Epistola unui mare jucător către „naţională” şi suporteri: „Mă numesc Florin Răducioiu şi nu pot să trăiesc fără speranţă”

Dreptul la opinie

Orele de după meci l-au prins pe Răducioiu la Brescia. A venit aici pentru un meci caritabil. Şocul cu Austria s-a adăugat celui cu Serbia. Dezamăgirile se sedimentează chiar şi pe arterele unui om perfect sănătos, în vîrstă de 39 de ani.

vineri, 3 aprilie 2009, 9:27

Dreptul la opinie

Orele de după meci l-au prins pe Răducioiu la Brescia. A venit aici pentru un meci caritabil. Şocul cu Austria s-a adăugat celui cu Serbia. Dezamăgirile se sedimentează chiar şi pe arterele unui om perfect sănătos, în vîrstă de 39 de ani.

Cuprins de nesomn şi de dezamăgire, la 3 dimineaţa, el s-a ridicat din pat şi a pus pe hîrtie aceste gînduri. Le-a trimis Gazetei pentru toţi microbiştii din ţară. Redacţia nu a intervenit deloc pe ele, sînt ideile şi frămîntările autentice ale unui om care a dat enorm „naţionalei” şi care are dreptul de a vorbi celor de după el pentru cei care vin după noi toţi.

În buna tradiţie a suspiciunii naţionale, putem să încadrăm asta la fuga după un post. Chiar Răducioiu simte acest pericol. Putem. După cum putem să-l suspectăm de partizanat cu Hagi sau cu Lucescu, sau cu oricine altcineva. Putem şi asta.

Ceea ce nu putem este să spunem că moştenirea generaţiei lui Răducioiu e astăzi altceva decît un fum subţire, care mîngîie siluetele suporterilor. Atît a rămas şi cu asta nu se poate trăi. Asta spune scrisoarea.

——————————————————————————

Mă numesc Florin Răducioiu şi am avut onoarea de a face parte din generaţia de aur a fotbalului românesc. Am jucat 42 de meciuri la echipa naţională, am înscris 21 de goluri, am participat la două turnee finale ale Campionatului Mondial. Aceasta este statistica rece.

Ce se ascunde însă dincolo de cifre? Un talent nativ dublat de multă muncă, bucuria incomparabilă a succesului, lacrimile amare ale înfrîngerii…. Emoţii, întîmplări, oameni care m-au format ca om şi ca profesionist. Şi care m-au învăţat să cer mai mult de la mine şi de la ceilalţi, pentru că performanţa fără sacrificii nu este posibilă.

Am plecat din România nu cu mult timp în urmă, am revenit de cîteva ori, am plecat din nou. Ca orice om, am fost pus în situaţia de a alege. Poate că nu am făcut întotdeauna alegerea cea mai bună – şi astăzi regret că m-am retras prea devreme de la echipa naţională! Îmi asum însă trecutul meu, cu bune şi cu rele, şi niciodată nu privesc înapoi cu mînie.

Dar mi-e greu – poate chiar imposibil – să privesc înainte fără speranţă. Să văd ca în locul edificiului construit de o generaţie care a ştiut să se dăruiască total a rămas doar un teren gol, pe care au început să-l năpădească buruienile. Pentru noi, cei care iubim fotbalul mai mult decît orice pe lume, fie că sîntem foşti jucători sau suporteri neobosiţi, amintirea vremurilor de odinioară este cu atît mai dureroasă cu cît astăzi, din punct de vedere fotbalistic, România nu mai există pe harta lumii.

Cum a fost posibil că în doar cîţiva ani să trecem de la extaz la o agonie fără sfîrşit? Ne lipsesc jucătorii talentaţi? Le oferim prea multe şanse unora care nu le merită, ignorîndu-i pe ceilalţi? Antrenorii nu mai ştiu noţiunile de bază ale materiei pe care o predau? Oamenii responsabili de destinul fotbalului sînt atît de preocupaţi de vieţile lor mărunte încît au transformat fotbalul într-o ocupaţie secundară? Explicaţiile sînt, probabil, multe şi complexe.

Realitatea însă nu poate fi negată. Echipa naţională a României a intrat, de multă vreme, într-o criză profundă. Este asemenea unui bolnav la căpătîiul căruia se perindă o mulţime de vraci, dar nici unul nu găseşte remediul-minune. Tratamentul întîrzie, iar zilele bolnavului sînt numărate. Şansele sale de supravieţuire, dacă mai există, sînt minime şi rezultă doar din calcule forţate.

Fotbalul nu e însă matematică. Este un spectacol, iar spectacolul trebuie să continue. Meciul cu Serbia a reprezentat, pentru mine, picătura care a umplut paharul. A fost un moment în care am simţit, deopotrivă, frustrare, revoltă, deznădejde, dar şi dorinţa de a mă implica, de a refuza să mai privesc de pe margine, de a reveni pentru a face o schimbare. Pentru a transforma un coşmar într-un vis frumos. Dacă simţiţi că am dreptate, vă invit să iniţiem împreună o campanie de trezire a conştiinţelor. Celor care cred că fotbalul este o maşină de făcut baniu le recomand politicos să părăsească scena. Pe cei care mai au puterea de a o lua de la capăt îi rog să ni se alăture.

