Patriciu si-a cumparat tipografie la Cluj

Azi, Dinu Patriciu si patronii tipografiei Garamond din Cluj s-au inteles ca proprietarul trustului „Adevarul” sa cumpere jumatate din actiunile companiei transilvanene. Masinile de  tipar ale Garamond vor fi schimbate. Investitia de la Cluj se adauga celei de tipar din Bucuresti, pe care Patriciu o va avea operationala probabil in finalul lui 2008, inceputul lui 2009.

miercuri, 16 ianuarie 2008, 3:05

Azi, Dinu Patriciu si patronii tipografiei Garamond din Cluj s-au inteles ca proprietarul trustului „Adevarul” sa cumpere jumatate din actiunile companiei transilvanene. Masinile de  tipar ale Garamond vor fi schimbate. Investitia de la Cluj se adauga celei de tipar din Bucuresti, pe care Patriciu o va avea operationala probabil in finalul lui 2008, inceputul lui 2009.

Comentarii (11)Adaugă comentariu

Anamaria  •  16 ianuarie 2008, 16:02

Ce-i lipseste presei scrise mai mult in acest moment: tipografii bune sau retele de distributie serioase?

nastyb0y  •  16 ianuarie 2008, 16:39

Asta e. Spor la treaba !. Vin vremuri grele. Pentru toata lumea , inclusiv…

Tudosiei  •  16 ianuarie 2008, 17:23

tipografiile se mai descurca de felul lor, dar de distributie plangem toti si ne dam pumni in cap…

poate totusi se va intampla ceva bun si in distributie…

Eugen  •  16 ianuarie 2008, 17:27

Anamaria, ar trebui ca fiecare trust sa-si formeze reteaua proprie de distributie. Merge si o uniune a celor mai mari trusturi de presa, sa-si formeze o astfel de companie de distributie.

Cătălin Tolontan  •  16 ianuarie 2008, 17:28

anamaria: probabil ca ambele, dar, conform opiniei majoritare, distributia are cele mai mari probleme

andreic  •  16 ianuarie 2008, 19:14

Aceasta achizitie as pune-o in primul rand in contextul anului electoral…

Sery  •  16 ianuarie 2008, 20:48

2008 – Patriciu reload. Nu se va lasa inca o data in viata terfelit precum i s-a intamplat odata. Si, cred eu si-a dat seama ce inseamna sa ai in spate presa ta.

adibo55  •  17 ianuarie 2008, 10:13

un pic off-topic dar: care e problema cu distributia?… nu se gasesc ziare la chiascuri?…nu vin bani din asta?…sau nu vin la timp?…kiar ma intereseaza, lucrez cumva in domeniu

Tudosiei  •  17 ianuarie 2008, 13:06

@adibo55: problemele distributiei sunt multe…
– Da, banii vin mult mai tarziu decat in alte zone ale Europei. Unii bani nu mai vin niciodata, ca patronii (de firme mici, e drept) prefera sa bage SRL-urile in faliment. Ceea ce inseamna ca banii nu se mai intorc niciodata. In Italia, de exemplu, din ce stiu eu, platile din vanzari vin cel mai tarziu in a 27-a zi de la livrarea publicatiei (data aparitiei pe piata). asta pentru cotidian, nu stiu la reviste.
– Numarul de puncte de vanzare (chiosc, taraba, magazin specializat) este extrem de mic.
– calitatea punctelor de vanzare este… (pe bune, nu pot scrie cuvantul „acela” aici). Vorbesc despre cum sunt expuse publicatiile, despre spatiile de expunere, despre conditiile de depozitare inainte de vanzare dar si de colectare a retururilor.
– Sistemele de evaluare partiala a vanzarilor NU exista in Romania. Ca sa stii cam cum ti-a mers un anume proiect ori iti faci propriul sistem de sondaj (pe vanzari) ori astepti inchiderea contabila a perioadei in care ai avut acel proiect. Tot dintr-un exemplu vestic in legatura cu care m-am documentat stiu ca acolo poti afla date in mai multe etape: pentru anumite puncte, afli in timp real (daca se scaneaza codul de bare, baza de date stie ca s-a mai vandut un exemplar), in ziua vanzarii, alte date partiale (ceva mai multe puncte de vanzare) le afli in jur de ora 12.00. Situatia vanzarilor (nu pe toate punctele, e drept) este cunoscuta la ora 15.00. Rezultatul final – total vanzari – la un cotidian vine in a 3-a zi de la aparitie.
– in Ro nu se face o redistribuire pe punctele de vanzare (la periodice) – daca s-a terminat revista X la romana, distribuitorul nu mai retrimite inca 20 de exemplare de la universitate, unde mai sunt inca 50 de exemplare nevandute. Deci exista si o problema de acoperire.
– in Ro, din cauza proastei circulatii a banilor (firmele de distributie nu platesc la timp, intarzie extrem de mult) unii publisheri iau decizia sa nu mai distribuie in anumite retele (exista un caz recent care este de fapt o re-editare a aceleiasi probleme mai vechi, din aceeasi relatie).
– inerita volumelor – e greu sa il convingi pe un distribuitor ca proiectul tau special dintr-o data anume poate avea succes mai mare.

