SECRETELE „COLECTIV” În timp ce marii arși au fost lăsați acasă, în primul avion a fost îmbarcat un ziarist fără răni grave, afectat doar pe mâini, cu recomandarea ”continuarea tratamentului și kinetoterapie”!

În seara incendiului din 30 octombrie 2015, jurnalistul Cătălin Grădinariu ajunge pe propriul scuter la spital, de unde, deși nu e în niciun pericol, e dus pe 7 noiembrie la Otopeni și zboară spre Olanda în întâiul val de 16 pacienți urgenți, transferați de statul român!

miercuri, 21 noiembrie 2018, 2:50

Imagine cu mâna lui Alexandru Hogea, arsură de gradul 3 (sus), care a n-a urcat în primele avioane și cu mâna lui Cătălin Grădinariu, arsură de gradul 2 (jos), ziaristul care a plecat cu primul pod aerian! Familia Hogea și-a oferit acceptul pentru publicarea imaginii cu mâna copilului mort între timp ”pentru ca să se afle adevărul, pentru ca Alex și restul să se poată odihni în pace. Și, poate, să-i ajute și pe cei din situații asemănătoare, pentru că nu s-a schimbat mare lucru azi, la trei ani”
Imagine cu mâna lui Alexandru Hogea, arsură de gradul 3 (sus), care a n-a urcat în primele avioane și cu mâna lui Cătălin Grădinariu, arsură de gradul 2 (jos), ziaristul care a plecat cu primul pod aerian! Familia Hogea și-a oferit acceptul pentru publicarea imaginii cu mâna copilului mort între timp ”pentru ca să se afle adevărul, pentru ca Alex și restul să se poată odihni în pace. Și, poate, să-i ajute și pe cei din situații asemănătoare, pentru că nu s-a schimbat mare lucru azi, la trei ani”

 

 

“Când am ajuns dimineața, pe 7 noiembrie, la spital, am aflat că Alexandru Hogea, care era o urgență, nu plecase și că singurul transferat de la noi a fost Cătălin Grădinariu, care nu avea niciun risc letal! Managerul Cârstoiu ne-a spus că nici el nu știe de ce a plecat ziaristul, că Grădinariu era ars numai pe mâini ca și cum ar fi fost ars de soare!“ Medic de la Spitalul Universitar

 

”Cătălin a aflat și el ce a spus atunci managerul Cârstoiu, că avea arsuri ca de soare, dar e o minciună! Avea arsuri cam pe 30% din corp, e adevărat că mai mult pe mâini. Da, s-a externat din Olanda între Crăciun și Anul Nou, dar nu a existat nicio intervenție, el oricum nu mai lucra în presă, iar dacă au fost intervenții, au fost la alt nivel și s-au referit la plecarea tuturor răniților” Prieten al lui Cătălin Grădinariu, fost ziarist la Radio Guerilla și Radio Europa FM
Aceasta este raportul medical al pacientului Cătălin Grădinariu. În el, medicul Ana-Maria Oproiu, care s-ar fi opus transferului conform unor mărturii din SUUB, dar l-a semnat, a adăugat ”kinetoterapie” la indicațiile terapeutice și a menționat că durata maximă a tratamentului din Olanda va fi de două luni! Pentru că nu avea altă soluție, șefa secției de la Spitalul Universitar a scris că ”nu poate fi tratat în timp în util în România pentru a evita sechelele și complicațiile post-traumatice”. Nimeni dintre oficiali n-a putut explica de ce, în primul avion plecat din România, în timp ce la ceilalți răniți urcați în aeronavă se punea problema supraviețuirii, doi murind imediat, a fost urcat un pacient ”pentru a evita sechelele și complicațiile”.
Aceasta este raportul medical al pacientului Cătălin Grădinariu. În el, medicul Ana-Maria Oproiu, care s-ar fi opus transferului conform unor mărturii din SUUB, dar l-a semnat, a adăugat ”kinetoterapie” la indicațiile terapeutice și a menționat că durata maximă a tratamentului din Olanda va fi de două luni! Pentru că nu avea altă soluție, șefa secției de la Spitalul Universitar a scris că ”nu poate fi tratat în timp în util în România pentru a evita sechelele și complicațiile post-traumatice”. Nimeni dintre oficiali n-a putut explica de ce, în primul avion plecat din România, în timp ce la ceilalți răniți urcați în aeronavă se punea problema supraviețuirii, doi murind imediat, a fost urcat un pacient ”pentru a evita sechelele și complicațiile”.

 

De Mirela Neag, Răzvan Luțac și Cătălin Tolontan

Zorii vin cu grațierea morfinei.

Primul avion, de Olanda, decolează la 3:30 dimineața, al doilea, cel de Belgia, la 5:00.

Convoiul primilor 16 răniți de la ”Colectiv” transportați afară oferă imaginea disperării și speranței, îngemănate sub cel mai tare narcotic descoperit până azi de om.

Tinere și tineri, chiar și un copil de 15 ani, Pavlos Constantin, marii arși sunt transportați în stare gravă pe ”Otopeni”, sunt resuscitați în avion, iar unul dintre ei, Florin Popescu, 35 de ani, moare chiar la aterizarea în Olanda.

Câteva ore mai târziu, un alt rănit transportat în Olanda moare la spital: Tullia Ciotoll, o tînără italiancă de 20 de ani.

Aceasta era starea răniților.

Printre cei 16 mari arși, rămas necunoscut până azi în condițiile reale ale stării sale de sănătate, se găsește un ziarist rănit. Venise cu scuterul condus de el la Spitalul Universitar după incendiul de la Colectiv, ”iar viața sa nu fusese pusă niciun moment în pericol”, așa cum afirmă medicii de la spital și cum o arată și documentele din posesia ziarului.

