Ce au văzut părinții când i-au privit pe copii la școala online: “Au avut trei-cinci ocazii de a vorbi toată ziua pe Zoom. E teribil pentru dezvoltarea emoțională la această vârstă”

Mărturiile părinților din toată lumea, la redeschiderea școlilor, arată cât de scump plătim fiecare lună în care rămânem rupți unii de alții. Fără să învinovățească autoritățile sau școlile, părinții constată că, pentru copii, școala online nu face decât să crească dependența lor de ecrane și frustrarea de a nu putea interacționa cu oamenii

marți, 15 septembrie 2020, 5:22

În SUA, Marea Britanie, Italia sau Germania, țări unde învățământul online e mai ușor de aplicat decât în România, pentru că sunt mai mulți profesori și mai bine antrenați digital și pentru că sărăcia nu privează un număr semnificativ de copii de accesul la tehnologie, reacțiile familiilor nu sunt încurajatoare la adresa învățământului de la distanță.

“Reacțiile părinților oscilează între a spune că se petrece prea mult timp pe device-uri la întâlnirile Zoom până la plictiseala asociată cu lipsa interacțiunilor sociale cu colegii de clasă”, scrie m-live, un site local din Statele Unite.

Din relatările părinților, fenomenul frustrării copiilor pentru neparticiparea la cursuri este cu atât mai mare cu cât vârsta este mai scăzută.

„Pentru copiii mei, învățarea în sine este un beneficiu secundar. Ei trebuie să vadă și să interacționeze cu oamenii, în persoană” Părinte din SUA

“Mi-am urmărit elevii de clasa a II-a și a V-a luptându-se să mențină concentrarea chiar și 30 de minute în această săptămână în timpul apelurilor Zoom”, a mărturisit un tată pentru același site.

“Este supărată, agitată și plictisită constant”

În zonele unde și grădinițele fac educație de la distanță, nemulțumirea e și mai mare. Iar părinții observă o creștere a numărului de ore în fața ecranului, petrecute de copii încă de la vârste foarte mici, ceea ce oricum era deja un fenomen-problemă.

“Copila mea de 4 ani nu poate sta toată ziua pe un iPad! Și când i se spune să facă pauze, se uită de obicei la televizor, pentru că eu trebuie să lucrez și nu pot interacționa cu ea”, a spus una dintre mame. “Este supărată, agitată și plictisită constant. Acest lucru nu este favorabil dezvoltării ei, trebuie să se miște, să se joace și să interacționeze. Vă cer, vă rog, să găsiți o modalitate de a-i readuce pe copiii noștri la școală”.

Trimiși acasă la o jumătate de oră de la clopoțel!

În general, replica legitimă a autorităților este aceea că o deschidere sustenabilă a școlilor se poate face doar dacă “nu e o deschidere pentru câteva zile, pentru ca apoi să închidem școlile, după apariția cazurilor de COVID”, conform unui oficial tot din SUA, acolo unde mai multe școli s-au redeschis și mai apoi închis.

După începerea școlii de luni, procesul s-a întâmplat foarte repede și în România, la mai multe unități de învățământ, inclusiv la colegiul militar de la Breaza, care a fost trecut în învățământ online, chiar după deschiderea “in person”.

Într-o singură zi s-a trecut de la scenariul verde la cel roșu. Probleme sunt peste tot.

În Italia, relatează Corriere della Sera, în Massa Carrara, provincie din Toscana, 18 copii au fost trimiși acasă, în carantină, după o jumătate de oră de la clopoțelul de deschidere a orelor. Intraseră la 8.00 la școală și la 8.30 plecau. Asta pentru că s-a aflat că o colegă, care nu ajunsese în acea zi la școală, dar cu care fuseseră la pregătire, avea COVID.

Eșecul întâlnirilor Zoom cu 15-20 de persoane

O altă dificultate reclamată de părinți este că, indiferent de strădaniile profesorilor, există limitări nu doar ale softurilor folosite, ci și ale paradigmei de comunicare de la distanță. Oricât de bună e conexiunea la net, formatul e cel care nu funcționează.

Dacă să discuți în doi sau în câțiva prieteni pe Zoom poate fi satisfăcător, lucrurile se schimbă la întâlnirile cu mulți oameni și care durează enorm.

“Întâlnirile Zoom nu sunt concepute pentru ca 15-20 de persoane să poată discuta bine”, a explicat un părinte american. El și-a observat copiii când aceștia făceau școală online.

