TOLO.RO
Da, se întîmplă ceva.
joi, 18 septembrie 2008, 3:10
Da, se întîmplă ceva.
Nu vă speriaţi! Fanii vor continua să existe. Nimeni nu va comuta Ghencea sau celelalte stadioane pe MUTE. Dar lumea evoluează. Publicul extins trece de la faza de sacralizare a echipei la cea de admiraţie pentru spectacolul sportiv.
Tribunele îşi vor schimba imaginea aceea pulsatilă, care i-a impresionat de-a lungul timpului pe fotbaliştii străini. S-a simţit în anii trecuţi, cu Real sau cu Lyon, s-a văzut clar în Austria şi Elveţia la fanii „naţionalei” şi fenomenul se va repeta în Ghencea şi la Cluj.Pe vremuri, stadioanele din România afişau un banner care implora: „Acum sau niciodată!”. Ultimatumurile s-au stins. Oamenii vin la meci, beau o bere, discută, intră pe bloguri.
Nucleul dur al pasiunii se va păstra. Însă, în căutarea de public nou, fotbalul va aduce încet, încet familiile în tribune, copiii şi femeile.
Se va striga mai puţin, dar se va aplauda şi se va zîmbi mai mult. De aceea, echipele trebuie să se schimbe şi ele. Pentru că următorul slogan care va pieri va fi „Rezultatul, cu orice preţ!”.
Dragos • 18 septembrie 2008, 15:19
poate,dar din pacate omul sufera o transformare la stadion,se „animalizeaza” si pastrand directia turmei,isi va da in petec mai mereu,in zona asta de Balcani…
Dr Ls • 18 septembrie 2008, 15:23
Deja se intampla asta la cluj, unde avem familii si oameni normali la meci. Pacat ca a fost un meci din care Piturca n-a inteles nimic, anume ca trebuie sa plece (precizarea finala e pentru Piturca insusi).
CRISTIAN • 18 septembrie 2008, 15:24
Sa o crezi tu.
Asta ati vrea voi.SA venim la meci sa spargem seminte si sa mancam burgheri.De cantat sa nu cante nimeni sa nu fluiere nimeni.Sa fim doar buni platitori de bilet si sa va facem vanzare la ziarele voastre proaste.Sa nu mai ai voie sa aduci la stadion steagul cu culorile echipei iubite ca nu vede vecinu din spate ,sa nu stai in picioare si sa fi prea zgomotos ca nu vede sotia lui Vasile care la randul lui sparge seminte si nu are chef sa incurajeze echipa.
Cosmin • 18 septembrie 2008, 15:31
Astept sa vina clipa asta, cand sa nu mai aud injuraturi pe stadion.
dan • 18 septembrie 2008, 15:46
Faptul ca ai 4 comentarii diferite din 4 arata ca lumea este in schimbare, fiecare o percepe dupa educatia si experienta proprie de viata.
Bogdan • 18 septembrie 2008, 15:46
In Anglia se canta de mama focului cu o gramada de familii in tribuna. Poate incruntarea va disparea (desi modelul italian, de care suntem apropiati, infirma ideea asta), dar e greu de crezut ca intalnirea cu fotbalul va fi simtita de public asemenea intalnirii cu divertismentul. Diferenta pe care o vezi tu este data de pretul foarte mare al biletelor de CL, unde este alt public, nu un public schimbat.
malasuerte • 18 septembrie 2008, 15:49
eu astept sa dispara sloganul asta, preferatul lui piturca si sa apara fotbalul adevarat , pentru ca doar asa vor aparea si rezultate consistente ,altfel vom trai ca pana acum din intamplari , noroc , situatii, ori e clar ca nici la nationala , nici la echipele de club nu mai merge cu meciuri la alibi
Violafans • 18 septembrie 2008, 15:52
Ai dreptate Cristiane.Daca vrei sa stai jos te duci la film,daca vrei sa spargi seminte stai acasa,de ce sa faci mizerie pestadion:).cu 50 000 de spectatori care vin ca la teatru mai bine joci cu portile inchise.
