Agențiile de publicitate așteaptă amenzi de peste 1 milion de euro de căciulă! Publicitarii se apără invocînd mita

UPDATE2: După ce agențiile cercetate de Consiliu au reacționat, iată cum arată o opinie care le contrazice. E neatribuită și neoficială. ”The Group nu a făcut o plîngere la Consiliul Concurenței”, sună informația. Nu direct, desigur. Consiliul a aflat. ”Oricum, felul în care se apără agențiile care au organizat cartelul este neconvingător. Pentru că și pînă atunci au existat acțiuni de cartel/boicot din partea lor”.
Iar faptul că totul era un cod deontologic nu stă  în picioare, potrivit sursei, din două motive:

miercuri, 30 iulie 2014, 3:55

UPDATE2: După ce agențiile cercetate de Consiliu au reacționat, iată cum arată o opinie care le contrazice. E neatribuită și neoficială. ”The Group nu a făcut o plîngere la Consiliul Concurenței”, sună informația. Nu direct, desigur. Consiliul a aflat. ”Oricum, felul în care se apără agențiile care au organizat cartelul este neconvingător. Pentru că și pînă atunci au existat acțiuni de cartel/boicot din partea lor”.
Iar faptul că totul era un cod deontologic nu stă  în picioare, potrivit sursei, din două motive:

1. Codul deontologic a apărut mult după debutul scandalului.
2. Chiar și codul deontologic invocat a fost găsit inacceptabil de către Consiliul Concurenței pentru că ar fi fost impus celorlalte agenții neparticipante, și clienților.

The Group are în regulamentul intern interdicția fixată tuturor angajaților de a nu-și ataca verbal competitorii, de aceea evită comentariile pe temă.

UPDATE1: Într-o declarație pentru pagina de media, unul dintre cei vizați de ancheta Consiliului crește miza dezbaterii publice. Teddy Dumitrescu atrage atenția că agențiile doreau de fapt desenarea unui cod deontologic și că acesta era necesar inclusiv pentru că România continuă să fie restantă în reglementările specifice legate de mita din domeniul publicității. Practic, Dumitrescu aduce în discuție mita care circulă pentru cîștigarea pitch-urilor. Mita de la agenții către clienți. Și spune că genul acesta de lucruri i-a făcut să reacționeze, nu ca un cartel, după cum susține.

După doi ani de investigații, Consiliul Concurenței va anunța la începutul toamnei  sancțiunile în cazul unui presupus cartel pe piața de publicitate.

După o plîngere a grupului The Group (Zoltan Szigeti), Consiliul Concurenței a intrat în posesia emailurilor trimise între cîteva dintre cele mai mari agenții de media din România, care încercau să se înțeleagă în privința unei politici comune împotriva a ceea ce ele considerau a fi un adversar care nu juca după regulile pieței și le lua clienții folosind mijloace incorecte. În rezumat, ei își propuneau să nu mai participe la licitațiile unde concurau și agențiile controlate de Szigeti.

Echipa de investigare a Consiliului și-a terminat treaba și a trimis propriei autorități și celor cercetați concluziile în care recomandă sancționarea! Cum, potrivit unei descrieri din interior, ”Consiliul a aplicat, pentru cazurile de cartel, indiferent de industrie, amenzi care pornesc de la cel puțin4% din cifra de afaceri”, publicitarii se pregătesc pentru ce e mai rău.

Singura lor linie de apărare a rămas încercarea de a determina Consiliul să le aplice sancțiunea la comisioane, nu la cifra de afaceri. Mai clar: baza sancțiunii să fie veniturile lor efective și nu cantitatea de bani care le traversează de la clienți către furnizori.

Agențiile de media au cerut o amînare pentru audierea finală, care ar urma să aibă loc pe 28 august. Pentru companii de talia McCann, Zenith sau Starcom, lista e mai lungă!, dacă sancțiunea pornește de la 4% ea va însemna peste un milion de euro de fiecare agenție!

