DNA și Înalta Curte au descoperit un serviciu unic al BRD: banca își trimite directorii la clienții cărora le oferă credite de 2 milioane de euro! :)

Elena Udrea pune mâna pe telefon și sună ca să-l ajute pe organizatorul ”Galei Bute”. Ce urmează?

joi, 10 august 2017, 7:03

De Mirela Neag, Răzvan Luțac și Cătălin Tolontan

Motivarea sentinței din procesul ”Gala Bute” conține fapte care ies pentru prima oară la iveală.

Unele sunt întâmplări mici, dar care descriu un fel de a acționa nu doar al statului, ci și al companiilor multinaționale.

Astăzi e rândul BRD Societe Generale.

Banca a finanțat Gala Bute în condiții unice.

Obreja cere peste 2 milioane de euro

În motivarea redactată de judecătorii Angela Dragne, Leontina Şerban, Florentina Dragomir și de magistratul asistent Silvia Stoenescu apare momentul în care Elena Udrea îl ajută pe Rudel Obreja să obțină creditul de la BRD în termeni la care un client nu poate nici să viseze.

E iunie 2011, cu nici o lună înainte de meciul Bute – Mendy, din 9 iulie.

Gala Bute se apropie și Rudel Obreja nu are deloc bani. Nici Ministerul Dezvoltării și nici companiile de stat care au sponsorizat gala nu vărsaseră încă sumele.

Obreja cere peste 2 milioane de euro de la BRD.

E enorm pentru o firmă care n-avea cu ce garanta.

Nu clientul merge la filială, ci directorul filialei merge la client!

Ca să-i rezolve problema, ministrul Elena Udrea îl trimite pe organizator la Sorin Popa, director general adjunct al BRD Societe Generale.

Sorin Popa, fost director general adjunct BRD
Sorin Popa, fost director general adjunct BRD


Popa îl primește imediat pe Obreja și, audiind martorii, procurorii DNA află cum s-au petrecut lucrurile mai departe.

Instanța simte nevoia să rezume derularea evenimentelor, atât pe cele cu directă trimitere penală, cât și pe cele care contextualizează faptele, descriu direct relațiile și, indirect, o epocă.

Sorin Popa o cheamă imediat la sediul central pe Liliana Groza, directorul general adjunct al sucursalei care urmează să îi dea credit lui Obreja!

Asta nu s-a știut, că intervenția mergea până la a veni directorul la client.

E un serviciu nemaiîntâlnit și despre care se vorbește prima dată într-un verdict judecătoresc: nu clientul merge la filială, ci directorul este chemat la clientul aflat în turnul BRD din Piața Victoriei.

”Inculpatul Obreja Rudel i-a fost prezentat martorei Groza Liliana Daniela, director general adjunct B.R.D. Sucursala Academiei, de către numitul Popa Sorin, director general adjunct al B.R.D., aceasta fiind solicitată să se deplaseze în acest sens la sediul central al băncii din Bulevardul Ion Mihalache” Motivarea Înaltei Curți de Casație și Justiție

Caz fără precedent: ministerul garantează creditul pentru firmă

În aceste condiții, Obreja primește iute creditul.

”Pe 30 iunie 2011 se semnează contractul de credit nr.140 între B.R.D. Sucursala Academiei şi S.C. Europlus Computers S.R.L. pentru suma de 10.175.168,44 lei”, notează instanța.

Cu o zi înainte, BRD cere ministerului Elenei Udrea să garanteze pentru creditul lui Obreja.

Ceea ce se întâmplă.

Practic, ministerul garantează cu datoriile contractuale pe care le are la firma lui Obreja, fără  să fie convins că acesta va presta 100% conform contractului.

De altfel, mai târziu, ministerul nu-i va recunoaște toată prestația lui Obreja și, atunci, Elena Udrea va apela la alți intermediari ca să-i dea organizatorului banii cu care să stingă datoria la BRD!

”În contextul în care inculpatul Obreja Rudel făcea presiuni asupra funcţionarilor din Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, solicitând achitarea integrală a sumei de 10.175.168,44 lei menţionată în contractul din 24 iunie 2011, serviciile prestate în baza acestui contract nu erau recepţionate decât parţial, iar reprezentanţii B.R.D. solicitau şi ei ministerului, invocând adresa emisă la 29 iunie 2011, plata integrală a serviciilor pentru a se acoperi creditul acordat societăţii lui Obreja Rudel, soluţia identificată de inculpaţii Udrea Elena Gabriela şi Nastasia Gheorghe a fost aceea ca o parte din sumele de bani pe care le plătea martorul Gărdean Adrian, reprezentând procentul de 10% din sumele încasate de S.C. Termogaz Company S.A., să fie transferată  către societatea inculpatului Obreja Rudel sub forma unui contract de publicitate încheiat între S.C. Europlus Computers S.R.L. şi S.C. Termogaz Company S.A.”.

