TOLO.RO
Dacă fotbalul s-ar juca fără miracole, Steaua s-ar bate cu Gloria Bistriţa pentru mijlocul clasamentului. Echipa lui Lăcătuş era să rateze aseară o mare şansă. Nu pentru că n-ar fi mai bună ca UTA, ci pentru că lupta s-a mutat în plan psihic. Practic, fiecare dintre candidatele la Ligă joacă două meciuri: unul real, în teren, şi altul telepatic, încrucişat, cu celelalte rivale.
duminică, 23 martie 2008, 10:34
Dacă fotbalul s-ar juca fără miracole, Steaua s-ar bate cu Gloria Bistriţa pentru mijlocul clasamentului. Echipa lui Lăcătuş era să rateze aseară o mare şansă. Nu pentru că n-ar fi mai bună ca UTA, ci pentru că lupta s-a mutat în plan psihic. Practic, fiecare dintre candidatele la Ligă joacă două meciuri: unul real, în teren, şi altul telepatic, încrucişat, cu celelalte rivale.
“Campionatul se cîştigă cu mintea”, a spus Andone în conferinţa de presă de la Iaşi. Se calmase şi a avut unul dintre cele mai civilizate şi raţionale discursuri văzute în fotbalul nostru după eşec. Cu o jumătate de oră înainte încercase să scoată echipa din teren. Noroc cu Sandu Matei, directorul sportiv, şi cu banca CFR-ului! Acolo se putea rupe totul!
A fost momentul cînd rezervele au contat mai mult decît titularii. Exact ceea ce s-a petrecut şi în Ghencea, unde Vali Badea a intrat de nicăieri şi şi-a salvat echipa, cu un gol din acţiune, dacă asta mai are importanţă!
“Îmi pare rău! În primul rînd pentru echipa de jurnalişti de la Gazetă şi pentru cititori. Dar nu mai pot! Nu mai am nervi, acum. Poate o să revin!”.
Asta a spus Radu Paraschivescu sîmbătă, cînd a anunţat că va renunţa să scrie, o vreme, despre sport. “Ştiu ce eforturi faceţi la gsp să echilibraţi lucrurile, vă doresc succes!”, a mai zis el. Articolul îl găsiţi AICI.
Radu are dreptate. Doar că destinul nu stă doar în propria alegere. Nu noi am ales ca libertatea noastră şi valorile fotbalului să fie atacate de dezaxaţi. Nu am ales asta, aşa cum nu alegi ţara şi timpul în care te naşti.
Am crezut că lucrurile se vor îndrepta. Şi am scris pentru asta. Dar, deocamdată, nu e aşa. Adevărata putere stă totuşi în felul în care întîmpini momentul pe care l-ai aşteptat şi care nu vine. De aceea, sînt convins că Radu Paraschivescu se va întoarce, ca să pregătim împreună cu voi revenirea sportului.
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:06
2 Radu Ch. (24 Martie, 2008 1:56)
“daca stelutza a batut rapid ce te face sa crezi ca steaua nu poate :))))))”
Ma face sa cred meciul de joi. N-ati putut, nici pe departe! Armele au vorbit: Rapid-Steaua 1:0!
Si de ce razi daca ati pierdut si ati parasit terenul in neputinta ?
eric cristian • 24 martie 2008, 2:09
trebuia sa mai stea pe teren sa faca poze cu brichetarii?
sau cu jucatorii rapidului?
au plecat ca se terminase meciul si au altele mai importante de jucat?
voi nu va grabeati ca stiati ca va bate si Buzaul azi
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:11
2 Radu Ch.
„…n-avetzi istorie n-avetzi prezent n-avetzi nimik…”
Istoria noastra e mult mai frumoasa ca a voastra. Noi suntem din 1923, am fost campioni inaintea voastra (Cupa Basarabiei, 1942! Ai auzit de campionatul de razboi? Nici o sansa! sigur ca n-ai auzit!). Voi v-ati nascut din parinti rusi-comunisti peste vreun sfert de secol, ati castigat din comunicatele PCR-ului, acum castigati din magariile ciobanului. Noi nu avem numele patat! Tu n-ai cum sa intelegi asta…
Mergi si canta muzica religioasa…
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:13
2 eric,
nu se terminase cand au cersit ca ultimii lasi sa fluiere ala sfarsitul
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:14
dic cupa basarabiei 1942:))))))))))) am auzit ca shi liverpool o gashtigat vreo 4 dinalea cea mai spart frate
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:15
Nu, mosule, pe noi nu ne mai intereseaza competitia neloiala! Voi sunteti patimasi si nu intelegeti ca SE VEDE!
Toata lumea VEDE cum castigati voi puncte fara sa aveti JOC!
