10 tendinte media pentru 2007

Nu sint un analist media. De aceea va rog sa primiti cu rezerva opiniile de mai jos. Bazindu-se pe informatii din interiorul breslei, pe conexiunile cu ceea ce se intimpla in strainatate si pe trenduri deja vizibile in industrie, ele incearca sa anticipeze care vor fi noutatile pe piata media din Romania in 2007.

marți, 5 decembrie 2006, 12:28

Nu sint un analist media. De aceea va rog sa primiti cu rezerva opiniile de mai jos. Bazindu-se pe informatii din interiorul breslei, pe conexiunile cu ceea ce se intimpla in strainatate si pe trenduri deja vizibile in industrie, ele incearca sa anticipeze care vor fi noutatile pe piata media din Romania in 2007.

Astept comentariile celor interesati cu convingerea ca n-am surprins decit o parte a trendurilor si ca unele puncte de vedere merita amendate.

1. 2007 va deveni anul RON in publicitate. Dupa 15 ani in care valutele (dolarul sau euro) au facut legea in TV, radio si in presa scrisa, ratecardurile vor trece in lei. MPI, Gazeta Sporturilor, Ringier si Publimedia au anuntat deja sau vor comunica in scurt timp ca in 2007 publicitatea va fi vinduta in lei.

2. Romania va avea cel putin doua cotidiene de business. Succesul Ziarului Financiar si al celorlalte publicatii economice saptaminale sau lunare atrage pe piata al doilea titlu. Cei mai avansati in intentii sint Axel Springer (prin Edipresse Romania) si Trustul Catavencu.

3. Se va accentua micsorarea formatului. Tot mai multe ziare centrale si locale isi vor reduce formatul. Inclusiv ziarele de business vor trece probabil la compact si vor aparea tot mai multe titluri in format micro (Evz de duminica).

4. Hipercompetitie pe piata mass market intelectuala. Preluat de Patriciu, Adevarul va lansa un concurs cu mari premii in primavara lui 2007 si va ataca direct categoria unde domina acum Jurnalul National si Evenimentul Zilei. Acest segment, cunoscut in strainatate sub denumirea de „tabloide intelectuale”, si care vineaza simultan calitate si tiraj, va aduce in 2007 cele mai mari investitii in presa scrisa.

5. Relansari pe categoria super quality. Cotidianul, Gandul si, probabil, Romania Libera, isi vor disputa segmentul superior al pietei de cotidian. Cele trei titluri vor face schimbari importante in agenda, concept editorial si, posibil, grafica.

6. Presa locala isi va continua concentrarea. Seria de achizitii din ultimii doi ani va atinge probabil apogeul in 2007. Inform Media, MediaPro si WAZ vor concura pe aceasta piata. E foarte posibil sa asistam la translatarea unor saptaminale in cotidiene si la aparitia unor ziare gratuite dupa modelul Timis Expres si Arad Expres (Inform Media, format micro).  

7. Ziarele si trusturile media vor varsa tot mai mult continut pe net si pe telefonia mobila. „Viitorul ziarelor nu e pe hirtie” va fi declaratia subinteleasa a lui 2007. Modelele de continut integrat, galaxiile de siteuri si bloguri plus rubricile pe telefonia mobila, toate experimentate de gsp in 2006, au stirnit interesul pietei. Tot mai multe titluri vor alege calea digitala de dezvoltare. Se vor face primele incercari de vinzare de audienta integrata  (print plus on line).

8. Un jucator sau doi vor ataca ProTV si Antena 1. In conditiile in care incasarile din publicitate si profiturile sint mari pe piata televiziunilor comerciale, aceasta devina atractiva ca return on investment. Canal D al lui Dogan si un posibil proiect din zona Vantu sau Patriciu isi evalueaza sansele de succes intr-o incercare fara precedent: printr-o investitie uriasa sa atace dupa un deceniu de suprematie cuplul ProTV – Antena 1.

9. Fotbalul migreaza catre pay tv. Campionatele straine si, posibil, Liga 1 din Romania vor fi folosite pentru lansarea unor posturi care isi vor construi modelul de business in sistem pay tv. E posibil ca 2007 sa fie anul unei tranzactii impresionante, prin care drepturile de Liga 1 sa mearga integral in directia unei astfel de televiziuni.

