Statul român nu verifică niciodată în laborator dezinfectanții din spitale. Rețete din fabrica celui mai mare producător arată că antisepticele sunt diluate!

Ziarul face publice două documente de producție ale firmei Hexi Pharma, care livrează dezinfectanți în peste 300 de spitale din 40 de județe din România

luni, 25 aprilie 2016, 6:57

UPDATE: Într-un comunicat oficial, Hexi Pharma afirmă că se gîndește să dea ziarul în judecată. Foarte bine. Firma mai spune că formatul rețetei este unul mai vechi. Exact asta a spus și sursa și apare clar în articol. E o rețetă pe care omul de producție a luat-o din fabrică acum cîțiva ani. Aveți comunicatul integral la finalul articolului. 

UPDATE: Astăzi de dimineață, la Realitatea TV, cînd Dorin Chioțea i-a arătat pagina 1 a ziarului, ministrul Sănătății, Cadariu-Achimaș, a declarat: ”Sînt sincer, nu știam că nimeni din statul român nu verifică prin analize de laborator dezinfectanții din spitale! Tocmai de aceea e important că ministerul lansează mîine programul împotriva infecțiilor nosocomiale. De undeva trebuie început”. 

Investigație de Mirela Neag, Răzvan Luțac, Cătălin Tolontan și Alex Nicodim (foto)

 

– Domnule Condrea, ceva nu e în regulă în rețetele noastre!
– Închide ușa,  te rog.

Bărbatul, Dan Alexandru Condrea, este patronul Hexi Pharma, cel mai mare producător de dezinfectante din România.

Firma aprovizionează mai mult de 350 de spitale din 40 de județe. Antisepticele Hexi Pharma sunt folosite, conform propriei prezentări, „în peste 2.000 de săli de operație”.

Ele ar trebui să lupte exact cu setul de bacterii ucigașe care au fost descoperite în corpurile morților de la „Colectiv”.

Harta

Omul din fața patronului, specialist în producția dezinfectanților, a venit fuga în biroul lui Condrea, direct din hala fabricii. Își amintește fiecare idee din discuție.

Nici n-au fost prea multe idei.

„Concentrația pentru Thor, Suprasept și alte dezinfectante pe care le livrăm spitalelor nu e în regulă. Uitați-vă la rețetele care ni se dau, vă rog! Nu se potrivesc rețetele cu etichetele! E un calcul simplu. Concentrația care reiese e mult prea mică față de ceea ce scrie pe etichete”, i-am zis eu, povestește sursa.

„Condrea mi-a răspuns, sec, că nu e treaba mea. Ăsta e stilul său, fără apel pentru cei care îi sunt angajați. Mi-a mai zis o dată că treaba mea e să produc substanțele și nu să pun întrebări”.

De trei ori a deschis specialistul ușa patronului. Și de trei ori a tras-o după el.

Cu același rezultat.

796 de contracte de achiziție publică a câștigat Hexi Pharma în ultimii 9 ani cu spitale, unități militare, penitenciare și altele

Director medical de spital: „Ați furat voi din dezinfectant?!”

Medicul se spală pe mâini înainte de operație.

Este directorul medical al unui spital din București. Și chirurg în același timp. Își freacă, absent și apăsat, mâinile. La un moment dat, pornește ca din pușcă, înjurând de toții sfinții.

„Unde sunteți?!!!”. Asistentele apar, agitându-și ochii ca lemurii.

„Ce ați făcut cu tâmpenia asta de substanță? Ați îndoit-o cu apă?”. Tipele se strâmbă, cu o indignare doar pe jumătate jucată.

– Haideți, domnule doctor…

– Niciun haide! Acum câteva zile era OK dezinfectantul. Azi nu simt că mă curăță cu nimic, parcă mă spăl cu apă și săpun!

Asistentele se enervează la rându-le. E cam de rahat directorul, cu suspiciunea lui că au „ciupit” ele ceva din antiseptice. Schimbă adresarea, de la „doctor” la „director”.

– Știți ceva, domn’ director, deschidem acum alt bidon!

– Da, vă rog, acum!

Cele trei deschid un recipient produs de Hexi Pharma. Medicul vede aceeași substanță cu o consistență stranie, diluată. Asistentele îl privesc atent, în căutarea scuzelor.

„Îmi pare rău, nu sunteți voi de vină, n-ați diluat nimic, așa e substanța”, zice el și închide ușa.

Întâlnirea medic-pacient

Peste câteva luni.

„Unde lucrați?”, îl întreabă doctorul pe pacient.

„La Hexi Pharma, facem dezinfectanți pentru spitale”. „Și ce faceți acolo?”. „Mă ocup de producție”.

Chirurgul zâmbește amar.

Ușa s-a deschis și încăperea i-a cuprins acum pe amândoi.

„Și ce mă sfătuiți? Eu sunt și director medical aici. Să mai cumpărăm de la dumneavoastră?”. Pacientul dă din cap.

Chirurgul și cel pe care urmează să-l opereze peste câteva zile pleacă împreună. Ușa se închide și ei vorbesc multe. Mai multe decât și-ar imagina cineva.

A luat hârtii din firmă

Omul din producție i-a pus două hârtii în față patronului său, Dan Alexandru Condrea.

Și, pentru că patronul l-a trimis în fabrică, „fără comentarii”, angajatul de înaltă calificare a plecat după o vreme de la firmă, a luat mai multe hârtii și două le face publice. Acum.

Cum se diluează substanțele active

Documentele reprezintă rețetarul luat direct din fabrică și semnat inclusiv de Flori Dinu, directorul general al Hexi Pharma și biochimist.

Conform acestor formule se produc Thor și Suprasept, două substanțe antiseptice uzuale în spitalele românești.

5% este concentrația reală de substanță activă dedidecildimetil amoniu în THOR, în loc de 15% de pe etichetă

1,25% este concentrația reală de substanță activă glutaraldehidă în SUPRASEPT, în loc de 12% de pe etichetă

1,6% de substanță activă clorură de dedidecildimetil amoniu este concentrația reală în SUPRASEPT, în loc de 7% de pe etichetă

„Multe din loturi se produceau așa. Cei de la firmă se vor apăra spunînd că nu toate. Nu toate, aproape toate!”, spune sursa.

 

caseta_1_ok
caseta_2_ok
Remușcarea omului de producție

Dar, înainte să apară documentele, au ars cei 64 de oameni de la „Colectiv”.

Imediat după ce Gazeta a publicat, în decembrie 2015, articolul despre infecțiile nosocomiale care i-au ucis pe o bună parte dintre cei internați, angajatul Hexi ne-a căutat.

„Vă pot povesti unul dintre motivele pentru care au murit acei oameni. E una dintre cauzele despre care nu se vorbește”, a spus, acum cinci luni, specialistul.

Avea documentele, pe care le luase din fabrică.

Părea afectat și, chiar dacă nu a rostit-o direct, purta în ochi remușcarea că n-a vorbit mai devreme.

Și, într-un fel, era speriat. Nimeni nu poate anticipa până unde pot ajunge lucrurile, odată rostogolite.

De la de 3 ori până la 9 ori mai mică era concentrația în care se produceau dezinfectanții, conform rețetelor prezentate de sursă.

Ce spune a doua sursă

A durat câteva luni până am obținut a doua confirmare. Un alt fost angajat al Hexi Pharma s-a decis să mărturisească „deocamdată fără să-mi dau numele”.

„Da, unele din loturile de dezinfectante sunt apă cu săpun, ca să zic așa” A doua sursă a Gazetei

Omul a lucrat chiar în zona livrării și a relației cu spitalele și autoritățile sanitare de control.

„Din cauză că se lucra după alte rețete decât cele normale au apărut permanent probleme. Cei din spitale își dădeau seama. Uneori s-au retras de pe piață mii de bidoane cu produse Hexi Pharma”, susține fostul angajat.

„Au existat probleme de neconformitate în multe județe și la multe spitale: Arad, Sibiu, Tg. Mureș, Argeș, Slatina… Dar, în final, toate au fost mușamalizate”, adaugă el.

Surpriza din rapoartele oficiale

Afirmațiile celei de-a doua surse, despre problemele repetate, se regăsesc în Rapoartele de Activitate pe 2013 și 2014 ale Direcției de Sănătate Publică (DSP) București.

Mai multe produse ale Hexi Pharma figurează cu „neconformități”.

Termenul e legalist și vag.

La un moment dat însă, cineva iese din rând.

„La produsul THOR, concentrația soluției pentru sprayere este mai mică decât în aviz”Raportul Direcției de Sănătate Publică pe 2014
Untitled-1

 

Ce au descoperit și  cum au acoperit

Prin Adresa 165618 din 28 octombrie 2014, Ministerul Sănătății cere un control în teritoriu pentru „substanțele biocide”.

