Dreptul la informare în 2013: ziarul cu cel mai mare tiraj din România are 3,5 milioane de exemplare și aparține unui hipermarket


TIRAJE2

miercuri, 6 martie 2013, 1:26


TIRAJE2

ZIUA 2. Recentele cifre BRAT spun povestea presei mai bine decît o poate istorisi subiectivitatea interesată și amară din noi.

Acum 23 de ani, oamenii culegeau ziarele calde direct din camioane. Erau primele ziare ale libertății lor. Fotografia aparține arhivei României libere.

158816-distribuirea-gratuita-a-primelor-editii-libere-ale-ziarelor

Astăzi, ziarul din România cu cel mai mare tiraj înregistrat la BRAT este săptămînalul Kaufland. Publicația este săptămînală, are 28 de pagini și conține aproape exclusiv reclame ale produselor hipermarketului.  Kaufland difuzează 3,5 milioane de exemplare, iar România liberă, cel mai vîndut ziar politic de calitate din România, difuzează 25.000 de exemplare.

RL_kaufland

Click, cel mai vîndut tabloid, ajunge la 140.000 de exemplare, iar Gazeta Sporturilor, cel mai vîndut ziar de sport, depășește cu puțin 30.000 de exemplare.

Un editorial în săptămînalul Kaufland ar zdruncina guvernul. O investigație cîteva numere la rînd l-ar dărîma. O campanie ar schimba legile. E o glumă invidioasă, desigur. Vorba unui jurnalist american: ”Cînd o să văd primii corespondenți Google în Bagdad mai stăm de vorbă”.

Și apropo de Google. Publisherii online din România vor asista și în 2013 la scăderea veniturilor lor din internet față de 2012. Chiar dacă volumul total al publicității pe net va crește, Google și Facebook iau tot mai mult, iar siteurile de conținut, tot mai puțini bani. Asta în ciuda creșterilor fabuloase de audiență ale siteurilor, pe care le-am obținut însă aproape toți prin parteneriate încrucișate care-l tîrăsc pe cititor prin două, trei siteuri înainte de a ajunge la o știre, de multe ori umflată.

Deflația prețurilor pe net poate atinge 50% în 2013 vs 2012. Peste toate, rebateurile cerute de agenții și date doar în unele cazuri clienților au ajuns deja la 30%. Tot mai puțini bani pentru cei care produc conținut și tot mai puțină informație pentru români.

Internetul nu va veni pe un cal alb pentru jurnalismul din România.

Dar sfîrșitul nu-i aici.

 


Comentarii (34)Adaugă comentariu

bogdan  •  6 martie 2013, 13:31

Doamne, Tolo, cat adevar. Si ma refer doar la partea cu taratul vizitatorului dintr-un site in altul. Si restul tot adevar este. Acum, la asa practici, asa bani.

luis  •  6 martie 2013, 13:55

Inainte de a arunca vina pe timpurile pe care le traim, pe criza economica, pe inapetenta pentru consum jurnalistic a noilor generatii, poate si, cazuta in desuetudine, „presa” are contributia ei la declin. Printr-un joc simplu, daca imi spuneti un nume de ziar, fie el quality sau de consum general, va spun pe loc ce tabara politica reprezinta. Cel mai adesea, insusi proprietarul ziarului respectiv isi joaca propriile carti politice, isi urmareste propriile interese de capatuire, isi construieste aparari, acuza oponentii si-si lauda apropiatii. Presa a decazut. E o simpla unealta, in mainile unor produse dezagreabile a unei tranzitii prelungite, intr-o tara eminamente corupta. Prin urmare, de ce-as vrea sa cumpar eu bata altuia? De ce-as citi informatii trunchiate, parti-pris-uri evidente, ode gretoase, etc? Informatia in stare pura, neamalgamata intentionat si orientata unidirectional, e, de demult, o rara avis.

dac.impielitzat  •  6 martie 2013, 14:17

e un bubble ca si cu bubble-ul imobiliar de acum cativa ani. pana la urma se va sparge. important este sa ne pregatim de asta.

diego  •  6 martie 2013, 14:37

are tiraj ff mare pt ca este gratis plus ca vin ei si ti-l baga in posta …fti siguri ca daca ar fi fost cu bani nu l-ar mai fi cumparat nimeni

Blochin  •  6 martie 2013, 14:47

Si inca nu e rau. Daca vinzi 30,000 de exemplare pe zi acoperi cheltuielile cu salariile in mai putin de o saptamana (asta daca nu luam in calcul practicantii, salariile intarziate sau in general salariile mici din presa).