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:16
bine ma voi cashtigatzi cupa basarabiei ca noi cashtigam titlu…daca chiar ai shti despre ce vorbeshti tu acolo chiar te-ash crede da habar n-ai
eric cristian • 24 martie 2008, 2:17
au cersit?
serios?
normal era sa arunce analfabetii aia cu orice sa moara cineva si apoi era normal sa se intrerupa jocul, nu?
daca se decide rejucarea meciului m-as bucura f tare. ma bucur ca huliganii nu vor mai putea merge la meciurile rapidului, asta-i f important.
eu nu am nimic cu rapid, eu nu suport incultii care au distrus acel meci
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:18
apropo ai vatzi catzi rapidishti is la natzionala? noroc cu portaru ala care totushi o furat azi un gol meseriash de la stelutza
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:19
Era vorba de campionatul Romaniei, dar s-a numit asa pentru ca tara era in doliu dupa raptul sovietic al Basarabiei, iar sovieticii v-au nascut pe voi si au desfiintat pe altii.
Noi n-aveam voie sa castigam, pentru ca comandau comunistii vostri si ne furau ca si azi! Dar chiar si asa am luat titlul odata: in 1967!
firestarter33x • 24 martie 2008, 2:20
omule, ce miracole? asta e fotbalul. golul a fost inscris de un jucator in timpul regulamentar de joc, nu a picat din cer. asa ca las-o moale cu miracolele. e un miracol ca ia rapid bataie? ce mare echipa e rapid? de ce e asa impoeibil sa ia clujul bataie la iasi, atata tim cat si steaua a pierdut acolo? si timisoara a pierdut ptr ca asta ii e valoarea. e penibila faza cu miracolele. un miracol ar fi sa ne culam sera stiind ca steaua e pe locul 2 si sa ne trezim dimineata si sa aflam ca e pe 1. dar atata timp cat castiga si altii pierd, nu avem de ce sa vorbim de miracole
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:20
hahahaha…hai ca va las ca nu vreu sa ajung foarte departe…visatzi la cupa basarabia in continuare:)))))) poate o mai gashtigatzi odata anu asta…ai fost tare oricum mai facut sa rad „mosule”
pitt • 24 martie 2008, 2:21
imi pare rau ca domnul Radu Paraschivescu a ales sa nu mai scrie despre fotbal, dar sunt sigur ca va reveni. cat despre aceasta salvare si indreptare a lucrurilor tot ce pot sa spun e ca voi aveti datoria de a o duce la capat pentru ca harababura asta din presa a plecat. sunt proaspat absolvent la jurnalism si imi place sportul. ma intreb cati dintre reporterii tineri pe care ii vad ca alearga dupa gigi becali ca sa mai obtina o declaratie jignitoare la adresa altui conducator au terminata o facultate. nu neaparat de jurnalism. se duc la unul si il provoaca sa jigneasca, iar apoi merg la cel jignit ca sa fie siguri ca mai obtin o mizerie pentru a o pune in ziar. iar apoi dumneavoastra ca formatori de opinie scrieti despre aceleasi personaje descreierate pe care le avem in fruntea cluburilor de fotbal. oare ce simte un mare jucator dupa ce face un meci istoric si vede ca se scrie intr-o zi de el si apoi restul de 6 zile din saptamana apar doar Borcea, Becali, Copos, Sandu, Dragomir…
cat despre coruptia si mizeria din fotbal…dvs la gazeta nu aveti reporteri de investigatie? daca nu, angajati cativa detectivi particulari (ma indoiec ca un ziar de talia gsp nu si-ar permite) si dovediti macar o magarie din asta, un meci aranjat, un arbitru cumparat etc. degeaba urlati „hotii” cat va tine gura daca nu puteti veni cu nicio proba. este clar ca lumina zilei ca in acest campionat unii fura pe rupte..mai trebuie dovada domnilor….pana aceasta nu apare vom continua sa avem declaratii de genul:”Eu jur ca sunt cel mai corect si ca n-am recurs la asa ceva in viata mea”.
bafta!!!
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:22
Ma tu chiar nu vrei sa deschizi ochii? Pai sta la nationala Pitzurca ma, nu altcineva. Si e stelist de-al vostru, nene! Pana-n maduva oaselor! Si ai vostri ca apar la lot, stau pe banca, iar care intra sunt varza!
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:23
baiete sa-tzi deie Dumnezeu minte shi noroc sa scri mai frumos ca ashtia
bafta!
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:24
bine ne califica pitzurca asta saracu cred ca din noroc neo calificat saracu
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:25
la vara o sa te uitzi la meci shi o sa te bucuri din cauza lu pitzurca asta
eric cristian • 24 martie 2008, 2:30
si o sa se bucure si ca nu e maftei la nationala ca poate castigam si noi ceva…fara rapidisti clar.
rapidul are 2 jucatori de fotbal: pancu si coman, atat. restul sunt la brasov
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:30
Radule, sa stii ca pentru noi, un titlu castigat in felul in care o faceti voi nu costa absolut nimic. Si daca asa se intra in Liga Campionilor, atunci noi nu ardem de dorinta sa intram! Vom intra cand se va putea intra in mod cinstit! Fara nici o parere de rau.
