Medici de la Salvare: ”Pile care nu sînt cazuri sociale sînt duși cu ambulanța în străinătate pe bani negri”. Alis Grasu: ”Transporturile sînt făcute la cererea Ministerului Sănătății și cu aprobarea DSU”

Șoferi și doctori susțin că au fost puși de directoarea Alis Grasu să transporte pacienți ”din familia unui multimilionar, un mare avocat, un procuror și o persoană din conducerea unei mari firme private” deși nu erau nici urgențe și nici cazuri sociale

joi, 29 septembrie 2016, 1:40

 

Investigație de Mirela Neag, Răzvan Luțac, Marius Mărgărit și Cătălin Tolontan

 

”E timpul să se afle adevărul despre Ambulanță și să nu plătim noi, medicii, cazul Gyuri Pascu, iar conducerea să scape cu toate murdăriile pe care le face aici!”, spune un doctor.

Declarațiile de azi prin care conducerea îl sancționează pe medic au stîrnit reacții în Ambulanță.

”Medicul nu poate face dovada consimțământul pacientului pentru a nu fi internat. Acest caz va fi trimis către Colegiul Medicilor pentru a se vedea dacă nu este vorba și de malpraxis.În al doilea rând, au fost găsite nereguli în utilizarea truselor medicale pe care le avea echipajul la dispoziție” Alis Grasu, directorul Ambulanței

Ieri, cînd Gazeta a aflat despre prima ambulanță, trimisă la ora 3:26 la Gyuri Pascu și care i-a pus diagnosticul de ”atac de panică”, de fapt ziarul căuta altceva.

De cîteva luni, gsp derulează o investigație despre situația din Ambulanța București-Ilfov.

Potrivit unor mărturii din interior, confirmat de documente oficiale publicate de Gazeta Sporturilor pe 7 iulie 2016, instituția condusă de directoarea Alis Grasu a atribuit un contract de 2 milioane de euro pentru reparat mașini unei firme al cărui patron e prieten cu băiatul familiei Grasu.

Mai mult, banii plătiți de cetățeni pentru serviciul de urgență au fost folosiți pentru a acoperi creditul luat de firma privată de reperat mașini.

Conducerea a recunoscut contractele și le-a considerat normale și legale.

În ultima perioadă, ziarul urmărea confirmarea unor mărturii ale angajaților ambulanței care  susțin că ”din ordinul directorului Alis Grasu, ambulanța face transporturi în străinătate pe bani negri, pentru pacienți cu pile, în general oameni bogați sau cu mare influență”

”Este complet în afara legii să transformi ambulanța de 112 în taxi medical pentru oamenii care-și permit să-ți dea ție niște bani la negru plus să achite motorina și diurna” Angajați ai Ambulanței București Ilfov

Dialogul cu medicii și șoferii din Ambulanță s-a purtat la jumătatea lunii iulie 2016.

Pe 18 iulie am și trimis, oficial, întrebări pentru Ministerul Sănătății. Veți vedea răspunsul.

Imediat cum am expediat adresa la Ministerul Sănătății, cineva de acolo i-a comunicat lui Alis Grasu că ziarul caută informații despre transporturile de pacienți în străinătate.   În aceeași seară de iulie 2016, directorul a fost la Ambulanță și a cerut documentele ”ca să vadă care-i acoperirea în acte”, conform surselor.

”Da, m-am uitat pe documente pentru că mi s-au cerut de la Ministerul Sănătății situația acestor transporturi. De altfel, Ministerul Sănătății știe foarte bine despre aceste transporturi, care se fac la cererea sa și cu aprobarea Departamentului pentru Situații de Urgență”, a declarat ieri ziarului directorul Alice Grasu.

În ultimele două luni, am continuat verificările și discuțiile cu oamenii din Ambulanță.

”Tot ce face conducerea Ambulanței în aceste zile e să arunce vina pe medic. Iar protecția de care se bucură Alis Grasu vine inclusiv din acest gen de transport privilegiat” Doctor de la Ambulanța București-Ilfov

Astăzi publicăm povestea acestor transporturi speciale și răspunsul autorităților.

Doar primele două întrebări sînt puse surselor ieri, după moartea lui Gyuri Pascu. Restul discuției cu sursele datează din iulie. Azi am obținut și reacția detaliată a lui Alis Grasu, directorul Ambulanței.