În ceea ce mă priveşte, m-aş întoarce oricînd să dau o mînă de ajutor fotbalului românesc, de data acezasta ca antrenor. Nu vreau să înţelegeţi că mă autopropun pentru a ocupa o funcţie. Departe de mine gîndul acesta! Este numai dorinţa de suflet a unui om care iubeşte fotbalul românesc şi vrea să-l revadă renăscînd din propria cenuşă. Mi-ar plăcea să lucrez cu echipele de copii şi juniori, pentru că la acest nivel cred că s-a greşit cel mai mult. Ne-am purtat asemenea unor părinţi egoişti care îşi închipuie că trăiesc veşnic şi uită să mai investească în copii. Sînt sigur că o nouă generaţie de aur aşteaptă, cu nerăbdare, să fie descoperită. Depinde de noi să-i oferim această şansă. Noi sîntem cei care decidem dacă vom mai fi vreodată ceea ce am fost cîndva.

Florin Răducioiu

Comentarii (149)Adaugă comentariu

AxeL  •  3 aprilie 2009, 11:06

Subit raducioiu a invatat romana si dupa cum
se vede are un vocabular foarte bogat.
Eu zic ca are mai multe sanse de a scrie o
carte decat de a antrena echipa nationala.
Acolo au loc numai INCOMPETENTII(si nu ma refer
numai la antrenor,ci si la asa zisele vedete
autohtone).

elv  •  3 aprilie 2009, 11:07

foarte bune idei, bine să incepi de la copii talentatii(nu aia cu pile, fiul lui cutarescu)
uitati-va la G. Popescu a umplut lumea cu juniori.
Ar trebui obligativitatea a 2 juniori in echipa si 5 in lot la divizia B ca nu se bat cu nimeni in europa si infiintat campionatul de tineret rezerve la nivelul ligii 1 .
Dar asta inseamna o cheltuiala pe termen lung si lipitorile din ziua de astazi nu au timp sa astepte pana un copil de 12-13 ani sa fie vandut cu putini bani in acte si multi in realitate.
Bravo U. Craiova si Liberty Oradea tineti-o tot asa.
Un alt lucru.
La echipele nationale ar trebui mai multa cooperare ca la olandezi.
de la cele mai mici juniori pana la nationala mare acelasi sistem de joc .
Dar la noi fiecare joaca dupa ureche de aia nici nu se impun la nationala mare.
Mult respect Raducioiu .
Si mai mult cand te apuci de lucru.

kappa stelist 100%  •  3 aprilie 2009, 11:16

Intru-totul de acord.Mi-e dor de generatia cand nu ma interesau trageri
la sorti(doamne da sa picam cu unii mai slabi ca noi-nu mai exista asa ceva-)
ci doar aflarea viitorilor adversari.I-am aflat, i-am studiat, ne-am califi- cat
cat.Ura si la gara ,voie buna pe magar! Acum depindem de toanele si imbarliga-tura
-tura dintr-un fotbal pe care l-au acaparat altii,si noi suporterii nu avem
altceva de facut decat sa dam din gura si ei sa rada de noi.Viitorul fotba-
lului nostru in aceste conditii este urmatorul:
– loc de desfasurare (fara stadion, ci un studiou de televiziune)-se extrage
din urna meciul Steaua – Cucuietii din Deal(bila incalzita)pam! pam! Victorie
Steaua. Impotriva?Abtineri?Toti de acord Steaua a castigat.Se aduce la cunos-
tinta suporterilor ca au ramas cu niste amintiri memorabile de la acest meci,
casieriei de la Steaua sa le plateasca prima de victorie jucatorilor(daca
Gigi este dispus)si eventual FRF sa ia in considerare cele trei puncte(via
FIFA- UEFA- TAS-DNA-SPIR-SRI-DIA-OCCP-etc).
V-am zas! Vorbim noi peste vreo 100 de ani si veti vedea ca…am vorbit
degeaba.

marin  •  3 aprilie 2009, 11:20

Superb articol. Si foarte adevarat. Cand eram eu la scoala, copiii se certau care sa ocupe primii un care sa intre primii sa ocupe spatiu sa bata mingea, copii din ziua de azi
eventual joaca fifa pe playstation. Si mai tin minte ca veneau antrenori de
la echipe de copii prin scoala sa „recruteze”, acum ma indoiesc ca se mai
intampla asa ceva.
Ce dor imi e sa vad un atacant ca Raducioiu la echipa nationala! Adica unul
care sa dea gol si din jumate de ocazie. Adevarul e ca de cativa ani buni nu
mai avem un atacant serios. Imi puneam mare nadejde in Marius Nicolae, dar a
fost mai mult accidentat si s-a cam ratat.
Mutu nu este atacant, e doar jucator de atac. El ar trebui sa aiba pe cineva
langa careu caruia sa-i paseze stiind ca el da gol. Dar sa fim seriosi!
De la Raducioiu nu cred ca mai avem asa ceva. Pana si oportunistul de Viorel
Moldovan rata cel putin una-doua ocazii pana sa dea un gol.