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:32
ok asta e parerea ta foarte bine dar cum tu nu crezi ca steaua e curata nici eu nu cred ca rapid e curata
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:33
shi nici nu putem shti tot cea ce putem shti e cea ce exista deja 23 de titluri cupa campionilor shi multe multe altele…restul is vorbe
cid • 24 martie 2008, 2:34
zaharia blatistul
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:34
Stai sa vezi ce o sa mai castigam la vara! Sa vezi ce o sa ne mai bucuram ca ne bat toti! Singurii care ne vor mai scoate cat de cat sunt argeseanul Mutu si resiteanul Chivu – in rest toti o apa si-un pamant!
pitt • 24 martie 2008, 2:35
va mai aduc un argument la faptul ca presa i-a creat pe acesti „monstri”. eu locuiesc in spania de vreo 6-7 luni de zile si urmaresc ceea ce se intampla in primera division, inclusiv talk-showuri pe teme sportive, dar inca nu am vazut pana acum ca joan laporta si calderon sa vina sau sa sune la emisiuni pentru a se jigni reciproc…cat despre ceilalti presedinti de cluburi nici nu stiu cum se numesc majoritatea, pentru ca nu se balacaresc unii cu altii dupa fiecare meci chiar daca si in primera division se fac mari greseli de arbitraj. asta se intampla probabil si pt ca arbitrii aici au o credibilitate pe care ai nostri nu o vor avea niciodata.
cid • 24 martie 2008, 2:36
99 la suta din migile care au ajuns la el le a pierdut sau le a pasat mai bine zis la steaua
si a mai fost si fundasul de pe dreapta blat
cid • 24 martie 2008, 2:36
zaharia blatistu
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:37
cum sa fie steaua curata? voi inca-l mai credeti pe Becali? cand zice ala ca-l ajuta dumnezeu voi chiar credeti ca dumnezeu rezolva totul pentru Steaua? Santa naivita!…
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:39
2 pitt (24 Martie, 2008 2:35)
Exact la fel e si in Portugalia (am stat acolo vreo 3 ani (2003-2006)…
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:40
hai no! cine tzio spus mai cid tzi toate astea? l-ai visat acuma?
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:41
steaua a dovedit in europa unde nu merge cu steaua vopsita … daca steaua nu a dovedit in europa atunci n-a divedit nemeni…daca nu eshti deacord cu asta inseamna ca suntetzi proshti fara parere de rau
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:41
2 Radu Ch. (24 Martie, 2008 2:33)
„si nici nu putem sti, tot cea ce putem sti e cea ce exista deja 23 de titluri cupa campionilor si multe multe altele…restul is vorbe”
Statistic, da, dar omeneste? Omeneste, vreo 85% sunt furturi.
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:44
da mah shti tu sigur ce sa-tzi povestesc shi 15% din ce are steaua ii mai mullt decat tot ce era rapid numa asha ca sa shti
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:47
Cand, in 86-89? Pana la revolutie nu erau conditii egale pt toti: atunci 2 cluburi erau ca doua nationale, se lua tot ce era mai bun de la ceilalti. (apropo, atunci eram si eu stelist. Poate d-aia ca eram prea tanar, ca tine acum, cred. Tot asa ma faleam nevoie-mare! Pana cand am mai aflat cate ceva. Apoi, mi-a trecut stelismul, am pus pret pe valori umane).
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:49
ok deci daca treci asha de la o echipa la alta inseaman ca eshti mare suporter … cine shtie maine poate eshti dinamivist … am vazut valori umane in giuleshti joi … alea da valori umane …
Radu Ch. • 24 martie 2008, 2:52
da sunt tanar da ceva imi spune ca no sa fiu fiu rapidist niciodata is convins de asta…
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:56
sunt roman din Basarabia, Radule! In ´90 am venit in Bucuresti. Atunci am ales definitiv. Pana atunci, tineam cu toate echipele romanesti. Mai vedeam meciuri la TVR din cand in cand (ca eram din zona de frontiera si se prindea), dar mai mult in cupele europene vedeam steaua si dinamo (dinamo-uri aveam si in URSS cata frunza si iarba, d-aia am ales steaua, dar nu era nici pe departe fanatism: asa, o simpatie pentru denumirea mai romaneasca).
