Niciun transplant de ficat la ”Sf. Maria” în 2017! Date oficiale: “Donatorii în România au scăzut la o treime față de 2016”. De ce familiile nu mai oferă organele?

Înainte de a vă formula propriul răspuns, să ascultăm ce spun specialiștii

miercuri, 12 aprilie 2017, 7:05

45 de donatori de organe, în moarte cerebrală, au existat în aceeași perioadă a lui 2016, la nivelul întregii țări

16 familii de donatori și-au dat acceptul, în toată România, pentru a li se recolta organele, de la începutul lui 2017

 

De Mirela Neag, Răzvan Luțac și Cătălin Tolontan

Povestea transplantului de plămâni de la ”Sf. Maria” lasă urme neașteptate.

Chiar spitalul doctorului Narcis Copcă e unul dintre locurile unde pacienții așteaptă vremuri mai bune.

Narcis Copcă, directorul de la Spitalul Sf. Maria

Aici, 10 oameni stau pe listă, dar nu s-a mai făcut niciun transplant de ficat în 2017!

Asta chiar în anul în care spitalul a aplicat pentru extinderea programului și la plămâni, ceea ce nimeni n-a reușit până acum în România.

La ”Sf. Maria” operează echipa de la Fundeni

”Sf. Maria” intră în 2014 în Programul național de transplant de ficat, ca al doilea centru, după Fundeni.

”Profesorul Irinel Popescu mi-a trimis o cerere oficială prin care a semnalat că Fundeniul, pe atunci singurul centru pentru transplantul de ficat, riscă să nu mai facă față pentru că depășise 100 de cazuri operate pe an. Și am găsit soluția adăugării centrului de la Sf. Maria, unde a operat, practic, tot echipa de la Fundeni”, povestește Victor Zota, coordonatorul național al Agenției Naționale de Transplant.

Acesta e un lucru mai puțin cunoscut: la ”Sf. Maria” operează tot echipa de la Fundeni.

”Colegii de la anestezie s-au împărțit în două, iar noi, chirurgii, am făcut slalom între cele două spitale”, confirmă Doina Hrehoreț, unul dintre cei doi chirurgi de la Institutul Fundeni pe care Irinel Popescu îi prezintă drept urmașii săi.

Ea și colegii ei au operat la ”Sf. Maria”.

”Am vrut să facem ceva pentru România deși nimeni nu ne dădea nicio șansă să facem aici un centru de transplant”, explică Narcis Copcă, directorul de la ”Sf. Maria”.

Doctorul Hrehoreț își amintește cu acuratețe.

35 de transplanturi în trei ani, zero în 2017

Doina Hrehoreț a continuat să facă transplanturi și la Fundeni, și la ”Sf. Maria”.

Doina Hrehoreț, chirurgul de la Fundeni și membru în echipa care a operat toate cazurile de la ”Sf. Maria”

Doctorul Hrehoreț a fost mâna a doua a operației atunci când a venit și profesorul Irinel Popescu și mâna întâi când a condus ea însăși operația de la ”Sf. Maria”.

”În 2014 am avut la Sf. Maria 17 operații. În 2015, 9 operații. În 2016, 9. Ultima intervenție a avut loc în decembrie 2016. În 2017, nici una” Doina Hrehoreț, chirurg Spitalul Fundeni

De ce nu s-a mai făcut niciun transplant de ficat de patru luni la ”Sf. Maria”?

Mai ales în condițiile în care Narcis Copcă se zbate pentru a realiza aici primul transplant de plămâni din România.

Iar platforma de transplant, adică sala de operație în sine, aparatele, o bună parte din medici, anesteziștii de pildă, este aceeași.

Există, evident, specialiști și o tehnologie medicală dedicate pentru plămâni, dar majoritatea infrastructurii medicale e comună pentru ambele tipuri de transplant.

Ce se petrece la ”Sf Maria”?

Răspunsul nu se întrezărește simplu.

”Stilul lui Copcă a făcut unii oameni să plece”

”Narcis Copcă este o personalitate complicată, un om orgolios și compulsiv”, îl descrie pe director unul dintre medicii de la ”Sf. Maria”.

”Din cauza comportamentului său, în ultima vreme, directorul Copcă a pierdut câțiva chirurgi și asistente foarte bune, chiar din zona blocului operator”, confirmă o altă sursă.

Oameni din spital susțin că au apărut chiar neînțelegeri între Narcis Copcă și Irinel Popescu, ”omul a cărui echipă a operat, practic, toate cele 35 de cazuri de la Sf. Maria”.

”Nu este adevărat. Narcis Copcă nu și-ar fi permis așa ceva cu mine”, surâde profesorul Irinel Popescu.

Și continuă: ”Nu s-a mai operat la Sf. Maria pentru că a scăzut numărul de cazuri de la Fundeni și facem față fără probleme”.

Irinel Popescu, omul care acum 20 de ani a început transplantul hepatic în România. Primul caz reușit a fost în 2000

Copcă: ”Eu și profesorul Irinel Popescu vom reintra în sală”

”Mi-aș fi dorit, într-adevăr, pentru doamna Doina Hrehoreț să fie numită șef de clinică la Sf. Maria, dar înțeleg că acolo postul e ocupat”, spune șeful de școală de la Fundeni.

De cine e ocupat postul de șef de clinică chirurgicală de excelență de la Sf. Maria, specializată în transplant?

