Paszkany, Becali şi miticii

Cînd a spus acum două zile „Pentru mine nu e ruşinos să fii ungur, ci incult şi incapabil să înţelegi viaţa”, Arpad Paszkany a avut dreptate. El a contemplat, jenat ca noi toţi, suspendarea simbolică a lui Gigi Becali. Cu cît ea este aparent mai aspră, cu atît e mai lovită de ridicol. 10 luni, două luni, 18 luni… Ce contează?! E ca şi cum i-ai ridica pe viaţă carnetul omuleţului lui Gopo. Unde să meargă cu maşina, pe insula sa cu un singur palmier?

duminică, 12 noiembrie 2006, 11:29

Cînd a spus acum două zile „Pentru mine nu e ruşinos să fii ungur, ci incult şi incapabil să înţelegi viaţa”, Arpad Paszkany a avut dreptate. El a contemplat, jenat ca noi toţi, suspendarea simbolică a lui Gigi Becali. Cu cît ea este aparent mai aspră, cu atît e mai lovită de ridicol. 10 luni, două luni, 18 luni… Ce contează?! E ca şi cum i-ai ridica pe viaţă carnetul omuleţului lui Gopo. Unde să meargă cu maşina, pe insula sa cu un singur palmier?

Pe de altă parte, Paszkany trebuie să admită că nicăieri în Europa o echipă n-a fost depunctată pentru vorbe. Fotbalul nu se decide în studiourile televiziunilor. Plus că, dacă e să ne referim la vorbe, şi el comite o eroare.

În ultima vreme, finanţatorul lui CFR şi-a construit un discurs împotriva miticilor. Abil şi sistematic, el încearcă să-şi prezinte drept misiune fotbalistică eliberarea campionatului românesc de sub ocupaţia şmecherilor de la sud de Carpaţi. Pentru un om educat e degradant să împartă fie şi o divizie, darămite o lume, după criterii geografic-culturale. Sigur că el ştie că nu se va ajunge niciodată la „hai să ne facem noi un campionat!”.

Dar are senzaţia că, repetînd asta, capătă prestigiul unui luptător. Dă bine în Ardeal să vorbeşti despre superficialitatea miticilor. Dar, chiar, dă bine? Poporul de microbişti nu are neapărat reflexele pe care mizează, uneori la comun, Becali şi Paszkany. Pentru arădeni, Lăcătuş e un antrenor, nu un mitic convertit. Timişorenii îl iubesc pe Emeghara, oltenii l-au adoptat pe Ştefan Stoica, iar Bergodi nu s-a născut în Mănăştur.

Valoarea, nu etnia sau locul naşterii, face legea în sport. Şi dacă Bucureştiul va pierde supremaţia, ceea ce pentru prospeţimea campionatului ar fi pasionant să se întîmple, atunci asta se va face pe fotbal.

Comentarii (156)Adaugă comentariu

mytza  •  12 noiembrie 2006, 11:34

esti un mitic si tu cataline ,ce rost are un articol in care sa te iei de ungur? sau e mai om cretinu de becali?

Anti-Steaua  •  12 noiembrie 2006, 11:37

Dinamo nu va pierde suprematia in campionat pentru cel putin 5 ani, o sa vedeti. Clujul scosese capul, insa plecarea lui Dorinel nu face din CFR decat o aspiranta la locul 4-6 la bataie cu Poli si Otelul. Stai sa intre si „U” Cluj in A si sa vezi atunci circ.

maiu_dika  •  12 noiembrie 2006, 11:42

‘le stii tu pe toate’

boamba  •  12 noiembrie 2006, 11:46

Asa-i mosulica,ai dreptate,in tara in care e posibil orice numai sa-ti construiesti un azil politic sanatos,nu,sigur ca metafizat de esenta de blog o sa te trezesti dimineata cucacofronia reglata la pehash quantic.Adeus si hai santinha,hibernare usoara!

me  •  12 noiembrie 2006, 11:49

normal ca valoarea face legea in sport….dar oricum nu poti sa nu recunosti diferentza intre oamenii din ardeal si sudul romaniei…
asta o stiu toti…

curios  •  12 noiembrie 2006, 11:50

Din pacate Paszkany nu face altceva decat sa arate ca e la nivelul lui Gigi (poate nu la fel de agramat).. Belcai ii face unguri, Paszkany il face mitic (ca daca il facea bucurestean nu il jignea)

