Despre stinga si Basescu

Aseara am postat un text scurt, care vorbea despre mesajul invizibil, dar clar, pe care electoratul de dreapta l-a dat catre PD-L si PNL: „Voi v-ati certat patru ani, dar noi ne cunoastem interesele economice si sociale. Va mandatam cu o majoritate de peste 55% sa ni le aparati, indiferent de vanitatile voastre individuale”.

luni, 1 decembrie 2008, 12:00

Aseara am postat un text scurt, care vorbea despre mesajul invizibil, dar clar, pe care electoratul de dreapta l-a dat catre PD-L si PNL: „Voi v-ati certat patru ani, dar noi ne cunoastem interesele economice si sociale. Va mandatam cu o majoritate de peste 55% sa ni le aparati, indiferent de vanitatile voastre individuale”.

Azi dimineata, pe valul rasturnarii de situatie care da PD-L ca invingator strins, exista riscul ca dreapta politica, sensibila la ceea ce i se poate parea un triumf, sa neglijeze celalalt mesaj, la fel de important. Al stingii! PD-L si PNL sa nu se iluzioneze! Sint observatiile unui neofit in politica, dar faptul ca o treime din romanii votanti au ales stinga nu inseamna ca asta e proportia populatiei, ci doar a populatiei care crede inca in mecanismul democratic al votului ca mod de influentare a vietii lor. Sint mult mai multi romani de stinga in tara decit cei aproximativ 2,5 milioane care au votat PSD+PC. Daca nu au votat, nu inseamna ca vointa lor nu exista sau ca interesele lor politice si de viata pot fi ignorate.

De fapt, cel mai clar se vede asta in programele Antenelor, in principal a Antenei 3. Pentru ca PC nu este un partid, priviti personaje concrete grotesti!, ci o platforma media pe care s-au sublimat argumentele stingii.

Cel mai usor, si incorect, ar fi sa spui ca discursul de acolo, nu se poate numi dezbatere pentru ca nu exista decit rarisim argumente opuse pe post, este rezultatul slugarniciei realizatorilor sau vedetelor. Cu citeva exceptii, nu e asa! Pur si simplu, acei oameni au vederi de stinga si au polarizat publicul lor, deloc putin dupa audiente. Este Romania care simte ca dreapta nu a rezolvat mare lucru in domenii precum infrastructura nationala, in sistemul public de educatie sau de sanatate. Cind Traian Basescu vorbeste despre nevoia de intelectualii de stinga, el greseste, pentru ca acestia exista. Ion Cristoiu este un intelectual de stinga. Bogdan Teodorescu este un analist cu vederi de stinga, se vede asta si in cartile lui, unul dintre putinii care poate explica pe intelesul oamenilor miscarile de pe scena politica. Cristian Diaconescu, PSD, este un politician cu program si discurs european.

Toti acesti oameni reprezinta o linie de gindire. Chiar si Mircea Badea, care e un show-man, nu un analist, materializeaza in virulenta retoricii lui frustrarile romanului neputincios in fata sistemului birocratic. Ale romanului care nu crede in cultura succesului, pentru ca de atitea ori el s-a dovedit gaunos si construit ocult in acesti 18 ani de la Revolutie.

Mie nu-mi place ceea ce se intimpla la Antena 3.  Si nu ma refer neaparat la tipul de argumentatie, care e deseori axata pe atacuri la persoana, pe mistouri si pe un nihilism aprioric, ci la lipsa rationamentelor contrare majoritatii vorbitorilor. In noaptea alegerilor, Mugur Ciuvica a fost trecut imediat in  plan secund, doar pentru ca sustinea ca PSD+PC nu poate face singur guvernul, chiar si cu un virtual 37%, care pina dimineata s-a erodat. Ca si cum, cit timp nu mai cuvinta anti Basescu, Ciuvica nu mai e de folos Antenei 3. Asa se si explica faptul ca Realitatea TV, unde vorbeau toate partile,  a fost lider de piata pe toate televiziunile pe momentele de dupa exit poll-uri, cu peste 50% audienta in plus fata de A3.