”De către domnul Copcă”, explică Irinel Popescu.

”Exclus ca eu să afirm vreodată ceva negativ despre Irinel Popescu!”, zice și Narcis Copcă.

”Pentru mine, rămâne unul dintre cei mai mari chirurgi pe care i-am întâlnit. Eu și profesorul Irinel Popescu vom intra împreună în sală din nou pentru cazurile de transplant la plămâni”, spune directorul de la ”Sf. Maria”.

Narcis Copcă e un om obișnuit să decidă. El este, simultan, la ”Sf. Maria”:

”Narcis Copcă a dat acum câteva zile comunicate de presă în care numele său apare în comunicatele pentru viitorul transplant de la plămâni imediat după doctorul Igor Tudorache, de la Hanovra. Ne-am crucit! E cam mult, totuși!”, spune un medic de la Sf. Maria la adresa managerului său.

”Doctorul Copcă a fost realmente mâna a doua”

Pe de altă parte, mitul că ”managerul Copcă își inventează o carieră de chirurg fără niciun merit” nu se confirmă dacă discuți cu cei care operează împreună cu el.

”Doctorul Copcă a fost realmente mâna a doua atunci când eu am fost mâna întâi”, spune, ferm, Doina Hrehoreț.

”Să fii mâna a doua la un transplant de ficat nu e un lucru pe care să-l poată face un rezident, ca să vă dau un exemplu”, adaugă ea.

”Ca manager nu ai timp să operezi și Copcă e manager de 18 ani. Însă, deși s-a ocupat de management, unde am mari obiecții la ce a făcut, nu pot spune că Narcis Copcă e un chirurg care să nu știe să opereze”, explică un alt medic, care a plecat din ”Sf. Maria”.

”Transplantul de plămâni merită făcut, dar nu așa!”

”L-am văzut pe Copcă participând la operații pe pancreas. În privința priceperii pur medicale a managerului, adevărul e pe la jumătate. Nu e nici un impostor, dar nici un chirurg care să poată fi șef de clinică. Asta e corect de spus, chiar dacă eu nu am niciun motiv să-l apăr”, confirmă doctorul care a plecat de la ”Sf. Maria” după ce relația cu directorul s-a răcit irevocabil.

”Pe de altă parte, vreau să fim onești cu oamenii: transplantul de plămâni merită făcut în România. Dar nu așa cum se dorește acum. Dacă ai o școală fără condiții și prost condusă, nu desființezi noțiunea de școală. Faci una nouă sau o refaci!”, explică același medic, care acum practică în altă parte.

Până atunci, de ce nu se mai operează transplant de ficat la ”Sf. Maria”?

Asta chiar în anul în care se pregătește transplantul de plămâni?

Narcis Copcă vrea să devină nu doar managerul, ci și unul dintre medicii care să participe la premiera deceniului în medicina românească.

Agenția de Transplant: ”Donatorii sunt la o treime față de anul trecut!”

Meritele, ideile și conflictele s-au personalizat atât de mult în România încât e greu să mai dibui faptele.

Dar adevărul e că fenomenele sunt mai puternice decât orgoliile.

Cifrele mari indică tendințele.

Numărul transplanturilor din România a scăzut dramatic, orice criteriu statistic ai folosi.

Iar scandalul din jurul transplantului de plămâni e doar una dintre cauzele invocate de medici, coordonatori și autorități ca să explice deficitul de organe.

Victor Zota, coordonatorul național al programului de transplant (sursa: Doctorul Zilei)

”Donatorii sunt la o treime față de anul trecut! Îmi vine pur și simplu să plâng! Anul acesta avem 16, anul trecut aveam 45. Asta după ce, acum trei ani, eram campionii Europei la creștere”, își manifestă stupoarea medicul Victor Zota, coordonatorul Programului național de transplant.

Centrele locale cu tradiție în recoltări de organe conturează același tablou de criză.

”La Oradea avem 4 donatori în 2017, în condițiile în care în 2016 erau deja 15 donatori până acum!”, mărturisește Carmen Pantiș, medic ATI și coordonator de transplant la Spitalul Județean din Oradea.

Copcă: ”Oamenii sunt neîncrezători pentru că nu e clar cum se face lista de transplant”

Așa cum e folosită în acest articol, matematica donatorilor indică persoanele, nu organele.

12 transplanturi de ficat a realizat ”Fundeniul” în 2017

În general, de la un om în moarte cerebrală se recoltează mai multe organe și țesuturi.

Regula de fier e implacabilă.

Donori mai puțin înseamnă transplanturi mai puține.

Narcis Copcă pune scăderea numărului donatorilor pe seama ”unei deficiențe legislative”.

”Nu e clar și transparent cum se alcătuiește lista de transplant și, de aceea, oamenii sunt neîncrezători”, zice el.

Ca un nou intrat în domeniu, face asta din 2014, Copcă este critic la adresa trecutului: ”Asta n-a înțeles ministrul Voiculescu. Faptul că noi, la Sf. Maria, n-avem nici o legătură cu eventualele vechi nereguli și probleme din transplant”.

”Doctorul Deac a pus piedici transplantului pulmonar”

Managerul de la ”Sf Maria” susține că neîncrederea erupe azi și între medici, nu doar între pacienți și sistemul de transplant.

