Timpul care li s-a luat

„Eu am o educaţie bună, comunistă, sănătoasă!”, spune Mircea Rednic în cantonamentul derulat în decorul, slavă Domnului!,  deloc comunist din Austria. Antrenorul îşi explică nostalgiile: „Cine nu-şi face treaba bine, are de suferit. Dacă băieţii se comportă bine, aşa le voi răspunde şi eu”.

joi, 19 iulie 2007, 1:02

„Eu am o educaţie bună, comunistă, sănătoasă!”, spune Mircea Rednic în cantonamentul derulat în decorul, slavă Domnului!,  deloc comunist din Austria. Antrenorul îşi explică nostalgiile: „Cine nu-şi face treaba bine, are de suferit. Dacă băieţii se comportă bine, aşa le voi răspunde şi eu”.

Un antrenor remarcabil, Rednic bate cîmpii cînd pune semnul egalităţii între comunism şi meritocraţie. Dacă ar fi fost atît de productiv comunismul pe care-l evocă, un fotbalist simbol ca el n-ar fi trebuit să plece în Belgia ca să adune în cîţiva ani mai mulţi bani decît a strîns în peste două decenii jucate în România!

Tocmai pentru că astăzi e un om realizat, care a traversat prin propria strădanie sisteme, ţări, meserii şi generaţii, Rednic ar trebui să facă diferenţa. Şi să nu simplifice caraghios în faţa unor jucători care nu ştiu ce a însemnat comunismul, nici măcar în sport, un domeniu oricum ocrotit. De pildă, i-ar putea povesti lui Claudiu Niculescu beneficiile de a fi vedetă în comunism: nu te transferai niciodată în străinătate, iar primele constau în aprobări de televizoare color şi în butelii. Nici o trimitere la Borcea 🙂 !

Într-o carte pe care Humanitas a reeditat-o recent, Annie Bentoiu povesteşte cum instaurarea regimului importat de la ruşi a coincis cu demitizarea muncii. Cei mai buni profesori, cei mai pricepuţi medici, cei mai apreciaţi savanţi şi cei mai harnici ţărani sau meşteri au început să fie înlocuiţi de personaje care nu se pricepeau la nimic. Annie Bentoiu îşi aminteşte cum unul dintre tipografii legendari ai epocii, un om simplu, a fost bătut şi dat afară de către o ceată violentă  pentru că a vrut să tipărească ziarul liberalilor.

În ciuda a ceea ce se aude dinspre cantonamentul austriac, comunismul a înlocuit cultul muncii cu delăsarea. Asta nu înseamnă că în comunism nu s-a muncit, ci doar că, sistemic, truda a fost devalorizată, pînă cînd glume precum „ei se fac că ne plătesc, noi ne facem că muncim” au devenit tactici sociale de supravieţuire. Iar meritul individual a devenit obiect de invidie generală şi prilej de monitorizare din partea statului totalitar. Chiar şi campionii din sport, univers care presupune prin definiţie ierarhii transparente, născute din efort, se simţeau urmăriţi pentru că erau cei mai buni. Un lucru suspect în comunism!

„Timpul ce ni s-a dat”, aşa se intitulează cartea. Nouă nu ni s-a dat, ni-l luăm singuri. Tocmai de aceea, ar trebui să respectăm timpul pierdut de alţii şi să nu inventăm, prin omisiune, un trecut care n-a existat niciodată.

Comentarii (113)Adaugă comentariu

Alin  •  19 iulie 2007, 13:30

hai ma ca rednic a glumit, a zis la misto de comunism, vorba aia a stat 10 ani in occident, stie ce inseamna

bogdanski  •  19 iulie 2007, 13:30

si daca nu ar fi fost comunismul nu am fi castigat cupa campionilor europeni…

Alin  •  19 iulie 2007, 13:31

daca faceau halagian sau copos remarca cu comunismul ar fi fost trist, pentru ca ei ar fi vorbit serios, dar nea mircea (dom’ profesor rednic, cum spune analfabetul de turcu) e om umblat
halagian si acum la televizor li se adreseaza unora pe care ii respecta mai mult cu „tovarasu”

Cătălin Tolontan  •  19 iulie 2007, 13:32

bogdanski: nu sint de acord cu tine. inainte de comunism, romania avea echipe de club foarte bune. rapid ajunsese in finala de cupa europeana. dc tara se dezvolta normal (era peste grecia sau portugalia, echipele ar fi crescut si ele

bogdanski  •  19 iulie 2007, 13:34

halagian a fost un antrenor meserias..e mai profesor ca rednic..el a creat echipa stelei cu care ienei a castigat cupa campionilor….