Poirot  •  12 noiembrie 2006, 11:53

Mult adevar… Si trist! Dar era de asteptat, pentru un popor al carui mecanism de supravietuire se reduce la „nu stiu cine-mi place, dar stiu cine NU-mi place – deci, sa-i dam la cap vecinului”. Un popor care voteaza CONTRA si niciodata pro – a vota „pro” inseamna a-ti asuma si esecurile celui ales dintr-o convingere. Deh, mai bine sa radem de becali, si nu de infatuarea clujenilor! de fapt, sunt la fel de nocive ambele atitudini. Si Tolontan chiar are dreptate: pentru un popor lipsit de orizont, pedeapsa inutila aplicata lui becali – in conditiile in care acesta va fi, in continuare, asaltat de jurnalisti in cautare de „subiecte fierbinti” – il transforma intr-un martir…

Ionut Daniel  •  12 noiembrie 2006, 11:56

Oare cat de ardeleni sunt portughezii de la cfr?…….sau cat de clujeni sunt Anca, Surdu sau portarul ala bucurestean

Latzy_mures  •  12 noiembrie 2006, 11:56

Domnule Tolontan, imi permit sa incep cu o paranteza, va rog sa nu-l certati pe Andrei Georgescu daca o sa fie cam somnoros la sedinta!A stat toata noaptea sa rezolve teste de inteligenta….
Vreau sa precizez de la inceput ca sunt un tanar inginer de etnie maghiara , dar incerc sa fiu obiestiv. Despre Paszkanyi, becai, maghiari , romani , mitici, si alte specimene, nimeni nu detine adevarul absolut, dar declaratia domnului paszkanyi mi se pare adecvata, si nu e in nici un caz nelalocul lui. Despre atacul la mitici……poate ca are chiar dreptate; si va asigur ca nu are nici o legatura cu etnia! Noi de aici din inima ardealului mures si cluj am depasit demult problemele astea si nu asa se raporteaza lucrurile azi aici la noi! Problema e influenta pe care o au cei din Bucuresti asupara conducatorilor fotbalului.
Originalul domn Mititelu chiar zicea intr-un interviu ca ar trebui mutate toata conducerea fotbalului undeva intr-o zona neutra undeva in mijlocul tarii. Copilareasa si gandirea dansului….

adrian  •  12 noiembrie 2006, 11:58

lacatus este brasovean (ardeal)

Poirot  •  12 noiembrie 2006, 11:59

Oare cati ardeleni „seriosi” – de parca ar detine Ardealul copyright la „seriosenie” stiu de unde vine termenul de „mitica”?

edi talent  •  12 noiembrie 2006, 12:00

bucurestiul nu va pierde niciodata suprematia.. sau cel putin in urmatorii 5-7 ani.. pt k tot tmpu va avea lotul,banii,conducerea si moralul superior celorlaltzi.. oi fi subiectiv fiind un fan infocat dar cred tot odata ca dinamo va domina acest campionat minim 1-2 sezoane d acum in colo.. s’a vazut in jocul de aseara.. se vede in skimbarea de atitudine a conducerii care a inteles in sfarsit k doar fara a vinde si fara „a vopsi” jucatori se poate face performanta.. sper sa se tina de promisiuni si sa continue marsul in liga 1 si de ce nu si in uefa(pt k doar o finala fie ea mica sau mare ar da peste nas contestatarilor..)
poate k am deviat un pic de la subiect :).. dar oricum felicitarile mele dl tolontan pt inca un articol reusit..

cip  •  12 noiembrie 2006, 12:01

sa iti dai seama ca esti prost trebui sa te duca un pic capu’! nea jiji nici macar nu realizeaza..deci trage u concluzia…

Cătălin Tolontan  •  12 noiembrie 2006, 12:04

Latzy_mures: dati-mi voie sa am alta parere. ar fi asa de simplu ca bucurestenii sa detina monopolul smecheriei in fotbal. Dar stiti ca nu-i asa. Ati auzit de Romeo Pascu, de la Brasov? De Jean Pasureanu, de la Bistrita? De conducatorii de la Alba-Iulia din afacerea „Haina de blana”. Dati-mi voie sa cred ca smecheria in fotmal e impartita democratic in toate zarile fotbalului nosru. Multumesc

Cătălin Tolontan  •  12 noiembrie 2006, 12:05

IOnut Daniel: Corect, iar portughezii de la CFR sint super!

Burzum  •  12 noiembrie 2006, 12:14

Bucurestiul nu are cum sa piarda suprematia! Nu e vorba doar de bani si jucatori, e vorba de istorie. Voi credeti ca Barcelona si Real au cum sa piarda suprematia? Ardelenii nu inteleg cum pot sa se creada superiori, pur si simplu nu reusesc sa prind ideea. Romanii de acolo uita ca au fost sclavii ungurilor atata timp, pana am venit noi sa ii scoatem din rahat, iar ungurilor n-am ce sa le zic pentru ca oricum nu ar intelege. Pot sa le transmit ca ura de care au dat ei dovada fara de romani nu se regaseste nicaieri in istoria noastra ca fiind fata de vreun popor.

