Miticisme fără frontiere

Am lucrat cîţiva ani în Transilvania, la Cluj, Oradea, Deva şi Braşov, aşa că nu vorbesc din cărţi.

luni, 25 februarie 2008, 9:08

Am lucrat cîţiva ani în Transilvania, la Cluj, Oradea, Deva şi Braşov, aşa că nu vorbesc din cărţi.

Sînt de acord că atunci cînd trenul de Bucureşti ajunge la Predeal simţi alt aer. Deşi, pe bune, nimic nu se compară, ca stare de bine, cu momentul în care scoţi capul şi vezi gara regală din Sinaia. Grăbiţi-vă că s-ar putea să o demoleze!

Am învăţat şi diferenţele din fotbal. Cărţile lui Ioan Chirilă şi George Mihalache m-au îndemnat să-i iubesc pe Baratky, pe cei de la Ripensia şi să mă întreb de ce Şepcile Roşii joacă mereu cu tribunele aproape goale.

De aceea, mă amuză, Staţi aşa că nu mă amuză deloc!, acuzele de miticism la adresa regăţenilor. Oare Jean Pădureanu şi Romeo Paşcu s-or fi săturat şi ei de mitici? 🙂 Spune ce-ţi trece prin minte, nu te mai cenzura!

La urma urmei, de ce nu?! Hai să vorbim deschis!

Dacă miticism în fotbal înseamnă aroganţă dublată de blaturi, atunci adversarii miticismului s-au manifestat predominant tocmai în coasta miticilor. De aproape 20 de ani, pe stadioanele bucureştene şi în media naţională s-a dus o luptă înverşunată pentru curăţarea fotbalului. Steliştii, dinamoviştii şi rapidiştii, în egală măsură cu băimărenii sau clujenii, au cerut un sport integru. Şi protestele lor s-au îndreptat, fără privilegii geografice, către Sandu, Dragomir, Ştefan sau Pădureanu. Nu cu dispreţ suveran, ci cu o luptă de zi cu zi s-a ajuns astăzi la starea pasabilă a fotbalului!

Ce vreau să spun? Că partea radicală a suporterilor ardeleni, care descoperă în CFR Cluj pedeapsa divină a fotbalului împotriva miticilor, se pot lua de mînă cu fanii bucureşteni care cred că titlul e de drept divin al Capitalei. Sînt două expresii ale aceleiaşi forme de intoleranţă.

Dacă CFR predă o lecţie, ea e în totalitate fotbalistică. Sigur că are legătură şi cu situaţia din Kosovo. Dar asta e o altă poveste. Pe care o auzim din cînd în cînd de la oameni care ar trebui s-o şoptească întinşi pe o canapea.

Comentarii (514)Adaugă comentariu

tankistu  •  25 februarie 2008, 21:44

nu am inteles nimic. am simtit nevoia sa recunosc

dan  •  25 februarie 2008, 21:48

Corect…sunt doua forme de intoleranta. Dar punctul de ancorare nu e acelasi. CFR e o echipa care juca in divizia C acum cativa ani. O echipa cladita de viziunea unui patron si dorinta de glorie a unor mercenari care intre timp au inchegat o echipa competitiva. SDR au de partea lor traditia, campionatele si baza de suporteri.

Cred ca ar fi gresit sa le judeca dupa aceeasi masura. Si mai e ceva gresit Tolo…sa spui ca doar CFR datoreaza ceva echipelor bucurestene si nu invers. In ultimii ani CFR a fost mereu in coasta echipelor din Bucuresti.

Titlul la Cluj e mai mult decat o revolta impotriva dominatiei capitalei. E inca un mic pas inspre normalitate unui fotbal de performanta. Un titlu la Cluj ar obliga investitii in infrastructura si in jucatori ale contracandidatelor. Deja semnele se vad…

tankistu  •  25 februarie 2008, 21:48

dar nu cred in superioritatea ardealului. nu ca rasa. cu atit mai putin in cea a banatului

coroian  •  25 februarie 2008, 21:49

Nu am inteles… Esti pro sau contra?… Adica te dai cu miticii sau cu ungurii? Un articol de-a dreptul DADA-ist