DinaMuistii cu rozeta sparta(na)!!!!  •  19 iulie 2007, 13:36

iar stiri cu puricosi???

bogdanski  •  19 iulie 2007, 13:36

fara comunism nu tineam noi ritmul la fotbal cu echipele din vest..ne-ar fi luat cei mai buni jucatori si nu am mai fi castigat nici o cupa…asa cum se intampla acum..

mda  •  19 iulie 2007, 13:38

A glumit! Daca nu ai despre ce scrie, nu-i problema, dar nu abera.

Cătălin Tolontan  •  19 iulie 2007, 13:38

bogdanski: nu tineau altii ritmul cu noi. inainte de cel de-al doilea razboi mondial veneau grecii, ungurii si italienii sa lucreze aici. inclusiv in fotbal

red-tico  •  19 iulie 2007, 13:39

hai ca sunteti culmea, a bagat si rednic o gluma si voi delirati cu comunismu vostru din redactie

STELIST1  •  19 iulie 2007, 13:39

io cred ca rednic e (sau mai bine zis a fost) mai mult decat comunist – el a fost securist – uitandu-ma la el am vazut ca are ceva fals in comportament , e prefacut chiar si cand glumeste sau rade . … e doar parerea mea , imi cer scuze daca gresesc !

bogdanski  •  19 iulie 2007, 13:39

nu apar comunismul..mai bine nu am fi trait in comunism chiar de asta ar fi insemnat sa nu castigam nici o cupa la fotbal…
pentru ca viata inseamna mai mult decat fotbal…
asa ca prefer o viata fara comunism si fara cupe..

red-tico  •  19 iulie 2007, 13:40

vreti sa scrieti despre Ceasca’ scrieti despre echipa behaitoarelor spagare

Cartea  •  19 iulie 2007, 13:41

La ce editura a aparut cartea?

bogdanski  •  19 iulie 2007, 13:42

@red-tico..si despre dinamo echipa securistilor si militienilor..care avea stadionul aproape gol pe vremea lui ceausescu..dinamo fiind cea mai urata echipa

unu care stie fotbal  •  19 iulie 2007, 13:48

incepe campania anti dinamo…

caine-rosu  •  19 iulie 2007, 13:51

Iar iti dai in petic, draga (S)tolo ? Scrie atunci despre capitalismul serios pe care-l construiesc romanii adevarati: Basescu, Cocos, Udrea, Berceanu, Videanu, Gigi, Bucsaru, Casuneanu, Costanda s.a. ….cum construiesc ei stadioane, spatii verzi…

andrei  •  19 iulie 2007, 13:54

Felicitari pentru articol Catalin! In logica aceleiasi „educatii bune, comuniste, sanatoase” la care facea referire Mircea Rednic ai fi putut, poate, sa-l „infierezi putin cu manie proletara”. Doar si asta facea parte din „educatia buna, comunista, sanatoasa”!

Marius  •  19 iulie 2007, 13:55

Iar iei ad literam doar ca sa-ti faci si tu un articolas… cam penibil

kneo  •  19 iulie 2007, 13:56

cataline ma bucur ca ai scris acest articol….esti o persoana care a trait o anumita perioada in comunism si stii ce inseamna….si indiferent cine ar fi zis aceste lucruri indiferent ca era cineva de la steaua dinamo sau rapid…..asa ceva parerea mea este copilaresc

bilu  •  19 iulie 2007, 13:58

ai dreptate tolo,cu asa ceva nu se glumeste,daca intelegem ceva din viata pe care o avem.

caine-rosu  •  19 iulie 2007, 13:58

Rednic, la fiecare conferinta de presa, face glumite, unele reusite, altele, mai putin. Asa ca tot articolul, este in politica gazetei: sa mai muste nitel de cur pe Dinamo.

Florin  •  19 iulie 2007, 14:04

Rednic are calitati ca antrenor…mai spune si el cate una pentru voi, presa, dar nu-i cere nimeni sa fie intelectual, nici macar cult si nici chiar citit.

Sportivii de performanta in comunism traiau intr-o lume paralela…erau profesionisti deghizati in amatori si traiau dupa reguli capitaliste. Ce inseamna asta?

Capitalismul e definit de concurenta libera pe piete. Sportivii aveau concurenta cu cei din Vest, „canibalii capitalisti” si erau sustinuti de stat sa se ridice la nivelul lor, ba chiar erau privilegiati, in cel mai pur spirit comunist de denaturare a concurentei in oricare dintre sensuri – prin bararea accesului la competitie sau prin ajutorul disproportionat acordat unora.