„Amândoi copiii mei au avut în jur de trei până la cinci ocazii de a vorbi toată ziua pe Zoom. De fiecare dată când vorbesc, pot spune câteva propoziții. Acest lucru este, sincer, teribil pentru dezvoltarea socială și emoțională la această vârstă” Părinte din SUA

Băiatul care a participat online la ore, de pe patul de terapie intensivă

Sigur că există și cazuri de dedicație pentru educația online, care fac știri de presă remarcabile. Tot Corriere a povestit cum un băiat de 16 ani, din Torino, Alessandro, suspect de COVID, dar dovedit că are “doar” o “pneumonie bilaterală severă”, a fost văzut de personalul de la terapie intensivă că vrea să se conecteze la lecțiile online ale școlii prin telefonul său mobil.

“Așa că i-am luat un computer”, au explicat cei din spital.

“El este mut 99% din timp”

O altă problemă a cursurilor de la distanță este aceea că elevii suferă în interacțiunile online pentru că nu ajung să-și cunoască colegii și pentru că “nu-și mai simt” profesorii. În funcție de temperamentul lor, chiar și cei pentru care grădinița sau școala era o plăcere înainte, care aveau o relație bună cu educatorii și profesorii, se simt acum pierduți, relatează părinții.

“Fiul meu, care era preferatul profesorului în grădiniță, întotdeauna fericit și ajutător, a decis că învățarea la distanță este plictisitoare”, a povestit o mamă.

Chiar și închiderea microfonului, căci “Mute” e starea normală în întâlnirile online cu mulți participanți, mai puțin la intervenții, nu e atât de ușor de depășit, cum ar fi putut părea inițial. Și adulții au o problemă să treacă din “Mute” în “Unmute”, cu atât mai mult cei mici.

“Nu are nicio legătură personală cu profesorul sau colegii săi. De când învață online, niciodată nu a reușit să cunoască pe oricare din clasa sa. El este mut 99% din timp. De câteva ori când i-am văzut ochii care scânteiau la perspectiva de a împărtăși cu profesorul și colegii săi, dar aceștia se estompează rapid când își dă seama că este încă mut și că nu poate atrage atenția profesorului său”, a conchis aceeași mamă.

“Glorificarea skype-ului”

Iar studiile arată că, pe măsură ce învățământul își păstrează acest format de criză, nu adaptarea la situație, ci nemulțumirea pare că crește.

HEPI, un think tank din Marea Britanie dedicat educației, a remarcat într-o cercetare că satisfacția studenților a scăzut de la lună la lună cu 50%. Doar un număr de 13% dintre ei au spus că sunt “foarte mulțumiți” de felul în care se desfășoară studiile. Sau, după o expresie a unui părinte, găzduită de The Ney York Times “școala nu poate însemna glorificarea skype-ului”.

Comentarii (9)Adaugă comentariu

Unicul  •  15 septembrie 2020, 18:20

Jenant articol. Nu se bazeaza pe nimic. "Un parinte din sua a spus ...", "o mama din italia a zis.." Daca asta e jurnalism ...

Kendo  •  15 septembrie 2020, 22:27

@Unicul - ai copii? Daca da, au avut ore pe Zoom? Tot ce spune articolul asta e perfect adevarat. Invatamantul online (mai ales) pentru copii mici ***. Inteleg logica si necesitatea lui in perioada asta, nu zic sa se renunte la el, dar pentru dezvoltarea unui copil e o aberatie. Stiu ca esti unic si probabil si extraordinar de inteligent, dar poate citesti niste studii, ceva. Inainte de pandemii, au aparut numeroase studii care faceau legatura intre timpul petrecut de copii pe tableta/telefon/la televizor si dezvoltarea lor emotionala si nu intelectuala. Copiii au nevoie de colegi, de interactiune, nu de stat in fata unui nou ecran. Trec peste faptul ca nici profesorii nu sunt obisnuiti (pe buna dreptate) sa tina lectii online si sa atraga copiii, ceea ce amplifica problema.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

cn  •  16 septembrie 2020, 0:42

E frustrant si pentru profesori. Eu predau online in Occident unor studenti in majoritate maturi. Online-ul invita la purtare abuziva fata de profesor.In plus, satisfactia si efectele predarii nu sunt aceleasi cand inregistrezi de unul singur un curs, ca atunci cand vorbesti unui amfiteatru de 2-300 de studenti. Iar seminariile Zoom sunt o gluma - cati studenti pot real participa efectiv? Din cei 30-40 de participanti, doar 2-3 iau parte la discutie, plus alti 2-3 care folosesc chatbox-ul. Iar atentia mea e disipata intre vorbitori si cei care scriu in chatbox, evident ei scriind cu oarece intarziere despre subiecte care deja au fost depasite in discutia verbala... o experienta nu prea buna. Evident ca e mai bine decat nimic, iar unele componente din platformele de educatie online sunt foarte utile, dar sa nu ne mintim ca una peste alta e rezultatul pedagogic e acelasi ca in educatia face to face.