Există semnale din multe spitale că sunt probleme cu mai multe firme, nu doar cu Hexi Pharma. Sosesc rezultatele.

Apar mai mulți producători cu produse „neconforme”. Cu patru produse „neconforme” este listată G&M 2000 SRL, una dintre firmele mari de pe piață.

Șase dintre produsele firmei Hexi Pharma calcă pe bec și primesc atributul de „neconforme”.

Reproșurile aduse dezinfectanților, indiferent de firma producătoare, sunt diverse și abstracte.

Cineva însă trântește ușa.

Ministerul primește de la un DSP local o sesizare despre probleme la THOR, un dezinfectant rapid, folosit și pentru mâini, dar și pentru instrumentar.

Ce a observat DSP-ul local? „Neconformități: pe etichetă nu există mențiunea netoxic, concentrația soluției pentru sprayere este mai mică decât în aviz, timpul de acțiune pentru dezinfecția suprafețelor din unitățile medicale este mai mic decât în aviz”.

Ministerul Sănătății le solicită celor de DSP București să ia măsuri.

Iar DSP răspunde că „A fost reetichetat produsul biocid conform prevederilor Regulament 528/2012”.

Atât? Da, atât.

„Ședințele de rețete erau secrete”

A treia sursă a ziarului, tot un fost angajat Hexi Pharma, susține că „eu nu mă ocupam de  producție și nu știu ce se întâmpla”.

Omul a avut o funcție importantă, dar în zona de infrastructură, nu la fabrică.

„Nu aveam acces la rețete, ședințele de rețete erau secrete. Patronul Condrea și directorul general Flori Dinu erau cei care participau regulat la ședințele acestea. Eu nu știu!”, insistă sursa. Celelalte două surse spun: „Ei na, bineînțeles că și el știa!”.

Toți cei care vorbesc azi au știut.

Ipocrizie? Dacă eliminăm ipocrizia din vitalitatea lumii vom asculta o simfonie fără viori. Motivațiile surselor se întrezăresc greu, uneori trebuie ghicite.

Acte, nu vorbe

E o istorie nu doar greu de crezut, ci și greu de metabolizat. O poveste care-ți face rău fizic când o citești.

„Mai mulți producători practică aceeași metodă. Produsele lor variază mult în calitate de la un lot la altul”, mărturisesc medici din numeroase spitale. Vorbe.

Dar este povestea diluării substanțelor antibacteriene una pe vorbe?

Nu, e pe hârtie. Și încă în ce fel e pe hârtie!

A. În raportul oficial al DSP pe 2014: „Concentrația soluției pentru sprayere la THOR este mai mică decât în aviz”.

B. În documentele din interiorul Hexi Pharma, care arată cum THOR e produs în concentrație mai mică decât în aviz și decât pe etichetă.

Afirmațiile din cele două seturi de hârtii se susțin una pe cealaltă și ne întreabă: cum de a fost posibil?

Cum a fost posibil ca producătorul cel mai important  din România să dilueze concentrația, apoi să apară probleme „de concentrație” în rapoartele oficiale, în tot acest timp studiile internaționale să arate că avem cele mai rezistente bacterii la antibiotice din toată Europa și nicio autoritate sanitară să nu facă cercetări amănunțite?

Nu doar cercetări chimice în privința produselor Hexi Pharma, că nu despre o firmă e vorba aici, ci despre toate.

Autoritățile nu fac nicio probă de laborator

De fapt, lucrurile stau și mai rău.

Statul român nu a controlat în toți acești ani compoziția nici unuia dintre acești dezinfectanți în vreun laborator!

De unde știm asta? E un fapt. O realitate incontestabilă descrisă în documentele scrise și în declarațiile autorităților.

Spitalele din România își curăță zilnic încăperile, medicii din România se spală pe mâini la fiecare operație și instrumentarul medical se sterilizează cu substanțe pe care autoritățile medicale nu le controlează chimic, în laborator. Nu le verifică prin sondaj

Și știți ceva?  Nu le verifică nici măcar pe cele pe care le descoperă că au „neconformități”.

Statul nu monitorizează niciun producător

Unele spitale operează un alt soi de verificări, dar nu de laborator. Ele fac „testul de sanitație”, adică măsoară dacă în urma folosirii unei substanțe rămân microbi pe mâini sau pe suprafețele pe care s-a aplicat dezinfectantul. Sînt aceleași raportări care ne arată că unele județe au zero infecții, după cum arăta o analiză din Viața Medicală.

„Din păcate, raportările spitalelor în privința infecțiilor cu bacterii sunt mincinoase. Au mințit înainte de Colectiv, mint și acum! În curând va apărea un raport oficial al Ministerului Sănătății care va demonstra acest lucru!”  Sursă din Ministerul Sănătății

Controlează produsele comparând două acte!

În ultimele luni, ziarul a purtat o corespondență intensă și discuții față în față cu Direcțiile de Sănătate Publică din București și din țară, cu spitale și cu numeroase instituții care răspund de sănătatea publică din România.

I-am rugat să explice cum de sesizarea „concentrația soluției pentru sprayere este mai mică decât în aviz”, prinsă în raportul oficial al DSP București pe 2014, a dus doar la „schimbarea etichetei” și la niciun alt control.

„Cum n-am controlat? Am controlat produsul THOR”, a spus Alina Popescu, șefa biroului de control de la DSP București. În ce fel?

„Cum am controlat produsul THOR? Am controlat concordanța între etichetă și aviz” Alina Popescu, șefa biroului de control de la DSP București

Poziția oficială a DSP

Autoritatea numărul 1 în sănătate publică a adăugat: „Nu produsul în sine  (THOR) a fost identificat cu neconformități privind concentrația, ci a fost depistată o neconcordanță între etichetă și avizul prezentat inițial”. Admirabil. Dar de unde știți că produsul n-are neconformități?

La întrebarea:
„De unde știți că produsul este conform și că e doar o neconcordanță de etichetă? I-ați făcut o analiză de laborator a concentrației?”

Răspunsul a fost:
„Acțiunile de control din anul 2014 și 2015 nu au vizat efectuarea determinărilor chimice de laborator”.

Deci nu i-au făcut nici o analiză. Au comparat două hîrtii. Asta înseamnă control.

13078221_1745908175653683_868860762_o

De fapt, șefii DSP știu care sunt faptele

Dialog cu unul dintre șefii DSP din teritoriu.

Directorul cunoaște situația, dar nu vrea să-i apară numele.

– În legătură cu problemele de la biocide, în rapoarte apar mai multe substanțe neconforme.
– Da, unele lucruri au fost scrise în clar. Altele…

– Altele ce?
– Altele le știm, dar nu le-a scris nimeni, că n-am făcut analize de laborator.

– Și de unde le știți?
– Din spitale, din efectul de acolo, de peste tot. Nu vedeți că nu dispar bacteriile? Că oamenii se infectează și mor?!

– La câte firme producătoare apar aceste probleme?
– La mai multe firme și la mai multe produse!

– De ce nu ați scris tot ce ați observat?
– Nu am un răspuns simplu la această întrebare. Dar vreți să vă spun ceva? Verificați dacă, la sesizările pe care le-am făcut, Bucureștiul ne-a răspuns măcar. Dacă nici nu răspund, noi ce să înțelegem?! Că problema-i cât casa, dar nimeni nu vrea să-i facă față. Noi schimbăm etichetele.

„Vorbiți cu cei de la Comisia de Biocide!”

Revenim la DSP București.

Cum explică totuși că, după ce apare remarca despre „concentrația” la THOR, produsul n-a fost controlat?

Ne răspund, epuizați și ei de atâta insistență.

În emailul lor, cei din DSP scriu negru pe alb că „pe etichetă concentrația era de 0,25%” și „pe aviz se specifica o concentrație de 0,25%”.

Deci, când în Raportul pe 2014 DSP scrie că „la THOR concentrația soluției pentru sprayere este mai mică decât în aviz” nu se referă la vreo neconcordanță între etichetă și aviz. Ci la altă micșorare a concentrației!

Sentimentul e că remarca despre „concentrația mai mică” le-a scăpat în acest raport și nu mai știu cum să o explice.

Ziarul o întreabă pe Cristina Pelin, șefa DSP București, „Cine ar trebui să facă analize substanțelor pe parcursul folosirii lor în spitale, mai ales dacă ele apar cu neconformități?”.

„Nu noi, nu Direcția de Sănătate Publică. Vorbiți, vă rugăm, cu cei de la Comisia de Biocide!”.