Latzy_mures  •  12 noiembrie 2006, 12:20

Aveti dreptate domnule Tolontan dar numa partial. Am auzit despre toate cazurile mentionate de dumneavoastra! Totusi replica dumneavoastra nu e pe masura…. Brasovul e in divizia b, Gloria il are ca antrenor pe Nelutu Sabau, iar Alba I ulia, vai de ei (noroc ca au mai scos capul in meciu de cupoa cu steaua).
Problema se pune totusi in prezent domnule Tolontan, iar in prezent influenta este in totalitate in bucuresti si in favoarea bucurestiului.
Va citesc toate articolele si aveti multe pareri pe care le impartasesc , dar de data asta tin sa nu fiu de acord cu parerea dumneavoasta.
Tot respectul; Latzy-tg mures

Reddog  •  12 noiembrie 2006, 12:26

Sa incepem: CFR e echipa ungurilor din Cluj, e echipa de cartier, nu are cine stie ce sustinatori, asa sa va ganditi ca la meciul cu Dinamo au venit o gramada de stelisti sa injure pe Dinamo, iar in tribune daca stiai maghiara te descurcai. Paszkany nu stie ce spune. Se adreseaza unui grup restrans de oameni. Pentru ca nu da bine la ardeleni discursul sau. Prea aduce a federalizare udemerista. Sa fim seriosi, chiar credeti ca ardelenii nu-s tot romani? Nu-s tot jmekeri, hoti, nu folosesc invarteli si asa mai departe? Pai seria ardeleana a diviziei secunde e mult mai corupta de cat prima.
Ilustrul nostru cioban, ce se viseaza un demn urmas al baciului moldovean din „Miorita”, insa, a gafat nepermis. Adica daca patronul e ungur, gata, echipa e de unguri, ardelenii sunt unguri, ungurii nu au voie sa castige in Romania? E un discurs deplasat, numai bun pt. orientarea nationalista a partidului sau. Dar nu poate fi suspendat pentru asta, atata timp cat VC Tudor prolifereaza jigniri mult mai grave la adresa etniei maghiare si nu a fost niciodata pedepsit. Ar trebui pedepsiti amandoi.
Iar despre „mitici”: patronul CFR-ului si-a aratat si el nivelul la meciul cu Poli, si a fost pedepsit pt. asta. A fost de-a dreptul josnic. Plus ca i-a si ocupat scaunul lui Iancu…Am fost sigur ca victoria ca Dinamo ii va face sa-si piarda conentrarea, si am avut dreptate. Asa ca sa nu acuzam sudul ca ei sunt asa si mai mai nu stiu cum. Pana la urma, chiar la Cluj, domnule Paszkany, si Dinamo si Steaua si Rapid sunt mai iubite decat CFR. Si acest lucru nu e valabil pentru „U”. Asa ca, mai ganditi-va.

Nona4Steaua  •  12 noiembrie 2006, 12:27

:)) ardelenii .. ardelenii .. ce`i cu ei ? ar trebui sa tacetzi naibii din gura mai ales aia din bucuresti .. k stiti si voi foarte bine k 70 % din ce avetzi avetzi din ardeal .. stiti k is peste voi din toate punctele de vedere .. dar normal cum voi nu vedeti decat in fata voastra la 2 m nu stiti .. sunteti penibili … [ si aici normal ma refer la cei care sunt de parere ” ardealul .. cine is aia ? ” ]
is din oradea si is mandra de asta .. suntem mult peste voi ” tiganilor „

Hagi no. 1  •  12 noiembrie 2006, 12:28

Intotdeauna ungurii au avut vise erotice cu si despre ardeal, sa fie al lor sa fie stapani acolo….asa si acum cu Pashkany, viseaza suprematia in fotbal….vise, taica, vise ! Si, degeaba se da roman….accentul il tradeaza ;))

gibi  •  12 noiembrie 2006, 12:28

Sincer ala de dincolo de Carpati are ceva cu echipele din Bucuresti ! Sa ne arate in fotbal daca poate.Daca se crede asa superior de ce sare „la bataie” cu vorbele? Ma intreb si eu. Cataline,eu te admir. Tine-o tot asa ! Arde-i ca merita !

Reddog  •  12 noiembrie 2006, 12:28

Oriunde in tara lumea prefera o echipa din Bucuresti. Si la Timisoara, si la Craiova, si la Cluj. Poate ca nu e prima optiune, dar asta e. Atat se poate la acest moment.

Iocs  •  12 noiembrie 2006, 12:28

BV.Super articol

Poirot  •  12 noiembrie 2006, 12:32

Nona4Steaua: „naibii”… hmm… Se scrie cu un singur „i”, chiar si la Oradea – unde-s numai Romani Verzi.

