Directorul Farmexpert: „Recunoaștem e-mailul, dar motivul crizei de medicamente este exportul paralel! Se câștigă și 1.600 de euro la o cutie de medicamente”

Iulian Trandafir avertizează că ”medicamentele vor fi tot mai puține dacă statul nu face nimic”

joi, 23 februarie 2017, 6:59

”Nu vreau să mă cert cu nimeni, dar nici nu voi tăcea. E timpul ca ANM să facă publice cifrele exportului paralel de medicamente ca să vedem cine profită și cine se opune opririi lui” Iulian Trandafir, director general Farmexpert

 

de Mirela Neag, Răzvan Luțac și Cătălin Tolontan

Iulian Trandafir este detestat sau apreciat și, în ambele versiuni, temut.

Dumneavoastră cum ați spune că sunteți? ”Un om care muncește 14 ore pe zi de luni până joi și care speră ca vinerea să muncească doar 10”, spune Trandafir.

Este directorul general al Farmexpert.

Conduce al doilea distribuitor de medicamente al României, cu o cifră de afaceri de 700 de milioane de euro pe an, și tocmai s-a întors de la o întâlnire cu emisarul patronilor.

Tipul cu care s-a întâlnit Trandafir este un expert în public affairs. ”A lucrat înainte la fundația lui Bill Gates”.

2,5 miliarde de euro reprezintă medicamentele vândute anual în România

După o serie de preluări succesive, Farmexpert  ajunge în posesia uriașului lanț mondial WBA, mai cunoscut după marca sa proeminentă: ”Boots”.

Iar acum e doar o coincidență că responsabilul de relații publice al liderului mondial Boots se găsește în România taman în timpul unei furtuni.

Pe de o parte, a explodat criza medicamentelor care nu se găsesc în farmacii.

Și, în legătură cu ea, au apărut în presă e-mailuri în care angajații Farmexpert condiționează farmaciile să cumpere 70% produse mai greu vandabile ca să primească doar 30% din medicamentele vitale.

De aici începe discuția.

”E corect articolul, oamenii noștri au greșit, dar nu am condiționat pe nimeni!”

-Recunoașteți e-mailul pe care l-a publicat Gazeta?
-Da, îl recunoaștem. Am făcut și o cercetare internă. Știm cine l-a dat și ce farmacie l-a primit. Nu e normal felul în care s-a exprimat omul nostru, le-am spus de mii de ori să nu se adreseze așa farmaciilor, dar când ai 150 de agenți nu poți controla niciodată fiecare om. Pe de altă parte, e corect ce-ați scris în restul articolului, însă asta nu e o condiționare!

-Dar ce e?
-E un control al disipării medicamentelor.

Disipare?
-Vă explic. Dacă eu, distribuitor, comand 1.000 de cutii și-mi vin 200, voi face în așa fel încât să le distribui cam peste tot.

500 de milioane de euro pe an este valoarea medicamentelor exportate din cota cuvenită pacienților români

-La telefon ne-ați zis ”două paie la trei măgari”, dar nu v-am citat ca să nu se înțeleagă altceva.
-Puteți să mă citați exact așa. Asta e realitatea: două paie la trei măgari! Dacă asta primesc de la producător, 200 din 1.000 de tratamente, ce pot face? Mă gândesc: am 200 de pacienți pe care pot să-i ajut. Știți ce arată e-mailul acesta? Se întâmplă acum în Anglia că e criză de broccoli. Distribuitorii controlează și dau cote pur și simplu de broccoli.

-Nu vă supărați. Exemplul dumneavoastră funcționează doar cantitativ. Dar natura serviciului dumneavoastră e complet diferită!
-În ce sens?

”Se exportă exact medicamentele noi, bune, vitale”

-În sensul în care, conform Legii sănătății, sunteți obligați să faceți un serviciu public. Toți cei de pe lanțul pharma! Nu e așa legea, să asigurați medicamentele în cotele și în timpul necesare?!
-Corect! Dar ați spus ”toți”. Nu doar noi, distribuitorii, ci și producătorii și farmaciile.

