TOLO.RO
Cătălin Tolontan deschide ediţia specială de mîine cu un articol despre „moralitatea lui CFR”
duminică, 4 mai 2008, 4:52
Cătălin Tolontan deschide ediţia specială de mîine cu un articol despre „moralitatea lui CFR”
Arpad Paszkany a acordat un interviu cititorilor Gazetei. În găsiţi aici! Printre judecăţi prudente, la un moment dat apare ideea că finanţatorul o consideră pe CFR campioana morală a României.
În ediţia specială de mîine a ziarului, un alt interviu, cu Eugen Trică. După meciul contra Bistriţei. Poate că asta face diferenţa pentru că, la aceeaşi întrebare, fotbalistul răspunde: „Ce? Am eu faţă de campion moral!”. Şi apoi spune că vrea să fie campionul clasamentul, nu clasamentul utopiilor etice.
Involuntar sau nu, Trică oferă o lecţie. Pentru că, după ce Gloria Bistriţa a apărut după pauză ca o echipă efeminată, e riscant să vorbeşti despre bărbăţie şi morală! Golul CFR-ului e o capodoperă de autopiedică a oaspeţilor. Se poate întîmpla, ziceţi?! Mda. Dar cum explicaţi cele trei execuţii dezastruoase ale bistriţenilor din finalul meciului? Trăgeau la poartă numai ca să nu ajungă mingea acolo 🙂
Uşor cu morala! Hai să discutăm în termeni fotbalistici! Campionatul nu se cîştigă în ceruri, ci pe teren. Dincolo de predarea ruşinoasă a cîtorva adversari, de care a profitat şi CFR şi Steaua, dincolo de greşelile de arbitraj, multe pentru clujeni în tur, aproape la fel de multe pentru stelişti, în retur, aşadar, dincolo de orice, Steaua ia titlul dacă rezistă diseară presiunii din Ştefan cel Mare.
crystystelistu • 4 mai 2008, 16:59
Scurt si la obiect!Bv. Cata!
flo • 4 mai 2008, 17:00
daca trica a declarat chetia aia eu IL FELICIT (pt. prima data ). Macar asta si jiji vorbesc despre realitati si nu scenarii de filme., utopii etc.
flo • 4 mai 2008, 17:01
asa moralitate, asa campionat, dar lucruri dintr-astea precum golul cfr-ului de aseara am vazut si la barcelona
abureala • 4 mai 2008, 17:02
Tolo, esti singurul dintre ziaristi (din ce am citit eu) care spune ca CFR-Gloria Bistrita a fost blat. Ma bucur ca mai exista ziaristi care nu trag oala doar intr-o parte ci exprima ceea ce vede o tara intreaga. Continua asa!
dr. jivago • 4 mai 2008, 17:04
Ar trebui sa te felicit dar nu o fac ptr. lucruri firesti si normale.Chiar daca nu o sa ai postari cu ,, ba pe’a matii,, ca sa-ti faci numarul la accesari, e mai onorabil un blog cu postari elegante. P.s. vezi ca ai zbarcit-o cu ,,orgoliul enucleat,,!
adrian • 4 mai 2008, 17:06
tolo, articolul asta trebuia sa apara demult. tot de atunci trebuia sa aveti-tu si gazeta-bunul simt si profesionalismul de a nu va lasa prada orgoliilor si subiectivismului. dupa 2 luni de balacareala in cea mai murdara si sordida mizerie, e greu de crezut ca asa-zisul tau obiectivism nu e altceva decat prefata unor „analize” jenante care vor apare de maine incolo. asa incat..nu faci decat, dupa ce te-ai aratat in toata „splendoarea” in ultimele luni, sa ne dovedesti ca esti si un ipocrit perfect.
adrian • 4 mai 2008, 17:08
astept sa vad daca postarea mea se incadreaza la litera 1a a „regulamentului” tau, si ca atare daca va fi sters. nu m-ar mira.
geo • 4 mai 2008, 17:08
bravo …. in sfarsit cineva care a vazut meciul cfr – bistrita, si nu incearca sa ne duca cu presul
neghinita • 4 mai 2008, 17:08
1. ce e moral in fotbalul românesc?
2.ce e moral in cuvintele, gesturile si actiunile lui g. becali?î
3.e moral ca cfr in tur si steaua , mai abitir,in retur sa fure, sa deturneze competitia, clasamentul, legea valorii, concurenta si spectacolul?
4. e moral ca dictatura banilor sa ia locul fair-play-ului, concurentei, competitiei?
5. e moral ca lupescu sa delege arbitrii si acum sa se plinga ca prea multe erori de arbitraj au ajutat steaua?
6.)e moral ca presedintele frf si presedintele româniei sa se antepronunte , de ex. cazul bricheta ?
7.) e moral ca deaconu sa fie decorat si apoi sa se spuna, m-am grabit?
8.)e moral ca frf, lpf. comisiile sa fie conduse de dinozauri, fuste, incompetenti, betivi, mafioti?
9.) e moral ca sa asistam la blaturi vizibile din avion si frf, lpf sa se faca ca nu vede?
10.) e moral ca mass-media sa fiti partizana a coruptiei, incompetenntei, tainuirii, favorizarii si complice fatis la incalcarea legislatiei?