Reddog  •  12 noiembrie 2006, 12:35

Si eu sunt ardelean si povestea asta co suprematia ardelenilor e cam rasuflata, rau de tot. Exista ceva diferente, si e drept ca in Bucuresti sunt multe rele care in alte orase nu sunt, dar aia nu inseamna ca tara sta in Transilvania, si restu sunt bagaje…nimic mai fals.

HoriaH  •  12 noiembrie 2006, 12:37

In armata in urma cu 30 de ani eram singurul bucurestean dintr-un batalion de 800 de soldati. Eram singurul care aveam poze ale orasului natal lipite pe interiorul valizei. N-am sa uit nici acum frustrarea majoritatii pentru gestul meu de a tine impreuna cu mine un colt din Bucuresti. Ce-i deranja cel mai tare, nu era lucrul acesta..ci faptul ca era vorba de orasul „orei exacte” al „satului cu ministri” al „kilometrului zero”.
Frustrarea aceasta s-a mentinut pina in ziua de azi, ba chiar as putea spune ca s-a amplificat in rindul provincialilor. Cei mai frustrati erau la fel ca si acum, nu cei de pe la tara, ci provinciali din orase precum Timisoara, Cluj, Brasov.

Latzy_mures  •  12 noiembrie 2006, 12:38

Mai Hagi no. 1 daca ai trai in Ardeal ti-ai da seama ca nu ai nici 1% dreptate! Eu nu te condamn….nu ai de unde sa stii ce si cum e aici! Pacat mare pacat ca nu va desteptati odata voi cei din zona aia! Ar trebui sa ascultati mai des imnul si eventual cu mari eforturi sa-l si memorati…

ANTI-dINAMO  •  12 noiembrie 2006, 12:41

tolontan said : „oltenii l-au adoptat pe Ştefan Stoica…”

loooooooooooll

Nona4Steaua  •  12 noiembrie 2006, 12:42

Poirot ok am scris din greseala. ” chiar si la Oradea – unde-s numai Romani Verzi” ce-o vrut sa fie asta ?
sa fie clar un lucru .. eu nu am nimic cu echipele de fotbal din Bucuresti , iubesc Steaua din tot sufletul. Si nici cu Bucurestiul propriu zis nu am nimic. Oameni din el il cam strica. Si bineinteles ca aici nu intra toti , mai sunt si exceptii.
Si nu vreau sa fiu inteleasca ca ii iau apararea lui Paskany ala . Nici vorba !! Si cei din Ardeal NU SUNT UNGURI !!!!

adip  •  12 noiembrie 2006, 12:44

Când Paszkany a vorbit de mitici, a şi explicat ce înseamnă pentru el acest termen. Nu se referea la românii din sud ci la acele specimene cu gura mare, care umblă numai după şmecherii şi consideră o prostie să lucrezi cinstit, gen Penescu, Iacov, Becali etc.

nerusinatul  •  12 noiembrie 2006, 12:46

Tolo,ai scris bine de data asta:la subiect,fara patima si fara a invrajbi pe nimeni.Daca totusi se mai rascoala cate unii,o fac pt. ca n-au unde si le place mai mult la tine.Ce incearca poli Timisoara si cfr Cluj sa faca,e o aberatie.Si ei ,si noi suntem ROMANI!A implica politica si natia in fotbal este o aberare,o deviatie de la normal(nu ca in Romania am sti ce e normalul).Cred ca si iancu si paszkany,admira,probabil,debitul verbal al lui G Becali,parcursul Stelei si isi imagineaza ca violenta si atacurile lor de pe sticla vor impinge echipele inainte.Pacat ca n-au realizat ca-ti trebuie,pt.asta,si echipe,antrenori,etc.
G.Becali este violent,nu are nici cea mai mica diplomatie,dar,din pacate de multe ori are dreptate:corpodean a dezavantajat Steaua in cel mai clar mod cu putinta,intr-un meci capital,si,pt.asta a fost premiat.Asta e ROMANIA cu tot cu ardeleni,bucuresteni,moldoveni,olteni,tigani,etc.

Poirot  •  12 noiembrie 2006, 12:47

Nona4Steaua: Pai cel de la care se trage ideea ca „bucurestenii sunt Mitica” vorbeste si de cei care sunt cei mai mari patrioti, ce care-i numeste „romani verzi” – si, de cele mai multe ori, spune el, nici macar nu-s romani. Asta-i tot. Numai ca el nu vorbeste de oameni, ci de atitudini. Si numele lui e Caragiale.