”În 2016 a apărut o schismă între Radu Deac, președintele Autorității de transplant, și Victor Zota. Doctorul Deac a pus piedici transplantului pulmonar crezând că Victor Zota are un aranjament sau ceva cu noi, la Sf. Maria!”, se înfurie Narcis Copcă.

”E nevoie să schimbăm ceva în transplant! Noi, cei de 40-50 de ani, să ne salutăm corifeii și să mergem mai departe, dar transparent și într-un stil nemțesc” Narcis Copcă, manager ”Sf. Maria”

Irinel Popescu: ”Riscul pacientului crește dacă scade numărul operațiilor”

Diminuarea donatorilor are consecințe pe care specialiștii le descriu cu amară siguranță științifică.

Când operațiile scad, probabilitatea de reușită coboară și ea.

”Există documentată la nivel mondial o legătură clară între numărul de operații dintr-un spital și rata de succes”, afirmă profesorul Irinel Popescu.

”Ca să vă dau un exemplu. O clinică specializată care face 100 de transplanturi poate avea o rată de eșec de 10%, iar una care face doar 10 operații se poate confrunta cu o rată de insucces de 20%”, spune fondatorul transplantului hepatic din România.

”În plus, să aștepți mai mult pe listă înseamnă să ți se deterioreze starea sănătății. Asta conduce la o operație mai dificilă, atunci când are loc transplantul”, prezintă o altă fațetă și chirurgul Doina Hrehoreț.

Am primit mai mulți plămâni din Europa decât am donat

Coordonatorul Victor Zota adaugă la lista efectelor negative: ”E în pericol predictibilitatea pe care o putem oferi pacienților. Când numărul de donatori coboară la o treime într-un an, nu mai știm cam cât e nevoie să aștepte pacientul sensibil. Și atunci, oamenii, pe bună dreptate, vor cere ministerului să apelăm la organe din străinătate”.

Ceea ce se întâmplă, de mai mulți ani, cu pacienții români care au nevoie de transplant de plămâni.

Românii fac transplantul pulmonar, plătit de stat cu 120.000 de euro, la AKH Viena.

Unde, în ciuda retoricii populiste care propune o aritmetică a organelor, nu suntem pe minus, ci pe plus!

La fiecare plămân recoltat în România și trimis în străinătate, trei pacienți români operați la AKH Viena au beneficiat de plămâni recoltați din alte țări: Belgia, Olanda sau Germania.

Ce s-a fisurat în România de scade numărul de donatori?

”Încrederea!”, răspund, la unison, medicii care discută cu familiile.

Ziarul a vorbit cu doctorii care încearcă să obțină acordul rudelor.

Pentru că ei știu cel mai bine cum sună acceptul și refuzul și ce s-a schimbat în ultimii ani în psihologia familiilor îndoliate.

Cazurile pe care le descriu sunt tulburătoare.

Urmarea în ziarul de mâine.

Save

Save

Save

Save

Comentarii (43)Adaugă comentariu

Excludere  •  12 aprilie 2017, 7:30

Cum sa mai doneze romanii organe,cand un medic cere mii,zeci de mii de euro pentru un organ?pai noi donam ca altii sa se imbogateasca pe carca noastra?

Cătălin Tolontan  •  12 aprilie 2017, 7:31

@Excludere: nu exista documentate cazuri de vinzari de organe sau de cumparari de locuri pe lista. In schimb exista documentate mii de cazuri de vieti salvate. Nu spunem ca nu sunt probleme si, poate, chiar bani implicati. Dar principiul transplantului este bazat pe incredere si compasiune si, probabil, ca ambele au inceput sa ne lipseasca. Ganditi-va si la acest lucru, va rugam.

spinoza  •  12 aprilie 2017, 7:32

Cu respect d-le Tolontan dar asta-i un ziar de sport! Nici nu mai citesc continutul articolelor. Puneti pe-o foaie toate stirile extrasportive si livrati-le celor care doresc sa le parcurga.

Iulian  •  12 aprilie 2017, 7:33

@Spinoza: Nu te supara, scrie gsp.ro sau tolo.ro? Fiind blogul propriu, poate scrie ce doreste. Si despre extraterestrii si religie daca vrea. Este adevarat ca este promovat pe gsp.ro dar este o diferenta totusi. Si chiar de ar fi pe gsp.ro...te tine cineva sa intri sa citesti? Care este problema? Nu te poti abtine sa nu intri? Ai lasat comentarii si in paginile de imobiliare de pe gsp? Ma indoiesc.. Nu vrei sa citesti, nu intri. Ignori. Este simplu.

Ramona  •  12 aprilie 2017, 8:13

Se pare ca fostul ministru al sanatatii a zgandarit un mare cuib de viespi,cerand un control la spitalul sf.Maria asa ca e normal ca "micul Dumnezeu" sa devina furibund cand cineca il intreaba ceva despre "clinica lui".

Cătălin Tolontan  •  12 aprilie 2017, 8:14

@Ramona: nimeni nu crede ca adevarurile pot ramane ascunse. Azi, de pilda, publicul afla o mica fapta, dar relevanta: pe 2017, din diverse motive, la Sf Maria nu s-a facut nici un transplant de ficat. Iar toate cele 35 au fost operate de echipa de la Fundeni. Nu e o acuza la adresa nimanui, e un fapt incontestabil pe care publicul larg nu-l cunostea. Dupa cum nu stiam nici unul dintre noi ca s-au redus la o treime donatiile de organe de la inceputul lui 2017 fata de aceeasi perioada a lui 2016.