-Așa e. Dar dacă nu faceți asta, dacă e greu sau nerentabil, mergeți în piața de broccoli! Care e misiunea companiei dumneavoastră?
-Misiunea Farmexpert e să asigure accesul la medicamente pentru pacienții români. Înțeleg perfect ce spuneți. Să știți însă că problema reală și cauza unică a crizei nu e controlul pe care-l facem noi pe piața internă, ci exportul de medicamente! Mai corect spus, vânzarea în străinătate, că în Europa comunitară nu se consideră export.

-Vă referiți la faptul că multe medicamente sensibile, în loc să ajungă la pacienții români cărora le sunt dedicate, sunt vândute în străinătate?
-Da, iar medicamentele care pleacă sunt majoritatea vitale! Din cele inovative, foarte căutate și afară. Prețul e acolo cu 50% mai mare, dacă nu pur și simplu dublu.

-Și firma dumneavoastră nu exportă?
-Ba da. Însă foarte puțin în raport cu cât export paralel fac alții. Plus că noi suntem foarte fermi în mod public: să se facă ceva! Să oprim exporturile cu toții, să le controleze statul, să se ia măsuri! Pentru că dacă nu, vă spun sincer că această criză a medicamentelor va continua.

”O cutie de 800 de euro la noi se vinde cu 2.400 de euro în Germania”

-Totuși, de ce exportați dacă îl considerați un fenomen nefast?
-Am fost amendați agravant de Consiliul Concurenței când am semnat un contract cu Bayer că vom distribui produsele doar în România. Pe ideea că îngrădim circulația bunurilor în spațiul comunitar. Noi până atunci nu exportam. În al doilea rând, ca să fim corecți până la capăt, aceste exporturi sunt extrem de profitabile. Am acționari, am o responsabilitate.

-Care nu poate fi înaintea responsabilității față de pacienți. Cât de profitabil e exportul?
-Nu o să dau numele medicamentului, dar cazul e real. La noi costă 800 de euro o cutie, iar în Germania costă 2.400 de euro.

Ia telecomanda proiectorului de pe masă. O retează imaginar cu degetul, pe jumătate. ”Cam așa de mică e cutia. Imaginați-vă. Rezultă un profit de 1.600 de euro la o cutie!”.

Mirela îmi dă cu piciorul pe sub masă. ”Cu trei cutii ne-am scos. Dă-l încolo de interviu! Ne lăsăm de anchete”.

-Tentația firmelor e uriașă, ce poate fi făcut?
-Înainte de orice, să fie făcute publice datele exportului. Există aproape 400 de firme licențiate. Sute dintre ele fac export! Ați început interviul prin a ne aminti că suntem pe această piață cu un rost. Absolut de acord. Dar autoritățile nu au făcut nimic în legătură cu exportul paralel.

-Cât de mare e?
-Nu vă pot spune care e estimarea noastră care rezultă din cifre.

-Nu-i nimic, avem noi una. 20% din piață?
-Se apropie.

-Stați puțin. 20% din tot înseamnă mai mult de 20% din medicamentele care se exportă, că nu se exportă decât cele inovative.
-(Se uită prin noi, refuză să confirme) Aveți în față un om care exact asta cere: să se facă ordine! Prefer să pierd din profit și să fiu pe o piață normală!

1 din 5 tratamente vitale dedicate românilor este vândut în străinătate, neputând să fie înlocuit

”Firmele din străinătate au început să livreze mai puțin din cauză că exportăm”

-În afara exporturilor declarate de distribuitori, puteți garanta că din ceea ce livrați în farmacii nu ajunge și la export?
-Nu putem garanta! Dimpotrivă, avem suspiciuni că pleacă la export. Și acesta e un alt motiv pentru care controlăm ce livrăm, nu dăm chiar tot.

-Se adâncește criza ca într-o spirală?
-Da, asta se întâmplă acum. Vorbim despre moleculele noi, despre medicamentele sub patent, inovative. Știți cum sunt numite aceste medicamente foarte atractive? ”Bombonele”.

