Trei mesaje: poet, ziarist, părinte

UPDATE: Și o recomandare pentru o nouă săptămînă, textul scris de la Raluca Feher.

sâmbătă, 6 iulie 2013, 12:18

UPDATE: Și o recomandare pentru o nouă săptămînă, textul scris de la Raluca Feher.

Trei sugestii pentru o zi de sîmbătă mai bună.

1. Vă recomand numărul din acest week-end al revistei ”Dilema”, deschis de citatul amar-delicios al poetului și dramaturgului Bertold Brecht:

”Jefuirea unei bănci e treabă de amatori. Adevărații profesioniști înființează o bancă”.

Dacă ați citit ceva mai tare de-atît în ultima vreme, vă rog oferiți-mi-o, mie și cititorilor, la schimb 🙂

2. Citiți articolul colegei mele, jurnalista Luminița Paul de la Gazeta Sporturilor, despre desființarea echipei de handbal Oltchim.

Nu e doar revelația umană ”Noi ce facem acum, pe cine mai susținem, pe cine mai contestăm?”, ci și apelul, discret, parcă detașat și tocmai de aceea puternic: ”Sînt firme în România care pot asigura, cedînd profitul pe cîteva zile, bugetul anual al Oltchim. Atît de puțin pentru atît de mult”.

Dacă aș fi om de PR, aș decupa articolul și l-aș trimite CEO-ului companiei mele care activează în țara asta.

România a cedat atît de mult, practic, aproape tot, capitalului și promisiunii de prosperitate. OK, a fost vorba de interes național, de Europa, am înțeles. Interes strategic, interes global, intere euroatlantic, interes cît încape.

Interes peste tot. Încercînd să păstrez, deși nu prea sînt în stare, finețea și lipsa de patetism din tonul jurnalistei, cum ar arăta salvarea dezinteresată a unui simbol?

3. Iată mesajul unui cititor, părinte sau profesor după ton, care mi-a semnalat pe blog una dintre consecințele nivelului populist al examenului de final de clasa a VIII-a.

ania: Da,se poate intampla si asa,  doi dintre elevii de top ai acestei tari, ambii in lotul largit de la Balcaniada de mate, unul dintre ei castigator al Olimpiadei National De Matematica de anul acesta, dand capacitatea in sesiunea speciala a olimpicilor, au obtinut la romana unul 9.45, iar celalalt 9.50, in mod normal note bune. Dar, in aceasta tara, asemenea note, firesti si bune intr-o societate corecta si normala, au devenit in mod artificial slabe. Din acest motiv, plus curba lui Gauss facuta pulbere, in special la matematica, ii aduc in situatia absolut jenanta de a rata  liceul de top unde normal le este locul. Amandoi sunt in jurul pozitiei 500 la Bucuresti, mai vin vreo 200-300 din provincie, in special din Ilfov cu medii umflate, si ajung undeva destul de jos.
  Domnule Tolontan, cum vi se pare aceasta situatie? Presiunea pe note   este foarte mare in gimnaziu, aceste note sunt umflate pe diverse cai si prin diverse mijloace, jumate din scoala are peste 9.50, apoi vin si examenele finale foarte usoare care bulverseaza ierarhiile, egalizeaza totul, si se ajunge la o situatie nereala si cumplita, de genul 25 cu 10, 30 cu 9.99 etc.

Am verificat pe edu.ro ce înseamnă locul 500 pe București. De acolo în jos, ÎN JOS!!!, începe media 9,85.

Este uluitor, evident, că un elev care are această medie de admitere să ajungă în altă direcție decît cea pentru care s-a pregătit, cu prețul specializării pînă la nivel de lot național de matematică!

Ania are dreptate. Și este exact ceea ce am scris imediat după examene și ceea ce au realizat, cu revoltă, profesorii. Și anume: din cauza calibrării în jos a dificultății subiectelor, nu doar la mate, ci și la română, media de intrare se va ridica atît de sus încît elevii vor fi debusolați: cei cu aptitudini de uman vor ceda atracției de a prinde un liceu real foarte puternic (pentru că le permite media mare) și invers!

