TOLO.RO
„Să fim serioşi, ăla a fost trofeu?”, a spus Arpad Paszkany despre Cupa Campionilor Europeni, cîştigată de Steaua în 1986. Nu, n-a fost. Era prea greu, de era să-i cadă din mîini lui Bărbulescu atunci cînd s-a repezit la el. Şi minerele erau cam aiurea. L-au înghioltit pe Boloni, care a dormit cu Cupa în pat la Sevilla. Plus că amfora aceea umflată i-a provocat pe cele cîteva zeci de mii de români sălbatici care au spart geamurile la Otopeni ca s-o vadă. Ce, mai, o ruşine de trofeu! De fapt, unicul.
luni, 12 mai 2008, 7:10
„Să fim serioşi, ăla a fost trofeu?”, a spus Arpad Paszkany despre Cupa Campionilor Europeni, cîştigată de Steaua în 1986. Nu, n-a fost. Era prea greu, de era să-i cadă din mîini lui Bărbulescu atunci cînd s-a repezit la el. Şi minerele erau cam aiurea. L-au înghioltit pe Boloni, care a dormit cu Cupa în pat la Sevilla. Plus că amfora aceea umflată i-a provocat pe cele cîteva zeci de mii de români sălbatici care au spart geamurile la Otopeni ca s-o vadă. Ce, mai, o ruşine de trofeu! De fapt, unicul.
Acest text a apărut pe rubrica Tolo de pe platforma Orange World
GILOS • 13 mai 2008, 8:26
Poate ca Paszkany a fost cam imprudent, poate un pic rautacios, dar reactia voastra este cu siguranta exagerata. Impresia este ca vreti sa abateti atentia de la anchetele DNA si adevaratele probleme ale fotbalului romanesc prin aceste articole. Si cel mai la indemana cine sunt ? Ungurii care au ce au cu Becali, romanul machedon adevarat !!
A-ti fost cumva „premiati pt corectitudine ” ? Mai bine sa dam in putina xenofobie decat sa mergem cu lucrurile pana la capat !! Firul banilor murdari nu se termina la Becali,duce departe…sus , foarte sus…
bulucea • 13 mai 2008, 8:36
tolontane, te ambalezi cam mult. Ia-o mai uşor, să nu te lase inima, că n-am vrea o oaie în minus.
KVS • 13 mai 2008, 8:37
ungurul acesta a dat cu tifla si este peste becali in materie de fotbal,dar nimeni nu vrea sa vada ca e este steaua la mijloc si presa este favorabila acestuia si stim dece.este un personaj viabil si aduce audienta in rest o nulitate dar sa nu uitam suntem in Romania si prostia cu hotia este la conducera.steaua a fost si este ajutata cu orice mijloc dar nu conteaza este ,,simbolul” fotbalului mioritic.daca mitica spune ca ptr el nu e lege el face legi.sandu nu vrea sa supere pe nimeni poate doar la la anul atunci ce facem vorbim de uni si de altii ca din campionatul viitor doar de bine de mitica,il mangaiem pe sandel si tragem tare in toti care sunt inpotriva lor ca asta a ramas ptr presa.poeziile si osanalele vor curge si noroc cu paskany si iancu ca altfel era plictiseala mare pe tv
J • 13 mai 2008, 8:46
Cineva a vazut undeva clipul de la conferinta de presa? Stie cineva de ce a inceput domnul Paszkany sa vorbeasca despre Steaua? Eu nu gasesc ninci un clip, numai „citatii”, am mai vazut interpratari, si nu am prea mare incredere. Dar din declaratiile diplomatice ale finantatorului echipei CFR pot imagina ca el a raspuns la o intrebare pusa de colegul lui Tolontan de genul:
„Ati castigat primul campionat si multumita Stelei mergeti in UEFA CL, cand credeti ca puteti egala performanta Stelei din 7 mai 1986?”
si uite raspunsul extrem de diplomatic al domnului Paszkany: (quoted from sport.ro)
„Foarte bine ca Steaua a luat trofeul ala din Cupa Campionilor. Steaua a jucat un singur meci in acel sezon. Echipele din Anglia nici nu erau. Cine e Anderlecht? Joaca acum prin Champions League? Hai sa fim seriosi. Au jucat cu cine au jucat. Sa nu vorbim acum mai multe.”
Ce ar fi raspuns orcine altcineva la o asemenea provocare, ma intreb si eu.
maximus • 13 mai 2008, 8:55
***(cuvinte banate din cauza limbajului necivilizat),a-ti nenorocit oamenii inainte de 89 si acum ca nu va stie lumea a-ti iesit in fata.cititi evenimentul zilei de ieri si aflati cine au fost conducatorii lui cfr.muresan doctorul securitatii cluj,secretarul asociatiei studentilor comunisti.***(cuvinte banate din cauza limbajului necivilizat)
clujean • 13 mai 2008, 9:00
Ce a spus Paszkany e un adevar…si o parere in primul rand…Steaua a fost mai puternica dupa 86’….dupa ce a venit Hagi…cum ar fi sa intalneasca acum CFR in grupe campioana Belgiei,Ungariei si a Finlandei…S-ar califica? Cred ca da…Poti sa subestimezi Steaua pt. ca a castigat C.C? Nu…ne-a bucurat pe toti…Dar a avut noroc…Liga s-a inventat pt. doua motive: bani..si bani….Dar o echipa in ziua de azi nu mai poate castiga L.C. prin noroc pt. ca ai preliminarii si grupe…ai nevoie de 10 pasi ca sa ajungi intr-un sfert de finala…Ce a zis Paszkany e un adevar…Dar el nu e patriot…si nu din cauza ca e maghiar…din cauza ca e om de afaceri…Nu il intereseaza ce e…de unde e…e la locul lui…si face treaba…Nu condamnati omul…e campionul Romaniei si are un vis implinit…..iar voi…..aveti un salariu de ridicat….El nu are….el ridica trofeele….E peste Iancu…Becali si Mititelu….E chiar o mare performanta? Usor pt un om inteligent…sunt roman…clujean…stelist…dar nu pot sa am decat respect fata de Paszkany.Nici macar nu a avut un Balaci sa castige campionatul….Eu…nimeni de altfel zic ca Paszkany a dat o lectie Romaniei si sportului din ziua de azi.
ion • 13 mai 2008, 9:01
mai tolo, urmeaza un an de cosmaruri, interpretari si articole debile motivate de frustrarea capitalei.ai grija sa nu te inbolnavesti de inima rea si sa incaruntesti ca seful tau.
alin70 • 13 mai 2008, 9:05
tolontane,te simti lezat in orgoliul tau de ***(cuvinte banate din cauza limbajului necivilizat)?
apropo,dupa Dinamo-steaua 2-1,erai livid ca un mort,ce patisesi,pierduse echipa ta favorita campionatul?
eqvsr0ugh • 13 mai 2008, 9:14
Scurt, acid, si extrem de bine scris. Desi nu pot sa spun ca il agreez pe Tolo, de data asta are dreptate in tot ce spune. Ce ma surprinde e ca fiecare gaseste prilej sa isi inalte favoritii in loc sa vada adevarul spuselor si sa aprecieze stilul literar. Pentru ca in Romania…nu-i asa…trebuie sa obtii ceva din orice faci chiar de e vorba doar de un oarecare post, pe un oarecare blog, apartinand NU unui oarecare jurnalist. Traim in Romania..da.