Șofer pe Ambulanță: ”Sîntem puși să facem aceste transporturi care pot fi ușor depistate pentru că drumul cu GPS-ul pînă la graniță nu poate fi șters. Apoi, GPS-ul se întrerupe”

-Ați decis să dezvăluiți publicului lucruri din Ambulanță. De ce?
După cum v-am spus încă de acum două luni, de când a venit Alis Grasu ca șefă anumiți șoferi de încredere, selectați de directoare, fac transporturi externe cu pacienți. Acești pacienți fie sînt duși la tratament în străinătate, fie sînt aduși de acolo. Înțelegem că ați folosit timpul ca să confirmați ceea ce v-am zis. Acum vedem cum, în cazul Gyuri Pascu, directoarea aruncă totul pe medic, spunînd că ”actul medical este 100% răspunderea medicului” și că astea sînt resursele. Păi dacă resursele nu sînt puse să facă lucruri pentru pile, poate că rămîn mai multe pentru pacienți, nu?!

-Ce v-a deranjat atît de mult în reacția conducerii Ambulanței la cazul Gyuri Pascu?
-Felul în care a înțeles să se apere, ideea comunicată publicului că ce poate face ea?! Ambulanța a ajuns loc de afaceri private asta s-a întîmplat și acest lucru demotivează oamenii și pune în pericol pacienții.

-În ce fel se fac transporturile despre care vorbiți? Și de ce le numiți secrete?
-Tariful perceput este, de exemplu, la o Ambulanță de tip C, 2.000 – 3.000 de euro. Sînt secrete pentru că un om obișnuit nu știe de ele. Traseele mașinilor nu pot fi justificate. Iar banii se dau cash direct la directoare, fără ca șoferii sau eventualul asistent sau medicul însoțitor să îi vadă.

”Întrebarea mea publică este următoarea: știe un pacient obișnuit din România că poate să folosească Ambulanța publică pentru a fi transportat în străinătate? Nu știe, pentru că nici nu e legal! Ambulanța e concepută ca serviciu să fie folosită pe teritoriul României. Toate cazurile speciale se rezolvă pe sub mînă!” Șofer din Ambulanța București-Ilfov

-Cine sînt beneficiarii?
-Oameni cu bani și influență. Unul dintre primii cinci avocați ai României. Cineva din procuratură. Tatăl unui multimilionar. Pila unui șef de mare companie privată din România care are influență la stat. Sînt cîteva exemple. Ce fac ei? Apelează la un serviciu al statului, pe care-l plătesc mai puțin decît ar plăti o ambulanță privată. Numai că ambulanțele publice nu au voie să facă transporturi decît dacă sînt urgențe sau cazuri sociale. Două cazuri cred că au fost sociale din cele pe care am fost puși să le transportăm!

13 transporturi speciale au fost făcute în ultimii trei ani, potrivit lui Alis Grasu

-Care sînt țările unde dumneavoastră și colegii ați făcut transporturile?
-Grecia, Germania, Italia, Austria, Turcia, Grecia, Bulgaria. La AKH din Viena s-a mers de mai multe ori. Ultimul transport de care știm a fost făcut în luna iunie a acestui an. Destinația a fost Szeged, Ungaria.

-Și cum se justifică în acte?
-Asta nu știm noi, vă dați seama. Noi sîntem puși să le facem. Uneori, ni se dă diurnă, alteori nu. Mai luăm un ban sau nu, depinde de caz. Cine le acoperă și cum, nu știm. Oricum e ciudat pentru că majoritatea mașinilor noastre sunt dotate cu GPS, care se întrerupe la ieșirea din țară. GPS-urile noastre merg pe GSM și noi n-avem roaming tocmai că nu sîntem prevăzuți să facem aceste curse. Cum se justifică diferența de kilometri care apare din momentul ieșirii din țară și momentul întoarcerii în țară? Aceste probleme pot fi ușor de depistat din fișele de parcurs ale șoferilor  și mașinilor.

”Oricine ia fișele de transport ale ambulanțelor pentru aceste transporturi speciale poate vedea din GPS că mașinile merg pînă la graniță și apoi traseul se întrerupe. Drumul pînă la graniță nu e nici el trecut în fișă că nu e vreun transport intraspitalicesc normal” ”Dacă cineva vrea, va descoperi repede. Iar sistemul 112 e conceput ca să nu poată fi șterse înregistrările cu GPS-ul mașinilor. Doar STS ar putea să le modifice, dar oricîți prieteni are doamna Alis Grasu nu cred că face cineva din STS asta!” Angajați ai Ambulanței București Ilfov    

-Încă o dată, de ce nu e totul legal?
-Cum să fie legal? Ambulanța este un serviciu strategic! Dacă se ocupă cu transportul peste granițe să dea un anunț public! Ca să beneficieze orice român. Dar asta evident că nu e posibil. Pentru că există un anumit număr de mașini care trebuie să rămână pe poziții în cazul unei calamități, accident colectiv etc. Orice ambulanță care părăsește municipiul București înseamnă o ambulanță în minus care să răspundă apelurilor de urgență. De altfel, Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București nu decontează transportul.