Cred si sper ca in vreo 10 ani, cand va fi o alta generatie, sa mai prindem un sfert de finala la un campionat mondial. La momentul actual e clar ca nu se poate…

florin  •  3 aprilie 2009, 11:22

florine esti superb!
vrem victorii!
am copilarit cu victorii,am copilarit obisnuit acolo sus!am copilarit pe vremea cand nu auzeam niciodata „ve pretentii aveati doar am jucat cu franta!” am prins vremea cand franta lui zifane ne batea pe contraatac,italia la fel,pentru ca atat isi permiteau cu noi!BAAA AM PRINS VREMEA CAND BATEAM ARGENTINA LA MONDIALE!
AFARA CU TOTI MAFIOTII DIN FEDERATIE SI CU PITURCA MASII!AFARA!
NOI VREM VICTORII NE AUZITI?NOI VREM LA ECHIPA OAMENI CA NOI!OAMENI CARE NU SE SPERIE DE ADVERSARI!VREM SACRIFICII PE TEREN!
MAI INTREB ODATA.NE AUZITI?VREM VICTORII!SA PELCE TOTI SI SA FACA LOC CELOR CU REZONANTA LUI TANASE BOURCEANU MAX GOGA ETC

bebylau  •  3 aprilie 2009, 11:23

Pe tema acestui articol scriu a 2 oara pt ca unii care scriu aici sunt chiar culmea . Da Raducioiu se pare ca o data cu transferul in Italia uitase lb romana , dar a fost o greseala , in care a raspuns cu multe multe goluri . Chiar nu isi mai aduce nimeni aminte dupa meciul cu Suedia in care dupa parerea mea el a fost erou , plangea de nu mai putea , este chiar o poza care s-a facut de undeva de sus , si el pare ca plinge la picioarele suedezilor .
Sa fim seriosi a fost un mare FOTBALIST

Cătălin Tolontan  •  3 aprilie 2009, 11:27

durden : sint cuvintele lui florin, nu am intervenit deloc in ele! sint ideile si cuvintele lui!

Speedy  •  3 aprilie 2009, 11:27

ei, da. sa vedem ca si face ceva. de vorbit au vorbit multi, unii mai mult si mai frumos decat Florin. aici e problema fotbalului romanesc: se vorbeste prea mult si se face prea putin. Oare pe cati nu i-ati auzit vorbind de investitia in copii si juniori? incepand chiar cu federalii :D.
E nevoie acum sa lase vorbele si sa faca ceva.
Poate incepe Florin.

brouvi  •  3 aprilie 2009, 11:29

Am uitat sa ma bucur la meciuri , am uitat nervul acela din stomac
prezent cu cateva zila inaintea meciului , am uitat cum e sa simti ca ii putem bate ,
am uitat cum e sa fii favorit sau sa fumezi un pachet de tigari in timpul unui meci
.Am uitat cum e sa treaca 90 de minute de parca ar fii 5 minute si am uitat cum e
sa iti bata inima la o faza de o parte sau alta a terenului.
Am uitat sa ma simt bine si plin de fericire , dupa un meci de fotbal si sa vorbesc cu prietenii ” ai vazut mah ce le-am facut la faza aia ” ?
Stiti care e situatia acum ? Probabil foarte multi suporteri faceau la meciu
cu Austria ce faceam eu si prietenii mei : radeam , si nu de bucurie , ci de amar.
Haz de necaz-specific noua.
Solutia prezentata de Raducioiu e cea mai buna , de ce? Pentru ca e SINGURA !

mit 72  •  3 aprilie 2009, 11:32

am ajuns sa ma uit la meciurile nationalei la fel ca la desene animate. s au dus vremurili cand ne bucuram si plangeam ptr. echipa nationala. NISTE NESIMTITI

concord72  •  3 aprilie 2009, 11:35

cu totii avem aceleasi sentimente fata de ce se intampla cu nationala. dar daca nu avem jucatori de valoare ce putem face? acum sunt chivu si mutu,atunci erau 15 jucatori care dadeau valoare nationalei. bucur,nicolita,fl.petre sau codrea n-ar fi facut parte niciodata din acea echipa. imi amintesc ca jucatori ca ioan timofte,panduru,stanga,p.badea si altii nu prindeau nici macar lotul largit. acum avem la nationala jucatori mediocrii,rezerve la echipele lor de club,sau legitimati la echipe obscure.daca ne uitam la titularii primelor 5 echipe din liga I,abia putem construi un 11. asta este adevarul: jucatorii actuali vor dar nu pot.

florin  •  3 aprilie 2009, 11:36

cataline,esti norocos.pune mana acum si apuca-te de treaba!suna-l te rog pe ilie si arata-i scrisoarea!TE ROG EU FA CEVA ACUM!o idee de suporter care iubeste tara asta:SCOATE-I IN FATA ACUM PE AMANDOI,PUBLICA,PUNE-I PE NET!*** FACETI ACUM MACAR 7 ZILE REDACTARI LEGATE DE OPINIILE CELOR DIN ANII 90!URCATII IN LINIA INTAI!SUNA-I.am scris sa-mi pun si adresa reala de mail pentru ca ma obisnuisem sa ma inscriu cu adrese inexistente doar ca sa pot sa imi exprim furia prin trivialitati!