Campionii Europeni • 13 mai 2008, 9:17
Intr-adevar, unicul trofeu care cu adevarat conteaza. Si pe acela l-a obtinut Steaua, cat si Real Madrid, Barcelona, AC Milan, Liverpool, etc.. Echipe, nu adunaturi ajutate. Steaua este acum blamata si hulita deoarece invidia este foarte mare…
Invidioasilor, unele lucruri nu se pot „sterge cu buretele”, nu se pot uita asa usor, oricat de mult ati vrea voi, si oricat de mult vreti sa minimalizati aceste lucruri, realizari, performante adevarate.
CFR, va mai si laudati ca aveti 101 ani de la infiintare. Ei bine, in 101 ani, abia a-ti reusit sa castigati o cupa si un campionat.. Steaua singura, intr-o perioada de timp semnificativ mai scurta, a reusit sa castige campionatul de 23 de ori, si numeroase cupe sau supercupe ale romaniei. Insa, dupa cum zicea Toto, cel mai important, STEAUA a reusit sa cucereasca unicul trodeu. Cel ce iti da dreptul sa te numesti campion al europei. Sac
byby • 13 mai 2008, 9:29
Steaua nu se poate compara cu nici o alta echipa romaneasca (deocamdata)!
Steaua a ajuns in aceasta situatie (sa nu fie iubita si chiar multa lume o uraste) din cauza violentelor verbale ale conducatorilor si metodelor folosite de acestia in obtinerea de rezultate cu orice mijloace si ajutoarele primite de la federatie , liga , arbitrii!Totusi marea majoritate a amatorilor de fotbal din tara recunosc meritele fotbalistilor!Cat despre generatia 85-89 a STELEI nimeni n-are dreptul s-o denigreze sau sa minimalizeze meritele.In prezent imi place de CFR!
Bafta tuturor in EUROPA!
Vlad • 13 mai 2008, 9:29
A fost un trofeu care insa nu are nici 15% din stralucirea celor de acum
Sa fim seriosi, pe vremea aia jucai pana in semifinale doar cu rebuturi.
Toni Cufran • 13 mai 2008, 9:30
Hai sa nu fim patimasi! Daca am analiza participarile Stelei (CCA) in Cupa Campionilor am afla ca pana la succesul din 1986, echipa Armatei a fost eliminata de fiecare data chiar di primul tur la participarile ei din: 57(eliminata de Borussia Dortmund), 61(Austria Viena),68(Spartac Trnava), 76(FC Bruges, 78(Monaco. Dupa victoria de la Sevilla a fost eliminata de Anderlecht (0-3 si 1-0). Apoi a trecurt de MTK Budapesta, Omonia Nicosia, Glasgow Rangers si a fost eliminata de Benfica.In 88 a trecut de Sparta Praga, 5-1 la Praga si 2-2 in Ghencea, Spartak Moscova 3-0 si 2-1, IFK Goteborg, Galatasaray, si a pierdut in finala 0-4 cu Milan. Anul urmator a eliminat pe Fram Reykjavik, dar a fost scoasa de PSV Eindhoven dupa 1-0 si 1-5. Este chiar un bilantz pentru care sa o urcam pe soclu? A castigat un trofeu gratie unei conjuncturi, dar nu putem vorbi despe o echipa care „facea ordine in Europa”, cum vad ca apreciaza unii comentatorui. UN amt amanunt interesant. Inainte ca Steaua sau Dinamo sa fi facut ceva senzatie prin Europa, SC Bacau a reusit sa ajunga in turul IV in Cupa UEFA, iar Univ. Craiova a ajuns in semifinalele CCE. Hai sa mai acceptam si alte pararei decat cele ale laudatorilor Stelei.
ics • 13 mai 2008, 9:35
Daca-mi aduc bine aminte in 86, cel care s-a repezit la trofeu la sf meciului, era Balan. Nu-s insa sigur, e pct meu de vedere 🙂
Kkk • 13 mai 2008, 9:38
Tolo, chiar daca nu prea imi placi, asta e unul din articolele care arata ca poti fi unul din cei care stiu sa scrie cu adevarat despre fotbal.Atata timp cat nu avem sanse sa mai vedem un astfel de trofeu in tara, e bine sa ne amintim de ce a fost, chiar daca au trecut multi ani de atunci si probabil vor mai trece inca 50 de ani(sunt optimist) pana vom putea spera ca o echipa din Romania sa ne mai faca o asemenea bucurie.
Andrei • 13 mai 2008, 9:49
A fost un trofeu, care rasplateste eforturile unuor jucatori de valoare. Nu stiu ce varsta ai Cataline si nici ce iti mai aduci tu aminte din 1986, insa pe vremea aia o echipa de club nu avea dreptul decat la 3 jucatori straini, iar in tarile europene functiona economia de piata care la noi a aparut abia dupa 90. O echipa de club trebuia sa cumpere un jucator in sistemul concurentei , nu sa ii mute cum erau jucatorii adusi la Steaua prin ordin de la conducerea statului. Steaua reprezenta la vremea respectiva 80 % din echipa nationala a Romaniei ceea ce nici o alta echipa de club europeana nu isi permitea la vremea respectiva , decit poate unele din fostele tari comuniste gen Steaua Rosie Belgrad. etc. Nu vreau sa minimalizez meritele unor jucatori ( care in afara de acel trofeu oricum nu mai au alta performanta) , dar nu stiu astazi ce sansa ar avea vreo echipa de club romaneasca impotriva a 80 % din echipa national a spaniei , italiei sau frantei. Ne-am bucurat ptr. Steaua atunci ptr. ca suntem romani , ne mandrim cu performanta respectiva pe plan international din acelasi spirit patriotic , dar intr noi sa fim seriosi si sa privim adevarul in fata : Selectia Stelei era facuta din cei mai buni jucatori de fotbal din tara adusi in Ghencea de familia Ceausescu personal prin orice mijloace , santaj , amenintari si orice alt tip de motivatie murdara!!!
dorin fr • 13 mai 2008, 9:51
Campionii europei:
Mai lasa-ne cu cifrele tale reci!
Chelsea jn-are trofee? Si cine o iubeste cu adevarat?
Daca Valentin Ceausescu ar fi fost un fan al Progresului, atunci campioana Europei s-ar fi numit Progresul, iar Steaua s-ar fi batut cu Dinamo pentru locul doi in Campionatul National hehehe! Daca el ar fi avut un pic de cultura SPORTIVA, campioana europei ar fi fost ori UTA, ori Argesul, ori Craiova ori Clujul… Si e drapt ca Kuusisy Lahti sau Galata de atunci, nu erau nici Liverpool, nici Bayern :p.
Eu nu mai tin cu Steaua de la faimoasa finala a Cupei Romaniei, cand, nu mai eram un pusti de gradinita si-am inteles cum mergea treaba… Si ca veni vorba, de ce nu evocati si cupa aia mareata cand va laudati cu trofeele voastre? Doar e aceeasi echipa care a castigat-o, iar Dinamo nu era nici Barca, nici Galata, loooooooooooooool!
Si spune-ti-ne, de ce se ascundeau jucatorii buni prin Delta? Ca sa nu fie obligati sa joaca la Barca, sau la Steaua?
Mai bine incercati sa stergeti palmaresul Stelei dinainte de 89, ca doar va faceti de ras!