„Așa e, Ministerul nu are nici un laborator”

Stăm ochi în ochi cu doctorul Andra Neamțu, șefa Centrului de Monitorizare a Riscului din Institutul Național de Sănătate Publică.

În subordinea ei se află și Comisia pentru Biocide, cea care dă avizul pentru introducerea pe piață a unui produs.

– Suntem nedumeriți. Spuneți-ne, cine face analiza de laborator pentru a confirma calitatea unui dezinfectant folosit în spital?
– Ministerul Sănătății nu are un astfel de laborator.

– În toată țara și în toate institutele de sănătate, ministerul nu are un laborator care să poată să vadă dacă o substanță e diluată?
– Nu, nu are.

– Ne pare rău, mai întrebăm o dată ca să fim siguri.
(Zâmbește) Nu mai întrebați că am înțeles. Abia acum, noi, la Institutul de Sănătate Publică, dezvoltăm o metodologie și căutăm o investiție ca să facem ceva, dar doar pentru apa din piscine.

– Și la laboratoarele private?
– Nu se fac, nu facem astfel de analize. DSP ar putea să le comande, dacă ar decide asta, dacă le-ar considera necesare. Dar legea nu-i obligă. Din câte știu eu, nu se fac analize de laborator pentru substanțele active din biocide.

– Sună ciudat, totuși. Nimeni nu face o analiză de laborator pe parcursul utilizării vreme de ani de zile a unei substanțe într-o chestiune care ține de viața oamenilor? Adică facem analiza o dată, când dăm licența, și apoi gata?
– Nimeni nu face, niciodată.

(Ai sentimentul că ai auzit greșit) Niciodată pe parcursul utilizării vreți să spuneți. Că la început se fac.
– Statul nu face nici la început, asta e legea.

– Stați un pic! Nici când dă aviz statul nu face o verificare de laborator?
– Asta e legea. Comisia de Biocide dă aviz pe baza unui dosar. Acolo există o analiză de laborator depusă de producător. Să știți că există niște standarde, e nevoie de un laborator acreditat.

(Ți se închide orizontul, înghiți în sec) Și dacă laboratorul e controlat tot de oamenii care produc dezinfectanții?

Spunând nespusul
Se lasă liniște în încăpere. „Cum așa?”.

A vorbit directorul Institutului Național de Sănătate Publică, generalul Mihai Marius  Dan, prezent și el la discuție.

Mai zice o dată: „Cum așa?!”.


sus2

Întâlnire ieri, la Mall Băneasa, cu  Dan Alexandru Condrea, patronul Hexi Pharma.

Omul a fost amabil să ne vedem în duminica Floriilor. Vorbisem cu o zi înainte, îi indicasem câteva documente publice pe care să le consulte, i-am spus că e important.

Condrea e un bărbat bine, 40 plus, care începe discuția spunând că „noi vrem să facem bine, dar sistemul e astfel alcătuit că trebuie să te adaptezi. Unele lucruri poți să le faci, altele nu”. Îl rugăm să explice cum e cu sistemul care te obligă. Și la ce te obligă. Nu detaliază.

– Sunteți medic, domnule Condrea?
– Da. Și patron de firme medicale. Avem și clinică.

– Și care e cea mai importantă valoare pentru dumneavoastră ca patron de firmă pharma?
– Imaginea e mai importantă ca banii. Dacă mai rămân bani și pentru mine, bine. Dacă nu, înseamnă că am greșit. (râde)

– În 2015 ați avut un an bun.
– Da, cel mai bun de până acum, cam 5 milioane de euro cifră de afaceri.

– Aprovizionați cu substanțe dezinfectante 300 de spitale în România.
– Cum 300? Păi, sunt 200 toate.

– Cifra e din prezentarea oficială a firmei. E o chestie de marketing.
– …
(Râde) Am și eu o fată la marketing.
-…
– Poate că o fi luat și cabinetele în calcul. Noi suntem de 16 ani pe piață.

– După Colectiv ați semnat un contract de 600.000 de euro cu Spitalul Universitar. Au crescut comenzile de substanțe împotriva infecțiilor nosocomiale după Colectiv?
– Da, au crescut. Dar nu de patru ori cum se zice.

– Dar de câte ori? De la simplu la dublu?
– Cu Universitarul și Floreasca, da, cred că da. Începutul lui 2016 e mai bun decât cel al lui 2015, aveți dreptate. Să știți că eu trebuia să fiu în clubul Colectiv.

„Sunt pasionat de rock. Am și o formație. Trebuia să mergem și eu, și soția la concert pe 30 octombrie. Dar am avut altă problemă, ivită chiar în acea zi. Altfel, îmi lăsam copiii orfani”Dan Alexandru Condrea

– De-a lungul anilor, au fost probleme cu unele substanțe ale dumneavoastră?
– Au fost, dar le-am remediat.

– V-ați uitat pe raportul DSP pe 2014 pe care vi l-am trimis ieri?
– Da, dar e prost făcut. E un raport plin de greșeli. De pildă, scrie acolo că au retras de pe piață Suprasept. Nu l-au retras niciodată!

10 milioane de euro reprezintă contractele semnate de Hexi Pharma cu instituțiile de stat conform baniitai.info, în timp ce Dan Condrea vorbește despre doar 5 milioane cifră de afaceri

– E adevărat însă că ați retras loturi din spitale?
– Da, la unele substanțe. Curgeau din cauza ambalajelor. Dar asta nu apare în raport.

– Și despre concentrația de la Thor din raportul DSP ce spuneți?
– Cred că se referă la diferența dintre etichetă și aviz. Am schimbat eticheta.

Îi arătăm răspunsul de la DSP în care concentrația e aceeași și pe etichetă, și pe aviz.

– Vedeți, domnule Condrea, e tot o concentrație de 0,25% pe ambele.
– Da, nu înțeleg. E treaba lor. Dar, uitați, cei de la Direcția Sanitară spun că produsul nu are probleme de concentrație!

– Și de unde știe DSP că nu are probleme de concentrație THOR, fac analize?
– Nu fac, din câte știu eu. Noi facem analiza obligatorie, când luăm avizul.

– Și unde faceți analize de laborator?
– La mai multe laboratoare, unele din Germania, altele din România. (Nu-i convine discuția, își freacă mâinile una de cealaltă întruna)

– Cele mai multe analize unde le faceți?
– La un laborator din Otopeni. (E iritat, s-a înroșit vizibil).

– Cum se numește?
– Unilab. E cel mai ieftin și avem o relație bună.

– Este adevărat că dumneavoastră controlați acest laborator?
– Nu e al meu.

– Am întrebat dacă-l controlați, nu dacă îl dețineți.

Înghite în sec. Îi întindem harta legăturilor companiilor lui, folosind date de la termene.ro, pe care ei le iau de la Registrul Comerțului.

– Uitați-vă, vă rugăm, datele de la Registrul Comerțului. Unilab e administrat de aceeași firmă ca și firma dumneavoastră Medical Cleaning. Firma administrator a ambelor se numește Emex.
– Nu știam asta. Cred că ne fac contabilitatea. Dar cum să controlez eu laboratorul, că nu mă pricep la ce se întâmplă acolo? Sunt doar prieten cu directoarea de la Unilab, mă mai duc și mai vorbesc cu ea. În loc să plătesc afară 10.000 de euro pentru 10 analize, plătesc 1.500! E cel mai ieftin.

– Și cum vi se pare ca producătorul care are o firmă unde administratorul e X își avizează produsele inserînd în dosar o analiză făcută taman la laboratorul care e administrat de același X?
– E ceva ilegal? Să știți că noi sponsorizăm spitalele unde livrăm produse. Și asta e ilegal?

– Ați sponsorizat cu 1.000 de euro și o conferință a Asociației de Microbiologie și Epidemiologie, exact specialiștii care ar trebui să vă controleze dezinfectanții în spitale.
(Se miră că știm asta) E ilegal? Să știți că nu noi am avut germeni în substanțe. Firma Romchim a avut.

– Și dumneavoastră n-ați avut niciodată bacterii?
– Ba da, dar le-am găsit la analize și n-am pus în circulație lotul.

– Ce bacterii ați avut? Bacteriile agresive care ucid oamenii?
– Nu vă pot spune.

– Cum doriți. Nici nu vă putem obliga. Sunteți o societate comercială. Aici despre controlul statului vorbim. Ei sunt obligați să răspundă. Dacă există bacterii în substanțele care se presupune că omoară bacteriile, vi se pare că e o problemă?
– Da, e o problemă, dar noi n-am avut așa ceva în spitale. În fabrică am avut, dar le-am găsit.