Catalin  •  3 aprilie 2009, 11:37

Stiti care este cel mai mare pacat al nostru al romanilor? va spun eu:niciodatan
ta nu am stiut sa ne apreciem obiectiv,si retineti:obiectiv,talentele care s-au nascv
au nascut in aceasta tara.Si de ce zic obiectiv?pt ca noi ba i-am laudat prea mu
mult,atunci cand probabil nu era cazul,ba i-am criticat excesiv,tot atunci cand
nd nu era cazul.N-am stiut niciodata sa fim echilibrati,si niciodata nu vom fi
fi.

mit 72  •  3 aprilie 2009, 11:45

de acord cu tine cooncord in privinta jucatorilor, dar uite cine a batut romania. copii de 19 ani care au alta educatie

dan  •  3 aprilie 2009, 11:47

si-a gasit, vorbeste tatal irositilor……deja in 1998 la 28 de ani era istorie pentru nationala…omu’care a fost luat de Milan si apoi s-a dus…cred ca e romanul care a cazut cel mai de sus, mai de sus ca ilie dumitrescu……

Cata  •  3 aprilie 2009, 11:53

Florine, tu impreuna cu Hagi, Poescu, Belo, ar trebui sa dati afara ***
din fotbalul romanesc.
Doamne, iti multumesc ca l-am vazut pe Raducioiu, Hagi, Boloni si restul.

Paul  •  3 aprilie 2009, 12:04

Este admirabila dorinta lui Raducioiu de a face ceva pentru fotbalul romanesc
si pentru tara asta, totusi nu cred ca va fi lasat. Si chiar daca va fi lasat
sa faca treaba, chiar si asa exista doua riscuri: fie va pleca atunci cand se
va baga cineva peste munca lui (asa cum s-a intamplat la Dinamo), fie va intra
in hora hienelor si va deveni un fel de Lupescu! Totusi trebuie sa incerce.
Chiar daca cu o floare nu se face primavara, tot trebuie sa incepem schimbarea
de undeva si cred ca aducerea lui Raducioiu ar fi un bun inceput!

Di Stefano  •  3 aprilie 2009, 12:06

Frumos scris, Raducioiule…
Daca e necesara o schimbare de mentalitate la nivelul echipei nationale ?…
Se mai indoieste careva de o asemenea necesitate ?…
————————————————-
E NECESARA O TOTALA SCHIMBARE DE MENTALITATE LA TOATE NIVELELE FOTBALULUI ROMANESC, INCEPIND CU COPIII SI JUNIORII CARE NU AU CURAJUL SA CREADA CA ORICARE DINTRE EI POATE DEVENI UN Lionel Messi sau un Christiano Ronaldo…
Copiii si juniorii romani trebuie sa fie educati sa creada ca NU SINT MAI PREJOS de copiii si juniorii Braziliei, Olandei, Frantei sau Italiei si ca atate SI EI AU ACELEASI SANSE CA EVENTUAL SA DEVINA CAMPIONI MONDIALI SAU EUROPENI !!!…
Fara o astfel de mentalitate fotbalul romanesc e sortit sa se zbata la nesfirsit undeva la limita dintre MODEST SI MEDIOCRU si niciodata nu ne vom bucura de respectul pe care ni-l dorim atit de mult…
Problema e ca TOTI ANTRENORII ROMANI AU FOST EDUCATI LA ACEEASI SCOALA A MEDIOCRITATII fiind gata sa puna semnul egalitatii intre o calificare zbuciumata la un turneu final si cistigarea unui titlu mondial… Aceste limite pe care ni le-am impus datorita IGNORANTEI s-au imprimat deja in ‘gena’ romaneasca, fac parte din ADN-ul nostru, al romanilor…
Solutia ?… Aducerea in fotbalul romanesc, nu numai la nationala, a cit mai multor antrenori OLANDEZI reprezentanti al celei mai bune scoli de fotbal din Europa si poate din lume alaturi de Brazilia si Argentina…

dad  •  3 aprilie 2009, 12:10

pur si simplu m-au dat lacrimile si m-au napadit amintirile … ultima
amintira frumoasa ” si Ganea aresteaza mingea , isi i-a elan si gooooooool
suuuuuuuntem in sferturi ” afara cu*** de la nationala si frf … \
afara chivu ramai la inter nu mai avem nevoie de tine

koally  •  3 aprilie 2009, 12:16

incercam degeaba sa ne afiliem unei tabere sau alteia iar ideile si parerile noastre sunt asemenea celor care il contesta sau il sustin pe Piti si echipa lui de Banei si Gigei se opresc in bariera nesimtirii in spatele careia cei care conduc fotbalul romanesc se ascund.
Bravo Florin, Bravo Cumnatilor, bravo tuturor antrenorilor care isi spun cu adevarat punctul de vedere insa sa nu uitam ca noi suntem noi iar el este Victor Piturca. Este Greuceanul lui Creanga sau poate chiar Iron Man al vremurilor noastre care nu poate fii atins pentru ca interesul lui sunt BANII si un contract semnat de un novice in domeniu, Lupescu.

