Un motiv nou nouț pentru care e greu să crească piața de publicitate în 2014. Și bravo pentru Moise Guran!

Cifrată la aproximativ 550 de milioane de euro în 2008 și redusă, prin comprimări succesive, la 300 de milioane de euro în 2013, piața de publicitate din România poate înregistra în 2014, conform specialiștilor, prima revenire din ultimii 6 ani.

joi, 27 februarie 2014, 5:03

Cifrată la aproximativ 550 de milioane de euro în 2008 și redusă, prin comprimări succesive, la 300 de milioane de euro în 2013, piața de publicitate din România poate înregistra în 2014, conform specialiștilor, prima revenire din ultimii 6 ani.

Dar există și sceptici. Care spun că publicitatea va continua să scadă, cu o pantă mult redusă, dar să scadă! Unul dintre argumente este acesta. La nivelul multinaționalelor cu sediu în România există un fenomen relativ recent, despre care nu prea s-a discutat public. ”Pozițiile de director de marketing din România se desființează și se mută în străinătate. Aici rămîn brand managerii, cu o putere mult mai mică”, spune cineva care lucrează la o mare corporație din FMCG.

Există și situații în care chiar și postul de director general s-a mutat în afară! ”Da, e adevărat că tot mai mulți clienți își supervizează cheltuielile și bugetele de media direct din afară”, confirmă un om dintr-o agenție de top.

Nu pierd doar media și publicitatea. Și nu e vorba doar de dispariția unor locuri de muncă corect plătite și cu potențial de creativitate. Și nu e vorba numai de faptul că spoturile sînt făcute în afară sau că bugetele sînt direcționate de acolo. Pierde, într-un sens mai larg și mai fin, țara, pentru că se externalizează deciziile care privesc cheltuielile și strategiile celor mai importanți actori ai lumii contemporane: companiile. Costurile scad și, mai ales, piere perspectiva. Imaginați-vă ce grad de libertate rămîne într-o economie în care ideile vin din afară!

În noua ordine mondială, salutări lui Moise Guran pentru mesajul său ironic și meritat la adresa publicitarilor și companiilor.


Comentarii (18)Adaugă comentariu

coke  •  27 februarie 2014, 17:32

Moise Guran fiind jurnalistul economic, avand emisiuni la televiziunea de stat, care intr-o emisiunea cu Presedintele, dupa ce tocmai aparuse sigla Petrom pe ecran, emisiunea fiind sponsorizata de Petrom, domnul Guran era foarte patruns si foarte ingrijorat de cei 100 de milioane de euro pe care Petrom-ul i-ar putea plati odata cu impozitatea constructiilor speciale si-a stalpilor, asta in conditiile in care cei de la Petrom nu fac nu stiu ce super bussines care presupune inovatie sau chestii foarte complicate. Ei nu fac decat, dupa ce s-au facut stapani pe petrolul tarii pe gratis, sa-l extraga sa-l rafineze, si sa ni-l vanda noua la pretul pietei, iar ingrijorarea domnul Guran nu e faptul ca Romania e praduita de petrol, ci de faptul ca statul in inconstienta sa l-ar putea determina pe Petrom sa lase ceva mai multi banuti la buget din acele multe miliarde de euro pe care le face profit. Asadar domnul Moise Guran e fix ultima persoana care sa discute despre modul in care publicitarii vand publicitate in cadrul unor emisiuni discutabile, dansul fiind unul dintre cei care pur si simplu e cumparat de cei de la petrom, altfel n-am cum sa-mi explic pozitia dansului pe aceasta tema.

Cătălin Tolontan  •  27 februarie 2014, 17:49

1, coke: cineva care isi face publicitate nu cumpara continutul. Oricum, nu la Moise Guran.

coke  •  27 februarie 2014, 18:33

Domnule Tolontan, aveti dreptate, asa ar trebui sa fie. Dar va rog tare frumos sa ma anuntati si pe mine daca il veti vedea vreodata pe domnul Moise Guran aducand in discutie redeventele la petrol care ar trebui modificate undeva anul acesta. Dansul n-a considerat ca acest subiect e de interes pentru cetateanul in slujba caruia chipurile dansul si-ar pune emisiunea, ci isi facea griji pentru taxele pe care le vor plati in plus „necajitii” de la OMV, care nu cumva din cele cateva miliarde de euro pe care le scot din Romania sa mai lase cateva zeci de milioane la buget. Asta-l deranja si-l ingrijora pe domnul Guran, nu faptul ca cei de la OMV in complicitate c-un stat corupt au pus mana pe rezervele de petrol ale tarii pe care le-au luat gratis, nefacand decat sa extraga acel petrol pe care mai apoi ni-l vand noua la pretul pietii, ca si cum ar fi fost dintotdeauna a domniilor lor. Mi se pare o miza mult mai importanta si de luat in discutie decat acel mizilic de 100 de milioane de euro pe care Petrom ar trebui sa-l plateasca in plus la stat.

