Mi-l amintesc si acum. Era iarna lui 2004 si a fost primul discurs al lui Traian Basescu in calitate de presedinte ales al Romaniei. A vorbit minute in sir despre ziaristi, despre onestitatea profesiei, despre importanta unei prese libere si a promis ca va lupta sa le protejeze.
sâmbătă, 15 martie 2008, 4:05
Mi-l amintesc si acum. Era iarna lui 2004 si a fost primul discurs al lui Traian Basescu in calitate de presedinte ales al Romaniei. A vorbit minute in sir despre ziaristi, despre onestitatea profesiei, despre importanta unei prese libere si a promis ca va lupta sa le protejeze.
Nu trebuia neaparat sa promita, este platit pentru asta. Ca presedinte al Romaniei, el apara Constitutia si democratia. Dar o tara nu e facuta doar din munti, din zacamintele strategice, din rezerva BNR si din dosarele de pe birourile procurorilor sau ale judecatorilor. Presa este parte a patromoniului unei democratii. Iar companiile care fac profit legal si jurnalistii care sint bine platiti ar trebui sa fie motive de satisfactie pentru presedintele unei tari.
Cind vorbeste despre justitie, Traian Basescu se adreseaza magistratilor onesti si-i vizeaza indirect si minimal pe cei incorecti. Cind vorbeste despre educatie, sanatate sau administratie, el are aceeasi retorica incurajatoare. Apreciaza importanta domeniului, apasa pe modelele de reusita, ataca problemele. Azi, de pilda, i-a creditat pe cei care lucreaza in administratia locala: „Primariile sint ele mai credibile institutii ale statului”.
Doar cind vorbeste despre presa, el schimba topica. Invoca exemple rele, imaginare sau reale, si-i trece sub tacere pe jurnalistii loiali profesiei, care sint de sute de ori mai numerosi decit ceilalti. Presedintele confunda derapajele profesiei cu profesia insasi! Si da senzatia ca bunele practici nu exista in media din Romania.
De la discursul din decembrie 2004 si pina acum nu-mi aduc aminte nici un exemplu in care presedintele sa fi evocat pozitiv presa in spatiul public!
Traian Basescu stie foarte bine de ce face asta. Pentru ca, dupa cum ii indica comportamentul repetat, el nu considera media un domeniu care merita incurajat. Dimpotriva. Isi foloseste sursa de autoritate pentru a decredibiliza presa. Jurnalistii sint „victimele potrivite”. Mai degraba antipatizati public sau oricum suspectati, ei fac o meserie pe care omul o intelege numai atunci cind este el insusi victima unei nedreptati pe care o vede reclamata si de presa.
In rest, despre rolul greu vizibil al unei prese deseori enervanta, incomoda si care greseste, dar aflata in slujba cetateanului ar trebui sa vorbeasca presedintele! „Cind ma deranjeaza presa de azi, mi-o aduc aminte pe cea de dinainte de 1989”, scria recent Andrei Plesu.
Ultima iesire a presedintelui este oribila prin lipsa de precizie si prin amestecul planurilor. Tatal furios l-a orbit pe presedinte. Si l-a facut sa vorbeasca, caraghios, despre „tonomatele de euro”care i-ar ataca fiica, tocmai cea care se invirte de ani de zile prin masina de tocat euro turata de beizadelele nocturne ale orasului spre disperarea tuturor celor care au insomnii 🙂 Zgomotul salbatic de pe carosabilul noptii e ceea ce aud toti bucurestenii, nu mai e realitate mediata de trusturile mogulilor. Nici macar termopanele nu o pot media.
Petru • 15 martie 2008, 16:29
Nu puteai sa ai un week-end linistit, daca nu ii dadeai o limba, tovarasului, Felix! Nu-i asa?