-Și nu există și situații în care s-au făcut legal?
-Doar în cazuri de accident colectiv, cunoscute de toată lumea. Cum au fost cele de la accidentul grav din Muntenegru (autocarul răsturnat în râpă) și Colectiv. Vă rog frumos, nu vă mai faceți că nu înțelegeți! Nu la aceste cazuri ne referim. Ne referim la cele păstrate în secret pentru public, care nu are acces la acest serviciu.

40 de ore durează un transport dus și întors secret pînă la AKH Viena, spital unde aceste drumuri sînt cele mai multe, potrivit celor care au fost puși să le facă

Medic: ”Am dus un pacient care nu necesita asistență medicală”

-Ne puteți relata un caz de transport special pe care să-l fi însoțit dumneavoastră, ca medic?
-Am fost pus să duc în Occident un pacient care nu necesita asistență medicală, nu era un caz grav. Acest transport reprezintă un serviciu medical la negru, este un Taxi 112. Ca să le justifice pe hîrtie, colegii mei șoferii primesc ore suplimentare, că au mai făcut o tură suplimentară.

-Și mai apoi?
-La întoarcere adus din altă țară o pacientă aflată în stare critică; era vorba despre o femeie a cărei familie nu mai putea suporta costurile de spitalizare la o clinică privată din capitala Austriei și a decis să o aducă în țară.

Și nu e normal să o fi adus dacă era în stare critică?
-Nu, pentru că pacienta nu părea a fi un caz social, de familie săracă.

Cum ați decontat?
-Nu am văzut bani, nu am identificat modul în care erau plătite serviciile. A trebuit să dormim o noapte pe drum. Am venit cu toate facturile de acolo (hotel, vignetă, autostradă etc) și le-am predat la Ambulanța București spre decontare.

-Și cum ați fost recompensați de către conducere?
-Nu am primit diurnă pentru acest transport, nici eu și nici șoferul, ci doar ni s-au plătit orele suplimentare.

-A fost singurul transport?
-Nu. Eu am făcut mai multe. Astfel de transporturi se fac frecvent.

”Pe vremea sa, de cîteva ori pe săptămînă Nicolae Bănicioiu era în biroul lui Alis Grasu. Sub ministeriatul lui la Sănătate s-au făcut cele mai multe transporturi speciale” Angajat al Ambulanței București-Ilfov

Reacția autorităților: Casa spune că nu decontează aceste transporturi, iar Ministerul precizează că pentru Ambulanță ”aria de competenţă este, în principiu, stabilită în limitele teritoriului naţional”

Contactată de ziar, Casa de Asigurări pentru Sănătate a Municipiului București a precizat că ”Finanțarea serviciilor de ambulanță se asigură din bugetul de stat și nu din fondul de asigurări sociale de sănătate”. 

Întrebat în ce condiții un cetățean român poate solicita un transport în străinătate cu ambulanțele publice, Ministerul Sănătății a întrebat Departamentul pentru Situații de Urgență și a primit următorul răspuns:

”Transportul medical asistat reprezintă una dintre misiunile principale de asistenţă medicală reglementate în competenţa serviciilor publice de ambulanţă din România, astfel cum rezultă din prevederile art. 112 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Misiunile de transport medical asistat în afara graniţelor tării (inclusiv de repatriere) se desfăşoară în cazuri umanitare sau în cazuri în care salvarea vieţii pacientului depinde de tratamentul primit într-un alt stat, pentru a asigura cetăţenilor beneficiul efectiv al dreptului la ocrotirea sănătăţii, respectiv pentru a asigura îndeplinirea obligaţiei fundamentale a statului de a garanta accesul la asistenţa medicală necesară, în conformitate cu  prevederile art. 34 din Constituţia României, republicată.

Ţinând cont de faptul că serviciile publice de ambulanţă sunt finanţate integral de la bugetul de stat, conform art. 100 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, precum şi de faptul că finanţarea acestora are în vedere desfăşurarea activităţilor în aria de competenţă care este, în principiu, stabilită în limitele teritoriului naţional, costurile implicate de deplasările executate în afara teritoriului naţional (de la trecerea graniţei până la  reîntoarcerea în ţară ) sunt suportate de către pacient.