Larius Macatus • 4 mai 2008, 17:08
Tontolan scrie de rau despre oricine nu are tricou ros-albastru. Este absolut rusinos modul in care a ajuns sa scrie, parca ar fi intors cu cheita (de aur, normal, ca altfel nu ne mai suportam!) de catre Il Ciobandante insusi. Probabil ca este cel mai slab dintre epigonii care au parvenit in meseria de ziarist sportiv. Numai ca in ziua de azi o fata ‘plingacioasa’ si un verb care sa faca pe plac majoritatii cretinoide fac tirajul sa creasca, iar asta face din Tontolan un tonomat ‘ascultat’. Mi-e greata!
cavasachi • 4 mai 2008, 17:10
adica chit pe chit pana acum…0-0 diseara si ura si la gara…cum ar veni
Mircea S • 4 mai 2008, 17:13
Bun subiect si mai ales abordarea, tinand cont de meciurile „extrem de grele” pe care le-a bifat CFR in ultima perioada … cu Vaslui, Bistrita.
Trica a nimerit-o doar pentru ca este nascut in Oltenia si are orgoliu, nu pentru ca isi doreste sa fie sus de tot.
Daca era matur pe deplin – chiar joaca fotbal, nu gluma – ajungea in lotul pentru Euro, unde chiar merita, dar a zbarcit-o el in relatia cu alt oltean … Piturca
Cornel • 4 mai 2008, 17:13
Ovidiu sabau a declarat ca a bagat rezervele in meciul cu CFR pentru ca ASA A VRUT EL . La asemenea declaratii nu mai este nimic de adaugat (sau replicat )
mariko-san • 4 mai 2008, 17:14
Nu sunt stelista.nici dinamovista,de aceea mi-as dori doar sa vad fotbal in meciul de azi! Fotbal spectacol,daca se poate…Daca Steaua se crede indreptatita sa ne reprezinte in Liga Campionilor, sa o faca chiar de azi jucind fotbal adevarat! Daca Dinamo crede ca merita sa ajunga intre marii Europei,sa demonstreze azi ca putea mai mult! Multumesc anticipat celor ce vor sti azi sa isi aduca aminte ca fotbalul e un joc in primul rind !
Cătălin Tolontan • 4 mai 2008, 17:14
adrian: cind sa apara demult. meciul s-a jucat aseara ? 🙂
COSMIN BARZ….USA…BOSTON • 4 mai 2008, 17:15
TOLONTANE ESTI BUN ZIAIST…DAR LA FOTBAL ESTI SA NU ZIC ZERO UNDEVA PE APROAPE!
E FRUMOS FOTBALUL CAND SE JOACA PE BUNE..CFR-GLORIA A FOST PE BUNE!
DE CATE ORI AI TRAS LA POARTA IN MINUTUL 91 SUB PRESIUNE SA STI CA NU DADEAU PESTE POARTA…DAR IN MINUTELE INCEPUTULUI E ECI CAND NU AI PRESIUNE DE CE NU TOTI NIMERESC CADRUL PORTI!!!
OACA FOTBAL SI DUPA ACEEA VORBESTE DOMNULE…ZIARIST!!!
Cătălin Tolontan • 4 mai 2008, 17:15
Larius Macatus: tu ma acuzi d stelism si, doua comentarii mai sus adrian ma acuza ca sint impotriva stelei. va intelegeti, va rog, intre voi si revin mai tirziu sa aflu verdictul ? 🙂
marius • 4 mai 2008, 17:19
la maraton nu castiga cine are iepuri mai multi, mai rapizi sau mai fricosi. castiga cine are picioarele mai rezistente si nervii mai tari
mihai-oradea • 4 mai 2008, 17:19
d le tolontan,e clar ca nici o echipa de la noi nu e mai breaza decat cealalta…
steaua trebuie sa demonstreze astazi,daca pierde nu merita titlul,desigur ca as vrea sa castige insa!
bun articol
Paiul din ochi • 4 mai 2008, 17:20
Tolontane… ne lasi ?! Toata lumea stie ca esti stelist, deci, ipocriziile tale de doi bani nu mai prind la nimeni.
Manipulari ieftine de genul asta nu pot starni probabil decat zambete ironice, atat din partea cititorilor, cat si a colegilor tai de breasla.
Dupa ce Steaua face ce nu s-a facut nici pe vremea lui Valentin, tu argumentezi cu chestii de genul „echipa efeminata”, crezand ca esti subtil… Pe bune… stelist, stelist… dar atata ai putut ?!