GopoSapiens  •  16 septembrie 2020, 6:19

Da, cam „subțire” articolul ăsta -- o-nșirare de spicuiri din articole scrise de alții, pe alte meridiane. (Un soft AI ar fi capabil să compileze ceva mai interesant de atât; ca dovadă: https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/sep/08/robot-wrote-this-article-gpt-3) Cât despre educatul altundeva decât între cei patru pereți decrepiți ai școlilor, eu cred că se poate face fără probleme -- mai ales dacă nu se cramponează lumea pe un model încropit la repezeală de replicare aproximativă a stilului anost de transmitere de informații cunoscut până nu de mult ca „școlire”.

doilaunu  •  16 septembrie 2020, 8:19

aceasta perioada ar trebui sa ne dea de gandit in legatura cu utilitatea reala a scolii. A fost o vreme (cu 100 de ani in urma sau mai mult) cand singura sursa de informatii pentru majoritatea oamenilor o reprezenta scoala. Acum lucrurile s-au schimbat radical, insa noi platim in continuare bani grei pe un invatamant care uneori dureaza mai mult decat perioada de lucru after - studii (sunt oameni care ies la pensie la 45 de ani si care au beneficiat de invatamant gratuit intre 3 si 25. Nu vad de ce in momentul de fata ar trebui ca un copil sa studieze mai mult de 5 ani inainte de a merge la facultate. Sigur, trebuie creat un sistem paralel de ocupare a timpului pentru copii si de deprindere a abilitatilor sociale, dar in niciun caz cu costurile pe care le avem astazi, cand avem specialisti (??!!) in geografie sau biologie inca din clasa a 5a.

unicul  •  16 septembrie 2020, 10:29

se pare ca nu ati priceput ce am scris. eu nu am scris despre invatamantul online, nu ma pricep, nu-mi dau cu parerea. eu am spus ca e un articol slab. ca argumente de genul "un tata din sua a spus..." sunt irelevante, nu sunt credibile, nu pot fi verificate si chiar daca ar fi reale nu sunt reprezentative.

Obiectiv  •  16 septembrie 2020, 14:44

Dintre parerile exprimate aici, cea pe care o consider demna de luat in seama este cea a userului @cn, care se confrunta cu problemele invatamantului online, chiar si cand este vorba despre studenti si de o alta tara (una avansata tehnologic, banuiesc) decat Romania! Sigur, fiecare este liber sa -si exprime opinia, insa unele dintre acestea sunt influentate fie de frustrari din trecut, fie de necunoastere! Cei care nu vad utilitatea reala a scolii traditionale (cu utilizarea unor mijloace moderne, fireste) sunt persoane cu un anume grad de superficialitate, un fel de discipoli anonimi ai fostului presedinte (se cunosc enormitatile debitate de catre acesta in legatura cu educatia/scoala)! O.

gabriel r  •  16 septembrie 2020, 16:31

Da, este foarte dificil, mai ales pe fondul lipsei de experienta a elevilor si a dascalilor, a multora dintre indrumatorii lor din familii. Este o mare problema lipsa de socializare si de interactiune dintre copii pentru ca in lipsa acestora elevii sunt cu greu " tinuti in priza" Este greu cu purtatrea mastii, desi conform experimentului medicului Craiu, nu sunt probleme de hipoxie pentru copii. Este greu pentru un sistem aflat la inceput, desi , la noi, are cateva luni de vechime. Problemele sanitarea exista, ca me place sau nu - si atat noi, cat si cei de langa noi- trebuie sa le suportam cat mai bine, in ciuda unor privatiuni cunoscute

Dan  •  16 septembrie 2020, 16:59

Un documentar interesant despre dependenta de ecrane la copii: https://www.youtube.com/watch?v=BgwxjuK0b0Q&feature=youtu.be

Comentează