Jurnalistul, care lucrase la Radio Gherilla și la Europa FM, ”un reporter foarte bun de teren”, între timp nu mai practica, este singurul care este transferat în străinătate de la ”Universitar”, în acest prim val!

Grădinariu prinde chiar primul avion, de Olanda, cel de 3:30 dimineața.

Zorii vin cu un rănit obișnuit, strecurat în tabloul de durere a marilor arși. În schimb, două fete și un băiat, deși erau pe lista primei zile, sunt anunțați în ultimul moment că rămân în spital! Ce s-a întâmplat?!

Înaintea statului român, asigurările au ridicat un pacient neamț

Pe 7 noiembrie 2015, România efectuează primele transferuri ale răniților de la ”Colectiv”, coordonate de Ministerul Sănătății, către spitalele din străinătate.

Până pe 7 noiembrie plecaseră, prin mijloace proprii, doi pacienți: Teodora Maftei, de la Spitalul de Arși în Israel, și Marvin Nicodemus, cetățean german, de la Spitalul Universitar  în Germania.

”Cu două zile înainte de plecarea organizată de stat a răniților, când familiile insistau, dar Ministerul Sănătății nu se decisese ce să facă, ne-am trezit cu firma de asigurări care l-a ridicat din salon pe Neamțul, cum îi spuneam noi rănitului Marvin Nicodemus”, povestește un medic de la Spitalul Universitar.

”A fost un șoc pentru noi”, își amintește doctorul de la cel mai mare spital din România.

”Familia decisese transferul, iar cei de la asigurări n-au cerut acordul nimănui din spital, pur și simplu l-au luat pe Nicodemus, l-au pus într-o ambulanță și apoi în avion către Germania”.

Medic: ”Nu pot trece peste gândul că Hogea trebuia să trăiască!”

”Îl aduc în discuție pe Marvin Nicodemus pentru că era într-o stare stabilă, asemănătoare cu cea a lui Alex Hogea, puștiul de 19 ani din Sinaia. Nicodemus a trăit, iar Hogea a murit”, spune doctorul.

După trei ani, mai mulți medici s-au decis să spună ce știu și folosesc dialogul cu Libertatea pentru ca informațiile să ajungă la public.

”Adevărul e că nu pot să trec nici acum peste gândul că Alex Hogea trebuia să trăiască! Și aș vrea să povestesc aceste lucruri și procurorilor”, explică unul dintre medicii care l-au îngrijit pe Hogea.

Până azi, numai o parte a derulării evenimentelor ieșise la iveală.

L-au pregătit de transfer, dar l-au găsit în salon

Pe 6 noiembrie 2015, la Spitalul Universitar sosește documentul oficial al transferului lui Alex Hogea în Belgia.

Hogea va fi unul dintre cei 16.

Chiar a doua zi, pe 7 noiembrie, 8 răniți de la ”Colectiv” urmează să plece la Bruxelles și 8 la Rotterdam.

Sunt primele avioane ale speranței, dedicate cazurilor urgente.

”Seara l-am pregătit pe Alex, pentru că un transfer, mai ales al unui mare ars, presupune o serie de proceduri medicale făcute în avans”, rememorează un al doilea doctor de la ”Universitar”.

Sâmbătă, 7 noiembrie 2015, dimineața, când ajung în spital, medicii și asistentele îl zăresc pe Hogea în salon.

Încremenesc.

Doctorii vor să depună mărturie

Confuzia nu se oprește aici.

Mihaela și Narcis, părinții băiatului, îl așteaptă degeaba pe Alex în aeroportul din Bruxelles.

Totul pornește cu încăpățânarea statului de a nu activa mecanismul european, de a nu transfera pacienții, iar, apoi, disperarea devine atât de mare că apar pilele, după cum povestesc medicii, care oferă documente!

”Unele dintre secretele de la Colectiv sunt penale. Există un document la Spitalul Universitar, semnat și parafat de doctorul Albu, de la chirurgie plastică, ce a cerut chiar de a doua zi după incendiu ca răniții să fie transferați în centre specializate! Iar centrele specializate erau doar afară, că la Arși era plin! În acest timp, ministerul spunea că avem toate condițiile. Când au decis transferurile, erau deja o uriașă presiune și interese” Medic de la Spitalul Universitar

”Ați verificat dacă Cârstoiu și Arafat au spus adevărul?”

Lipsa lui Alex Hogea din ziua primului transport al statului e unul dintre episoadele atroce ale dramei de la ”Colectiv”.

Părinții ajung înaintea copilului lor, care are toate aprobările, dar nu mai prinde loc în avion!

Autoritățile invocă o schimbare de ultim moment. Medicii au o cu totul altă variantă, pe care o argumentează cu informații.

”Ați verificat dacă ce v-au spus atunci managerul spitalului, Cătălin Cârstoiu, și Raed Arafat este corect? Dacă au spus adevărul?”.

Despre ce e vorba.

Mai multe cazuri Alex Hogea, de pacienți înlocuiți în ultimul moment!

În decembrie 2015, ca parte a investigației despre ”cazul Colectiv”, Gazeta Sporturilor publică două episoade dedicate ultimelor zile din viața lui Alexandru Hogea.

”Mami, tu nu plîngi după băiatul tău?!”.

””Ai grijă de noi, frate Alex!”. Familia Hogea întreabă cine le-a scos băiatul de pe lista de Bruxelles și demonstrează că a plecat contaminat cu bacterii”.

După ce studentul din Sinaia pierde avionul de Belgia, el ajunge la AKH Viena în aceeași seară. Dar pentru că documentele medicale din România nu evidențiază infecțiile nosocomiale, medicii austrieci îi întrerup tratamentul cu antibiotice.

Totul e documentat cu acte medicale primite de familie și oferite ziarului.

Două săptămâni mai târziu, Alexandru se stinge într-un salon al spitalului vienez, vegheat de părinții săi.