Prin urmare asistam si nimic nu vom putea face….
Hai Romania noastra si nu a lor

Cristian  •  3 aprilie 2009, 12:18

MA dispera ,toti lupii moralisti,gen Raducioiu,Ilie Dumitrescu…care au senzatia ca erau grozavi Hai sa fim seriosi…parca au castigat ceva cu nationala !
Si Franta ,si Italia au avut ani de decadere…daca te-ai calificat de 5 ori nu inseamna ca o vei face pt totdeauna…
+ Tolontan care se plange ce fotbal de 2 lei avem dar e de acord sa plateasca 100 mil pe drepturi de televizare…pai daca e de 2 lei , plateste 2 lei nu milioane…
Ref la Raduciou…patetic …

Cristian  •  3 aprilie 2009, 12:22

Cata !
Hai te rog ,nu fii penibil….!
Nu crezi ca e cam mult ce zici tu ?
Eu zic sa ii multumesti lui Dumnezeu ca esti sanatos nu ca
i-ai vazut pe ei !!!

punker  •  3 aprilie 2009, 12:40

CE GULMA BUNA ! RADUCIOIU VREA ANTRENOR LA NATZIONALA …ASTA KIAR DAK EL
SHI ALTZII K EL N SPUNCA INTZELEGEM GRESHIT DAK SPUNEM ASTA . SUNT ” RED DOG”
” DAR NU IL VAD P RADU ANTRENOR .
CIT DESPRE ” PERFORMANTZELE ” ACTUALEI ” NATZIONALE „…VAI D NOI . DAR ASTA PTR CA BECAL;I ,
PTR CA CEI 3 BECALI ( NU E GREASHALA ), PITITELU ( NICI ASTA ) SHIALTZII CA
EI CONDUC EKIPE D FOOBALL

cati  •  3 aprilie 2009, 12:55

da, ok! dar ar trebui sa plece cam multi de la nationala, pentru ca se fac prea multe magarii. plus va trebui odata si odata desfiintata legatura clanului Becali cu nationala (stim cu totii zvonurile conform carora selectia se face si cu o mare influenta din partea agentilor Becali). poate ar fi mai bine sa vina fostii membri ai generatiei de aur sa incerce sa schimbe ceva. nimeni nu se asteapta la minuni peste noapte, dar sa vedem ca se schimba ceva.
PS la meciul cu austria am schimbat canalul dupa primele 25 de minute! voi nu?

bach  •  3 aprilie 2009, 13:04

Desi detest echipa dinamo, am sustinut tot timpul ca Raducioiu a fost cel mai mare atacant roman.
Ar fi grozav daca adevaratele nume mari ale fotbalului romanesc (Raducioiu, Hagi, Popescu, etc.) ar prelua destinele fotbalului romanesc de la profitorii de azi (Dragomir, Borcea, Sandu, Becali, etc.)
Cred ca nimeni nu va mai tine cont atunci de simpatiile de club diferite, pentru ca acei oameni au reprezentat inainte de orice ROMANIA, nu cluburile la care au jucat. Hai Romania!

catalin  •  3 aprilie 2009, 13:06

Va aduceti aminte de acel copil blond de la nationala care plangea dupa
meciul cu Suedia? Da. E Radu. El impreuna cu cei din generatia de aur jucau
din placere,din orgoliu,vroiau sa fie cei mai buni,cei mai puternici. Azi
selectia se face pe capriciile unor pariori(barbugii,tablagii,pokeristi).
sunt adusi si promovati jucatori de duzina sau care sunt iesiti din
forma de foarte mult timp. Sunt de acord cu aducerea antrenorilor de afara
care nu pun botul la recomandarile barbugiilor din fotbalul romanesc. Pacat
pt cei ca RADUCIOIU,HAGI,PETRESCU,MOLDOVAN ca nu li se acorda sanse mult mai
mari in fotbalul romanesc

remil  •  3 aprilie 2009, 13:11

MULT MULT RESPECT PT…..FLORIN RADUCIOIU

diaspora  •  3 aprilie 2009, 13:11

frumoase randuri….
E cert ca avem nevoie de o noua atitudine, cand echipa nationala se afla in cea mai mare criza din istorie. Problema este ca trebuie sa o luam complet de la zero, nu numai din punct de vedere a lotului, ci si la nivel de conducere. Toti sunt responsabili in oarecare masura. S-a gresit in multe privinte. Nu avem un concept clar de formare a copiilor si juniorilor pe plan national, nu avem un proiect de clar pe termen lung, care este esential in vederea formari unei echipe nationale competitive si puternice. Prea multe lucruri au fost lasate la intamplare.
Asadar nu trebuie reconstruita doar echipa, ci trebuie sa aive loc un schimb de mentalitate de atitudine, care pot fi doar puse in aplicare cu competenta,profesionalism si nu in ultimul rand cu daruire si pasiune tot odata.
Asa cum in liga 1 s-a discutat in dese randuri de momentul zero, asa trebuie sa se intample si la cea mai iubita echipa din Romania, NATIONALA.
Fara un plan concret, care desigur necesita timp si munca nu se poate performanta pe termen lung.
Cu toate ca avem un fotbal mai putin curat, din ceea ce citim zilnic in presa, cu toate ca sunt multe interese personale la mijloc, am reusit totusi sa tinem pas cu majoritatea echipelor pe care le am intalnit in calificari in ultimii ani. Faptul ca nu am participat la cateva turnee finale, se datoreaza si intr-o oare care masura ghinionului si arbitrajului. Insa PROBLEMA cea mai mare este ca am inselat fotbalul prea mult, ignorand multi factori care sunt un fundament solid in construirea performantei. Detaliile decid intre succes si insucces.De pilda:
Probabil ca meciul cu Slovenia de la Bucuresti, ar fi decurs altfel, avand o plana care sa acopere gazonul pe Ghencea pt. a fi ideal la ora meciului cand echipa noastra, considerata mai tehnica putea sa profite de atuurile sale….