Comentarii (33)Adaugă comentariu

Kius  •  30 iulie 2014, 17:10

The One e o revista care se va inchide curand 🙂 Poate te referi la The Group.

Bombă în publicitate! Tolontan, despre amenzile pregătite pentru acuzaţia de cartel | Reporter Virtual | Portal  •  30 iulie 2014, 17:11

[…] Plângerea a fost depusă de grupul The One (Zoltan Szigeti), iar Consiliul Concurenței a intrat în posesia emailurilor trimise între cîteva dintre cele mai mari agenții de media din România, care încercau să se înțeleagă în privința unei politici comune împotriva a ceea ce ele considerau a fi un adversar care nu juca după regulile pieței și le lua clienții folosind mijloace incorecte. În rezumat, ei își propuneau să nu mai participe la licitațiile unde concurau și agențiile controlate de Szigeti, mai notează Tolo.ro. […]

cartel  •  30 iulie 2014, 19:13

CArtel este si la benzina!!!
De ce nu face statul nimic?!!
Pt ca se dau bani in campaniile electorale….

Mihai Rusu  •  30 iulie 2014, 19:37

Dupa ce am aflat „cauza pe rol” a Consiliului Concurentei, urmeaza sa cunoastem si „strategia” de vinzare a drepturilor TV de catre LPF!
Daca cumparatorii nu sunt „clean” atunci nu pot fi nici vinzatorii!

Cătălin Tolontan  •  30 iulie 2014, 20:53

1, kius: corect 🙂 am modificat, scuze!

Gabriel Bratu  •  30 iulie 2014, 22:18

Scuza-ma te rog, cred ca te-ai saturat cand postez la articolele tale, dar n-am de ales. Chiar am incercat sa pricep unde e problema, judecand exclusiv dupa ce ai postat tu. Si este o singura fraza care spune asta:

„le lua clienții folosind mijloace incorecte. În rezumat, ei își propuneau să nu mai participe la licitațiile unde concurau și agențiile controlate de Szigeti.”

Conform cu ce ai scris tu, rezulta ca acest Szigeti n-are de ce sa se simta pagubit, de vreme ce agentiile concurente nu mai participa contra lui la licitatii, nu ?! Cel putin, asta inteleg eu. Cine nu-si doreste sa fie singurul participant la o licitatie ?!
Poate problema exista, este reala si grava, dar din ce ai scris tu, eu personal recunosc ca nu pricep care-i baiul. Poate mai pui un update si explici mai bine.

Finca  •  30 iulie 2014, 22:35

Domnul acesta, inteligent de altfel, cu voce de veverita disney & alura d copil timid este intruchiparea raului din aceasta tara. Situatia este cel putin bizara, un om care a fost concediat de la sefia unei agentii de media, parte a celui mai mare grup d comunicare din lume, pentru acuzatii de grav este acum in postura de victima 🙂 Faptul ca nimeni nu isi mai aduce amite cum s-a inchis agentia respectiva pt o saptamana si cum in decurs de 6 luni a luat marea maj a clientilor si o buna parte din angajai ai a format media investment, parte din the group… Sa ne intelegem, clienti internationali care lucrau peste tot in lume cu ag respectiva mai putin in RO unde au decis sa se duca dupa acest domn acuzat grav omnicapabila nou infiintata Media Investment. Pe bune? :))

Dar viata e lunga si „smecheria” nu tine la nesfarsit, pentru nimeni.

ion din balon  •  30 iulie 2014, 22:40

Agentiile sa se pregateasca de proces, mai bine! Nici un ban nu trebuie dat la stat fara un proces…acum cine stie, pana se termina procesul, poate unele agentii nici nu vor mai exista juridic sub aceeasi forma :)) Orange si Vodafone nici acum nu au platit amenzile!

Cătălin Tolontan  •  30 iulie 2014, 23:01

7, finca: unele dintre lucrurile spuse de tine n-au intrat pentru ca se refereau la fapte neprobate.