Cătălin Tolontan • 4 mai 2008, 17:20
COSMIN BARZ….USA…BOSTON : Ne intilnim pe la jumatatea Atlanticului si jucam un „1 la 1” la fotbal, meciul cel mai frumos, dupa cum scria Ioan Chirila? Asta pt k esti foarte sigur ca nu joc fotbal si s-ar putea sa te intorci batut rau pe teren 🙂
Jok3r • 4 mai 2008, 17:20
…”Uşor cu morala!”…Nu stiu ce tot o dati cu moralitatea asta. Dupa parerea mea moralitate in fotbal nu exista si nu vorbesc doar de Romania,ci de toate echipele,toate ligiile din toate tariile unde se practica fotbal profesionist. Si stiti de ce cred nu exista moralitatea in fotbal? ptr ca moralitate implica binele,despre care se poate spune ca lipseste cu desavarsire din fotbal…De exemplu: Este bine sa dai bani sa castigi un meci? Este bine sa dai bani adversariilor unei adversare sa castige un meci? Este bine sa rupii picioarele altui om? Este bine sa insulti sau sa vorbesti calomnios la adresa unei persoane? Este bine sa te bucuri de raul altora?…si mai sunt multi de „bine” pe care ii face sau ii induce fotbalul…Asa ca termenul de „campionii morali” nu isi are rolul…
Cu toate astea iubesc FotBalul ptr ca in viata nu ma ghidez dupa bine, ci dupa placeri si dorinte,prin urmare sunt o persoana imorala .
Larius Macatus • 4 mai 2008, 17:23
Cataline, degeaba incerci sa fii ironic, cel putin cu mine nu-ti va reusi, poate pe ‘adrian’ sa-l incurci. Stilul acesta de a ‘imbirliga’ oameni intre ei este destul de transparent. Este usor ca ‘anumiti stelisti’ (si anume cei care sar ca opariti cind spui chiar si cele mai elementare adevaruri impotriva acestui ‘club’) sa sara cu gura la fiecare meci al celor care vor ‘sa le ia titlul’, de parca ei s-ar fi cocotat acolo prin forte proprii. Eu habar n-am daca a fost sau nu blat aseara, n-am vazut meciul, nici macar nu sunt suporter al CFR-ului, dara daca vrei sa dovedesti ca esti chiar impartial cum spune figura ta la televizor (s-o creada fraierii…), scrie macar aici, in comentarii, despre faptul ca steaua a facut CEL PUTIN tot atit de mult rau in fotbalul romanesc precum ‘ungurii’ de la CFR. Si asta doar daca ne referim la anul acesta, pentru ca daca luam istoria la puricat… Hai, fa un mare efort de vointa si scrie ceva adevarat, macar aici, la comentarii, unde nu ne vede nimeni!
flo • 4 mai 2008, 17:24
si UHRIN a declarat ca va experimenta la meciul cu Steaua si ati vazut rezultatul. Bistrita a jucat dezastruos ultimele meciuri cu asa zisa „echipa mare”. Nu cred, ca bistrita a jucat la randament maxim, dar cfr-ul au fost tare slabi, daca nu marcau prin „smecheria” aia cred ca nu mai marcau pana la final.
Cătălin Tolontan • 4 mai 2008, 17:26
dr. jivago : de ce spui ca am zbircit-o? am spus ca ramine de vazut daca dinamo si-a enucleat orgoliul. o celula enucleata este cea care isi pierde nucleul, prin extirpare, absorbtie…
Stallion • 4 mai 2008, 17:27
NU. CFR-Bistrita nu a fost blat. Sabau a inceput cu rezervele pentru a fi victime sigure, dar saracii copii chiar au vrut sa joace fotbal. CFR nu a putut castiga decat in halul ala. Cu un asemenea gol pe care 99 din 100 de arbitri il anulau. Si cu un asemenea Sabau care 99 din 100 de Sabau protestau. Si cu un asemenea Padureanu care 99 din 100 de Padureni protestau. Si cu un asemenea Andone care 99 din 100 de Andone taceau dracu din gura si le era rusine de cum castiga echipa lor. Nu e posibil sa se execute cand: arbitrul nu numai ca nu fuierase, dar se si indrepta sa intoarca locul executiei cu cativa metri in spate, jucatorii Bistritei erau toti cu spatele, iar jucatorul asazis „faultat” era pe jos si cazuse de exact 8 secunde. Halal CFR, halal campionat, Tolontane spune adevarul baiatule, spuneti adevarul, coleg de al tau scria aseara pe site-ul GSP ca ” CFR a profitat de psul gresit facut la ofsaid al bistritenilor”. Sper ca deja se plange la familie acum ca a fost dat afara de la ziar. Asa e normal. 99 din 100 de Tolontani asa ar fi facut…
Cătălin Tolontan • 4 mai 2008, 17:28
Larius Macatus : nu raspund la ironii gratuite. am scris in articol ca cfr si steaua au facut aprox acelasi lucru in acest campionat in materie de culise. e adevarat, daca nu ti convine ramine la fel de adevarat
flo • 4 mai 2008, 17:28
ma bucura faptul ca ati inceput sa vorbiti cu oamenii pe Bloguri. VA FELICIT PENTRU LUCRUL ASTA.
bombonel • 4 mai 2008, 17:30
articolul asta mi-i s-a parut destul de obiectiv. Felicitari Tolo. Ai nimerit drumul spre obiectivitate – tine-o tot asa si vei castiga respectul cititorilor
BRAVO!! • 4 mai 2008, 17:33
ce pot spune…bravo! steaua a fost tocata de presa,ma bucur ca un ziarist de talia ta,vede si cealalta tabara! bravo!
