Cartea care ii da raspunsul lui Putin

L-ati vazut pe Putin la conferinta de presa de la Summitul NATO? „Vom vedea cine a avut dreptate pe timpul Razboiului Rece”, a zis el, zimbitor si aruncindu-si miinile in aer, impreuna cu ceasul de pe stinga si bratara care i-a sclipit pe dreapta. Vom vedea, desigur! Iata ce a vazut, acum 20 de ani, un scriitor emigrat in Franta, din URSS. 

vineri, 4 aprilie 2008, 9:23

L-ati vazut pe Putin la conferinta de presa de la Summitul NATO? „Vom vedea cine a avut dreptate pe timpul Razboiului Rece”, a zis el, zimbitor si aruncindu-si miinile in aer, impreuna cu ceasul de pe stinga si bratara care i-a sclipit pe dreapta. Vom vedea, desigur! Iata ce a vazut, acum 20 de ani, un scriitor emigrat in Franta, din URSS. 

Andrei Makine dormea prin cimitirele si mansardele pariziene. Venise din Siberia si nu reusise sa publice nici o carte. Cind, deodata, a erupt volumul „Fiica unui erou al Uniunii Sovietice”. Humanitas a tradus recent cartea care l-a propulsat pe Makine direct in inimile cititorilor din intreaga lume. Mai putin „in inima KGB a lui Putin”, dupa cum crede o parte a lumii libere.  

Nu e nici prima si nici ultima carte a lui Makine pe care v-o recomand. Dar e cea care vine la momentul potrivit. In destinele sfarimate care gem intre paginile ei sta raspunsul la intrebarea insolenta pusa de Putin azi la Bucuresti: „Cine a avut dreptate pe timpul Razboiului Rece?”. Cine? Pai cine a trait mai bine, cine  a putut sa se exprime calm si ferm, cine si-a crescut copiii cu cit mai putine umilinte, cine a iubit fara sa-i fie teama ca va fi exmatriculat, cine s-a simtit demn in propria tara, cine nu a avut curentul intrerupt, cine nu a stat in frig, cine a votat liber, cine n-a zacut „doi in pat” in spital, cine s-a putut uita la meciuri la televizor, cine nu s-a temut si de propria umbra. Tare mi-e teama ca nici macar un fost erou al Uniunii Sovietice nu poate raspunde „EU!” la aceste intrebari!

Comentarii (41)Adaugă comentariu

http://www.casa-montana.4t.com/  •  4 aprilie 2008, 21:34

La Ranca inca este zapada si se schiaza , webcam live***(spam publicitar)

http://www.casa-montana.4t.com/  •  4 aprilie 2008, 21:36

Asa este tolo ai dreptate !!! S a traim si vedem cine va avea dreptate peste 50 ani 🙂 , speram noi …..

meplusmyself  •  4 aprilie 2008, 21:55

Intrebarea era singulara, doar raspunsul ni l-ai oferit multiplu 😉

[D] [S] [N]  •  4 aprilie 2008, 22:00

“Cine a avut dreptate pe timpul Razboiului Rece?” Ce e asta, o gluma proasta?
Omul asta fie e un cretin (ceea ce nu cred ca e cazul), fie a ales Bucurestiul ca locul in care isi va permite „sa ia istoria la misto” si odata cu ea, pe toti aceia care au avut de suferit in perioada aceea.

[D] [S] [N]  •  4 aprilie 2008, 22:05

„c r e t i n” este un cuvant care nu are d c sa fie „cenzurat” domnule Tolontan!!!

dinoF  •  4 aprilie 2008, 22:29

Eu cred ca cel putin la un aspect are dreptate Putin. Rusiei i se cere sa faca pasi inapoi, in conditiile in care SUA de ex se tot apropie.

Cat despre cine a avut dreptate….nu cred ca e o intrebare buna. Ca ambele parti faceau mutari pentru a-si afirma superioritatea. Si acum se intampla la fel, numai ca nu se mai manifesta prin activitati militare ci exonomice…gaze..

E ca si intre doi barbati..cine isi arata superioritatea are mai mult de castigat.Trebuie mereu pusa intrebarea: cine are dreptate? NU!Cine a avut de castigat ar fi mai potrivit

www.romania-inedit.ro  •  5 aprilie 2008, 5:37

Pai si dumneavoastra ce ati fi vrut sa spuna la final ?
Ca nu au functionat castile la conferinta de presa ?
Ca il trece o diaree si de abia asteapta sa se cace acasa , la Kremlin , acuma cat mai este inca presedinte ?
Cred ca e buna cartea asta , eu astept sa o downloadez de pe net ! 😀

mosh Califar  •  5 aprilie 2008, 6:31

Cataline zau asa mai omule: ce are politica cu sportul ? N-ar fi cazul s-o uiti si sa ramai pe sport unde (zic si eu nu ca m-as pricepe) esti nr 2 dupa nea Ovidiu ? 🙂

marius  •  5 aprilie 2008, 9:40

a fost….