Doar așa, prin angajarea altor sume publice, banca a putut să-și recupereze în final banii.

Audiind martorii, procurorii descoperă de la doi dintre funcționarii MDRT că situația garanției de la minister pentru o firmă e unică.

”Nu au mai fost alte situaţii în care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului să emită astfel de adrese şi să garanteze creditele obţinute de societăţile comerciale” Motivarea Înaltei Curți de Casație și Justiție

Banca și-a primit totul înapoi până la ultimul leu

Rolul lui Sorin Popa, fostul director general adjunct al BRD și apropiat al Elenei Udrea, este schițat de instanță.

Judecătorii menționează inclusiv că șeful băncii ar fi sunat la minister ca să afle cum trebuie să sune hârtia, inversându-se practic rolurile.

De altfel, șefii BRD care au venit după Sorin Popa inițial și-au apărat directorii, dar mai apoi au făcut declarații publice explicite la situații în care oamenii lor au scăpat prea ușor de justiție în cazuri în care banca însăși a fost prejudiciată.

Dar, în materie de prejudicii, nu e cazul Galei Bute.

Prin diverse metode, unele constituindu-se în capete de condamnare în prima instanță pentru Elena Udrea, fostul ministru a avut grijă ca banca să recupereze integral suma de 10.175.168,44 lei acordată de BRD lui Rudel Obreja.

10 milioane de lei plus comisioanele legale, totul achitat din bani publici.


Comentarii (71)Adaugă comentariu

Adrian  •  10 august 2017, 15:43

Toate bancile merg la clientii mari, nu e nimic neobisnuit (titlul articolului induce in eroare se refera la faptul ca BRD ofera un serviciu unic de deplasare a angajatilor bancii la clienti). Nimic mai fals. Lucrez intr-o banca (nu BRD) si nu numai in banca in care lucrez dar in toate bancile, angajatii bancii se deplaseaza la clienti. Partea a doua e corecta: nu ar trebui ca un minister sa garanteze credite private. Dar schimbati titlul si scoateti chestia aia cu serviciul unic oferit de BRD ca e hilara.

Cătălin Tolontan  •  10 august 2017, 15:44

@Adrian: Nu schimbam nici un titlu))) Nu e vorba doar ca a mers directorul la client, ci ca a facut asta in urma unui telefon dat de un ministru. Toata operatiunea ”acordarea de credit prerential - garantare de la stat - plata din bani primiti in urma achizitiei trucate - credit stins din banii unei firme client” alcatuiesc o suma infractionala, spune instanta. Luati lucrurile in ansamblu ca n-am ajuns o lume in care citim un titlu si cerem schimbarea lui. Asta nu se poate decat la Phenian)

dana  •  10 august 2017, 15:58

Sa fim seriosi, care director de banca nu se duce la client cind e vorba de un credit de 2m?! Accentul e pe suma creditata, nu pe client! Oricum, BRD isi merita toata galeata cu laturi care i se varsa acum in cap: ultima data cind am intrat intr o sucursala BRD, am iesit in fuga in 2 minute! Servicii si angajati depasiti, sastisiti, impotriva cleintului pe fatza!

Cătălin Tolontan  •  10 august 2017, 16:00

@dana: Suntem foarte seriosi. Prea seriosi dupa unele gusturi ))) Se duc directorii de filiala la seful lor, unde sunt chemati in sediul central in urma telefonului unui ministru ca sa se execute si sa ofere creditul? Asa se dau creditele in Romania si e normal?

creed  •  10 august 2017, 19:38

mafioti nu doar pe ASA: http://www.pna.ro/comunicat.xhtml?id=8330

Marcos  •  10 august 2017, 19:41

Eu zic că cineva a vrut să ia cîndva bani împrumut, şi ce să vezi, furnizorul de servicii nu l-a servit, poate pe motiv de lipsă de garanţii :) Zic şi eu, nu dau cu parul...

Alex  •  10 august 2017, 19:48

Salut Catalin, Titlul induce in eroare. Aceste "serviciu" il au toate bancile si marile corporatii din toata lumea civilizata. Ce se ascunde in spatele acestui credit este cu totul altceva. Ati facut la fel ca si in cazul "Ambulanta Bucuresti garanteaza creditele unor firme private".

Banca lu’ Tolo  •  10 august 2017, 19:58

@Adrian : Adrian spune bine ce spune si se vede ca lucreaza in vanzari la o banca.Este obisnuit si chiar cerut de catre procedurile bancare , sa mearga directorul de sucursala la client in cazul unei solicitari de finantare de acest nivel. Dle Tolo!!!!! Exista Regulament BNR de cunoasterea clientelei si nimeni din sistemul bancar nu poate face rabat de la asta!!!!