Petkovic  •  25 februarie 2008, 21:49

Ca toti jurnalistii din Capitala, esti si tu ofticat ca imnul Champions League se va auzi la Cluj, si nu la Bucuresti. Si e cam peste mina sa te deplasezi pina acolo daca vbrei sa vezi live marile echipe ale Europei. Asta ai vrut sa zici, dar nu ti-ai ales bine cuvintele.

iuliudingrant  •  25 februarie 2008, 21:50

Cel mai grav este ca mitici si ne-mitici suntem intotdeauna contra blaturilor pe care le fac adversarii, preferând a nu le vedea/recunoaste pe cele ale echipei favorite.
Pentru mine cea mai mare rusine a ultimilor ani nu a fost o infrângere, ci asa-zisa victorie de acum 2 ani de la Cluj cu C.F.R.

vi  •  25 februarie 2008, 21:53

Fals.
Odata ca miticismul nu isi are originea in fotbal ci doar se manifesta in fotbal asa cum se manifesta in orice in Romania.
Apoi insusi faptul ca amesteci Kosovo aici te face sa gandesti la fel ca Paunescu sau Vadim care, culmea, sunt „analistii” chemati la toate televiziunile de stiri sa vorbeasca de Kosovo. Doar pentru ca fac rating, pentru ca lumea se uita cu curiozitatea aia perversa cu care iti mirosi ciorapii desi stii ca put. Nu poti sa opui miticismul decat ungurilor ceea ce e complet gresit, aia nu intelegeti voi acolo in „Capitala”. Nu ungurii va acuza de miticism ci ardelenii.
Nu uit ca ai fost unul dintre cei care au acuzat ca un arbitru ungur a fost trimis sa arbitreze restanta Rapidului din Decembrie. Pentru un tip cu faconul european pe care vrei sa-l afisezi a fost penibil cum puneai vorbele lui Becali intr-o forma literara.
Si crede-ma ca nu numai suporterii lui CFR se bucura ca „granzii” – cine o mai fi inventat si apelativul asta- o mai iau pe coaja. Se bucura si cei din Timisoara, si cei din Iasi si cei din Constanta si cei din Brasov. E destul sa te uiti pe „globuri” si sa le cureti de mizeriile care se sciu pe acolo, in mare masura de catre mitici.

Petkovic  •  25 februarie 2008, 21:57

Si ca o confirmare a celor scrise anterior, va rog sa cititi articolul scris de dl Vochin. Complet fals! Cica ocazii 6-1, goluri 1-2. Complet eronat!

Ple.shit.za 55  •  25 februarie 2008, 22:08

Sepcile Rosii joaca cu stadionul aproape gol pt ca aproape tot stadionul e inutilizabil; in plus, pe cind era U Cluj in B biletele erau mai scumpe decit in Bucuresti la meciurile normale. POate asa e si acum.
Oricum, U cluj are si suporteri si galeria serioasa; mai trebuie echipa serioasa si un stadion fara fisuri in pilonii de rezistenta.

B  •  25 februarie 2008, 22:14

Serios acum, ce ai vrut sa zici in articolul asta ?

razvy  •  25 februarie 2008, 22:19

tolo asta ii nebun

Olympia-CFR  •  25 februarie 2008, 22:26

Intr-adevar, de cate ori am ajuns in Predeal cu trenul, am simtit alt aer. QED

finix  •  25 februarie 2008, 22:32

La fotbal nu stiu, insa din punct de vedere social este o mare diferenta intre Transilvania – Banat si restul Romaniei. Iar diferenta este si mai puternica in interiorul celor doua zone. Exista un oras in judetul Arad care se cheama Pâncota. Si un cartier de blocuri in oras unde au fost bagati muncitorii de prin Moldova adusi in anii comunismului sa lucreze la fabrica de mobila. Diferenta intre acel cartier si restul orasului este zdrobitoare.