Dar asta nu inseamna ca ignor publicul rezonant al A3 si care are dreptul ca interesele sale politice de stinga sa fie exprimate, ca si cele ale publicului de dreapta.

Un mic popas la Traian Basescu. Rezultatul votului e proba ca nimeni nu poate conduce de unul singur o tara, indiferent cit de bune ii sint intentiile sau cit de bune crede el ca ii sint deciziile.

Votantii PNL, 18% dupa ultimele numaratori, sint probabil oameni veritabili de dreapta, dar care nu agreeaza populismul presedintelui, starea conflictuala infinita, precum si lipsa unei preocupari explicite si consecvente din partea sa privitoare la temele dreptei. Electorii care au ramas linga liberali sint oameni care cred in conceptul de echipa si care stiu ca, tot subtiindu-si calitatea consilierilor si a prietenilor politici, un presedinte exprima neputina lui de a face bine sistemului politic si economic cu arme politice si economice. Singurele care i-au fost acordate prin Constitutie.

Acesti 18%, ca si o buna parte din restul electoratului, sint imuni la Teoria Misiunii Providentiale. Da, exista baroni locali si exista moguli mediatici si politici, da, exista retele oculte care vor sa subordoneze statul si ele trebuie barate, exista interese economice divergente ale diverselor parti ale tesutului social al Romaniei, logic pentru o democratie, dar nimic nu poate fi rezolvat de unul singur. Iata ce am senzatia ca au transmis romanii lui Traian Basescu, aducind dreapta la putere, dar intr-o forma pluralista, nu prezidentiala.

Comentarii (36)Adaugă comentariu

conspirationistul  •  1 decembrie 2008, 12:26

majoritatea romanilor sunt de stanga pt ca au trait zeci de ani intr-o tara de stanga,condusi tot timpul de un tatuc ! avem un singur partid de dreapta,pnl ( pt ca pdl este un partid cu radacini de stanga) dar care nu a fost capabil sa administreze tara asa cum trebuie,nu a stiut sa castige increderea oamenilor ( o parte din cele 18 % au fost luate datorita majorarii pensiilor,deci tot de la cei de stanga). iar raspunsul a fost dat de cele 60 de procente din populatie care nu s-a prezentat la vot.
acestia spun prin tacerea lor urmatoarele:” chiar nu vedeti ca nu se va schimba nimic ?”
ps
aliantele facute inainte vot sunt mizerii. aliantele tre` facute dupa vot.
ps la ps
cat de curand vei fi dat afara pt felul in care iti critici seful.

Cătălin Tolontan  •  1 decembrie 2008, 12:34

conspirationismul: dan voiculescu este patron, nu sef

Lucian  •  1 decembrie 2008, 12:42

Majoritatea intelectualilor sunt de stanga in tarile Europene.
Este in Romania o diferenta clara, majoritatea intelectualilor sunt de dreapta (din diverse cauze si sechele, comunismul fiind una dintre ele). Electoratul PNL (acei 18%) sunt in general oameni cu educatie peste medie (majoritatea din electoratul cu studii superioare – putin cei drept), cu un statut social mediu sau ridicat, tineri din orasele mari si „liberali” din tata in fiu.
Cine a castigat alegerile ? Clar PNL face cartile la guvernare.
Cine a pierdut ? PSD, pentru ca desi are cel mai bn scor, va face din nou opozitie.
Clar PC-PUR nu exista ca partid.

Costi Rogozanu » Blog Archive » Tolontan despre dreapta-stînga şi Antena 3  •  1 decembrie 2008, 12:51

[…] care nu caştigă din comentariu politic, care-şi asumă o distanţă. Aşa că m-a provocat textul lui Cătălin Tolontan despre alegeri, mult mai mult decît ale analiştilor de […]

fotbal  •  1 decembrie 2008, 12:59

nu cred ca pd l judeca scorul de azi ca pe un triumf, ci ca pe o alta baza de negociere. ai vazut ce imagine de neegalat a oferit aseara serpisorul uman pc fredonand pusca si cureaua lata. ma topesc dupa felul in care faci politica!

