TOLO.RO
Lipseşte imaginaţia. Aşa că voi fi direct: gradenele. Asta ţin eu minte cînd mă gîndesc la fostul stadion „23 August”. Gradene ca astea nu cred să mai întîlnesc vreodată! Solide, bine strunjite, lăcuite şi băiţuite, cu muchiile rotunde, de puteai să stai şi 6 ore pe ele şi nu te durea fundul.
marți, 20 noiembrie 2007, 2:32
Lipseşte imaginaţia. Aşa că voi fi direct: gradenele. Asta ţin eu minte cînd mă gîndesc la fostul stadion „23 August”. Gradene ca astea nu cred să mai întîlnesc vreodată! Solide, bine strunjite, lăcuite şi băiţuite, cu muchiile rotunde, de puteai să stai şi 6 ore pe ele şi nu te durea fundul.
Vorbesc serios! E adevărat că Ioaniţoaia, Luminiţa Paul, Maria Andrieş, Buzărin şi Vochin vor spune în suplimentul de astăzi al Gazetei tot ce se putea spune despre arenă. Eroi, rezultate, momente speciale, emoţii, mari victorii, culise. Citiţi-i în numărul tipărit de astăzi! Dacă ziarul trăieşte o zi, această ediţie ne va supravieţui.
După ei, nu mi-a mai rămas nimic de scris, dar şi dacă mi-ar fi rămas, tot asta mi-aş fi amintit: gradenele.
Astăzi, pe stadioane sînt scaune. Nu simţi că ai vecin. Din cînd în cînd, se ating fantomele pinguinilor jupuiţi pentru puful hainelor. Şi atît. Păi, pe vremea gradenelor stăteai coapsă lîngă coapsă. Nu intru în amănunte.
Întotdeauna se mai găsea un loc pe rînd. Cei care aţi trăit anii aceia, probabil că zîmbiţi. Ceilalţi, imaginaţi-vă sute de vagoane de metrou şi de autobuze, pline ochi, suprapuse unele peste altele. Mirosea? Habar n-am!
Văd şi azi gradenele. Ţineau ploaia în ele, mamă, mamă! Cînd a venit Liverpool pentru meciul cu Dinamo, în ’84, a turnat şi a bătut vîntul ca la Capul Horn. Fiecare centimetru uscat de gradenă conta. Vara, în schimb, nu se încingeau deloc. Erau netede şi moi ca prispa caselor maramureşene. Plus că puteai juca table cît timp aşteptai să înceapă cuplajul. Nu înţeleg cum poţi să joci table sau să ţii în braţe o fată pe scaunele de azi… Le-au băgat şi în parcuri. Mai e puţin şi o să mîncăm în Cişmigiu pe măsuţe ca în avion. Sub teiul de la economic class, ce romantic!
E foarte bine că se face un nou stadion. Şi e cumva simbolic că totul începe o dată cu prima ninsoare. Acum un deceniu, cînd s-au scos gradenele, au fost vîndute salariaţilor complexului, lemn pentru foc.
Poate că a mai rămas pe undeva, printr-o curte la margine de Bucureşti, restul unei gradene, aşteptînd să devină surcea şi apoi amintire. Iar, înainte de asta, pentru ultima oară, şuier de mulţime.
miha • 20 noiembrie 2007, 14:39
frumos, tolo…..inca vremurile romantice ale fotbalului:)
danyos • 20 noiembrie 2007, 14:40
frumos
adam mm • 20 noiembrie 2007, 14:49
mi se pare mie sau becali nu prea mai e bagat in seama ?nici in presa nici la tv?