Vlad  •  12 aprilie 2017, 8:29

Pentru cei care zic ca se îmbogățesc doctorii de pe urma organelor lor.... Ce dracu va mai interesează ca oricum sunteți morti, dacă poți salva o viata... fă-o, nu te gândi la bani

haudinamo  •  12 aprilie 2017, 9:13

Cine sa se mai complice cu transplanturi ca in ziua de azi risti sa te trezesti cu un organ de fcsb-ist de la fecesebeaua bucuresti. Cine stie ce reactii adverse da, incepi sa afisezi coregrafii pentru echipele adverse.

Kyro  •  12 aprilie 2017, 9:22

@Cătălin Tolontan Exista cazul lui Arsinel (protagonistul reclamelor Catena) care la varsta lui a sarit toata lista pentru un transplant de rinichi. Cel care trebuia sa il primeasca initial a fost trimis acasa din spital fiind pregatit de operatie...

Hacker, politist texan  •  12 aprilie 2017, 9:30

@Tolo Cum adica nu exista niciun caz in care s-au cumpărat locuri pe lista de transplant? Ati auzit vreodată de Arșinel?

Antonio  •  12 aprilie 2017, 9:40

Sant f. curios sa citesc continuarea. Dvs. dle Tolontan abordati dpdv material , emotional si institutional. Folositi statistici acolo unde e vorba de vieti de oameni . Important e aspectul criminal , mai precis multele cazuri in care "potentialii" *** . La fel multele cazuri in care se induce situatia de necesitate transplant , pentru a se mari cererea. Exista tehnici "medicale" pentru aceste 2 directii . Si in ambele cazuri "casa " castiga ( nu e vorba de casa de asigurari) . Procurorii tac, legistii scriu "moarte naturala" iar media vorbeste de "statistici" . RO a fost in perioada 1990-2010 o piata ieftina pentru colectarea de organe ( mai ales prin celebrul "acord prezumat" ). *** . E mai profitabil pentru cei ce pun mana pe "pacienti" si ii transforma in cobai decat sa ii transforme in donori ! De asta a scazut piata "ofertei" de donori -- pentru ca a devenit mai rentabila criminala piata a "ofertei" de cobai !

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Catalin  •  12 aprilie 2017, 9:45

Ok, salvează vieți, dar e normal ca doctorul Irinel sa taie si sa spânzure? Alți medici nu au dreptul sa salveze vieți, doar dumnealui? In spitale este o mafie. Sunt operate doar cazurile cu șanse de reușită de peste 60%. Restul, or au pile, relații, cunoștințe, or sunt trimiși acasă sa moara in liniște. Baietii ăștia in halate albe au mai multă putere decât judecător. Oamenii ridica telefonul si suna la parlamentari, sefi din Poliție, SRI. O buna parte din ei chiar sunt ofițeri SRI, pentru ca altfel nu se explica puterea uriașă de care dispun. Au vile uriașe, câțiva zeci de mii de euro pe luna din șpăgi dar tot nu se satura. Le place rolul de Dumnezeul spitalului. Va rog sa mai cercetați. Nu degeaba oamenii refuza sa mai ofere organele apropiaților. Au fost cazuri si in afara când oameni aflați aparent in moarte cerebrala, si-au revenit miraculos, iar medicii ii Zorescu pe apropiații lor ca sa li se cedeze organele... Parca prea mulți bani si interese ascunse sunt aici si acoperă compasiunea si încrederea. Cercetați si veți avea surprize uriașe. Eu nu-i mai consider îngeri de mult timp pe acești mercenari in halate albe...

Andrei F  •  12 aprilie 2017, 9:46

Articolul de astazi ma face sa va intreb la fel ca la articolul trecut...cum credeti dv. ca se invata medicina?Doar in facultate? De ce credeti ca in lumea medicala sunt cele mai multe conferinte,simpozioane?...Incepeti articolul cu marea revelatie ca de fapt la Sf. Maria opera o echipa de la Fundeni...apoi ne spuneti ca din cauza lui Copca au plecat doctori si asistente din echipa lui Copca care intra in sala de transplant...Mie asta- mi spune ca echipa lui Copca era ajutata fiind la inceput de drum de cei de la Fundeni...Si gasesc asta normal! Apoi amintiti de acreditarea ceruta de Copca pentru transplantul de plamani...Pai e normal ca spitalul nu are experienta in asa ceva,ca poate nu aveau rezolvate toate problemele ...exact cum a spus prietenul Voiculescu...Treaba este ca Voiculescu s- a comportat doar ca un examinator,a vazut dar nu a facut nimic ca lucrurile sa mearga...Pentru ca am o varsta inca- mi amintesc cum primele transplanturi realizate in tara se faceau cu ajutorul doctorilor straini...Desi nu sunt doctor pot sa va spun si eu o posibila cauza de crestere a nereusitelor in transplanturi...Sigur obtii asta daca strici atmosfera in lumea medicala...Ce rost avea sa ne mai intrebam cine este masculul alfa in transplanturi intre cei doi doctori?Si apropo...nici doctorul Luncanu nu o duce prea bine zilele astea tot cu ,,ajutorul,,presei...Poate va spuneti ca sunteti jurnalist de investigatii....dar realizati ca tara asta numai de acesti jurnalisti aude? Poate scaderea numarului de donatori o insemna si o mai mare neincredere in doctori pentru ca numai de doctori rai auzim...

dan  •  12 aprilie 2017, 9:49

La contributia presei negative la adresa medicilor s-a gandit cineva? Tolo?