10. Publicitatea se va adapta fragmentarii de pe TV. Punctul de audienta va fi un obiectiv din ce in ce mai greu de atins de catre statii pe o piata in care posturile de nisa isi cresc numarul si influenta. Serviciile de strategie, de buying, de media planning, de audit de media se vor sofistica accelerat si in publicitatea din Romania pentru ca obiectivele clientilor vor fi tot mai dificil de atins in conditiile unei piete tv fragmentate.

Comentarii (74)Adaugă comentariu

serban  •  5 decembrie 2006, 12:41

important e ca presa sa isi pastreze coloana vertebrala si sa inceapa sa se ocupe de fiecare de domeniul specific.

Loki  •  5 decembrie 2006, 12:46

Cred ca a face anticipari in privinta evolutiei ziarelor spre mediul online este un exercitiu foarte dificil. Totusi, multi cred ca acolo este viitorul.

Televiziunile vor oferi continut in aceasta zona.

LEgat de trenduri as adauga faptul ca salariile oamenilor valorosi din industrie vor fi din ce in ce mai mari, iar ideea de ziarist sarac va fi mai rar intilnita decit pina acum.

Este ciudat succesul Saptaminii Financiare in conditiile calitatii destul de slabe a informatiilor pe care le publica si a politicii editoriale care imbratiseaza proceduri de multe ori lipsite de etica profesionala. Cei care citesc acest saptaminal stiu la ce ma refer.

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 12:48

Pe naiba. Si eu din Chisinau, cum sa vizionez meciurile din Liga 1?
(National TV, TVR, Prima TV, Realitatea TV). Sunt abonat la o companie TV care imi ofera aceste posturi. Oare se va efectua vre-o legatura intre Pay TV si companiile TV din tarine vecine ?

coco  •  5 decembrie 2006, 12:49

nu mai conteaza cate programe o sa avem….important e si ceea ce vor difuza.renuntati la difuzarea stirilor ce il includ pe mm stoica.innebunesc cand il vad pe acest parvenit.e omul diavolui

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 12:49

* „… tarile vecine” – am vrut sa spun

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 12:51

coco – Pune-ti intrebarea:
– Oare de ce jurnalistii dau intrebari timpite si provocatoare de aberatii din partea intervievatului.
Vei avea raspunsul referitor la Mihai Stoica, George Becali, Cristi Borcea, etc.

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 12:52

Serban. De ce… e haios sa citesc in GSP despre procesul dintre A. Mutu si fosta sa sotie :))

Doru11  •  5 decembrie 2006, 12:55

interesant si diferit articolul, dar nu o sa fie prea populat blogul momentan, ca nu prea are omu’ pe cine sa injure 🙂

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 12:55

abcdefghijklnopqrstuvxyz – Cu acelasi succes pot sa spun: Fara MM, Borcea, GG, Netoiu, Copos, Popa, etc.
Una e sa ceri interviu, alta e sa publici. Inainte se mai practica „curatarea” interviurilor prin redactarea si omiterea anumitor faze. Acum nu e chiar asa. Daca am ajuns ca presedintele LPF sa spuna in direct cuvintul: „*uie” atunci e de jale

k  •  5 decembrie 2006, 12:55

Sa ataci antena 1 sau protv e destul de greu. Foarte multi bani, si in plus iti trebuiesc oameni cunoscuti, persoane publice, care si ei vin pe foarte multi bani. Nu ma indoiesc ca cei doi au resurse, insa trebuie sa si vrea lucrul asta. E o munca uriasa oricum.
Ziarele in format electronic, e clar ca asta e viitorul. Dar nu se va renunta la cel fizic multa vreme de acum inainte. Or sa fie probabil un fel de „conspect” al celor de pe net si vor pune accent pe stirile care le reprezinta.
Oricum, mai este un lucru de adaugat, as spune a 11 tendinta. Sau legea zero, ca sa il parafrazam pe Asimov. Telefonul mobil va fi mai mult decat este acum. Mult mai mult. Tv, radio, computer (pocket pc-urile sunt niste kestii extraordinare), secretara etc. Poti trimite si primi fax, viziona filme (subtitrate!), emisiuni tv, sport, poate fi telecomanda la televizor sau la propriul computer de acasa sau de la serviciu. Internet, e-mail, prezentari powerpoint, tot ce face un laptop, dar este o optime dintr-unul.