diana_cluj  •  25 februarie 2008, 22:57

D-le Tolontan,sunt deceptionata de spusele d-voastra.Miticismul are ca origine acea jenanta autoarogata superioritate a bucurestenilor fata de restul-provinciali.
Ma uit in paralel la emisiunea „Nasul” a lui Moraru si Giginho spune asa:”Faptul ca echipa Chelsea e proprietatea unui rus face parte dintr-un plan ascuns,ca si CFR ca e proprietatea unui ungur.Se doreste acapararea Transilvaniei de catre unguri si la fel,nu intamplator,Chelsea e proprietatea rusilor”.Ar fi cazul,daca aveti curaj,sa reabordati problema becali(nu merita sa il scriu cu majuscula)din alta perspectiva:cea psihiatrica.Sincera sa fiu,as fi foarte bucuroasa sa asistam la castigarea titlului de catre CFR,nu de alta,dar ar fi o „alt aer”,unul provincial,fara vedetele bucurestene de mucava,vedete atat de efemere.

gogo  •  25 februarie 2008, 22:58

Aerul la Predeal e mai tare pentru ca e la mare altitudine…peste 800 m….ce dreak e asa de greu de inteles…incuiatilor.

coco  •  25 februarie 2008, 23:06

Multumesc pt.cuvintele,adevarate Tolo.

Mugur  •  25 februarie 2008, 23:42

Ce se intampla cu fotbalul romanesc?
http://mugur-ionescu.ro/la-coada-in-alimentara.html

Dan Cristinel  •  26 februarie 2008, 0:03

noi. sa zicem, oltenii, ii respectam pe ardeleni. dar e jenant ca si ardelenii sa se iubeasca pe ei insisi….

mariusc  •  26 februarie 2008, 0:04

oamenii se comporta exact asa cum li se permite; unul din cluj, sau din timisoara se comporta in bucuresti exact ca unul din piatra neamt sau din pitesti.

eu care tin cu fc arges, nu am preferinte la castigatoarea titlului; vreau doar sa se joace pe teren.

Dan Cristinel  •  26 februarie 2008, 0:07

mariusc:

aici ai dreptate…, cand trec in ardeal imi zic, cu un oarecare regret: si aici e tot romania, as vrea ca macar in ardeal sa fim mai civilizati, mai dezvoltati, mai curati…, dar de la constanta la oradea e acelasi lucru…

Dan Cristinel  •  26 februarie 2008, 0:10

cfr nu preda o lectie. ea doar se vrea sa creeze un model fals. In fond ce demonstreaza cfr? Steaua a luat lectii de la echipe mari (real, lyon, arsenal), nu are ce sa-i demonstreze cfr…

Dan Cristinel  •  26 februarie 2008, 0:14

tolo a dat un titlu corect: miticismele sunt fara frontiere: mitici de buc, mitici de cluj, mitici de craiova…, unii mai spontani, altii mai inceti…

clujean100%  •  26 februarie 2008, 0:17

Bai Tolontane,tu iti aperi regiunea.e clar.asa as face si eu si chiar o fac intotdeauna.mie nu mi-e rusine sa spun ca is ardelean.dar bucurestean,sa se uite lumea cu dispret la mine?ca oi fi infumurat,cu fitze,necioplit,perfid etc.mitica,miticism e un termen pentru voi,degeaba incercati sa il treceti carpatii,el se opreste la brasov culmea.uiet eu am neamuri in bucuresti,vin aici in ardeal de cate ori pot,chiar se invita singuri.asa mult le place.de n-spe mii de ori ne-au zis: voi sunteti altcumva..parca cu o durere in suflet.is bucuresteni,si chiar is realizati.deci stiu ce vb.te chem sa vii in cluj,facem un tur prin centru,si dupa mergem la bucuresti sa comparam(lume,oras,atmosfera,civilizatie,vedetisme etc).ce zici te tine?

Dan Cristinel  •  26 februarie 2008, 0:30

clujean100%

v-au cam murit laudatorii…, bine ca va dati voi multe fumuri…

Dan Cristinel  •  26 februarie 2008, 0:31

… si mai ales, lauda de sine nu miroase a bine…

hai poli tm  •  26 februarie 2008, 0:35

Iar dumneavoastra va puteti lua de mina cu suporterii extremisti ardeleni. Poli Timisoara e, dupa 20 de etape, in fata lui Dinamo si a Stelei. Cu toate acestea, dumneavoastra declarati ca „Steaua, Dinamo si Rapid se vor bate pentru locul 2, cum a fost intotdeauna”. Vedeti, si dumneavoastra va joaca subconstientul feste.

nelu reloaded  •  26 februarie 2008, 1:24

nu se vede ca ai lucrat in ardeal.