”Nu pot să trec nici acum peste! Pentru că toți cei 8 răniți transferați în Belgia au fost salvați! Iar Alexandru Hogea n-a fost singurul pacient care și-a pierdut locul în prima zi de plecare, între cei 16 duși în Belgia și Olanda”, insistă unul din medicii care l-au tratat pe tânăr.

Verificările ziarului îi confirmă pe doctori: au existat mai multe cazuri Alexandru Hogea și în avionul de Belgia și în cel de Olanda!

Cazuri, adică oameni selectați de medicii belgieni, cu formele făcute de statul român și care, în ultima clipă, n-au mai fost îmbarcați.

Libertatea a consultat documentele de transfer întocmite pentru trei pacienți care au aflat în ultima clipă că nu mai pleacă în primele avioane, de Olanda și Belgia: Mariana Oprea, Alexandru Hogea și Mădălina Strugaru.

Varianta oficială: ”O familie s-a răzgândit!”

În decembrie 2015, când ziarul îi întreabă pe directorul Spitalului Universitar, Cătălin Cârstoiu, și pe șeful DSU, Raed Arafat, de ce Alexandru Hogea n-a plecat la Bruxelles, cei doi oficiali oferă răspunsuri care concordă.

”O altă familie de pe locuri intubate renunțase, dar s-a răzgândit în ultimul moment și și-a ocupat locul”, spun cei doi.

Așa sună varianta oficială.

Numai că nici una dintre familiile de pe locurile intubate nu susține versiunea autorităților!

Adresele trimise de către Raed Arafat, șeful DSU, către Spitalul Universitar: pentru transferul în Belgia al lui Hogea (dreapta) a fost nevoie și de formularul E112/S2, în timp ce pentru al lui Grădinariu era necesar doar buletinul, acordul familiei și un bilet de externare
Adresele trimise de către Raed Arafat, șeful DSU, către Spitalul Universitar: pentru transferul în Belgia al lui Hogea (dreapta) a fost nevoie și de formularul E112/S2, în timp ce pentru al lui Grădinariu era necesar doar buletinul, acordul familiei și un bilet de externare

Avionul salvator de Bruxelles

Cei opt pacienți transportați la Spitalul Militar din Bruxelles cu avionul militar de tip C-27J în dimineața zilei de 7 noiembrie.

Lista nu e nici acum publică, a fost reconstituită de ziar.

Pentru Belgia fusese selectați și Alex Hogea și Andrei Găluț, solistul trupei Goodbye to Gravity, internat la Elias, dar acesta a ajuns ulterior pe lista de Olanda! Și a supraviețuit.

Conform managerului Cătălin Cârstoiu și secretarului de stat Raed Arafat, una dintre familiile cu pacienți intubați a refuzat inițial, iar apoi s-a răzgândit și așa s-a pierdut locul lui Alexandru Hogea în avionul cu răniți serios, dar care toți aveau să supraviețuiască, în final.

Libertatea a discutat cu toate cele trei familii vizate.

”Dacă n-o transferam în Belgia, aș fi vorbit despre fata mea la trecut!”

Maria Apostol, mama Adrianei Apostol, Spitalul Elias: ”Am stat alături de fata mea zi și noapte la Spitalul Elias. A fost intubată imediat de la internare, din 1 noiembrie, iar în ziua de 6, când toți părinții ne rugam pentru transferul copiilor în străinătate, a sosit de dimineață o echipă de medici din Israel. Fata mea a intrat în sala de operații la ora 10 și a ieșit tocmai la 17. Doctorul ei mi-a transmis că șeful echipei din Israel ar vrea să o transfere, dar între timp au sosit și medici din Belgia, dar eu nu l-am văzut pe niciunul. Între 14 și 15, directoarea Safta m-a chemat la ea la cabinet și m-a întrebat dacă sunt de acord cu transferul Adrianei în Belgia și că nu ne permitem să așteptăm decizia celor din Israel. Că acum fata e stabilă și că dacă e să fie transferată, acum e momentul. Mi-am dat acordul pe loc și nu m-am răzgândit! Dacă nu ar fi plecat, acum aș fi vorbit la trecut de fata mea”.

”Doctorul ne-a spus: dacă ar fi copilul meu, l-aș trimite la Bruxelles”

Marian Popovici, tatăl lui Pavlos Popovici: ”Când a venit un medic și ne-a spus că băiatul nostru a fost ales pentru a fi transferat în Belgia am fost, trebuie să recunoaștem, puțin sceptici. Ne întrebam cum să-l trimitem singur, în străinătate?! Nu am spus niciodată ”Nu”, dar le-am dat răspunsul într-o jumătate de oră, după ce am vorbit și cu doctorul Enescu. Orice temere ne-a dispărut după discuția cu dânsul. L-am întrebat ce ar face el dacă ar fi vorba de fiul său. Iar el ne-a spus că Pavlos are o șansă în plus, că a văzut spitalul din Bruxelles, că știe cum e acolo. ”E mai bine acolo?”, l-am întrebat pe Enescu. ”Ești dus cu capul? Normal că e mai bine!”. Ne-a spus că trebuie să ne decidem pe loc deoarece locurile sunt limitate și că dacă nu, o să plece altcineva în locul lui. Când am discutat cu Enescu și ne-am dat acordul era ora 15, poate 16. Nu se întunecase afară. Pe la 18-19 am terminat de semnat hârtiile deoarece Pavlos își pierduse buletinul în incendiu. Abia după un an am aflat că Pavlos a făcut stop cardiac în avion și că a fost resuscitat 40 de minute.”

 ”Nici nu am stat pe gânduri, cum să mă răzgândesc?”