rzv • 20 noiembrie 2007, 14:51
n-are voie sa fie bagat in seamA PANA LUNI
sa ne bucuram deci de cele cateva zile ramase…
rulu • 20 noiembrie 2007, 14:52
cica lui mitica ia fost rusine ca e roman, dar la ce manareli penale a facut,de ce nui e rusine.doamne cum ajung sa vorbeasca unii oameni!LA CATI LEA LUAT PAINEA DE LA GURA TREBUIA SA AIVA DOMICILIUL LA JILAVA:
Chilotzel • 20 noiembrie 2007, 14:55
Voi in loc sa va bucurati ca scapam de un stadion comunist unde se faceau acele sarbatori stupide,iar in locul lui se va face(sa speram) un stadion modern,voi ii face-ti ode.PENIBILI
gilos • 20 noiembrie 2007, 14:57
Mai e ceva ce nu gaseam decat pe „23” : nocturna. Azi nu mai inseamna mare lucru pt ca e aptoape peste tot, dar atunci era ceva unic. Senzatia pe care o aveai cand vedeai un meci in nocturna si atmosfera erau aproape magice. Daca nu le-ai trait nu poti sa intelegi, dar tu, care iti amintesti de gradene, cred ca stii despre ce vorbesc…
Cătălin Tolontan • 20 noiembrie 2007, 14:57
chilotzel: nu e nici o oda. regret dc ai inteles asta! sau e, dar e o oda adusa lemnului 🙂
Cătălin Tolontan • 20 noiembrie 2007, 14:58
miha, danyos: multumesc
Cătălin Tolontan • 20 noiembrie 2007, 14:58
gilos: corect, de asta uitasem 🙂
dadu • 20 noiembrie 2007, 14:59
LUI MITICA DRAGOMIR I-A FOST RUSINE LA SOFIA CA-I ROMAN!
MIE MI-E RUSINE IN FIECARE ZI CA-S ROMAN CAND VAD „SPECIMENE” CA MILITZICA DRAGOMIR IN PARLAMENT!
I.V. • 20 noiembrie 2007, 15:01
De pe gradenele stadionului „23 August” am asistat la 2 victorii istorice ale echipei nationale : 1-0 cu Italia (campioana mondiala en-titre 1982-Spania) in aprilie 1983 si 2-1 cu Anglia , cred ca in octombrie 1981(gol decisiv Iordanescu din penalty-ul scos de regretatul Zoltan Crisan ).Cu Italia, am asteptat in tribuna 6 ore inceperea meciului, iar finalul a fost extraordinar, cu zeci de mii de torte din ziare aprinse in cinstea victoriei obtinute in fata campioanei mondiale intr-o partida oficiala.Era, intr-adevar o perioada pe care acum o putem considera romantica, in care se putea merge pe stadioane de placere, chiar daca nu erai suporter al echipei gazda in cazul meciurilor de campionat.
Cătălin Tolontan • 20 noiembrie 2007, 15:03
I.V.: Asa e, acele ore de dinainte erau la fel de importante ca si meciul in sine. Plus ca senzatia de insecuritate nu exista
Toss • 20 noiembrie 2007, 15:04
amintirile sunt d cele mia multe ori frumoase
oborapid • 20 noiembrie 2007, 15:05
Si eu vroiam sa comentez de Dragomir.
Ma scuzati ca am postat aici dar nu am unde.Si de limbaj.
Fu.t.u.i. mortzi masii de parvenit de „hahalera” si de „zdreanta”.Ati citit vreunu asa zisa lege a lui.F….M….Masi de handicapat.Pai cat a furat nu i-a fost ma rusine.Auzi si tu.Ii e usine ca e roman.El care ar trebui sa ne apere.Eu chiar am fost mandru la sofia,de galeria noasra, care in ciuda celor intamplate s-a comportat exemplar.Si mia fost rusine de bulgaria cand am vazut rezumatul la Eurosport la faza cu imnul.Imi era mila de ei.