Cristina  •  12 aprilie 2017, 9:54

Daca se dau organele cu prioritate la Arsinel, Victor Socaciu si alte personalitati , normal ca nu mai vrea lumea sa doneze organe.

Victor  •  12 aprilie 2017, 9:57

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

jijij  •  12 aprilie 2017, 10:17

bai dar copca asta ***,pai cum sa te lauzi ca faci transplant in spitalul condus de el ,cind tu aduci alti doctori de la alte spitale sau din alte tari sa-ti faca transplante?ca sa faci un transplant in conditii de siguranta trebuie sa faci anual minim 30 astfel de operatii,ori mascariciul asta nu are in spital nici un doctor capabil sa faca astfel de operatii;asta-i un fel de secureanu,ia cautati-i si lui pa vrabi.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

marian  •  12 aprilie 2017, 10:24

romanul nu doneaza o banala punga de sange si vrei sa doneze organele.

elle  •  12 aprilie 2017, 10:36

Multe de discutat pe acest subiect. Legislatie zero in Romania privind transplantul de organe. In Franta , incepand cu 1 ianuarie 2017 toate persoanele sunt considerate potentiali donatori. Bineinteles , cu cateva ajustari : daca ai avut o boala cronica ( diabet, cancer,....) sau daca ai lasat in scris ca nu vrei sa iti donezi organele. Iar familiile , care au avut pe cineva ce a donat organe sunt ajutate sa-si ingroape mortul. Pt ca inmormantarile in Franta sunt f scumpe. Cat despre unde ajung organele donate, familia poate alege de a stii sau nu a stii unde ajung organele persoanei decedate. Mai avem mult drum de parcurs in aceasta situatie. Multumim Echipa si astept articolul de maine.

Alexandru  •  12 aprilie 2017, 10:42

Ma surprinde mesajul dvs, dl Tolontan: "@Excludere: nu exista documentate cazuri de vinzari de organe sau de cumparari de locuri pe lista. In schimb exista documentate mii de cazuri de vieti salvate. Nu spunem ca nu sunt probleme si, poate, chiar bani implicati. Dar principiul transplantului este bazat pe incredere si compasiune si, probabil, ca ambele au inceput sa ne lipseasca. Ganditi-va si la acest lucru, va rugam." Inteleg partea cu sentimentele de compasiune si dragoste, dar nu reusesc sa inteleg pe ce va bazati cand spuneti ca nu exista cazuri documentate. Recent am vazut o emisiune a celor de la In premiera cu Carmen Avram, care discuta exact pe acest subiect si venea cu marturii ale celor care au platit bani grei pt un organ, declaratii ale celor care au facut parte din acest sistem si, mai mult, donatori care au povestit cum au primit bani de la angajati ai spitalului, ca sa-si vanda organele unor cetateni straini. Povestea de la tv m-a intrigat si intristat teribil. Dezgustul a trecut cotele maxime suportate cand, din pura curiozitatea (nu urmaresc Antena3, dar un prieten si coleg de-al meu medic a fost personaj acolo si atunci curiozitatea m-a impins spre deschiderea televizorului pe acel canal) am cautat pe site-ul emisiunii alte materiale si am descoperit ca aceeasi echipa a mai realizat anchete pe subiectul tranzactiilor cu organe in spitalele din Romania. Ca aceste cazuri sunt intr-un procent mult mai mic decat cel al interventiilor, haideti sa le spunem "curate", sunt total de acord cu dvs. Dar, sa ne prefacem ca mizeria nu exista cred ca asta este o greseala, care merita sanctionata.

Cătălin Tolontan  •  12 aprilie 2017, 10:43

@Alexandru: eroarea mea, n-am fost clar, ma refeream la documentarea in justitie si cazuri preluate si analizate de mediul profesional. Eu nu cunosc, dar e posibil sa existe, sentinte pentru traficul de organe. De organe, nu de tesuturi sau banci stem.

Ion  •  12 aprilie 2017, 10:53

@jijij • 12 aprilie 2017, 10:17 Prietene,las-o mai incet!Saptamana trecuta am urmarit o emisiune la tv. in care se spunea ca Romania ar trebui sa aiba in jur de 15 centre de transplanturi-Carmen Avram.Cum crezi dumneata ca se pot infiinta noi centre de transplanturi?Daca spitalul Sfinta Maria realizeaza transplanturi de doar 3 ani inseamna ca este doar la inceput!Carmen Avram spunea ca in 2 centre de transplant se realizeaza 90% din transplanturile din tara!Sa ne reamintim accidentul din Apuseni cind o echipa de recoltare de organe era trimisa de la Bucuresti!Urmarind logica din articol care ne spune ca la transplanturi mai putine sunt mai multe sanse de nereusita si cazul ca Spitalul Sfanta Maria trebuie ajutat cu doctori...Formarea unui doctor in acest domeniu se face in ani multi .Sigur ca profesorul Irinel Popescu este un varf al domeniul transplantului,deci sa folosesti invataturile sau sa-l vezi in actiune este indicat!La fel este sa si sa vrei sa implementezi sau sa inveti lucruri noi.Franari stim cu totii ca avem deajuns.