Viitorul ziarelor pe internet e in ceata si in alta parte, fie ca vorbim de SUA, Franta sau Anglia. Ca tot veni vorba, Anglia nu are nici un cotidian de sport in conditiile in care performanta internationla exista an de an. Internetul cred ca e in stransa legatura cu inovatia iar presa din tara are de raspuns la doua intrebari:
Ce a reusit sa inoveze in ultimii ani?
Cati angajati au studii in domeniu?
“Dreptul la informare” se schimba in “optiune” atat timp cat este platit.

Cosmin  •  6 martie 2013, 14:50

Buna!
Nu sunt expert in mass media, insa nu stiu daca poti pune in aceasi oala un ziar difuzat gratuit si FORTAT cu cele „pe bani”, pentru care cei care le vor trebuie sa mearga la chiosc.

Cătălin Tolontan  •  6 martie 2013, 14:57

cosmin: sigur ca nu se compara tirajele 1 la 1, dar eu am vrut sa semnalez un gind, nu sa nasc un studiu de caz

fanulumocanu  •  6 martie 2013, 15:03

De meseria de jurnalist e nevoie mai mult ca niciodata. E o chestiune de cum atrageti banii din piata. Deocamdata , televiziunile fac bani pe munca voastra.
Oricum, daca se ingroasa gluma, poate incercati sa iesiti din online si ramaneti doar pe hartie. Ar putea fi un mare soc. Continutul vostru e original, are anchete, analize, cu un marketing bun poate reusiti sa faceti din asta o chestie trendy. Ceva si pentru hipsteri, astia va pot salva.
Altfel,ma deranjeaza faptul ca se jefuieste in continuare bugetul prin stadionul National Arena. Adica,platim 240 de mil pe un stadion ca sa-l inchiriem cu 35000? Intretinerea stadionului se face tot din bani de la buget,n-ajung veniturile din chirii,nu mai vorbim de amortizare. In timpul asta , avem unul la tv care face pe stapanul ,care da el bilete care stabileste, care hotaraste si mai castiga si milioane pe carca omului de rand.
35% din incasari la buget, asta e solutia. 35% dar nu mai putin de 30000 de euro.

Cosmin  •  6 martie 2013, 15:05

@catalin tolontan: pe de alta parte, cred ca editorii ziarelor ar trebui sa aiba putina viziune, nu de alta, dar daca Kaufland poate livra un ziar in aproape fiecare locuinta din Romania, poate ca asta e viitorul, in conditiile in care continutul stirilor din ziare nu este mult diferit decat prin prisma orientarii fiecarui cotidian, insa informatia de baza este aproximativ aceasi.