Coconilu  •  12 noiembrie 2006, 12:51

E o greseala in articol stimabile!Lacatus e brasovean,nu mitic….Draga HoriaH mai las-o moarta cu povesti de genul asta-eram singurul bucurestean din 800 de soldati-dar unde ai facut armata?in legiunea straian?

ANTI-dINAMO  •  12 noiembrie 2006, 12:51

Acelasi Tolontan said : „Pe de altă parte, Paszkany trebuie să admită că nicăieri în Europa o echipă n-a fost depunctată pentru vorbe…”

De acord, ba chiar am dorit sa nu fie depunctata, mi se pare incorect sa pierzi puncte pe vorbe (NU sant stelist), dar ce rol are legea aia care spune altceva, de ce o schimbam doar pt ca e vorba de o iechipa de mitici ?
Voi chiar nu vedeti ca santem condusi de niste hoti si neispraviti ajungand coada ieuropii ?
……………….

Un caine se vaita ca, cica „daca la Cluj cunosteai maghiara te descurcai…”

Fals, cat se poate de fals. Sant clujean plecat din tara in „97.
Obisnuiam sa merg la meciurile CFR-ului cand juca acasa (la fel si la „U”) si nu cred ca dintr-o data, si pentru ca clubul are patron de etnie maghiara, a devenit automat o achipa cu suporteri maghiari.
Sant Roman si am prieteni (chiar frati )care merg meci de meci la stadion.

Poirot  •  12 noiembrie 2006, 12:58

Domnule Tolontan,

citind notele si contranotele pe marginea articolului dumneavoastra (excelent) mi-am dat seama ca ati ratat, din pacate, numele unui antrenor care intruchipeaza perfect ideea pe care doreati sa o subliniati (cred…): Emerich Ienei

Latzy_mures  •  12 noiembrie 2006, 13:00

Foarte buna remarca Poirot. Respect

rizo  •  12 noiembrie 2006, 13:02

da Cataline ai pus punctul pe i,bun articolul!felicitari

parazitu’  •  12 noiembrie 2006, 13:03

De obicei articole dumneavostra sunt cele mai pertinente, aveti pareti obiective si de cele mai multe ori punctati lucruri pe care unii nu au curajul ,iar rezultatul e unul extraordinar( nu precum un anume buzarin care nu prea nimereste chiar nimic, iar ingamfarea il face sa fie un ziaris mediocru).Problema pe care ati expus-o in acest articol a fost denaturata sau prost inteleasa.Domnul becali nici macar cu poate fi catalogat intr-un anume tip de comportament sau poate pur si simplu…infect.Nu stimeaza nici steaua nici fotbalul ci doar un interes meschin…insa e o alta poveste.Improasca cu noroi in oricine oricand oricum ascunzandu-se sub umbrela unor mari Romani sau straini „mihai viteazul, razboinucul luminii…si alte aberatii” Acum ca aveti o idee despre cum arata un mitic smecher poate va revizuiti atitudinea.
Insa ceea ce vreau sa punctez este faptul ca acel patron din Cluj a si facut o paranteza in care spunea nu toti bucurestenii ci doar aceai a caror viata este bazata pe furt, dosare, sustrageri, declararii obscure…
Cand oameni precum domnii iancu, becali te ataca mereu mi se pare pertinent sa te aperi sau macar sa incerci si pentur o clipa desagile de bani sa fie date la o parte si sa vezi Omul x,y,z Va multumesc
P.S Nu sunt de acord nici cu declaratia acestui domn insa nu-l pot acuza da
doar atat am de spus

seby  •  12 noiembrie 2006, 13:03

Cataline asa cum am spus mereu despre articolele tale esti scurt si la subiect.felicitari si tine-o tot asa !!!!!!! dar va rog eu nu mai lasati pe maria aia sa scrie ca este varza fata.nu stiu cine o tine acolo ??? poate doar nea ovidiu??? ii face vreo felatie si noi cititorii nu stim???? respect trustul gazetei insa nu si pe maria care scrie numai bazaconii este pe departe cea mai slab pregatita din toata redactia Gazetei.Catalin alaturi de Andrei sunteti cei mai buni ziaristi sportivi din romania la ora actuala dupa parerea mea.cat despre unguri nu au de ce sa se supere sunt fratii nostrii cu care ne mai omoram din cand in cand.despre cfr cluj?? sunt buni si atat.erau si mai buni daca nu pleca dorinel de acolo.dar merge bine si asa.in rest numai de bine. Un cititor fidel al ziarului dumneavoastra.