o femeie  •  12 aprilie 2017, 11:55

Nu exista documente despre donari contra bani dar ziaristi sub acoperire au prins filiere, ba am gasit in presa cazuri. Nu au continuat ancheta pana la nivelul echipei Tolo. Eu donez sange dar am decis sa nu mai donez organele mele. Nici in caz de deces. De ce? pt ca donatiile se fac: - nu preferential ci dupa bunul plac al spagii( vedeti cazul transplanturilor de ficat pt vedete in varsta cand pe lista prioritatii sunt cei tineri si in sanatate buna, nu consumatorii de alcool de 60-70 ani - eu am emotii si cu ideea de a dona in familie pt ca igiena din spitale e crunta si ma pot infecta si eu ca donor si primitorul, astfel ca ajungem inca 2 cazuri declarate fals cu cine stie ce boli - rata mica de reusita a transplanturilor in Romania, comparativ cu strainatate. -orgoliile si conflictele intre cadrele medicale. Da, multi medici vor sa faca transplanturi sau operatii sofisticate pt portofoliu, nu pt binele pacientilor, nu vreau sa fiu cobaiul lor -nu mai vreau sa am de a face cu doctori in Romania, nici DUPA MOARTE. Cei pregatiti si cu moralitate au plecat din tara, nu sunt in puncte cheie gen echipe de decizie transplanturi.

copca uber alles?!  •  12 aprilie 2017, 12:10

ce nu intelege dr copca e ca si el face parte dintr-o generatie cae nu intelege încotro merg nevoile actuale de sanatate ale pacientilor unei tari, totusi, de 10 ani membra UE! ca sa iti imaginezi ca poti acredita, in secolul 21, un spital pt transplant pulmonar, fara sectie de chirurgie toracica, pneumologie, bronhologie interventionala, cu chirurg navetist la Hanovra, ca daca intra si dl prof Popescu la transplant de plaman( pt care chiar nu are nicio competenta!), ca poti denigra o somitate reala ca prof Deac, ca sa aperi pe dr Zota( totusi condamnat definitiv pentru trafic de ovule!...), daca vrei sa fii seful Doine Hrehoret( adica sa nu iti vezi lungul nasului managerial), daca gonesti birjareste expertii straini si lansezi ororile cu dezmembrarea mortilor de fostul ministru si te mai si miri ca scade încrederea romanilor in donarea de organe, esti prea copca chair si pentru medicina romaneasca. Sa stii si mata ca pacientul roman merita o soarta mai buna decat sa il transplantezi tu in sectia aia fantoma! nici Sf Maria cu preacinstitul acoperamant invocat de protectoarea dvoastra pe pamant, nu va mai scapa de consecinte! sa nu zieti ca n-ati stiut!

Michael  •  12 aprilie 2017, 12:42

Dl . Tolotan, v-as ruga foarte mult sa incercati sa scrieti articole pe domenii unde va pricepeti mai bine. Cumnatul meu este pe lista de transplant de catva ani. Ca sa ajungi la operatie ai nevoie de multe interventii si o gramada debani. Poate daca investigati mai aprofundat veti afla si cat costa un loc pe lista.

whiteredarad  •  12 aprilie 2017, 14:25

Citeva comentarii , fiind in tema : 1 Este normal ca prof. dr Irinel Popescu sa"taie si sa spanzure", dansul si-a format echipa, la "ficat", si stie cine poate ,efectiv opera. Trebuie sa ai citeva zeci de operatii, "mana a doua" la activ, daca treci la mana 1 trebuie sa ai mana a doua priceputa.Cine sa stie mai bine decit formatorul 2. Dupa o vreme ar fi necesare 3-4 echipe, se incepe cu recoltarea, apoi se intra la operatia propriu zisa. 3.Conditiile spitalicesti sint cerute a fi exceptionale, daca la Regina Maria se poate face transplant de ficat, nu inseamna automat ca se poate face si de plaman, dar logic acolo sint conditii. 3.Problema donatorilor este ca ai nevoie de pacienti tineri, victime de accidente ( astea nu le poti programa),fara trecut de suferinte de organ. La ficat mai poate dona un parinte, la plaman nu se poate asta 4. Transplantul de rinichi ( al prof. dr. Deac) este cel mai simplu de facut,nu dezvolt ideea, nu inseamna ca dl prof Deac trebuie neaparat sa isi dea cu parerea la plamani si la ficat. 5 Faptul ca dr Copca se zbate sa faca transplant, in spitalul sau nu este ceva de criticat, chirurg fiind normal ca vrea sa si participe, efectiv. A facut posibil transplantul de ficat, il vad capabil sa faca posibil si pe cel de plaman . De ce ( oare) la Fundeni nu s-a extins si la transplantul de plamani ??....era destul , transplantul de ficat, pentru dl prof Irinel Popescu. 6. In fine, lumea chirurgilor e tare orgolioasa, expresia "eu te-am invatat" e folosita ca argument de superioritate, la cam orice. Cred ca aici e prima piedica. iar, ministrii nu se baga...de frica, din necunoastere, altii, tip dr Deac sau zotta din invidie. 7. Fara suparare, dr Zotta trebuia de mult sa fie scos din "afacere" e clar ca are afaceri cu iz penal. Nici un spital strain ( din alte tari) nu va dori sa isi transfere copmpetenta ( sa te invete, mai pe sleau...),in Romania, poate doar cele din America, asta e stiut, nu de azi, de ieri, poate doar medici romani, ajunsi sa faca transplant de pulmon, in Europa, dar astia sint foarte putini..daca sint. Apoi s-a constituit, pe linga minister o sleahta de indivizi care duc oamenii bolnavi, in strainatate si obtin avantaje, din asta. De la asta i s-a tras si la prof. dr. Burnei si dansul un medic exceptional, care a atras invidie, dansul nu mai lasa nimic la trimis pentru operat, prin Europa, si multi ( indivizi, asociatii, etc "sufereau" monetar. ...Cam asta e situatia, transplantul de plamani e cam ca si autostrada Sibiu- Pitesti, care e necesara, e dorita, dar sint unii, mari si tari care nu o vreau si pun piedici. Si nici transplantul de ficat nu va pleca din Bucuresti, desi si la luj, Timisoara, Tg Mures, Iasi sint destui chirurgi doritori si ar putea fi si competenti. Dar pe cine intereseaza asta ?