CIOCO-CIOCO » Blog Archive » Tati Basescu joaca la cacialma • 15 martie 2008, 16:30
[…] care a luat numai 10 la limba romana si care nu candideaza la nimic deoarece se teme de candida: tolo, ciutacu, sutu, nastase, iliescu, zoso, moshe, bibliotecaru, cosmos, scenarista, petria, dece, […]
Cătălin Tolontan • 15 martie 2008, 16:31
petru: ma confunzi. uite ce am spus acum o saptamina pe news fm, radioului trustului intact: „NU as putea trai intr-o tara condusa de Dan Voiculescu, dar nici nu as lucra intr-o companie condusa de Traian Basescu”. Iar week-end in presa nu prea e 🙂
jiji • 15 martie 2008, 16:37
bravo tolo. ai dreptate.
Eu • 15 martie 2008, 16:37
slujba cetateanului pe dracu…. presa cea mai mare jigodie si intoxicant organism, condusa de toti hidosii si masonii…..asta-i PRESA !
kpone • 15 martie 2008, 16:38
esti indoctrinat de felix o bila proasta pt reputatia ta mai bine taceai
Dan • 15 martie 2008, 16:38
presa a nenorocit dpv moral tara asta…
Petru • 15 martie 2008, 16:38
Stii care e problema mea? am deschis gsp-ul pentru a vedea ce mai e nou in fotbal, in special, si in sport, in general! si cand colo vad ca nici aici nu scap de Basescu, De Felix si mai stiu eu ce alti „cel mai bine intentionat roman”! E absolut normal sa ai opinii, ca orice om, dar fa-le publice pe un site de profil! ai ales sa fii jurnalist sportiv, ocupa-te cu asta! nu crezi ca e cel mai corect?
bebitp regele • 15 martie 2008, 16:39
Si ce legatura are asta cu sportul???
Dan • 15 martie 2008, 16:39
intelegi gresit democratia tolonane, democratia inseamna sa stii sa ai o limita, astia de la trustul lu felix 24 h din 24 progapanda anti-basescu….. nu crezi ca si telespectatorilor o sa li se faca lehamite de porcariile astea?
Nic_Bv • 15 martie 2008, 16:40
Basescu este presedintele pe care l-am votat, dar nu voi repeta aceasta greseala. Sa speram intr-o alternativa reala la presedentie, desi trebuie sa fim al naibii de optimisti ca sa ne inchipuim ca vom avea parte de „prospaturi politice”.
cassius • 15 martie 2008, 16:40
Draga Tolo, as vrea sa vad cum vei reactiona cind vei fi in locul lui Ciutacu. Esti la fel ca in emisiunea tv in care stateai frumos pe labute si nu reactionai la mirlaniile tovarasului. La tine se aplica filozofia romaneasca: capul plecat.. Sfatul meu, daca nu ai snaga in vine, ramii la sport! Nu exista a treia cale, esti ori cu , ori impotriva.
ANTI-FELIX • 15 martie 2008, 16:40
Catalin, poate ar trebui sa iei apararea jurnalistilor , poate nu..Parerea mea ca 99% din televiziunile din Romania sunt de calitate jalnica , promoveaza la greu scandalurile si incearca sa manipuleze la greu ,vezi Antena 1….Cateva zile la rand , incepand de la jurnalul de stiri , continuand cu Gadea pe Antena 3 si terminand cu marele intelept Badea si istetzul de Capotos , trustul antena a dat la greu in fata presedintelui…OK, FATA A GRESIT DAR CE ERA ASA SENZATIONAL INCAT SA SE VORBEASCA DE ASTA 3 ZILE IN SIR PE TOATE ANTENELE???ADICA ZIARISTII POT FACE CE VOR EI SI DACA SE IA CINEVA DE EI INSEMNA CA GATA , E IN PERICOL DEMOCRATIA???SA FIM SERIOSI, MAI ALES ANTNELE INTREC MASURA DE FIECARE DATA CAND VINE VORBA DE BASESCU…
razvan • 15 martie 2008, 16:41
nu cred ca e cazul sa mai vb despre trustul din care faci parte e de ajuns sa deschizi tv pe antena 3 si altceva decat toata lumea pe basescu nu gasesti la fel si in jurnalul si pe antena 2 si unu. Nu cred ca exista ceva in acest trust care sa nu faca cum vrea famila Voiculescu ( sau Felix cum preferi) e prea mult nu vreau sa spun ca Basescu are dreptate 100% dar la voi e prea mult si sincer numai sunte-ti credibili
cipri • 15 martie 2008, 16:41
Stim toate parerile ziaristilor despre Traian Basescu si imi pare rau ca faci si tu parte dintre ei, speram sa nu. Nu vreau sa crezi ca sunt intru totul de acord cu ei, dar puteai macar sa-l intelegi putin. Ma uit de mult timp la unele emisiuni marca Antena si mi se face de multe ori sila. Emisiunea Sinteza zilei numai de asta nu se ocupa. In 90% din emisiuni titlul contine ceva de Basescu. Nu poti sa nu observi ziaristii tonomati, aceeasi invitati, acelasi subiect de zici ca presedintele e „sinteza zilei” in fiecare zi.