Vreau sa explic: nu poti spune X fura sau X a ranit pe cineva sau X s-a imbatat si a condus. Ar fi o calomnie si nu e normal ca asta sa apara chiar si in comentarii. Multumesc!

Finca  •  30 iulie 2014, 23:30

N-am spus k a fost condamnat ci doar k a fost acuzat de astfel de practici. Sa fim seriosi, nu suntem la tribunal aici, suntem intr-o discutie in spatiul public despre niste lucruri care nu sunt insa familiare decat celor din industrie. Inca o data, concedierea lui Zoltan d la sefia MDS in 2005 nu a avut la baza criterii d eficienta in industrie. Iti aduci cu siguranta aminte, daca nu, poti consulta RECMA sau alte date disponibile, MDS derula atunci atunci aproape 40% din bugetele de media din RO. Un om care gestioneaza 40% dintr-o industrie nu este incompetent… Dar poate fi banuit de practici neortodoxe.

Cătălin Tolontan  •  31 iulie 2014, 0:05

10 finca: inteleg ce spui, dar nu e normal sa faci afirmatii publice in anonimat pe care nu le-ai face cu numele tau.

Poti spune Tolontan sau altcimeva e bou,e rau, poate fi banuit de practici neortodoxe, dar daca spui Tolontan sau altcineva a furat atunci cred ca e normal sa poti demonstra asta. Atita tot.

Finca  •  31 iulie 2014, 0:35

🙂 Adica, mi-ai da voie sa fac afirmatii calomnioase despre tine precum in exemplele tale (evident e o calomnie mult mai nerusinata sa spun k tu esti un bou decat sa spun k zoltan a fost demis de la MDS pe suspiciuni ….), as putea chiar face afirmatiile respective despre Zoltan daca m-as prezenta cu nume si prenume, dar cat timp nu vreau sa imi dezvalui identitatea si deci nu mi se pot imputa calomniile nu esti de acord. Am inteles si iti respect decizia.

Curiosul  •  31 iulie 2014, 1:22

Interesant ar fi sa aflam cum au intrat in posesia acelor mailuri 😉

Filbert  •  31 iulie 2014, 1:44

Daca spui de Tolontan ca e bou, inseamna ca n-a furat. Parerea mea! 🙂

max  •  31 iulie 2014, 8:12

@6. Gabriel Bratu: prin faptul ca boicotau licitatiile la care participa o anumita agentie, celelalte agentii le transmiteau un semnal clientilor de pe piata. Pentru agentia in cauza era bine sa participe singura la licitatie, insa clientul nu vrea sa se trezeasca cu o singura oferta pe masa, vrea sa aiba de unde alege. Practic, agentiile coalizate ii fortau pe clienti sa-l scoata pe respectivul individ de pe piata dupa sistemul „ori cu el, ori cu noi, toti ceilalti”.

SorinD  •  31 iulie 2014, 9:55

Scandalul a inceput de la o licitatie aranjata, care nu mai putea sa fie aranjata din cauza de lipsa de „contracandidati”. International, baietii de la RomTelecom aveau nevoie de oameni la licitatie. Ca asa se face international. La Romania se adapteaza…Oamenii s-au saturat sa se mai duca la oha la asemenea licitatii. Suparaciosii de la TheGroup si-au pus in miscare pilele si cei de la Concurenta au dat buzna in sediile frumoase, banoase si galagioase. Ar trebui sa se analizeze si de ce s-a facut putina curatenie la RTC atunci cind a inceput scandalul. Si de ce The Group e acuzata, printre rinduri, de tot felul. Nu in ultimul rind ar trebui, daca isi dau seama in ce secol traim, sa sparga abureala asta cu audientele de TV, care o sa moara in 2-3 ani, ca cine are bani si educatie nu prea o sa se mai uite la mizeriile de la TV. Cel putin pe hertiene.

Cătălin Tolontan  •  31 iulie 2014, 10:35

13, curiosul: consiliul concurentei are dreptul sa controleze computerele celor pe care ii investigheaza.