Și nici nu e normal să-i judecăm pe copii. Cine dintre noi, realizînd că poate intra la un liceu bun, chiar și la altă specialitate decît cea pentru care înclina inițial, n-ar face-o de vreme ce media îi dă voie?

Oricum ei vor fi, nemeritat, urmăriți ani în șir de ironia  ”Ana are mere” din examenul de la mate. Ceva e profund greșit, ca un blestem ciclic: generațiile noastre au fost chinuite în numele unei perfecțiuni școlare iluzorii și a unei competiții exacerbate, iar generațiile de acum suferă dintr-o mimare a competiției!

Iar dacă te gîndești la posibilele vocații risipite, deja te enervezi!!!

Plus că se poate ajunge în situația ca în admiterea pentru anumite clase să fie mai mulți elevi cu medii de 10 care vor să intre decît numărul locurilor anunțate! Regulamentul presupune că se vor mări locurile, dar asta nu e deloc simplu pentru școlile respective.

Ania, ai dreptate! Cred, totuși, că în cazul olimpicilor aflați în situațiile de genul celor descrise de tine, ministerul și liceul au datoria să caute soluții.

Încă ceva. N-aș vrea să fiu, am fost o dată și mi-a ajuns :-),  în pielea elevilor de a IX-a, în septembrie. La liceele exigente, obiceiul este acela de a le arăta elevilor veniți de la toate școlile, că nivelul ”aici, la noi” este altul. ”Hai, premianților să vă văd de ce sînteți în stare!”. Asta se făcea oricum, imaginați-vă de data asta ce va fi!

În această toamnă, extemporalele vor lăsa dîre pe pereți. Și, într-un fel, profii au justificare pentru că sînt datori să încerce să descîlcească ei ce au încurcat eminențele gris ale învățământului.

Pînă atunci însă, am senzația acută că ziua de 16 iulie 2013, cînd cu ajutorul lui Krishna al Informaticii, e nevoie de sprijin imaterial de sus ca să nu se mai intervină ceva!, așadar ziua cînd se vor afișa pe edu.ro repartizările la licee, va fi una de stupoare și revoltă.

Vreau, din inimă, să greșesc! Pentru tine, Ania și pentru toți, ceilalți.

 


Comentarii (22)Adaugă comentariu

asa  •  6 iulie 2013, 12:50

Solutia e una singura. liceele sa-si organizeze singure examenele de admitare.

bmgabriel63  •  6 iulie 2013, 13:36

La rusi se spune oligarhi(proveniti din KGB sau fostul partid comunist ), iar la noi se spune „baietii destepti” sau „baietii cu ochi albastri” care odata ajunsi la putere au transformat totul in AFACERE(sau bussines).La asta am asistat din 1990 incoace. Uitati-va ca invatamantul si sanatatea la noi nu e decat o afacere in interesul celor de mai sus!!!

victor L  •  6 iulie 2013, 14:31

dle Tolontan,
sa stiti ca nu o spun cu rautate: prea tirziu ati gasit sintagma „Respect, Daniel Funeriu!”.
Acum putem spunem: scoala facuta rau intr-un an nu va putea fi refacuta nici in zece ani.

ania  •  6 iulie 2013, 14:58

Sunt un parinte cu un copil care va intra in gimnaziu anul acesta, un copil cu rezultate de exceptie la matematica si nu numai. Dar, avand in vedere ce s-a intamplat in acest an la capacitate, noi, ca parinti, ne intrebam (da, aici am ajuns) daca performanta este calea de urmat pentru copilul nostru. Pana la 18 ani si posibilitatea de a pleca din tara e drum lung, mai avem 8 ani lungi si incalciti.

Pentru copiii de care am amintit, fata este de altfel si sefa de promotie ai unei scoli de top din Bucuresti, sunt doua posibilitati: liceul particular din Bucuresti(cu siguranta stiti la ce ma refer) sau transferul la liceul dorit daca nu vor prinde loc (solutia mai putin eleganta, nedorita, dar in ton cu societatea).

