Tendinte media pe 2008

Incep la fel in fiecare an. Nu sint un analist media, doar un jurnalist care incearca sa inteleaga ceea ce se perece in jurul sau.
Iata care cred ca vor fi tendintele si miscarile dominante de pe piata media romaneasca in anul 2008:

miercuri, 9 ianuarie 2008, 12:31

Incep la fel in fiecare an. Nu sint un analist media, doar un jurnalist care incearca sa inteleaga ceea ce se perece in jurul sau.
Iata care cred ca vor fi tendintele si miscarile dominante de pe piata media romaneasca in anul 2008:

 1. Un mare jucator mondial va intra pe piata de tv.
Desi Dan Voiculescu a ironizat, intr-un interviu in „Adevarul”, drept „clarvazatori” pe cei care au anticipat vinzarea Antenei 1 catre RTL, eu ramin consecvent informatiei: cred ca A1 si RTL se vor intelege pina la urma si asa va rezulta cea mai mare tranzactie din istoria media din RO.

2. Fotbalul va ajunge pe o platforma digitala.
Achizitionarea drepturilor pentru Liga 1 va urca la cel putin 50 de milioane de euro pe urmatorii trei ani. O asemenea suma nu poate fi oferita decit de un sistem pay tv, total sau macara partial, care sa-si recupereze treptat banii de la abonati. Favorit in acest moment este Sorin Ovidiu Vantu, care doreste sa-si dubleze achizitia OTV cu una la fel de spectaculoasa.

3. Presa scrisa isi va dubla bugetele de marketing.
Azi, marketingul nu mai este comunicarea valorilor unui produs dupa fabricare, ci insusi actul inventarii produsului. Ziarele vor ajunge la bugete de marketing care vor reprezenta 15-20% din cheltuielile bugetate. Inserturile, dvd-urile, gadgeturile si promotiile vor ajuta ziarele, pentru ca un continut valoros nu se vinde singur. 

4. Marii investitori ai ultimilor ani vor avea primele semne bune
Realitatea TV va ajunge pe break even, Antena 3 va continua sa-si creasca profitul, Cotidianul isi va reduce pierderea, Click se va aseza ferm drept al doilea tabloid al tarii si in Top 5 tiraje audiate BRAT, iar ProSport va beneficia de Anul Sportiv 2008  pentru a obtine cel mai bun rezultat financiar al ultimilor 5 ani, probabil o pierdere acceptabila. Toate acestea vor fi recompensele pentru banii pe care Vantu, Voiculescu, Patriciu si Sarbu i-au investit in aceste produse.

5. Liderii din presa scrisa vor ajunge la margini de profit de 30%
Marii cistigatori ai lui 2007, Ziarul Financiar, Gazeta Sporturilor, Libertatea, vor continua sa-si creasca nu doar profitul absolut, ci si marginea. Pentru prima oara in Romania se va vorbi despre ziare cu margine de 30%. Jurnalul National si Evenimentul Zilei se vor face si ele margine in jur de 15%.

6. Inflatia de pe tv va impinge clientii si agentiile spre solutii creative si strategice
Internetul, presa scrisa si radiourile, dar mai ales in formele pachetelor speciale, vor fi beneficiarii reorientarii bugetelor de publicitate care nu vor mai reusi sa-si faca loc, din cauza maririi preturilor cu cel putin 50%, pe marile posturi comerciale si chiar pe unele dintre cele de nisa.

7. Un an greu pentru agentiile de publicitate
Efortul agentiilor va creste. Munca lor este in acest moment subplatita de catre clienti. Retelele internationale de publicitate fixeaza targeturi mari si ar vrea sa rascumpere din actiuni, dar cer performanta financiara. 2008 va fi un an de competitie crunta pe piata agentiilor media.

Va multumesc pentru rabdare si va asigur ca, peste un an, vom verifica impreuna care dintre aceste predictii s-au implinit.

Comentarii (22)Adaugă comentariu

Horia  •  9 ianuarie 2008, 12:50

O precizare legata de pct 2. Aici nu e Anglia… Momentul in care fotbalul la TV va fi Pay-TV va fi si sfarsitul „sportului-rege” in Romania.
Atat timp cat preturile pe stadioane sunt mai mult decat acceptabile si totusi raman goale, si nu vb de liga a 2-a, ci de UCL, meciurile Nationalei, derbyurile din Liga 1, aceasta miscare – Pay TV – e sortita esecului din stadiul de idee.