Aceste costuri reprezintă contravaloarea combustibilului consumat şi, după caz, a costurilor implicate de necesităţile de cazare sau de diurnă legală a echipajului, calculată conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi şi obligaţii ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificările şi completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile art.62 alin. (2) din Legea nr. 500 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, sumele astfel rambursate de pacienţi se fac venit la bugetul de stat.

În acest sens, precizăm faptul că, în situaţia unor  cazuri extrem de grave sau în cazuri sociale, în care pacienţii se află în imposibilitatea suportării costurilor, transportul medical asistat se poate desfăşura şi fără rambursarea  cheltuielilor”.

Alis Grasu: ”Noi le recomandăm oamenilor să meargă la firmele private, dar unii nu-și permit”

Discuția cu directorul Ambulanței începe printr-o întrerupere.

Sună telefonul.

agerpres_8910124 Alis Grasu

Alis Grasu ascultă amabilă și apoi răspunde: ”Ambulanța publică nu este un mijloc de transport pe bani”. 

Apoi se întoarce către ziarist: ”Un pacient dorea să-și plătească drumul între două spitale din țară la cererea lui”.

Chiar despre asta este dialogul. Cum și pentru cine a ajuns ambulanța publică un mijloc de transport pe bani, de vreme ce oricum îl plătim, dar nu ca să fie taxi.

– Doamna manager, este adevărat că Serviciul Ambulanță București-Ilfov oferă servicii de transport asistat medical în afara granițelor țării?
– Da, dar foarte rar și numai cu acordul Departamentului pentru Situații de Urgență la cererea Ministerului Sănătății sau în cazuri de pacienți care trebuie repatriați. Dar repet, sunt foarte rare.

– Cât de rare?
– De exemplu, în ultimii trei ani, în jur de 13.

– Noi avem informații că sunt mai multe. De exemplu, doar în acest an s-au efectuat cel puțin șase astfel de transporturi.
– Știu de cazul din Szeged.

– Au mai fost în Bulgaria, la Geneva și în Turcia.
– Din Bulgaria am adus o familie care a suferit un accident rutier.

-Spuneți că aceste cazuri vă vin de la Ministerul Sănătății. Cum?
-Prin adrese. Sau de la DSU, care le aprobă. Sau au venit oameni care au depus cereri aici, la secretariat, la noi. Noi le recomandăm oamenilor să meargă la firmele private, dar unii nu-și permit.

”Niciodată nu m-a interesat starea materială a pacienților. Nici măcar numele lor. Nici vorbă să iau bani!” Alis Grasu, director Ambulanța București

– Angajați ai Ambulanței ne-au mărturisit că aceste transporturi au început să fie făcute din 2005, dar s-au înmulțit din 2010.
– Până în 2013, Ambulanța a avut venituri proprii, chiar cinci milioane de euro, și ne-am permis să oferim aceste servicii pentru cazuri umanitare sau sociale. Din 2013, de cînd am trecut la Ministerul Sănătății și nu mai avem venituri proprii, pacientul suportă cheltuielile cu cazarea și motorina din străinătate. Noi nu avem tarife.

-Susțineți că e vorba de cazuri umanitare sau sociale. Angajați ai dumneavoastră ne-au spus că doar două dintre ele au avut acest caracter, majoritatea implicând pacienți cu venituri mari! Oameni de afaceri, avocați.
– Eu nu am vorbit niciodată cu pacienții, nu știu cine sunt. Cu unii am vorbit la telefon pentru a stabili cu echipa puncte de comunicare. Atât. Iar să știți că în cazul Gyuri Pascu medicul a făcut erori pe care Comisia de Disciplină a Ambulanței le-a sancționat. Și am trimis cazul către Colegiul Medicilor. Unde e eroarea managerială?

”Văd că urmăriți să găsiți o eroare managerială. În cazul Gyuri Pascu nu am nici o vină, nu a existat nici o eroare managerială” Alis Grasu, director Ambulanța București

Doar două cazuri au fost umanitare

Surse din interiorul Ambulanței București-Ilvov susțin că au existat și două cazuri umanitare: un angajat de la stația de Ambulanță din sectorul 3 a suferit un infarct și a fost transportat la o clinică în Germania pentru că se impunea un transplant de cord. „Din păcate, acesta a murit. Al doilea caz este un copil de la Cluj care avea nevoie de transplant de plămâni”, au spus sursele.

 

Citește și alte dezvăluiri despre Ambulanța București: 

CUPRINS: AICI ai toate capitolele din investigația GSP în Sănătate

Comentarii (70)Adaugă comentariu

Dan1968  •  30 septembrie 2016, 0:25

Catalin fii tare ca astia se pun pe tine.Sa fii sanatos sa nu ai nevoie de doctor.