Olga Moleșag, mama lui Bogdan Moleșag, Spitalul Sf. Ioan: ”Bogdan a fost singurul pacient din spitalul Sf. Ioan care a fost selectat de medicii belgieni. După condițiile de tratament de la Sf. Ioan era o chestiune de zile de viață. Deși era într-o stare gravă, m-am rugat zile și nopți pentru șansa de a fi transferat în străinătate. Nici nu știu dacă a supraviețuit vreun rănit internat în acest spital, la Sf. Ioan. Cu o zi înainte, chiar fusese detubat, dar nu a putut să respire singur decât câteva ore, după care starea s-a înrăutățit. Am fost anunțată că a fost ales pentru transfer vineri, 6 noiembrie, în jurul orei 14-15. Nici nu am stat pe gânduri, cum să mă răzgândesc?! Medicul care l-a asistat în ambulanță până la aeroport mi-a spus că a trebuit să oprească mașina de câteva ori pentru a-l stabiliza. La fel, am aflat că Bogdan a intrat în stop la aterizare pe aeroportul din Bruxelles și că a fost resuscitat și apoi le-au trebuit medicilor câteva ore până au reușit să-l stabilizeze. Au fost zile grele, dar a reușit să le depășească. Aici nu supraviețuia”.

”Așa s-a hotărât!”

În stânga, arsurile suferite de un alt tânăr rănit la Colectiv și internat tot la Universitar, Roberto Vlăduț, pentru care medicii ceruseră transferul din prima zi și a plecat cu ultimul avion decedând ulterior! În dreapta, arsurile cele suferite de Cătălin Grădinariu, primul plecat în străinătate din spital, pe 7 noiembrie 2015

Aceasta era starea normală pentru atât pentru răniții din avionul de Bruxelles, cât și pentru cei din aeronava de Olanda, care pleca în aceeași zi.

Prima zi de plecări.

Desantul urma să ducă 16 pacienți, vârfurile golașe ale suferinței,  dintre cei oricum mult mai mulți care aveau nevoie de intervenții urgente.

Ambele avioane fuseseră selectate de aceiași medici belgieni.

Tocmai de aceea, doctorii de la Spitalul Universitar n-au înțeles nimic, a doua zi dimineață, când au aflat că Alexandru Hogea nu mai plecase. ”În ultimul moment, își pierduse locul”.

”În schimb, am văzut că lipsea Cătălin Grădinariu, ziaristul care avea arsuri de gradul 2 doar pe mâini. Fusese stropit foarte puțin și pe spate și pe cap, dar singura zonă afectată erau mâinile”, povestesc medicii.

”Cătălin venise cu scuterul condus de el după incendiu și putea fi tratat fără probleme și la noi, viața lui nefiind niciun moment în pericol”.

Medicii au întrebat cum de nu a plecat din același spital Hogea, dar a plecat Grădinariu.

”Am aflat că Grădinariu primise hârtie și se urcase în avionul de Olanda”.

De ce?

”Așa s-a hotărât!”.

Contactat de ziar, Cătălin Grădinariu n-a dorit să comenteze transferul său.

Continuarea în Libertatea de mâine.

Grădinariu, în Olanda, intervievat de Antena 1 la începutul lunii decembrie a anului 2015, la o lună și câteva zile după incendiu. A fost externat în aceeași lună

Comentarii (39)Adaugă comentariu

Mihai  •  21 noiembrie 2018, 15:41

Pai daca a ajuns ciolos la butoane, ce te poti astepta de la tehnoratati....ponta isi daduse demisia dupa 3 zile de la tragedie.

Cătălin Tolontan  •  21 noiembrie 2018, 15:42

@Mihai: haideti sa nu politizam, va rugam, ca nu e vorba de asta aici. Discutia e alta. Nimeni nu spune ca X a plecat pe locul lui Y ca nu erau locurile atribuite ca la cinema, cu numar pe ele. Insa faptele sunt clare: trei mari arsi, Mariana Oprea, Alexandru Hogea și Mădălina Strugaru, care aveau nevoie de tratament urgent si erau cu documentele intocmite pentru transport, sunt refuzati in ultimul moment pentru avioanele din prima zi, Olanda si Belgia. In acelasi timp, un fost ziarist, fara rani care sa-i puna viata in pericol si cu recomandare ”tratament si kinetoterapie” urca chiar in primul avion.

stelian  •  21 noiembrie 2018, 15:50

din pacate cazul colectiv sau cazul hexipharma reprezinta normalitatea in tara noastara. acest lucru il poate confirma oricare cetatean roman care a trecut pragul vreunui spital de pe la noi.

la un clik distanta  •  21 noiembrie 2018, 15:52

e ca si cum ai baga batul prin gard

Cătălin Tolontan  •  21 noiembrie 2018, 15:54

@la un clik distanta: noi asta am auzit din prima zi cand am scris despre Colectiv. Ca bagam batul prin gard, ca nu e treaba noastra, ca spitalele ii salveaza. Si, pentru ca presa, nu doar noi, ”a bagat batul prin gard” familiile au aflat si de infectiile nosocomiale, publicul a aflat de Unitatea de Mari Arsi de la Floreasca, de corputia din sistem, de Hexi Pharma si tot asa.

la un clik distanta  •  21 noiembrie 2018, 15:59

@ Catalin Tolontan "Pai daca a ajuns ciolos la butoane, ce te poti astepta de la tehnoratati....ponta isi daduse demisia dupa 3 zile de la tragedie." ce a zis Mihai. daca era invers nu mai era politizare. PS: si eu vreau sa vad ca cei vinovati sunt trasi la raspundere.

Florea  •  21 noiembrie 2018, 16:09

@Cătălin Tolontan • 21 noiembrie 2018, 15:42. Nu politizati, ok, dar nici nu acceptati dezinformarile cum sunt cele ale postacului caruia i-ati raspuns. In articol zice ca transferul s-a facut pe 7 Nov, iar Ciolos a devenit premier pe 17 Nov, deci nu era el "la butoane" in momentul ala.