Petru Ivascu • 13 mai 2008, 9:53
Pana una alta Steaua a castigat singurul trofeu european … in fotbal … Apoi sa nu se uite si ca CFR joaca in CL doar pe munca Stelei … anul trecut nu a reusit sa treaca nici primul tur preliminar in UEFA … de ciprioti … asa ca … mai putine vorbe mnai multe fapte!
cip • 13 mai 2008, 9:56
daca avem parerea ca steaua a castigat un trofeu jucand cu echipe slab cotate inseamna ca si real madrid are doar vreo 3,in 1998,2000 si 2002,milanul vreo 2,liverpol 1,pentru ca toate celelalte trofee au fost castigate in vechiul format cl.asa au fost vremurile,chiar daca acum echipele acelea nu ne spun nimic,atunci erau puternice.un singur exemplu,leverkusen avea o echipa incredibila cand a jucat finala in 2002 cu real madrid,deja nu mai este o putere si nu va mai fii ce a fost.ideea e ca foarte multi sunt invidiosi ca steaua ne a reprezentat cu succese de cate ori a scos capul in europa,atat cat permitea performanta campionatul si banii din tara noastra,ceea ce altii nu au reusit,in campionat zmei,afara catelusi…a!si nu uitati ca performanta inseamna si parcursul stelei in europa incepand de acum 3,4 ani,care a permis ca o echipa sa joace direct in liga,una in preliminarii,4 in cupa uefa,1 in intertoto.nu spun ca e doar meritul stelei,insa a contribuit cu cel mai mare numar de puncte
Eu • 13 mai 2008, 9:57
@ Andrei
„Selectia Stelei era facuta din cei mai buni jucatori de fotbal din tara adusi in Ghencea de familia Ceausescu personal prin orice mijloace , santaj , amenintari si orice alt tip de motivatie murdara!!!”
Sa va iasa din minte acest lucru si cea mai buna dovada este ca toti au fost si au ramas stelisti. Acum dupa multi ani ar putea sa dea in vileag acest lucru dar nu au ce. Au venit la Steaua ca doreau performanta, unde dealtfel au si facut. Restul denota dor invidie si nimicnicie di partea voastra.
Eu • 13 mai 2008, 9:58
@ dorin
***(cuvinte banate din cauza limbajului necivilizat) tu nu ai tinut niciodata cu Steaua. Hai MARS
bagamare • 13 mai 2008, 9:59
daca a zis asa, atunci este…..
pic • 13 mai 2008, 10:02
@andrei:
– hai sa clarificam un pic lucrurile pt cei care sunt prost informati dar nu ezita sa-si dea cu parerea. Spuneti ca Steaua din 86 reprezenta 80% din echipa nationala. FALS! Singurul dintre titulari care avea constant selectii la nationala era Boloni (peste 50 de selectii) si Iovan cu vreo 12 selectii. Restul erau jucatori tineri care fusesera meteoric la nationala (2-3 selectii). Nationala era formata majoritar din jucatori de la dinamo in momentul finalei de la Sevilla. Dupa Sevilla, normal ca au inceput sa fie selectionati, era ssi normal sa fie asa…si acel nucleu de jucatori au reusit calificarea de la Copa del Mondo Italia. Si inca ceva…intrebati-i pe jucatorii de atunci de la Steaua si Dinamo daca nu se simt onorati cau facut parte din acele echipe? Le-a pus cineva pistolul la cap sa vina la aceste echipe sau chiar isi doreau sa ajunga la cele mai bune echipe din tara??
Si pt cei care spun ca au avut un singur meci: ati auzit de Detari sau Scifo? Aveti habar la ce echipe jucau si ce jucatori erau? Stiti cine elimina pe bayern in 86? Dar de dasaev stiti? Mai cititi un pic din istoria fotbalului si apoi sa va bateti joc de munca unor oameni care au stiut sa fie invingatori…pentru singura data in istoria fotbalului romanesc au stiut sa mearga pana la capat. Singurii care nu s-au multumit cu jumatati de masura!!!
viorel dumitrescu • 13 mai 2008, 10:02
Erau alte vremuri in 1986. Alt fotbal, alte echipe, alti jucatori, si de ce nu alte performante.
Sa nu ne incalzim prea tare cu comentarii si cu cine are sau nu dreptate. Steaua a castigat, a jucat cu sansa finala cupei si meritul este al Ei. Victoria nu numai in fotbal cat si in istorie are o componenta ce poarta numele de SANSA-NOROC.
Deci sa nu ne jucam cu diverse comentarii maghiaro-becaliene pentru ca eu consider ca cei ce le fac sunt la periferia (mahalaua murdara)a fenomenului fotbal.
La Sevilla a fost minunat atat pentru echipa cat si pentru suporteri si cei drept si pentru romani.
E timpul ca mahalaua jegoasa sa nu mai vorbeasca.
Sa dea Cel de Sus sa mai traim asemenea momente.
nicushor • 13 mai 2008, 10:03
Aşadar…:D…Există o Cupă a Campionilor la Steaua şi nici un punct cîştigat cu Anatorsis Famagusta. Asta este diferenţa. Cine va pune semn de egalitate între cele expuse înseamnă că NU este informat 😀 În rest numai de bine ***(cuvinte banate din cauza limbajului necivilizat). Aştept să înscrie echipa şi în campionatul Ungariei. Se pare că la cîştigat campionate naţionale se pricepe…La mai multe 😀
rapidb • 13 mai 2008, 10:05
@Andrei a explicat foarte bine… ce club ocidental isi permitea sa ruleze peste 100 de jucatori, printre cei mai buni din tara, in mai putin de 3 ani? Acest aspect a fost relatat chiar de Balint la sportro. Totul s-a petrecut intre ’82 si ’85! Performanta jucatorilor stelei este remarcabila insa nu pot sa asociez performanta asta cu steaua pt ca atunci ar trebui sa legitimez metodele de lucru ale lui valentin ceausesc si a celorlalti comunisti care conduceau steaua. Performanta, asemeni infintarii clonelor comuniste, a fost facuta in scopuri propagandistice pt a demonstra superioritatea regimului comunisto-totalitarist!
Subliniez inca odata, performanta stafului tehnic si a jucatorilor trebuie apreciata la adevarata valuare!!!
dorin fr • 13 mai 2008, 10:06
@ Eu
Eram copil, si nineinteles ca toata lumea tinea cu Steaua! Doar era Duckadam, Bumbescu, Boloni… Steaua era campioana Europei! (in fine, pana am inteles cum merge treaba), si pana am inteles de ce brusc, dupa venirea lui Nicu Ceausescu la Sibiu, Inter Sibiu ( cineva isi mai aminteste de echipa asta? lol) juca finale de cupe ale Romaniei , sau castiga Intertoto ( ca de, in Cupa Cupelor era Dinamo, iar in Uefa era Victoria, nu?)