Solutia: admiterea organizata de liceu, nota obtinuta acolo pe specializare/specializari(mate, info, engleza etc) sa conteze destul de serios la media de admitere. Admiterea de la Vianu de la gimnaziu organizata de noul director este o reusita de necontestat, subiecte foarte foarte dificle, doua tipuri de examinare, doua zile de concurs, multi candidati.

kangurasul  •  6 iulie 2013, 20:48

Deci, sa purcedem la un melanj de limba romana si aritmetica. Sporturile preferate ale romanilor si subiect al discutiei.

Profitul pe citeva zile (cite, doua, cinci, treizeci, o suta?) al unor firme (care, ca Oltchim era ditai firma! CFR Marfa? Huila Petrosani intrata in insolventa? Hidroelectica abia iesita din insolventa? Glaxo, care-si vinde fabrica? Nokia, scuze, deja au vindut!) poate asigura bugetul pe un an al HC Oltchim (cit e? de ce atit? de ce nu bugetul pe un an al Oltchim SA?).

Pai nu cistiga, la 30 ani, un instalator/faiantar/mecanic auto, dublu cit cistiga fostul coleg de banca care si-a platit meditatiile, BAC-ul si facultatea ca sa ajunga economist, profesor sau avocat? Ba da! Nu vorbim de cei 5%, creme a la creme, care nu si-au platit meditatiile si examenele.

Pai nu e vina parintilor ca platesc sa ajunga copiii lor impostori intelectuali, potentiali ratati? Nu cistiga un frizer bun mai mult decit un medic prost? Nu poarta amindoi halat alb?

Ne zbatem ca pestele pe uscat. Atita timp cit parintii sint dispusi sa plateasca pentru „performantele” copiilor, va exista o Costica care sa le livreze marfa. Asa e-n biznis!

assabis  •  6 iulie 2013, 21:40

OK Bertold Brecht,KO statut special pentru olimpici.Regulile sunt reguli pentru toti,in tenis se pierde cu 0-6,0-6,7-6,7-6,7-6.Daca vrei un citat -„To strive, to seek, to find, and not to yield.”(„Ulysse” – Lord Tennyson Alfred)

Oli  •  6 iulie 2013, 21:46

Tolo, sunt parinte de fata evaluata national in aceasta sesiune. Sunt revoltat! Sunt revoltat pentru ca ceea ce s-a intamplat nunajuta nimănui: nici elevilor, nici parintilor, nici scolilor, nici ministerului, nici politicienilor. Ma astept ca acest ministru sa ia „decat” masurile firesti pentru ca porcaria asta sa nu se mai intample:
1 introducerea consilierii si indrumarii profesionale in scoli. Nu vorbim aici de cazurile clare de olimpici la mate sau romana ci de masa mare de elevi buni. Nimeni nu vorbeste cu ei si cu parintii lor despre aptitudinile pe care scoala le detecteaza in ei.
2. Schimbarea sistemului de admitere. Cateva sugestii, nu neaparat de aplicat concomitent:
a) media anilor sa nu aiba o pondere mai mare de 30%
b) liceele sa poata infiinta clase speciale, cu caracter vocational (mate info intensiv) pentru care sa se dea pre-evaluare ca pentru orice domeniu vocational (arte). De ce cunoasterea unei limbi straine creaza un avantaj/limitare iar cunoasterea adevaratei limbi a matematicii nu… Sunt sigur ca isi vor „regla” clientela dand calificariv de „admis” doar celor care il merita. Sunt sigur ca vor exista licee care vor avea atat curajul cat si demnitatea sa-si respecte blazonul.
c)standardizarea tipului de subiecte la matematica astfel incat sa stii ca subiectul 1 te duce in nota 5, doi in nota 8, iar 3 ii cerne CU ADEVARAT pe cei intre 8 si 10. La fel si la Romana: chestiuni de baza, chestiuni de volum (pt cei ce inlocuiesc talentul cu munca) si „floricele” pt talentati.