Codru  •  1 decembrie 2008, 13:04

bai, cat sa te mai tolereze si Felix? Pasesti pe gheata subtire, cum ar grai yankeul 🙂
bravo !

Vartosul  •  1 decembrie 2008, 13:11

Tolo, apreciez pozitia ta, mai ales ca te-ar putea costa in relatia cu domnul patron Dan Voiculescu. Despre care nu am aceeasi parere buna ca aceea pe care o am despre tine.

Chapeau bas!

dadan  •  1 decembrie 2008, 13:39

Gresesti in cateva puncte:
1. Ion Cristoiu nu e intelectual. E o fantosa.
2. Mircea Badea e show-man doar in jumatate din timpul de emisie. In restul, vezi postarea de mai sus.
3. PNL are 18% pentru ca a cazut in putul cu miere al pomenilor. Nu vad un om de dreapta sanatos si fara obsesii anti-Basescu care sa mai voteze PNL dupa ultimul an de guvernare.

In rest, ai dreptate. Dreapta nu trebuie sa se considere in paradis. Ceea ce se leaga de ce am zis la punctul 3.

Maruan  •  1 decembrie 2008, 14:09

Catalin, frumoasa analiza…
As vrea sa mai adaug si eu ceva legat de aceste alegeri care, pentru mine, sunt un eveniment de maturitate (sau macar asa imi place sa sper).
Nu mai avem majoritate la nivel de partid, nu mai avem fragmentarea cu partiduletze infime care sa joace carti mari, avem o distributie oarecum omogena a procentelor obtinute. Mai important, nici un partid nu a castigat alegereile (cel putin nu la nivel procentual). Toate astea spun ceva despre un pas mic, timid dar totusi insemnat spre maturizarea noastra.
Pe de alta parte, exista un castigator de context al alegerilor, si anume PNL. Contextul care-l face castigator este chiar (aproximativ) egalitatea de procente intre PDL si PSD. Pentru ca la noi nu se conduce organic, functional, ci pe baza de aliante si pentru ca tot la noi stanga se poate amesteca cu dreapta cand e nevoie de putere, PNL va deveni mireasa electorala extrem de curtata de curtezanii PDL si PSD. O situatie abjecta.
Marele perdant este de data aceasta UDMR. A intrat in parlament, dar locul si procentul il fac un aliat optional, nu indispensabil.
Cat despre PDL si PSD…stau sa ma intreb cat se vor certa pentru atribuirea primului loc si cat va trece pana isi vor da seama ca au o tara de guvernat. Sper organic, functional, pe baza de initiativa legislativa si pe vot rational. Dar in fine, e posibil sa fiu doar un mare naiv.
On va voir!

fia  •  1 decembrie 2008, 14:13

Tolo, pacat ca scrii asa putin despre politica. Mi-ar place sa citesc mai multe postari, poate chiar la un cotidian ( fie si JN)

Mitik  •  1 decembrie 2008, 14:21

F interesanta analiza si f corecta, riscanta insa, deja colegul Ciutacu a sarit la beregata dvs.

bravos amice

Z  •  1 decembrie 2008, 14:30

Wow! Frumos scris! Sper insa ca ai si varianta de backup la trustul Intact, pt cazul in care, in ciuda tuturor agumentelor de bun simt, patronatul va decide inlaturarea ta. Da, stiu teoria ta cu juranlistul care este mai degraba supus presunilor venite din advertising decat celor ale patronatului, insa din afara mie mi se pare un dans pe sarma ce faci tu in trustul Intact.
Mult succes!