Eu  •  12 noiembrie 2006, 13:04

va mai vaitati mult miticilor? Clujul, Timisoara si Aradul nu se compara cu voi, specimene ce sunteti! Noi, cei din Ardeal, ne ridicam in varful picioarelor si vedem Viena si Budapesta; voi vedeti Istanbulul si Sofia. Cred ca e o diferenta intre cele 2 lumi, asa cum e o diferenta enorma intre ardeleni si mitici. Cat despre fotbal, daca ati cunoaste fenomenul, v-ati aminti ca leaganul fotbalului romanesc a fost Ardealul, adica Timisoara, Clujul si Oradea. Apoi, adusi de tancurile sovietice, au luat nastere mutantii steaua si dinamo, adica echipele armatei (rosii) si a securitatii. Asa ca lasati comentarile malitioase deoparte. Iar lui Tolo i-as spune sa nu se mai considere D-zeu si detinatorul adevarurului absolut fiindca e doar un ziarist, poate ceva mai rasarit decat altii, dar e si el supus subiectivismului. Iar in cazul de fata, ca mitic nu poate decat sa ia apararea miticilor.

SIEBENBURGEN  •  12 noiembrie 2006, 13:07

INTERESANT ARTICOL SI INTERESANTE OPINII.
DIN PACATE AM SESIZAT UNELE CHIAR DISCUTABILE SI REGRET UNELE IDEI EXPRIMATE.
1) SUNT ARDELEAN SI CLUJEAN, TRAIESC INTR-UN MEDIU DIVERSIFICAT ETNIC. TRANSILVANIA A FOST MEREU O ELVETIE A EUROPEI CENTRALE DIN ACEST PUNCT DE VEDERE. NU INTELEG URA CELOR DIN SPATIUL EXTRA-CARPATIC IMPOTRIVA UNGURILOR MAI ALES PENTRU CA EI NU AU PREA INTRAT IN LEGATURA CU MAGHIARII. DIN PACATE VA ASIGUR CA SI CEI DIN UNGARIA NU II VAD BINE PE MOLDOVENI SAU MITICI. DIFERENTA ESTE CA MAGHIARII SUNT RECUNOSCUTI SI APRECIATI DE OCCIDENT, IAR ROMANII SUNT LUATI DE SUS ORIUNDE AR FI. EXISTA TOTUSI O SUPERIORITATE A MAGHIARILOR IN FATA ROMANILOR, CA NE CONVINE SAU NU.
2) DIN PUNCT DE VEDERE FOTBALISTIC, SPATIUL ARDELEAN A CUNOSCUT O PERIOADA DE UMBRA CAUZATA IN SPECIAL DE PROPAGANDA PENTRU ECHIPELE COMUNISTE STIAUA SI DINAMO, CARE PRIN TEROARE SI JAF AU DOMINAT ATATA TIMP CANPIONATUL. TOTUSI SA NU UITAM CA IN TIMPUL IN CARE SE JUCA FOTBAL LA ARAD, IN ARDEAL, MITICII SE LUPTAU CU TURCII…TOTUSI, ECHIPELE BUCURESTENE AU PROFITAT MULT TIMP DE UN TRATAMENT SPECIAL DIN PARTEA ARBITRILOR SI POLITICULUI IAR ACEST ELEMENT DERANJEAZA. LA FEL SI DIN PUNCT DE VEDERE AL REPARTIZARII FONDURILOR BUGETARE. IN FINE, EXISTA IN ARDEAL DE ASEMENEA O ASOCIERE INTRE NOTIUNEA DE MITIC SI CEA DE SMECHER, LENES, PARSIV, FARA CARACTER, ASOCIERE CARE E DESIGUR EXAGERATA, INSA CARE IN ANUMITE CIRCUMSTANTE IZBUCNESTE.
3) SPUNEA CINEVA DESPRE „PROVINCIALII” DIN CLUJ, BRASOV SAU TIMISOARA. PROBABIL NU A INTRAT NICIODATA IN LEGATURA CU ACESTE SPATII PT CA E TOTAL INAFARA. POATE VREA SA SI PROVOACE SPIRITELE. AR FI CAZUL SA MEDITEZE LA NOTIUNEA DE CAPITALA SI MODEL CULTURAL. STRAINII PRECUM SI MAJORITATEA BUCURESTENILOR CIVILIZATI RECUNOSC CA ACESTE ORASE SUNT DIN PUNCT DE VEDERE CEL PUTIN ESTETIC PESTE BUCURESTI.
4) NOTIUNEA DE BUCURESTI E DISCUTABILA. CERT E FAPTUL CA E UN ORAS CREAT PENTRU 500.000 DE LOCUITORI, PERSOANE CARACTERIZATE PRIN ACELE ELEMENTE DEMNE DE A FI LOCUITOR AL UNEI CAPITALE..RESTUL DE 1.500.000 DIN PACATE SUNT EXPRESIA CEA MAI CONTESTABILA A STATUSULUI SOCIAL…MAHALAGII PARVENITI..CARE PESTE NOAPTE SE TTRANSFORMA DIN TARANI NEEDUCATI IN ORASENI DE CAPITALA SI DE ACOLO ISI PERMIT SA IA DE SUS SI SA ISI BATA JOC DE TOATA LUMEA, UITAND CA BUCURESTIUL A FOST DESEMNAT CHIAR IN ACEST AN DREPT CAPITALA EUROPEANA CU LOCUITORII CEI MAI MITOCANI….