Marele castigator acum este cel care intelege ca cea mai buna afacere pe care o poate lansa este un liceu privat, orientat spre beneficiul elevului si atat. Admitere pe baza de probe si interviu, echivalare a punctelor (notelor) cu bani (taxa), dar esential, „materialul” sa fie bun…
Din mocirla asta nu putem iesi decat daca ne protejam valoriile.
Si dati, mai politicienilor, in mod real, DECAT 6% din PIB la invatamant. In fiecare an.
Mai am un baiat care intra intr-a 5-a. Oare cum va fi peste patru ani?

Luke  •  6 iulie 2013, 22:04

O tema foarte sensibila.
Dupa parerea mea:
Trebuie sa facem deosebire intre:
1. examen de capacitate (care sa masoare ca un om este normal dezvoltat pentru varsta sa; si in acest sens examenul din acest an este normal ca si dificulatate)
si
2. examen de admitere (care ar putea fi unic sau pe fiecare liceu) si care sa reuseasca sa diferentieze printr-un nivel de dificultate mai ridicat.

Nu sunt de acord cu media din anii de liceu. Din aceasta cauza nici scoala nu mai este ce era inainte. Un profesor nu mai poate folosi nota ca mijloc de pedagogie. Un profesor nu va mai putea pune o nota mai mica la un liceu de top stiind ca la un liceu de nisa un alt elev ia note mai mari.
Comparatia elevilor trebuie facuta in conditii similare – deci aceleasi subiecte.
In timpul anului scolar: unul ia 10 fiindca a rezolvat 2+2 si altul ia 7 pentru ca a rezolvat partial o problema foarte grea la un alt liceu/scoala de top. Nu pot sa spun ca primul elev este mai capabil decat al doilea.

codrut  •  6 iulie 2013, 22:45

de acord cu punctele 1 si 3. Au ceva special. In schimb, articolul Luminitei Paul e slabut. Nu are sare si piper. Scris frumos, dar doar atat.

über alles  •  6 iulie 2013, 23:12

Cu regret!
aproape mi se pare neverosimil ca un olimpic sa nu obtina nota 10 la disciplina sa in conditiile unui examen facil si unic.Exemplul e nepotrivit, insa sunt de acord ca sita care nu cerne trebuie reparata.
Alles gute!

Bradut  •  7 iulie 2013, 10:04

Referitor la punctul 3: am un flash-back. se facea ca eram intr-a intaia, a doua, a treia…a opta si trei sferturi din elevii clasei mele urcau pe scena la serbarea de sfarsit al anului scolar. Patru premii intai, 8 premii 2, 12 premii trei, etc. Doar corigentii nu primeau macar o mentiune. 2013 = 1983+Facebook.

XXL  •  7 iulie 2013, 11:03

Solutia este (re)introducerea examenului de admitere – numai asa elevul va intra la liceul pe care si-l merita!

nedumerit  •  7 iulie 2013, 11:06

Ania are foarte multa dreptate. Pare o politica nationala a puterii analfabete (repetenti, plagiatori, agramati, abramburisti) sa dilueze valorile, pana la a le aduce la „kip si asemanarea lor”.

Off topic, ma nedumereste folosirea destul de frecventa,inclusiv de catre profesionistii condeieri dupa care se iau si „ocazionalii”, a sintagmei „nereal” pentru situatii cat se poate de reale si concrete doar ca irationale, halucinante, nerealiste…dupa caz.