Daca sunt cum zici tu, asta n-are nici o treaba cu fotbalul :p
somnu • 13 mai 2008, 10:06
poate cand cfr va castiga un trofeu real (nu campionatul romaniei care s-a castigat cum s-a castigat, sau cupa la care arbitrul a fost decisiv) vom intelege ce a vrut sa spuna. poate se simte frustrat, sau nu se simte roman. steaua a castigat atunci singurul trofeu al fotbalului romanesc. pacat ca nu stie sa taca. apropo de unde stie ala ca jucatorii erau adusi cu japca la steaua in 86′? cred ca nici nu era nascut atunci iar povesti s-au mai auzit. daca vroiai sa joci fotbal atunci, la un nivel inalt (cu mult mai inalt ca acum) nu aveai multe optiuni. si cred ca multi dintre cei care au jucat la steaua, dinamo au vrut in primul rand sa joace fotbal. revenind la domnu cfr, sa faca un pustiu de bine si sa vada caseta cu famagusta ca sa nu se faca de ras si in ucl. sa mai cumpere vreo 20 de jucatori….
IQ • 13 mai 2008, 10:07
E trofeu si ce trofeu! Cred ca e singurul lucru unde putem sa ne laudam ca noi avem si rusii,ungurii, ucrainienii,polonezii nu au. De aici si ipocrizia unui om ca pszkany. El aplica metoda vulpii care spune despre strugurii la care stie ca nu ajunge, ca sunt acri.
mihai popescu • 13 mai 2008, 10:07
da..frumos scris…sper sa nu cadeti in aceeasi greseala (vezi declaratiile,de fapt,ineptiile lui becali!)si sa incepeti sa publicati ineptiile unora ca pazkani(vezi cazul steaua 86)sau ce a mai declarat iancu de timisoara care are ceva de impartit cu toata lumea,declaratii care nu fac decat sa alimenteze ura intre suporteri si de aici nu este un pas pana la cazuri grave(vezi jandarmul de la cluj) tolo de ce nu vreti sa ii boicotati si voi pe acesti „granzi”,nu le mai dati spatiu in ziare ,pana nu vor intelege ca trebuie sa transmita altfel de mesaje catre suporteri?(stiu ca e freu ,dar….)
Eu • 13 mai 2008, 10:08
Cupa Campionilor Europeni: 1
1985/1986 – 7 mai 1986 – Steaua Bucureşti vs. FC Barcelona – 2-0 – Stadionul Sánchez Pizjuán, Sevilla
Finalista Cupei Campionilor Europeni: 1
1988/1989 – AC Milan vs. Steaua Bucureşti – 4-0 – Stadionul Camp Nou, Barcelona
Semifinalista Cupei Campinilor Europeni: 1
1986/1987 – Steaua Bucureşti vs. Sport Lisboa e Benfica – 0-0, 0-2
Supercupa Europei: 1
1985/1986 – Steaua Bucureşti vs. Dinamo Kiev – 1-0 – Stadionul Stade Louis II, Monaco
Finalista Cupei Intercontinentale: 1
1985/1986 – Steaua Bucureşti vs. CA River Plate Buenos Aires – 0-1 – Stadionul National Stadium, Tokyo
Divizia A: 22
1951/1952; 1952/1953; 1953/1954; 1956/1957; 1959/1960; 1960/1961; 1967/1968; 1975/1976; 1977/1978; 1984/1985; 1985/1986; 1986/1987; 1987/1988; 1988/1989; 1992/1993; 1993/1994; 1994/1995; 1995/1996; 1996/1997; 1997/1998; 2000/2001; 2004/2005
Cupa României: 20
1948/1949; 1950/1951; 1951/1952; 1952/1953; 1955/1956; 1961/1962; 1965/1966; 1966/1967; 1968/1969; 1969/1970; 1970/1971;1975/1976; 1978/1979; 1984/1985; 1986/1987; 1988/1989; 1991/1992; 1995/1996; 1996/1997; 1998/1999;
Supercupa României: 4
1993/1994; 1994/1995; 1997/1998; 2000/2001;
Helmut DUCKADAM – portar
Dumitru STINGACIU – portar
Stefan IOVAN – fundas lateral
Adrian BUMBESCU – fundas central
Miodrag BELODEDICI – libero
Ilie BARBULESCU – fundas lateral
Anton WEISENBACHER – fundas central
Tudorel STOICA – mijlocas
Ladislau BOLONI – mijlocas
Mihail MAJEARU – mijlocas
Gavrila Pele BALINT – mijlocas
Lucian BALAN – mijlocas
Constantin PISTOL – mijlocas
Victor PITURCA – atacant
Marius LACATUS – atacant
Marin RADU II – atacant
Hai spuneti-ne care nu este stelist si care a fost luat cu japca
un dinamovist • 13 mai 2008, 10:08
De acord. Este cea mai mare realizare a fotbalului romanesc si probabil ca va fi singura in urmatorii n-spe ani. Oare acest lucru ii da dreptul lui Becali sa batjocoreasca amarata noastra de liga prin magariile pe care le face sub privirea obladuitoare a forurilor care dirijeaza fotbalul romanesc. Becali a furat in ultimii 5 ani 2 campionate si un loc 2 anul trecut care permitea participarea in LC, dar totul paleste fata de ceea ce a reusit sa faca in acest an cand a fost la un pas de a mai fura un campionat desi Steaua la cum s-a prezentat nu a meritat nici macar locul 2. Atunci cand a declarat cu gura lui ca face si drege cei in drept sa sanctioneze Steaua au spus ca a glumit. Daca pana acum s-a invocat lipsa unor probe, iata ca acum cand probele exista Dragomir o da la intors „Ca nu poate sa-l pedepseasca pe Becali pentru ca a vrut sa stimuleze o echipa sa joace corect”. Daca regulamentul prevede ca astfel de fapte trebuiesc pedepsite atunci de ce nu se aplica si in cazul Steaua ? Pentru o fapta mai putin grava (adica o fapta comisa de suporteri – nu se stie nici astazi daca erau suporterii Rapidului sau ai Stelei) s-a luat fara ezitare decizia pierderii meciului de catre Rapid (asta a fost o decizie conform regulamentului chiar daca moral nu a fost justificata). Otelul plateste la randul sau cu pierderea locului de UEFA Intertoto pentru o greseala comisa de diriguitorii fotbalului romanesc (aceasta decizie nu este nici morala nici regulamentara). Steaua (pentru o abatere de la regulamentul facut de aceiasi conducatori ai fotbalului romanesc) nu este pasibila de pedeapsa pentru ca abaterea respectiva a fost morala. Cat de morala a fost pierderea meciului de catre Rapid in cazul bricheta ? Oare pe unele echipe trebuie sa le judecam dupa regulament iar pe altele dupa moralitate ? Sa fie oare acest trofeu obtinut de Steaua scuza pentru modul jalnic in care se aplica legile in fotbalul romanesc ? Daca este asa atunci aceasta cupa in loc sa fie un stimulent pentru fotbalul romanesc va fi o adevarata piatra de moara care ne va trage in jos. Daca toleram toate abaterile de la regulamente ale lui Gigi si ii permitem sa faca orice pentru ca Steaua este cea mai titrata echipa de club din Romania (nu contesta nimeni asta) atunci nu vom progresa niciodata pentru Steaua trebuie sa ne reprezinte in Europa daca are valoare, nu sa aiba acest drept pentru ca a facut candva puncte in Europa asa cum sustin o parte din suporterii becalizati ai lui Steaua.
Eu • 13 mai 2008, 10:09
@ dorin
Tu erai copil, eu aveam 26 de ani. Este ceva diferenta
Eu • 13 mai 2008, 10:11
Nicu Ceausescu nu a fost niciodata stelist.