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 2:57
eu nu vreau sa te conving sa schimbi: asta e treaba ta. dragoste cu sila nu se face, stii vorba aia.
biancorossi • 24 martie 2008, 3:00
jorginho, tu zici ca ai fost stelist da’ti-a venit mintea a loc..eu zic ca erai si tu stelist adevarat cam cum sunt acum vreo 50% dintre actualii stelisti, stii tu, suporteri de ocazie, pentru cupe si flori.. retine ca un „suporter’ adevarat al unei echipe e suporterul pe viata, suporterul la bine si la rau…
biancorossi • 24 martie 2008, 3:02
aaa, scuze..daca esti originar din basarabia e clar…
pitt • 24 martie 2008, 3:03
valori umane am vazut aseara in galeria stelei. „preferam un rezultat corect, decat un fotbal defect”. chiar nu ma asteptam la asta de la ei dupa ce joi unii strigau „ole, ole/ am apasat butoanele”. iata ca nu toti stelistii vor puncte cu japca si nu toti apreciaza ca steaua „trebuie sa ia titlul indiferent in ce mod”. e ca si vorba aceea:” decat un gol urat, mai bine o bara frumoasa”. daca jucatorii stelei cereau impreuna cu rapidistii ca meciul sa continue probabil ca isi castigau respectul intregii tari. si poate ca unii dintre ei ar fi fost de acord cu reluarea meciului, dar stiu ca „titlul trebuie luat cu orice pret”. cu toate acestea comportamentul hiliganic al suporterilor nu merita decat dispret. sper ca Rapidului sa ii fie suspendat stadionul 2 campionate.
PS: sunt rapidist.
biancorossi • 24 martie 2008, 3:05
oricum, lumea se cearta aproape degeaba, iar aici, multi din cei ce au postat anterior au dreptate: presa incita. eu am spus de mult pe blogurile astea ca ei sunt principalii vinovati, dar apoi m-am plictisit, pentru ca si asa nu se produc cine stie ce efecte pozitive prin postari. adevarat este un lucru: indiferent de evidentele lor hotii, cfr si steaua au totusi cel mai bun joc la momentul actual. apoi vine unirea, poli, rapid si dinamo. ca altul va fi clasamentul final, asta e pofta federatiei…no comment.
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 3:06
Radule,
Uite ce scrisesem candva, la un ziar din Chisinau, desi eram rapidist deja de vreo 10 ani (ca dovada ca nu te mint). Atat cat m-a dus mintea, nu zic ca e ceva exceptional, ba din contra, cam stangaci, insa… canta romanul (oprimat de comunistii rusi) din mine:
”
Super Steaua 86
Luni, 7 mai, s-au implinit 15 ani de la momentul Sevilla-86. La 7 mai 1986, pe stadionul “Ramon Sanchez Pisjuan” din Sevilla, campioana Romaniei, Steaua Bucuresti, invingea in finala Cupei Campionilor Europeni pe FC Barcelona si obtinea cel mai important trofeu continental pentru cluburi. Astfel, Steaua se consacra drept campioana europeana intercluburi. Era cel mai mare succes al fotbalului romanesc. Pentru prima data o echipa din est intra in posesia Cupei Campionilor (ulterior, doar Trvena Zvezda Belgrad, in 1991, a repetat isprava fotbalistilor romani).
Am urmarit “live” acel meci: in zona de frontiera se “prindea” Televiziunea Romana. La Barcelona jucau “nume” mari: portarul Urrutti, Alexanco, Gerardo, Victor, Miguelli, scotianul Archibald, neamtul Schuster. Barcelona juca ca si acasa, cu vreo 70.000 de sustinatori in tribune. Barcelona era marea favorita…
Meciul, insa, a fost echilibrat. Emotionant. Tremuram de frica infrangerii Stelei. Nu tremurau insa jucatorii. Au jucat pragmatic, dar fara prea mare spectaculozitate, desi cu valente tehnice deosebite. A fost 0:0 si dupa 90, si dupa 120 de minute. Si a venit seria penaltyurilor de departajare. Trage Majearu. Cel mai bun jucator roman de pe teren… Apara Urrutti! Un sinonim la “tristete”? “Romania”. Jose Ramon Alexanco! Tocmai capitanul… Nici o speranta… Dar apara Duckadam, plonjand in stanga! 0:0 in continuare! Se apropie Ladislau Boloni. Ooofff! Apara din nou Urrutti… E gata. S-a dus cupa… S-a spulberat visul… Al tuturor romanilor si al meu. Si al multor basarabeni ca si mine, de pe malul Prutului. Dar Duckadam repeta isprava si apara plonjand de asta data in dreapta. Ramane 0:0 in continuare! Pulsul – din nou la 200! Mi-aduc aminte cuvintele comentatorului Teoharie Coca-Cosma din acele clipe: “Lacatus. Lacatus trebuie sa inscrie… Lacatus va inscrie… Goooollll!” La 22 de ani, pletos, non-conformist din fire, rebel prin definitie, tupeist din natura, Marius Lacatus a tras de parca ar fi vrut sa rupa bara: cand a lovit-o, am incremenit. Dar mingea a ricosat in pamant si apoi in plasa. 1:0 pentru Steaua! Pedraza. Un atacant. Dar daca spaniolii au ratat de 2 ori pana acum, de ce n-ar mai rata? “Apara Duckadam!” Sunt cuvintele lui Teoharie Coca-Cosma, comentatorul, care altele nu mai gasea… Cine le-ar fi gasit? De fapt, Duckadam prinsese balonul.