Larius Macatus • 4 mai 2008, 17:34
OK, Cataline, no problem, poate ne ‘vedem’ cu ocazia altor articole 🙂 — pina atunci, hai sa ne uitam impreuna la Eurosport, peste vre-un sfert de ora incepe finala Campionatului Mondial de snooker, unde oamenii poarta papion, lumea nu se injura si unde cu greu se pot uita (intelegind ceva in acelasi timp) cei pentru care scrieti voi ‘articole incendiare’. Apropos: tu nu te-ai saturat de personaje ca Gigi Becacali? De ce nu intiezi un curent in presa impotriva unui astfel de subom? Chiar crezi ca nu veti mai avea din ce trai? Hai, poate asta nu mai e ‘ironie ieftina’ si raspunzi pe bune 🙂
stelist • 4 mai 2008, 17:34
acu’ s-ar putea sa n-ai dreptate(in totalitate) cu ultimele suturi ale bistritei ” CE AU BRAZDAT VAZDUHUL”, ca doar l-am vazut si pe Nicolita ce degajare a facut.
PEDANT ALIGHIERI • 4 mai 2008, 17:35
Cred ca e nevoie de o mica erata, daca la tensiunea acestor ore mai are cineva chef si de filologie 🙂
„În găsiţi aici!” (si: unde „aici”? – cred ca lipseste un hiperlink)
„Dincolo de predarea ruşinoasă a cîtorva adversari, de care a profitat şi CFR şi Steaua”
(corect „au profitat”).
Larius Macatus • 4 mai 2008, 17:35
SCUZE – nu stiu de ce, am scris ‘vre-un’ in loc de vreun…
adrian • 4 mai 2008, 17:37
tolo, eu nu te acuz de partizanat. ceea ce deranjeaza, sau mai bine zis ceea ce ma deranjeaza pe mine e derapajul spre extreme. daca ai sa te uiti la campionatele mari..ai sa vezi ca unele echipe nu joaca -pur-si-simplu nu se omoara cu firea la finalul campionatului(la noi e cazul vaslui-ului, craiovei sau bistritei). tot acolo o sa vezi ca legea nu-i tocmeala (la noi in cazul diaconu tu sustineai ca este) sau ca la marea majoritate a meciurilor arbitrii fac greseli mari (gol anulat aiurea ptr chelsea in prelungiri). dar dragul meu, nimeni nu-i acuza pe respectivii de furt, intentie, blat. tu si colegii tai o faceti permanent.ca atare si restul apucatilor care populeaza tribunele (oficiale si populare). argumentatia mea e sumara, in acord cu locatia, dar ma indoiesc ca si una mai extina te-ar (v-ar) convinge. pentru ca suspiciunea murdara e aerul pe care il inspiram.
mihai • 4 mai 2008, 17:42
domnule tolontan de ce nu va uitati un pic si spre divizia B , seria 1, sa vedeti „surprizele” de acolo. de ce nu comentati cum campina se salveaza de la retrogradare facand blat dupa blat. de ce?
TomBarman • 4 mai 2008, 17:42
Mi se pare un pic anapoda sa vorbim acum, in penultima etapa, de onoare cand ne referim la oricare dintre cele trei echipe implicate in meciul din aceasta seara: Dinamo, Steaua si implicit CFR. De ce spun asta: clujenii mizeaza pe faptul ca dinamovistii isi vor apara blazonul si ca mandria lor este mai presus de orice, dar oare acest blazon nu este acelasi indiferent de echipa impotriva careia joaca? Oare clujenii au mizat pe acelasi blazon de caine in meciul direct?
In acelasi timp, Dinamo se amageste cu gandul ca un singur meci ii va salva sezonul catastrofal (exista totusi riscul sa termine pe locul 6); totusi, conteaza mai mult ca este meci cu Steaua decat faptul ca este penultimul meci din campionat?
La randul ei, Steaua (prin jucatori suporteri, foste legende si oficiali) se jura ca meciul din seara asta se va juca numai si numai pe teren. Dar dupa atatea meciul sa zicem dubioase din acest retur, mai conteaza ca unul, fie el si cu Dinamo, se va juca pe teren?
Onoarea unui fotbalist, si de aici a unei echipe, nu se naste peste noapte, la final de campionat. Ea se mosteneste de la idoli, de la istoria echipei respective, de la traditie. Aceasta mostenire obliga, zic eu, pe absoluti fiecare, de la copii de mingi pana la patron/finantator sa afirme demnitatea si onoarea echipei pe care o reprezinta inca din clipa in care patrunde pe portile stadionului la primul antrenament de dupa vacanta de vara. Si nu renunta la asta niciodata.
www • 4 mai 2008, 17:42
ai dreptate…dar eu vreau sa bata steaua!
Romel, Jenel si Fanel • 4 mai 2008, 17:45
Goian e suspendat aiurea si e convocat la Euro, deci, doua meciuri mai putin in picioare!
Eu spun doar o ipoteza: Daca, dintr-o regretabila eroare, dinamo ii fura titlul Stelei, cam cum crezi ca va fi atmosfera in lotul de la Euro??? Cum vor colabora stelistii cu dinamovistii??? Absolut deloc, mai ales ca unii vor juca tur 3 preliminar si numai la asta se vor gandi!