– Ați aflat vreodată că ați avea probleme de concentrație la produse?
– La ce vă referiți?

– V-a semnalat cineva vreodată asta?
– Nu am cunoștință de așa ceva.

– Nu vă supărați, v-am întrebat specific dacă vreun angajat v-a reclamat că sunt probleme cu concentrația substanțelor pe care le produceți.
(Rămâne pe același răspuns) Nu am cunoștință de așa ceva.

„Asta e o țară în care medicii nu pățesc nimic, există fapte de malpraxis, dar cazurile se mușamalizează și dumneavoastră veniți să ne întrebați pe noi de dezinfectanți?”Dan Alexandru Condrea

– Priviți, vă rugăm, aceste două rețete de producție! Ele arată că THOR și SUPRASEPT s-au produs în concentrație mult mai mică decât în avizul pe care l-ați luat de la Ministerul Sănătății? Sunt documente autentice?
– De unde le aveți?

– Din interiorul companiei dumneavoastră. De la o sursă.
– Eu nu le-am văzut, că nu văd eu documentele de producție. Eu mă ocup de investiții. Am un director general care se ocupă de bunul mers al firmei și directorul de producție răspunde de restul. Fiecare răspunde pentru ce face. Pentru asta e plătit.

– Documentele sunt semnate de Flori Dinu, directorul general al Hexi Pharma.
– Dacă sunt reale, o fi semnat ca primarul.

– Dacă sunt reale e grav, așa-i?
– Da, așa e. Dar nu cred că sunt reale.

– Nu e formatul dumneavoastră de document?
– L-am recunoscut, parcă, dar e cu antet când îl depunem la avizare.

– Păi, aici nu era pentru exterior, ci pentru uz intern în fabrica dumneavoastră.
– Da, înțeleg. Dar nu cred că e real. Dumneavoastră îl publicați fără să-l verificați?

– Îl verificăm acum cu dumneavoastră. Și o vom suna și pe Flori Dinu. Și așteptăm să comentați, să negați, să spuneți ce credeți. Noi nu stabilim adevărul, noi publicăm ce aflăm după ce vorbim cu toate părțile.
– Și cine stabilește adevărul?

– Justiția, dacă e cazul.
(se uită lung) Și credeți că dacă livram așa ceva își mai făceau efectul?

– Tocmai asta e, că spitalele sunt pline de bacterii. Sursele spun că se făcea așa ceva de multe ori în fabrică.
– Bun. Să presupunem că astea sînt adevărate. Că a făcut unul o șmecherie. Și ce făcea omul cu substanța activă care rămânea?

– O folosea la următorul lot.
– Nu cred, sincer, nu cred, dar eu sunt patron, întrebați-o pe Flori Dinu! Deși de producție se ocupă directorul de producție.

– O sursă spune că participați la ședințele unde se stabilea rețeta produselor.
– Da, dar numai înainte de avizare sau cînd se modifica rețeta.

„Întrebați-i pe directorii de spitale dacă produsele noastre sunt bune. Și dacă nu pe ei, pe medici. Dar mai mulți medici. Și vă veți lămuri”Dan Alexandru Condrea

– Există vreun produs pe care spitalele vi l-au refuzat în ultima vreme?
– Da, POLYODINE.

– De ce?
– Ei spun că mirosul irită. E folosit în curățare preoperatorie și, dacă se usucă mesele de operație după aplicarea substanței cu lumină puternică, atunci apare senzația de iritare. (Face semn către nas). Îmi puteți da documentele, vă rog?

– Da, sigur. Am vrea să lămurim tot. De aceea ne-am văzut. Așteptăm de la dumneavoastră o reacție, oricând doriți. O vom suna și pe salariata dumneavoastră, doamna Dinu.
– Salariata mea? E directorul general al firmei.

Dan Condrea se ridică. Se îndepărtează. Lasă 10 lei pe masă, absent, pentru o apă plată pe care nici n-a apucat să o bea, deși discuția a durat aproape o oră și jumătate.

Își dă febril mesaje, în holul gălăgios al mall-ului. Apoi discută lung, lung, la telefon.

Se urcă în mașină și pleacă în trombă. O mașină a redacției îl urmează. Se oprește în fața fabricii Hexi Pharma din Mogoșoaia. Stă în mașină cu telefonul la ureche.

CE SPUNE DIRECTORUL GENERAL CARE A SEMNAT HÂRTIILE



– Bună ziua, doamna Dinu. Tocmai am încheiat o discuție cu patronul dumneavoastră, domnul Condrea.
– Și ce doriți? Eu sunt angajat, nu e firma mea!

– Sunteți director general. Avem două documente semnate de dumneavoastră, care arată niște posibile nereguli în producția a două substanțe dezinfectante. Și dorim să comentați situația.
– Și de unde știți dacă e semnătura mea?

– Păi asta dorim să vă întrebăm. Vi le arătăm.
– Nu pot să ies din casă. Sunt extrem de răcită.

– Vi le trimitem pe mail.
– De ce să le trimiteți? Nu înțeleg ce vreți. (E iritată, aproape că nu poate vorbi de furie).

– Înseamnă că noi n-am fost clari. Există posibilitatea ca anumite substanţe să fi fost produse într-o concentrație mult mai mică decât cea din avizul pe care l-ați luat de la Comisia de Biocide de la Ministerul Sănătății.
– Eu nu sunt șef de producție, nu înțeleg ce vreți. Mor copiii la Pitești și nimeni nu face nimic și dumneavoastră vă ocupați de asta!

– Puteți fi oricît de malițioasă, nu-i nici o problemă. Ne facem datoria să vorbim cu dumneavoastră.
– Da, așa sunt eu. Malițioasă. Sunt bolnavă, răcită, mă auziți cum vorbesc, nu pot ieși din casă! Și azi e și ziua mea de nume.

– Am înțeles, v-am spus că vi le trimitem pe mail. Nu sunteți curioasă să vedeți dacă e posibil așa ceva?!
– Bine, dați-le pe mail. Să știți că m-am săturat să fiu amenințată și șantajată.

– Cine v-a amenințat și șantajat, doamnă?
– Multă lume. Că cică să-mi văd de treabă. Că nu mai e loc pentru producătorii români! Asta e țara în care am ajuns să fiu amenințată de vicepreședintele Casei de Asigurări pentru Sănătate.

– Despre cine e vorba?
– Nu vă spun. V-am dat și eu așa, un exemplu.

– Dacă…
(Nu mai așteaptă întrebarea) Bine, dom’le, o să rămână doi-trei producători de biocide și noi, ăilalți, gata!

– Dacă primiți mailul, vă rugăm confirmați-ne.
– Bine.

Echipa Gazetei din fața fabricii Hexi Pharma spune că patronul, care ajunse acolo, s-a dus să cumpere flori.

La fabrică apare Flori Dinu, directorul de producție Mihai Leva plus alți oameni. Și un avocat, soțul lui Flori Dinu.


fereastra
Directorul general al Hexi Pharma, Flori Dinu, revine cu un telefon ieri, la 17:30, la patru ore după prima discuție. Mai devreme, privea prin geamul fabricii la siluetele întrezărite prin ploaia de afară.

Are un ton cu totul diferit. Ironia a dispărut. Vorbește despre „ancheta internă pe care o vom declanșa luni dimineață” și despre „posibilitatea de a retrage produsele de pe piață”.

– Ați văzut documentele?
– Da și am fost la fabrică pentru a căuta aceste documente. Nu le-am găsit, însă semnătura pare într-adevăr a mea. Dacă am semnat această hârtie, am făcut-o fără să știu ce semnez.

– Cum n-ați știut? Sunteți totuși biochimist.
– Eu am terminat facultatea „la 1900 toamna”, cum se zice, și am făcut un master în management după aceea. Știu tot atâta chimie cât dumneavoastră.

– Dar se putea întâmpla așa ceva?
– Dumneavoastră ne-ați semnalat o problemă, noi vom verifica. Patronul mă amenință că mă dă afară. Trebuie s-o lămurim. E o chestie foarte gravă dacă e reală, e ceva de siguranță națională.

– Haideți să-i spunem de sănătate publică mai bine. Nu vă amintiți nimic?
– Nu-mi amintesc, pe cuvânt. Eu sunt un om de bună credință. Dacă am făcut-o, n-am știut realmente ce semnez. Nu am avut habar de documentul ăsta. Eu semnez 50 de documente pe zi!

– Și chiar n-ați găsit documentul în arhivă?
– Nu. Dar promitem că mâine dimineață la prima oră deschidem o anchetă internă serioasă. Suntem oameni de bună credință, dacă se confirmă, atunci discutăm cu autoritățile, retragem produsele de pe piață, dacă e cazul, vedem cum remediem lucrurile. Trebuie să le lămurim, să vedem ce s-a întâmplat.