Cand Rednic vorbeste de comunism, el de fapt aminteste de sistemul sportiv in care s-a pregatit el – competitiv si profesionist, in care atat jucatorii cat si antrenorii erau ceva mai buni decat astazi…

NYC  •  19 iulie 2007, 14:05

spuneti si voi, am dat eu dovada de (ne)moderatie in post-ul de mai sus?

sau astia te trag de urechi cand scrii ca steaua joaca slab??? 🙂 🙂 🙂

Zicu  •  19 iulie 2007, 14:05

Hahaha.
Atit Steaua cit si Dinamo au fost echipe departamentale. Steaua a prins un an excelent in sezonul ’85-’86 si a cistigat CCE.
Dinamo a prins o semifinala de CCE. In plus, cind Hamburg SV a venit pe 23 August ca detinatoare a CCE Dinamo a umilit-o cu un sec 3-0 pentru ca la Hamburg sa scoata un remarcabil 2-3.

Ambele echipe au fost avantajate in egala masura. Sa indreptam degetul numai spre Dinamo ar fi o mare nedreptate.

visiniu  •  19 iulie 2007, 14:11

IIIHAHAHAA

caine-rosu  •  19 iulie 2007, 14:12

Se scrie urat doar despre Dinamo, pentru ca (S)tolo este servitorul lu’ Gigi, nu stiati ?

beraru  •  19 iulie 2007, 14:14

daca nu era comunismul probabil ca generatia dobrin ar fi facut lucruri extraordinare la nationala
probabil ca si cea a lui balaci
generatia lui hagi a obtinut rezultate mari nu din cauza comunismului ci pentru ca intr-adevar au fost foarte buni
COMUNISMUL A DISTRUS ROMANIA NU NUMAI IN SPORT CI IN TOATE DOMENIILE
NE ESTE FOARTE GREU SA NE REVENIM DUPA NENOROCIREA ASTA CARE A DURAT 50 DE ANI
PROBABIL CA REVENIREA ROMANIEI ACOLO UNDE ESTE LOCUL VA DURA TOT ATAT DE MULT CA SI COMUNISMUL

mentalitate_ULTRA`  •  19 iulie 2007, 14:16

aici vorbesc copii care sau nascut in ’90 de comunism si de stadionu lui DINAMO care „era gol ca era cea mai urata echipa ” pune-ti ma burta pe carte ca trebuie sa da-ti CAPACITATEA.

OO7  •  19 iulie 2007, 14:19

Mai Tolo, tu sigur te-ai prins ca Rednic facuse un spirit,dar stelist underground cum esti,te manca pixu’ sa dai cumva in Dinamo. Ca de Hagi, saracul de tine,ce sa scrii? El abia bolboroseste,daramite sa mai faca „arogante”[sic]! Subtirel si subiectul si articolul. Macar de te-ar racorii[la propriu pe canicula asta],scaldatul in mediocritate!

mentalitate_ULTRA`  •  19 iulie 2007, 14:19

SI SCRIE SI DE sTEAUA CA SE CHINUIE SA FACA EGAL CU ECHIPE DE BUCATARI SI MASEURI.

DRAGOS  •  19 iulie 2007, 14:19

HAI CA ESTI CU … OAIA VOPSITA DE DATAT ASTA TOLO…NU VEZI CA OMU’ A ARUNCAT-O LA MISTO ??? REPEDE AI FURAT-O…TE PRINZI CAM GREU …SAU… AI SCRIS ARTICOLUL ASTA PE BANII LUATI DE LA „cineva” ??? 😉

mentalitate_ULTRA`  •  19 iulie 2007, 14:21

care face pariu cu mine ca TANTALAN e virgin ?! …

mentalitate_ULTRA`  •  19 iulie 2007, 14:22

chestia cu virginitatea nu e valabila si in CUR , PT CA ACOLO SIGUR NU MAI E VIRGIN.

red-tico  •  19 iulie 2007, 14:22

luati-va de mana cu protv-u si stergeti-l pe Jiji la fund
@bogdanski noroc cu militari care faceau atmosfera in ghena

caine-rosu  •  19 iulie 2007, 14:24

In mod sigur e virgin, el are principii !

mentalitate_ULTRA`  •  19 iulie 2007, 14:25

cred ca ii rupe OIERU curu cand scrie urat de sTEAUA CARE STRALUCESTE PE CER.

red-tico  •  19 iulie 2007, 14:26

si cand scrie frumos de behaitoare ii rupe gura

andy  •  19 iulie 2007, 14:33

tolo am si yo o intrebare referitor la articolul asta : TE PLICTISESTI???

simi  •  19 iulie 2007, 14:35

in mod cert, catalin stie sa distinga nuante. evident ca rednic a glumit. ce cred ca a intuit catalin, glume de astea , pot duce in eroare pe cei tineri care n-au prins „binefacerile” comunismului. cred ca pentru ei a facut catalin precizarile de mai sus. ziarele de sport sunt citite de aproape toti cei care stiu sa citeasca. de tineri cu atat mai mult. cu privire la parerile exprimate , da parerile sunt libere dar nu obligatorii! vorba stiti voi cui.