Andrei • 13 mai 2008, 10:11
@Eu
… au venit la Steaua ptr. ca e clar ca era la vremea respectiva unica echipa cu care se putea face performanta in Romania avand in vedere cele scrise de mine. Sincer mai notabile mi se par performantele Craiovei in UEFA si cea a lui Dinamo cu Hamburger SV ( detinatoarea titlului la vremea respectiva) decat Steaua din 1986… e clar ca toti jucatorii au ramas stelisti din moment ce cu Steaua au castigat Cupa Campionilor. Stelist a ramas si Belodedici , de aia a fugit cat a putut de repede…. care jucator de pe vremea aia ar recunoaste : Da am venit la Steaua ptr. ca imi era frica sa refuz!!! … ??? cui ar face cinste un asemenea raspuns?
mace • 13 mai 2008, 10:12
sunt dinamovist dar nu pot sa accept ipocrizia ungurului. felicitari steaua nu numai pentru cupa din ’86 ci si pentru intrega perioada ’86-’89 cand a fost intre primele 3 echipe ale europei.insa aceasta perioada paleste in comparatie cu parcursul extraordinar al cfr-ului din uefa de acum 1 an. ” felicitari ” cfr
Andrei • 13 mai 2008, 10:13
@Eu …n-a fost Nicu , dar au fost Valentin si Nicolae , pe Nicu il itereseau mai mult femeile si alcoolul … nu fotbalul ..
Eu • 13 mai 2008, 10:13
Ai draq comunisti si Doina Melinte si Nadia si Ivan patzaichin, la fel si echipa comunista de handbal ai Romanaiei. HUUUAAAAA!
mace • 13 mai 2008, 10:13
pt eu : dar la dinamo veneau de placere mestere?
Eu • 13 mai 2008, 10:16
@ Andrei
Ce iti este asa de greu sa intelegi? Belodedici este si a fost Stelist. Este adevarat ca prima data nu era trup si suflet, dar conditiile si valoarea clubului i-au intarit sentimentele.
Te intreb iar. CINE II OPRESTE ACUM SA DESTAINUIE CUM AU VENIT LA STEAUA atata vreme cat Steaua este blamata de unii
Eu • 13 mai 2008, 10:17
@ mace
Nu comentez de Dinamo, este problema lor
geigerhans • 13 mai 2008, 10:18
Bravo Stelei…
Sa nu uitam ca echipele englezesti erau suspendate dupa Heysel….
ar fi interesant cine are o statistica exacta cu finalisti si castigatori ai C.C.E intre 1978-1985 sa o posteze!!!!
astept….
Eu • 13 mai 2008, 10:19
Politicul la Steaua a intervenit atunci cand (la fel ca ciobanul) a vazut ca poate castiga imagine, Steaua era echipa deja construita si cu un nivel de joc ridicat.
nicushor • 13 mai 2008, 10:21
Ca băieţii de arătăm muşchii dar din păcate doar cei virtuali. 😀
Steaua are un palmares naţional şi internaţional.
CFR Cluj doar naţional…Cum spuneam mai sus ar fi bine să se înscrie în campionatul Ungariei ca să revigoreze fotbalul ungar. Aşa va avea şi activitate internaţională.
rapidb • 13 mai 2008, 10:21
@EU… cand vad atatea aberatii despre implicarea regimului comunist la steaua ma simt obligat sa repostez niste texte:
sursa: EVZ
Traiectoria fotbalului romanesc in anii care au urmat conflagratiei mondiale si transformarile suferite de acest sport sub presiunea implantarii comunismului in Romania
Modelul rusesc
Teroarea instaurata in societatea romaneasca dupa 1945 a produs monstri si in sport. Locul echipelor aparute firesc, din pasiunea unor oameni competenti, a fost luat de cluburile create la ordin. Actul de nastere al celor doi colosi care au sufocat decenii intregi fotbalul romanesc – Steaua si Dinamo – n-are nimic romantic sau solemn. Romania de la sfirsitul deceniului cinci era independenta doar pe hirtie. In realitate, tara era condusa de oameni trimisi de la Moscova, sprijiniti de diviziile Armatei Rosii care uitasera sa se intoarca. Armata rusa s-a retras de pe meleagurile noastre in 1956, dar vestigiile navalirii sovietice mai dainuie si astazi. Planurile cotropitorilor – abandonate ulterior -, de a transforma Romania si alte tari din estul Europei in republici componente ale URSS, s-au reflectat nu numai in epurarile efectuate printre intelectuali, cooperativizarea taranimii si rusificarea fortata. Pe linga orasele rebotezate Stalin (Brasov) si Gheorghe Gheorghiu-Dej (Onesti), politrucii au hotarit ca trebuie copiat modelul sovietic si in fotbal. Asa s-au infiintat echipele muncitoresti – cum ar fi Strungul Arad, Rulmentul Alexandria, Rocar Bucuresti, Precizia Sacele, Flacara Ploiesti (actualul Petrolul), FC Onesti, Gaz Metan Medias – si cele militare – printre ele, Steaua Bucuresti, Steaua Mizil, ASA Tg. Mures, CA Cimpulung Moldovenesc, Dinamo Bucuresti, Dinamo Brasov, Dinamo Bacau.
Comunistii au ras echipele de traditie
Adusa pe tancurile sovietice, noua orinduire socialista a fost impusa cu forta si in fotbal. Efectul a fost devastator, pentru ca intregul sistem dupa care se ghida pina atunci lumea sportului-rege a fost distrus. Sub loviturile de baros ale regimului si ale activistilor acestuia – multi dintre ei, cu totul straini de fotbal -, o parte dintre echipele cu faima au fost impinse spre anonimat sau anihilate pur si simplu.
Carmen Bucuresti, echipa celebrului industrias Ionel Mociornita, a avut cintecul de lebada in editia 1946-1947, cind a ocupat locul secund in campionat. La doar citeva saptamini dupa incheierea sezonului, formatia a fost desfiintata la ordinul autoritatilor comuniste, pentru a se face loc nou-infiintatului club al armatei. Chinezul Timisoara, detinatoarea a cinci titluri consecutive de campioana a Romaniei, intre anii 1922-1927, a fuzionat cu CAM Timisoara, dar in 1946 s-a dizolvat. Club Atletic Oradea, singura echipa din Romania care a cistigat atit campionatul intern, cit si cel al Ungariei (in editia 1942-1943), si-a schimbat dupa razboi numele in Libertatea, iar apoi, in ICO. De tavalug n-a scapat nici Unirea Tricolor, formatie cu mare traditie in perioada interbelica. Laureata ultimului campionat dinaintea razboiului (1940-1941) va fi trecuta sub patronajul Ministerului de Interne si, ulterior, unificata cu o alta echipa, Ciocanul Bucuresti, pentru a da nastere clubului militiei.
Carmen a fost ucisa de stelisti
La 7 iunie 1947 s-a infiintat la Bucuresti primul club militar din Romania, sub denumirea de ASA (Asociatia Sportiva Armata). Ministerul Apararii a luat aceasta decizie pentru a alinia Romania la modelul rusesc, in care echipele purtind denumirea TSKA jucau un rol foarte important. Echipa armatei a adoptat culorile rosu si albastru si – la fel ca Dinamo – a luat fiinta prin distrugerea unei alte formatii de mare traditie in fotbalul romanesc. Pentru a se face loc nou-infiintatei ASA, a fost desfiintat clubul Carmen, patronat de Ionel Mociornita, unul dintre cei mai mari industriasi ai perioadei interbelice. Din aceasta cauza, gruparea militara si-a atras inca de la inceput antipatia publicului. Un an mai tirziu, titulatura s-a schimbat in CSCA (Clubul Sportiv Central al Armatei). Din 1950 pina in 1961 s-a numit CCA (Casa Centrala a Armatei). Abia dupa aceasta perioada a intrat in vigoare numele de Steaua, sub care este cunoscuta formatia din Ghencea in acest moment.