Orisicum, cei de la OMV nu sunt prosti. Dau spaga legala sub forma de publicitate pe la toate televiziunile, astfel incat se asigura ca nu se propaga in spatiul public idei cum c-ar trebui crescuta acciza. Astfel incat in momentul negocierii noii accize ea va ramane ori la fel, ori va creste nesemnificativ. Asta in timp ce, in state precum Norvegia o companie petroliera desi nu platste nici o acciza, plateste 25% impozit pe profit, spre deosebire de 16% cat e la noi, si mai plateste, atentie, o taxa care vizeaza doar companiile care exploateaza resurse minerale, de 50% din profit. Dar toate astea nu le aflati de la Moise Guran, asa cum ar fi logic si firesc, caci emisiunea dansului e sponsorizata de OMV, aceastea le aflati de la un cetatean care e jefuit de cei de la OMV in complicitate c-un stat corupt si c-o presa cumparata.

tot noi  •  27 februarie 2014, 19:24

Tolo, cum este cu …”piere perspectiva”….era sa mor de ras..sau de plans, depinde din ce parte privesti.
De fapt, Guran a spus un mare adevar, pe finalul mesajului, adevar, pe care, multi nu il pricep.
Firmele asta si vor, mare masa de manevra, pentru atingerea targeturilor de vanzari.
Modelul social greu de schimbat si usor de manipulat: asta vor toti! Sa le cumpere produsele, indiferent daca sunt safe pt sanatate, kitch ,acidulat, greu de citit etc.etc…de ex. si un articol de presa, tot un produs este…bun sau nu, noi decidem. Asa ca nu va mai bateti cu punmul in piept ca detineti adevarul absolut ca, pana una alta, nu prea detineti nimic. Clientul suntem „noi„.

Kius  •  27 februarie 2014, 21:04

Deci nu mai pot cu atata naivitate!

Cand o sa vad un outlet media refuzand un contract de publicitate din motive morale, atunci sa vina domnul Guran cu astfel de discursuri.

Pana una alta, Moise Guran ne explica intr-un fel de advertorial ce bine e sa cumperi benzina de la Petrom, ca sa aiba nea Gheorhe instalatorul de la rafinarie loc de munca. Nu a cumparat Petrom continutul, l-a cumparat pe producator cu totul.

Si textul de mai sus si mesajul lui Guran sunt cele mai bune exemple ca media nu intelege ce vinde companiilor. Si in ultima vreme si companiile au inceput sa nu mai inteleaga ce cumpara, pentru ca banii platiti pe publicitate nu se intorc sub forma de vanzari. Iar de asta publicitatea o sa mai scada si anul asta.

george  •  27 februarie 2014, 21:20

Piata scade, scad bugetele, romanii nu mai cheltuiesc pentru ca nu mai au de unde, puterea de cumparare este la pamant, iar dupa ce se introduce taxa la combustibil o sa mai scada o data….

Consumul scade in continuare… si da, departamentele de marketing pleaca si se stabilizeaza regional…

fanulumocanu  •  28 februarie 2014, 0:12

Mi se pare haios rationametul. Dar ce relevanta are de unde se iau deciziile din moment ce ele trebuie sa concorde cu realitatile pietei de-aici? Adica ce,te dai inapoi trei pasi, in afara tarii, si reusesti sa ai o privire de ansamblu care iti indica ca managerul situat la interior risipea banii? Cum face managerul de-afara, ii hipnotizeaza p-astia de-aici din piata de publicitate sa lase din pret? Poate multinationalele ii ”externalizeaza” pe toti angajatii de-aici in afara tarii in lagare de munca, ca sa fie mai ieftin.

adrian  •  28 februarie 2014, 7:03

Tolo, publicitate mai ieftina, deci produse mai ieftine, deci imi raman mai multi bani in buzunar. De ce m-as plange?