tauras • 18 septembrie 2008, 15:58
eu cred ca e din cauza pretului biletelor in CL
Victor • 18 septembrie 2008, 16:00
Pana mai ieri as fi spus ca exact de asta avem nevoie. Sa devenim…americani pe stadioane. Citind articolul tau Tolo…am avut o revelatie. Chiar daca mi-a placut tmosfera de la meciurile de baseball din America, prefer sa aud tot stadionul cantand ca la steaua – galata, ori galeria rapidului la orice meci in afara de cele cu steaua si dinamo. Prefer sa vad oameni traind cu consumand pur si simplu. Prefer articole care sa ma faca sa gandesc eu, nu cele de tipul (uite ce a zis becali…d-voastra ce parere aveti). Ma uit in jur si vad ca toata lumea face apologia indobitocirii! Asa ca prefer sa-mi duc baiatul (atunci cand o sa am) la un meci unde sa vada galeria facand o coregrafie impresionanta si cantand tot meciul. Si chiar injurand uneori…asa impersonal dar cu pasiune :). Nu vreau sa iau bataie la stadion, ori sa aud alti retarzi legandu-se de mortii si familiile unor oameni care isi dau sufletul pe teren…dar nici nu o sa ma imbuib cu hamburgeri pe stadion si nici nu o sa ma uit fara sa simt si sa traiesc la maximum pt echipa favorita.
Pentru Tolontan • 18 septembrie 2008, 16:10
Cat timp fotbalul este un sport, rezultatul ramane principalul obiectiv. In sport, castigatorul ia totul, nu invinsul care „moare frumos”. Vorba lui Piti, se vede ca nu ai facut sport, amice!
ciocumic • 18 septembrie 2008, 16:11
… si treptat treptat, domnu Tolontan, fotbalul se va muta la Ateneul Roman, va fi comentat de urmasii lui Iosif Sava si doar vreo 20.000 de intelectuali rasati vor „intelege” driblingurile lui Hagi. Nu vor mai exista meciuri reale, vor fi doar proiectii 3D ale meciurilor mai vechi, iar competitia va ramane anuala si se va numi festivalul Gheorghe Hagi.
Sper sa fiu foarte mort cand se va intampla aceasta nenorocire, pana atunci sper inca sa mai vad oameni, din clasa de jos, care sufera in frig si-si cheltuie ultimii banuti pe bilet si pe avionul pana in Bavaria.
ciocumic • 18 septembrie 2008, 16:16
Imi pare rau ca intelegeti atat de greu sportul. Sportul naste pasiuni exacerbate tocmai pentru ca nu este ceea ce vreti voi sa-l faceti, un spectacol de catifea. Sportul , daca vreti sa credeti sau nu, este cea mai geniala descoperire umana al debuseului agresivitatii umane. Fara sport lumea se va duce rapid si inevitabil spre cel de-al treilea razboi mondial. Sportul este substitut pentru razboi, si de aceea guvernele ii acorda atata importanta, ca le tine poporul in adidasi si nu in cizme. Daca nu vedeti asta, aveti orbul gainilor.
lord belial • 18 septembrie 2008, 16:17
tu cind ai fost ultima oara pe vreun stadion, tolontane?
lord belial • 18 septembrie 2008, 16:18
@CRISTIAN, bine punctat. stadionul tre’ sa fie loc de fanatism (nu zic huliganism), unde am voie sa injur dinamo cit vreau, fara sa-mi fie jena de familistii veniti cu copilu’ la meci.
carbunaru • 18 septembrie 2008, 16:20
in sfarsitul un lucru bun
ciocumic • 18 septembrie 2008, 16:22
Luati-le oamenilor, aceste maimutele dragalase, modalitatea de a-si consuma testosteronul si o sa vedeti ce iese. Credeti-ma pe cuvant, sau nu!
gabriel sorin • 18 septembrie 2008, 16:25
daca a inceput lumea sa dea citate din piturca iti dai seama unde am ajuns cataline! ramanem cu piti,cu mitica,cu nasu…….
Begaprunzer • 18 septembrie 2008, 16:26
Eu merg destul de des la meciuri la VfB Stuttgart si de fiecare data sint impresionat cit de multe femei(16-65 ani)si cite familii(parinti cu copii) vezi pe stadion. Si daca joaca VfB impotriva lui Bremen sau altcineva si la tribuna vin unii cu salul lui Bremen la git nu il injura si nu il ameninta nimeni.