Clipboard01

Imediat după ce ieri Gazeta le-a arătat rețetele, indiferent unde se aflau în ora, toți șefii firmei s-au întâlnit în camera cu documente de deasupra halei unde se produc cele mai utilizate dezinfectante din toată România

Direct după interviul cu reporterii Gazetei, Dan Alexandru Condrea a ajuns la ora 13:30 în halele Hexi Pharma din Mogoşoaia.

A stat 10 minute în maşina sa, un Porsche Cayenne negru, după care a intrat în clădire. Până seara a plecat doar un sfert de oră pentru a cumpăra flori. Probabil colegei Flori Dinu, care-şi serba onomastica.

Dinu a ajuns la sediu la nici o oră distanţă, cu un Range Rover Evoque roșu. Directorul a venit la 14:30 şi a stat până la 16:00, o oră şi jumătate, întâlnindu-se cu mai mulți angajați ai Hexi Pharma la etajul unu al clădirii.

Condrea a plecat de la fabrică la 18:00, la 4 ore şi jumătate după ce sosise.

Condrea


Continuarea investigației în ziarul de mâine:

 

DREPT LA REPLICĂ
Hexi Pharma, producătorul român de antiseptice şi dezinfectanți, dorește să răspundă printr-un drept la replică în cazul articolului publicat de către jurnalistul Cătălin Tolontan privind eficacitatea produselor.
Produsele la care se face referire Thor şi Suprasept sunt destinate dezinfecţiei suprafeţelor şi instrumentarului medical. Toate produsele din portofoliul Hexi Pharma sunt avizate de către Ministerul Sănătăţii conform legislaţiei în vigoare, avizare ce se face în baza buletinelor de eficacitate care au fost depuse la dosar şi care atestă eficienta produsului.

În plus, produsele sunt testate periodic atât de către Hexi Pharma, care are contract cu mai multe laboratoare independente, cât şi de către spitalele mari din ţara care au laboratoare de control microbiologic. Spitalele verifică frecvent eficiența produselor prin colectarea de pe suprafeţe, instrumentar, mâinile personalului medical, rezultate indicând eficacitatea conform protocoalelor de control al infecţiilor nosocomiale. Documentele care apar în articol sunt falsificate, autorii nu au publicat originalele acestora şi nici sursa care le-a pus la dispoziţie, iar formatul documentului este unul folosit de Hexi Pharma acum circa 5 ani de zile. Reţeta de fabricaţie s-a respectat întotdeauna cu stricteţe.

În articolul defăimător apare referinţa conform căreia substanțele Thor şi Suprasept erau vândute în spitalele unde au fost internate victimele din tragedia Colectiv, ţinem să precizăm care spitale au achiziționat aceste produse în ultimele 12 luni în tabelul de mai jos.

Screenshot_1
Referitor la fragmentul Raportului Direcției de Sănătate Publică pe 2014 la produsul THOR ţinem să precizăm că se face o referire la o eroare de etichetare privind concetrația de utilizare a produsului prin sprayere, nicidecum la concetrația substanţelor din produs. Aşa cum scrie şi în Raportul DSP această problemă a fost remediată prin retichetarea corectă a produsului.

Hexi Pharma, producător roman, produce dezinfectanţi pentru spitale de peste 20 de ani şi are o prezență la nivel naţional, atât în spitale de stat, cât şi private fără a avea, însă, monopol, cum susţine articolul de presă.

Contractele cu spitalele de stat sunt realizate în urma licitaţiilor prin sistemul de achiziţii publice. Dacă produsele ar fi fost, într-adevăr ineficiente timp de 20 de ani, structurile de prevenţie şi control în domeniul infecţiilor nosocomiale s-ar fi sesizat, iar spitalele nu ar mai fi cumpărat produsele.

Articolul face referire la retragerea a mii de bidoane de pe piaţă, fapt ce dorim să fie susţinut prin probe. Dacă această afirmaţie ar fi fost reală, firma Hexi Pharma ar fi fost falimentara şi, în mod cert, spitalele respective nu ar mai fi achiziţionat produse de la Hexi Pharma.

„Deşi am dat dovadă de transparență prin prezentarea la invitaţia domnului Tolontan, am constatat, în final, că interviul a fost trunchiat cu ceea ce a apărut pe blogul dumnealui şi însoţit de comentarii rău-voitoare şi scoaterea din context a anumitor afirmaţii”, explică Dan Condrea asociatul majoritar al Hexi Pharma.

La ora actuală nu se poate evalua prejudiciul economic şi de imagine care va rezulta în urma acestor susţineri nefondate şi ne rezervăm dreptul de a ne adresa justiţiei pentru recuperarea acestora.

Totodată afirmăm disponibilitatea de a pune la dispoziţia Ministerului Sănătăţii toate actele necesare pentru a proba calitatea produselor Hexi Pharma şi pentru a ne demonstra nevinovăţia. Menţionăm că o anchetă internă este în desfăşurare, rezultatele preliminare fiind cele din prezentul comunicat.

Comentarii (117)Adaugă comentariu

alexander hamilton  •  25 aprilie 2016, 14:10

Va rog sa comentati articolul lui Badea. A nu-l baga in seama nu face decat sa ii dea apa la moara. http://www.mircea-badea.ro/completare-strict-tehnica-a-documentelor-prezentate-de-domnul-tolontan/

Geo  •  25 aprilie 2016, 14:10

Doamne, Dumnezeule, in ce tara traim !Bravo d-le Tolontan ! Ar fi trebuit luate o groaza de masuri. Cum au spus mai sus cei care au comentat. Sistate livrarile, pus sigiliu la fabrica, ANAF sau altii sa se autosesizeze urgent. Inclusiv Consiliul suprem de aparare. Dupa cum vad harta cu locatiile in care acesti *** au contracte, e la mintea copiilor ca este o problema de siguranta nationala si nimic altceva. Dar, dupacum merge treaba in tara asta, sigur se va face ceva de forma si se va musamaliza totul. Mafia farmaceutica , a produselor medicala este impanzita pe tot globul deci, chiar daca se va vrea, cred ca nu se va putea actiona in beneficiul romanilor. Parca ai zice ca s-a comandat un genocid al populatiei noastre, lent dar sigur.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Alex2  •  25 aprilie 2016, 14:18

Trebuie ca procuratura sa ia probe din toate spitalele si daca se dovedeste ca este adevarat, cred ca inchisoarea pe viata ar fi prea blanda pentru cei implicati. Omor in masa cu premeditare, e possibil ca firma asta sa fi omorat mii de oameni.

daniel.andrei  •  25 aprilie 2016, 14:18

Sunteti optimist, dle. Tolo. Niciun produs din spitalele romanesti nu e conform. Toate produsele sterile (sterilizate cu ETO, oxid de etilena) sunt reambalate, dupa ce expira sau resterilizate de spitale (toate spitalele au sectie de sterilizare, unde mai "curata"gunoaie vechi de ani de zile. Am ajuns la concluzia ca mai bine mor acasa, tratandu-ma de pe net decat sa iau zeci de infectii in spitale sau sa ma manance gandacii in salon. Respect maxim pentru articol!

box  •  25 aprilie 2016, 14:21

Sa nu fim copii. Firma aia nu vindea de capul ei apa cu sapun. Stiau exact si aia care aprobau marfa si semnau. De jos pana sus. Cand vinzi apa de ploaie din asta, cu cat diferenta e mai mare intre produs si comanda, cu atat mai sus trebuie cautata conexiunea aia "binevoitoare". Si fiind o chestie la nivel de tara, eu m-as uita direct sus, sus de tot.

ics  •  25 aprilie 2016, 14:27

felicitari echipei ca avut curajul sa se ''ia'' de subiect lucrurile sint insa mai complicate, glutaraldehida cam iese din uz ca e alergizanta. pe scurt daca ar fi facute conform retetelor initiale ar provoca prea multe alergii de contact sau efect cancerigen. pe scara larga se folosesc in vest alte biocide care insa cresc pretul semnificativ. iar politicul romanesc e de parere ca pretzul primeaza. cita vreme ziua de spital in romania e decontata de cca 40 de ori mai putin ca in germania.... ( si germania are un sistem medical social cu preturile controlate la singe!!!) mai intervine si controlul microbiologic care costa de behai. existe sisteme integrate de antibiograme ( ex in franta), controale de contaminare ( placi pentru suprafete aer samd) exista genotiparepentru germeni gen PFGEF si sisteme de control de calitate internationale si in romania. cine a lucrat in laboratoare le cunoaste EQUAS, Roche, RiliBak prin Instand samd. costa de behai si pur si simplu spitalele nu si le permit. si mai sint si o gramada de hoti pe traseu, dublati de incompetenti sistemul e atit de pervers in toate componentele ( de la pacienti, personal medical, administratie. politic) incit eu am lasat *** tara si prietenii si m-am carat. ma bucur cind vad insa ca unii inca mai cred si mai lupta . si le doresc succes.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Daniel  •  25 aprilie 2016, 14:31

"– Cine v-a amenințat și șantajat, doamnă? – Multă lume. Că cică să-mi văd de treabă. Că nu mai e loc pentru producătorii români! Asta e țara în care am ajuns să fiu amenințată de vicepreședintele Casei de Asigurări pentru Sănătate." Cand esti producator roman si faci astfel de magarii, e normal sa nu mai fie loc pentru tine. Cand faci asa ceva, nu meriti sa existi. Si desi statul are prima responsabilitate in verificarea acestor substante, toti acei oameni care isi castiga salariul la Hexa Pharma si stiau de aceste nereguli, merita sa nu mai aiba unde lucra in momentul in care cu buna stiinta participa la imbolnavirea si moartea unor pacienti. Lipsa de responsabilitate in Romania este cancerul societatii.