Indiferent cine va venii selectioner, pe cine va selectiona, nu vom avea 100% performanta, atata timp cand nu se schimba…totul!!

Unuplusnoua  •  3 aprilie 2009, 13:15

Tot respectul pentru ce a facut Florin Răducioiu, dar intreb: el are vreo califici
ificare in domeniul fotbalisitic?
Vreo licenta Pro?

cc  •  3 aprilie 2009, 13:22

durerea mare e alta: precum Raducioiu (bravo lui pt. cariera si pentru intentii!) sunt multi si nu ma refer la suporteri ci la fosti fotbalisti care ar dori sa faca ceva pentru fotbalul romanesc, aflat in degringolada. din pacate, toti raman la stadiul de intentie, atunci cind se pune problema trecerii la fapte, in conformitate cu buna traditie romaneasca, incep sa se „manince” intre ei si nu mai iese nimic bun! tracutele alegeri de la FRF in care prunea si lupescu au „renuntat” la colaborarea cu hagi si popescu, pentru ciolanul oferit de mircea sandu, sunt cel mai bun exemplu! si ei au pornit la drum plini de intentii bune, dar vedem acum ce rezultate marete au linga echipa careia i s-au alaturat!
o concluzie (personala): doar schimbarea in totalitate a conducerii fotbalului romanesc ne mai poate aduce o speranta! din pacate, e o utopie, asa ceva nu se va intimpla niciodata! si cu totii, stim bine care este motivul neputintei noastre: traim intr-o numita romania si care este populata de romani!

suporter  •  3 aprilie 2009, 13:22

Schimbarile care trebuie facute sunt profunde si privesc nu numai fotbalul ci intreaga societate romaneasca. Atata timp cat valorile, in orice domeniu, i si gasesc cu greutate drumul in aceasta tara nu trebuie sa ne mire unde s-a ajuns. Uitati-va si la celelalte sporturi. Situatia e similara.
Revenind la fotbal, trebuie facute schimbari si inlaturate toate clanurile care conduc acest sport: ‘nasu’,’corleone’,’griara’etc.

flov  •  3 aprilie 2009, 13:23

Foarte frumos scris,intr-adevar,mai ales ca e scris si de un mare fotbalist.
Dar ce facem noi aici e ceva de genul:”cainii latra,ursul merge”.
Toata lumea stie ca exista o clica de oameni care trag sforile in fotbalul romanesc.Da,nu conduc,ei trag sfori pentru ca asta sunt ei:sforari.In frunte cu presedintele federatiei,continuand cu presedintele LPF,fratii Becali si patronii marilor cluburi trag sforile in fotbal.Nu mai e ca pe vremea lui Hagi si Raducioiu.Acum sunt in joc MILIOANE DE EURO!!
Este greu sa te lupti cu astfel de interese.Antrenorul nationalei trebuie sa joace cum canta cei care trag sforile.Sa promoveze anumiti jucatori,ca sa le creasca cota,sa poata fi vanduti pe MILIOANE DE EURO!!Din banii luati pe ei mananca mai multi,ii impart intre ei.Este greu sa spargi gasca.

chiu  •  3 aprilie 2009, 13:40

Nu-i plac nici pe Piturca, nici pe Sandu, nici pe Lupescu, Kassai
sau alti federali si ce-or fi ei. Am ajuns aici pentru ca am lasat sa moara
„generatia de aur”. Iar ei, demni, au jucat pina s-au „pensionat”.
Ajunsesera de abea mai fugeau si ne rugam de ei sa mai joace inca o data
la nationala. Si cind au plecat toti? SOC!!! Nu mai avem nationala.
Asa au ajuns niste pusti care nu stiau inca sa se lege bine la ghete
sa devina, conjunctural,supervedete. Sa-i inlocuiasca si sa fie asemanati
cu niste GIGANTI, fara sa fi apucat sa faca putin smotru pe linga ei.
Sa le cistige respectul si sa invete de la ei ce inseamna nationala, lupta,
daruirea,modestia, respectul de sine si fata de suporteri. Si poate chiar si
bucuria de a juca fotbal, pe teren nu pe playstation.
Dar n-am vazut si nici n-am auzit pe nimeni atunci sa strige „Nu vor
putea juca petru totdeauna. Trebuie adusi tineri care sa-i
inlocuiasca treptat!”
Si uite asa am ajuns acum sa ne certam ca nu avem echipa nationala,
ca-i vina lui Piturca sau Sandu sau Lupescu. Cine-o fii de vina? Nu stiu si
oricum e prea tirziu sa-l mai cautam. Dar acuma iar a „murit” o echipa si
n-avem ce pune in locul ei.
Sper totusi ca de data asta sa se nasca o nationala crescuta, din pacate
doar de pe margine, de niste OAMENI sacri pentru fotbalul romanesc. Atit
din generatia de aur, cit si din generatia „batrinilor” care i-au pregatit
pe ei. SPER, dar pentru viitor. Acum, doar pierd timpul la televizor.

florin  •  3 aprilie 2009, 13:43

Greu de crezut ca Raducioiu sa fi scris aceste randuri!Daca intradevar el este, cel care a scris tot respectul!

Dreamer  •  3 aprilie 2009, 13:44

Cati jucatori din actuala echipa au mai multe selectii decat Raducioiu?