Sau te referi la cum a aflat The Group de coalizarea celorlalti si de mailuri? E o lume mica.

hotz  •  31 iulie 2014, 11:38

f. tare, ala da in stanga si-n dreapta, toata lumea stie, si sunt sanctionati ceilalti. Da, lumea e nedreapta, ne-o tot spun oamenii inteligenti de secole.

Gabriel Bratu  •  31 iulie 2014, 11:40

@15, max: mersi, acum e clar.

Andrei  •  31 iulie 2014, 14:31

Cătălin, te rog să-mi explici că eu nu înţeleg, în calitate de cititor al acestui blog, cine câştigă şi cine pierde(cu toate că pe post de pierzător cred că este statul român)

radu  •  31 iulie 2014, 15:58

Poate ar trebui sa explici unde e problema: daca nu apar agentii in pitch, inseamna ca e ceva subred la mijloc, iar sefii cei mari de peste hotare ii pedepsesc si ii controleaza pe sefii cei mici din Romania. Ca altfel, nimeni nu s-ar supara ca nu vin agentiile in pitch.

smallpox  •  31 iulie 2014, 16:09

Nici nu mai poti sa spui adevarul de atata deontologie si echidistanta: agentiile se saturasera sa fie chemate sa faca figurtie la niste licitatii aranjate dinainte; d-aia au si zis „du-te tu nene singur, daca toti ti-ai facut deja pasii, si lasa-ne pe noi in pace”. Au facut pasul in fata ca la ofsaid.

Si pentru ca l-au lasat in ofsaid la o licitatie de a iesit halimai, omul s-a razbunat cu o plangere. Atata tot.

Cătălin Tolontan  •  31 iulie 2014, 17:49

20, andrei: dintr-un cartel pierde, prin definitie, consumatorul care primeste conditii si preturi mai proaste decit ar rezulta printr-o concurenta fair.

In cazul concret lucrurile sint incurcate si unii dintre cititori/comentatori le-au rezumat OK, din perspectiva lor, ceea ce e natural.

Ion  •  31 iulie 2014, 19:09

In momentul in care esti chemat sa faci figuratie la o licitatie, tu ca si companie mare nu te poti face de ras.

Asta presupune sa aloci macar 2-3 saptamani niste oameni si resurse pentru a te prezenta cum trebuie, chiar daca stii ca vei pierde. Acelor oameni trebuie sa le explici de ce au pierdut licitatia si sa-i pastrezi motivati sa mai participe la inca una, si la inca una….

Sorin  •  31 iulie 2014, 19:12

Lucrurile trebuie privite si din alta perspectiva: pe langa investitia de resurse, o agentie media se expune intr-o licitatie in fata clientului, furnizand acestuia acces la know-how-ul propriu (knowledge, idei, tool-uri, studii de caz). Evident, nu exista o remuneratie din partea clientului, cel putin nu in Romania.

Daca licitatia are un castigator banuit/cunoscut in avans, decizia rationala a oricarui jucator economic e aceea de a-si proteja „bunurile” proprii (in acest caz timpul oamenilor, care pot neglija temporar alti clienti, dar mai ales know-how-ul de care vorbeam anterior).

Nae  •  31 iulie 2014, 20:11

Ori definiția e greșită, ori dacă e corectă, aici nu e vorba de cartel. Vorbim de companii care prestează servicii B2B și dacă ele au făcut un Gentleman’s Agreement, singurul lucru care poate fi afectat e bottom-line-ul unei companii — care nu lucrează cu publicul.
Mai pe românește, nu suferă nici statul, nici consumatorul, ci doar un alunecos pe care nu-l halește nimeni din piață. Nothing to see here, move along.

Cătălin Tolontan  •  1 august 2014, 10:12

26, nae: cum ar fi daca trei companii de audit financiar ar exclude-o pe a patra? Putem estimape baze rationale ca pretul va creste si ca, in final, consumatoru sufera.