rex  •  26 februarie 2008, 1:42

Cartile lui Chirila?? Cati le-au citit?? Cati dintre noi scriem asa, la interesul echipei proprii??Cati ne dam cu parerea aiurea?? Eu recunosc:))Dar nu inteleg aerul asta ardelenesc cu subestimarea unor oameni ,care sunt cel putini egali:)) cu ei. De unde vine spiritul asta de scindare a culturii romanesti?? Ca toti au invatat aceeasi istorie scrisa si toti suntem la fel??? Sa fie incultura ?? Cultura propriilor origini?? Sa nu simt nimic ptr. ei?? Mitici, ardeleni superiori ai caror strabunici au fosti trasi pe roata de un regim, cine are dreptate?? Eu?? Un mitic care si-a pierdut cinci membri in cele doua razboaie, sau astia ce se vor sa fie superiori prin nimic ?? Si e numai vina voastra!!!!

radu  •  26 februarie 2008, 2:15

ai niste setari la blog de jsfdfhdsfhsdfsdfsdfsdbfsdvhdv bsdfvbdsgedgfew4eewffewgedgerg gqewrjhgejhqfqefqgbefygqephdgujbgeq

Ovidiu  •  26 februarie 2008, 2:25

Un articol patetic, fara nici o opinie structurata, fara nici o concluzie.
Batii campii si probabil te consideri profund si fin observator.
N-ai ce face, asta e job-ul pe care ti l-ai ales, sa imprastii vorbe goale.
Dar sunt sigur ca esti foarte mandru de tine si te crezi demn de`recunoasterea publica pentru balivernele cu care ne pierzi timpul.

gaby  •  26 februarie 2008, 2:26

V-ati obisnuit ca in bucuresti sa fie toate evenimentele importantnte din fotbal si cand echipele din provincie in sfarsit reusesc sa faca campionatu mult mai interesant si privit de fanii oarecum neutrii incercati sa minimalizati reusita acestora si sa gasiti tot felu de scuze pt echipele voastre(ba ca n-au avut sansa,dar au jucat mai bine sau patronu ii de vina s.a)Nu uitati ca in afara bucurestiului mai sunt aproape 20 mil de romani care sau saturat sa citesca si sa asculte oameni fara caracter precum sunt multi dintre asa zisi investitori(care si-au facut averea din inselarea statului si implicit al acelor 20 mil de romani).Vrem un fotbal privit ca sport fara diverse interese,fara scandaluri,fara titluri de scandal prin ziare.Sa ne punem in fata televizorului delectandu-ne cateva ore la sfarsit de saptamana cu un sport pe care o iubim multi.Nu cred ca o sa fiu inteles dar sper ca cel pe al carui blog am scris sa aiba in vedere si mesajul iubitorilor de sport nu numai al impatimitilor pt scandal!

unu’ altu’  •  26 februarie 2008, 2:34

de obicei Tolo scrie si zice lucruri chibzuite….dar in ultimul timp a cam luat’o pe aratura…rau de tot…cum poti sa zici ca lupta pt. locul 2 se da intre s’d’r??????????????….cand intre locul 2 si locul 6 e o diferenta de 6 puncte(si prima etapa din 2008 ne’a aratat ca nu prea mai sunt meciuri „sigure”)…de ce Timisoara si Urziceni nu particpa la „lupta pt. locul 2”????????…..ei bine,asta e dovada de miticism!!!!!!….cat despre „aerul” care se simte cand treci Carpatii,inspre Timisoara,Cluj,Arad,Oradea,Alba Iulia s.a.m.d….aici ai nimerit’o…iar daca zici ca ai lucrat in Ardeal si Banat atunci sti si ai simtit pe pielea ta diferentele dintre „capitala” si „provincie”…
subiectul e mult prea amplu pentru a fi acoperit intr’un articol sau un comentariu de cateva randuri….dar daca cineva sustine ca,cauzele miticismului sunt in Banat sau Ardeal atunci omu’ ala ori nu stie despre ce vorbeste,ori e nebun,ori e mitic….
Forta Viola….Respect Cluj…

unu’ altu’  •  26 februarie 2008, 2:44

si inca ceva…intrebati orice bucurestean care a lucrat,locuit sau are legaturi in orasele „provinciale” din vestul tarii despre diferentele sociale si(daca sunt intregi la cap,si nu sunt mitici ordinari) o sa auziti doar cuvinte de lauda la adresa „provincialilor” ….eu am colegi de munca din bucuresti…si mi’au marturisit fara sa ii intreb eu nimic,ca „la Timisoara oamenii sunt altfel”….oamenii la Timisoara(si nu numai) sunt de un „altfel” BUN….