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 12:55

Doru11 – gura pacatosului, adevar „graieshte”. -)

Blog Cristi Roman  •  5 decembrie 2006, 12:57

Catalin, ce crezi despre marile trusturi internationale care inca nu sint in Romania si despre care, la fel, se aude ca vor ajunge pe aici prin citeva achizitii mari?

coco  •  5 decembrie 2006, 12:59

mi se pare normal ca fiecare conducator,manager sau ce o fi el sa faca declaratii doar despre echipa lui…nu sa se ia de alte cluburi,arbitrii,jucatori si mai nou si actori

marius  •  5 decembrie 2006, 13:01

intr-un ziar de sport vb de barfe…..ce a zis ala,ce a facut celalalt

Trenduri media in 2007 at Jurnal de noapte  •  5 decembrie 2006, 13:02

[…] Puteti citi tot articolul aici […]

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 13:04

Este normal, dar nici in tarile cu fotbalul mai puternic decit in Romania nu se respecta aceasta „normalitate”.
Vezi Anglia, certurile dintre antrenorii Liverpol, Chelsea, Arsenal.
Alta e, ca acolo vorbesc mai mult antrenorii decit jucatorii+directorii+patronii.

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 13:05

V-ajunge ma atita reclama de site-uri =)
Sa pun si eu vre-una cu virusi de tip AutoDownload sau AutoInstall ?

c.  •  5 decembrie 2006, 13:06

catalin, oarecum legat de subiect – sunt daca ai vreo opinie despre evolutia pietei de fotografie in presa romaneasca (nu neaparat sportiva)? deocamdata doar cateva ziare misca in sensul asta, mult prea putine. cand vor intelege ziarele sa plateasca mai mult pentru imagine de calitate si cand vom vedea fotoreportaje adevarate si nu capturi tv sau colaje de prost gust in photoshop?

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 13:09

In Romania, sunt si personaje de astea care singure platesc la paparazzi numai sa ajunga subiect de discutie intr-o emisiune de „scandal”.
A se vedea: Horia Brenciu 1-2 luni in urma la Prima TV :))

Dani  •  5 decembrie 2006, 13:11

partea foarte interesanta cu pay-per-view este ca Romania se aliniaza in sfarsit tendintei europene catre mult-hulitul fotbal modern care a starnit extrem de multe controverse in anglia si italia. In mod destul de evident fotbalul va deveni si mai mult o industrie si se va departa de statutul de sport iar stadioanele, daca se vor mai umple, se vor umple dupa modelul englez, adica middle and upper class la stadion, scade spectacolul peluzelor si creste perceptia fotbalului drept eveniment socio-monden.

Apropo…recomand din toata inima Nick Hornby – Fever Pitch tuturor oamenilor de pe acest blog care sunt interesati de viziunea neromantata a unui Cambridge graduate asupra microbului fotbalului.

P.S. nu stiu in ce masura va creste importanta mass-mediei pe telefoanele mobile dar sunt foarte sigur de cresterea ei pe online, recte bloguri putin sau deloc cenzurate(precum acesta sper), cresterea interactiunii dintre cititor si comitet redactional, etc.

Cheers,
D.

reddog.constanta  •  5 decembrie 2006, 13:15

DINAMO CAMPIOANA

Blog Cristi Roman  •  5 decembrie 2006, 13:16

Catalin, cineva de pe blogul meu care ti-a citit articolul in urma link-ului meu te intreaba ce crezi despre structura publicului interesat de media? Va cunoaste modificari?