Gavrila “Pele” Balint… Tot de 22 de ani. Il fenteaza pe Urrutti si trage agale in stanga “a lehamite”, de parca asta ar fi facut toata viata. Goooollll! 2:0! Trebuie sa mai marcheze cineva si Steaua e campioana Europei! Ba nu, nu mai trebuie. A marcat de fapt Helmuth Duckadam care a bagat frica in spanioli. Acestia au recunoscut peste ani ca vedeau o poarta micuta si un portar atat de imens, incat… Trage Marcos si Duckadam prinde din nou! Cupa Campionilor Europeni ia drumul Bucurestilor! Nimeni nu a mai reusit asa ceva: sa apere 4 penaltyuri consecutiv intr-o finala. Nici pana atunci, nici dupa!
Iar undeva, dincoace de Prut, un pusti a incetat sa tremure. Jubila in unison cu Romania.
„
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 3:18
Nu, nu eram stelist „adevarat” cum ziceti voi acum. Am scris mai sus ce fel de fan se putea fi in Basarabia de atunci, dar eram stelist. Insa a durat numai pana cand am descoperit Rapidul. Venisera doi basarabeni la Rapid, Harea su Guzun, au jucat cu Interul in UEFA pe SAN-SIRO. Apoi imi placeau Lupu si, mai ales, Sabau. Acolo s-a rupt. Am inceput sa caut informatii despre Rapid. A functionat si factorul Fanus Neagu, rapidist pe atunci. Acum sunt rapidist cu trup si suflet!
biancorossi • 24 martie 2008, 3:20
felicitari ca esti rapidist acum… dar daca tot nu cunosti prea bine istoria fotbalului din romania uite ca si eu am scris ceva pe tema asta…poate iti foloseste la ceva :
Personal si fara a fi malitios, consider drept o nulitate in materie de futbol pe toti cei ce pot debita cu nonsalanta sau mai degraba cu ignoranta aberatia ca pana in 1989 Steaua si Dinamo si-au impartit titlurile cu voia lor proprie si in mod samavolnic, editie de editie, asa cum multi sustin in mod tendentios si diform si contrazis de statistici.
Caci numai daca ar fi sa o luam ca la clasa I si matematic, am vedea ca statistic Steaua a dominat autoritar campionatul, dar impreuna cu UTA , Petrolul, Steagul Rosu, Progresul, si intr-o foarte mica masura Dinamo, pana prin 60, apoi 25 de ani practic Dinamo a facut legea, pentru ca dupa 1985 sa revina Steaua, care pana in 1999 a castigat 11 campionate (5 consecutive pana in 89 si alte 6…la rand intre 92-99, ceea ce demonstreaza si de cand sau de ce Steaua este peste Dinamo).
Prin urmare, Steaua=23, Dinamo=18, adica 41 de titluri din totalul celor 60 posibile de cand aceste cluburi au fost infiintate, ceea ce inseamna procentul de cca 67 %, deloc monstruos, cu observatia ca procentul Stelei este evident mai mare ca al lui Dinamo. Si tot cu observatia (valabila doar in duelul stelisto-dinamovist!) ca tot statistica ne demonstreaza faptul ca Dinamo, de exemplu, a fost de 22 de ori vicecampioana iar Steaua doar de 10 ori, asa incat se pune intrebarea ce s-ar fi intamplat daca Dinamo era doar de 10 ori vicecampioana si invers??, intrebare retorica avand un raspuns tot atat de retoric, dar ambele ipotetice in virtutea statisticilor, adica: Dinamo era formatia care ar fi fost pe primul loc in ce priveste numarul campionatelor cucerite, cu aproximativ 6-7 campionate mai mult ca Steaua (ceea ce insa nu s-a intamplat, din pacate pentru biancorossi, din fericire pentru rosalbastri), cu atat mai mult cu cat atunci cand Dinamo era vicecampioana, de regula Steaua era campioana, uneori castigand campionatele numai pentru un singur gol in plus, la golaveraj, pe cand atunci cand Dinamo era campioana, de mult mai putine ori Steaua a fost vicecampioana, caci de obicei se clasa peste locurile 3-4, uneori chiar pe 6, pe 9, iar in 1966 a fost la un pas de retrogradare, adica pe ultimul loc neretrogradabil, caz unic insa. Aceste statistici sunt totusi alta poveste si nu semnifica ceva esential fata de obiectul comentariului de fata, care isi propune umil, cu datele statisticii, sa puna putin pe ganduri si sa indemne la justete si pertinenta pe cei care mai pot fi facuti sa gandeasca logic si obiectiv.