Woland • 20 noiembrie 2007, 15:08
Sunt sigur ca au existat si cativa englezi nostalgici pe care noul Wembley nu i-a impresionat atat de tare incat sa uite de legenda demolata. Progresul rimeaza cateodata cu uciderea simbolurilor, altadata cu lepadarea frusta de sentimente, iar alteori inseamna pur si simplu un pas inainte, fara alte conotatii…
cristian alexandru • 20 noiembrie 2007, 15:13
Stau si ma gandesc ce au de gand sa faca fanii lui Liverpool cand vor trabui sa plece de pe Anfield…
Si fost-ul „23” are amintiri de neuitat, dar Anfield era Anfield…emotii la cu totul alta scara…
Marian Manescu • 20 noiembrie 2007, 15:19
Construim si noi primul stadion…si ne comportam de parca am fi vazut prima jucarie in viata…
Mai avem mult pana sa ii ajungem pe occidentali. Noi vom avea doar un stadion, ei au de-astea cu zecile…
florin • 20 noiembrie 2007, 15:23
Extrem de emotionant. Si eu am fost de nenumarate ori pe „23 August”, mai ales ca stateam in Titan, iar senzatiile acelea probabil ca nu-mi vor dispare niciodata. Era incredibila forfota din jurul stadionului, nu se punea problema sa te iei la bataie, au fost vremuri pe care, din pacate nu vom mai avea cum sa le traim. Vorbesc, evident de atmosfera unica de la acele meciuri.
Cu de osebir respect d-le Tolontan.
Marius • 20 noiembrie 2007, 15:23
chiar ca fotbal romantic… dar si wembley-ul a fost demolat, urmeaza Anfield… viata merge inainte…
canadezu • 20 noiembrie 2007, 15:23
A fost un stadion bun care a gazduit meciuri memorabile. Primul meci din viata mea a fost un Rapid-Dinamo in cupa Romaniei cind a batut Rapidul cu 2-1 .Parca Grosu a marcat ambele goluri rapidiste. Sa nu uitam Romania-Anglia si Romania – Italia adevarate sarbatori pentru noi atunci.Cuplajele bucurestene la fel ne-au ramas la suflet, pur si simplu nu stiai care cu cine tine si se zice ca au fost chiar peste 100 de mii de oamenila unul din cuplaje.A fost si universiada care avea cel putin 30 de mii de spectatori zilnic. Am stat ca si Catalin 7-8 ore sa vad Liverpool si nu m-a deranjat deloc.Cu Hamburg la fel. Sigur ca sint si amintiri neplacute gen Romania-Irlanda de Nord si placutele si pasul sportiv de pe vremea lui Ceausescu, dar cumva imi pare rau ca-l darima. Noul stadion va fii o bijuterie si sper sa merite.
iQ666-noul blog • 20 noiembrie 2007, 15:25
dar de seminte nu zici nimic?? ce farmec are meciul fara seminte??
BetForYou.net • 20 noiembrie 2007, 15:26
Frumos articolul…Noul stadion arata foarte bine din pozele de pe gsp
Cătălin Tolontan • 20 noiembrie 2007, 15:44
canadezu: noul stadion va merita, cu siguranta. doar ca ne despartim de o istorie. Ceea ce e normal
canadezu • 20 noiembrie 2007, 16:02
@Catalin
Ai dreptate, e absolut normal sa mergem inainte(vorba lui Hagi).Bine ca se construieste alt stadion si nu un mall sau casa poporului vezi stadionul republicii.
nastyb0y • 20 noiembrie 2007, 16:17
@Tolo
Asa mai vii de acasa. Corect. Ha. R.I.P.Fii binecuvantat ,acolo, in foc ,lemn de gradena. Adio,tu.
Cătălin Tolontan • 20 noiembrie 2007, 17:00
nastyb0y : multumesc
deco • 20 noiembrie 2007, 17:06
frumos articol, ai un subiect despre care vorbesti, am fost o singura data pe acest stadion, fac parte din generatia tanara si nu sunt din bucuresti, insa si eu simt despartirea ca pe ceva nostalgic, in schimb astept ca la constructia noului stadion sa nu avem problemele pe care le avem cu autostrada sau cu orice se construieste in romania in general.