Rusia azi pare schimbata destul de binisor, desi multora dintre noi nu ne-ar veni asa usor sa credem. Eu zic ca e ceva. Si asta thanks to Mihail Gorbaciov. si altora… Slava insa Domnului.

Petrisor  •  5 aprilie 2008, 10:22

Indiferent de sentimentele pe care le avem fata de Rusia, nu mai putem sa ocolim aceasta tara. Daca SUA au putut sa se apropie, Romania artrebui si mai mult s-o faca. 🙂

cojocari vitalie  •  5 aprilie 2008, 11:01

Summitul bata-l vina. M-a stors de puteri. Sunt atat de obosit, incat dorm pe mine. Iar de Putin… Am ramas socat cand am vazut ca jurnalistii l-au aplaudat. Nu s-a mai vazut asa ceva… la o conferinta de presa sa fie aplaudat un lider de stat (nu prea inghitit de altfel). Inteleg ca toti colegii mei erau super incantati ca vine Putin la conferinta de presa si nu Lavrov, dar nici chiar asa… Nu eram acolo, dar daca eram nu-l aplaudam.

sorin  •  5 aprilie 2008, 11:26

Ai dreptate in ce spui tu acolo. Rusia este raspunsul. Oricum au motive sa se simta ofensati o data cu apropierea granitlor NATO de Rusia

adibo55  •  5 aprilie 2008, 12:19

eu nu imi inchipui cum ar putea cineva sa mai puna la indoiala mefientza, nu a Rusiei, ci a liderilor ei? nu poate sa traga occidentu o basina, ca hop si Rusia ca nu e de acord…

Master Loki  •  5 aprilie 2008, 12:23

Tolo eu ma asteptam sa scrii ceva de echipa noastra nu de razboiul rece.apropo stii ca rusii inca isi mai trimit bombardiere saptamanal in spatiul aerian al UK?eu saptamanal citesc in The Sun , ca un bear sau un blackjack este escortat…la anul ce crezi luam titlul?ne trebuie jucatori nu doar antrenori.daca scapam de borcea si multi altii, poate…

Petrisor  •  5 aprilie 2008, 12:55

„O parte a lumii libere”. Catalin, acum cateva zile cativa protestanti ai summit-ului NATO au fost „liberi” intr-o hala ceausista de la fabrica „Timpuri Noi” Stereotipul asta cu „lumea libera” a cam trecut 🙂

Petrisor  •  5 aprilie 2008, 12:57

mai intai sa ne uitam in curtile noastre „libere” si pe urma sa luam Rusia la bani marunti. Nu zic ca in Rusia democratia este la ea acasa insa si in aceasta lume in care traim noi, abuzurile sunt la ele acasa ………din pacate

Cristina  •  5 aprilie 2008, 13:24

Nu cred ca vom reusi sa aflam toate „dedesubturile” istoriei prea curand.

Petrisor  •  5 aprilie 2008, 13:35

Off topic

Tolo, vezi ca a inceput lumea sa creada ca tu esti idolul meu 🙂

dinoF  •  5 aprilie 2008, 14:25

AAA…Si nu ne mai propune Plesu, Tudor Octavian, Hurezeanu si cu atat mai putin Sendre.

Ai un om peste toti la un loc, si peste toata gazeta:http://www.andreivochin.ro/2008/04/04/de-la-butic-la-hipermarket/

Un articol de 5 stele care vorbeste despre fotbal, nu despre razboiul rece.

dinoF  •  5 aprilie 2008, 14:26

Astept ca urmatoarea ta propunere pe blog sa fie asta.

Ovidiu Miron  •  5 aprilie 2008, 14:34

Asa este, Cataline! Eu am 24 ani si nu am prins foarte mult. Dar atat cat am prins si din ce m-am informat ai mare dreptate.