Iata deci, ca de pilda Dinamo s-a pretat la “abuzuri” inimaginabile si a indraznit deci, in era de maxima evolutie a stalinismului, in epoca de glorie a Kgb, implicit a Securitatii, sa castige fix…1 (un) campionat !!, cu toate ca mai mereu Dinamo chiar avea echipe frumoase in primii sai 12 ani de existenta! Atunci, in mod legitim se pune intrebarea: de unde ideea absurda cu echipa militiei si securitatii sau armatei (cu exceptia motivatiei ca se aflau intr-adevar sub tutela acestor institutii de stat), “mizerii” de echipe, “abuzuri” inimaginabile si toate teoriile astea incredibile cat timp toate acestea sunt contrazise de fapte?? UTA era echipa poporului cumva, sau nu cumva era echipa judetului Arad?? Marea si frumoasa echipa a Stiintei-Universitatea Craiova era echipa bulgareasca cumva, sau poate era de fapt simbolul unei intregi regiuni, Oltenia? Poli Timisoara era asa, o creatie divina, sau nu cumva reprezenta Banatul, in competitii? Pai daca asa stau lucrurile, si asa stau, e bine de retinut ca si judetele, si regiunile, si zonele si ce mai doriti Dumneavoastra insemnau si ele pcr, activisti, secretari de partid, generali militieni si securisti locali, etc etc, doar ca la nivel local, cu toate ca nici 15% nu erau de fapt comunisti in sinea lor. Si ele au tot stadioane construite de comunisti, si ele traiau tot din bani comunisti, si ele faceau parte dintr-o tara comunista, cu jucatori dintr-o tara comunista, intr-un campionat evident comunist, condus si el de o federatie comunista, cu mijloace mai mult sau mai putin fair play, de parca ceea ce se petrecea in Il calcio, de pilda, ar fi nimic altceva decat povestiri despre maicute si ca si cum aceia uita desigur scandalurile imense din fotbalul italian, de exemplu, care au culminat cu retrogradarea lui AC MILAN sau mai nou cu Calciopoli. Daca de pilda Dinamo ar fi cucerit vreo 7-8 campionate in epoca stalinismului mai era de inteles, altfel, nu numai eu cred ca cei care emit aceste teorii sunt doar tendentiosi, rauvoitori si ignoranti, cu atat mai mult cu cat Dinamo era echipa aflata sub tutela Ministerului de Interne (nu a Securitatii) si a luptat din greu in toti acesti 12 ani in care s-a ales cu doar un singur campionat cucerit. De unde ideea absurda ca Steaua nu isi merita, cu unele comentarii totusi, rolul de forta a fotbalului romanesc din acea perioada?? Este adevarat ca Steaua, pe atunci ASA-CSCA-CCA, a avut o uriasa logistica in trendul afirmarii ce a fost creata in teritoriu in mod adhoc intrucat inca stationau in tara trupe sovietice, ori ele erau de fapt forta ce guverna Romania in acele vremuri in mod indirect, din umbra, ca o sabie a lui Damocles, de unde si motivatia multora ca este explicabila astfel dominatia Stelei cat timp pana in 1956 trupele sovietice stationau in romania si trebuiau deci sa controleze si sa sustina o echipa victorioasa si la fotbal, ca in toate celelate domenii de activitate, vorba politrucilor vremii…Personal, nu am chiar aceasta convingere, mai degraba privesc iar si iar clasamentele de atunci si modul cum s-au desfasurat etapele, ajungand la concluzia ca nu este exclusa imixtiunea MFA in fotbal, pe filiera sovietica, dar nici intr-atat incat sa fie definitoriu, caci ar insemna sa aruncam cu namol in marile valori care insemnau totusi CCA-ul anilor 50, in jocul deseori incantator al marilor fotbalisti ai rosalbastrilor din echipele acelor ani, asa cum denota cronicile marilor jurnalisti din perioada de referinta.
Ulterior, in “era” Dinamo, adica perioada 1960-1985, statisticile arata ca Steaua a castigat doar 4 campionate iar Dinamo nu mai putin de 11 campionate dintr-un numar de 26 posibile, ceea ce dovedeste in mod elocvent faptul ca si in aceasta perioada a existat competitie mult mai mare decat dupa 1989, cat timp alte 11-12 campionate au fost castigate si de alte echipe decat Dinamo sau Steaua, campioane fiind si Rapid, UTA(vreo 3 in epoca respectiva), Petrolul, Craiova(3), FC Arges (2), pe langa datele interesante oferite de statistici referitoare la componenta podiumurilor, de unde se observa foarte clar ca spre deosebire de anii de dupa 1989, marile forte Dinamo-Steaua erau in suficiente campionate in umbra podiumurilor, uneori pe locuri deloc sugerand a amestec politic, a securitati sau chestiuni de dictat ori forta impardonabila.