Probabil ca as putea continua pana diseara sa tot pun chestii pe lista asta. off!

yatan  •  18 ianuarie 2008, 13:33

Pt Tudosie,

este adevarat ce spui, dar gandeste-te, cat este pretul unei publicatii afara si cat este in romania ( la pretul din romania este foarte greu sa te dezvolti, sa iti cumperi PC-uri in POS-uri si sa faci o retea on-line de raportare)? , distributia de presa in romania este un exercitiu foarte scump.Vezi ce inseamna comisionul mediu de 25% din pret, raportat la cheltieuli( salarii, taxe, impozite, combustibil- ca doar vrei redistribuire). Daca publisherii, au venituri din publicitate, distributie traieste numai din discount.

Tudosiei  •  21 iulie 2009, 20:01

@yatan: gresesti in mai multe locuri (sa stii ca nu m-am nascut sa contrazic oameni, doar ca in cazul asta trebuie sa aduc anumite date concrete in discutie):
– comisionul mediu este nu de 25% cat spui tu, ci cam de 35% (cat zice piata).
– distributia nu traieste doar din discount, mai are venituri din:
1. vanzarea altor produse (cartele, guma, tigari pe vremuri, sucuri etc; mai nou, in RKiosck – sandwich-uri si diverse produse non-media)
2. mai exista o zona foarte gri de vanzari ne-raportate (acolo unde retururile se receptioneaza dupa ureche sau deloc), ceea ce inseamna comision de 100% din pretul de coperta.
3. inchirierea spatiilor publicitare de pe chioscuri si din interiorul magazinelor.
4. inchirierea spatiilor de vanzare preferentiale (standuri speciale, cosuletze la raft etc).
5. in unele cazuri din cresteri artificiale ale comisioanelor standard la unele publicatii pentru delistarea concurentei directe.
– nu vorbim neaparat de lipsa finantarii pentru dezvoltarea sistemului de distributie (PC, POS, servere, info in timp real), ci de un dezinteres clar (daca dai cu pistolul pe codul de bare, ziarul vandut iti apare in sistem, nu-l mai poti „raporta” drept retur pe care nu il mai trimiti la publisher, nu-i asa? E vandut si gata, tre sa dai banu’ pe el).
– cred eu ca anumite (cele mai multe) costuri in RO sunt proportional mai mici decat in alte tari ca si pretul de coperta al publicatiilor. Un ziar pe-afara este 1 – 1,2 euro (bine, 64-96 pagini, full policromie). La noi e in jur de 0,25 – 0,30 euro (24-32 pagini, dintre care doar 12 color). Dar salariile acolo sunt un pic mai mari decat la noi. Inclusiv la vanzatorii de ziare. hai sa vedem: din ce stiu eu un vanzator de la o taraba are intre 6 si 7 milioane. adica sub 200 de euro. Cam cat are un vanzator de ziare din Germania?
Discutie lunga…

Comentează