Andrei F  •  21 noiembrie 2018, 16:23

@Cătălin Tolontan • 21 noiembrie 2018, 15:42 Stimate domn,esti contrazis-,,... sunt refuzati in ultimul moment pentru avioanele din prima zi,...,,-de ...ARTICOL!!!Poftim...,,După ce studentul din Sinaia pierde avionul de Belgia, el ajunge la AKH Viena în aceeași seară. Dar pentru că documentele medicale din România nu evidențiază infecțiile nosocomiale, medicii austrieci îi întrerup tratamentul cu antibiotice.,,Daca alegeati sa dati si in articol poza in care avionul era pregatit pentru zborul cu pacientii arsi ati fi inteles de ce nu se putea ca toti pacientii intubati sa fie trimisi in aceeasi cursa...Apoi cautati statistica europeana referitoare la infectiile intraspitalicesti care spun ca sectiile de ATI au cea mai mare incidenta spre 20% si corelati informatia cu faptul ca austriecii nu au luat nici o masura privind infectiile intraspitalicesti....Cand va mai bazati ca sursa pe un doctor va rog sa-l intrebati pentru ce au depus juramant la intrarea in profesie...Pentru ca tot faceti zei pe cei din Belgia puteti sa-mi spuneti de ce in ultima luna doi romani arsi au murit in aceasta tara?Sa nu-mi spuneti cumva ca din cauza ca nu au fost din lotul Colectiv...

Cătălin Tolontan  •  21 noiembrie 2018, 16:24

@Andrei F: daca dupa trei ani de la Colectiv o luam iar de la capat, ca infectiile nosocomiale sunt normale, teoria mogulilor Sanatatii si a televiziunilor obediente, statisticile va contrazic: Romania are cei mai rezistenti germeni intraspitalicesti din Europa, iar asta nu e normal.

betina  •  21 noiembrie 2018, 16:46

dar ...de la Colectiv si pana acum au mai fost o sumedenie de oameni accidentati /arsi ....si care au murit in spitalele romanesti .A fost cazul de la Vel pitar -brasov ...si niste mineri +multe alte cazuri individuale Pe aia nu-i contabilizeaza nimeni ....Trebuie sa fie cu zecile ...ca sa-i bage jurnalistii in seama ?

bg  •  21 noiembrie 2018, 16:50

Traiasca PCR (pile, cunostinte, relatii)! In Romania, cand exista o situatie limita, trebuie sa ai un nume cunoscut sau sa ai alta cetatenie, statut financiar, ca sa poti avea sansa sa ti se salveze viata. Pentru ca accesul la servicii medicale decente este limitat, romanii sunt impartiti in categorii: oameni obisnuiti (care nu conteaza) si oameni care sunt CINEVA (pentru care lucrurile se misca). Esti cineva daca ai bani, platesti sau ai notorietate (apari la TV, mass media) si fiind salvat, poti creste increderea oamenilor in sist. sanitar de la noi. Expl.: cazurile preferentiale de transplant renal, hepatic ptr. politicieni, actori, cantautori. In cazul Colectiv, autoritatile din sist. medical au mintit si dezinformat in mod constant. Numai presiunea familiilor celor raniti si brambureala politica de la noi i-a salvat pe cei transferati. Acum cei care au facut selectia, cine sa moara si cine sa traiasca, sa raspunda...Dar cum asumarea raspunderii nu este in fisa postului politicianului roman, vor da vina pe sistem cautand scuze, justificari, acuze...Dupa 3 ani de la tragedie nu s-a facut nimic. Ca in orice problema de la noi se trage de timp, se distrage atentia cu altceva, pana se asterne uitarea...Asa "se rezolva" problemele romanilor si asta nu costa nimic...Nici macar votul...

Andrei F  •  21 noiembrie 2018, 17:02

@Cătălin Tolontan • 21 noiembrie 2018, 16:24 Desigur ca nu o luam de la capat pentru ca doar eu nu am sustinut infectiile intraspitalicesti!Tocmai de aceea eu nu am facut referire la statisticile cu infectiile intraspitalicesti din spitalele romanesti ci la statisticile europene!Dar cum este...studentul a plecat sau nu in Austria in acea seara?Doctorii cei buni-sursele-de ce nu puteau sa vorbeasca dupa ce Ponta a demisionat daca politicienii sunt raii care distrug medicina??Cum sa stie domnule medicii de infectii nedeclarate si sa nu faca nimic?Problema asta nu este comuna cu cea din ,,Cazul Hexi,,?Puteau infectiile nosocomiale sa scape de sub control fara ca doctorii sa stie?Apoi o minima logica te face sceptic in privinta belgienilor...Adica medicii belgieni au ales pacientii care au plecat si in Belgia si in Olanda dar numai in Belgia ,numai in cazul pacientilor de la Colectiv,pacientii au putut fi salvati 100% dar ghinion,in ultima luna mor in Belgia doi pacienti romani arsi?Pacientul decedat in avionul spre Olanda nici nu este influentat decat cel mult de deciziile doctorilor belgieni care au facut triajul la Bucuresti!Daca pacientii arsi au stat o saptamana la Bucuresti cum puteau fi depistate toate posibilele infectii intraspitalicesti?Daca infectarea sau suprainfectarea s-a petrecut in ultima zi ,ultimele ore, la transport cine o mai depista?Studentul ne spuneti ca a decedat dupa 2 saptamani...De austrieci numai de bine?

un cititor  •  21 noiembrie 2018, 17:03

@Mihai: ***, baiatule. Sau platit. In oricare din cazuri, vai de viata ta.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Ion  •  21 noiembrie 2018, 17:25

Daca nu ar fi tragic ar fi de ras! Cum se poate domnule Tolontan ca doctorii sa se mire dimineata ca-l mai au de pacient pe tanarul Hogea daca el plecase cu o seara inainte la Viena? ,,Doctorii,,exista?!

pdp  •  21 noiembrie 2018, 17:51

pune bai deontologule pozele alea in articol si un header ca marea investigatie contine imagini care pot afecta emotional.