-”Bombonele” de sute de milioane pe an. Dar sunt luate, practic, din ce dedică marile firme pentru bolnavii români, la un preț mai mic, că suntem mai săraci. Și noi le vindem mai departe!
– Exact. De aceea s-a și adâncit criza. Pentru că firmele producătoare văd că li se întorc în țările lor, la prețuri mai mici, și ne taie cota, pur și simplu. Cantitatea care ajunge în România scade, exportul crește că e tentant, normal că nu mai ajung la pacienți! Gândiți-vă că o cutie de 500 de euro e 1.000 în Vest. Și iei banii la livrare, nu în două luni ca la noi! Din 20 de cutii pe care le strângi tu, depozit sau intermediar, ai făcut 10.000 de euro. Și o faci săptămânal.

M-a învinețit Mirela!

”Tot acest comerț paralel este legal. Când Ministerul Sănătății l-a interzis, în 2013, singurul lucru a fost să suspende licențele firmelor care au continuat să-l facă. Avea patru firme, pierdeau una, nicio problemă, mergeau mai departe!” Iulian Trandafir

-Adică nici măcar nu e penal să exporți după ce interzice Ministerul Sănătății, ceea ce oricum nu e posibil că e împotriva normelor europene?
-Nu e penal. Acum nu e. Dar asta e o soluție. Pentru că eu, ca firmă mare, nu-mi permit să-mi pierd licența. Alții însă, care au apărut exact în miezul profitabil al acestui comerț, n-au nicio problemă să și-o piardă.

-Tot adunăm cutiile în cap. Dacă piața exportului paralel e de 500 de milioane de euro pe an și obții un profit de 20-30%, aduni vreo 150 de milioane de euro bani ușori! În fiecare an.
-Nu vă comentez aceste cifre.

-Ce șanse sunt să se înfrângă interesele astea enorme?!
-Dacă nu facem ceva, criza va crește. Îmi pare rău, acesta e adevărul.

-Am încheiat interviul. Ne dați și nouă câteva cutii?
-Nu pot. M-au rugat asociațiile de pacienți. Rezolvăm câteva cazuri de cancer.

Rezumatul involuntar al capitalismul românesc: șeful celui de-al doilea distribuitor pharma de pe piață, parte a unei rețele multinaționale, procură medicamente pentru cazuri disperate după ce tot firmele plus autoritățile au adus pacienții la disperare.

 

Citește și: CRIZA DIN FARMACII: E-mailuri care demonstrează cum marii distribuitori livrează, în mod intenționat, mai puține medicamente, exact din cele necesare pacienților!


Comentarii (59)Adaugă comentariu

Dinu  •  24 februarie 2017, 19:14

Da, corect:))). Și mai e o chestie. Noi nu prea suntem consumatori de Clexane, dar mai vrem și noi, câteva sa fie in stoc. Și după ce ca avem rulaj foarte mic pe ele, 4-5 pe luna, vine reprezentantul sa ne spună ca nu poate desface baxul de 30...și iau 30 de cutii, și acum îmi scrie doamna Ofelia Raicu de la Sanofi căci compensarea in cazul scăderii de pret se face in limita unui stoc de 20 de zile:))) noi având, datorita acelor 30 de Buc cumparate cu forța, din fiecare concentrație, stoc de 5 luni. Niște mari neserioși, vroiamsa scriu altceva dar sigur ma taie Catalin

NM  •  25 februarie 2017, 9:32

Apropos, de Sanofi, ne chinuim de 1 an sa comunicam pe zona de diabet cu doamna Liliana Minea, cu un raspuns pe neonorarile de retete. Nu raspunde niciodata. Este producator totusi. Cred ca o mare problema este si la ei. Pai cand vorbesti cu un producator, si te trimite la Distribuitor, si dupa, vorbesti cu distribuitorul si iti spune sa intrebi si la Producator, ce dracu este asta? Si aici este vorba de Sanofi, Servier, Lilly, Astellas.