Dragos C.  •  6 martie 2013, 15:29

Catalin, vorbeai de ziarele politice… faptul ca RL are 25.000 tiraj iar Click 140.000 nu inseamna nimic??? Inseamna ca romanii s-au saturat de politica pana peste cap! In ziare centrale nu mai vezi nimic altceva decat ca Basescu a zis nu stiu ce de Ponta, ca Ponta a copiat nu stiu ce, ca X politician a furat…. Ei si? Intrebarea este ce se intampla dupa ce apare reportajul in ziar? Ce s-a intamplat cand ai scris despre Sorina Placinta sau despre Funeriu? NIMIC! Pe Placinta au dat-o jos si au venit alti hoti! Inainte fusese Ritzi, apoi Placinta, dupa ea Funeriu,acum…. Si ce s-a schimbat??? De aceea oamenii nu mai sunt interesati de astfel de stiri! Sunt mai interesati de cat silicon si-a mai pus Dragusanu pe buci (sic!) sau pe cine a mai injurat Becali! De cand nu a mai aparut o stire despre aparitia unei carti intr-un ziar? De cand nu a mai aparut un interviu cu un muzician (nu muzicant sau urlator in microfoane !!!) sau un academician??? Oricat te-ar durea, trebuie sa recunosti ca voi, ziaristii, ati stricat presa!!! VOI V-ATI SAPAT SINGURI GROAPA MESERIEI! Voi i-ati inventat pe Gigi Becali, pe Luciu si Pasarin, pe Botezatu si pe Dragusanu, pe Borcea si pe Turcu, pe Prigoana si Bahmuteanu, pe Irinel Columbeanu si Moni, pe „Printul” Cristea si pe „Briliantul” Mutu, pe Dan Diaconescu si pe alti „oameni importanti” ai acestei tari!!! Toti niste neispraviti pe care i-ati transformat in modele pentru o generatie de ratati, asa cum este generatia celor care, in proportie de peste 50%, nu reusesc sa promoveze examenul de bacalaureat si, la aflarea rezultatelor, se prabusesc de ras, inconstienti, convinsi de faptul ca nu este neaparat necesar Bacul, ca doar Gigi Becali l-a luat la 40 de ani si e ditamai omul de afaceri, prezent in toate ziarele si la toate televiziunile!
Draga Catalin, culegeti acum ceea ce ati semanat, doar ca, nu numai voi, cei vinovati, ci si noi, cei care am cascat gura la toate prostiile publicate sau difuzate in mass-media romaneasca in ultimii 15-20 de ani!

vlad  •  6 martie 2013, 15:37

Ba da Tolo, cam aici este sfarsitul!!! Nu e vorba doar de presa, ci de informare in general!!!

bb  •  6 martie 2013, 15:59

In curand,ziarele vor disparea de pe piata! Vanzarile tot mai mici se datoreaza numai jurnalistilor. De ce as cumpara Gazeta Sporturilor de la chiosc cand la ora 11-12, 80% din stirile din ziar sunt pe site? 2 meciuri la pariuri(poate nu sunt parior) nu sunt un imbold destul de mare pentru a da banii pe ceva ce pot obtine gratis. De ce nu angajati mai multi jurnalisti de calitate si faceti un continut diferit al ziarului fata de online?ceva nou,care sa-mi trezeasca intereseul (anchetele sunt bune dar sunt prea putine). Doriti sa faceti profit cu niste tineri prost platiti? Profitul cere investitii domnule Tolontan. Singurul motiv pentru care as da 2 lei pe un ziar ar fi acela de a simti acel miros de hartie care te imbie cand citesti o publicatie. Pentru a rezista pe piata in aceste vremuri grele, trebuie sa ai un marketing bine pus la punct, jurnalisti de calitate si un continut diferit fata de online. In rest, numai bine!

dan  •  6 martie 2013, 16:56

cosmin,diego:ziarul Kfl nu e deloc gratis,furnizorii celor de la Kfl platesc anumite taxe anuale, taxe care se regasesc in pretul de vanzare al acelor produse…noi le cumparam,deci platim acel ziar :-)!

ion  •  6 martie 2013, 17:28

chiar asa, voi cu ce distribuitori mai lucrati?

pana cand n-o sa fie uneala intre producatorii de continut, publicitarii si distribuitorii vor face ce vor dori, pe munca voastra.