MERCENARUL  •  21 noiembrie 2018, 17:53

sint medic si cunosc cum se fac tranferurile intre spitale. pacientii trebuie mai intii stabilizati medical dupa care medicii care preiau bolnavul trebuie sa fie comfortabili cu starea pacientului sa nu ia riscul sa le moara pacientul pe drum. este posibil ca imediat dupa incendiu, majoritatea arsilor sa nu fie stabili si daca esau locuri disponibile in avion sa fi fost transferati pacientii mai stabili. in urmatoarele zile alti pacienti ar fi putut fi stabilizati penru transfer in strainatate. am criticat mult sistemul sanitar si pe multi profesori sin romania care comparat cu standardele din SUA sint de fapt slab pregatiti. in acest caz nu cred ca medicii care au cerut transfeul au gresit.

bg  •  21 noiembrie 2018, 18:09

Sorina Pintea vrea sa combata inf. nosocomiale si rezistenta microbiana la antibiotice scotand din sertar o hot. de guvern a lui S. Grindeanu din 2017 privind infiintarea unui Comitet interministerial (CNMLRMA) conceput ca un mamut, format din 16 institutii, asociatii, care nu a functionat niciodata pana acum. La noi, nu se intelege medicul X cu medicul Y de pe aceeasi sectie si noi vorbim de Comitete interministeriale...doar asa, ca sa mai cream o structura finantata de la buget si pentru ca exista in tari din vest. Numai ca acolo chiar functioneaza si este eficienta pentru ca se bazeaza pe o infrastructura solida, bine pusa la punct. Aici, functionarii numiti in astfel de structuri nu au niciun fel de parghie sa actioneze si masurile propuse raman doar pe hartie. Construim acoperisul, fara a avea fundatia. Cum se poate limita utilizarea antibioticelor in fermele de animale (carnea nu este controlata) si la animalele din gospodariile populatiei cand in orice comuna exista farmacie veterinara si antibioticele se vand la liber? Dar in spitalele in care bolnavii sunt tratati cu antibiotice fara un minim examen microbiologic si antibiograma? In opinia mea, pana la ridicarea noilor spitale promise, ar fi nevoie de un plan de reabilitare, igienizare , dotare, acreditare a spitalelor vechi si de masuri ferme de respectare a legilor, reglementarilor, hot. de guvern, ord. de ministru pentru a se restabili ordinea in sist. sanitar. La Bistrita, spitalul vechi a fost reabilitat cu bani europeni si arata impecabil. Daca vrei, se poate...

Anti Ciolos  •  21 noiembrie 2018, 18:16

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

bogdan  •  21 noiembrie 2018, 18:36

tolontan face foarte bine ce face,insa in final se va lasa cu 4-5 ani de puscarie pentru fraierii din dosarul colectiv:adevaratii vinovati vor scapa cu suspendare sau cu achitare vinovatii? se stiu :ministru sanatatii ,directori de spitale,politicieni din varful ierarhiilor psd-iste si de ce nu si ale celorlalte partide cand aud de carstoiu ala de la universitar ,mi se face rau:singurul sau merit si al nevestei lui(ginecolog la acelasi spital) este ca e fin al lui basescu cum dracu se face ca toti cei implicati in decizii sunt milionari in euro cand ei o viata intreaga au fost slujbasi la stat:si ma rfer aici si la politicienisi la medici niste ***... personal ,sa fi fost in locul parintilor tinerilor decedati,nu stiu daca eram atat de calm pana acum:

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Laur  •  21 noiembrie 2018, 18:48

Catalin, inteleg ca Mariana Oprea, Alexandru Hogea și Mădălina Strugaru, care aveau nevoie de tratament urgent erau cu documentele intocmite pentru transport Dar nu puteau toti 3 sa plece in locul unuia.

Laur  •  21 noiembrie 2018, 18:49

Catalin, sa nu intelegi ca nu apreciez foarte mult ceea ce faci.

Matei  •  21 noiembrie 2018, 20:32

As zice ceva despre dl ziarist, dar o sa spuneti ca sunt rasist

MZM  •  21 noiembrie 2018, 20:44

Dincolo de toate amanuntele, precizarile, abuzurile, dincolo de faptul ca unii pacienti mai putini periclitati au plecat in strainatate inaintea sau in locul altora mult mai grav afectati, un lucru nu trebuie uitat sau trecut cu vederea. Faptul ca ministrul sanatatii da atunci, Banicioiu, a refuzat (imediat dupa dezastru) ajutorul unor tari europene care se ofereau sa primeasca imediat un numar de pacienti. Raspunsul uluitor si iresponsabil al ministrului a fost: ”Avem toate conditiile sa tratam in Romania toti acesti pacienti arsi”! Tot ce s-a petrecut rau in cele 7 zile de dupa focul de la Colectiv pana la plecarea primelor avioane catre Belgia si Olanda, abia in 7 noiembrie, poate fi numit EFECTUL BANiCIOIU ! Intarzierea cu 7 zile, a ajutorului strain, a dus sigur la moartea multor pacienti care puteau fi salvati. Acceptarea imediata a acestui ajutor, transportarea imediata la spitalele din strainatate a pacientilor, ar fi avut inca un efect benefic: evitarea contaminarii acestora, in Romania, cu infectii intraspitalicesti!... Cat de important este ca la conducerea ministerelor sa fie numiti (prin concurs) specialisti competenti, nu diletanti sau aventurieri politici iresponsabili!