Din pacate pentru stelisti, tot statistica si faptele notorii ale epocii arata ca numai dupa ce mai marii zilei au constatat ca Steaua a devenit o echipa efectiv anonima, de multe ori o formatie de pluton, cum Dinamo nu putea fi confiscata si transformata in simbol, fiind sub tutela MI, deci oarecum opozanti celor din partid (existau doua mari forte ce stapaneau Romania, in primul rand partidul comunist acaparat de dictatori, apoi uneltele sale, MI si Securitatea) dar si ca efect al fenomenului Lucescu-Corvinul (marea migratie a lui Mircea Lucescu catre Dinamo, impreuna cu jucatorii crescuti de el inca de mici, cu care Dinamo devenise aproape imbatabila in anii 1981-1984, cand a si realizat cea mai mare performanta din istoria clubului si cea mai mare din istoria fotbalului romanesc la nivel de cluburi de pana atunci), acestia au fost primii care au stabilit strategii, aplicate initial la Steaua si doi ani mai tarziu la Dinamo, in contraraspuns(din pacate cam tarziu s-au prins diriguitorii dinamovisti de manevra celor din Ghencea!), in sensul de a transfera, chiar si fortat toti jucatorii de nationala la un loc, crescand forta unei singure echipe la nivel apocaliptic pentru restul echipelor din campionat. Pe de o parte a fost bine, caci numai asa Steaua a obtinut performantele de exceptie ale acelor ani, obligand si Dinamo sa construiasca o superforta, ceea ce finalmente s-a reusit, dar abia la sfarsitul anilor 1990, astfel ca tardiv fiind ca efect al revolutiei din Decebrie 1989, numai Steaua a avut sansa sa sperie Europa definitiv, iar cand acea echipa era pe cale sa apuna, noua stea a fotbalului romanesc, Dinamo editia 1990, nu a mai avut aceeasi sansa, libertatea castigata destramand echipa prin plecarea a cca 15 jucatori in strainatate, astfel ca ..Lucescu a trebuit sa se multumeasca doar cu cantecul de lebada prematur al unei echipe tinere si abia formata, dar care, din cuzele anteexpuse nu se poate mandri decat cu o semifinala de Cupa Cupelor, chiar in 1989. da, despre aceste transferuri fortate se poate spune ca sunt oarecum abuzuri, cat timp ele au fost ordonate peste capul autoritatilor locale de multe ori, sau peste capul jucatorilor, dar a asimila aversiunea absolut normala a intregii tari fata de comunism si securitate, inclusiv a mea, sa fie clar, cu aversiunea fata de cele 2 mari forte din fotbalul romanesc doar pentru faptul ca cele doua formatii se aflau sub tutela celor mai importante ministere ale oricarui stat comunist si pe deasupra si totalitar, reprezinta cel mult o regretabila confuzie….
In acei ani cele doua echipe erau atat de puternice incat nimeni nu putea sa le stea in cale decat cu mari dificultati, de pilda Steaua 1988 a castigat cu cca 125 de goluri marcate, Dinamo chiar avand 133, pt ca ambele echipe aveau de fapt doua nationale in loturi si de asta si speriau Europa pe atunci, ca o motivatie completa pentru habarnisti si pentru cei care refuza sa afle cate ceva despre realitatea istoriei fotbalului.
Ca efect al imixtiunii clanului Ceausescu in conducerea clubului de fotbal Steaua Bucuresti, imixtiune absolut dovedita si absolut recunoscuta de catre absolut toti cei care cunosc cat de cat fotbalul nostru, apare ca fiind evidenta dovada ca Steaua era sustinuta de PCR, adica de insusi statul roman, cat timp PCR nu era altceva decat forta suprema si emblema indubitabila a dictaturii ceausiste, ori asta a fost suficient pentru ascensiunea Stelei incepand cu 1984-1985, in asa fel incat rRomania sa insemne pe atunci doar Steaua, intrucat in dictaturi nu exista decat simbolurile acceptate de dictatori, iar Steaua se voia un astfel de simbol.
Dupa 1992, pana in 1999, Steaua, remontata dupa perioada sfarsitului anilor 90, dar si cu o mult mai mare stabilitate si adaptabilitate la noile realitati, practic nu a avut adversar cat timp rivalii, “dusmanii de moarte”, adica Dinamo, se aflau in permanenta cadere libera: organizatoric, futbolistic, o epoca in care abunda foarte mari prefaceri, framantari, acuzatii in parte adevarate dar foarte multe tendentioase si finalmente nedovedite, in anii foarte plini de promiscuitate si pentru totdeauna neclari ai unei tranzitii ce nu se mai termina, pigmentata cand si cand cu sloganurile noi nu ne vindem tara(deocamdata.. asa trebuia adaugat!) si mai ales cu noi suntem tara, adica forta ciomagului si pumnului mineresc, atat de urat manipulate cand si cand…In asa conjunctura nefasta s-a procedat la desfiintarea catorva echipe ‘simboluri” ale comunismului(de parca nu puteau fi lasate in pace sa retrogradeze singure!!), din orase care nu meritau umilinta confuziei: sibiu, moreni, slatina. Si uite asa, in toiul scandalului Ianul si pe fondul unui scandal general de zi cu zi si an cu an, s-a ajuns chiar sa se propuna desfiintarea celui mai puternic club sportiv din romania (implicit a echipei de fotbal), club care numai el are suficiente medalii olimpice, mondiale, europene, balcanice si nationale cat sa scrie orice “ziarist” contemporan o ditamai cartea, cat timp despre titlurile olimpice si mondiale oricine ar trebui sa stie si sa admire sau sa invidieze faptul ca vitrina CS Dinamo are atatea trofee cat nu au zeci din tarile lumii la un loc!