Cătălin Tolontan  •  7 iulie 2013, 13:45

über alles: scuze, ai inteles gresit mesajul aniei. Copiii au luat 10 la matematica, proba unde sint olimpici. Si au luat f mult si la romana. Au media generala de admitere de 9,85.

marius  •  7 iulie 2013, 14:15

Tolo, facem un pariu ca abia pe 17 aflam unde au fost repartizatii copiii?

gabriel  •  7 iulie 2013, 17:11

2. invatamantul trebuie sa revine la organizarea din trecut:
– CONCURS de ADMITERE la liceu, (nu examen) cu materiile de baza ale profilului ales de concurent si de organizare a liceului respectiv adica pentru profilul real matematica + fizica (ptr liceele de profil real teoretic, informatica si colegiile tehnice), fizica + chimie (ptr liceele de profil bio- chimie), lb romana + 1 lb straina la alegere (ptr liceele profil uman filologie), lb romana + istorie sau geografie (la alegere) ptr liceele profil uman altul decat filologie. Admiterea la liceu, in ordinea descrescatoare a mediilor obtinute la concurs, in functie de numarul locurilor disponibile si media de admitere minima acceptat de consiliul profesoral.
– medaliatii la concursurile nationale (la faza de tara) si internationale, indiferent de profil, au locul asigurat fara concurs la orice liceu cu profilul respectiv.
– elevii care nu reusesc sa fie admisi in urma concursului de la un anumit liceu, in functie de profilul ales, pot fi repartizati la liceele la care au ramas locuri disponibile (dupa criteriul mediei obtinute la concurs).
– restul elevilor neadmisi + nerepartizati pot opta pentru scolile profesionale in functie de doleantelor lor.
un elev sau un absolvent la unei scoli profesionale poate sustine ulterior concursul de admitere la un liceu la sectia seral, fara echivalarea anilor de studii de la profesional la seral.
Astefl, elevul stie ca se duce la un liceu profil real mate- fizica unde „le mananca pe paine”, profesorii nu se mai trezesc cu figuranti la mate si fizica (bajbaind tabla adunarii ca la aia a inmultirii au lipsit!!), isi fac si ei meseria cu placere stiind ca au elevi deschisi catre materia lor, etc, etc.
Daca se mentine lalaiala si frecanjeala asta, generatii intregi sunt pierdute, nu gasesti nici ingineri, nici meseriasi si nici lingvisti de valoare, spitalele vor duce lipsa de medici in schimb vom avea procurori si juristi (in domeniul asta sigur vor exista candidati ca doar iei bani grei pe vorbe si vrajeala) care sa pandeasca si „bruma” de dascali existenta sa nu dea meditatii sau sa nu ia spaga !!!

soriniz  •  7 iulie 2013, 23:36

Chiar azi am vazut subiectele de la matematica si nu mi-a venit sa cred la ce nivel au putut ajunge. Infiorator este ca si asa au fost multi copii care nu au fost capabili sa obtina macar un7-8. Asta pentru mine inseamna ca ei nu inteleg textul unei probleme.
Fiica-mea a dat examenul de capacitate cu numai 8 ani inainte si nu credeam ca se poate cobori atat in numai cativa ani.
O parte a solutiei vad ca a fost deja scoasa in evidenta, examene de admitere la fiecare liceu, respectiv facultate. Dar problema este ca nivelul general a scazut si atunci chiar liceele care organizeaza examene vor fi nevoite sa scada stacheta pentru a putea sa-si completeze locurile. In concluzie, problema invatamantului nu deriva din problema organizarii unor examene, asta e doar o consecinta.

Manuela  •  8 iulie 2013, 0:38

De necontestat anomalia semnalata de ania, dar contraexemplul cu admiterea de la Vianu la gimnaziu e departe de a fi o solutie. Subiectele exagerat de grele permit alegerea castigatorilor dupa placul profesorilor din comisie, fara sa ai posibilitatea sa contesti. Tu poti face contestatie la nota obtinuta pe lucrarea ta, care nu e prea grozava datorita dificultatii subiectelor. Si cand o lucrare primeste in plus 9 puncte dupa contestatie (cand un subiect valoreaza 7 puncte), da-mi voie sa nu cred in corectitudinea organizarii concursului.