wer  •  6 martie 2013, 17:31

Chestia cu democratia este o poveste existenta in presa satului potemkian. Astazi nu mai exista nici macar urmele numitei democratii pt care nu am dovezi c-ar fi existat vreodata deoarece circul alegerilor nu reprezinta nimic altceva decit o reprezentatie pt mentinerea unei iluzii. Rolul ziaristului in lumea actuala este de-a sufla in aceasta morisca care mentine un mecanism fraudulos in esenta lui. Ultimile firimituri de jurnalism onest si curajos au disparut in fuziunile anilor 90. Pitis s-a inselat ca multi altii inaintea lui si tot asa cum se vor insela si altii dupa el. Nimic nou! Oricum ca roman era clar ca nu este in stare sa vada pe ce lume se afla si ce se intimpla. A se vedea si mai sus cum unii se pling c-ar fi coruptie in Romania. Sa mori de ris! Cind se va ajunge sa se fure si la noi ca la vestici cu sutele de miliarde?! Numai la aeroportul din Berlin s-a tras o teapa de 2,4 miliarde care se stie ca este proiectat gresit si nu va fi gata nici macar in 2015 desi trebuia sa fie terminat inca de acum 2 ani. Mai ies si de acolo inca 2-3 ca asa-i in vest. 🙂
Astazi in lume mai sint 2 agentii de presa de la care se apovizioneaza totata lumea. Despre ce jurnalism sa vorbim?! Generatiile vechi s-au rarit iar cei tineri viseaza bani si ca atare se vor conforma cerintelor bosilor pt ca alternativa sint plimbarile in parc nu masini femei si lux. Este pt prima oara cind generatiile tinere nu-si cer drepturile ci daca protesteaza o fac doar pt a putea intra in sistem iar acesta este supercorupt. Sistemul actual trebuie sa dispara. Blogurile independentilor sint de zece ori mai bune decit jurnalismul de concern! Daca ziarele dispar pe noi majoritatea nu ne intereseaza deoarece jurnalistii traiesc intr-o alta lume si s-au desolidarizat de majoritate. Voi reprezentati interesele altora si pe ale vostre personale iar restul putin va pasa asa ca nu va mirati de ceea ce vine. Nu vreti sa vedeti ca daca un membru al societatii si-a pierdut un drept ziua in care si ceilati il vor pierde va veni cu siguranta. Sfirsitul a venit deja iar acum sint doar consecintele acestuia. E prea tirziu pt toti!

Tavi  •  6 martie 2013, 21:17

Citat din Wer: „Daca ziarele dispar pe noi majoritatea nu ne intereseaza deoarece jurnalistii traiesc intr-o alta lume si s-au desolidarizat de majoritate. Voi reprezentati interesele altora si pe ale vostre personale iar restul putin va pasa asa ca nu va mirati de ceea ce vine.”

Subscriu 100% la opinia lui.

caineleelectronic  •  6 martie 2013, 21:20

Sunt de acord cu @luis, comentariul 2.
Un exemplu: student fiind, citeam Ziua ziar al carui redactor sef era parca Sorin Rosca Stanescu la vremea aceea. Au fost alegeri pentru primaria Capitalei, favoritul meu Dinu Patriciu alerga chipurile cot la cot c ceilalti doi candidati (nici nu-mi amintesc numele lor), conform sondajelor publicate de Ziua. Ele il dadeau pe Patriciu pe la 20%. Au venit alergerile si Patriciu a luat ceva de genul 1%. Era la si altii. Din ziua respectiva nu am mai citit Ziua. Ce credibilitate avea asa-zisa informatie, „dreptul la informare” de care vorbiti?
Principala vina este a modului in care jurnalistii au inteles sa-si faca meseria. Nimeni nu mai crede in ceea ce se scrie, de asta nu se mai cumpara ziare. Daca vreti, dincolo de foamea in matze, Kaufland publica stiri adevarate. Te duci si gasesti cartoful la 2 lei, exact cum scrie „la ziar”. Asta e informare.

alexut  •  6 martie 2013, 22:25

Total de acord Tolo, facebook, google nu construiesc sustenabil si nu ajuta economia, pe aceiasi tema: http://www.youtube.com/watch?v=5puB_7Q2n74 .

Reporter Virtual – stiri exclusive » Revista presei despre presa. “Un editorial în săptămînalul Kaufland ar zdruncina guvernul”  •  7 martie 2013, 0:00