Moromete  •  10 august 2017, 20:14

Din păcate în vremea BaUdBo multe actiuni de acest tip sau derulat si au culminat cu perioada campaniilor electorale, practic toata frica de sistemul Nastase a fost urmata de una sigura basista cu iz de Bachus si Afrodita. Titi minte cum rlau ca justitia trebuie lasata sa-si "faca treaba" nu sa-si urmeze menirea pentru ca treaba era dirijata, acum ? Avem nevoie de justitie ...circul era la mare cautare in vremea romanilor . Felicitari Tolontan ! Presa are nevoie de oameni ca tine !

Cristian  •  10 august 2017, 20:29

Seamănă cu faza in care ne indemna Isărescu sa negociem cu băncile, sa mai scoatem din comisioane.

Banca lu’ Tolo  •  10 august 2017, 20:34

Acest articol te introduce in ridicol Tolo. Nu va pricepeti la sistemul bancar, nici nu va informati si aruncati cu aberatii pe blog!!!! Sunteti prea insetati de putere si ochelarii de cal va fac sa va simtiti zei cand voi sunteti niste sclavi amarati. Nici macar nu sunteti scribi...ei macar erau inzestrati cu bucuria scrisului!!!! Un articol foarte prost, scris din ura si din asteptarea unei condamnari pentru domnisoara Udrea....Habar nu aveti de procedurile bancare avizate de BNR , dar va introduceti in discutie si scrieti niste prostii mai mari decat diletantii din birourile care va inconjoara!!!!! Ar trebui sa vedeti ca va credeti cu mult mai destepti decat sunteti. Cineva spunea : "Daca nu ajungi sa-ti vezi limitele, atunci o sa suferi in ridicol toata viata". Sper sa continuati cu informatii, sa nu mai comentati date si, sa va vedeti limitele!!!!!!

Victor  •  10 august 2017, 21:15

Salut! Prima subliniere e o aiureala totala, a doua e corecta. Una e ca directorul de banca sa mearga la client (perfect normal, asa e in practica tot timpul! Cu atat mai mult cu cat discutam de astfel de sume) si complet alta e ca o banca sa dea un credit unei societati comerciale la garantiile unui minister. Sau, tradus in aceasta situatie, la "ordinul" Elenei Udrea. Absolut de acord, aici ai perfecta dreptate si are si justitia dreptate. Dar amesteci doua lucruri diferite, si de aici rezulta ciudatenia asta de titlu si comentariile negative. Hai sa fim seriosi si obiectivi! Plus ca mai e si o usoara lipsa de consistenta in firul logic al articolului. In rest, chiar va apreciez munca, si vizitez des site-ul. Toate cele bune!

liviu  •  10 august 2017, 21:48

tot timpul bancile au fost in cardasie cu politicul,amandoua animale s-au hranit si se hranesc din noi,va readuc aminte de anii 90 cand dobanzile erau la depozite 150%,ce au scornit politicul cu bancile a fost strigator la cer,"clientii" lor puteau imprumuta de la banca bani cu dobanda de numai 15% si la celalalt ghiseu depuneau aceiasi bani cu dobanda de 150%,in felul asta au inceput sa se imbogateasca politicienii,inca nu aparuse privatizarile,retrocedarile etc,ei devalizau bancile pe care tot ei le-au privatizat mai tarziu,domnule tolontan nu credeti ca e timpul sa va ocupati serios de isarescu sau e intangibil,nu a facut destule nenorociri ?

cip  •  11 august 2017, 2:05

o banca....nu are scrupule cand este vorba de facut ceva bani...indiferent cine suna (in cazul asta doamna????ministru...au mirosit miros de hoit si au sarit!!!astia care lucreaza la banci, majoritatea straine ,imbracati office si cu gura mare,crezandu se mari dumnezei cand se uita la cat castiga comparativ cu clientii lor care au salarii de mizerie? refuza sa vada esentialul...ca asa zisul client era in chiloti si n avea nici o sansa a i a nici un credit ,ci totul s a facut cu bagheta magica de doamna cu chiloti roz si cizme rosii pina la genunchi..simplu ,catalin tolontan respectul meu ca mai rezisti omule!!!e periculos de infect ce se intampla in Romania!!!