bg  •  12 aprilie 2017, 14:34

Raspunsul la intrebarea: "De ce familiile nu mai ofera organele?" este simpla. Sunt prea multe necunoscute in aceasta activitate de transplant care este vag reglementata la noi in tara (in legea sanatatii). O asemenea activitate nu poate fi bazata numai pe onestitatea si buna credinta a medicilor, increderea si umanitatea pacientilor. Si iadul este pavat cu bune intentii. Agentia de transplant ar face bine sa vorbeasca despre nr. de cazuri, sa ofere o baza de date exacte privind indicatorii specifici: nr. de transplanturi, procentul de reusita, nr. de supravietuitori si cu cat se prelungeste viata unui transplantat. Increderea se castiga cu fapte (cazuri) nu cu vorbe. Argumentul ca nu exista la noi niciun caz de trafic de organe ajuns in instanta nu sta in picioare. In reportajul lui Carmen Avram, un ofiter DIICOT spunea despre un caz care a fost stopat din fasa, iar subiectul a devenit tabu. Cu haosul din procuratura si justitie de la noi nu este greu sa musamalizezi lucrurile. Nici dupa tragicul accident din M-tii Apuseni, Ministerul Sanatatii si Ag. de transplant nu a luat masuri, iar justitia s-a impotmolit in prea multe nereguli si interese. Asa se face recoltare de organe la noi? Trimiti un avion clandestin cu o echipa incropita de medici de la diverse spitale, studenti la medicina, care se prabuseste si nimeni nu raspunde...De cate ori a iesit Min. Sanatatii sa vorbeasca despre transplant, sa explice romanilor care sunt beneficiile? Transplantul nu face parte din politica in sanatate a oricarui guvern? Cand tu ca stat lasi transplantul de organe sa se dezvolte ca o initiativa privata a unor reputati medici din 2 centre medicale de stat - sp. Fundeni si sp. din Cluj, la ce sa te astepti? La ciocniri de orgolii, nemultumiri, contradictii si pacienti la mijloc. Ba mai mult, in lege ai prevederea ca un spital privat nu poate face transplant decat dupa ce acesta se face in sp. de stat. Este acceeasi dezbinare si conflict de interese ca in orice domeniu de la noi...Divide et impera.

bg  •  12 aprilie 2017, 15:38

Intrebare: de ce nu se face la noi transplant de maduva osoasa, care este o procedura mult mai veche decat transplantul de plaman?

Stroescu tit emilian  •  12 aprilie 2017, 15:39

Chirurgii iau spagi si pentru o operatie banala......nu e relevant cine ia spaga....ar fi bine sa avem o lista cu cei 10 care nu iau(daca or exista).

Andrei F  •  12 aprilie 2017, 15:51

@ bg Gresesti sau amandoi am vazut alta emisiune a lui Carmen Avram...Aceasta la sfarsitul emisiunii a vorbit de un spital privat de la Brasov care se intreba de ce trebuie sa urmeze aceleasi reguli ca spitalele de stat in privinta transplanturilor...Tin minte pentru ca am ramas uimit...credeam ca in fiecare tara exista o singura lista de asteptare...si ca asa ar fi normal...

victorv  •  12 aprilie 2017, 16:36

1. Nu e normal ca familiile sa decida, ci sa decidem fiecare din viata si sa existe o procedura simpla prin care sa fim intrebati, de exemplu la doctorul de familie. 2. Campania anti-stiinta a bisericii este mult mai puternica decit campaniile pentru donare de singe sau organe, ceea ce se adauga unui fond de neincredere generalizata existent in Romania. De aceea scaderea numarului de donatii care si asa nu era foarte mare. Ma gandesc ca poate #mergemdupasistem ar trebui sa insemne nu doar conflictele dintre persoane si institutiile pe care le reprezinta ci intregul fenomen, vazut institutional, social si politic, chiar daca e prezentat cu povesti si metafore.