Felix e un frustrat, iar ce-i care il „ling” sunt multi. Nu toti!
Asta se vede din randul celor multi!
Nic_Bv • 15 martie 2008, 16:42
Aaaa… si am uitat: nu mai incercati atata sa-l spalati pe Voiculescu, nici productia de Ariel pe urmatorii 100 de ani nu-l fac alb imaculat asa cum il vedeti voi pe fluturasul de salariu.
exxxtrem656 • 15 martie 2008, 16:42
Mor cand vad comentarii idioate! Ce legatura o avea „tovarasul Felix” cu ceea ce povestea Catalin in articolul de mai sus, habar nu am! Oricat ati admira presedintele Romaniei, e greu sa nu observati mistocareala permanenta de care au parte ziaristii in relatia cu „primul om din stat”.
ss33 • 15 martie 2008, 16:42
ceea ce mi se pare amuzant in toata situatia asta e ca exista destul de multi oameni care cred ca x trebuie sa plateasca pe y pentru ca y sa spuna ceva rau despre z. cred ca oricare ar fi z, s-ar gasi un y care sa o faca din convingere:))
Andrei • 15 martie 2008, 16:43
astia de la trustu lu felix sunteti cam obsedati de basescu, asa-i?
Pacifistu’ • 15 martie 2008, 16:43
Ce sa-i ceri lui Popey Marinaru’. El stie ca e sef de barca, dar nu prea vede bine si de aia nu observa ca pe mare e furtuna. Avem un mare talent in a ne gasi presedinti destoinici. Sau poate ca toti aia capabili au fost racolati de alte state?!…
pro base • 15 martie 2008, 16:44
tolo daca taceai filozof ramaneai
djazeem • 15 martie 2008, 16:44
Dincolo de derapajele facute, Basescu a evidentiat un lucru destul de clar: s-a trecut de la presa manipulata de stat (asa cum era inainte de ’89 sau cum e in Rusia de azi) la cea manipulata de moguli din sfera privata.
Ar trebui sa deplangi faptul ca NU mai exista ziar sau televiziune neutra, obiectiva si apoi mai vorbim. Insusi Patapievici a observat acest lucru.
Nu faptul ca presa este incomoda sau enervanta deranjeaza, ci ideea ca indivizii care o compun se prostitueaza in grup (mai ales cei din sfera socio-politica). Iar tu nu faci altceva decat sa le iei apararea, asa naiv (sper), vorbind de rolul presei in democratie samd.
Ca si Basescu e un om de rahat, poate nu mai e niciun dubiu. Dar cu atat mai putin dubios faptul ca mass-media isi bate joc de oameni carora le serveste pe tava informatii eronate, afirmatii scoase din context etc. Asta ar trebui sa te ingrijoreze!
cipri • 15 martie 2008, 16:45
Inca ceva. Voi ziaristi stati deoparte si va dati cu parerea, numai ca v-o dati pe plan national. Nu vreti sa faceti ceva mai util natiunii asteia, ca eu nu prea vad lucruri constructive la voi, sau cuvantul asta nu l-ati invatat?
Geralt of Rivia • 15 martie 2008, 16:45
Foarte bine spus. Bravo Catalin!
Ahh zilele astea simteam ca in week-end o sa scrii despre ce s-a intamplat cu Mircea Sandu in legatura cu suspendarile de la Otelul. Ah.. am intuit prost 🙂 dar stai ca inca… poate nu s-a terminat week-end-ul.