Ioana  •  30 septembrie 2016, 1:25

Socant! Felicitari pt investigatie! Continuati! Si sper sa fie tot mai multi jurnalisti de investigatie!

sundance kid  •  30 septembrie 2016, 4:38

Romanii sunt cu tine. Mai ales stramutatii dezradacinati . Domniile lor au si alte prioritati nu numai serviciul salvarii ci si autostrada Transilvania . Au nevie de servicii occidentale mai ales pentru sarbatoriile religioase cind vin pentru ignat sa isi viziteze rudele . Problema ce mai mare rami n banii . Dinsii contribuie la PIB - ul tzarilor gazda unde s-au stramuatat zica-se temporar !! In rest in 2 luni de acum incolo se pregetesc pentru votul electronic sa le hotareasca cu grija si mari emotii viitorul romanilor care nu si-ar parasi tzara nici morti .

Munteanu Mirela  •  30 septembrie 2016, 7:44

Calugarul de care vb madam Grasu avea asigurarea de sanatate platita???? Jaful PSD de la revolutie incoace.....mie scarba ca traiesc in tara asta.....

Flora UK  •  30 septembrie 2016, 8:44

Incredibile marturisirile acestea ....D-le Tolontan ,sa dea D-zeu sa nu aveti probleme medicale in viitorul apropiat ,daca se poate niciodata Daca au nevoie de bani ( cine nu are ? ) sunt alte moduri in care poti face rost . Ca de exemplu ,caritate . Am ramas profund impresionata cand membrii unei asociatii de caritate pentru Air West-Midlands Ambulance au batut din usa in usa , cerand ajutorul populatiei ,datorita taierii de fonduri . Simplu , ca buna ziua . Fiecare banut conteaza ...Donez lunar o anumita suma si de cate ori vad pe cer o un elicopter cu inscriptia Ambulantei ,simt asa o multumire sufleteasca stiind ca contribui si eu din putinul meu ,la salvarea de vieti . Totul e sa vrei ,d-le Tolontan si sa tratezi egal pe cei aflati in nevoi , indiferent de rasa, orientare sexuala sau alte diferente ...Din pacate in Romania se trateaza in functie de marimea contului ,in majoritatea cazurilor si uite asa oamenii isi pierd increderea in institutii ....iar atunci cand cineva vine cu o idee buna ,nu gaseste sustinerea necesara ....si poti sa ii condamni ,oare ? Pestele de la cap se impute ....

Ada  •  30 septembrie 2016, 9:00

Sa nu ne amagim sau sa amagim pe altii, jaf a fost sub toate guvernarile!

Vlad  •  30 septembrie 2016, 9:23

Buna ziua, Apreciez munca facuta de dvs si investigatiile, si poate se vor schimba unele lucruri in bine, dar poate ar trebui sa ne gandim ca s-ar putea intampla lucruri mai putin placute in sistemul medical- sanitar, si cand spun asta ma gadesc la privatizarea acestui sistem, caz in care intr-adevar doar persoanele cu venituri mari isi vor permite sa beneficieze de ajutor medical. Personalul medical din Romania e foarte bine pregatit si apreciat in afara granitelor, dar conditiile si salariile ii opresc sa isi faca munca bine. Oare nu cumva prin munca dumneavoastra grabiti privatizarea totala a acestui sistem? Atunci va fi mult mai rau pentru populatia Romaniei! Va multumesc si articole cat mai bune in continuare

una fara facultate  •  30 septembrie 2016, 9:46

domnisoara Flor UK, si cam cit ii ia unui apelant la 999 sa povesteasca totul despre pacient?istoricul bolii, medicatie, simtomele actuale?cam 10 minute nu?si daca nu au ambulanta in zona, traficul e asa ca in bucuresti si mai trebuie sa intre si pe o strada cu masini parcate si pe o parte si pe alta si deabia se strecoara, cam cat timp ii ia unui echipaj sa ajunga la acel pacint?A, si sa mai stii ceva, la noi paramedic inseamna altceva, nu consulta, acorda doar primul ajutor.

una fara facultate  •  30 septembrie 2016, 9:53

Oare nu cumva prin munca dumneavoastra grabiti privatizarea totala a acestui sistem? Atunci va fi mult mai rau pentru populatia Romaniei! Asa este, VLAD,acum mi s-au deschis ochii.ASTA VRETI DOMNULE TOLONTAN,SA SE PRIVATIZEZE AMBULANTA DE STAT SA PUTETI BENEFICIA DOAR VOI CEI CU BANI DE SERVICII MEDICALE,IAR NOI CEI DE RIND....DUMNEEU CU MILA.avea dreptate baietelul Dumneavoastra, "Lasa tata medicii sa isi faca treaba".