Pentru a cistiga campionatul din 1953, CCA a desfiintat o echipa
Cei mai buni fotbalisti din tara erau racolati de emisarii gruparii din Ghencea, chiar daca jucatorii nu doreau sa joace acolo. E de pomina abuzul comis in campionatul din 1953, cind ministerul a desfiintat, la finalul turului, echipa Casa Armatei Cimpulung Moldovenesc, care indraznise sa ocupe primul loc, inaintea suratei din Capitala. Valorosul antrenor Francisc Ronnay reusise sa creeze la Cimpulung Moldovenesc o echipa foarte buna, care practica un fotbal modern. Ministerul a desfiintat abuziv echipa si i-a transferat pe cei mai multi dintre jucatori la CCA. Asa a cistigat echipa armatei campionatul din 1953.
Dinamo a calcat pe cadavrul Unirii Tricolor
Al doilea club dintr-un clasament all time al echipelor de fotbal din tara noastra, Dinamo Bucuresti, a luat fiinta din porunca autoritatilor sovietice, care aveau nevoie de un omolog roman al gruparilor Ministerului de Interne din URSS. Dinamo, echipa militiei, a aparut la 14 mai 1948. Pentru crearea acestei grupari, generalii au calcat pe cadavrele altor doua echipe: Unirea Tricolor Obor si Ciocanul Bucuresti. Cei mai buni fotbalisti de la aceste grupari au fost strinsi intr-o prima echipa, iar restul au fost trimisi in Divizia B, sub titulatura Dinamo B. Dinamo A a debutat in Divizia A in campionatul 1948-1949, pe care l-a terminat pe locul opt. Incepind din 1951, Dinamo incepe sa-si impuna legea in competitia interna. Treptat, in lupta pentru suprematie, vor ramine doar echipele Internelor – Dinamo – si Armatei – Steaua. Va fi, de fapt, o cursa in care cele doua grupari se vor intrece nu numai pe plan sportiv, ci si in abuzuri.
In ciuda aparentelor, fotbalul romanesc pierduse teren pe plan international. Regresul, provocat de imixtiunile politice in sport, avea sa aiba consecinte incalculabile pe termen lung. Din cauza izolationismului care ne fusese impus, echipele au pierdut contactul cu Occidentul. Vreme de 25 de ani, din 1945 pina in 1970, fotbalul autohton avea sa dispara de pe scena internationala.
Anii 80, inceputul sfirsitului in fotbalul romanesc
Paradoxal, declinul fotbalului romanesc a inceput exact in perioada de maxima glorie la nivelul echipelor de club. Marile performante realizate de Steaua, Dinamo si Universitatea Craiova in anii 80 au mascat, de fapt, debutul unei epoci in care abuzurile fusesera ridicate la rang de lege. Centrul national Luceafarul, unde s-au slefuit numerosi juniori deveniti, ulterior, vedete internationale, a fost desfiintat. In paralel, autoritatile comuniste s-au implicat – cu urmari dintre cele mai nefaste – tot mai adinc in campionatul intern. Lovitura de gratie au dat-o chiar corifeii regimului: familia Ceausescu, militia si Securitatea. Echipele ocrotite de capii statului au comis, mai ales in perioada 85-89, nenumarate abuzuri, distrugind campionatul si subminind insasi ideea de competitie. Meciurile aranjate, moda presiunilor, a santajului si tehnicile de corupere a arbitrilor si adversarilor s-au perfectionat in acea perioada. Rezultatele acelor vremuri catastrofale in fotbalul romanesc mai pot fi vazute si astazi in Divizia A.
Stelistii il au pe constiinta pe Mateianu
Steaua era echipa favorita a lui Valentin, fiul dictatorului Nicolae Ceausescu. Toate performantele realizate in perioada 85-89 de echipa militara poarta amprenta acestei asocieri teribile si sint umbrite de politica de forta aplicata in campionatul intern. Meciul FC Bihor-Steaua (2-3), disputat in toamna anului 1988, este relevant pentru felul in care militarii isi indeplineau obiectivele. Istoria acelui meci, povestita chiar de Viorel Mateianu , tehnicianul de atunci al oradenilor, a fost data publicitatii in exclusivitate de Evenimentul zilei.
N-am avut voie sa batem pe Steaua, Dinamo, Victoria. Asta a fost tragedia intregului fotbal romanesc, nota Mateianu. Pe 25 septembrie 1988, FC Bihor primea acasa vizita stelistilor. Formatia oradeana, nou-promovata, fusese deja avertizata sa nu se opuna. Cu toate acestea, Mateianu a indraznit sa sfideze regimul si familia dictatorului. Generalii de la Bucuresti si demnitarii judetului aveau sa devina furiosi constatind ca, in teren, gazdele opun rezistenta! FC Bihor a intrat la pauza in avantaj: 2-1. Repriza a doua a fost de cosmar. In caietele sale, Mateianu rememoreaza acest incident care i-a marcat nefast viata, declansindu-i boala ucigasa. Doresc sa informez opinia publica fotbalistica si pe sustinatorii FC Bihor Oradea ca, in 1988, noi n-am pierdut cinstit jocul cu Steaua, ci numai la ordinul primului-secretar Sorcoiu si al adjunctului acestuia, Vulturar, amenintati la rindul lor de Ilie si Valentin Ceausescu cu pierderea scaunelor.
Arbitrul Gheorghe Constantin primise ordin sa tina meciul pina inscriu oaspetii
La pauza, cind Steaua era condusa, Valentin Ceausescu a sunat la sediul clubului oradean, cerind insistent sa discute cu Mateianu. Pina ca antrenorul sa ajunga din vestiar la telefon, legatura se intrerupsese. Acesta nu a mai asteptat un al doilea apel. Incepea repriza a doua. Mi-am ingaduit, cu de la mine putere, sa joc cinstit cu Steaua, scria antrenorul, care a trait atunci cele mai cumplite ore din viata lui. Vazind ca, in ciuda tututor ordinelor, Mateianu continua sa-si apere sansele, prim-secretarul judetului Bihor si toti generalii de la oficiala au coborit la gardul din spatele bancii de rezerve a gazdelor. De acolo, ei au recurs la amenintari cu moartea la adresa antrenorului. Mateianu a fost supus unui stres insuportabil, amplificat de prestatia oribila a centralului Gheorghe Constantin.
Impinsi de la spate, stelistii au egalat in repriza secunda, dar nu reuseau sa inscrie si golul victoriei. Arbitrul primise ordin sa nu fluiere finalul pina cind militarii nu inscriu! Steaua a invins, pina la urma, cu 3-2, cu un gol marcat de Gabi Balint in minutul 100! Dupa partida, am fost bagat in sedinta. Mi s-a spus, reproduc textual, – Mateianu a incercat o lovitura de stat, sa schimbe Consiliul Judetean de Partid Bihor.