Sibianul  •  12 noiembrie 2006, 13:08

Fratilor, povestea asta cu diferentele dintre noi e veche, vine din interbelica si a fost patentata de Iuliu Maniu intr-un discurs din Parlament in care spunea (1923) ca fratii din Bucuresti ne trateaza pe noi, ardelenii la fel ca si ungurii, adica un fel de cetateni de mana a doua. Din acel moment o parte dintre ardeleni au preluat acest mesaj, din pacate doar pentru a-si ascunde neputintele.
Asa ca nu cred ca arer sens sa continuam discutiile.
Ca suporter al Stelei, nascut in Mures si traitor in Sibiu sunt de acord ca Becali nu face altceva decat campanie electorala deci nu merita sa-l ascultam, iar cat despre patronul de la Cluj…cred ca e mai bine sa intelega ca pentru un ardelean tot Universitatea Cluj ramane principala echipa a orasului!
In rest cei mai buni sa castige.
P.S. Mai bine sa ne bucuram de punctajul UEFA. Bravo Steaua, Dinamo, Rapid…si cam atat!

Poirot  •  12 noiembrie 2006, 13:09

Eu: De asemenea, de la Cluj, Timisoara sau Arad se vede mai bine Moskova sau Kiev – decat de la Bucuresti. Uite cine vorbea de „subiectivism”… 🙂

Iohanan CJ  •  12 noiembrie 2006, 13:10

Mai oamani buni. Nu vedeti ca cei 2 latifundiari (Paszcani si Becali) au dat de bani prin sansa si acuma incearca sa-si hipertrofieze ego-urile pe terenul de fotbal in fata gloatelor. E poate singurul loc unde cultural pot fi intelesi si poate apreciati.

Orice am face, este clar ca fotbalul reprezinta un fenomen ,,cultural”. Nu se pot separa insa valorile culturale romanesti prin linia Carpatilor. Romania medievala a pornit din arcurile Carpatilor – cetatea de Scaun Targoviste – si legaturile cu Ardealul erau suficient de stranse pentru a avea o limba si o cultura comuna. Romanii din Ardeal chiar se refugiau in sud pentru o viata mai buna. Romania moderna a plecat din Bucuresti – Carol I – si in ziua de azi, Bucurestiul este un oras cosmopolit cu oameni din toate colturile tarii.
Ardealul nu se poate spune ca e mai ,,serios” decat restul tarii, a avut doar o ,,dospire medievala” – catolica, unitariana, neoprotestanta- mai indelungata, si acest fapt se vede in orase, poate in obiceiurile locului, poate intr-o traditie civica mai pregnanta. Bucurestiul a fost cu adevarat un oras abia dupa Carol I. Inainte era un targ aglomerat, cu case boieresti si mahalale. Si totusi a dat oameni de cultura importanti.

Ultimii 50 de ani, ai perioadei comuniste au reusit sa uniformizeze insa societatea romaneasca astfel incat diferentele sa fie din ce in ce mai putin vizibile in mentalul colectiv.
Daca incercam chiar si inconstient sa ne afirmam superioritatea fata de ,,mitici” inseamna ca nu recunoatem ultimii 50 de ani de asuprire spirituala comuna la care am fost cu totii partasi si la care putini au reactionat.

Tin cu CFR Cluj pentru ca este clar echipa fanion a orasului din ultimii ani si pentru este o echipa simpatica si de ce nu ,,cosmopolita”. Si pentru ca este minunat sa ai o echipa ,,mica” curajoasa care isi joaca sansa ei in fata altora mai bogate.

Nevoia de competitie este adanc inradacinata in structura fiintei umane. Eu as vrea sa o limitam la fotbal ,acest sport devenit fenomen ,,cultural”. In ceea ce priveste xenofobia, miticofobia sau ungurofobia in mod sigur nu isi au locul pe terenul de fotbal. Mercenarii se luptau sub diverse steaguri sub conducerea diversilor regi inainte sa apara idea de natiune in secolul 19. (Garda regelui Frantei era formata din soldati elvetieni). Ar fi suficient sa iubim steagul si imnul echipei.

