Cum au lucrat medicii de familie și STS ca să rezolve una dintre problemele primelor zile: programarea la vaccin a bolnavilor cronici

De Otilia Cristea, Cătălin Tolontan

luni, 18 ianuarie 2021, 10:35

De Otilia Cristea, Cătălin Tolontan

În ciuda declarației că platforma este „intuitivă”, făcută de Vlad Voiculescu, și retrasă apoi, mai multe probleme serioase au grevat zilele de vineri și sâmbătă, primele două de înscriere a românilor peste 65 de ani, a bolnavilor cronici și a angajaților din sectoarele-cheie, în total peste 5 milioane de oameni. „E corect însă să spunem că, la sesizările noastre, autoritățile au făcut eforturi să îndrepte lucrurile”, a spus un medic de familie, punând la dispoziția Libertății un mesaj intern.

Câteva probleme au apărut imediat după deschiderea platformei de înscriere. Din relatările a zeci de oameni către ziar, a fost nevoie de ore bune pentru a reuși să înscrii, ca membru de familie, oamenii vârstnici care n-au acces la internet sau răbdarea de a parcurge etapele. Ca bolnav cronic, la fel, din aceleași relatări, confirmate de medici.

Apoi, Bucureștiul, cu aproximativ 60.000 de înscriși, a devenit rapid indisponibil pentru următoarele trei săptămâni, chiar la sfârșitul primei zile.

„Sistemul e astfel conceput încât nu poate face înscrieri acum, pentru martie”, a explicat un oficial familiar cu platforma, pentru ziar.

Clujenii și bucureștenii s-au trezit în situația de a li se spune că nu mai pot fi programați. Prinși la mijloc între pacienți și autorități, medicii de familie au reacționat, „iar autoritățile au făcut eforturi să îndrepte situația”, au explicat mai mulți dintre reprezentanții lor, pentru Libertatea

  1. Au programat oamenii, dacă aceștia doreau perioada următoarelor trei săptămâni, în județele limitrofe: Giurgiu, Prahova și celelalte.

Tot în aceleași orașe s-a programat și rapelul, fiind o regulă ca acesta să fie generat de sistem, la trei săptămâni, în același centru în care ai făcut prima doză de vaccin.

Această derivare din zonele pline către cele cu locuri a fost posibilă numai prin call centerul 021.4144425, nu și prin platformă.

„Cei de la call center au avut răbdare”

  1. Mai mulți cititori ai Libertății au remarcat „atitudinea cooperantă și politicoasă și de rezolvare a problemei” pe care au avut-o femeile și bărbații, aflați sub o mare presiune, care au răspuns la call center.
  2. În primele două zile ale etapei a doua, medicii de familie au avut mari probleme să înregistreze bolnavii cronici. S-au ivit, conform mărturiilor lor, mai multe situații. Una era aceea că nu se puteau înregistra bolnavii cronici care plătiseră serviciile la privat și nu figurau, cu acele boli, între serviciile decontate de Casa de Sănătate.
  3. Și alte categorii vulnerabile, precum cei cu dializă, au avut mari probleme.

Medicii de familie s-au adresat, prin reprezentanții lor, celor de la STS, care au realizat platforma.

Practic, medicii de familie, spre care au fost îndrumați bolnavii cronici, nu reușeau să-i înregistreze pe toți pacienții lor, pe care-i verificaseră prin documente medicale, „și nu din cauza aglomerării sistemului, ci din cauză că mai multe categorii care aveau documente medicale clare nu apăreau în sistem”, a explicat unul dintre doctori, pentru ziar.

Urmările au fost două:

  1. Operatorii de la call center au acceptat programările acestor bolnavi cronici care sunau, dacă erau înregistrați deja în sistemul național de la CNAS, dar propriii medici de familie nu-i puteau programa.
  2. În paralel au început discuțiile între medicii de familie și cei din STS.

Sâmbătă seara, reprezentanți ai doctorilor de familie au explicat colegilor lor, prin mesajul de mai jos, ce s-a reușit și ce mai e de făcut:

„Dragi colegi,

După discuții cu STS am reușit să rezolvam o mică parte din probleme, dar care ne permit totuși să dăm acces bolnavilor cronici sub 65 de ani care până acum nu erau recunoscuți în lista furnizată de CNAS.

Bifa pe „Sunt medic” nu rămâne pusă, dar ne recunoaște ca medici acum. Eventual ieșiți din cont (Delogare de sus), redeschideți browserul, intrați iar în cont, Profilul meu sus, Sunt medic, pasul următor, bifă la acord jos, Salvează și după ce zice persoană modificată cu succes ar trebui să fie ok.

Pacienții merg înscriși unul câte unul ca Beneficiari și trebuie completate toate căsuțele… Îi salvează acum ca persoane cu boli cronice. DAR trebuie să le facem noi și programarea inițială… Ei nu se pot programa altfel, platforma mai are niște erori. Le-am semnalat acum și încearcă să le rezolve. După ce îi programam noi inițial pot să intre ei să îți modifice programarea.

Pacienții nu merg încă încărcați complet prin „import bulk”, adică să urcăm lista Excel cu sutele de pacienți. Platforma o primește, dar apoi trebuie editat unul câte unul profilul fiecăruia cu câteva date – județ, localitate, tip de boală cronică. În urmă cu două ore nu salva modificările.

Acum le salvează. STS lucrează și la alte modificări, să nu mai fie nevoie să îi modificăm unul câte unul.

Nu e ideal, dar atâta poate sistemul acum.

Vă rugăm să ne ajutam între noi cu informarea și să trimiteți mesajul și altor colegi medici de familie ca să știe despre ce este vorba”.

Mesajul a fost semnat de conducerea Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie.

Foto principală: Inquam Photos / George Călin

 

Comentarii (1)Adaugă comentariu

Ilie  •  19 ianuarie 2021, 10:01

Tolontan a ajuns să relateze de la fața locului. ***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Comentează