TYLER DURDEN  •  1 decembrie 2008, 14:43

Jos palaria,trecand peste analiza concreta,pentru pozitia ta.Pozitie specifica unui biped,cu o coloana vertebrala adevarata.
Am comparat si eu aseara ceea ce se discuta si,mai ales,felul in care se discuta,pe Realitatea si pe Antena 3 si,auzindu-l pe Cristoiu spunand ca „Basescu a pierdut alegerile”,am ajuns la concluzia ca oamenii aceia un ramas incremeniti in proiectul anti-Basescu,incapabili sa uite,macar pentru o seara,adevaratul motiv al prezentei lor acolo.Am avut senzatia ca,si daca Basescu ar pierde intr-adevar,anul viitor,alegerile,la Antena 3 ar continua discutiile despre el si doi ani mai tarziu.E ca in filmul lui Kusturica,s-au inchis in studio si o vor tine asa,indiferent ce se intampla pe afara.
Cat despre Badea,am renuntat sa-l mai ascult dupa ce l-am auzit spunand ca Mircea Dinescu nu e poet,ca n-a mai scris nici o poezie de 20 de ani 🙂 Cum ziceam,tot pe blog-ul tau,si Mircea insusi m-a si citat,Badea e acum mai aproape ca niciodata de spagat.

Cătălin Tolontan  •  1 decembrie 2008, 14:48

dadan: dc ai folosit fantosa cu sensul propriu de marioneta, nu sint de acord cu tine. Ion Cristoiu nu e o fantosa, dupa parerea mea. Si nu discut aici faptul ca a influentat decisiv istoria presei libere din ro, care-i alta tema, ci faptul ca e un om care crede in opiniile sale si le argumenteaza. Nu e omul PSD+PC, pur si simplu are o gindire proprie de stinga, „sint ultimul comunist”, spunea el cu o doza de fortaj.

Cătălin Tolontan  •  1 decembrie 2008, 14:49

TYLER DURDEN, Z: multumesc!

cristian popescu  •  1 decembrie 2008, 15:23

Excelenta radiografie .
Multe astfel de luari de pozitie in continuare si succes profesional in cadrl trustului sau in afara lui.

Sky  •  1 decembrie 2008, 16:32

Nu mi se pare ca ai dreptate intrutotul,tocmai ca paradoxal si tie iti lipsesc argumente forte.

Oricine urmareste „Sinteza zilei”(si singur recunosti ca nu sunt putini) poate observa ca,chiar de prea multe ori IC face pe avocatul partii adverse.

La emisiunea de aseara lui i s-au mai adaugat si Mugur Ciuvica,dar si Mircea Badea si pe alocuri Bogdan Teodorescu . Asa ca era o oarecare „stabilitate critica” (de-ar fi si la alte emisiuni asemenea paritate )

Faptul ca emisiunile de pe A3 au asemenea audienta se datoreaza tocmai lipsei unor astfel de teme,nu neaparat de stanga,pe celelalte posturi TV,mult prea atente sau interesate de Basescu si ai lui .

Daca acum doar incomodeaza s-ar putea ca in curand , cu ajutorul unor bine intentionati ca tine sa dispara cu totul…Asa ca bucurati-va ! In curand veti auzi doar ceea ce va convine!

Marian  •  1 decembrie 2008, 16:37

Nesimtii de la Antena 3 iarasi au furat startul si au prezentat rezultatele exit-poll-ului cu 5 secunde inainte de ora 21:00. CNA-ul trebuie sesizatat pt. ca Antena 3 nu e la prima abatere de genul asta!

N-am votat « Internet is king. Despre www  •  1 decembrie 2008, 17:25

[…] de alta parte, invat din nou ce inseamna calitatea unui om citindu-l pe Tolontan aici, si nu pot decat sa ii dau dreptate si sa sper ca, in ciuda starii de ‘neterminare’ in […]

Vasile  •  1 decembrie 2008, 17:35

Ca de obicei ceva care merita citit de la Tolontan. Aveti curaj domnule Tolonat, jos palaria. Eu va tin pumnii 🙂

Sunt de acord cu o remarca a cuiva de mai sus, structura votantilor PNL nu prea bate cu ce ati gandit dumneavoastra. Doar un exemplu: PNL se pare ca a obtinut procente sensibil egale in mediul urban si rural: majorarile masive de pensii pentru 6 milioane de oameni si-au facut efectul.