Cătălin Tolontan • 20 noiembrie 2007, 17:25
deco: exista un contract, sa speram ca-l respecta. 2010 este data cind ar tb sa l dea in folosinta
vali71 • 20 noiembrie 2007, 17:32
bravo tolo…. mi-aduc aminte de cuplajul acela din 1985 cu 100.000 oameni, steaua-rapid 2-0 si sportul- dinamo 2-1.Am stat pe gazon chiar langa un fanion de colt si se bateau cornerele de la un metru de mine.Ce frumos era atunci pe sadioane….Acum insa….
gabi michiu – roman • 20 noiembrie 2007, 18:07
2 amintiri placute de neuitat-finala Cupei balcanice de prin 1981-ROMANIA/YUGOSLAVIA 4-1 (goluri Iordanescu si Marcel)si semifinala de vis Dinamo-liverpool(evocata si de dv.)-si tineti cont ca sunt rapidist de 40 ani din Moldova.A,ar mai fi si Romania-Suedia 2-0(O TEMPORA).Se compara cu golanelile lui Berbecali din Liga,cu arbitrii minariti(vezi Steaua-Kiev cu 2 goluri ucrainiene anulate)?
red baron • 20 noiembrie 2007, 19:46
da,park dispare de maine din peisaj un prieten vechi,asta simt si io,maine vin la meci de la Bv 50% pt stadion si 50% pt baietii care s-au calificat,ultimu meci pe stadionul national,un stadion care in acest ultim an al lui a doborat un record caci pt prima oara Rolling Stones si-a putut desface intreaga scena pe un stadion,si asta s-a intamplat aici pe fostu 23,un final cum nu se poate mai bun…
ERGO SUM • 20 noiembrie 2007, 20:12
Frumos, chiar lacrimogen daca ne gindim la trecut, insa banarea unui blog in context demo(cratic) este regretabila.
Referitor la art. cu sponsorii ce vor afisa ultima oara aici:
Coca-Cola- 1 mie baxuri-Mutu, stimulare si energizare.
Pepsi- Banel 1 mie baxuri, numai energizare.
McDonald’s pe viata- Petre, crestere.
Bergenbier- Petre, sa se umfle shi mai mult.
Adidas-1oo modele diferite si personalizate, pentru piticul care creste shi nu se mai opreste (numai la nationala).
Gillette- 1 mie aparate- Chivu, o barbita cit mai fina.
Vodafone pe viata- Piturca, sa-l sune imediat pe Rege, cind generatia va fi de platina.
10 hectare parabolic DigiTV- Nasu, sa auda tot ce misca in fotbal.
Dacia Logan- 1 mie masini- Oracol din Balcesti si posibil viitor primar, sa care gratis consatenii la CE din 2008, sa vada shi ei cum arata o platina creata de el.
Sergiu • 20 noiembrie 2007, 21:36
bai, tolo, cum adica scrieti pe site EXCLUSIVITATE la pozele cu stadionul national si ele sunt de mult si la prosport? vai de capu` vostru.
ERGO SUM • 20 noiembrie 2007, 21:40
Lasind gluma la o parte, tre sa remarcam aspectul bussiness. Insa nu al arenei propriu-zise sau al gradenelor, spectatorilor catarati pe nocturna din lipsa de spatiu, ori al vuietului prea puternic, ce-ti spargea timpanele la fazele fierbinti.
Daca suprapunem si impactul psihlologic asupra jucatorilor, avem urmatoarea imagine asupra fotbalului rominesc: fotbalistii „amatori” de atunci, au avut rezultate superioare „profesionistilor” de azi, aplicind corectiile necesare.
Se repeta strategia marilor „privatizari”? Comparatii se pot face la infinit, referitor la valoarea jucatorilor, terenuri, pregatire generatia de maine, nocturne, diurne, etc. Insa, tre tinut cont de factorul corectie, care se refera la noile tehnologii si progres in general.
Un singur lucru ramine cert: acest bussiness este foarte complex si noi vedem doar partea frumoasa a lucrurilor.
Finalizarea acestui „vis” poate fi grabita sau incetinita de rezultatele „generatiei de platina”, cum ai place lu’ Mitica. Prin rezultate, ar fi super sa fie macar platinata sau suflata, ce corespunde cu intrarea in semifinale.