Pai daca Ovidiu Petre a avut o intrare ca aia in meciul amical cu Israel, inaintea campionatului, cum vor colabora acum un Goian cu Lobont??? Sau un Dica cu Margaritescu? Sau Ov.Petre cu Moti???
O sa iasa scandal mare la Euro si asta va insemna 3 infrangeri sigure!
Cefere nu va avea nici un om la lot, dar echipa va lua banii din Liga, 12 milioane!
Intr-un razboi e o regula de baza: Decat sa te bati cu 2,3 adversari puternici, mai bine il intaresti doar pe unul si asa vei avea mai multe sanse de a dobori un singur adversar!
dinamo nu realizeaza ca oferind un titlu cefereului, intareste si legitimizeaza un al doilea adversar pe langa Steaua! Deci, dom’ profesor Mircea Rednic va avea o treaba mult mai grea anul viitor si in viitorul apropriat! Ca sa nu mai vorbesc ca cefere stie si pe deasupra si pe dedesubtul fotbalului!
Pe de alta parte, un esec al cefereului, ar putea cauza o implozie in cadrul clubului, care ar putea duce la dezbinare! Deci, un adversar in minus in viitor!
Ca dinamovist, ar fi un succes sa iei un titlu’ Stelei, dar doar pe termen foarte scurt si compromitand viitorul chiar al clubului dinamo!
Eu, oricum, nu i-am suspectat pe Badea, Turcu, Borcea si ai lui de port legal de creier! Dorinta de a lua un titlu Stelei, pentru un orgoliu, poate duce implicit la intarirea si legitimizarea altora si chiar la slabirea brandului dinamo!
Si inca ceva, Champions League inseamna recunoasterea internationala! Sa ajunga cefere, mai cunoscuta pe plan international decat dinamo, este o infrangere mai umiliotare decat o victorie a Stelei cu dinamo!
Pe siteurile internationale echipa campioana a Romaniei este recunoscuta : Steaua! Si asta pentru ca a fost in Liga! Nimeni din afara nu stie ca dinamo a fost campioana in sezonul trecut! Vezi pe eurosport daca nu crezi, atunci cand se spun rezulatele din toate campionatele! Romanian champions, Steaua Bucharest! ce distractiv va fi pentru dinamo sa vada cum cefere va juca in Liga!
Felicit echipa Ceahlaul pentru victoria din meciul de diseara cu Poli „echipa morala” Timisoara! Desi nu s-a jucat, se stie rezultatul!
spart_anus • 4 mai 2008, 17:46
clujenii mizeaza pe faptul ca dinamovistii isi vor apara blazonul si ca mandria lor este mai presus de orice, dar oare acest blazon nu este acelasi indiferent de echipa impotriva careia joaca? Oare clujenii au mizat pe acelasi blazon de caine in meciul direct?
Dantesc • 4 mai 2008, 17:47
Traiectoria fotbalului romanesc in anii care au urmat conflagratiei mondiale si transformarile suferite de acest sport sub presiunea implantarii comunismului in Romania
Modelul rusesc
Teroarea instaurata in societatea romaneasca dupa 1945 a produs monstri si in sport. Locul echipelor aparute firesc, din pasiunea unor oameni competenti, a fost luat de cluburile create la ordin. Actul de nastere al celor doi colosi care au sufocat decenii intregi fotbalul romanesc – Steaua si Dinamo – n-are nimic romantic sau solemn. Romania de la sfirsitul deceniului cinci era independenta doar pe hirtie. In realitate, tara era condusa de oameni trimisi de la Moscova, sprijiniti de diviziile Armatei Rosii care uitasera sa se intoarca. Armata rusa s-a retras de pe meleagurile noastre in 1956, dar vestigiile navalirii sovietice mai dainuie si astazi. Planurile cotropitorilor – abandonate ulterior -, de a transforma Romania si alte tari din estul Europei in republici componente ale URSS, s-au reflectat nu numai in epurarile efectuate printre intelectuali, cooperativizarea taranimii si rusificarea fortata. Pe linga orasele rebotezate Stalin (Brasov) si Gheorghe Gheorghiu-Dej (Onesti), politrucii au hotarit ca trebuie copiat modelul sovietic si in fotbal. Asa s-au infiintat echipele muncitoresti – cum ar fi Strungul Arad, Rulmentul Alexandria, Rocar Bucuresti, Precizia Sacele, Flacara Ploiesti (actualul Petrolul), FC Onesti, Gaz Metan Medias – si cele militare – printre ele, Steaua Bucuresti, Steaua Mizil, ASA Tg. Mures, CA Cimpulung Moldovenesc, Dinamo Bucuresti, Dinamo Brasov, Dinamo Bacau.
Comunistii au ras echipele de traditie
Adusa pe tancurile sovietice, noua orinduire socialista a fost impusa cu forta si in fotbal. Efectul a fost devastator, pentru ca intregul sistem dupa care se ghida pina atunci lumea sportului-rege a fost distrus. Sub loviturile de baros ale regimului si ale activistilor acestuia – multi dintre ei, cu totul straini de fotbal -, o parte dintre echipele cu faima au fost impinse spre anonimat sau anihilate pur si simplu.