Geralt!
Trebonianus • 15 martie 2008, 16:45
Pana acum problema de fond era urmatoarea: este sau nu fetita lui Basescu un gunoi? Diversionistul de Basescu a iesit cu o declaratie si a mutat discutia in alt plan, cel al atitudinii sale fata de presa. Iar noi muscam repede momeala, nu-i asa, Tolo? Ajungem acum sa comentam eroarea mai mica a lui Basescu, in schimb, pe cea monumentala, a aducerii in prim-planul politic a catastrofalei sale fiice, o lasam in umbra.
jollyroger • 15 martie 2008, 16:45
Cataline,
In mare, ai avea un pic de dreptate…dar ce te faci cu cea de-a patra putere in stat (presa voastra), care in ochii opiniei publice este si si cea mai de dispretuit!
Nu aduceti nimic pozitiv, nimic constructiv, criticati si atat. Pardon, faceti „vedete” din cenusa, am uitat. Promovati kitch-ul, mizeria, manelele, non-valorile si smecherii. Asta e presa, dupa tine?
Nu e posibil ca INTEGRALITATEA presei din Romania sa fie una de bulevard!!!!
Astept online reactia ta si revin!
Cristina • 15 martie 2008, 16:46
Nu ar fi prima data cand presedintele ataca presa… Si cred ca nu e nici ultima data…
Cătălin Tolontan • 15 martie 2008, 16:46
andrei, cipri: unde erati cind am fost la sinteza zilei si am spus ca este o emisiune ostila lui basescu? imi pastrez si acum parerea, dar asta e una si atacul la adresa unei profesii e altceva
Turcu • 15 martie 2008, 16:47
Tolontane, nu te imbata cu apa rece! Basescu STIE de ce decredibilizeaza presa. Si NU o face de ce crezi tu. El o face pentru ca dezvaluirile despre marsaviile facute de el, care au cam inceput sa apara prin presa, sa NU fie crezute de public. Nici nu-l intereseaza justitia, ci publicul. Pentru ca voturile NU i le da justitia, ci publicul. Iar el vrea ca publicul sa NU creada ca spune presa despre el, chiar daca este adevarat.
ANTI-FELIX • 15 martie 2008, 16:47
@jollyroger
Excelente remarci , subscriu…
Madalin • 15 martie 2008, 16:48
Aveti un tupeu fantastic sa va luati de Domnul Presedinte al tarii, el este PRIMUL in acest stat mic, il jigniti, il faceti in toate felurile, si din cate am vazut eu el a dat intr-un jurnalist deoarece jurnalistul acela minte cu nerusinare ( cum faceti voi presa mereu, minciuni si multe prostii, rar foarte rar le nimeriti ) in legatura cu un imprumut pe care Domnul Presedinte nu l-a facut.
Oricum aveti un mare tupeu, nu sunt legi in tara aceasta, daca era pe vremea raposatului, stateati si acum la coada la lapte….
Rusine din punctul meu de vedere, trebuie mult mai mult respect totusi este PRIMUL IN STAT, rau bun, oameni l-au votat ….
Sabin • 15 martie 2008, 16:48
Tolo, parca activai in cadrul presei sportive. Care e legatura dintre articolul tau si sport?
Cătălin Tolontan • 15 martie 2008, 16:49
jollyroger : iti listez, repede, citeva articole f serioase, care au schimbat lucrurile in RO
1. Serialul Jurnalului National despre copii pierduti
2. Seria Evenimentului Zilei despre fata moarta din cauza extenuarii prin munca
3. Seria din Gandul despre cum dispare verdele din Bucuresti si vine betonul in loc
4. Articolul recent din Cotidianul in urma caruia ambasadorul MAltei in ro a fost schimbat
5. Investigatia din gsp despre impozitele neplatite de gica popescu
Sint sute de exemple!!!!
mihai • 15 martie 2008, 16:49
credeam ca este un ziar de spor..lasati-l pe Basescu unde este! ..este nevinovat…ma intreb cind vom scapa de acesti indivizi ce nu se satura niciodata..de nimic..nu se va schimba niciodata nimic..da ,vinovati sint jurnalistii..scriu ce este adevarat!