„Ultima gradena”, cu siguranta va avea o utilitate, chiar daca va sfirsi in Balcesti, pe gazonul crescut din aceeasi saminta cu cel existent pe Lia, conform unor guri rele.
spectator • 20 noiembrie 2007, 23:06
si totusi cam patetic, cam prea siropos …
mihail • 21 noiembrie 2007, 1:01
Chilotzel on 20 Noiembrie, 2007 2:55 pm
Voi in loc sa va bucurati ca scapam de un stadion comunist unde se faceau acele sarbatori stupide,iar in locul lui se va face(sa speram) un stadion modern,voi ii face-ti ode.PENIBILI
Pe stadionul asta,comunist cum ii zici tu, s-a jucat FOTBAL. Si de foarte multe ori un fotbal de calitate.
Si apropo, „face-ti ode” se scrie „faceti” in contextul asta. REPETENTULE:))
bilu • 21 noiembrie 2007, 1:13
nostalgic si frumos.
Fotbal • 21 noiembrie 2007, 1:29
Eu sunt mai tanar, dar inteleg momentele de romantism. Eu am amintiri de acolo numai de genul meciului cu Danemarca, cel Lazio… Dar am asistat la un moment pe care n-o sa-l uit niciodata pe 23 august… Nu stiu cati mai stiu asta, dar ultimul gol al lui Hildan acolo a fost marcat, la un 2-0 cu Craiova intr-o finala de cupa. Si acum il vad cum a scapat singur si a inscris… el care era responsabil cu orice, doar cu marcatul nu. A fost inspirat tata atunci ca m-a dus… Si oricum, asa cum a zis si cornel dinu, pana la urma se schimba tribunele, dar terenul si iarba in sine raman pe loic, n-o sa le atinga nimeni!
imaginatie debordanta • 21 noiembrie 2007, 1:37
poti sa joci table la fel de bine ca atunci. ai destul loc sa tii si o fata in brate, dar nu mi se pare cel mai bun loc unde sa vii cu iubita. eu cred ca e foarte bine sa nu simti ca ai un vecin. iti raspund eu la intrebarea ,care presupun ca inca te framanta: mirosul oamenilor din vagoanele autobuzelor lipsea si mirosul oamenilor care se ingramadesc azi la stadion presupun ca e aproximativ la fel ca atunci cand erai tu tanar. pacat ca nu stiu cum arata o prisma a unei case maramuresene, cu siguranta mi-as fi format o imagine mai buna despre moliciunea si netezimea gradenelor.
imi pare rau ca esti nevoit sa scrii in fiecare zi, chiar si cand nu ai inspiratie si nici despre ce scrie. sa ma gandesc, poate pot sa te ajut… poti sa faci cronica unui meci de fotbal dintr-o ora de sport a unor copii.
-mie mi-a dat 9! 🙂
imaginatie debordanta • 21 noiembrie 2007, 1:45
cativa commentatori au fost impresionati de articolul despre gradene… acum sa incep si eu sa zic ca fac parte din generatia tanara si… mult mai interesant e un articol despre sportul in scoala, sentimentele copiilor…
markus • 21 noiembrie 2007, 1:49
Cataline nu mai era nevoie sa scri articolul asta sa ma conving ca esti un bun ziarist!Dupa fotografia cu DOBRIN,DUMITRACHE SI 23 AUGUST!!!! a sosit ziua cand si stadionul va dispare.Daca pe mari nostri fosti fotbalisti i-am plans si ne vom amintii mereru de ei,in cazul stadionului ar trebui sa ne bucuram ca scapam de colosul asta neprimitor!
Robert • 21 noiembrie 2007, 1:50
Nu pot sa cred cati aproba aceasta noua operatie de tip mafiot. Nu inteleg aceasta atitudine ingaduitoare a presei. Va luati si voi comisioane? Cati bani vor intra in buzunarele federalilor si ale celor de la primarie?
Nicaieri in Europa nu s-a demolat stadionul national. Roma, Berlin, Stockholm, Sofia, Moscova, Budapesta, toate aceste orase au modernizat Stadionul National, dar nimanui nu i-a trecut prin cap sa le demoleze. Doar domnilo Sandu si Videanu putea sa le treaca prin cap
Eu zic sa ne impacam cu gandul ca vom ramane far cel mai mare stadion din tara.