Sper sa se ajunga cit mai curind si in Romania asa.
Hai POLIsi Rapid,Dinamo,Urziceni,Vaslui!!
Bravo CFR CLUJ!!
Mahorcu • 18 septembrie 2008, 16:29
Cataline, esti inexplicabil, nejustificat de optimist.
Sa ne imaginam ca s-ar intalni steaua cu o alta echipa romaneasca intr-o cupa europeana, indiferent ca ar fi Sfert de CL cu Cluj, sau 16-zecime de cupa uefa cu Urziceni… ce s-ar intampa ore ?
Ar sari Berbecali cu niste declaratii asa, cum ii sta in fire, s-ar spurca bine cu alt conducator de club, „suporterii pasionati” ar zice „meeeee…” ca niste oi credincioase si ar inventa una-doua niste scandari noi cu jumate pe care bunul simt nu ma lasa sa le pun aici, si toate notiunile ca „familiile în tribune” sau „admiraţie pentru spectacolul sportiv” ar disparea ca si cand nici n-ar fi stiut vreodata cineva despre ele 🙂
Sa fim noi sanatosi, mai avem ani buni pana om avea suporteri civilizati in adevaratul sens al cuvantului…
dada • 18 septembrie 2008, 16:29
ciocumic,daca nu intelegi ce scrie tolontan mai bine nu citi tata,si mai ales nu mai comenta ca te faci de ras,…sa-ti explic,este vorba de spectacolul sportiv in sine,este vorba de fair-play-ul tribunei,este vorba despre inlocuirea huiduielilor cu aplauzele{ex:aplauzele adresate de catre suporterii Stelei jucatorilor lyonezi,madrileni…},
detractorul • 18 septembrie 2008, 16:31
AR FI TERIBIL DE NEPLACUT ! SIGUR CA VIOLENTA AR TREBUI SA DISPARA,CA FEMEILE AR TREBUI SA VINA LA STADION,DAR NU CA LA TEATRU! FANATISMUL FACE CA FOTBALULSA FIE ASA DE IUBIT!
gabriel • 18 septembrie 2008, 16:35
open your eyes Piţi!
du-te, cu Dumnezeu!
Cătălin Tolontan • 18 septembrie 2008, 16:36
lord belial : acum trei saptamini am fost ultima data pe un stadion. numai ca intrebarea corecta, pe care ti-o intorc, este: cind ai fost prima oara pe un stadion si cit de des, prietene?
razvan • 18 septembrie 2008, 16:37
Wishfull thinking. Mai avem pana acolo.Doar preturile f. mari la bilete ar accelera schimbarea.
G F • 18 septembrie 2008, 16:38
raspunderea e si pe umerii vostri, dragi ziaristi. asa cum se schimba tribuna, astepam si schimbarea din presa sportiva. articolu tau are multe comentarii pozitive si lanseaza o tema dificila: spectacol si ratiune opuse visceralitatii si minimalismului. as vrea sa-i dau o replica celui cu citatul din itip, insa nu vreau sa stric atmosfera.
Razvan • 18 septembrie 2008, 16:39
Din pacate este adevarat tot ce a spus ,,tolo,, aici. Dar pentru frumusetea fotbalului este mult mai bine dupa parerea mea sa fie 6000 de oameni in peluza sa cante decat 6000 de oameni care sa bea, sa huiduie sau sa sufle intr-o goarna. Dar inca nu s-a ajuns aici. Inca sunt destui oameni in Romania care canta si galerii destul de frumoase care aduce un plus fotbalului, care realizeaza o coregrafie, care isi incurajeaza favoritii timp de 90 de minute, care muncesc pentru realizarea unui scop mai ceva ca la un servici, pana la urma care face orice pentru a isi ajuta echipa si nu vine la un meci doar pentru a bea niste bere sau a manca niste seminte si a viziona un meci!