una fara facultate  •  30 septembrie 2016, 10:11

domnule Tolontn cum adica ca ziarist nu interveniti?pa atunci sa imi spuneti si mie casunt asa...mai nestiutoare,de ce acuzati in lipsa de probe/ asta e munca de jurnalist? sa involbureze apee,sa provoace scandaluri? sa induca oamenii in eroare?Ati uitat ce ati facut tot cu amaratii aia de la ambulanta care muncesc 12 ore si nici nu apuca sa manince, lunile trecute ca au facut nu stiu ce contract ilegal si de fapt TOTUL S-A DOVEDIT A FI O MARE MAGARIE, TOTUL ESTE LEGAL, NU AU INCALCAT LEGEA. Legea moralitatii cred insa ca o cam incalcati dumneavoastra, cu tot respectul, bagand pe toti in aceeasi oala cu laturi.Vreti sa mergeti director la ambulanta?Sau ce urmariti cu denigrarile astea?

Schlosser  •  30 septembrie 2016, 11:12

Cred ca autorul articolului, ca si intervievatii, nu au înteles principiile functionarii sistemului de asistenta medicala. Otto von Bismarck l-a invetat si implementat în Germania, iar Romania l-a importat tocmai pentru ca este cel mai performant. Obama l-a folosit si el ca model pentru proiectul lui! Legat de transpotul bolnavilor (ca parte a sistemului de asistenta medico-sociala) trebuie înteles ca plata lui este efectuiata de Casa de Asigurare de Sanatate, pentru cei asigurati, daca transportul este aprobat de ea. Ea este cea care hotaraste, pe baza criteriilor pe care le detine. Casele de asigurare (de stat sau private!) au criterii proprii (care pot fi diferite). "Transportatorul" trebue sa primeasca banii de undeva asa ca are nevoie de o garantie, o aprobare de la asigurator. Daca pacientul este în stare sa suporte costurile transportului o poate face. Pacientul are dreptul sa-si aleaga institutia unde vrea sa fie tratat. Si acesta este un principiu "bismarckian"! Ce rost are toata tevatura acestei pseudoinvestigatii jurnalistice daca pacientul suporta cheltuielile transportului? Este acelasi lucru ca si în asistenta medicala cu plata. Eu as recomanda oricarei Statii de Salvare sa ofere asemena servicii. Oferta poate fi diferentiata în functie de gradul de urgenta, de nivelul de asistenta necesara în timpul transporutlui, de mijlocul de transport s.a.m.d. Bani "negri"? Banii n-au culoare asa cum n-au nici miros. Eu as face orice pentru a transfera cât mai mult din acesti bani în ruginitul sistem de sanatate din Romania.

Dacul liber  •  30 septembrie 2016, 11:53

Grasu a comentat ca o precupeata, "pai ce doreati sa-i lasam sa moara in strainatate"? Cum alege madam Grasu sau ministerul cine traieste si cine moare? DAR PE NOI, CEI DIN ROMANIA , CUM NE LASATI SA MURIM CU DREPTURILE NOASTRE CU TOT? Am avut de-a face cu ambulanta , NICIODATA nu a venit fara sa se impotriveasca, totdeauna a trebuit sa insist de mai multe ori, iar cazul era grav, grav, pacientul putea sa moara.Am transportat pacientul cu autobuzul pe distante de 150 km timp in care avea ameteli si era cianotic (albastru la buze si la maini).Nu le-a pasat cum l-au externat si l-au trimis acasa fara salvare, desi a platit o viata asigurari de sanatate. Numai Dumnezeu l-a salvat si credinta mea ca el (tatal meu) nu moare in momentul acela.Pana la urma sistemul a invins si l-a eliminat pe cale naturala...Conform unui director economic de la CNAS , cand aproba dosarul lunar de tratament, a comentat deranjat BANI ARUNCATI DEGEABA. Asta cred in realitate cei din ministerul sanatatii, daca nu-s neamurile si prietenii lor, nu merita sa aprobe dosarele, parca ar da din banii lor. VA ROG SA NU VA LASATI IMPRESIONAT DE SMIORCAIELILE MEDICILOR SI SA DEMASCATI MAFIA DIN SISTEMUL MEDICAL, toti romanii castiga putin si muncesc pana crapa, chiar si Gyuri spunea cand a avut atacul cerebral, ca a muncit zi si noapte.Toti romanii au salarii mici cu exceptia politrucilor, dar asta nu inseamna ca trebuie sa-si faca munca de mantuiala.Poate ca sunt oameni fara loc de munca si care neavand pile sa intre in sistem ar face-o mult mai bine, fara spagi si pe aceiasi bani.Mi-e greata de pupatul *** pe care il practica moderatorii TV si de campaniile desantate pentru transplant, de exemplu sau pentru donare de sange. Pentru pacientii de rand, procedura inscrierii la transplant NU E TRANSPARENTA. Fara bani nu iti spune nimeni ce si cum sa faci. La fel si cu sangele si medicamentele, cine spaguieste primeste. NU E NORMAL, sistemul e putred si ei numesc *** EROI si practicanti ai unei nobile meserii.Ei vor respect? M-am dus la medici CU RESPECT intotdeauna, dar se pare ca EI MA ASTETEPTAU CU BANI.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Me  •  30 septembrie 2016, 12:08