Petrisor  •  5 aprilie 2008, 15:58

Echipa feminina de gimnastica a castigat aurul 🙂

Cristina  •  5 aprilie 2008, 16:17

Felicitari! Si-a dovedit valoarea.

roro  •  5 aprilie 2008, 17:52

Domnule Tolontan,
Ce faci domne, stai de-o parte? Te lasi pacalit, umilit, injosit? Ii lasi sa treaca pe langa dumneata?
Pai n-ai observat ca astia de la gimnastica feminina iar au scos capul? Dormi? Ii lasi sa ia medalii? De aur? La europene? Noi ne bazam pe dumneata, ce naiba?! Iesi odata in fata si da-le la pifometru ca se apropie olimpiada si poate recidiveaza si devine prea tarziu?!!!
Ne bazam pe dumneata!

Leo  •  5 aprilie 2008, 20:13

Bravo, Tolo!

maryusyk  •  5 aprilie 2008, 23:09

E jalnic!

localul global  •  5 aprilie 2008, 23:15

Interesant e ca si multi intelectuali de stanga din Occident inca mai au dubii cu privire la cine a avut dreptate in timpul Razboiului Rece. Am cunoscut personal oameni (din mediul academic) care traiesc cu mitul ca URSS a fost un loc unde se construia o lume mai buna. Oameni care in ’68 au manisfestat violent pe strazile Europei si in campusurile americane, impotriva capitalismului si a razboiului din Vietnam. Care in tinerete s-au revoltat impotriva sistemului lor, si-au aruncat cravatele si au trecut la blugi, plete si flori in par. Oamenii astia au fost foarte frustrati de Occidentul in care au trait si si-au imaginat ca „dincoace” e altfel. Au trait cu o imagine idealizata a comunismului si le e greu sa accepte ca la noi a fost mult mai rau decat la ei. Ei isi stiu povestea lor, frustrarile lor, noi pe ale noastre. La nivel de sistem, Vestul a avut dreptate. La nivel personal, pot fi comparate doua frustrari?

babi minune  •  6 aprilie 2008, 0:01

frumos aricol ! da chestia asta i-a dat peste nas lu Putin

Alex  •  6 aprilie 2008, 0:15

ai dreptate tolo

***(spam publicitar)

marius din iasi  •  6 aprilie 2008, 3:02

Dreptatea e o chestiune de perspectiva. Daca pui individiul in centrul judecatii, atunci, da, vestul a fost cel care i-a oferit individului liberate mai multa. Totusi, dreptatea deplina nu exista pentru ca si democratia vestului genereaza destule probleme sociale. Asadar, depinde de ce valori sau ce filosofie asupra existentei avem. Poporul rus, de exemplu, nu va trai niciodata intr-o democratie de tip american, pentru ca nu pun pret pe aceleasi valori ca occidentalii. Daca vom considera ca scopul societatii este supravietuirea si nu libertatea indivizilor, atunci s-ar putea sa observa ca o democratie, mare consumatoare de resurse, e mai putin flexibila in sitatii de criza decat un regim autoritar. Iar daca vorbim de cine are drepate in politica internationala, aici e simplu: intotdeauna cel mai puternic.

Roxana Iordache  •  6 aprilie 2008, 8:24

Aroganta asta a trecut neobservata, in marea putina cu extaz in care au cazut multi din presa interna si internationala.Oricum, sunt suficiente carti care ii dau raspunsul lui Putin, a facut-o, de fapt, anticipat, Panait Istrati, dar nu doar ca nu l-au crezut, ci l-au mai si hulit ca profanator al luminii de la Rasarit.

Pentru articolul de mai sus, Tolo, ofer la schimb ***(spam publicitar)

P.S. Dar nu e buna nici caderea in isteria anti-Rusia, gen “Marea Neagra, lac rusesc” si “Armata Rosie Gazprom”. Astea intra la categoria succesuri.

Mugur  •  6 aprilie 2008, 9:35

E o incercare de intimidare. Mai ales ca Putin isi da seama ca Rusia a pierdut mult teren in fata NATO si nu mai poate recupera.

***(spam publicitar)

Cristian Pătrăşconiu » Blog Archive » Putin. Nu se poate sa nu fi observat…BONUS: Tolo, de bine :)  •  6 aprilie 2008, 10:35

[…] Acest text are, mai mult decit isi inchipuie, poate, unii, legatura cu tema. RSS 2.0 | […]

oly  •  6 aprilie 2008, 18:08

@tolo
Bey tolo,
1.putin poarta ceasul le dreapta mereu si asa a fost si la buc
2. putin nu are bratara pe dreapta ptr ca acolo…are ceasul
3. aceaste precizari trebuiau facute si pot fi verificate !!!
4. sunt de acord cu tine !!!