Referitor la presa scrisa, cred ca aceasta va urma trendul modial – scaderea tirajelor. Cititorii migreaza incet, dar sigur, catre online.

sahi  •  9 ianuarie 2008, 13:03

Fotbal in sistem pay tv ?..probabil in alte tari e valabil, la noi NU ..sau Vantu vrea sa fie blestemat pe veci de cei care urmaresc acest sport
Leagat de punctul 1..cred ca se va intampla anul asta ..minunea !!!

gabidegiulesti  •  9 ianuarie 2008, 13:14

Eu sunt de aceeasi parere cu dv.Este o evolutie fireasca-economia creste,cresc si pretentiile,devenim mai exigenti.Cel putin eu m-am abonat la BOOM pentru ca sunt mare fan NBA si resimteam lipsa cestoe transmisii.Asa ca vrem, nu vrem vom ajunge si la pay-per-view.

valydo  •  9 ianuarie 2008, 13:29

Nu cred ca se va ajunge la 30%. Mai degraba cred ca va scade procentul.

Cătălin Tolontan  •  9 ianuarie 2008, 13:31

valydo: sa vedem la finalul anului cine a avut dreptate 🙂

explorish  •  9 ianuarie 2008, 13:50

de s-ar pricepe toti romanii la economie si politica atat cat te pricepi tu la media… un scor de 6-3 acolo in primul an de ue nu ne-ar fi stricat.
faina ideea cu pronosticurile, si cu analiza.

subliniez la scepticismul (cu speranţă!) in ce priveste fotbalul payperview. cine ar plati, oare, pentru un ceahlaul-gloria?! payperview merge cand iti raman suporterii fanatici in afara stadionului ca nu mai sunt locuri.

O mica, foarte mica parte ar plati, cel putin in prima instanta. restul ar injura. si ar plati, poate, peste cativa ani. vreo 5, ca sa fac un pronostic.

Adrian Enache  •  9 ianuarie 2008, 14:51

Sistemul pay-per-view ar putea să ne aducă o dimensiune exactă a interesului de care se bucură fotbalul. Aşa vom afla mai exact numărul celor care urmăresc un meci sau altul.
Cred că va fi un an foarte bun pentru primii doi-trei jucători pe fiecare segment de media şi foarte greu pentru următorii. Vor câştiga cei care vor reuşi să-şi definească şi să-şi fidelizeze mai bine publicul. Cred că toate media se vor extinde mai mult şi pe zona online. Vor apărea tot mai multe bloguri de ziarişti, dar şi site-uri de emisiuni şi realizatori. Toate media vor încerca să se apropie cât mai mult de public, cei mai deştepţi vor începe să se schimbe după preferinţele acestuia.
Nu ai zis nimic de presa locală. Eu cred că anul acesta unele agenţii şi clienţi de publicitate vor căuta să orienteze o parte mai mare din bugete spre media locale, în principal din cauza creşterii preţurilor la publicitatea în presa centrală. Şi cred că media locale vor începe să se alieze pentru a prinde o felie mai consistentă din plăcinta publicităţii naţionale. Cred că vor fi mai multe achiziţii şi fuziuni, dar şi falimente.

jose basarab  •  9 ianuarie 2008, 15:44

Tolo, sincer, ti-ai face abonament la pay-tv sa vezi divizia a cand pe free tv ar fi campionate straine si chiar champions league?

Cătălin Tolontan  •  9 ianuarie 2008, 16:01

jose basarab: da

jose basarab  •  9 ianuarie 2008, 16:03

eu nu. si nu pt. ca nu prea am timp sa ma uit la fotbal

Parvan  •  9 ianuarie 2008, 16:16

Doar la 2 am indoieli pt ca tind s-o vad din perspectiva consumatorului … si nu stiu cat as fi dispus sa platesc pt fotbal + probabil nu mi-ar conveni prea multa reclama asociata.
Chiar experienta cu Telesportul cred ca e un argument ca pay Tv-ul e o incercare dificila.