Razvan  •  1 decembrie 2008, 17:41

exit poll, nu „pool”.

ioan timisoara  •  1 decembrie 2008, 17:43

foarte buna analiza Dle Tolontan.
Singura obiectie pe care o am e ca dupa parerea mea in Romania nu exista dreapta si stanga, iar toti analistii sau politicienii care vorbesc de dreapta sau de stanga se fac de ris.
In Romania exista numai cei care sunt la putere (si vor sa ramana) si cei care nu sunt la putere (si vor sa ajunga).
PDl-ul care in ultimele doua saptamani a lovit din stanga cu majorarea salariilor cu 50% in guvern nu poate fi un partid de dreapta. Iar psd-ul pretinde a fi de stanga dar este un partid de baroni locali.
In plus numai in Romania se pot admira fenomene ca schimbarea peste noapte cu 180% a doctrinei unui partid fara consecinte sau sanctiuni.

Mai adaug ca faptul ca pe langa cei care ar fi putut sa voteze si n-au facut-o, pentru prima data au fost milioane de romani in tara si in strainatate care ar fi vrut sa voteze dar nu au putut. Faptul unor milioane de romani le este luat dreptul de vot constitutional si pentru care au murit mii de oameni acum 19 ani este cel mai mare scandal.

P.S. sa nu credeti ca enervanta cescuta de cafea face reclama, din contra. As sugera sa o indepartati.

TheFly  •  1 decembrie 2008, 18:11

Domnule Tolontan, se pare ca l-ati suparat iar pe dl.Badea. Ma amuz cum din doar cateva cuvinte elegante il faceti sa-si dea arama pe fatza si sa va acorde atat de MULTA atentie! :)) Niciodata nu voi intelege ce pb. are la adresa dvs.

Cătălin Tolontan  •  1 decembrie 2008, 18:43

razvan: ai dreptate, scuze, am corectat

SAVI BRATESCU-din AMERICA,SUA,LOS ANGELES  •  1 decembrie 2008, 19:04

TREBUIE FOTBAL 100 ´%,fara politica,cel putin ca-n occident,ue si cel mult ca-n AMERICA.EURO FOOT VREA ,campionatul PRO LIGA 1 ROMANIA -DACIA,acum cu 18 cluburi,si maine cu 20 cluburi,deci 10 meciuri ,incluse in ue,europa ,euro-foot.ANGLIA UK,bbc,vrea sa transmita in direct toate meciurile din PRO LIGA 1 ROMANIA.ANGLIA UK,vrea si meciurile din pro-liga 2,ROMANIA,cu serie UNICA ,de cel putin 20 cluburi,deci 10 meciuri saptamanale sa fie cuprinse in programul de EURO_FOOT.ANGLIA UK VREA CAMPIONATUL DIN ROMANIA SA ANCEAPA PE CEL TARZIU 25 IUNIE,si propune cluburilor din ROMANIA 20,meciuri de debut ,prezentare FRATERNITATE,anglia uk-romania,bilaterale,in debutul campionatului.

Saitnoxis  •  1 decembrie 2008, 19:53

RESPECT Domnule Tolontan.
Este cea mai pertinenta analiza care am citito azi!

sandman  •  1 decembrie 2008, 22:17

„Mie nu-mi place ceea ce se intimpla la Antena 3”
De ce nu-ti dai demisia de la Mogul?
Sau esti o „conserva” in Trust cum a fost Andri Gheorghe?

Decebal  •  1 decembrie 2008, 22:45

Din pacate, in cei 18% ai PNL-ului se regasesc destul de multi, poate prea multi, pensionari si pensionare care sunt multumiti de pensiile marite. PNL-ul si-a schimbat partial bazinul electoral, datorita masurilor de stanga luate.

vlad  •  1 decembrie 2008, 22:51

d-le Tolontan, cred ca ignorati o categorie sociala importanta – ii ignorati pe cei care au o gandire de stanga dar nu pot sa voteze PSD pentru ca nu au incredere in personalitatile acestui partid si pentru ca le displace profund ce a facut acest partid pentru Romania. Cred ca sunt destui in aceasta situatie.

razvan  •  2 decembrie 2008, 1:14

intr adevar e ridicol ce se intampla la antena 3 in emisiune la -aia trei-cum zice un amic al meu…..totul se intampla din vina lui basescu ..cand a venit bendeac si a incercat sa spuna ca iliescu a adus minerii in bucuresti a fost acoperit imediat cu tot felul de file uri audio jenibile….