Abia incepand cu sezonul 1988-1999, de cand Dinamo s-a stabilizat si a reusit iata sa castige 4 campionate si 5 cupe pe deasupra (sper sa nu ma insel la numarul cupelor), a fost relativ reechilibrata si suprematia in futbolul romanesc, desi Steaua este inca departe in fata, normal dupa avalansa celor 14 campionate acontate din ultimele 21 (cineva imi spunea ca asta seamana cu istoria tarilor subdezvoltate fotbalistic unde de vreo 30-40 de ani castiga mai toate campionatele o singura echipa, partial adevarat).
In concluzie, dupa 1989 se poate sustine orice, mai putin faptul ca nu „securistii”, „militienii”, „ministerele” sau alte ineptii au impiedicat provincia sa triumfe, aceste fabulatii fiind cel putin diforme, absolut nelalocul lor si necivilizate cel putin pentru motivul foarte simplu ca in Romania nu mai exista comunism de 18 ani, ca intre timp cluburile astea 2 sunt aproape pe baze proprii, mai putin stadioanele – ca peste tot ! -, cu investitorii lor mai buni sau mai rai, cu suporterii si istoriile lor speciale in fotbalul nostru, dar mai ales cu succesele ori esecurile lor definitorii, care nu pot fi egalate decat tot in vreo 60 de ani si numai cu conditia desfiintarii lor. Daca existe motive. Dar exista ele in mod real sau sunt doar rodul unor foarte puternice sentimente de frustrare dublate de ignoranta? Pentru ca, nefericire celor ce nu accepta realitatea, Steaua si Dinamo sunt cel putin statistic CLUBURILE FANION DIN FOTBALUL ROMANIEI si asa vor ramane mult timp de acum incolo, dupa cum in Spania exista duetul Real-Barca, in anglia tandemul Liverpool-Manchester, sau in Italia celebra dubla Milan-Juventus …Si cat timp statistica este cea care dovedeste ierarhiile in orice sport, sa fie acceptate ca atare.
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 3:24
2 pitt (24 Martie, 2008 3:03)
normal ca vreau sa fie suspendat, dar nu 2 campionate – 2 etape e de-ajuns. cu conditia sa se pastreze rezultatul din teren.
„Normal” in sensul ca n-am facut inca nici un punct anul asta in Giulesti si d-aia as prefera sa jucam pe afara, Focsani, Targoviste, Pitesti, ca afara ne merge ceva mai bine 🙁 🙂
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 3:27
pardon, nu „vreau”, ci „accept”.
Ati disparut toti odata? Alo?
DanTe • 24 martie 2008, 3:44
Tolontane…ciocu’ mic…daca nu era si pentru tine „miracolul” numit revolutie nu mai ajungeai sa faci practica pe langa toti securistii deontologi…acum erai chelner la un restaurant de’al militianului „mitica de la Liga”…parca ziarul la care ai debutat prin ’90 era chiar de un extremism inflacarat…asa ca pupa banu’ si inchina-te in fata lui…jura-i credinta vesnica… nu renunta la el… si nu uita : si in iad se platesc polite!
DanTe • 24 martie 2008, 4:02
Bai ciorchinio..las-o mai moale cu sentimentul de basarabean si cu Fanus Neagu…deja vorbesti de jubilare si amintesti si de comunistii rusi ; parca aveati nevoie de translatori ca sa vorbiti romana?!… Cunosc destui basarabeni declarati „romani”, dar toti se considera romani cand se gandesc la avantajele oferite de Statul Roman…burse…locuri de munca din oficiu…etc… si continua sa vb. lb. rusa, chiar si fara sa fie obligati de comunistii rusi, si sa respecte „originile ruse” mai mult decat cele romane…
vicool • 24 martie 2008, 4:16
Bravo Tolo,bun articol,felicitari si pt emisiunea lui Tuca.Tine-o tot asa!
Jorginho do Rapid • 24 martie 2008, 5:01
DanTe, sunt oameni si oameni.
Apoi, rusii au facut acolo dezmatz dupa raptul Basarabiei. E de mirare ca mai exista basarabeni ce au constiinta nationala dupa 50 de ani de propaganda ruseasca…