ania  •  8 iulie 2013, 18:29

Daca tot suntem la capitolul Vianu, unde, din cate stiu, notele se dau in general 🙂 pe bune, exceptia de anul acesta cred ca o cunoasteti domnule Tolontan, e ultimul pe lista, multi au medii bune, obtinute in conditii mai grele decat in alte scoli, dar, ironia sortii, tocmai din cauza asta foarte putini vor putea continua acolo. Intri prin concurs in clasa a V a, concurs organizat de liceu, lupti 4 ani sa te afirmi, sa iei note bune, uneori o mai patesti si te trezesti, la capatul acestor ani, ca, desi ai cunostinte solide de mate si info, vei pleca din liceu.

ania  •  9 iulie 2013, 7:48

Situatia este si mai dramatica cand vine vorba de lotul national de informatica, castigatorul, membru si al lotului national al Romaniei, este in acest moment pe pozitia 1272 cu o medie de putin peste 9.70. Ceilalti participanti la barajul pentru lotul national la Olimpiada Nationala de Informatica(cu care vezi Doamne noi, romanii, ne mandrim) sunt pe niste pozitii incredibile, toti dupa pozitia 1000, cu medii bune totusi, in jur de 9.70. Au medii bune la gimnaziu, nu 10 sau 9.90 e adevarat, dar peste 9.80, au 10 la mate, dar nu au cum sa ramana in Vianu, care este totusi liceu de informatica si unde le este locul. Ce facem cu acesti copii?

Cata  •  9 iulie 2013, 8:36

a-l implica pe incultul funeriu in treaba invatamintului este un amatorism perfect. ajungi la examene foarte dificle, cum e normal sa fie un examen, in urma reformarii invatamintului pronind de la programa, ore de studiu, pregatire profesori etc. dupa ce ai modificat ansamnblul si testezi asta, atunci treci in partea de examene. ori cel putin la liceu, problema este acuta inca din vremea cind eu eram laiceu prin anii 80. scoala generala este ok. acolo se face diferenta favorabilaq cu alte tari desi trebuie pus acolo accent pe comunicare, dezbatere libera. problema intervine la liceu, unde ministerul se incapatineaza sa dicteze toate materiile pe care un copil le studiaza. ar trebui ca la liceu, in functie de profil, sa existe un grup de materii obligatorii, iar un alt grup sa fie optiunea elevului. trebuie sa dai sansa elevului sa invete ce-i place! cine il lauda pe funeriu cred ca are percep invatamintul un fel „scoala scoate timpiti”. da, examenul de anul acesta a fost usor, si culmea s-au incurcat copiii buni. au cistigat cei care au fost atenti in detrimentul celor care stiu. desi aceasta chestiune e relativa pt ca daca stii, implicit te descurci. un lucru e bun totusi: va obliga corpur profesoral al liceelor la un salt calitativ, la a se pozitiona cu programa si exigenta la nivelul notelor de admitere. vor creste calitativ liceele din esalonul 2 ceea ce nu este deloc rau! am trait exeprienta, cu baiatul meu a 2 licee: Cantemir si Mihai Viteazu. Sincer, mie imi pare rau ca a ales sa se mute la MV. Este exact aceeasi scoala de pe vremea mea, cu profesori mai mult severi decit aplecati spre comunicare si intelegerea elevului si uneori dincolo de limita absurdului. Cei de la Cantemir mi s-au parut mai deschisi. invatamintul liceal stagneaza de pe vremea mea! multumiti-i si lui funeriu pentru asta si tuturor celorlalti ministri care nu au stiut de capul lor! situaita de acum nu este o problema. bun, frustrari exista dar se va trece peste ele. si nu poti acuza un copil care nu e tocilar dar ii merge mintea ca a luat mai mult decit unul care face eforturi mai mari sa ajunga acolo unde istetul ajunge pe calea scurta! sistemul romanesc de invatamint funerist favorizeaza tocilarul! examenul de anul acesta nu mi se pare un subiect de prima pagina! sistemul de invatamint , da! e cu totul altceva! ca si sistemul sanitar… doua chestiuni nerezilvate in Romania de mai bine de 40 de ani!

Mihai  •  11 iulie 2013, 16:01

Apropos de prima sugestie: mi-a adus aminte de vorba „Cei mari nu mai cred in Mos Craciun; ei il voteaza”

Comentează