Mihai Badea  •  11 august 2017, 2:47

Jurnaliștii au căutat întotdeauna titluri captivante, prin care să-i convingă pe cititori să citească articolul. Totuși, în ultimii ani ceva pare să se fi schimbat. S-a trecut de la jocuri de cuvinte, al căror sens și scop erau totuși evidente pentru un cititor atent, la enunțuri care sugerează lucruri fără legătură cu realitatea și cu conținutul articolului.

andrei  •  11 august 2017, 9:34

Titlul este o aiureala, nu are nici o legatura cu continutul articolului. Dar autorul este prea fudul ca sa recunoasca. Daca mai multi iti spun, recunoaste, nu mai fa pe desteptul. Articolul se refera la la un mecanism de manevrare a banilor, in care s-a implicat si o banca importanta, cu radacini adanci in fostul sistem. Teoretic banca nu ar fi trebuit sa accepte garantia din partea MT, care evident era ilegala.

relu matriteru  •  11 august 2017, 11:45

Articolul e clar, Udrea e inca in libertate si asta anuleaza toate eforturile de pana acum. Se cauta orice duce la ea, de la geanta care nu se stie ce continea care a ajuns nu la ea da trebuia sa ajunga la ea, pana la cum a luat credit, pentru ce, de unde, cum, sau denuntatori care-si schimba declaratiile de care nu spune nimeni nimic si altele. O sa vedeti ca dupa ce va intra, daca va intra, Udrea la inchisoare toata lumea se va linisti ca prin farmec si o sa urmeze chiar o plictiseala de articole. Se va fi facut dreptate si tara o va duce mai bine si bancile vor plati impozit pe profit :D Ca pe dosaru Hexi Pharma s-a asezat deja prafu.

Om  •  11 august 2017, 14:25

Este absolut normal sa mergi la client in vizita. Pentru a evalua afacerea la fata locului. Nu din ce declara clientul. Problema este acordarea unui credit fara capacitate de rambursare si garantii. Nu ca mergi la client oricine ar fi persoana care te suna.

Alecs  •  12 august 2017, 6:54

Acest articol nu are nici pe departe calitatea cu care, in medie, v-ati obisnuit publicul. Nu neaga nimeni ca ce s-a intamplat este de ordinul penalului. Dar nu banca este problema. Singura eroare a bancii este ca, in dorinta de a inregistra tranzactii, si-a riscat asocierea imaginii cu o zona potential problematica (cum politica este mereu). Titlul insa este de senzational si tendentios si induce in eroare. Nu este nimic neobisnuit ca un client mare sa fie vizitat de un reprezentant de vanzari sau de managementul potentialului furnizor, de orice servicii am vorbi. Sunt reguli de cunoastere a clientele pentru bancii; in plus, este vorba despre concurenta din piata, care te forteaza sa fii cat mai aproape de client, mereu... Nu putem sa ne plangem ca banca doar cere, ca dicteaza mereu, ca impune, iar, cand pleaca de la birou catre un client, sa ne plangem. In plus, din cate inteleg din text, intalnirea tot la un sediu BRD a avut loc. Ceea ce nu este nemaiauzit, mai ales daca sunt reprezentanti ai bancii din diverse departamente implicati. Inca ceva: intre sediul general si brd academiei sunt 400m... Director general adjunct de sucursala suna pompos, dar mai sunt sute de persoane cu functie de nivel similar intr-o banca. Nu banca e de vina ca si-a recuperat creditul sau ca a primit garantie de la stat. Ci statul, ca a dat-o. Daca reprezentantii bancii au fost "stimulati" sa dea acest credit, desi nu se incadra in normele de risc ale bancii (desi, cu garantie de la stat ma indoiesc ca a fost cazul - nu mai retin daca, la acel moment, cadrul legal mai permitea angajarea statului in aceasta directie), atunci trebuie sanctionati de banca si de justitie. Avand in vedere cele de mai sus, care apar repetat in comentarii, este evidenta necunoasterea sistemului (bancar) despre care vorbiti, dand "sentinte", ceea ce face ca acest articol sa nu fie jurnalism de calitate, ci doar o mica pastila de senzational fals din pacate.

ilidia  •  12 august 2017, 22:59

"Tolo" baga batul prin gard inca din titlu...si o tine langa cu raspunsurile la comentarii. Faptul ca un judecator vorbeste intr-un act oficial despre deplasarea unui director de banca la un client este o prostie atat timp cat asta nu este ilegal si ptr. acest comportament de "ziarist" ar trebui "tras de urechi" de catre CSM. Altfel va deveni "rutina". Treaba lui este alta: "sa judece" nu sa barfeasca.

Dan  •  13 august 2017, 19:08

Doua intrebari: 1. cum poti fi sigur .ca "va presta integral serviciile" INAINTE de inceperea prestatiei? 2. din care bani PUBLICI a achitat ministerul creditul restant al lui Obreja? dispune ministerul de bani lichizi INAFARA casieriei? s-au facut viramente din fondurile ministerului? Daca raspunsul e NU la ambele intrebari asta devine valoarea articolului.

Comentează