T@V • 18 septembrie 2008, 16:45
Sa te duci tu Cataline cu copilul in ploaie sa-l iei murat de acolo dupa o ploaie caineasca precum cea de ieri. Cand ne vor face si noua berarii in stadion, tribunele acoperite, si eventual sa-ti mai plimbi odrasla printre vitrinele magazinului oficial din stadion, sau vitrinele muzeului cu istoria clubului respectiv.
Cainii turbeaza daca-i tii izolati, in lant si in cusca. Ia scoate-l din cusca, rupe-i lantul si da-i drumul prin multime?! E posibil sa muste prima data, instinctiv, dar dupa va socializa, nu va mai avea nevoie de gardurile noastre din secolul trecut de pe marginea dreptunghiului verde, sau de plase sa nu mai arunce cu brichete…
Trebuiesc schimbate stadioanele Tolontane mai intai, ca sa venim cu odraslele dupa noi. In puscariile astea comuniste nu e loc de adus copiii!
montezuma • 18 septembrie 2008, 16:47
Pasiunea pe stadion nu inseamna injuraturi. Mitocania pe stadion inseamna injuraturi. Un suporter infocat al unei echipe se poate bucura cu decenta unui copil de 10 ani fara sa isi piarda din „barbatie”.
Familiile si femeile trebuie sa vina la stadion tocmai pentru ca fotbaul este un sport care poate placea oricui si poate fi inteles de oricine. Badaranii si mitocanii care injura azi pe stadioane nu inteleg fotbalul, nici macar nu au o placere pentru fotbal. Ei au nevoie sa refuleze fara a fi pedepsiti. Din fericire, incet dar sigur, lumea lor va disparea odata cu PRM si cu Vadim, odata cu OTV si Can-Can
albsinegru • 18 septembrie 2008, 16:48
Sunt sanse mici sa se indeplineasca ce ai scris, Cataline. Cel putin in urmatorii 15-20 de ani. Fotbalul nu are cum s-o ia inaintea civilizatiei. Desi sunt un suporter, chiar fanatic as putea spune, al unei echipe de provincie (pentru mine cea mai mare echipa din Romania), fara a fi un „ultras”, nu cred ca lumea se poate schimba de la o zi la alta. Cand Romania va fi o tara civilizata, condusa de oameni civilizati, vom avea civilizatie si pe stadioane! Iar semnalul ca ne-am civilizat va fi dat de disparitia gardurilor de pe stadion! Desi am 32 de ani sper sa prin si eu momentul in care am sa vad un meci de fotbal in Romania asa cum le vad spectatorii din Anglia!
Narcis • 18 septembrie 2008, 16:57
Autorul=cetatean incurabil. Nu o sa se intample la noi NICIODATA asa ceva. Nu incercati sa transformati stadionul intr-un lagar consumerist. Si mai ziceti ca noi stricam societatea…
urat • 18 septembrie 2008, 17:01
jalnic articol. pacat ca nu intelegi sportul in general. fara suporteri adevarati, fotbalul nu face 2 bani….
badman • 18 septembrie 2008, 17:03
Tolontane, n-ar strica sa-ti duci si tu femeia si copilu’ in peluza sud de pe Ghencea!
Sunt curios sa-ti citesc impresiile de dupa…
Hai sa fim seriosi, peste trei generatii vor ajunge familiile de romani in tribune la fotbal!
In zilele noastre, nici la handbal sau baschet nu mai au curaj sa mearga…
sacalu • 18 septembrie 2008, 17:05
Doamne Ajuta sa ai dreptate, Cataline!
In adancul nostru toti ne dorim asta, dar e mai greu s-o recunoastem. Dupa ce treci prin fenomenul asta o data iti dai seama ce bine te simti aplaudind adversarul care pleaca victorios din teren si alaudind totodata echipa favorita care a dat totul dar a pierdut.
Ai sa ai satisfactia ca ai urmarit un eveniment care te-a facut sa te simti bine indiferent de scorul de pe tabela!
Dar din pacate suntem departe de aceste momente.
PS Pt unii sunt imposibil de inteles fani care urmeaza sa fie adversari si beau o bere impreuna si inainte si dupa meci fericiti de SPECTACOLUL urmarit!
dinamo dinamo • 18 septembrie 2008, 17:12
stati acasa pe canapea si comentati pe bloguri in timp ce huliganii merg la meci pe orice conditii meteorologice( s-a vazut ca din cauza ploii stadionul nu a fost plin ) sa isi incurajeze echipa; stadioanele sunt mari si e loc pt toata lumea de la huliganii din peluze pana la coconii de la zero; bani sa ai.