Pina la urma, pe la doua noaptea, Vulturar a recunoscut ca a discutat cu arbitrul Constantin sa nu opreasca jocul pina nu cistiga Steaua, avea sa dezvaluie antrenorul. La aproape doua luni de la acel joc, Mateianu avea sa sufere primul accident vascular cerebral.
Adversarii ciinilor rosii erau amenintati cu puscaria
Ministrul de interne din anii 80, Tudor Postelnicu, era dispus sa ajute prin orice mijloace Dinamo pentru a reusi detronarea stelistilor. In consecinta, echipa a beneficiat, in acei ani, de sprijinul militiei si Securitatii. Lupta intre Steaua si Dinamo a atins, in scurt timp, paroxismul. Adversarii erau obligati sa se predea fara lupta.
Asupra cluburilor se exercitau presiuni fantastice. Cu mult inainte ca Dinamo sa ajunga intr-un oras, incepeau sa sune telefoanele de amenintare. Jucatorii, antrenorii, conducatorii de club, prim-secretarii de partid si celelalte oficialitati locale erau avertizati ca un eventual accident va atrage destituiri pe linie politica si anchete din partea militiei.
Dinamovistii au desfiintat Gheata de Aur
Trofeele interne fiind un obiectiv imposibil de realizat, dinamovistii au fost nevoiti sa se multumeasca doar cu tinte internationale. In paralel cu rezultatele notabile din Cupa Cupelor, ros-albii au apelat la o inselaciune pentru a cistiga Gheata de Aur. Prestigioasa distinctie, acordata anual de France Football celui mai prolific marcator din campionatele europene, a fost cistigata de Camataru si Mateut in urma unor falsuri de pomina. Adversarii din campionat erau obligati nu numai sa se lase invinsi, dar sa se dea si la o parte din calea atacantilor dinamovisti alesi pentru a iesi golgeteri. Povestea era de notorietate, iar galeriile rivale se intreceau in refrene batjocoritoare. Au facut epoca versurile din 1987 ale rapidistilor: – Camataru Rodion nu e gheata, ci soson si – Camataru, hai pe noi, sa ne dai si golul doi!. Camataru a inscris 44 de goluri in editia 86-87, iar Mateut a recidivat cu 43 de goluri in editia 88-89, stirnind nenumarate ironii in tara si revolta in strainatate, unde revista franceza a decis sa desfiinteze Gheata de Aur.
La Victoria erau arestati pina si spectatorii!
Existenta, sub diverse denumiri, inca din 1935, Victoria si-a inceput ascensiunea o data cu implicarea capilor militiei in destinele echipei. Alb-albastrii au fost promovati la comanda pe prima scena a tarii in 1985, devenind cel mai detestabil club din fotbalul romanesc. Peste alti doi ani, in cadrul acestuia isi facea aparitia un alt personaj malefic: presedintele Dumitru Dragomir. Victoria s-a transformat, la sfirsitul deceniului noua, in simbolul arbitrariului, abuzului si implicarii comunismului in fotbal. Toate actiunile echipei aflate sub pulpana generalilor Nuta si Barbulescu provocau un imens dezgust microbistilor. Cu exceptia dinamovistilor si stelistilor, de amenintarile militienilor nu scapa nimeni. Teroarea fusese bagata in arbitri, ziaristi, jucatorii echipelor rivale si chiar in spectatori. De multe ori, cei care protestau in tribune erau saltati de – organe – chiar din tribuna, bagati la duba si batuti cu bestialitate. Jucatorii valorosi erau adusi efectiv cu arcanul la echipa lui Dragomir!
In primul an in Divizia A, Victoria s-a salvat de la retrogradare prin sacrificarea unei echipe de mare traditie: Poli Timisoara. Au urmat trei campionate consecutive incheiate pe locul trei, dar toate abuzurile enuntate mai sus anuleaza aceasta performanta, devenita absolut irelevanta. Desi reprezentau militia, conducatorii clubului Victoria, in frunte cu presedintele Dumitru Dragomir, se pretau la o multime de gainarii, nedindu-se inapoi de la a face bisnita cu produse rare pentru acele vremuri, precum cafea, aparate video, televizoare color, frigidere sau bijuterii. Imediat dupa Revolutia din 1989, aceasta echipa de cosmar a fost desfiintata, iar conducatorii ei – anchetati.
Flacara Moreni a trait din abuzuri si meciuri trucate
Flacara Moreni a fost o alta formatie care a avut o puternica sustinere politica a vremii. In perioada 1985-1990, micuta grupare, avind sprijinul generalilor Ghenoiu si Dragnea, a comis o sumedenie de abuzuri si nenumarate meciuri trucate. Aflata in sfera de influenta a dinamovistilor, Flacara Moreni avea nevoie de o victorie pe 13 iunie 1987, in meciul din deplasare, cu ros-albii. Gazdele, care pierdusera contactul cu Steaua, au cedat meciul chiar in Soseaua Stefan cel Mare, cu 2-3, intr-o partida de pomina. Apogeul batjocurii a fost atins in editia 88-89, cind morenarii au fost propulsati pe locul cinci, inaintea Universitatii Craiova, pentru a prinde o pozitie de Cupa UEFA. Flacara a si jucat in aceasta competitie in toamna lui 1989, dar a pierdut fara drept de apel, in primul tur, cu FC Porto (0-2 si 1-2).
Ironia sortii, gruparea din Moreni avea sa retrogradeze in esalonul secund in 1990, exact la fel cum se mentinusera in Divizia A: in urma unor aranjamente.
tavios • 13 mai 2008, 10:22
Poate intr-adevar Steaua a avut un parcurs mai usor, dar nu cred ca vreo echipa cu care a jucat cand a luat cupa campionilor a fost mai slaba ca Famagusta.Deci…. gura mica pana la rezultate.
Eu • 13 mai 2008, 10:22
@ geigerhans
da-i un search si afli
rapidb • 13 mai 2008, 10:25
inca un test tot pt @EU … am mai multe daca ai nevoie de informatii reale! Mai vrei?
steaua, clona comunista?
De ce clona? De ce CSKA? Stim cu totii? Haideti sa mai vedem odata filmul.
La Moskova e frig. Ninge al dracului de mult. Dar e si ceva bun in asta. Ai toate conditiile sa inveti sa skiezi.
In 1901, un Mare Duce – ministru adjunct (intamplator de interne), semneaza actul de nastere al Societatii de Ski Amator (sau ceva de genul asta) – OLLS in limba rusa. Se vede treaba ca rusii inca de la inceputul secolului trecut erau foarte tari la initiale…
In 1911 in cadul OLLS ia fiinta si sectia de fotbal. Culori – tricou albastru navy, sorturi albe.
Intre timp, in 1918 are loc revolutia rosie. Comunistii vin la putere, nu doar in politica, ci si in sport. In 1923 OLLS este preluat de armata, schimbandu-si si numele in OPPV (v-am spus ca rusii au o slabiciune pentru initiale…) – organizatia centrala de sport a armatei rosii. Culorile raman aceleasi.
In 1928 armata rosie implineste 10 ani. Pentru ca evenimentul sa nu treaca neobservat, prin ordin special al comisarului poporului (!) ia fiinta Casa Centrala a armatei rosii (CDKA). Toate echipele fostei OPPV preiau acest nou nume, inclusiv echipa de fotbal.