Cătălin Tolontan • 15 martie 2008, 16:50
cipri: vezi mai sus
Andrei • 15 martie 2008, 16:52
raspunde la mesaju asta cataline
Cataline,
In mare, ai avea un pic de dreptate…dar ce te faci cu cea de-a patra putere in stat (presa voastra), care in ochii opiniei publice este si si cea mai de dispretuit!
Nu aduceti nimic pozitiv, nimic constructiv, criticati si atat. Pardon, faceti “vedete” din cenusa, am uitat. Promovati kitch-ul, mizeria, manelele, non-valorile si smecherii. Asta e presa, dupa tine?
Nu e posibil ca INTEGRALITATEA presei din Romania sa fie una de bulevard!!!!
Astept online reactia ta si revin!
sorin • 15 martie 2008, 16:53
Eu critic atat presa cat si politica romaneasca. Politica este un interes. Soricul e gros ca si obrazul oamenilor politici. Toti cauta sa-si dea lefuri cat mai mari, sa-si recalculeze nu stiu ce prostii din urma, magistratii cica vor primii cam 100 000 RON ca nu stiu ce-au facut…dar la populatie cine se gandeste. Suntem cam 25 milioane de romani in lumea asta, cine se gandeste si la noi, cei de rand? Multi au plecat din Romania si cred ca vor mai pleca. Ajung sa regret ca sunt roman.
Cătălin Tolontan • 15 martie 2008, 16:53
razvan: „numai sunte-ti credibili”, asa e numai sinte-m 🙂 scuze, stiu ca pe net se ma dizolva gramatica, dar nu m-am putut abtine. Intelege, nici mie nu imi place Sinteza Zilei de pa A3,dar asta nu inseamna ca Basescu are dreptul sa jigneasca o breasla intreaga.
jollyroger • 15 martie 2008, 16:53
Prea putin, Cataline!
Locuiesc de 15 ani in Elvetia, citesc toata presa elvetiana, dar imi incep ziua cu cea romaneasca, dupa care un mic tur prin vecini, Italia, Franta, Anglia…
Impresia pe care o am in fiecare zi este ca, in afara de barfe, mizerii si hotii, nimic IMPORTANT nu se intampla in Romania. senzatia este de lehamite….Ma insel?
4400 • 15 martie 2008, 16:54
Tolo , exemplele tale din jurnalism sunt bune dar cat la suta reprezinta aceastea din toata mass-media ….Ca daca stam sa ne gadim si Hitler afacut lucruri bune pt Germania nu numa rele….Esti de acord ca mare parte din mass-media din Romania este de calitate proasta ?
Mall • 15 martie 2008, 16:54
Adevarul este ca PRESEDINTELE are dreptate si chiar este un dragut vis-a vis de voi asa zisii jurnalisti.
Oare titlul de „jurnalist” va da dreptul sa violati viata personala si intimitatea oamenilor fie chiar si a celor de rând?
Traiesc de multi, foarte multi ani în strainatate dar un jeg mai mare decât gazetaria româneasca n-am vazut.
Toti rahatii si toate putorile coborâte de pe meleaguri moldavene se dau jurnalisti.
Toti, absolut toti gazetarii si jurnalistii români actuali …. niste nulitati …. NULITATI.
Toti niste vânduti mafiotilor ….
Pentru voi gazetarii, traiasca Gigi Becali, Voiculescu si restul oligarhiei.
Pentru noi ROMÂNII de pretutindeni, sa-l tina Dumnezeu sanatos pe acest frumos „nebun” BASESCU
adim • 15 martie 2008, 16:54
Cataline; comanda de sus, ai?? ? stiam; imaginea de caca”u”o (vb de „jurnalisti)v-ati facut-o singuri;din pacate nu exista jurnalist liber (ma refer la cei angajati cu carte de munca sau „liberi profesionisti”- era sa rad de denumire); liberi de orice constrangere in ceea ce priveste opiniile, sunt unii din cei ce posteaza pe blog-uri sau chat-uri, microbistii de pe stadion si … orice „nea gica” care nu papa un cascaval ca sa-si dea cu parerea.