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 13:16

Dani, dupa cite inteleg, se preconizeaza disparitia fanilor inraiti si tot ce tine de fanatismul suporterilor? Sper sa nu ajung la acea vreme.
Ce e mai frumos decit cintarea suporterilor acompaniata de acustica buna a unui stadion? – Oare supra-civilizatia impusa de societate si de viitorul brand – „socio-fotbal”?
(cam deochiate cuvintele 🙂 oboseala isi spune cuvintul)

Cătălin Tolontan  •  5 decembrie 2006, 13:17

c: se va dezvolta piata de imagine. ziarele vor creste nr paginilor color si fotografia va fi din ce in ce mai importanta.

marius  •  5 decembrie 2006, 13:31

Pacat . Mare Pacat.

Cand ai sa scrii Cataline un editorial si despre reversul medaliei ?

Tot pomenesti saptamana de saptamana, aproape chiar zi de zi, despre nenumarate astfel de st misculatii si stratageme media in „masa”……. ok, totul apare decent……

Insa cine plateste restul? Cine va deconta plata pt efectul ala devastator de bumerang…… din mintile si sufletele nostre, ale „oamenilor”…. daca nu stiai ca ne numim asa, inca!…….. ale „cobailor” de prin zilele de azi. Cine ? Spune tu ! Cine?

Prostii !

Esti un tip destul de inteligent, asa ca nu se poate sa nu fi simtit asta! Duhul e inca in tine, si inca in fiecare dintre noi.

Tot stai acolo cocotat intre termopane si intre prietenii de „media” din stanga si din dreapta, care te sufoca!, au luat seva din tine. Nu vezi ? Nu te preface. Stii bine ce-ti spun. Chiar si prin poza vad, scuza-ma ca iti spun,….. chiar si in scriitura se vede o mina trista….. plecata ceva timp de Acasa…..

Cand ai sa re(in)vii Cataline la viata? Acasa omule!

Trage o data aer adanc in piept si ai sa stii! De cand nu ai mai facut-o? Ai sa vezi totul.

Pe cand deci, un editorial de ispasire (nu mi-o lua in nume de rau, nu vreau sa fiu chiar deloc arogant, crede-ma), nu neaparat a ta, ci mai ales a celora carora le scrii si te adresezi zi de zi. Cand vei incepe sa scrii despre efectele secundare dar total negative ale acestei hiper-mediatizari a succeselor „media” , a nemaipomenitei lumi in care ne indreptam (stiu ca poate nu vrei sa spui chiar asta, dar asta se intelege, crede-ma!), a fantasticului care ne tot asteapta in aceasta lume a mirabilului informational…. a vitezelor innebunitoare de transmitere a informatiei, placerilor si extazelor cotidiene. Cand vei scrie ceva despre aceste efecte total nefaste, care ne tot amortesc zi de zi, aruncandu-ne incet incet catre o prapastie si o secatuire aproape totala a ceea ce avem mai de pret, duhul. Nu contribui te rog la aceasta ametire, amortire sau betie mediatica.

Pe cand un editorial despre toate aceste efecte distrugatoare ale ‘reversului’? ……. sau despre despre faptul ca noi oamenii cu astea nu mai citim nimic! N i m i c! Jale mare omule! Jale mare, asculta-ma ce-ti spun, si ascultati-ma fratilor! E jale!

….. sau ca uitam cu astea sa ne gandim macar o secunda pe zi la Dumnezeu. E prapad mai oameni. Ganditi-va bine.

Nu contribui la asta Cataline. ……. si nu imi trimtite replica aia obosita cu „telecomanda in mana” caci tu esti prea destept. Nu tine! Sufocam oamenii cu astfel de treburi, chiar daca in mod initial ele au fost concepute pt binele obstesc. Sunt insa efecte nocive de care trenuie sa vorbesti.

Atrage atentia plebei!

Vom da cu totii socoteala pt cei din jurul nostru, mai ales pt cei caror ne adresam in mod direct, zi de zi.

Dumnezeu sa te aiba in paza.

Multumesc pt rabdare.