Carmen Bucuresti, echipa celebrului industrias Ionel Mociornita, a avut cintecul de lebada in editia 1946-1947, cind a ocupat locul secund in campionat. La doar citeva saptamini dupa incheierea sezonului, formatia a fost desfiintata la ordinul autoritatilor comuniste, pentru a se face loc nou-infiintatului club al armatei. Chinezul Timisoara, detinatoarea a cinci titluri consecutive de campioana a Romaniei, intre anii 1922-1927, a fuzionat cu CAM Timisoara, dar in 1946 s-a dizolvat. Club Atletic Oradea, singura echipa din Romania care a cistigat atit campionatul intern, cit si cel al Ungariei (in editia 1942-1943), si-a schimbat dupa razboi numele in Libertatea, iar apoi, in ICO. De tavalug n-a scapat nici Unirea Tricolor, formatie cu mare traditie in perioada interbelica. Laureata ultimului campionat dinaintea razboiului (1940-1941) va fi trecuta sub patronajul Ministerului de Interne si, ulterior, unificata cu o alta echipa, Ciocanul Bucuresti, pentru a da nastere clubului militiei.
Carmen a fost ucisa de stelisti
La 7 iunie 1947 s-a infiintat la Bucuresti primul club militar din Romania, sub denumirea de ASA (Asociatia Sportiva Armata). Ministerul Apararii a luat aceasta decizie pentru a alinia Romania la modelul rusesc, in care echipele purtind denumirea TSKA jucau un rol foarte important. Echipa armatei a adoptat culorile rosu si albastru si – la fel ca Dinamo – a luat fiinta prin distrugerea unei alte formatii de mare traditie in fotbalul romanesc. Pentru a se face loc nou-infiintatei ASA, a fost desfiintat clubul Carmen, patronat de Ionel Mociornita, unul dintre cei mai mari industriasi ai perioadei interbelice. Din aceasta cauza, gruparea militara si-a atras inca de la inceput antipatia publicului. Un an mai tirziu, titulatura s-a schimbat in CSCA (Clubul Sportiv Central al Armatei). Din 1950 pina in 1961 s-a numit CCA (Casa Centrala a Armatei). Abia dupa aceasta perioada a intrat in vigoare numele de Steaua, sub care este cunoscuta formatia din Ghencea in acest moment.
Pentru a cistiga campionatul din 1953, CCA a desfiintat o echipa
Cei mai buni fotbalisti din tara erau racolati de emisarii gruparii din Ghencea, chiar daca jucatorii nu doreau sa joace acolo. E de pomina abuzul comis in campionatul din 1953, cind ministerul a desfiintat, la finalul turului, echipa Casa Armatei Cimpulung Moldovenesc, care indraznise sa ocupe primul loc, inaintea suratei din Capitala. Valorosul antrenor Francisc Ronnay reusise sa creeze la Cimpulung Moldovenesc o echipa foarte buna, care practica un fotbal modern. Ministerul a desfiintat abuziv echipa si i-a transferat pe cei mai multi dintre jucatori la CCA. Asa a cistigat echipa armatei campionatul din 1953.
Dinamo a calcat pe cadavrul Unirii Tricolor
Al doilea club dintr-un clasament all time al echipelor de fotbal din tara noastra, Dinamo Bucuresti, a luat fiinta din porunca autoritatilor sovietice, care aveau nevoie de un omolog roman al gruparilor Ministerului de Interne din URSS. Dinamo, echipa militiei, a aparut la 14 mai 1948. Pentru crearea acestei grupari, generalii au calcat pe cadavrele altor doua echipe: Unirea Tricolor Obor si Ciocanul Bucuresti. Cei mai buni fotbalisti de la aceste grupari au fost strinsi intr-o prima echipa, iar restul au fost trimisi in Divizia B, sub titulatura Dinamo B. Dinamo A a debutat in Divizia A in campionatul 1948-1949, pe care l-a terminat pe locul opt. Incepind din 1951, Dinamo incepe sa-si impuna legea in competitia interna. Treptat, in lupta pentru suprematie, vor ramine doar echipele Internelor – Dinamo – si Armatei – Steaua. Va fi, de fapt, o cursa in care cele doua grupari se vor intrece nu numai pe plan sportiv, ci si in abuzuri.
In ciuda aparentelor, fotbalul romanesc pierduse teren pe plan international. Regresul, provocat de imixtiunile politice in sport, avea sa aiba consecinte incalculabile pe termen lung. Din cauza izolationismului care ne fusese impus, echipele au pierdut contactul cu Occidentul. Vreme de 25 de ani, din 1945 pina in 1970, fotbalul autohton avea sa dispara de pe scena internationala.