Gopapy  •  6 aprilie 2008, 19:37

Cred ca nu are un ceas de 100$ si poate fi considerat o bijuterie. Care intamplator arata si ora. Deci avea o bratara (bijuterie) pe mana dreapta.
:))

candid  •  7 aprilie 2008, 17:08

Imi place ca l-ai amintit pe Makine, este un scriitor urias. Are ceva din spiritualitatea lui Dostoievski.
Recomand de acelasi autor: Femeia care asteapta, Testament Francez, Muzica unei vieti.

marius7laca  •  7 aprilie 2008, 18:30

Sunt de acord dar noi acum ce sa spunem despre miile de oameni someri, caznici, pensionari saraci care nici ei nu pot raspunde EU la aceste intrebari dar puse pentru vremurile noastre?
Am 25 de ani pe la 14 ani se zicea ceva de GENERATIA DE SACRIFICIU , daca tin bine minte incercam sa-i conving pe colegi mei de clasa(a opta) sa nu ‘voteze’ cu Iliescu…de parca si puteam noi vota, insa ziceam ca votam in locul parintilor. Acum imi dau seama ca pe orcine am fi ‘votat’ parinti mei tot saraci ramaneau. Cum am supravietuit intrun sat din Teleorman trei copii, doi parinti si doi bunici, cu multe compromisuri pe care bunici nu le intelegeau si cu care nu erau de acord, parinti atat puteau face dupa ce isi pierdusera locurile de munca iar copiii nu vroiau decat sa scape de acolo indiferent prin ce mijloace…………
Noi am reusit dar multi sunt acolo si se bucura inca de o sticla de suc bauta la masa de duminica, in familie….
Noi ce vom castiga din GLACIATIUNEA care urmeaza………

Jasmine  •  8 aprilie 2008, 2:48

Ma mir ca nu sunteti atent la detalii. Va reamintesc ca Vladimir Putin poarta mereu ceasul si verigheta pe mana dreapta, si nu pe stanga. Asa s-a intamplat si la summit. Ati vrut sa faceti o analogie ironica, dar nu prea v-a iesit. In rest, frumos articol!

cristi  •  9 aprilie 2008, 20:30

@ dinoF:

te-ai ouat si tu…vezi ca si vochin face intepaturi cu privire la acel razboi…oare faza cu inghetatu’ nu ti-a adus aminte de raceala razboiului?:)

Tudor  •  10 aprilie 2008, 11:09

Dincolo de ceasul care era de fapt pe dreapta(putina atentie la detalii n-ar strica :)),sunt de acord cu marea majoritate a lucrurilor pe care le spui!Asa e,cu toate problemele pe care le-a avut si Occidentul se poate spune ca,la modul general,el a avut dreptate,dovada ca s-a si impus la sfarsitul Razboiului Rece!Si pozitia ta e cu atat mai laudabila,cu cat cei din trustul de presa din care faci parte(patronat de un anume Felix) numai nu l-au facut Petru cel Mare pe Putin care ar fi „dominat summitul”,le-a dat cu flit la toti,a invins in lupta cu americanii datorita armelor economice pe care le detine,bla-bla-bla…Banuiesc,ca sa-l intepe cat mai tare pe al nostru presedinte,care nu e in cele mai bune relatii cu Putin.Penibil!
Realitatea e ca Putin a realizat un succes de final de mandat la Bucuresti si atat.Pana la urma(daca nu apar,Doamne fereste,anumite evenimente bulversante),Nato se va extinde in Ucraina si Georgia,iar in problema Afganistanului,rusii au spus ce se asteptau americanii sa auda.Deci,mai usurel cu „marile succese” ale lui Putin,ca nici pe plan intern nu o duc rusii numai in lapte si miere,chiar daca intr-adevar s-au redresat dupa prabusirea din deceniul trecut.

Tudor  •  10 aprilie 2008, 11:16

Petrisor@,ai uitat ce bine ne-am simtit „apropiati” de Rusia in decursul istoriei de predici apropierea de ea?E drept ca mai mult s-au apropiat ei de noi,decat noi de ei,asa de mult ca,de pe anumite teritorii ale noastre n-au vrut sa mai plece!Ar trebui ca relatiile intre Romania si Rusia sa se imbunatateasca,dar nu cu orice pret!Nu cu pretul de a nu ne putea spune punctul de vedere asupra anumitor miscari ale Rusiei sau cu pretul de a uita cum s-au comportat de multe ori rusii cu noi!
Iar in legatura cu respectivii protestatari,probabil ca s-a exagerat in privinta interventiei asupra lor,dar in alte parti de lume „nelibere” nu stiu daca mai auzea cineva de ei,dupa o asemenea interventie!Sa fim realisti!

Comentează