Md_Ro  •  5 decembrie 2006, 13:44

Marius – mi-ar fi interesant ca C. Tolonant sa se prefaca din om „de-al lor” in unul de opozitie, care sa critice tot ce-i sta in cale: ziare, politica, sport, etc. Sa vezi comedie =)

momo  •  5 decembrie 2006, 13:46

De ce nu aduceti in discutie si celelalte tendinte din presa:
– santajul, calomnia (dezincriminata)/prejudicii aduse imaginii s.a.(dpdv al raspunderii civile);
– implicarea unor oameni corupti sau cel putin de o moralitate indoielnica in mass-media, unii pomeniti, altii nu in articol;
-cardasiile intre diverse personaje (gen actorul de mana 6-x; ziaristii/reporteri tv care dau telefoane la actionari, finantatori pentru a intreba ce sa scrie, ce sa afirme pe post?)
– incultura: multi reporteri, ziaristi, dar si interlocutorii acestora comit greseli flagrante de exprimare fiind certati cu limba romana
– romanul se desteapta usor-usor (aber sicher), nu mai „pune botul”
s.a.m.d.

ionescu  •  5 decembrie 2006, 13:54

Ai uitat sa ne spui ce tarfe vor mai apre in gsp!

marius  •  5 decembrie 2006, 13:55

@ Md_Ro

sigur, asa gandesc si eu, e destul de greu…. insa se poate, se poate chiar usor cand te gandesti ca altfel tu de fapt ‘divortezi’ de Dumnezeu, adica de ‘oameni’ (adica de cei tocmai carora se presupune ca te adresezi prin intermediul presei) …… daca nu le spui adevarul pe care il simti pana la capat….

@ Catalin

deci treaba cu „telecomanda in mana” nu tine, esti prea destept Cataline ca sa nu iti dai seama ca nu chiar asa stau lucrurile. Ce dai oamenilor, ei aia mananca! Tu stii asta. O stim (chair o simtim!) bine cu totii.

nichita  •  5 decembrie 2006, 13:57

obisnuit zeci de ani cu acces gratuit la fotbal pe tv, microbistul va fi oare dispus sa plateasca ca sa vada meciuri? E clar ca mai multi vor prefera sa mearga direct la stadion, daca se va intampla asta, dar oare nu va scadea prea mult ratingul meciurilor? Eu cred ca sunt multi care se uita la meciuri pentru ca „nu e nimic pe alt post”…iar acest target se va pierde…

Dani  •  5 decembrie 2006, 14:01

Md_ro: pai asta se pare ca e conditia fotbalului modern. In cartea pe care am recomandat-o Hornby are un moment in care explica exact motivele pentru care spectatorii platitori de bilet (in Anglia bineinteles, dar cred ca se poate face o paralela la viitorul Romaniei) sunt lipsiti de pornirea de a merge la stadion meci de meci. Nu am sa insist asupra subiectului pentru ca e o lectura chiar foarte educativa.

Ideea este ca in mod evident fenomenul ultras, cum ii spunem noi, sau cel al suporterilor zgomotosi in mod organizat va fi ostracizat in peluze in scurt timp pentru ca, mai apoi, sa scada in intensitate pana la disparitie. Asta in ideea limitarii violentei de pe stadioane, violenta pe care autoritatile o vad legata de manifestarile „greu de inteles” precum cantatul. Nu trebuie sa ne uitam prea departe in trecut pentru a identifica viziunea conducatorilor fotbalului asupra fenomenului de peluza. Cenzurarea bannerelor crezi ca ar fi fost altceva decat un prim pas ? I think not. Si partea extraordinar de interesanta este ca exemplele pe care acestia le dau pentru a’si sustine teoriile sunt de’a dreptul triviale pe langa exemplele de incompetenta incredibila pe care le putem da noi: vezi masacrarea suporterilor Stelei precum si a suporterilor lui Dinamo la Constanta, moartea unor fotbalisti pe terenul de joc(Vrabioru, Haldan), prabusirea de stadioane din cauza avaritiei persoanelor responsabile(Heysel, ’85 si altele). Oamenii acestia profita prea mult de faptul ca ei sunt vizibili in presa pe cand noi nu suntem. Se merge putin cam prea departe cu desconsiderarea persoanelor care se duc pe stadion. Nu trebuie sa ma gandesc decat la declaratia presedintelui Ligii dupa ce foarte multi suporteri au fost impuscati sau batuti crunt de catre fortele de ordine iar replica lui a fost: „Asa le trebe”. Nu cred ca trebuie sa spun ce s-ar fi intamplat intr-o tara cu o societate civila corespunzatoare dupa o astfel de declaratie, nu?