In rest toate predictiile par plauzibile.

Tudosiei  •  9 ianuarie 2008, 16:28

Mi-as dori ca Pct. 3 chiar sa se implineasca. Da, sa ne dublam bugetele de marketing!
Si mi-as dori asta pentru ca:
– unii nu-si permit pur si simplu buget de marketing (deci si dublu, tot zero e). asta i-ar face sa… nu se mai chinuie.
– unii si-ar putea permite sa si le dubleze (poate chiar sa si le tripleze), dar asta tot nu-i va ajuta la nimic. Bugete de mkt mai mari care si-ar dovedi clar ineficienta vor slabi (financiar) organizatiile respective. Ar fi unul dintre locurile in care s-ar putea face (mult mai repede) diferenta.

Si spun asta cu mare incredere in mine si in echipa. 🙂

Turambar  •  9 ianuarie 2008, 17:43

Cristi, Telesportul nu a avut cine stie ce optiuni de succes din Divizia A. Cred ca mai degraba de aceea nu a prins. Plus ca, din cate stiu, i s-au pus si talpi din partea cablistilor.

Si eu cred ca piata, incetul cu incetul, se coace pentru pay Tv. La ce foame de televiziune si de fotbal avem, s-ar putea sa functioneze.

Catalin, ai uitat sa spui despre influenta celor doua randuri de alegeri in bugetele mass media. It will surely matter.

Cătălin Tolontan  •  9 ianuarie 2008, 18:38

turambar: am incercat sa discut despre tendinte, nu despre evenimentele politice, care vin si trec

abg  •  9 ianuarie 2008, 18:42

tolo- nu exista notiunea de pierdere acceptabila, ma refer la prosport.
realitatea nu va face saltul cel fericit la ebitda-ul fara paranteze, costurile lor cresc mai repede decit cpp-ul, grp-urile sunt cam la fel… otv va face profit- daca-l lasa pe diaconescu sa faca ce stie el. romantica a scapat de costuri care au plecat la prima.
jose basarab- cine te face sa crezi ca champions league nu va ajunge in pay? va ajunge, stai linistit. sau, din contra, ai motive de neliniste.

jose basarab  •  9 ianuarie 2008, 18:46

@abg: da, e posibil. dar din cate remarc doar pretul diviziei a creste intruna, de cel al ch.l. n-am auzit de-astea. dar e posibil sa nu fiu informat

dr. b  •  9 ianuarie 2008, 22:59

In Germania UCL e de 6 ani in pay-per-view. Transmite Premiere. Iar eu platesc pentru UCL 15 Euro pe luna. Pentru Bundesliga se mai platesc pe langa astia 19 Euro. Stiti ce se intampla in ultimii ani? Football is coming home. In sensul ca astia incep sa faca reclama competitiei facand „cadou” din cand in cand cate un meci SAT 1-ului. Nu e mereu capul de afis al zilei, se mai bucura si neamtul de rand de cate un meci. Asta e un semn ca daca te axezi exclusiv pe pay-per-view ai murit.

yuhu  •  9 ianuarie 2008, 23:51

dr. b- nu-i asta, din pacate. iti flutura putin programul pe la nas si redesteapta pofte. apoi te asteapta la casierie ca sa te abonezi.

yuhu  •  9 ianuarie 2008, 23:54

jose basarab – creste si pretul ala, la liga. este numai o diferenta de stil. uefa nu face publice contractele, mitica abia asteapta sa se faleasca.

danmarius  •  10 ianuarie 2008, 16:27

eu as fi pus si un punct 8 (din pacate, nu cel de la Timisoara). Cresterea substantiala a online-ului: 1 cotidian va fi din 2008 numai online, bugete mai mari in online – indiferent de tipul de buget, mai mult diversificarea mediului online.

Cătălin Tolontan  •  11 ianuarie 2008, 11:07

danmarius: corect, va fi o crestere importanta si ar fi fost mai devreme si mai mare dc se adopta pct 8 de la Timisoara 🙂

Clubbing  •  13 ianuarie 2008, 14:37

Cresteri cu siguranta vor fi, dar nu in Media Romaneasca…pentru ca incet, incet este cumparata de companiile de afara. Sunt curioasa ce se mai vinde anul asta.

Comentează