Dutchman  •  3 aprilie 2009, 13:45

E adevarat, dar nu cred ca pe cineva care a uitat limba romana il intereseaza
prea mult de nationala.

Gabriel  •  3 aprilie 2009, 13:47

Foarte frumoase gandurile asternute pe hartie , cine il critica pt greseala de acum nu stiu cati ani ..ca a uiat romana , eu zic ca merita sa fie iertat , pt ca fotbalul nu l-a uitat si s-a daruit exemplar pentru Romania in teren , un roman 100% prin faptele sale . Da , sunt sigur ca nu sunt singurul care duce dorul generatiei de aur , treptat o sa ne dam seama si mai bine cat de departe eram atunci fata de ce suntem acum . Inca cativa ani de rusine fotbalistica si nici putinii copii care mai joaca acum fotbal pe maidane ( pt ca scolo si centre de fotbal nu mai sunt ) o sa dispara si ei . Eu am vrut sa fac fotbal si nu am fost lasat de parinti ..ca este un sport al strazii ..de golani ..etc ..poate ca era adevar in asta , prin urmare sa se faca centre de copii , sa se faca un fotbal educat , nu de maidan . De la acest fotbal de maidan pleaca multe probleme la noi , probleme de mentalitate , tehnica , probleme de caracter . Scapa de aceste probleme f. putini , cum a fost coincidenta fericita a generatiei de aur , mai multe caractere de valoare aparute intr-un interval fercit de timp . Cati dinc ei care au invatat fotbalul pe strada stiu sa faca o intrare prin alunecare , cati din ei au cultura pt fotbal ca pt o meserie ? Majoritatea , chiar talentati ,s e pierd prin baruri , cred ca fotbalul este ceva de distractie ..de caterinca cum mai spun ei . Bravo Raducioiu . P.S. si am ajuns atat de rau incat vor sa scoata si amaratul ala de sport din scoli …rusine sa le fie .

MuadDib__  •  3 aprilie 2009, 14:08

86 de postari in care apar opinii contradictori dar nicio injuratura.
INCREDIBIL !!!! Nu credeam ca se poate.

ADI  •  3 aprilie 2009, 14:10

MECIUL DE CALIFICARE IN CAREUL DE ASI DE LA CAMP MONDIAL DIN ’94, IL REZOLVASE RADUCIOIU CU 2 GOLURI, DAR A TREBUIT SA SARA portarul PRUNEA CU BRATELE MAI JOS DECAT A SARIT SUEDEZUL CU CAPUL , PENTRU A SE NARUI TOTUL. acelasi PRUNEA CARE ACUM CONDUCE DESTINELE FOTBALULUI. aSA ISI RASPLATESTE ROMANIA EROII. SI NU UITASE LB ROMANA, ERAU TERIBILISME, TOTI LE AVEM LA O VARSTA FRAGEDA, IN PERIOADA AIA SI EU AS FI FUGIT UNDE AS FI VAZUT CU OCHII, DINTR-UN REGIM ATAT DE GREU DE SUPORTAT DE COMUNISM. DOVADA CA NU A UITAT DE UNDE A PLECAT ESTE TOCMAI ACEST ARTICOL. RADUCIOIU ESTE UN ROMAN PLECAT DIN MITOCANIA DIN ROMANIA, CE E RAU IN ASTA? NU SE VEDE CLAR CA IN SPIRIT A RAMAS ROMAN?

Andrei Baciu  •  3 aprilie 2009, 14:29

Superb. Felicitari pentru idee, Florin!

bogddaan draagosh  •  3 aprilie 2009, 14:48

CEVA EXTRAORDINAR…IMI E TARE DOR SA STRIG GOL SI NU SIMPLU …CI GGGGGGGGOOOOOOOOOOOLLLLLL…DAR NU MAI AM PTR CE…CAND ERAM COPIL DE O SCHIOAPA IMI ADUK AMINTE CA MA CERTA TATA CA STRIG CA 1 DESCREIERAT!MIE DOR SA MAI FIU DESCREIERAT!!! SA IES IN STRADA CU TRICOLORUL,SI CRED CA NE E DOR LA TOTI!VEZI…TU, FLORINE SI CEI DIN GENERATIA TA NE-AU FACUT SA FIM DESCREIERATI CUM ZICEA TATAL MEU…MI-E DOR TARE DOR!!!!!!!!AM 1 BAIETEL DE 2 ANI SPER CA LA VREO 7-8 ANISORI SA FIE SI EL DESCREIERAT…SI BUNIKUL SA-I SPUNA SEMENI CU TATAL TAU…MIE DOR TARE DOR DE ACELE VREMURI,SPER SA MAI VINA…

bogddaan draagosh  •  3 aprilie 2009, 14:53

SI INKA CEVA ,1 VECIN IN 94 SI-ARUNKAT TV-UL DE LA ETAJUL 3,LA MECIUL CU ARGENTINA,CAND O SA FIU MARE VREAU SA ARUNK SI EU UNUL!!!DACA NU LA CM DIN AFRIKA MACAR LA URMATORUL!!!