Ervin  •  21 noiembrie 2018, 20:59

pur si simplu de unele comentarii sunt siderat....ma intreb dacă oamenii astia ,imi cer scuze ca spun asta, ma intreb dacă au cel mai mic sens al normalității si a bunului simț....ne certăm si ne înjurăm pe deasupra cadavrelor celor morți la colectiv.... ne acuzam si fiecare stie cel mai bine...si in tot timpul asta nu sa schimbat absolut nimic in spitale si in sistemul sănătătii din Romania....si PCR-istii credeti-ma isi freacă palmele de bucurie si ii doare exact in cot de morți ,de suferintele celor rămași si de noi toți in general....si in timpul asta ia uite ce se întâmplă imprejurul nostru.... https://youtu.be/SX2twSMMdHs

Andrei Tugui  •  21 noiembrie 2018, 21:34

Bravo, Cătălin Tolontan!demasca mizeriile din țara asta, în felul ăsta poate ne trezim cu totii si luam masuri.

Adriana  •  22 noiembrie 2018, 0:13

Mi-e teama ca seria asta se va transforma intr-o vanatoare, ori vreo nevoie de tap ispasitor; Cred ca e mai important CUM a ajuns cineva cu rani minore sa plece in locul cuiva cu rani majore; ce se afla in spatele povestii, care au fost sforile trase, care au fost motivatiile, unde s-au intamplat erorile (voite sau nu), decat CINE a plecat. Traim intr-o lume haotica, dureroasa, plina si suntem pe muchie de cutit. Deci probabil foarte razbunatori. Sunt sigura ca domnul Gradinariu dupa asta, va primi amenintari; Intr-un sistem bolnav si nefunctional, pragmatismul poate lua forma unui "eu sau tu" si nu are nevoie sa implice nici o onoare. Daca intradevar domnul Gradinariu a " avut relatiile potrivite", cum se mentioneaza in articol, e partea mai putin importanta. Parte importanta e reprezentata de factorii de decizie; Nu de alta, dar si eu pot incerca sa mituiesc maine pe cineva. Ori sa rog. Ori sa implor. Sa fac presiuni, sa cer etc. Daca acel cineva accepta ori nu, aia e alta discutie. Cea importanta in cazul nostru.

Mihai  •  22 noiembrie 2018, 6:39

@Catalin Tolontan - daca era ponta premier el era de vina si totul era politizat de asa-zisa presa din Romania, cum a fost ciolos prim-ministru nu cumva sa politizam , tehnoratatii sunt perfecti.pt cei care dezinformeaza - ciolos a devenit premier in 10.11 iar primul lot de raniti a fost transferat in 12.11. De murit din cauza arsurilor grave se moare in toate spitalele din lume inclusiv in urma infectiilor nosocomiale - luati statisticile oficiale inainte de a a dezinforma si manipula - de altel si in cazul colectiv - procentual din numarul de raniti grav au murit la fel de multi din cei transferati cu cei care au murit in spitalele din Romania .

Mihai  •  22 noiembrie 2018, 6:53

@Andrei f - medicii straini - belgieni, olandezi, austrieci...nu conteaza - ii selecteaza doar pe ranitii care considera ei ca au sanse de supravietuire, pe ceilalti ii declara netransferabili, si cu toate astea procentual mor la fel de multi si in spitalele din occident pt ca in cazul unui mare ars traumatismul suferit de organism e prea mare pt ca un doctor sa poata face mare lucru pur si simplu la unii, putini, rezista organismul unui asemenea traumatism pe cand la altii, marea majoritate, nu. In america, franta, belgia au fost cazuri in care au murit peste 90% din marii arsi dintr-un incendiu.

Florea  •  22 noiembrie 2018, 9:45

In articol spune de vreo 5 ori ca transferurile au fost facute pe 7 nov, dar tu continui sa minti si sa zici ca au fost facute pe 12 nov. Puteai sa zici ca pe 1 dec, sa-i dai timp lui ciolos sa faca guvernul. O minciuna devine adevar daca o repeti de multe ori, asa va invata la scoala de partid? ***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Andrei F  •  22 noiembrie 2018, 10:15

@ Mihai Mi se pare ca plecati de la o premisa falsa...Credeti ca toti pacientii cu arsuri de la Colectiv ar fi trebuit sa fie tratati afara sau doar spitalele romanesti trebuiau sa reintre in ritmul normal de lucru pentru ca se spune in articol ca un astfel de pacient poate avea nevoie de ingrijire de specialitate o zi intreaga? De fapt nu este corect...are nevoie de interventii chirurgicale si o zi intreaga pentru ca se presupune ca in spital esti ingrijit in continuu...Daca toti pacientii chiar erau trimisi in strainatate putea interveni Parchetul pentru ca medicii pentru transfer trebuie sa scrie ca ei nu pot ingriji pacientul in tara...Daca este asa...sa inteleg ca ar trebui desfiintate spitalele romanesti pentru ca e clar ca se crede ca toate spitalele de afara sunt mai bune decat ale noastre si in cele mai multe cazuri poate fi si adevarat? Pe subiect.Recent alti pacienti arsi au fost transferati afara...Erau din zona Moldovei.La Iasi s- a spus ca nu pot fi tratati pentru ca aveau arsuri pe o suprafata prea mare pentru nivelul lor de competenta.S- a intrebat la Bucuresti dar de acolo li s- a spus ca nu au locuri disponibile...Asa au plecat pacientii in Belgia...Pe logica din articol...Nu se spune nicaieri cum erau gradele de competenta ale spitalelor romanesti si mai ales gradul de arsura al tuturor pacientilor...Se putea intampla ca s numarul pacientilor cu 30% suptafata vatamata sa fie peste numarul de paturi disponibile desi este logic sa credem ca saloanele pentru ei sunt mai multe decat pentru cazurile cele mai grave...Mai mult ca sigur acum cand vorbim sunt medici care trebuie sa trateze pacienti stiind ca in alt spital din tara dar mai ales de afara pacientul ar avea mai multe sanse...++++ Deci triajul trebuia facut de partea romana pentru ca belgienii nu puteau cunoaste mai bine decat medicii romani ce personal si ce dotare existau in spitale...Poate sunt idealist dar cred ca sunt mai multi medici romani cunoscatori de medicina si dedicati decat ,,medicii,,care peste ani au revelatii contradictorii in presa( au vazut in Bucuresti un pacient transferat in Viena).Apoi sa stiti ,capitalismul este mai dezvoltat in Belgia,Austria...In cazul pacientilor din Moldova ajunsi in Belgia actul medical a fost partial blocat de actul financiar...Dar de ce nu- l consultati pe ,,google,, daca v- au scapat stirile...?