Anii 80, inceputul sfirsitului in fotbalul romanesc
Paradoxal, declinul fotbalului romanesc a inceput exact in perioada de maxima glorie la nivelul echipelor de club. Marile performante realizate de Steaua, Dinamo si Universitatea Craiova in anii 80 au mascat, de fapt, debutul unei epoci in care abuzurile fusesera ridicate la rang de lege. Centrul national Luceafarul, unde s-au slefuit numerosi juniori deveniti, ulterior, vedete internationale, a fost desfiintat. In paralel, autoritatile comuniste s-au implicat – cu urmari dintre cele mai nefaste – tot mai adinc in campionatul intern. Lovitura de gratie au dat-o chiar corifeii regimului: familia Ceausescu, militia si Securitatea. Echipele ocrotite de capii statului au comis, mai ales in perioada 85-89, nenumarate abuzuri, distrugind campionatul si subminind insasi ideea de competitie. Meciurile aranjate, moda presiunilor, a santajului si tehnicile de corupere a arbitrilor si adversarilor s-au perfectionat in acea perioada. Rezultatele acelor vremuri catastrofale in fotbalul romanesc mai pot fi vazute si astazi in Divizia A.
Stelistii il au pe constiinta pe Mateianu
Steaua era echipa favorita a lui Valentin, fiul dictatorului Nicolae Ceausescu. Toate performantele realizate in perioada 85-89 de echipa militara poarta amprenta acestei asocieri teribile si sint umbrite de politica de forta aplicata in campionatul intern. Meciul FC Bihor-Steaua (2-3), disputat in toamna anului 1988, este relevant pentru felul in care militarii isi indeplineau obiectivele. Istoria acelui meci, povestita chiar de Viorel Mateianu , tehnicianul de atunci al oradenilor, a fost data publicitatii in exclusivitate de Evenimentul zilei.
N-am avut voie sa batem pe Steaua, Dinamo, Victoria. Asta a fost tragedia intregului fotbal romanesc, nota Mateianu. Pe 25 septembrie 1988, FC Bihor primea acasa vizita stelistilor. Formatia oradeana, nou-promovata, fusese deja avertizata sa nu se opuna. Cu toate acestea, Mateianu a indraznit sa sfideze regimul si familia dictatorului. Generalii de la Bucuresti si demnitarii judetului aveau sa devina furiosi constatind ca, in teren, gazdele opun rezistenta! FC Bihor a intrat la pauza in avantaj: 2-1. Repriza a doua a fost de cosmar. In caietele sale, Mateianu rememoreaza acest incident care i-a marcat nefast viata, declansindu-i boala ucigasa. Doresc sa informez opinia publica fotbalistica si pe sustinatorii FC Bihor Oradea ca, in 1988, noi n-am pierdut cinstit jocul cu Steaua, ci numai la ordinul primului-secretar Sorcoiu si al adjunctului acestuia, Vulturar, amenintati la rindul lor de Ilie si Valentin Ceausescu cu pierderea scaunelor.
Arbitrul Gheorghe Constantin primise ordin sa tina meciul pina inscriu oaspetii
La pauza, cind Steaua era condusa, Valentin Ceausescu a sunat la sediul clubului oradean, cerind insistent sa discute cu Mateianu. Pina ca antrenorul sa ajunga din vestiar la telefon, legatura se intrerupsese. Acesta nu a mai asteptat un al doilea apel. Incepea repriza a doua. Mi-am ingaduit, cu de la mine putere, sa joc cinstit cu Steaua, scria antrenorul, care a trait atunci cele mai cumplite ore din viata lui. Vazind ca, in ciuda tututor ordinelor, Mateianu continua sa-si apere sansele, prim-secretarul judetului Bihor si toti generalii de la oficiala au coborit la gardul din spatele bancii de rezerve a gazdelor. De acolo, ei au recurs la amenintari cu moartea la adresa antrenorului. Mateianu a fost supus unui stres insuportabil, amplificat de prestatia oribila a centralului Gheorghe Constantin.
Impinsi de la spate, stelistii au egalat in repriza secunda, dar nu reuseau sa inscrie si golul victoriei. Arbitrul primise ordin sa nu fluiere finalul pina cind militarii nu inscriu! Steaua a invins, pina la urma, cu 3-2, cu un gol marcat de Gabi Balint in minutul 100! Dupa partida, am fost bagat in sedinta. Mi s-a spus, reproduc textual, – Mateianu a incercat o lovitura de stat, sa schimbe Consiliul Judetean de Partid Bihor.
Pina la urma, pe la doua noaptea, Vulturar a recunoscut ca a discutat cu arbitrul Constantin sa nu opreasca jocul pina nu cistiga Steaua, avea sa dezvaluie antrenorul. La aproape doua luni de la acel joc, Mateianu avea sa sufere primul accident vascular cerebral.
Adversarii ciinilor rosii erau amenintati cu puscaria
Ministrul de interne din anii 80, Tudor Postelnicu, era dispus sa ajute prin orice mijloace Dinamo pentru a reusi detronarea stelistilor. In consecinta, echipa a beneficiat, in acei ani, de sprijinul militiei si Securitatii. Lupta intre Steaua si Dinamo a atins, in scurt timp, paroxismul. Adversarii erau obligati sa se predea fara lupta.
Asupra cluburilor se exercitau presiuni fantastice. Cu mult inainte ca Dinamo sa ajunga intr-un oras, incepeau sa sune telefoanele de amenintare. Jucatorii, antrenorii, conducatorii de club, prim-secretarii de partid si celelalte oficialitati locale erau avertizati ca un eventual accident va atrage destituiri pe linie politica si anchete din partea militiei.