Zona  •  3 aprilie 2009, 14:56

Florine voi ati jucat cu daruire si mandrie….BRAVO !!!
Astazi ***** de fotbalisti romani sunt multumiti cu salariile lor sa-si ia masini si sa iasa la agatat…+manele.
Pe vremea voastra nu existau manele…ce noroc.
Intentiile tale NU se pot realiza pana nu scapam de sandu, mitica,becalli, borcea si restul **** care au otravit fotbalul si care ne-au rapit bucuria si emotiile dinaintea fiecarui meci. Eram student cand jucai la nationala si ne faceati mandri, iesam pe strazi dupa fiecare meci. Pe vremea voastra eram calificati la jumatatea campaniei, acum piturca barbutistul spune ca sunt „interese” . Da sunt interese, e INTERESUL NATIONAL calcat in picioare de el si gasca ****. Oricum SUCCES in demersul tau.

Cristi  •  3 aprilie 2009, 15:04

Haideti sa fim seriosi, l-am auzit pe Raducioiu de atatea ori la televizor
si sub nicio forma articolul asta nu e scris de el. Sau poate e din cauza ca
accentul italian nu se simte la citit…

vasi  •  3 aprilie 2009, 15:08

bravo Raducioiu de oameni ca tine are nevoie fotbalul romanesc,astfel de oamenii ne fac sa fim mandrii ca suntem romani nu cei care ne umilesc meci de meci si demonstreaza prin atitudine ca i doare undeva de suporterii pe care nu i merita,Dumnezeu sa ne ajute sa gasim un drum ca sa iesim din aceasta criza….Piti lasa ne ai facut destul rau acestei tari,forza poli!

Blis  •  3 aprilie 2009, 15:22

Jucatorii de azi nu mai prezinta interes ptr nationala, sunt niste mercenari. joaca doar acolo unde le iese banu si la nationala vin doar sa filmeze clipuri publicitare din care mai iese ceva 😛 .E o adevarata nesimtire unde s-a ajuns, jucatori apti din punct de vedere fizic, atrenandu-se normal la club, o dau cotita la nationala!!!! RUSINE SA VA FIE!!!! A-ti stricat tot ce era frumos, tot ce se juca candva din inima, de la o generatie de aur acu am ajuns, scuzati expresia la o generatie de *****. A juca ptr echipa nationala e o onoare!!!!Reprezinti tara ta, neamul tau.Bine ca vine cate un neamt care cu o alta mentalitate ara o alta fata ptr echipa nationala. RUSINE SA VA FIE!!!

un oltean  •  3 aprilie 2009, 15:25

Ei da, cu oameni din astia mai avem o speranta…sincer, pentru mine este o mare surpriza ce a scris Raducioiu, mea culpa, felicitari si sper sa ajuti fotbalul romanesc…aflat in moarte clinica..

Adrian  •  3 aprilie 2009, 15:27

Daca textul asta e scris (numai) de Florin Raducioiu, eu sar de pe Intercontinental, fara ****/whatever. Imi displace din ce in ce mai tare genul asta de facaturi, si sunt destul de batran ca sa-mi amintesc cum incepuse Raducioiu sa vorbeasca stricat romaneste dupa doua luni petrecute in Italia. pe scurt, las-o jos ca macane. Rau de tot.

cristian007  •  3 aprilie 2009, 15:33

Raducioiu are dreptate 100%.Jucatori ca Radoi( care radea de Rat la primu’ gol) sau Tamas (cce raspunsuri ***** la interviiul de pe aeroport) nu se ridica nici la glezna jucatorilor din generatia de aur.Dar …intotdeauna existeaza un dar^^..societatea romaneasca este corupta si corupatoare , si nu exista nici o garantie ca Raducioiu nu o sa devina un nou Lupescu(multa lume si au spus multe sperante in Neamtz…si degeaba).Iar fobalul romanesc o sa urce in sus odata cu toata societatea romaneasca , si nu va fi locomotiva progresului ci un vagon pe ca coada trenului.

simi  •  3 aprilie 2009, 15:36

din moment ce florin semneza aceste randuri, chiar n-are importanta cine le-a
scris. sunt emotionante, analitice , clare si mai mult decat orice exprima o viziune.
imi aduc aminte anii in care hagi era antrenor.catalin tolontan, scria pe atunci ” este hagi antrenor?” i-am raspuns atunci , raspund si acum. performanta se face in primul rand cu caractere puternice. cu oameni care-si asuma greselile. cu oameni care atunci cand nu ating obiectivele,
fac un lucru simplu si de bun simt. isi dau demisia.

asta e ceea ce ne doare. acceptam infrangerea.amara asa cum e ea. dar sfidarea si nesimtirea, nu se pot accepta. asta fac cei care conduc acum destinele fotbalului romanesc.
sunt **** si sfidatori. argumentele lui piturca , atunci cand vorbeste de acest esec, nu conving pe nimeni. a avut variante, a vut si semnale clare ca multi dintre actualii jucatori din echipa nationala, nu sunt in cea mai buna forma. a mers tot cu ei. in plus, i-a pozitionat aiurea in teren. bun, a gresit. dar sa nu ne sfideze! ” eu sunt piturca, pe mine nu ma demite nimeni!”

hagi, marele fotbalist , a dat un exemplu simplu si demn. n-a calificat romania( si atunci jucam un baraj!)si-a asumat singur raspunderea si a demisionat. vezi tu cataline, uite numai pentru asta – hagi este si antrenor!

Comentează