Alexandru  •  25 aprilie 2016, 14:46

"COMUNICAT DE PRESĂ DREPT LA REPLICĂ ÎN CAZUL ARTICOLULUI PUBLICAT PE TOLO.RO REFERITOR LA EFICACITATEA PRODUSELOR DEZINFECTANTE HEXI PHARMA Hexi Pharma, producătorul român de antiseptice şi dezinfectanți, dorește să răspundă printr-un drept la replică în cazul articolului publicat de către jurnalistul Cătălin Tolontan privind eficacitatea produselor. Produsele la care se face referire Thor şi Suprasept sunt destinate dezinfecţiei suprafeţelor şi instrumentarului medical. Toate produsele din portofoliul Hexi Pharma sunt avizate de către Ministerul Sănătăţii conform legislaţiei în vigoare, avizare ce se face în baza buletinelor de eficacitate care au fost depuse la dosar şi care atestă eficienta produsului. În plus, produsele sunt testate periodic atât de către Hexi Pharma, care are contract cu mai multe laboratoare independente, cât şi de către spitalele mari din ţara care au laboratoare de control microbiologic. Spitalele verifică frecvent eficiența produselor prin colectarea de pe suprafeţe, instrumentar, mâinile personalului medical, rezultate indicând eficacitatea conform protocoalelor de control al infecţiilor nosocomiale. Documentele care apar în articol sunt falsificate, autorii nu au publicat originalele acestora şi nici sursa care le-a pus la dispoziţie, iar formatul documentului este unul folosit de Hexi Pharma acum circa 5 ani de zile. Reţeta de fabricaţie s-a respectat întotdeauna cu stricteţe. În articolul defăimător apare referinţa conform căreia substanțele Thor şi Suprasept erau vândute în spitalele unde au fost internate victimele din tragedia Colectiv, ţinem să precizăm care spitale au achiziționat aceste produse: Spitalul Universitar de Urgenţă Elias NU Spitalul Universitar de Urgenţă – Thor a fost achiziționat 5 litri pe lună pentru blocul alimentar Spitalul Clinic Pantelimon – Thor a fost achiziționat 10 litri pe lună pentru blocul alimentar Spitalul Clinic Marie Sklodowska Curie (Budimex) NU Spitalul Grigore Alexandrescu DA Thor Spitalul Clinic de Urgenţă Chirurgie Plastică NU Spitalul de Urgenţă Floreasca NU Spitalul Militar Central NU Spitalul Clinic Colţea NU Spitalul Judeţean Ilfov NU Spitalul Clinic de Urgenţă Sf. Ioan DA Thor Spitalul Bagdasar Arseni DA Thor şi Suprasept Aceste informatii se pot verifica în SEAP (sistemul electronic de achiziții publice). Referitor la fragmentul Raportului Direcției de Sănătate Publică pe 2014 la produsul THOR ţinem să precizăm că se face o referire la o eroare de etichetare privind concetrația de utilizare a produsului prin sprayere, nicidecum la concetrația substanţelor din produs. Aşa cum scrie şi în Raportul DSP această problemă a fost remediată prin retichetarea corectă a produsului. Hexi Pharma, producător roman, produce dezinfectanţi pentru spitale de peste 20 de ani şi are o prezență la nivel naţional, atât în spitale de stat, cât şi private fără a avea, însă, monopol, cum susţine articolul de presă. Contractele cu spitalele de stat sunt realizate în urma licitaţiilor prin sistemul de achiziţii publice. Dacă produsele ar fi fost, într-adevăr ineficiente timp de 20 de ani, structurile de prevenţie şi control în domeniul infecţiilor nosocomiale s-ar fi sesizat, iar spitalele nu ar mai fi cumpărat produsele. Articolul face referire la retragerea a mii de bidoane de pe piaţă, fapt ce dorim să fie susţinut prin probe. Dacă această afirmaţie ar fi fost reală, firma Hexi Pharma ar fi fost falimentara şi, în mod cert, spitalele respective nu ar mai fi achiziţionat produse de la Hexi Pharma. „Deşi am dat dovadă de transparență prin prezentarea la invitaţia domnului Tolontan, am constatat, în final, că interviul a fost trunchiat cu ceea ce a apărut pe blogul dumnealui şi însoţit de comentarii rău-voitoare şi scoaterea din context a anumitor afirmaţii”, explică Dan Condrea asociatul majoritar al Hexi Pharma. La ora actuală nu se poate evalua prejudiciul economic şi de imagine care va rezulta în urma acestor susţineri nefondate şi ne rezervăm dreptul de a ne adresa justiţiei pentru recuperarea acestora. Totodată afirmăm disponibilitatea de a pune la dispoziţia Ministerului Sănătăţii toate actele necesare pentru a proba calitatea produselor Hexi Pharma şi pentru a ne demonstra nevinovăţia. Menţionăm că o anchetă internă este în desfăşurare, rezultatele preliminare fiind cele din prezentul comunicat." http://hexi.ro/ro/comunicat-de-presa/

jbkjb  •  25 aprilie 2016, 15:09

Tolontan a prezentat o situatie din care rezulta, destul de clar, as zice, faptul ca dezinfectantii folositi in spitalele din Romania nu sunt conformi. Adevarat sau fals, asta ramane de vazut. Pe de alta parte, oricine a luat contact cu sistemul sanitar - in orice mod - poate atesta faptul ca situatia din spitale este dezastruoasa inclusiv din punctul de vedere al, sa-i zicem la modul general, igienei. Am avut personal pacient in spital, internat de 4-5 ori pe o perioada del a cateva zile la 2 saptamani, care a dezvoltat DE FIECARE DATA escare din cauza asternuturilor sau a altor obiecte din spital, nedezinfectate cum trebuie. Asta e problema principala. Acum vine cineva si prezinta un studiu din care rezulta ca infectiile sunt principala cauza a decesurilor la arsi. Ok...poate ca asa si este, dar situatia dezgustatoare a spitalelor noastre ramane. Si pana la urma, fara a fi siropos, daca o singura viata din cele 64 ar fi fost salvata ca urmare a unei corecte administrari a igienei in spitale, tot ar fi fost ceva.

mobra  •  25 aprilie 2016, 15:11

Am făcut calculele. Acest articol minte. Dacă publicați ceva, vă rog verificați ce pretindeți: Prima rețetă, Suprasept: (20/600)*100 = 3,33%, nu 1,6% cum pretinde poza. (15/600)*100=2.5%, nu 1.25% cum pretinde poza. A doua poză, Thor: (60/600)*100 = 10%, nu 5% cum pretinde poza.

Denis  •  25 aprilie 2016, 15:13

Stimate domn Tolontan, cine a comandat aceasta "ancheta jurnalistica"???