Iar Consiliul Concrente nu se ocupa strict de consumator, ci si de piata in sens larg. Daca si in cazul B2B jocul e incorect, tot malformare de piata se cheama si totul se varsa in final la consumator, oricum.

25, florin: inteleg ce spui, dar aveti mijloace sa va rezovati problema. Acesta este considerat ilegal de catre Consiliu.

finca  •  1 august 2014, 12:26

CC ar trebui sa actioneze si preventiv. Ar trebui sa inteleaga motivele pentru care s-a ajuns aici, motive clar expuse mai sus de cei din industrie, si sa sanctioneze si practicile anti-concurentiale precum licitatiile cu castigator stiut. Mai mult, DNA se poate implica aici iar cei afectati de acest „modus operandi” ar trebui sa apuce calea asta.

LIVIU  •  1 august 2014, 16:37

DOMNULE TOLONTAN…….IUBESC FOTBALUL ROMÂNESC AŞA CUM E EL.SLAB,PROST,DAR E AL NOSTRU.UNDE NAIBA SĂ MĂ IA SĂ-L VĂD LA TELEVIZOR.CÂND DOMNULE TE LEGI DE ACEST SUBIECT?VREAU SĂ VĂD FOTBAL ROMÂNESC,SUNT PATRIOT,SUNT ROMÂN,UNDE DOMNULE,UNDE?AM RDS,POT SĂ MĂ UIT LA DIGI 1,2,3,DE POMANĂ.NU MAI ESTE RUŞINE ÎN ŢARA ASTA DOMNULE?CÂND VIN COPII MEI DE DINCOLO,SPUN CĂ ACASĂ E CEL MAI BINE.DAR DACĂ NICI UN MECI DE FOTBAL ROMÂNESC NU POŢI VEDEA,MI-E DEJA RUŞINE ŞI SCÂRBĂ.VALORILE NOASTRE MORALE SE REZUMĂ NUMAI LA BANI,DOMNULE TOLONTAN?MI-E RUŞINE,DAR MAI MARE MI-E SCÂRBA.1 MECI DE FOTBAL ROMÂNESC,PÂNĂ ŞI PLĂCEREA ASTA NU O MAI AVEM………..CU RESPECT

Update la update  •  2 august 2014, 9:53

Update 2:15: cautati interviul Lianei Mihai ca sa vedeti de ce n au voie angajatiiThe Group sa aiba opinii, de orice fel si despre oricine, concurent sau aliat. Pt cine nu stie, Liana Mihai este esaluonul doi in The grup, managing director al OMD Romania, parte a The Group.
Pe de alta parte cand pleaca din grup angajatii mai vorbesc :)) unul acum vreo 5-6 ani se lauda la o partida de fotbal cu baietii ca a mutat un client de 20mil de euro la Media Investment la numai o luna dupa ce a trecut din pozitia de client service la Media Investment in echipa de marketing a numitului client de 20mil. 🙂 si culmea, e la fel de actuala aceasta mutare in contextul cartelului. 😀

CrisPres Organizatia agentiilor de publicitate ia pozitie in privinta investigatiei Consiliului Concurentei referitoare la mai multe agentii de media – CrisPres  •  7 august 2014, 20:30

[…] o decizie finala urmand sa fie anuntata in cateva luni. Recent, Catalin Tolontan a reluat informatia pe blogul sau, precizand ca sfarsitul verii – inceputul toamnei va fi o perioada decisiva in acest sens si […]

inspectorii Concurenței propun sancționarea agențiilor de publicitate  •  21 august 2014, 20:48

[…] de o reclamație a patronului agenției The Group, Zoltan Szigeti. Conform jurnalistului Cătălin Tolontan, Inspectorii Consiliului au primit emailuri schimbate de șefii altor mari agenții de publicitate, […]

Robert  •  22 august 2014, 5:51

Ai avut dreptate…http://selectnews.ro/oficial-inspectorii-de-concurenta-propun-sanctionarea-agentiilor-de-publicitate/

Comentează