Casa Centrala a Armatei…rosii – va suna cumva cunoscut?
In 1939 rusii au o revelatie. Ia stai, tovarase…adica noi suntem echipa armatei rosii, ma-ntelegi..rosii…si jucam in albastru-alb?!?!? Le-au fost necesari 21 de ani, dar s-au prins. Astfel, din acel an de gratie, tricourile au devenit (evident) rosii, iar sorturile albastre.
La loc de cinste, pe tricou, a aparut si steaua ca emblema. Exact steaua de pe epoletii armatei sovietice. Pentagrama care reprezenta gradele ofiterilor. Imaginatia este la ea acasa.
1951. O noua schimbare de nume. Casa Centrala a Armatei rosii se transforma in Casa Centrala a Armatei Sovietelor – CDSA. Numitor comun exista, nu va speriati – Casa Centrala a Armatei. Ne grabim sa ajungem in zilele noastre, In fond, nu despre acest CSKA vrem sa povestim…
1957. Denumirea se schimba din nou – clubul sportiv cental al ministerului apararii – CSK MO.
In fine, in 1960, ostasii rusi isi gasesc linistea si aleg sa-si numeasca echipa simplu si tandru: clubul sportiv central al armatei – CSKA. Fara soviete, fara rosii, fara nimic…in fond, toata lumea stia despre ce era vorba.
Sa ne intoarcem in micul Paris. Incepand din vara lui ’44, Romania a inceput sa intre in ghearele hidrei bolsevice. Pe ecranele patriei a inceput sa ruleze filmul prost pe care rusii il priveau din ‘918. Doar ca la Bucuresti cadrele rulau mult mai repede; deja exista now-how, deja existau specialisti care sa faca totul posibil. Modelul sovietic a fost importat si in sport.
1947. Ia fiinta Asociatia Sportiva Armata Bucuresti. ASA. Asa cum ii sta bine unui bastard cu tata suspus, ASA este inscrisa direct in prima liga, beneficiind de desfiintarea echipei Carmen (a industriasului Mociornita) de catre autoritatile comuniste ale vremii. Salvat de la retrogradare prin metode specifice (acel ASA nu avea valoare de prima liga), copilul din flori al sportului comunist este rebotezat. Astfel, incepand cu anul urmator – 1948 – echipa se numeste … CSCA – Clubul Sportiv al Armatei. Culorile? rosu si albastru. Stema? Steaua sovietica.
Ati mai auzit undeva numele asta? Cateva paragarafe mai sus. Ca sa glumim putin, se pare ca nu Steaua este clona lui CSKA, ci CSKA este clona Stelei, din moment ce rusii s-au numit CSKA abia in 1960, in timp ce pe Dambovita era deja un CSCA inca din 1948.
Steaua are toate, dar absolut toate elementele care definesc o clona. Nu e vorba despre o asemanare a chipului, ci de o coincidenta a ADN-ului.
Aceeasi paternitate (armata comunista), acelasi nume (CSCA/CDKA), aceleasi culori, aceeasi stema. Culmea, rusii au o fila nepatata in istoria lor. Echipa de fotbal, formata in 1911, in democratie, a intrat in mod fair in competitiile vremii. Clona din Bucuresti a pus din prima secunda de viata bocancul in gura principiului de competitie sportiva, intrand direct in prima liga. Mai mult, folosindu-se de metode ce se vor dovedi in timp specifice, clonele vor evita retrogradarea pentru a-si continua monstruoasa existenta in sportul romanesc.
Sa revenim la geneza CSKA-ului romanesc. Am inteles cine sunt parintii spirituali. Totusi, cui a apartinut mana din care a fost zamislita CSCA? Da, exact…cine a semnat actul de nastere, recunoscand bastardul?
Ne raspunde ganditorul mm stoica. Facut (presedinte) la apelul bocancilor, mm se simte dator sa repereze onoarea Stelei, inventandu-i o noua istorie. Ma rog, sluga stie pe ce se bazeaza, si anume pe nivelul de cultura negativ al populatiei steliste, dispusa sa imbratiseze orice teorie mai mult sau mai putin evolutionista din care sa lipseasca maimuta (bolsevismul). Citatul este aproximativ, insa pastreaza ideea marelui intelectual stelist. Zice asta asa:
„Steaua a fost infiintata de ofiteri romani fara legatura cu regimul comunist, ofiteri ai armatei regale cu studii la Londra”
Dupa ce ne revenim din soc, luam la bani marunti elucubratiile istoricului de langa cimitir.
In 1947 nici un ofiter roman nu putea avea studii la Moscova; era prea devreme.
Cel care a semnat certificatul de nastere al Stelei se numeste Mihail Lascar. General, militar de cariera.
Lascar este una dintre figurile constroversate ale Armatei Romane. A luptat pe frontul de est contra rusilor pana in noiembrie 1942, moment in care a cazut prizonier. Desi se stie despre el ca a luptat impotriva armatei rosii pana in momentul capturarii, Lascar s-a intors in Romania in calitate de comandant al diviziei Horia, Closca si Crisan. Ca si divizia Tudor Vladimirescu, aceasta unitate era alcatuita din soldati romani cazuti in prizonierat rusesc.
Ambele unitati au fost folosite ca si instrumente armate de sustinere a guvernului Petru Groza, guvern marioneta impus de sovietici la 6 martie 1945.
Datorita acestui fapt, Mihail Lascar a fost numit mistru de razboi, calitate din care a semnat infiintarea Stelei.
Acesta este ofiterul fara nici o legatura cu regimul comunist care a facut-o pe Steaua. Cu mana lui. Dar nu prin propria vointa, pentru ca, desigur, Lascar nu avea nici o treaba cu fotbalul. Lascar l-a recunoscut pe micul CSCA. Adevaratul sau tata este generalul (cam multi generali in povestea asta, nu?) Susaikov, reprezentantul URSS in comisia aliata de control instituita in Romania dupa ’45. Daca reprezentatii aliatilor in aceasta comisie s-au roit repede, lasandu-ne (conform intelegerii) pe mana rusilor, Susaikov a ramas doi ani, pana in octombrie ’47.
Elocvent este discursul tatalui lu’ CSCA la plecarea sa din Romania: „Plecand de aici, purtam in inima noastra increderea ca poporul roman, popor frate poporului rus, va pastra in veci prietenia si recunostinta marelui popor sovietic”.
Eu • 13 mai 2008, 10:26
@ rapidb
Ti-as raspunde cu multe alte articole mai adevarate decat EVZ, dar chiar nu ma intereseaza ce a fost in trecut. Daca ar fi sa privim OBIECTIV, toate echipele intr-un regim totalitar comunist nu puteau sa fie decat….COMUNISTE.
Andrei • 13 mai 2008, 10:26
@Eu,,
Exact despre ” conditiile si valoarea ” clubului de pe vremea aia vorbesc eu… fata de celelalte echipe de club din Europa , Steaua nu era alcatuita fair … ce nu intelegi exact?… alcatuirea Stelei sau fairplay ??? Sistemul permitea alcatuirea unei echipe de club care era nationala Romaniei…. te mai intreb inca odata … dar vad ca la intrebarea asta nu vrei sa imi raspunzi ..: ce sansa ar avea orice echipa de club in fata unei nationale ca cea a italiei , frantei , spaniei , angliei ..olandei … germaniei … etc. ????