Ramon  •  28 februarie 2014, 8:13

sunt atâtea reclame ciudate la TV încât aș prefera să nu mai fiu stresat de ele. Apoi managementul nostru a însemnat cumetrie economică, întreținând din reclamă prietenii patronului. Mă îndoiesc că mulți și-au făcut o analiză a rentabilității publicității. Văd tirajul, varsă banii după amiciții și cum le-o fi norocul. Piața se schimbă, tinerii se zbat cu magazine pe net, în care vor să speculeze diferite produse care nu pătrrund în orășele mici sau în magazinele mari. Dacă spuneți ca managementul se externalizează, gândiți-vă ca s-au săturat de țepele trase pe malurile Dâmboviței. Înșelăciunea și cumetria nu rezistă la infinit. În plus, multe chioșcuri de ziare au pe tejghea doar Click și Libertatea, mai dosit se găsește GSP și celelalte, deci viața este grea, omul găsește câteva vrăjeli pe net, nu-i trebuie nush ce reportaj pentru 2 lei. În 1972 Sportul era 0,30 lei și un salariu de asistentă medicală 1300, un necalificat probabil 1000, de două ori mai mulți angajați ca astăzi. Acum GSP este 2 lei, cam nimic despre competițiile mondiale (șah, tenis, balcaniade) sau campionatele naționale la alte sporturi, salariul la jumătate din angajații români între 500 și 1000 lei. Deci vreți să vindeți de 7 ori mai scump unei piețe pline de multe alte produse utile.

o portocala  •  28 februarie 2014, 10:31

stimate domnule Tolontan, draga Tolo, in fiecare zi citesc ritualic presa din Romania. am 3 site-uri de stiri si 2 bloguri pe care le frecventez mai abitir decat isi frecventa Pavlov cainii. de comentat, comentez rar spre deloc. in general, o fac atunci cand ma entuziasmeaza sau ma exaspereaza ceva peste poate.
azi, insa, nu ma pot abtine sa nu observ ca in ultima vreme pluteste in aer o atmosfera de apocalypse now. cam peste tot. pe blogul dvs. a devenit pregnanta de pe la inceputul anului incoace.
nu e o apostrofare, e doar o constatare. articolele sunt la fel de bine scrise ca si pana acum, insa subiectele (si de multe ori concluziile) sunt deprimante de-a dreptul. iar umorul e din ce in ce mai amar.
inainte sa ma concediati pe motiv de escapism, as avea totusi o intrebare: credeti ca ati putea relua (macar ocazional) buna traditie de pe vremuri de a recomanda cu placere o poveste buna (din sport, de ce nu?)/ o carte/ un articol/un film? poate nu genereaza la fel de mult trafic, dar… ça fait du bien!

Moise  •  28 februarie 2014, 14:30

Pentru Coke: Dezbaterea despre redevente s-a purtat a doua zi dupa emisiunea cu Traian Basescu, invitat fiind chiar Mariana Gheorghe, CEO Petrom. Am precizat din start faptul ca emisiunea este sponsorizata de Petrom si, pe mai departe, puteti urmari inregistrarea pentru a decide singur daca am fost sau nu avocatul Petrom. Cu acordul lui Tolo, dau si linkul: http://www.biziday.ro/2014/02/21/ora-de-business-joi-20-februarie-2014/

Cătălin Tolontan  •  28 februarie 2014, 14:48

10, o portocala: done 🙂

Kius  •  28 februarie 2014, 20:38

@Moise

Petrom are avocati mai buni. Ati fost doar un animator in emisiunea Petrom.

coke  •  28 februarie 2014, 22:25

@Moise, iti multumesc pentru raspuns. Acum am incercat sa vad emisiunea la care faci referire si-am rezistat pana in momentul in care, intrband-o pe doamna de la Petrom daca n-ar fi firesc sa mai scada si ei marja de profit, astfel incat preturile sa stea cel putin pe loc, iar dansa s-a ambalat explicand cati bani platesc cei de la Petrom statului, dar n-am mai rezistat. Efectiv n-am mai rezistat. Daca erai un jurnalist pe bune, daca-ti pasa de interesul national, in acel moment, atunci punctai si-ti spuneai doamnei ca afacerea domniei sale si a investitorilor austrieci n-ar exista fara resursa STATULUI! Tot bussinesul celor de la Petrom e bazata pe-o resursa care nu le apartine, e o resursa care apartine statului. In acest context tu sa te plangi ca platesti bani multi statului, inseamna nesimtire crasa si bataie de joc pentru oamenii care platesc aproape 6 lei pe litul de motorina, ca cei de la Petrom sa faca peste 1 miliard de euro profit. Asta dupa ce tot ei au fost stapani pe petrol, petrol care a ajuns gratis la Petrom, care nu face decat sa-l scoata si sa-l rafineze.

Moise, daca-ti pasa de interesul national si de cei care platesc taxe inspre televiziunea romana, de cei care platesc 6 lei litrul de motorina, chit ca sunt proprietari pe niste zacaminte de petrol, i-ai fi amintit doamnei, ca daca avea fix aceeasi afacere in Norvegia, lasa 85% din profit statului, si nu 16% cat lasa in Romania. Tocmai pentru ca acolo, un stat zdravan la cap taxeaza companiile care exploateaza rezervele de petrol ce apartin statului.