Marian  •  12 aprilie 2017, 17:09

Consider necesară implicarea bisericii in acest subiect întrucât suntem un popor creștin iar conform religiei noastre nu ne donam organele ca nu putem respira pe lumea cealaltă. Iar biserica, in loc sa ceara bani, ar trebui sa vina si in sprijinul pacienților aflați in situații disperate. Sunt convins ca având un cuvant de spus, biserica ar ajuta mai mult decât orice campanie de presa. Din păcate ma aflu in pragul unui transplant renal la 31 de ani si ma gandesc cu groaza in ce țara trăim si ce șanse ni se oferă.i

Sammy  •  12 aprilie 2017, 18:54

Apocalipsa Cap18 vers 11.12.13 11. Şi neguţătorii lumii plâng şi se tânguiesc asupra ei, căci nimeni nu mai cumpără marfa lor, 12. Marfă de aur şi de argint, pietre preţioase şi mărgăritare, vison şi porfiră, mătase şi stofă stacojie, tot felul de lemn bine mirositor şi tot felul de lucruri de fildeş, de lemn de mare preţ şi marfă de aramă şi de fier şi de marmură, 13. Şi scorţişoară şi balsam şi mirodenii şi mir şi tămâie şi vin şi untdelemn şi făină de grâu curat şi grâu şi vite şi oi şi cai şi căruţe şi trupuri şi suflete de oameni. ! Am ajuns sa vindem oamenii per bucata?!!!! Unii bogatasi batrani, dau sume mari, pentru organe noi, fresh tinere, asa am ajuns???? Trupul uman merita RESPECT! Sa fie ingropat in pamant! Unii nici nu mor complet, li-se smulg organele din ei

Cătălin Tolontan  •  12 aprilie 2017, 18:55

@Sammy: cand ingropi un om al carut organ poate fi folosit, ingropi de fapt mai multi oameni. Impreuna cu el, merg si cei care puteau fi salvati. Carui Dumnezeu ii place ca oamenii sa sufere in loc sa se bucure de viata? Nu mai citati Biblia stramb, ca ea nu e o carte a mortii, ci a vietii. Asa strabate civilizatiile drept cea mai citita si citata carte a lumii: ca o pilda a vietii.

mas  •  12 aprilie 2017, 20:51

”Mi-aș fi dorit, într-adevăr, pentru doamna Doina Hrehoreț să fie numită șef de clinică la Sf. Maria, dar înțeleg că acolo postul e ocupat”, spune șeful de școală de la Fundeni.De cine e ocupat postul de șef de clinică chirurgicală de excelență de la Sf. Maria, specializată în transplant?”De către domnul Copcă”, explică Irinel Popescu.''..pai cum asa, postul de sef de clinica chirurgicala specializata in transplant e ocupat de catre cel care realmente era mana a 2 a la transplanturi?Pai de ce nu e ocupat de cel care era mana 1...presupun ca mana 1 e cel mai bun (Doina Hrehoret), dar de , cine imparte, parte-si face...

armand  •  12 aprilie 2017, 23:51

tara corupta, doctori corupti fara nici un fel de scrupule. Cine ar putea avea incredere in asemenea oameni ? Organele se recolteaza pe graba, de la oameni care au sansa sa-si revina. Organele se dau pe pile. Exemplu: Arsinel rinichi fata de 12 ani ; Socaciu primit organe copil. Pai oameni buni cine ar vrea sa ajinga organele lui la leprele astea? Sa traiasca iei sa manance si sa bea bine si sa ***a bine?

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Cătălin Tolontan  •  13 aprilie 2017, 8:02

@armand: cand spuneti ca ”organele se recolteaza pe graba de la oameni care au sansa sa-si revina” nu va bazati pe absolut nimic, asa-i?

Gore  •  13 aprilie 2017, 8:26

In aceasta lume nedreapta cu un sistem total corupt care ne impinge cu viteza ametitoare spre criza,haos si anarhie, oamenii prefera sa-si duca cu ei in mormant, macar organele, si sa nu le dea celor care le-au furat dreptul la viata si la un trai decent. Ca sa existe compasiune in suferinta medicala a unora ar trebui sa existe compasiune si echitate in viata de zi cu zi, altfel prapastia care a separat artificial oamenii in clase si categorii sociale, se va adanci din ce in ce mai mult si in mod sigur nu va aduce nimic bun...

Observator  •  14 aprilie 2017, 12:30

V-ati interesat cati din cei transplantati mai traiesc?Ultimul pacient,o fosta doctorita din Oradea a decedat dupa 3 (trei) zile,altii dupa o luna,altii dupa trei luni.Doar patru pacienti mai supravietuiesc inca in urma interventiilor.Rata de supravietuire ai celor care ajung in ATI la Sf.Maria este de aproximativ 10%...

Dana  •  4 iunie 2017, 20:23

Buna vreau sa donez eu unde pot dona?

Petre  •  3 iulie 2017, 13:26

Statisticile arata cate transplanturi s-au facut in anul....Dar cati din cei care au avut sansa de a primi un organ traiesc 6 luni-1 an - 2 ani- 5 ani de la operatie? Iar cei care supravietuiesc iau tratament cu imunosupresoare pentru a nu respinge grefa de organ. Nu e o viata chiar asa de roz dupa tranplant asa cum este prezentata la TV sau pe Internet! Vorbesc de experienta traita de cineva drag din familie, care acum nu mai este!

Petre  •  3 iulie 2017, 13:28

Stergeti comentariile care va deranjeaza??????

Serban  •  3 iunie 2018, 15:34

Cred ca doina herhoret este cea mai buna doctora din fundeni sanatate multa si viata Lunga doinei

Comentează