gabi  •  5 decembrie 2006, 14:06

interesante si pe alocuri optimiste tendintele..
as mai adauga cel putin una: in 2007 se va vedea daca investitiile masive facute recent in presa autohtona (de oameni de afaceri „locali”) au ca mobil profitul obtinut din presa sau obtinerea unor poli de putere/presiune in vederea apropierii alegerilor (2007-europarlamentare si posibil anticipate, 2008 – parlamentare, 2009 – prezidentiale). cu alte cuvinte 2007 va da o buna masura asupra independentei editoriale a recent achizitionatelor institutii media.
referitor la tendinta de a merge in online.. sunt mai degraba pesimist. ma astept ca 2007 sa aduca o serie de esecuri in ceea ce priveste aplicarea unor modele de presa online in romania. adica online facut doar de dragul publicitatii si nu al continutului care sa aduca si publicitate. momentul in care vom vedea, in cadrul institutiilor media clasice, departamente de 20-30 de oamneni, specializate pe online e inca departe si nu cred ca va fi in 2007. poate ca vom avea parte de testari si rafinari ale tehnicii din spatele presei online nu si a metodei de a face o astfel de presa.

Cătălin Tolontan  •  5 decembrie 2006, 14:08

gabi: de acord cu proba independentei in 2007. in schimb, in privinta netului, lucrurile vor evolua mai repede, cred. deja departamentul internet la gsp are 25 de oameni.

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:08

Acum inteleg de ce v-ati dat cu steaua: ca si ei, vreti doar succese, indiferent de pretul platit…deja gazeta in format foarte mic nu mai are puls, e o forma fara fond, o plictiseala totala (inca respirabila prin Andries, TRU si Geambasu), o capra de muls ras-ras-ras-fututa de patroni…

Coloana vertebrala unde v-o tineti, in buzunar?

In concluzie, trend-urile de media ar trebui sa fie: integritate, transparenta, demersuri constructive…

Cu cei doi colosi TV a stat PSD-ul pe noi patru ani catastrofali, cu protv si antena1, in formatul lor TRENDY, s-au spalat creiere si s-au vandut companii strategice…

Nu mai fiti CATAVENCI si concentrati-va pe fond…sau ai vrut sa atragi atentia sefilor ca esti un mare strateg, ca sa ramai pe scaunul ala cu pioneza…ca sa nu zic cu altceva?

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:12

@Tolontan

Dar departamentul steaua cati oameni are, in afara de Vochin?

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:13

Si ultima intrebare pentru azi: Cand il vedem pe Guta in gazeta?

Xulescu  •  5 decembrie 2006, 14:13

marius, la ce-ar folosi telecomanda cand toate posturile romanesti sunt pe acelasi segment imbecil gen Mama Natura, Garcea etc. Sa schimb ce cu ce. Exceptandu-le pe cele specializate de sport shi stiri + Balamuc TV (OTV) sau IRI TV (mai nou shi PRIGONII TV)

Xulescu  •  5 decembrie 2006, 14:14

marius, la ce-ar folosi telecomanda cand toate posturile romanesti sunt pe acelasi segment imbecil gen Mama Natura, Garcea etc. Sa schimb ce cu ce. Exceptandu-le pe cele specializate de sport shi stiri + Balamuc TV (OTV) sau IRI TV (mai nou shi PRIGOANII TV)

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:15

Nea Tolontane, parca nu erai asa sensibil….

Xulescu  •  5 decembrie 2006, 14:18

Cătălin Tolontan, ma bucur ca esti aici. Ce alternativa am intre 2 ziare de sport axate pe scandaluri? Unde sa dau cu telecomanda?

marius  •  5 decembrie 2006, 14:20

le multumesc celor care au avut aici bunavointa sa ma bage cumva in seama.
e un ajutor nesperat si ma bucur ca m-am adresat aici macar lor. va multumesc inca o data pt ca nu m-am simtit inutil.

pace si sinceritate.

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:25

@marius

cred ca am parafrazat ceea ce ai spus tu mai sus…e super-interesant subiectul…dar Tolontan nu scrie prea spontan, asa e? Poate raspunde pana la urma…si poate nu va fi iarasi patetic.