Din punctul meu de vedere, al unui simplu cetatean platitor de taxe sunt deacord cu tine Catalin. Lumea trebuie sa stie ce se intampla si sa i-a deciziile care le vrea dar nestiind iei decizii poate bune poate proaste, dar in nici un caz in cunostinta de cauza. te sustin. Multumesc

Elena  •  30 septembrie 2016, 14:02

Felicitări dl. Tolontan.. Sistemul sanitar e la pământ, si la Maramureș, Baia Mare.. Atâta timp cât managerii sunt numiți in funcții pe criterii politice, sune de bani, pe nepotisme, pe alte relații ( nu vreau sa afirm ce fel de relații, se înțelege...) doar ptr a ajunge intr-o funcție si ulterior asa ziși manageri angajează pe bani etc.. Ex La Baia Mare, oare cum au ajuns manageri de spital TBC - Höfer, Spitalul Municipal-Pintea, Ambulantă -Micle, Spitalul de contagioase -Chereches.. Faceti o investigație si o sa vedeți .. cum au ajuns aceste zise doamne, peste noapte mari manageri si câți bani au făcut din aceste funcții..

Flora UK  •  30 septembrie 2016, 16:52

@fara facultate .....Meseria pe care o am ma face sa intru in contact cu cei de pe Ambulanta chiar foarte des si credeti-ma ca nu dureaza 10 minute ,daca cel de la dispecerat pune intrebarile exacte.( standard sun )care sunt incluse automat in reteaua lor .Punand intrebarile exacte ,usurezi atat munca celor de la Ambulanta cat si celui care suna ( de obicei plange,este speriat,panicat ) : Nume, adresa , motivul ,starea in care se afla,istoricul medical (succint ,) daca e pe un tratament medicamentos si totul dureaza cateva minute . Totul se face ...profesional ,d-na( d-ra). Referitor la Paramedici( DOI INTOTDEAUNA) dau primul ajutor si folosesc echipamentul medical din dotare ,isi iau meseria in serios ,pt ca raspund cu semnatura si orice umbra de indoiala, de neglijenta atarna greu la dosar si ii poate costa viitorul. Plangerile se iau foarte in serios ,credeti-ma. Sa te fereasca D-zeu sa ti se intample asa ceva ,aici . La cazul Pascu , daca e sa te iei dupa legislatia britanica ,zbori de tot din sistemul medical . Poti sa ai 20 de ani de vechime., nu conteaza . Daca tu, ca si cadru medical iti faci meseria serios si aplici corect protocolul nu ai probleme . Cat priveste timpul de sosire , drumuri ...aici nu comentez . Am comentat doar ceea ce priveste partea de protocol , legislatie, (obligatii, responsabilitati ).Daca credeti ca au procedat corect ...O D-ne !!! Atat spun ,nimic mai bun . Eu cred ca exista legislatie buna si in Romania ,dar din pacate nu se aplica cu sfintenie ,tocmai datorita pedepselor aproape inexistente in caz de neglijenta medicala . Training, discutii, intalniri legate de locul de munca ar fi fff bune in toate domeniile . Si aici vorbesc din experienta mea profesionala . D-na( d-ra) ,in momentul in care preiau tura ,stiu ca raspund cu jobul de persoanele pe care le am in grija si la sfarsitul turei dupa un tean de hartii pe care trebuie sa le completez ,mai am si responsabilitatea de a preda verbal,situatia fiecarui pacient ....De ce in Romania ,cadrele le medicale, auxiliare , fac front comun si incearca sa acopere greselile unui coleg de-a lor ,fara sa se gandeasca la prejudiciul adus familiei aflalte in suferinta si mai ales la prejudiciul institutiei cu care a semnat un contract ? Ma intreb asa ,retoric . Nu de alta ,dar va vad ,tare revoltata de comentariul meu ...si nu ar trebui ...O zi buna si ....sanatate