STELIST1  •  19 iulie 2007, 14:36

Inainte sa vorbiti sau sa „glumiti” despre cat de bine era in comunism ar fi bine sa mergeti pana la Cimitirul Eroilor Revolutiei !

… Domnule Rednic aceste „glume” ii dor pe unii oameni !

… nu va mai intreb daca ati iesit „pe strada” in decembrie ’89 sau daca ati participat vreodata la ” Fenomenul Piata Universitatii 1990 ” !

dodo  •  19 iulie 2007, 14:37

Dinamo si Rednic sunt comunisti…

Burito  •  19 iulie 2007, 14:41

A glumit pe dracu’ Rednic! Eu doar un fost fotbalist ce incurca termenii….habar n-are ce spune, si asta e grav pt o persoana publica ca el. Si unde mai pui ca are si rol didactic in echipa Dinamo. Vai de noi!

caine-rosu  •  19 iulie 2007, 14:46

Au iesit oitele la pascut ?

ozy  •  19 iulie 2007, 14:47

rednic n-a glumit.omu a profitat de sistem fiindca juca bine fotbal si cel mai important avea limba aspra.i-o placut maaa asa cum ii placu si lu borcea,dinl,mitel,sandel si altii.
intr-un moment de fericire a zis adevarul.ideea e ca dinamo ca si oricare echipa romaneasca a facut un cantonament antrenandu-se cu echipe sh.cand au dat de una mai europeana ca sa zic asa au furat-o.
restul sunt vbe comuniste gandite de comunisti.
mi se pare ca dinamo a inceput sa raporteze productie mare ca si rapid dealtfel .
constatare:
sunt buni la fotbal cu echipe de liga 2 din alte tari sau ma rog cu echipe de pluton din alte tari dar cum lovesc un nume ca benfica ,sparta praga, valencia , real incep sa gaseasca scuze dealtfel ca tot poporul roman de vreo 50 de ani incoace.
mediocri care se viseaza stele.

patryk  •  19 iulie 2007, 14:48

Domnul Rednic e putin euforic, acum ca e campion, totul ii iese cum vrea, transferuri de marca. Insa daca, nu-i doresc, nu se califica in champions league iar in campionat nu e pe primul loc atunci va fi putin mai retinut si mai atent in declaratii. Nici macar in gluma nu se poate pune in fata comunismul, mai ales pentru sportivi – fotbalisti.
As vrea sa il vad pe domnul Rednic dand declaratii de la volanul unei Dacii 1300 sau al unui Aro, chiar si calificat in grupele champios league.
Nu cred ca ar fi asa de euforic si de liber in declaratii.

x  •  19 iulie 2007, 14:49

bun.foarte bun articolul.doar ca mi se pare ca exagerati.intr-adevar elogierea ticalosului sistem comunist reprezinta un pericol.dar cred totusi ca rednic si-a incarcat vorbele si cu usoare ironii constient fiind ca jucatorii vor sesiza gluma! de pe acum pot spune ca printre cele mai reusite articole vor fi scrise pe la sfarsitul turului campionatului viitor atunci cand sunt sanse mari ca steaua condusa de antrenorul-geniu sa aiba un parcurs la fel de bun ca unor echipe ca ceahlaul,urziceni,galati,iasi.

Florin  •  19 iulie 2007, 14:50

Bai baieti, ma bucur sa vad ca romanii nu sunt atat de fraieri cum ii cred oierii.

Subscriu si eu, Tolo e stelist suferind, acuma cred ca ia pastile…

Sir Bobby  •  19 iulie 2007, 14:58

In fine, ce a zis rednic si ce se scrie prin ziare, sim cu toti ca s-a referit mai mult la profesionalism si la conditiile dure in care se facea performanta, nu sa referit la ratie si la carnet de partid. Si intradevar Tolo daca stai putin si vizualizezi echipele noastre de top din vremurile acelea (steaua mai tarziu dinamo), vei observa ca erau adevarate nationale… sa nu uitam cum erau adusi jucatorii la steaua.

Jetall  •  19 iulie 2007, 15:01

Si totusi, Tolo, tu de scris cand te apuci? Sau trebuie sa intelegem ca batutul semi-elegant de campi, pe care-l produci mai sus, este chiar gazetarie sportiva? Exista in folclorul urban o zicere care suna cam asa: „personajul nu rade, se supara”. Vezi ca incepi sa semeni izbitor cu personajul respectiv…

Comentează