[…] Tolontan: “Un editorial în săptămînalul Kaufland ar zdruncina guvernul”. Jurnalistul Catalin Tolontan scrie despre recentele cifre BRAT care reusesc sa contureze situatia presei mai bine decat “ o poate istorisi subiectivitatea interesata si amara din noi”. Tolontan constata cum ziarul din Romania cu cel mai mare tiraj inregistrat la BRAT este saptamanalul Kaufland. Practic, “ziarul” Kaufland este brosura hipermarketului care are 28 de pagini si contine reclame ale produselor acestuia. Kaufland difuzeaza brosura in 3,5 milioane de exemplare, in timp ce Romania Libera, cel mai vandut ziar politic de calitate, difuzeaza 25.000 de exemplare. Ironic, Tolontan semnaleaza ca “Un editorial in saptamanalul Kaufland ar zdruncina guvernul. O investigatie cateva numere la rand, l-ar darama. O campanie, ar schimba legile.” […]

ciprian  •  7 martie 2013, 0:47

Este ingrijorator ceea ce ne prezinti, si anume ca presa scrisa e pe duca. Eu, unul, nu cred. Gazeta este pe locul 3 in clasamentul general al tirajelor. Dupa tabloide, dar totusi inaintea RL, Evz, Adv si Jurnalul. Tabloidele le ignor…
De ce este gazeta inaintea celorlalte? pentru ca este ziarul care face diferenta prin articolele speciale. Articolele din care se vede de la o posta munca jurnalistului, cea de pe teren si cea de documentare. In schimb, urasc, si nu sant singurul, paginile umplute cu subiecte luate de pe net, si astea se simt de departe. Ma refer aici la tot felul de articole despre ciudati mondiali, care fac ocolul lumii cu bicicleta, pe jos sau in carje… Sant pagini pierdute in opinia mea. Sant bune si interviurile cu personalitati din diferite domenii…
Dar brandul Gazetei sant anchetele, investigatiile care sant si cele mai complete si corecte din media romaneasca. Ele m-au fidelizat ca cititor. Le amintesc pe cele reper, pe care le-am savurat la timpul lor: 400 de sali, Loteria, ridzi, placinta, Patinoarul Brasov, Stadionul national, Olimpia, CSM Bucuresti.
Poate ca in ele sta si viitorul gazetei?!

PS imi amintesc si de ancheta despre hotelul-sport din Bucegi. Senzationala! (sant un vechi cititor al echipei ProSport-Gazeta)

Si nu cred ca sfarsitul e aici!

Val  •  7 martie 2013, 7:25

Sa incercam si o gluma: Colega mea de birou, cand i-am spus de ziarul Kaufland spune: „e foarte bun pentru spalat geamurile”.
In concluzie nu se taie padurea degeaba…

George  •  7 martie 2013, 8:00

din pacate va imbatati cu apa minerala. In 1990 era 8 mn angajati in Romania, care luau un ziar sa-l citeasca la servici (am facut-o de zeci de ori). Acum au plecat 4 mln romani si mai sunt 4,5 mln de angajati care nu mai au timp sa citeasca Ziua. Intitulati pompos ziare quality, etc. Lumea s-a saturat de aceasta calitate, o vedem zilnic la nshpe posturi TV, d ece sa mai dam 2 lei pe un ziar ? Eu o fac pentru ca cumpar acest ziar din 1972, anul trecut am renuntat la Pro Sport, deci am ramas doar cu unul. Ce as putea citi inteligent ? Cum repetati lunar cati ani de inchisoare a primit Capos ? Cum oricine acuza arbitrajul, sau poate cum se injura pe forum ? In 1972 citeam de meciul secolului Spasski – Fischer. Cine mai e acum campion la sah ? Cine mai e pe primul loc in Polonia scrieti ? Sau poate marcatorii din etapa de handbal ? Nu, trantiti un articol pe sfert de pagina, mai mica decat in 1988, mai puneti o poza si un KK de reclama si asta e pagina. Doar culoarea a schimbat ziarul in bine. Aceleasi obsesii le vehiculati de 20 de ani, numai ca in 1991-2002 aveati loc si pentru rezultate, formatii. Acum doar vrajeala. De asta ati ajuns de la 300.000 ziare in 1990 la 30.000 acum. Toti credeti ca faceti calitate, in realitate este diferenta intre Dacia 1310 si Renault 20.