ianis  •  26 februarie 2008, 2:49

tanchistu
pai, nu crezi pentru ca nu vezi. Nu ai cum sa vezi prin…periscopul ala plin de funingine si crapat pe deasupra. Iesi afara din tancu’ ala, da-ti casca aia jos de pe cap si uita-te…Daca nu vezi diferenta, imi pare rau pentru tine. Inseamna ca esti chior.

teknik  •  26 februarie 2008, 3:10

parvenitism, demagogie, consumism, spirit de turma, mercantilism – pentru mine inseamna miticism.

teknik  •  26 februarie 2008, 3:19

…chiar si statistic vorbind, tot in bucuresti ar trebui sa gasim cei mai multi mitici

imi permit sa refuz sa cad in capcana new-age si sa neglijez cei 7 ani de acasa si vechiul proverb romanesc „cin` se-aseamana se-aduna”…

sic transit gloria mundi

hitman  •  26 februarie 2008, 3:24

teknik on 26 Februarie, 2008 3:10 am

parvenitism, demagogie, consumism, spirit de turma, mercantilism – pentru mine inseamna miticism

ai uitat pupincurism

Tudi  •  26 februarie 2008, 3:38

De ce nu zici si de „mitici” ca ne fac pe noi „unguri” si ne trimit prin tot felul de pi-zde de mame?

Ia nu te mai da te rog victima, stii foarte bine de ce cuvantul „mitic” are un sens peiorativ.

Michigan  •  26 februarie 2008, 3:46

Tolo draga exagerezi….E lung drumul pana la Cluj sa auzi imnul CL???Imi dau seama ca va e ciuda miticilor da macar nu asa pe fata…Tolo ca si ziarist ar trebui sa fi impartial si sa lauzi cum o echipa care in 5 ani ajunge din divC sa castige campionatul Romaniei.Suna a Hollywood ,poate de aia nu iti place!

obiectiv aproape  •  26 februarie 2008, 3:46

corect, miticismul e fara frontiere. da’ parca tot mai multi si mai „buni” prin capitala 🙂
dom’le tolo, jijica plateste bine la chenzina ?
hai CFR !

obiectiv aproape  •  26 februarie 2008, 3:49

frig prin michigan ? 🙂
corect pusele tale. as zice ca in mai putin de o ora, cu avionul, se ajunge la Cj din buc. asa ca nu e rau.
daca investeste si mercedes la cj se pune de-o dezvoltare nemaiintalnita si negandita in urma cu ceva ani. asa ca ar fi bani de bilete la meciuri. si spectatori destui 🙂
hai CFR ! respect Poli(TM si Iasi) si U !

Michigan  •  26 februarie 2008, 4:01

Daca tu crezi ca regatenii sunt mai civilizati ca si ardelenii sau banatenii asa sa fie mai Tolo.Da inainte sa declari ceva fa o raita prin Bacau si prin Cluj sau Roman si Zalau sau Iasi si Timisoara sau Craiova si Satu Mare sau Botosani si Targu Mures sau Urziceni si Oradea sau Suceava si Arad sau Caracal si Baia Mare sau Galati si Bistrita sau Ploiesti si Sibiu sau Targu Jiu si Medias sau viziteaza un sat din sud cu unul din Ardeal.Unul din Moldova cu unul din Banat.Vezi cum e la Scornicesti si cum e la Odorheiul Secuiesc.Eh, dupa ce ai vizitat locurile astea poti sa-ti dai seama unde e mai multa civilizatie.Unde e mai multa bogatime.Unde oamenii tac mai mult si fac mai mult.Unde oamenii sunt mai curati si mai bine imbracati.Unde oamenii gandesc si dupa acea actioneaza.Unde oamenii au mai mult bun simt.Unde fondurile UE nu se fura 100% ci doar 80%.Dupa ce vezi toate locurile astea poti sa-ti dai cu parerea despre ardeleni sau banateni.Pana atunci scrie si tu despre Jiji Miji Mitica Borcea si ceilalti necivilizati ai fotbalului din Romania.