Dinamovistii au desfiintat Gheata de Aur
Trofeele interne fiind un obiectiv imposibil de realizat, dinamovistii au fost nevoiti sa se multumeasca doar cu tinte internationale. In paralel cu rezultatele notabile din Cupa Cupelor, ros-albii au apelat la o inselaciune pentru a cistiga Gheata de Aur. Prestigioasa distinctie, acordata anual de France Football celui mai prolific marcator din campionatele europene, a fost cistigata de Camataru si Mateut in urma unor falsuri de pomina. Adversarii din campionat erau obligati nu numai sa se lase invinsi, dar sa se dea si la o parte din calea atacantilor dinamovisti alesi pentru a iesi golgeteri. Povestea era de notorietate, iar galeriile rivale se intreceau in refrene batjocoritoare. Au facut epoca versurile din 1987 ale rapidistilor: – Camataru Rodion nu e gheata, ci soson si – Camataru, hai pe noi, sa ne dai si golul doi!. Camataru a inscris 44 de goluri in editia 86-87, iar Mateut a recidivat cu 43 de goluri in editia 88-89, stirnind nenumarate ironii in tara si revolta in strainatate, unde revista franceza a decis sa desfiinteze Gheata de Aur
Punct si de la capat aceste echipe trebuia sa fie desfintate in 1990 dar nici acum nu e prea tarziu
Tavi • 4 mai 2008, 17:48
Domnule Tolontan,
Liga1 nu este nimic altceva decat o mare minciuna. Acest lucru e evident de foarte multi ani. Ce este mai grav insa, e faptul ca devine din ce in ce mai evident ca aceste dispute intre miliardari nu se mai castiga numai cu ajutorul arbitrilor, ci si cu ajutorul presei. Daca de la 90% din ziaristii sportivi ma asteptam la asa ceva, credeam ca varfurile, printre care va numarati, nu se pot preta la asa ceva. Nu sunt nici stelist nici CFR-ist, pot spune ca nici macar nu mai sunt un fan al fotbalului, sunt chiar scarbit de el. Nu inteleg cum de ieri vi s-au parut de necrezut ratarile bistritenilor, insa in urma cu cateva etape nu ati avut nimic de zis referitor la ratarile fenomenale ale galatenilor in meciul Otelul-Steaua. Cum va explicati faptul ca Zapata a fost depasit de 3 ori in acel meci dar mingea nu a intrat niciodata in poarta? Cum va explicati schimbarile facute de antrenorul Galatiului? Sau astea sunt aspecte care nu merita analizate? Mi-e scarba. Scarba de fotbalul romanesc, scarba de aza zisii ziaristi sportivi si articolele lor.
pt.Romel, Jenel si Fanel • 4 mai 2008, 17:51
si eu cred ca va fie egal diseara , iar timisoara va pierde onorabil
dovle • 4 mai 2008, 17:54
bv tolo ca pana acum lumea vedea decat blaturile stelei.de parca daca fac echipele de la retrogradare blat nu se pune.
flo • 4 mai 2008, 17:55
„tavi”- se vede ca nu te pricepi la fotbal in momentul in care afirmi cu atata convingere ca: „cei 3 clujeni ai Otelului au ratat intentionat si n-au vrut sa inscrie” – sa fin seriosi.
Vezi ca si Libertatea, cancan etc au pagini de net – poti posta acolo cate comentarii vrei
Dantesc • 4 mai 2008, 17:56
Tolo stii ce? Mai bine du-te dracului de mitic imputit !
eu • 4 mai 2008, 17:57
va rog scoateti mesajul 41, daca nu vreti sa iau tot felul de chestii de pe net referitoare la fotbal si sa dau COPY PASTE. va rog – ocupa 5 spatii
Larius Macatus • 4 mai 2008, 18:01
@ ‘eu’ — De ce, stelistule? doar pentru ca scrie acolo ce ‘lucruri bune’ a facut steaua de la infiintare pina acum? Stai linistit, si asa nu citeste lumea mesaje asa lungi, iar cei care l-ar citi deja stiu ce ‘minune’ de echipe au fost si inca mai sunt steaua si dinamo…
eu • 4 mai 2008, 18:05
„Marius Lacatus”- carezi ca intereseaza pe cineva in secolul 21 ce-au facut unii acuma multi ani????????? , se ascund dupa niste lucruri inutile. Asta e viata, daca lui Valentin C. i-ar fi placut de Poli Timisoara , ea ar fi fost in locul stelei. Bla bla bla
Larius Macatus • 4 mai 2008, 18:07
Cataline, ai disparut exact cind te rugam sa scrii citeva rinduri despre posibilitatea de a scapa de jeguri umane precum gigi becacali – macar sa nu-i mai vedem pe sticla si prin ziare. Ai raspuns non-stop pina am scris rindurile alea, apoi ai disparut! De ce? Probabil ca nu mai astept raspunsul tau, ma duc sa ma uit la Eurosport, cum spuneam – acolo, macar, am ocazia sa ascult un comentariu al unui cunoscator (nu, nu Marius, ci Daniel Bontea…) si sa vad un sport cu gentlemeni…