altfel decat in alte domenii. Acum poti sa ajungi sef indeferent cata meserie sti. In presa ajungi daca ai un televizor, radio, sau un ziar in casa sau daca iti folosesti trupul. Presa inseamna informare nu cancan. Din pacate degradarea este ireversibila. Si spun asta pentru ca suntem putin cei care observam aceste lucruri si cei care mai tinem la etica, corectitudine, profesionalism, educatie.

Pagina de media: Reduceri de costuri la Jurnalul National. Angajatii, minus 25% la salariu – NeoDown.ro  •  24 septembrie 2012, 23:50

[…] moment dificil pentru cotidianul detinut de trustul Intact. Jurnalistul Catalin Tolontan semnala, pe blogul sau, faptul ca Jurnalul National a incheiat 2011 cu pierderi de 4 milioane de euro….Citeste mai […]

Stirile Online » Pagina de media: Reduceri de costuri la Jurnalul National. Angajatii, minus 25% la salariu  •  25 septembrie 2012, 6:12

[…] moment dificil pentru cotidianul detinut de trustul Intact. Jurnalistul Catalin Tolontan semnala, pe blogul sau, faptul ca Jurnalul National a incheiat 2011 cu pierderi de 4 milioane de […]

Reporter Virtual – stiri exclusive » Revista presei despre presă  •  25 septembrie 2012, 8:40

[…] lui Dan Voiculescu se confruntă cu probleme financiare, recent Cătălin Tolontan semnalând, pe blogul său, că publicaţia a încheiat 2011 cu pierderi de 4 milioane de euro. Totodată, senatorul PNL […]

Valentin  •  12 octombrie 2012, 22:50

Catalin,
Ce au in comun jurnalul national si jurnalismul?
Tie nu ti s-a strans stomacul, ca un arici, cand ai vazut pagina pe care Nastase era comparat cu Maniu? Discuti despre presa ori despre propaganda?

Ce sîntem noi: viitor sau trecut? – Ora de Stiri  •  5 februarie 2014, 12:56

[…] citește articolul complet pe tolo.ro […]

Comentează