De asemeni rusine Federatie de Atletism care a permis aceasta manevra. Unde e stadionul de atletism promis?
imaginatie debordanta • 21 noiembrie 2007, 1:51
adica m-ar interesa pe mine… poate sunt o exceptie, fa un chestionar.
Daniel D • 21 noiembrie 2007, 1:52
Frumos articol as mai adauga ca ar fi foarte frumos ca dupa atat timp de asteptare in care stadioanele arata atat de jalnic sa fie un inceput frumos.Cat despre amintirile cu stadionul 23 august ramin pt fiecare,cei care au avut ocazia sa treaca macar pe la un meci jucat pe acest stadion.cat despre faptul ca citeam mai sus un mesaj in care se punea o intrebare,daca nu cumva este ceva electoral eu cred ca asa suntem noi romani cand incercam sa facem ceva bun ne punem tot felul de intreberi.Conteaza pina la urma daca este electoral sau nu cel mai important este ca se incearca.Bravo Bravo Bravo
endorama • 21 noiembrie 2007, 2:45
da… frumos scris.. genul de articol care desi e putin emotional, nu e totusi patetic.
eu n-am apucat vremea gradenelor, iar in anii de studentie pe care i-am petrecut la Bucuresti, am vazut doar vreo 2 finale de Cupa pe National. de fapt, cred ca cel mai important eveniment la acre am asistat acolo a fost concertul Metallica din 1999.
a da, si am vazut si meciul cu Anglia de la CM din 1998 transmis acolo pe stadion. a fost atunci o furtuna cum n-am mai trait niciodata, dar la sfarsit, cand a marcat Dan Petrescu golul in prelungiri, am fost atat de bucuros ca dupa ce m-am imbratisat cu amicul din stanga cu care venisem la meci, m-am imbratisat si cu vecinul din dreapta. era un tigan de vreo 50 de ani si cu burta mare.. eram amandoi la bustul gol, dar n-a mai contat… in fine no, fiecare cu amintirile lui.
in final, sper sa nu ajunga Tolo sa mai scrie un articol de genul asta si peste vreo 4 ani fiindca din cate tin eu minte, meciul cu Albania nu era primul ‘ultim meci de pe National’
Cezar1986 • 21 noiembrie 2007, 3:21
M-am nascut in 1986 in sectorul 2 si am locuit 16 ani intr-un bloc de pe soseaua Iancului chiar la intersectia cu Sos. Pantelimon. Am numai amintiri frumoase,de la cum ma furisam la meciuri cand eram mic printre aglomeratia de la porti (neavand bilet normal 😀 ) pana la coatele in cap care le-am luat dealungul anilor cand sareau toti de bucurie la golurile nationalei si ale Stelei 😀 . Imi pare rau ca se darama, o parte din mine plange dar ma si bucur pt. ca in sfarsit vom avea si noi cu adevarat un stadion modern si nu carpit precum este Ghencea si restul lor. Aplaud acest inceput, sper sa nu fie ultimul si sper sa se termine nu precum fac ministri nostri cu autostrazile. Traiasca Romania si romanii adevarati!
andrei • 21 noiembrie 2007, 5:01
ce draq ma…vorbeste catalin asta de gradene de zici ca vorbeste de ma-sa….mai lasa-le draq de gradene….
Mihai • 21 noiembrie 2007, 7:04
WOW! SUPERB ARTICOL!
Cred ca asta este unul din cele mai frumoase articole de ziar din presa romaneasca de dupa ’89 (din tot ce am citit eu…si am citit!)
Incredibil cate resurse are omul asta! Valori apar mai rar in zilele noastre.
Catalin, esti o mare valoare a ziaristicii noastre ; ce ma mira, este la ce varsta „frageda” totusi poti sa compui atat de echilibrat si de curat.
MArth • 21 noiembrie 2007, 8:13
Cred ca se traieste prea mult in trecut.Bine ca il darama, sper in sa , sa nu fie singurul gest de aceasta natura.Mai sunt multe stadioane care si-au spus povestea, dar care trebuie sa „moara” in glorie, si nu daramate de ploi si zapada.Vezi Ilie Oana ,Ploiesti.