Algernon  •  7 martie 2013, 10:16

cel mai periculos ziar din România este Ring: este gratis, are tiraj de 100.000 exemplare, se „difuzează” în metrou și se vrea „imparțial” dar este partizan (interese politico economice de grup clare)…

semnalplus.ro » Ziarul cu cel mai mare tiraj din România are 3,5 milioane de exemplare și aparține unui hipermarket  •  7 martie 2013, 11:08

[…] Astăzi, ziarul din România cu cel mai mare tiraj înregistrat la BRAT este săptămînalul Kaufland. Publicația este săptămînală, are 28 de pagini și conține aproape exclusiv reclame ale produselor hipermarketului. Kaufland difuzează 3,5 milioane de exemplare, iar România liberă, cel mai vîndut ziar politic de calitate din România, difuzează 25.000 de exemplare. Citeste mai departe… […]

Dreptul la informare în 2013: ziarul cu cel mai mare tiraj din România are 3,5 milioane de exemplare și aparține unui hipermarket | adpres.ro  •  7 martie 2013, 11:10

[…] Vezi Sursa… […]

Arpi  •  7 martie 2013, 13:33

Catalin,

Citesc cu interes articolele tale…problema de fond este urmatoarea: cum ai incercat sa schimbi in bine presa din Romania? Si iti recomand sa compari „merele cu merele”…acceseaza un site de sport din tara noastra vecina, Ungaria (si nu numai)…de exemplu http://www.nemzetisport.hu/…nici nu trebuie intelegi textul, imaginea este suficienta ca sa intelegi ce inseamna o presa de sport decenta care isi respecta cititorii…

Vezi care e SAPTAMANALUL care ar putea schimba GUVERNUL | FrontPress  •  7 martie 2013, 16:00

[…] Internetul nu va veni pe un cal alb pentru jurnalismul din România. Dar sfîrșitul nu-i aici. De Catalin Tolontan […]

Arges  •  7 martie 2013, 16:20

Tolo, lumea se misca, si se va tot misca. N-as socoti ziarul Kaufland la tiraje, este din alta liga. Putem spune ca net-ul ne-a dat ce luam de la chiosc, platim abonament si citim. Puneti-va ceva reclame pe site, si cititi fiind, primiti bani. Daca nu mai merge nici asa, freelanceri. Sunt sigur ca sunt formule, …bloguri. Cine are ceva de spus, si tu reusesti sa spui, va fi citit, si vor veni si banii. Pana la urma asta e lumea libera si globalizata. Bine este ca Ro va fi un jud.Vaslui al Europei, alternative ar fi unde un sfert din barbati au cazier !
felicitari

O ţară (ne)terminată. Feeling | Genunchiul Lumii  •  10 martie 2013, 20:24

[…] (în condiţiile în care, iată, cel mai “citit” ziar din ţară a ajuns să fie foaia de publicitate a unui super-market!), “ascult la ţară” tot mai puţin şi parcă tot mai de departe. Anii s-au aşezat, […]

Soso  •  15 martie 2013, 22:50

Săptămînalul Kaufland este un pliant, nu este un ziar! Sau poate ma insel eu, nu are nimic din ce are un ziar, sau are? Lamuriti-ma voi!

Enache  •  24 martie 2013, 21:05

Da, tirajul de 3,5 milioane = multi pomi taiati si cam atat :-)) Cand intru in bloc e plin cosul de gunoi al scarii de fitzuica lor. Un editorial in saptamanalul Kaufland ar ajunge tot acolo.

Tirajele scad si or sa mai scada. Tot ce depaseste 250 de cuvinte e prea lung, un ziar e prea lung, un articol care nu are formatul de 3 fotografii cu comentarii sub fiecare + 100 de cuvinte explicatii, e prea lung.

Dan  •  15 aprilie 2013, 12:18

Mai mare rusinea ca cel mai mare tiraj sa il aibe un ziar saptamanal al unui supermarket…nu e de mirare ca atat de multi oameni citesc ziarul online

certificat energetic  •  7 septembrie 2013, 21:28

Presa scrisa se pare ca e pe duca. Tirajele scad usor usor… lume din ce in ce mai putina citeste ziarele..

Cartea e un obiect banal | în Centru  •  23 aprilie 2015, 12:55

[…] cărţile lui George Copos? Le sărbătorim şi pe ele? Încurajăm lecturi de felul ăsta?  Dar pliantul Kaufland, ziarul cu cel mai mare tiraj în România în 2013, se […]

Comentează