Romania este cultural o singura tara cu zone mai sarace si mai bogate. cultural suntem la fel, am avut intotdeauna nevoie unii de altii. Nu Bucurestiul este corupt sau arogant, ci oamenii care au ajuns la putere prin minciuna sau frauda oriunde in Romania.

mmirceaa  •  12 noiembrie 2006, 13:12

de unde pina unde suprematia asta a celor din ardeal fatza de noi restul tari si in special a celor din bucuresti…pina una alta actiunile domnului paskany fatza de un banatzean[dorinel]au fost cit se poate de bucurestene,i-a scos din c…t si dupa aia i-s dat un sut in c..r.cit despre unguri din romania eu nu pot sa pricep de ce sunt asa cum sunt,eu prin natura munci mele[muncesc pe afara]interactionez cu multi unguri[cei din ungaria]si pot sa spun ca sunt printre cei mai de treaba oameni,de fiecare data daca ai nevoie de ceva ei sunt primi care te ajuta..si altceva,in leg cu aceasta „suprematie’a ardealului…tot prin natura munci mele,am calatorit aproape peste tot in lume,si pot sa va spun asta,peste tot in lume exista acest complex de inferioritate pt capitala tarii,sau a metropolelor,de ex in state fff multa lume ai uraste pe cei din new york[desi nu e capitala tarii respective]dar cam acolo e smecheria cum se zice….

groapaCJ  •  12 noiembrie 2006, 13:13

RESPECTE Iohanan

Manastur  •  12 noiembrie 2006, 13:16

Domnule Tolontan,ar trebui sa faceti o mica erata la articolul d-voastra:
„Bergodi nu s-a nascut in Manastur”……Eventual nu s-a nascut in gruia.Este singurul cartier din Cluj-Napoca unde se pot vedea ceva fulare sau insemne ale frinarilor…..Dupa cum v-ati dat seama sint „U”-ist si locuiesc in Manastur.M-am simtit jignit de afirmatia d-voastra.Dar totusi aveti o scuza:lumea cunoaste Manasturul de pe vremea „impuscatului”cu celebra:”Pina aici democratie-de aici in colo MANASTUR”.cfr nu reprezinta Clujul (o sa va convingeti campionatul viitor)……CLUJ -NAPOCA SUNTEM NOI
THE GRASS IS GREEN,THE SKY IS BLUE—-MAMA TE IUBESC DAR NU CA PE „U”—

Gebeleizis  •  12 noiembrie 2006, 13:18

Domnul Laci, tin sa-ti spun ca stau in Ardeal, poate Hagi nu poate confirma din proprie experientza cele scrise de el, dar eu, unul, as putea. Si-s multi ca mine. Nu este ceva dus la extrem inca, problemele se rezolva incet incet. Dar, si aici e vb de un mare DAR, au existat, exista si vor exista oameni care, avand sau nu legatura cu fotbalul, sunt „creatori de imagine” ai locurilor unde traiesc. Din pacate in Ardeal sunt vazuti aia „rai” din „Regat” si invers. In Regat sunt receptati cei „nelalocul” lor din Ardeal.
Asta se datoreaza in mare masura mass-mediei, asa cum spunea cineva mai sus, din setea pt subiecte incendiare. In ceea ce priveste fotbalul… e f pacat ca nu se poate vorbi numai despre el, fara sa se faca aluzii la zone istorice, etnii etc.
Inca ceva, nu retin numele celui care a spus ca Bucurestiul traieste pe spatele Ardealului. Nimic mai neadevarat. Este o ipoteza lansata de cei ce servesc anumite interese regionale si aici ma refer inclusiv la cele autonomiste, prin care se doreste „indoctrinarea” eventualilor adepti. Credeti-ma, din perspectiva economica, nr. ul de persoane angajate (care platesc impozite la stat), nr. ul de firme (platitoare de impozite) este covarsitor in favoarea „Regatului”. Asemenea informatii sunt aruncate ca o momeala pestilor infometatzi. Si vrand nevrand, chiar cand pestele nu trage, se mai gaseste cate unul sa confirme regula.
Inca ceva… stiai domnule Laci ca zilele acestea urma sa se organizeze un refendum legat de obtinerea autonomiei teritoriale/culturale a Tinutului Secuiesc?

mmirceaa  •  12 noiembrie 2006, 13:22

Iohanan CJ …bravo,niste obs cit se poate de pertinente…suntem toti un pic mai buni sau mai rai…

Makaay  •  12 noiembrie 2006, 13:25

„Valoarea, nu etnia sau locul naşterii, face legea în sport. Şi dacă Bucureştiul va pierde supremaţia, ceea ce pentru prospeţimea campionatului ar fi pasionant să se întîmple, atunci asta se va face pe fotbal.” – In sfarsit o spune cineva!

Comentează