Si pentru ca tot aud peste tot de sumele uriase si de banii pe care-i platesc cei de la Petrom statului, ma vad nevoit sa fac o comparatie. Sa zicem ca vreau sa-mi fac o fabrica de mobila in Romania. Pe langa investitia initiala, pe langa tehnologia cumparata din alta tara si adusa in romania, la un moment dat voi avea nevoie de materie prima. Adica de lemn. O resursa, culmea, regenerabila. Daca voi merge la statul roman, statul roman nu-mi va spune „uite aici 200 de hectare de padure, poti sa le tai pe toate, noi luam 3-4-5-10% din tot ceea ce tai tu, cu conditia sa le reimpaduresti pe masura ce le tai”. Nu, eu voi fi nevoit sa cumpar la pretul pietei materia prima. Mai apoi s-o transform in mobila, sa incerc sa-mi bag produsul pe piata, sa-i fac si niste marketing, si sa-ncerc sa-l vand. Daca voi face un profit cat cei de la Petrom, ghici ce, voi plati fix aceleasi taxe ca si ei. Asadar, oricare companie din Romania plateste fix aceleasi taxe ca si Petrom, fie ca inoveaza in domeniul IT, fie ca e un SRL care vinde paine. Diferenta e una singura dar esentiala. Cei de la Petrom primesc materia prima, esentiala si extrem de scumpa de altfel, gratis. Bine, platesc acolo niste redevente de tot rasul. Daca in tot acest context tu poti sa accepti un discurs extrem de inteligent si bine gandit din partea unui om care pare a fi un bun profesionist, fara sa te revolti, inseamna ca nu prea esti jurnalist Moise. Ceea ce face Petromul in fiecare zi prin fiecare baril extras din pamant se poate numi intr-un singur fel, jaf. Jaf precum in tarile africane. Iar doamna pe-un ton triumfator ne anunta cum ca a crescut capacitatea de extractie cu nu stiu cate mii de barili pe zi. Superb. Asta nu poate sa insemne decat c-a crescut rata in care suntem furati, la fel cum au scazut si numarul de ani pentru care vom mai avea resurse petroliere.

N-am sa mai discut acum cum, doar pentru ca exportul de gaz e interzis, cei de la Petrom au inceput sa-l foloseasca pentru a-l transforma in energie electrica. Energie electrica pe care n-au nicio problema s-o exporte. Asta in timp ce, culmea, noi avem nevoie de gaze prin metode de extragere destul de riscante, cum ar fi fracturarea hidraulica. Evident, de toate astea nu discuta nimeni, caci e indeajuns ca din miliarul ala de euro, cu 10 milioane de euro pe an sa cumpere intreaga presa din romania, inclusiv pe tine Moise.

jiji  •  1 martie 2014, 13:42

catalin, moise: keep up the good work si tineti minte ca la fiecare 10 imbecili care va acuza de diverse chestii pe nedrept…mai exista macar 1 om care va intelege demersurile jurnalistice. Daca as fi optimist as zice ca la fiecare 1 imbecil mai exista 10 oameni ce gandesc. Dar incep sa ma indoiesc de asta tot mai mult in ultima vreme.

Jo  •  4 martie 2014, 10:24

corporatiile or fi asa proaste incat sa nu vada cum se scurg bugetele de marketing? mecanismul e ca cel de la stat.
cum altfel iti explici existenta a sute de firme si firmulite de advertising si publicitate care toate au treaba intr-o economie care nu are treaba?

Furnizor  •  5 martie 2014, 2:09

Draga Catalin,

Spuneai mai sus ca „cineva care isi face publicitate nu cumpara continutul. Oricum, nu la Moise Guran.”

Ei bine, am avut recent o intalnire cu o mare companie (Zenith Media ii spune) care, cu subiect si predicat, mi-a comunicat: „Te trecem pe lista de furnizori cu urmatoarele conditii: ne sustineti in fata clientilor nostri si NE GARANTATI ca partenerii vostri nu vor publica nimic negativ despre clientii nostri”. In tara la mine, chestia asta se numeste santaj.
Managerul acelei companii a primit ceva premiu de omul anului in publicitate…
Sa mai zic?

mihai  •  17 martie 2014, 17:20

in primul rand multi dintre clienti nu stiu cu ce ocupa publicitatea. ei merg pe ideea ca, imediat ce publici o macheta, clientii trebuie sa se inghesuie la usa lor..e mult de discutat si nu e locul aici. pe scurt, companiile sa invete sa si faca reclama, la ce foloseste reclama, cum se foloseste. si apoi vom avea si piata de publicitate!

Comentează