Andrei F  •  22 noiembrie 2018, 10:20

@ Florea Dar ai uitat ca Ponta a fost nevoit sa demisioneze pe 4 noiembrie? Te intrebi daca cumva acele vremuri tulburi - cu manifestatii,cereri de demisii...- nu au influientat si ele negativ actul medical?Demonstratia...nenecesara...Cine a fost in zilele acelea in carti sa ajunga Ministru al Sanatatii? Mai bine taceai...

Florea  •  22 noiembrie 2018, 10:25

Hai ca sunteti culmea, dati-va incolo de deontologi. Am scris sarcastic ca ciolos a fost cel care a pilotat avionul cu raniti, si voi m-ati moderat ca am adus acuze ce nu pot fi dovedite? Pe bune??? Sunteti f neinteligenti moderatorii de aici si ne insultati si noua inteligenta.

Florea  •  22 noiembrie 2018, 10:38

Andrei F, eu doar am combatut minciuna lui mihai, care a zis ca era ciolos la butoane cand s-a intamplat transferul, atata tot. A zis asta de 2 ori, inclusiv schimband data la care s-a facut transferul, a mutat-o cu 5 zile mai tarziu. In rest astept sa ne lamureasca Tolo ce si cum s-a intamplat

R  •  22 noiembrie 2018, 10:41

...pana la urma, intr-un mod sau altul, toti o sa ne stingem...nimeni nu e vesnic...dar ma intreb cum, oare, acest "individ" se poate intinde seara in patutul lui cald si cum poate inchide ochii inainte de a adormi, fara nici un pic de remuscare...trebuie premiat...e tare "individul".

Andrei F  •  22 noiembrie 2018, 12:07

@Florea • 22 noiembrie 2018, 10:25 Combati numai ce nu-ti place nu neaparat un neadevar...Acelasi lucru se poate spune si despre mine dar eu imi asum...Ca sa te doara repet intrebarea :cine era in carti in acele zile ca sa preia Ministerul Sanatatii si asta a influentat cazul?Ajutator...Google este sfant...si ne spune si ce nu vrem ...realitatea necosmetizata...Si legat si de articolul care o sa vina...Cine s-a deranjat cand Ministrul Pintea a trecut peste functionarii care nu vroiau sa semneze rapid actele de transfer ale arsilor din Moldova sau Pitesti?Crezi ca asta nu poate fi de DNA?Cand noi ne jucam aici cu informatiile furnizate unii patimesc medical sau legal dar oare vrem noi cu adevarat sa se schimbe ceva?

Daniela  •  23 noiembrie 2018, 0:52

In niciun caz NU inteleg de ce la faimosul AKH i au oprit tratamentul cu antibiotice pt ca protocolul, in ingrijirea marilor arsi, prevede si antibioterapie. Riscul infectiilor este enorm la ei. Oriunde in lume, marii arsi primesc si antibiotice. Cand nu ai analize concrete, se dau antibiotice cu spectru larg pana iese rezultatul antibiogramei. Adica aia de la AKH nu au recoltat probe? NU i au facut test? Cum de NU au vazut si cum de au oprit anitiobioterapia? Incredibil!

Pete Sampras  •  23 noiembrie 2018, 11:32

Gradinariu, sa fii sigur ca roata e rotunda si nu vei pleca de pe lumea asta pana nu iti platesti pacatul fata de copiii morti ***!! Macar fata de unul dintre ei, acel copil care trebuia sa fie in locul tau!! Gradinariu, sper sa ai zilnic in fata ochilor chipul lui Roberto, sa te bantuie pana in fata Judecatii!! Dumnezeu nu doarme...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

me  •  23 noiembrie 2018, 13:44

Doctorii de la noi sunt 'invatati' de mici (inca de cand sunt studenti ori rezidenti) sa-ti tina gura, sa nu spuna cu voce tare ce gandesc, sa spuna numai in soapta, intre ei. Eu am observat din proria mea experienta ca daca iti tii gura cand stii ca ai dreptate, atunci ti se intoarce insutit. Si nu tr sa te certi, ci sa vii cu argumente, eventual sa te duci mai sus sau unde stii ca poti fi ascultat. Pt ca raul nu se opreste numai la o singura fapta. El avanseaza. Ca si bacteriile, virusii, ori parazitii dintr-un organism. Daca nu-i opresti din timp (si corpul nostru face asta fara ca noi macar sa constientizam) atunci ei fac un singur lucru: evolueaza, devin mai puternici si mai greu de invins. Nu inteleg de ce au trecut 3 ani si nu au spus lucrurile acestea in presa, sau in alta parte, exact atunci cand s-au intamplat, pe 7 noiembrie 2015.

Alex3  •  24 noiembrie 2018, 16:35

Problema e ca procuratura nu isi face treaba de 30 de ani. Zeci de mii de oameni, poate si mai multi, au murit cu zile in Romania din cauza conditiilor din spitale. Procurorii trebuie sa inceapa o ancheta in rem si sa ajunga la toti cei responsabili pentru starea sistemului sanitar - fosti si actuali ministri, primari, manageri de spitale, etc. Viata nu poate fi asa de ieftina in Romania.

Comentează