Adi  •  25 februarie 2017, 10:06

Ce ma intriga este faptul ca, deși acest domn Trandafir, deși pare "detestat și apreciat"..."temut", este mai sensibil ca un fund de bebeluș in fața unui ertitem fesier. Deși este atât de temut, și nu numai, in toți acești ani in care spune ca exportul este problema, nu a întreprins și nu a făcut nimic. Dar nimic. De fapt a făcut: l-a dezvoltat. Legal, nelegal, nu mai contează. Și acum sare Goliath din bașcheți, dar nu la propriile mișcări morale convulsive, dar la mișcarea unei farmacii de tipul David, ca un Captain America, viteaz și cu scutul format dintr-un costum su misura si cămașă albă, plus niște cutii de oncologice aruncate pe masa, căci doar ne pricepem la manipulare:), trântim 2 fraze de business, clasice, auzite in orice curs de MBA . V-ați aruncat pe șine după trecerea trenului, domnule frumos. Totuși mult prea puțin inteligent, deoarece sunt multe trenuri pe aici. Ați picat pe un fel de nodul Simeria al industriei acestea. Și indiferent ce business uri facem, nu avem voie sa ne jucam cu proprii semeni, ca și cu KPI urile acelea frumoase din QlikView ul laptopului.

Un cetatean ingrijorat  •  25 februarie 2017, 13:53

Bravo, domnule Tolontan! Va felicit si va port un respect deosebit pentru curaj si determinare. Ce va pot spune este ca sunteti abia la poalele muntelui Everest - piata pharma de la noi din tara. Catarati-va, urcati din ce in ce mai mult...ca sunt foarte multe de descoperit...din pacate... Succes in tot ceea ce faceti si tineti-o tot asa!!!

Dani  •  25 februarie 2017, 19:51

Oricum văd ca nici acum nu se recunoaște condiționarea. O dam de gard însă o practicam pe clienți și ne-o luam pe cârca la tragere pentru ca nu mai putem sa presam atât de mult pe farmacii. Părerea mea este ca sunt multe castane care se vor scoase cu mâna agenților de vânzări sau ASM ei. Și ar fi bine sa nu o facă, ca e de rău.

Dani  •  25 februarie 2017, 20:33

...ne-o luam pe cârca la targete, vroiam sa scriu...

Edy  •  26 februarie 2017, 12:06

Ca vine vorba de targete și de Farmexpert, va spun o poveste care nu este singulara, mai știu și alte farmacii din zona. Uneori directorii vanzari pe farmacii te roagă dacă îți pot face o factura de 2-3 miliarde, fără sa îți aducă marfa in Depozit, așa pe sfârșit de luna, doar pentru a da bine la target. Factura care se anulează in zilele de inceput ale următoarei luni... frumos, nu? Dar când ii cer un *** de Betalok, ca nu găsim, iar Astra Zeneca, nu vorbește cu farmaciile, nu are. Niște fricoși și lași. Părerea mea

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

dan  •  26 februarie 2017, 14:05

Domnule Tolontan , Lucrez de 20 de ani in sistem ... si am plecat de la nivel de reprezentant de vanzari pana la pozitia de National Manager . Am lucrat la producator si distribuitor . Lucrurile sunt simple ......toate aceste lucruri se intampla cu acordul producatorului , distribuitorului ...iar la scopul principal este BONUSUL

Dinu  •  26 februarie 2017, 20:37

Hai baietii!! Asteptam urmatorii distribuitori, ca asa este peste tot. Cel putin in Iasi e teroare. Isi fac astia targetul de nu e adevarat, au depasiri de 200%, zici sa sunt pe timpul lui nea Nicu cu planul cincinal. Insa cu volume realizate la export, deoarece vanzand catre farmacii conditionat, le ramane o groaza de marfa, plus marfa pe care o cumpara din farmacii pe cash. Daca nu mai aveti idei si info va dam noi! Si pentru a nu avea de suferit agentii de vanzari, care vor fi exterminati primii, propun ca si ei sa vorbeasca.

Comentează