In rest e cum zice „piratul.
PS . Si el ar face bine sa o lase mai moale..
Cătălin Tolontan • 15 martie 2008, 16:54
andrei: am mai raspuns. repet.iti listez, repede, citeva articole f serioase, care au schimbat lucrurile in RO
1. Serialul Jurnalului National despre copii pierduti
2. Seria Evenimentului Zilei despre fata moarta din cauza extenuarii prin munca
3. Seria din Gandul despre cum dispare verdele din Bucuresti si vine betonul in loc
4. Articolul recent din Cotidianul in urma caruia ambasadorul MAltei in ro a fost schimbat
5. Investigatia din gsp despre impozitele neplatite de gica popescu
Sint sute de exemple!!!!
Andrei • 15 martie 2008, 16:55
sutele astea de exemple reprezinta cam 0.1% pe langa amalgamu de manele, si non-valori promovate de presa !
MARIO • 15 martie 2008, 16:55
TOLO deja aberezi presa aflata in slujba cetateanului AIUREA ,INCORECT IN SLUJBA CELOR CE O CONDUC AVEM O PRESA COMANDATA IMPARTITA IN ALB SI NEGRU refuz sa ma mai uit la antene zi de zi niste ziaristi al critica ,am inteles o zi apoi alta dar zilnic deja si un copil asi da seama ca baietii cu condeiu sant platiti sal toace pe traian .Deja folosesti fraze din patriciu companiile care fac profit aiurea tu stii bine cum sta treaba patriciu,voiculescu,paunestii,nastase etc ar trebui acum sa se afle in puscarie .TOLO TU MAI BINE TE-AI TINE DEPARTE DE POLITICA AI INCEPUT CU SPORTU RAMAI ACOLO SAU CINEVA TE-A SUNAT SI FARA SA-TI IMPUNA AI INTELES CUM STA TREABA SAU TI-A FACUT O OFERTA DE NEREFUZAT e din nasu
Cătălin Tolontan • 15 martie 2008, 16:56
4400, jollyroger: prea putin? pai sint exemple date in 3 minute. adineauri spuneai ca „nu face absolut nk presa”. si nu, presa din ro nu e de proasta calitate!!! de unde ati aflat despre coruptia din guvern? din presa! de unde ati aflat vinovatii Bancorex? din presa!
axi • 15 martie 2008, 16:56
..foarte bine spus , domnule Tolontan !
Adevarul e ca Basescu..e pe campii..deja !
.. DICTATURA ne asteapta din nou..!!!
Stefan • 15 martie 2008, 16:57
Si Basescu a cazut in aceeasi capcana in care au tot cazuti diversi ..
Ajungand intr-o anumita pozitie pierde contactul cu realitatea, si apare in ultimul timp ca un om izolat chiar daca incerca sa nu faca asta..iar cei de langa el nu prea au cojones sa-i spuna asta.. „Omule” esti pe langa..(unde o fi Saftoiu ?).
Basescu in felul lui este un dur si il doare sa vada ca fata lui nu este..ar vrea sa poarte razboiul ei dar nu poate..oricum ea nu are scuze pt ca trebuia sa stie ce o asteapta.
Dar venind vb despre jurnalisti eu pun un pariu.. Pe Basescu nu-l doboara armate de Tonomate ..
A capatat o imagine si nu cred ca vor reusi sa i-o strice..
mobutu • 15 martie 2008, 16:58
cataline, pacat de munca voastra de pana acum. ***(cuvinte banate fost sters din cauza limbajului necivilizat)
in rest numai de bine
Niko • 15 martie 2008, 16:58
In primul rand ar trebui sa te adresezi Domnului Basescu nu cu presedinte ci cu „Presedintele ALES” cum te-ai adresat toti presedintilor anteriori cum poate cineva as te respect ca jurnalist cand tu scri doar articole sportive si ca material de propaganda postezi pe un site cu profil sportiv un material cu alt caracter