Chat Noir  •  2 decembrie 2008, 8:28

Am votat cu PNL-ul, dar ma uit des la Antena3 desi acum 4 ani eram lipit doar de Realitatea. Nu-mi plac acum foarte mult nici unii nici altii, dar Realitatea cu toti pupinii lor (mult mai gretosi decat cei de la Antena3) ma oripileaza. In rest respect opiniile dumneavoastra dar cred ca nu detineti monopolul adevarului absolut.
PS. Imi place, deseori, show-ul lui Mircea Badea. Nu-mi place atacul lui (prea virulent) la adresa dv. Mi-a placut ca pana acum ati fost destul de elegant in acest duel. Sanatate.

Daniel  •  2 decembrie 2008, 9:58

Felicitari! Ai exprimat exact ceea ce gandesc si eu si probabil multi dintre oamenii de-a dreptul ingretosati de subiectivismul (ca sa ma exprim elegant) „formatorilor” de opinie de la Antene. Nu simpatizez cu Realitatea, dar macar aia sunt de apreciat ca invita de fiecare data in emisiuni oameni cu idei atat pro cat si contra care dialogheaza constructiv, ceea ce nu s-a intamplat mai niciodata la Antena 3. Si-i mai apreciez pentru un lucru: niciodata nu i-am auzit facand vreo referire ironica la trustul concurent sau la angajatii sai, asa cum foarte des fac badea si ciutacu – pe care ii admir sincer, dar cand ii aud citind audientele (evident, atunci cand le sunt favorabile) sau fac referiri de-a dreptul jignitoare la adresa concurentei lor, ma determina sa schimb urgent programul. Citesc des comentariile tale si nu o data te-am apreciat pentru faptul ca reusesti sa fii obiectiv in marea aia de subiectivitate de la Antene. Succes!

Vladi Martinus  •  3 decembrie 2008, 21:51

Tolo, am aruncat o privire pe pseudo-blog-ul lui Badea, si am vazut ca se lua de tine intr-un articol. Sincer, citind articolul de fata, nu am inteles de unde a venit reactia lui total aiurea. Oricum, nu ma asteptam la mai mult de la un om ca el.
Ce zici despre Antena 3, Badea si „cei 3 magnifici” de la Sinteza Zilei este cat se poate de adevarat, sincer. Si Realitatea TV le-a cam dat o lectie despre ce inseamna sa ai o audienta cat mai mare: impartialitatea, oameni competenti printre invitati (care nu stau cu laptop-ul in fata in timpul emisiunii, ca sa pandeasca ce mai zice Basescu prin interviuri difuzate pe internet) si profesionalism.

stan  •  3 decembrie 2008, 22:16

Daca ar mai exista oameni ca dumneavoastra domnule Tolontan,ati punctat corect ceea ce se intampla la antena3,este pacat ca unii oameni nu tin la principii.

Mary  •  4 decembrie 2008, 18:04

Badea a reactionat corect la atacul dumneavoastra, va respect pe amandoi, nu in egala masura ce e drept. Un lucru am apreciat, sunteti elegant in „duelul” cu Badea, dar sa fie aparenta sau realitate ? Va deranjeaza sarcasmul si tupeul lui Badea, e lesne de inteles, sa fie ce va deranjeaza sau ce va doriti ? .. la fel si cu parerea despre A3 . Audientele nu le comentez pentru ca as aprecia cantitatea … apreciez mereu calitatea… niciodata nu luati in considerare interesele si cultura audientei … gloata intelege putin 🙂

Basescu = Voiculescu in privinta parerii despre ziaristi | Blog Oferta de Oferte  •  28 iunie 2009, 16:19

[…] Despre stinga si Basescu Aseara am […]

Comentariile sunt închise.