Liana  •  1 octombrie 2016, 9:30

Tocmai am urmărit pe You Tube emisiunea ”Sinteza Zilei” din 29 septembrie. E clar că acești colegi medici care au acum funcții de management în sistemul public de sănătate (d-nele Grasu și Pop și d-l. Arafat) încă nu știu că nu sunt patroni pe bucățica lor din sistem. De zeci de ani funcționează acest mod de conducere în sănătate și mă bucur că vă străduiți să clarificați câte ceva. Eu ca medic vă susțin și vă rog să nu fiți afectat de ostilitatea vexată și amenințătoare a acestor persoane. E tipică în sistemul medical. Noi medicii obișnuiți ne-am confruntat cu ea și o cunoaștem bine. Chiar dacă nu înțelegeți prea bine sistemul medical, înțelegeți extrem de clar nedreptatea din sistem și aveți mare dreptate. Ca și caracter sunteți cu 10 clase deasupra lor.

Sorin Craciun  •  1 octombrie 2016, 17:32

Stimati cititori de comentarii, imi pare rau dar sistemul UPU din Romania este la pamant. Nu atat ca dotari sau oameni: medici si asistente. Ci menralitate!!! Am trait si eu caz concret la Iasi acum 2 ani. Am sunat la salvare de 3 ori. Breazu langa Iasi. Pacientul cazuse de la inaltime. Intrebre de la dispecer salvare: e constient pacientul? Raspunsul meu: da. Raspunsul dispecerului: asteptati la intrare in BreZu ca vom veni. N-a mai venit nimeni. Dupa mai multe apeluri promisiuni desarte. Am dus omul la spital cu o masina particulara. Acesti oameni care spun ei ca se numesc medici de urgenta sau asistente trebuie executati public. FARA MILA! Sunt criminali de drept comun! Chestiile cu salariile sunt apa de ploaie. Nu i-a obligat nimeni sa se faca medici sau asistente! Executati cu totii!! Sunt niste lasi si criminali. Mergeti in sala upu de la spitalul Spiridon din Iasi si vedeti ce siktir au pe fete acesti oameni din sistemul sanitar! Nu le convin salariile? Sa plece frate nu sa omoare oameni!!!

Ioana  •  2 octombrie 2016, 10:17

Nu stiu cat adevar este in documentarea d-voastra. Dar este ceva,altfel nu ati fi nebun sa va lansati in anchete si afirmatii! E absolut trist ce se intampla si revoltator: din moment ce este ambulanta publica si decontata de CAS inseamna ca trebuie sa deserveasca absolut pe oricine,fara preferinte materiale si pe raza ei de actiune(B-If cazul de fata). Se pare insa ca sistemul romanesc de sanatate este pur si simplu la pamant si nu neaparat din cauza lipsei de cadre medicale ci din cauza atitudinii lor. Cred ca de la cel mai mic grad(sofer de ambulanta,femeie de serviciu etc) pana la cel mai inalt(manager,sef de sectie etc) toti vor bani in plus! De juramantul lui Hipocrate au uitat toti! Toti asteapta CEVA! E trist si e mortal la propriu din pacate. Si nu vad sa se rezolve nimic. Mai degraba te rogi sa nu ai nevoie de medic... :(

georgica  •  2 octombrie 2016, 13:43

Unde e Parchetul in ecuatia asta,ma intreb?Transporturile au fost ilegale indiferent cine le-a cerut sau cine le-a avizat cu incalcarea legii,asta poate sa o spuna orice jurist.Sunt curios daca se va face macar o ancheta,pana acum vad numai tacere la organele competente.Dupa incadrarile aberante din ultimii ani ,initial crima cu premeditare in cazul Colectiv sau ucidere din culpa la ministrul de interne de pe timpul motociclistului mort in misiune iti cam pui intrebari.Si Grasu nu stiu ce mai asteapta cu demisia,viseaza frumos daca crede ca nu va fi demisa.

una fara facultate  •  4 octombrie 2016, 13:39

mai nea Sorin Craciun, sau ma rog un fel de Tolo,***ca vad ca ai un ghimpe pentru sistemul asta .Am uitat, esti de la Iasi.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Comentează