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:26

Daca un caine il musca pe Tolontan, atunci devine patetic…

alexandra  •  5 decembrie 2006, 14:26

Dar care va fi tendinta din punct de vedere al continutului?

Si in presa anglo-saxona (caracterizata istoric de acuratetea informatiei si de clara separare dintre info si comentariu) datorita presiunii pietii s-a constatat o diminuare a acestei separari si o descrestere a nivelului de infomratie (si cantitativ si calitativ). S-a constatat de asemenea si scaderea calitatii reportajelor si analizelor in defavoarea headline-urilor simple si catchy fara a fi insa bazate pe o intelegere si o analiza a multiplelor fatele ale unei probleme sau a contextului.

Presa la noi a trecut direct de la lap-dog la attack-dog uitind sa fie macar putin si watch-dog. Chiar daca pretinde sa fie ‘ciinele de paza’, de fapt presa romaneasca are un ton anti-politic, anti-sistemic dominat de opinie si comentariu, nu de informatie. Sigur asta cere piata dar relatia dintre mass media si public pare acum complet inversata: de unde ziaristii faceau agenda publicului acum toata agenda presei e decisa de public/piata, ceea ce ar fi democratic si ar mari puterea cetateanului insa daca cetatenii ar avea informatie si ziaristii ar livra mai multe informatii si o punere in context (si nu comentarii si opinii pe post de argument si analiza), insa in fapt nu o fac (aproape de loc in Ro si din ce in ce mai putin peste tot in lume).

gabi  •  5 decembrie 2006, 14:27

catalin, va felicit pentru viziune insa am rezerve in privinta celorlalti. vorba aia cu o floare nu se face un trend. chiar daca ma ghidez numai dupa faptul ca principalele ziare din .ro nu au feed-uri rss la sfarsit de 2006 si imi vine greu sa cred ca in 2007 vor avea continut special pentru net(clipuri video, podcasturi, trackback la articole, samd). modele de succes exista peste tot, problema e lipsa de viziune cand vine vorba de punerea in practica. imi pare rau daca suna superior dar asa vad acum lucrurile. sunt consumator de media online, mai mult decat orice altceva, si m-as bucura ca lucrurile sa se schimbe mai repede dar tare imi e teama ca si in 2007 am sa stau mai mult pe site-urile din afara.

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:29

@Alexandra

Te felicit pentru analiza si sunt curios daca nea Tolontan va avea vreo reactie!

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:41

Trend-ul inseamna rezultatul propus in urma confirmarii efectului promovarii in presa a valorilor celor mai raspandite in popor: subiectul ravasitor, care ne gadila ochiul si hormonul, inlatura tentatia de plictiseala (format miiiic) si nu deranjeaza organul ala cu circumvolutiuni.

Ca implicatii, inseamna trecerea de la sinteza la contemplatie si de la text la imagine.

Daca ne dorim sa marim share-ul, sa acoperim piata mai bine, atunci facem o ciorba care ii place si aluia cu punga, si aluia cu diplomatul….pentru asta nu mai trebuie mare stiinta, luam orice model sociologic, sau chiar antropologic, si vedem ce au toti oamenii in comun…sa zicem ca avem de ales intre hormoni, valori etice, concepte estetice, dorinta de progres, ochi, pasiune, frustrare, aplecare catre barfa…ce alegem?

Si atunci trendy inseamna…cat mai aproape de nivelul ultim al animalitatii…

Gazeta e pe drumul bun!

Cătălin Tolontan  •  5 decembrie 2006, 14:42

rapidistu’: esti atit de populat cu certitudini ca orice dialog cu tine devine contondent dc nu-ti accept punctul de vedere. Asadar, oamenii care raspund de Steaua in ziar nu sint stelisti, dupa cum cei care raspund de Rapid nu sint rapidisti.

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:42

Bai Tolo, da-o-ncolo de treaba, ai comentarii pe blog mai bune decat articolele tale…lasa-neeeeee!

Rapidistu’  •  5 decembrie 2006, 14:43

OK, multumesc pentru raspuns…n-am dat cu parul, sper :).

Comentează