Albu-Sibiu • 18 septembrie 2008, 17:18
Pentru cei care cred ca e peste tot in Romania la fel, vreau doar sa va dau exemplul fanilor de baschet de la Sibiu si Tg. Mures, precum si a unei parti (mica, e drept) a galeriei CFR Clujului. Cautati pe youtube si veti intelege ca se poate si altfel, ca exista un farmec de a fi multi, de a sustine la unison echipa, din tot sufletul, dar si de a aplauda deschis adversarul. Fair-play-ul este insa o sintagma prea avansata pentru anumite locuri din Romania.
Campioana CFR • 18 septembrie 2008, 17:19
eu zic ca la cfr a inceput sa fie asa. am dreptate ?
Nosferatu • 18 septembrie 2008, 17:23
Lasa peluza sud din Gheancea mai ****,ca acolo e galeria,du-te cu familia in tribuna oficiala in giulesti sa vazi mai rau.Ce sa intelegeti,oameni mici,suflete negre macinate de ura sa compenseza complexele si agramatismul,dintr-un asa articol?Normal ca exista inca si vor mai exista huligani pe toate stadionele,voi sunteti dovada vie.Dar o sa fiti din ce in ce mai putini pana o sa va duceti cu totii pe lumea cealalta in anonimat.
lord belial • 18 septembrie 2008, 17:31
@catalin tolontan: prima oara m-a dus tata la stadion. era meci steaua – u craiova. mai des de atit nu am putut sa merg PRIMA OARA la un stadion. cind am mers eu singur de capul meu, sa tot fi avut vreo 15 ani, mi-a placut libertatea de a striga cum vrei, ce vrei, cit vrei, libertate pe care o platesc scump, 40 de mii paharelul de plastic de suc la dozator si 80 de mii cirnatu’. corect ar fi fost sa te intreb cind ai fost ultima oara ca spectator platitor pe stadion, nu cu badge-u de gazetar.
dar daca insisti, merg pe ghencea odata la 2-3 meciuri din liga lu’ mitica, la alea mai ieftine imi permit si in tribuna 0, la alea mai scumpe ma bag si la peluza (mai la sud, mai la berceni). de ce?
ciocumic • 18 septembrie 2008, 17:31
@dada
Tu nu ai inteles nimic. Fotbalul va fi distrus in momentul in care nu va mai fi un mic razboi si se va transforma in spectacol de genul celor americane in care lumea vine la stadion sa bea bere si sa mance carnati si popcorn. Cand nu-i vom mai putea ura pe tuciurii sau pe maghiari sau pe caini sau pe auro-lake o sa trebuiasca sa gasim pe altcineva de omorat. Americanii omoara copii de irakieni. dar noi ce-o sa facem? O sa ne omoram intre noi, doar in Europa avem atata si atata experienta la facut lucrul asta. Este natura umana, este ceva cat se poate de normal. Se invata la psihologie. Citeste-o carte dada. Nu-ti face rau.
Radone • 18 septembrie 2008, 17:35
fotbalul fara ultrasi e anost, dar si ultrasii de pe un stadion parasit de oamenii obisnuiti se vor simti ciudat. ei traiesc altfel fotbalul, dar si fac ceea ce fac pentru a iesi din anonimat, dar nu si din multime. cred ca fotbalul, oamenii obisnuiti si fanaticii nu trebuie sa se desparta niciodata. nici in romania, nici in alta parte. sunt de acord insa ca la noi trebuie sa se schimbe proportiile. iar la momentul asta procentul oamenilor obisnuiti din tribune va creste odata cu fotbalul adevarat si frumos din Liga I. Mai esti la fel de optimist, Tolo, cand te uiti pe statistici cu 60 de faulturi pe meci? La care mai adaugam zeci de auturi, mingi date afara din stadion, certuri cu arbitrii si intre jucatori, trageri de timp. Cate minute de fotbal raman din 90?