teknik  •  26 februarie 2008, 4:08

… da, e vorba de rusine… e unul dintre defectele principale care ii lipsesc unui mitic…
el se depersonalizeaza si devine o parte a gloatei, rolul lui e sa umple strazile si magazinele, sa acumuleze bani, sa epateze, neglijand totusi familia, comunitatea cu care traieste… nu da doi lei pe casa in care sta si cu atat mai putin pe orasul in care locuieste

e o intreaga prapastie care separa miticul de banatean… sistemele lor de valori sunt diferite…
unul e mai darnic, celalalt e zgarcit, in acelasi timp fiind corect fata de comunitate

unul e mai descurcaret, celalalt considera imoral sa dai spaga

pe unul nu il intereseaza unde locuieste, celalalt considera ca nu e om acela care nu poate sa asigure o casa decenta familiei

unul prefera sa isi cumpere cu bani imprumutati masini si haine scumpe, dar celuilalt ii par efemere

unu’ altu’  •  26 februarie 2008, 4:10

@Michigan
RESPECT

Paul  •  26 februarie 2008, 4:23

Frate, m-am spart de ris vazind cit de ingimfati sinteti toti astia care se proclama civilizati, curati, etc., pe simplu motiv ca sint din Ardeal. Oare va dati seama ca asta e poate prima dovada de necivilizatie, si anume aroganta, lipsa de buna crestere si modestie? Aratati cu degetul la altii si ziceti ca sinteti buni, da? Foarte frumos si de admirat, dar sti ce, decit asa civilizat ca voi, mai bine necivilizat ca fratii mei olteni si moldoveni. Si apropos, sinteti pe primul loc si v-a tinut Craiova in sah, este? Noroc cu arbitru ca v-a dat liber la cotonogeala si cu ametiti aia din apararea Craiovei, ca altefl cred ca va mai cadeau galoanele. Marele patron se refera la adversari cu „saracii craioveni” – foarte civilizat, respectele mele. E bine daca va iubiti asa mult, premiul I pentru Michigan si restul de civilizati!

unu’ altu’  •  26 februarie 2008, 4:31

hopa…atentie la Paul……..e moldovean……..astia nu stiu de gluma ……….

Michigan  •  26 februarie 2008, 4:40

Eu doar am raspuns provocarilor tolontaniene.Nu am nimik cu miticii dar de data asta au sarit calul.Parca erau nebuni toti pe la emisiunile fotbalistice aseara se vedea pe ei ca nu le pica bine suprematia CFR-ului.Deci cine incepe ura,noi ardelenii sau voi care nu puteti judeca obiectiv situatia campionatului.Daca era Poli Tim pe primul loc sau U Cluj situatia era la fel.Oricum din pacate sunt prea departe sa aud imnul CL la Cluj dar Tolo si toti miticii sunt bineveniti.O sa ciocniti cu ardelenii un pahar de vin!Ce frumos ar fi fotbalul fara Jiji sau Iancu de Timisoara…

ioan plischi  •  26 februarie 2008, 5:03

pentru ardeleni miticismul inseamna capitala, pe care o urasc fara sa stier de ce; pentru bucuresteni miticismul il reprezinta mitica, pe care acestia il urasc la fel de mult cit ii urasc ardelenii pe bucuresteni, de data asta stiind ei de ce…

bucovina  •  26 februarie 2008, 5:17

de parca in romania ar fi numai capitala si ardealul.in bucuresti miticism iar in ardeal civilizatzie,restu` batutzi de soarta…asta in opinia celor mai de sus,incet dar sigur miticism`ul se muta in vestul tari,daca nu este adevarat …ignorati`ma.

adi  •  26 februarie 2008, 6:04

simpla si corecta opinia conationalului de sus.
eu sunt oltean si am avut posibilitate sa cunosc romani din toate zonele tarii departe de casa si nu pot zice ca ne diferim asa mult.
ma deranjeaza cand vad atata inganfare si aroganta gratuite.mai baieti ardealul este in Romania nu in America.

Comentează