Ionut  •  25 aprilie 2016, 15:34

Nu este chiar asa domnule Tolontan

ROBERT  •  25 aprilie 2016, 15:54

Acum 1 an am fost operat in Spitalul Militar din Bucuresti si mi s-a spus clar ca trebuie sa am grija la tot. Pe ce pun mana, unde ma asez. Doctorul care m-a internat mi-a interzis sa mananc sau sa beau ceva din spital, inclusiv sa imi ard toate hainele in momentul in care plec din spiata. Motivul: O contaminare puternica cu clostridium. Vazand dreptul la replica al celor de la Hexi Pharma mi s-a mai confirmat ceva. Au zis ca au livrat si la Spitalul sfantul Ioan. Acum 1 luna bunica mea a fost internata acolo si a ajuns de urgenta la Victor Babes cu infectia de clostridium si Ecoli contactate in Spitalul Sfantul Ioan. Asa ca sunt de acord cu cei care zic ca patronii si angajatii decidenti ai acestei firme trebuie sa faca inchisoare cel putin 25 de ani ***.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Gicu  •  25 aprilie 2016, 16:11

Din câte știu eu, infecțiile nosocomiale se transmit pe cale aeriană, de la haine și cearșafuri până la o simpla strîngere de măna, iar aceste dezinfectante sunt pentru instrumente medicale! Eu în locul vostru aș lupta cu utilizarea aiurită de antibiotice, care chiar duce la moarte prin infecții intraspitalicești cu germeni multidrog rezistenți..ăsta este primordiul problemei! Dar concentrația dezinfectantilor ar trebui verificată!

Gicu  •  25 aprilie 2016, 16:19

Iar referitor la comenteriul de mai sus, Clostridium Dificile si E. Coli sun germeni colonizatori, prezenți în mod uzual în organizm. Principala cauză de infecție cu Clostridiun este utilizare neadecvată a antibioticilor, deci iar ajung la ce am scris mai sus! Și consider că pe astfel de subiecte ar discuta mai bine cei care se pricep, și nu pacienți supărați care doar vor să arunce în cineva o piatră!

Eugen  •  25 aprilie 2016, 16:24

Domnule Tolontan, sa va dea in judecata! Facem strangere de fonduri daca e cazul, sa puteti angaja avocati. Desi la cat de mare e problema, sunt sigur ca multi avocati vor dori sa va reprezinte pro bono. Cum mai pot trai aceste creaturi care de ani de zile vand biocid diluat, si care poate prin lacomia lor au ucis mii, poate chiar zeci de mii de oameni? Eu pentru astfel de fapte as reintroduce pedeapsa cu moartea. Si nu una rapida, gen scaun electric sau executie. *** Multumim, domnule Tolontan. Desi tare cred ca ati ridicat doar un colt al covorului sub care se ascunde mizeria din sistemul sanitar...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

andrei  •  25 aprilie 2016, 16:28

Pe langa toata mafia din sistem, cum se explica faptul ca angajatii DSP "recomanda" strict anumite produse pentru a nu da amenzi la utilizatori? Sunt platiti tot de catre firmele producatoare iar caracatita incepe cu angajatii din teren ai DSP pana la cel mai mare din sistem....

Eugen  •  25 aprilie 2016, 16:29

Zi sa mori tu Gicule ca infectiile nosocomiale se transmit doar prin aer. Dar daca bisturiul infectat este "sterilizat" cu un biocid diluat si apoi folosit la alta operatie, tot pe cale aeriana se transmite? Sau medicul care intre operatii se dezinfecteaza cu biocid "diluat", existand astfel posibilitatea de a "lua" de la un pacient si de a-i "da" celuilalt o bacterie; tot pe cale aeriana? Fugi ba cu roata! Fugi la stapanii tai de la hexipharma!

lili  •  25 aprilie 2016, 16:38

Ei, si ce daca?! Pariem ca nu va raspunde nimeni, ca lucrurile vor ramane asa in continuare, dovada ca nici acum infectiile din spitale nu sunt raportate corect, ca se minte, se fura.... Asa va ramane... Si nu va raspunde nimeni.

Gabi  •  25 aprilie 2016, 16:45

Isi cumpara BMW (X6) ( pentru el si nevasta ; pentru copil, Porsche ), se muta la vila ( intr-un cartier select al Bucurestiului ), da spaga in minister pentru a avea "succes" la licitatii, da spaga in spitale pentru a avea "intrare", da salarii minime pe economie la angajati, face productie. Da' cu ce bani, ca nu mai are...Si atunci incepe sa fure ( cum fac "taranii" de Rahova din piete...) Ca sa ajunga la mai multi. Ca doar nu vine "protectia consumatorului" sa-i controleze cantarul...Si, daca vine, ce? o sa plece ...multumit. Cam asta cred eu ca face un patron roman cu fabrica de produse de dezinfectat. Ăia, stiti, tot romani, care construiau autostrazi, tot cam la fel faceau, doar ca la o alta scara... Mai mare, inlocuisera BMW-ul cu Boeing-ul...

p  •  25 aprilie 2016, 17:01

Asa si?

Tiberiu Szocs-Mihai  •  25 aprilie 2016, 17:04

Iar o tirada de atras click-uri si persoane ce nu pot citi si drepturi la replica. Va rog, inainte de a mai comenta la coada unor astfel de epistole, sa asteptati si feedback-ul scriptic al celor implicati. Nu doar "investigatia" unor jurnalisti. A unora cu aparent zeci de ani de profiling psihologic, daca e sa ma iau dupa unele din observatiile si concluziile din "interviu".

anca  •  25 aprilie 2016, 17:05

Va rugam sa verificati firma Medical Cleaning si sa vedeti cate contracte de curatenie au doar cu spitalele la preturi mari doar pentru faptul ca cer prin caietul de sarcini buletine de analiza la produse pe care nu l au decat ei.A se vedea treistoreanu,sf ioan etc....

Cătălin Tolontan  •  25 aprilie 2016, 17:06

@mobra: calculul dvs este gresit, ne pare rau. Anumite substante active sint de 50% concentratie, uitati-va, va rugam, in explicatia de sub facsimile.

Risso  •  25 aprilie 2016, 17:12

Nu mai improscati cu noroi farama de industrie care mai misca in Romania, asa cum ati facut cu fabrica de lactate Bradet. Infectiile din spitale exista pentru ca se fura luna de luna sute de litri de dezinfectanti care sunt vanduti la negru(vezi saloane de cosmetice si cabinete veterinare). Personal am folosit Hexaclor-ul de la Hexi Pharma, in momentul in care autoritatile din Pucioasa nu erau in stare sa faca ceva cu apa contaminata. Am folosit tabletele clorigene intocmai cu dilutiile de pe eticheta si eu impreuna cu familia mea nu am avut nici un fel de problema de sanatate...Felicitari Hexi Pharma!

Gicu  •  25 aprilie 2016, 17:13

Bisturiurile sunt de unica folosință, iat instrumentele metalice se stirilizează prin autoclavare sau alte metode FIZICE! Am scris aer, haine, mâini..adica din aer se așează pe lucruri personale ale pacienților sau doctorilor, ei asta e metoda de transmitere..aceste lucruri nu se dezinfectează! Iată un studiu: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3963198/ Ei în mare parte se referă la suprafețe tegumentare, aer sau de uz personal, nicidecum care ar putea fi sterilizate cu substanțele date, sau în mare parte! Și păstrează calmul, domeniul meu de activitate este medicina și daca nu observi doar despre asta și vorbesc

anca  •  25 aprilie 2016, 17:20

Inca ceva toti medici epidemiologi beneficiaza de mici excursi ,recompese de 8 martie ect pentru a trece in protocoale si in planul de igiena produsele lor si au facut niste iso la produse pe care doar ei le au va rog vb cu concurenta lor daca exista ca nimeni nu se califica la licitatii deoarece au aceste soparle buletine facute la Londra cu care scot ochii in toate procedurile stiu bine ce vorbesc deoarece lucrez in achizitii la un spital onorabil unde epidemiologul impune ce si cum.

Dan Patru  •  25 aprilie 2016, 17:56

Din nou nu mi-a fost aprobat comentariul din cauza ca n-a fost pe placul intactului. Bravo, tolontan, bravo felix, bravo intact! Foarte bun articol. Tolontan a prezentat si pe blog "Spotlight", ca e film mainstream, si a incercat din nou, total ridicol, sa asocieze ceva din imaginea jurnalistului roman cu ceea ce-au facut acei reporteri, dar de "Kill the messenger", un film infinit mai apropiat de presa din Romania, n-a auzit.

lemon  •  25 aprilie 2016, 17:58

unele din comentariile astea ar trebui sa apara cu (P) ;)

Claudiu hermelin  •  25 aprilie 2016, 18:01

Ce a observat DSP-ul local? „Neconformități: pe etichetă nu există mențiunea netoxic, concentrația soluției pentru sprayere este mai mică decât în aviz, timpul de acțiune pentru dezinfecția suprafețelor din unitățile medicale este mai mic decât în aviz”. Mica eroare materiala; timpul de actiune pentru dezinfectia suprafetelor din unitatile medicale este mai mic decat in aviz. Pai, daca se dezinfecteaza mai repede, cu atat mai bine. Trebuia sa scrie ca timpul de dezinfectare este mai lung decat in aviz.