Cătălin Tolontan • 18 septembrie 2008, 17:39
radone: se joaca intre 50 si 55 de minute, in medie, desigur
Cătălin Tolontan • 18 septembrie 2008, 17:40
lord belial: pt k intrebarea ta suna: tolo, tu de ce vorbesti dc nu mergi la meciuri? si aici te pacaleai rau 🙂 hai sa facem pace!
lord belial • 18 septembrie 2008, 17:46
@tolontan, pace, pace, m-ai ginit, asa suna intrebarea mea. dar, daca tot mergi pe stadion, stii ca nu e tocmai cel mai propice loc pentru incurajari emasculate, balonase si festivisme de doi lei. stadionul, IN ROMANIA, e pentru sexul masculin (si pt sexul feminin doar indirect, cind sint amintite mamele diversilor jucatori). n-as avea nimic impotriva sa vina familii cu copii la stadion, dar sa stea in niste custi dragute si roz, sa nu ma conturbe auditiv reprosurile lor atunci strig ‘muie dinamo’.
raku • 18 septembrie 2008, 18:09
Am fost sambata la meciul Stelei din deplasare de Constanta. Desi inainte de meci o parte din fanii farului injurau echipa si fanii Stelei, nici macar un suporter al stelei nu a injurat nici un moment echipa sau fanii adversi. nici macar nu au fost bagati in seama. Asta legat de injuraturi insa fotbalul fara ultrasi, fanatici, huligani si oameni obisnuiti nu mai e fotbal si cum bine zicea cineva asa cum zici tu ar trebui sa se ajunga ca la americani. ceea ce nu e bine de loc. Oamenii obisnuiti merg la meci si pentru spectacolul facut de fanatici.
gio • 18 septembrie 2008, 18:16
incepem si noi ca spectatori sa ne civilizam si sa vedem fotbalul ca pe un spectacol si de ce nu sa invatam ca un meci nu e un capat de tara ci uneori mai si pierzi iar invingatorii trebuie apreciati si aplaudati chiar daca nu sunt favoritii tai!
Ple.shit.za 55 • 18 septembrie 2008, 19:01
Sigur, dezaprob din toata inima violentele fizice pe stadion sau in jurul lui. Imi displac manifestarile de genul celor care au dus la internarea in spital a cameramanului jandarm la Cluj si alte asemenea (desi imi place echipa de pe Moina).
Dar sa te duci la meci sa bei bere si sa maninci cirnati, iar la sf sa aplauzi politicos adversarii care te-au executat mi se pare prostire premeditata.
burebista • 18 septembrie 2008, 19:07
‘Oamenii merg la fotbal pentru spectacolul facut de fanatici’?
Probabil cei care se inghesuie pe linia de tramvai, incercand sa vada cadavrul mutilat in urma unui accident.
Eu nu merg tocmai pentru lipsa de civilizatie a spectatorului obisnuit, pentru scandarile indecente ale ‘ultrasilor’.
De ce ar fi relaxarea din tribune a americanilor o chestie rea?
Ar trebui, oare, sa aud chestii de genul ‘unu, doi, trei, sugi psd’ ca sa simt spectacolul sportiv?
Pentru ca in definitiv asta ar trebui sa fie un meci de fotbal, nu o ocazie pentru toate rebuturile de a face **** jucatorilor adversi, ale antrenorilor, ale arbitrilor etc.
Nu impartasesc opinia ca se lucrurile se schimba, nu suficient de repede oricum. La fiecare meci in care am mers in ultimul an (vreo 3-4) marlanul roman urla ceva despre ce ar face el mamelor din lumea-ntreaga..
bogdanlebu • 18 septembrie 2008, 19:43
burebista, mai du-te la meci!!! pacat ca pui aceeasi placa, acum cand lucrurile stau altfel… chiar despre asta scria si tolo!!!
Pacientul Englez • 18 septembrie 2008, 19:58
adevarul ca ultimatumurile s-au mutat in gura aspra a DNA 🙂
CHIAR, CATALINE, LA DNA AU CEVA SUPRAFETE DE SPORT???
chestia cu discutiile civilizate pe bloguri… e mai mult decat haioasa 🙂 !!
Comentariile sunt închise.