Eugen  •  25 aprilie 2016, 18:13

Hai las-o-n fasole, Gicule. Ia fa bine de explica metodele FIZICE de sterilizare a instrumentarului metalic. Nu autoclavizarea mentionata de tine, cele fizice. Astept.

benaflek  •  25 aprilie 2016, 18:20

ti se scoala paru n cap cand vezi ce prostie e in neamul asta romanesc plin de onoare si virtute.doamne dumnezeule dar cum verivficau calitatea si concentratia dezinfectantului? muiau degetu n borcan si gustau din el?puteau sa cumpere in loc de dezinfectanti virusi la sticla sau cine stie ce altceva .trebuie taiate capete multe .sa nu se mai repete

Eugen  •  25 aprilie 2016, 18:20

"Hospital-acquired infection (HAI) — also known as nosocomial infection — is an infection that is contracted from the environment or staff of a healthcare facility. It can be spread in the hospital environment, nursing home environment, rehabilitation facility, clinic,or other clinical settings. Infection is spread to the susceptible patient in the clinical setting by a number of means. Health care staff can spread infection, in addition to contaminated equipment, bed linens, or air droplets. The infection can originate from the outside environment, another infected patient, staff that may be infected, or in some cases, the source of the infection cannot be determined. In some cases the microorganism originates from the patient's own skin microbiota, becoming opportunistic after surgery or other procedures that compromise the protective skin barrier." Sa reluam: "Health care staff can spread infection, IN ADDITION TO CONTAMINATED EQUIPMENT, bed linens, or air droplets." Dar nu, vine Gicu de pe net care "lucreaza in domeniul medical" si ne spune infectiile nosocomiale nu se pot transmite prin instrumentar sterilizat necorespunzator. Am in jurul meu (familie, prieteni, cunostinte) o gramada de oameni care "lucreaza in domeniul medical". Tu vorbesti din carti si din studii. Eu iti spun ce se intampla, si cum personalul medical nu respecta nici regulile de sterilizare cu biocid de asta diluat. Fie ca vorbim de instrumentar metalic, fie de aparatele de oxigen sau de respiratie artificiala. Suntem, aproape sigur, pe locul 1 in Europa la nr. de infectii nosocomiale/100.000 pacienti.

ema  •  25 aprilie 2016, 18:38

Ne luati de prosti normal ca nu au cumparat spitalele produsele voastre direct ci prin firma de curatenie pe care o detineti ....vedeti cine face curat in acele spitale si ce produse folosesc HEXI ESTE PESTE TOT......,,,.,

Infiintare SRL  •  25 aprilie 2016, 19:10

Foarte bun articol !

Gicu  •  25 aprilie 2016, 19:27

N-o sa vă vină să credeți dar rata infecțiilor nosocomiale în România este sub media Europeană. Aici am găsit câteva studii mici, recunosc că nu sunt foarte reprezentative, dar dacă întrebați orice epidemiolog, vă va da același răspuns: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19388568 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17595877 Deci se pare că dezinfectantul e cam bunișor. Dar iată situația României la infecții rezistente la antibiotice: http://ecdc.europa.eu/en/publications/Publications/antimicrobial-resistance-annual-epidemiological-report.pdf pagina 11 dar și în restul graficilor!

pawn  •  25 aprilie 2016, 19:50

da, ma rog, am...frunzarit articolul, nu fac decat un ultim comentariu pe gsp (ca mi s-a luat de basistii astia care sug de la voiculescu): chiar credeti ca sistemul, ORICE sistem poate preveni o intamplare grava (nu mai spun daca e premeditata)? dezgropam acum "accidentul de la cernobal", aruncand satisfacuti cu bolovani in regimul sovietic, tata, ca "d-aia s-a intamplat catastrofa, ca erau sovieticii secretomani" si dezorganizati nu mai stiu cum... exact cum motivau sovieticii (sau nazistii sau oricine; acum, islamistii) nenorocirile din occident. nu vreau sa fiu inteles gresit: bineinteles ca un sistem ceva mai organizat, cu oameni mai instruiti si proceduri prudente poate reduce riscul. dar ce te faci cu ala de la germanwings, care a decis sa ia cu el in sinucidere inca 150 de oameni? mi-a placut replica lui beligan din "explozia", cand spunea ca formula azotatului de amoniu e la fel si la galati si la texas city (unde au murit 600 de oameni in 1947), dar asta e valabila in ambele sensuri :) ce-a fost valabil la "colectiv", a fost valabil si in rhode island, si in brazilia...

Marian  •  25 aprilie 2016, 20:05

Mi- a atras atenția un paragraf din articol : " Ministerul primește de la un DSP local o sesizare despre probleme la THOR , un dezinfectant rapid , folosit și pentru mâini , dar și pentru instrumentar." Sa înțeleg ca se folosește și pe mâini și pe instrumentar?!? Cred ca este o eroare. Niciunde în lume un produs pentru mâini , tegumente nu se poate folosi și pentru instrumentar. Acum cine , cum s-a realizat documentarea....nu știu .

Flo  •  25 aprilie 2016, 20:51

Patronul firmei a mai dat o replica, tot atât de confuza, în 2006, în urma scandalului din Arges pentru victimele din 2005. Firma si-a schimbat numele de atunci: http://www.romanialibera.ro/actualitate/fapt-divers/dezinfectantul-thor--un-pericol-pentru-nou-nascuti-si-tinerele-mame--30460

ADRIAN VIGA  •  25 aprilie 2016, 21:16

DINCOLO DE CALITATEA PRODUSELOR DEZINFECTANTE INDOIELNICE VREAU SA PRECIZEZ CA MAI E O PROBLEMA SI UNA DE SISTEM. S.P.C.I.N.-urile trebuie sa se subordoneze unui esalon superior si nu managerilor de spitale in subordinea carora se afla. SA FUNCTIONEZE IN SPITALE DAR RAPORTARILE SI DARILE DE SEAMA SA SE FACA CATRE STRUCTURILE SUPERIOARE . NUMAI ASA ADEVARUL IN PRIVINTA I.N. DIN SPITALE VOR IESI LA IVEALA...

Eugen  •  25 aprilie 2016, 21:33

Gicu, nu uita sa mentionezi ca datele referitoare la numarul de infectii nosocomiale din spitalele romanesti sunt cele DECLARATE :) de catre DSP-uri si directori de spitale. Daca se face un studiu independent, pe cat punem pariu ca iesim fruntasi?

Cătălin Tolontan  •  25 aprilie 2016, 22:23

@lili: mai vedem daca nu se schima nimic si scapa toti. Un pic de rabdare.

serar  •  25 aprilie 2016, 23:05

Eu vad problema din acest punct de vedere: firmele concurente din vest, care vand produse dezinfectnte pentru spitale, avand mare putere financiara (ex. Schulke, Braun) si care au toate documentele foarte bine puse la punct, au dat acest "pont" echipei Dl. Tolontan. De ce? Pai nu au cotle de piata cerute de sefii cei mari! Se doreste astfel distrugerea industriei romanesti din domeniu. A distrus Madam Europa cam tot ce aveam noi ca si industrie si acum de ce nu si firmele producatoare de dezinfectante. Cati angajati are Hexi si cati o firma capusa care revinde produsele mai sus mentionate? Dar de, romanul crede tot ce i se pun in fata. O intrebare: produsele firmelor straine au fost testate in Romania din punct de vedere al compozitiei chimice vreodata? Niciodata! si de ce as crede ca acestea sunt bune (la preturi vestice) si cele romanesti nu? Substantele chimice de baza sunt importate din cateva tari producatoare de materii prime pe cre le numeri pe degete (ex. Canada, Germania, etc). Cand am multumit lui Dumnezeu ca nu exista produse made in China in domeniu si ca sunt locuri de munca si in Romania, trosc si dezinfectanele. Inainte laptele, pai da cel romanesc nu e bun ca e cu E. Coli dar e bun cel de la Babanone nu, var colorat! Infectiile nosocomiale (intraspitalicesti) sunt o realitate si spitalele cu bugete imense in dolari din Statele Unite au cam la 10% din pacientii externati nosocomialitati. Acum o parte din infectii pot fi prevenite altele nu. Dar de unde se impute pestele? Pai de la cap. Asadar, ca sa nu puta, cautati capul, care inseamna Comisia Nationala de Biocide, care apartine Ministerului Sanatatii si care avizeaza aceste produse. Aici ar trebui sa lucreze profesionisti si sa utilizeze reguli stricte astfel incat astfel de produse sa nu ajunga pe piata! V-am salutat!

Gicu  •  25 aprilie 2016, 23:05

Corect spui, dar același lucru il poti spune si despre articolul ăsta..de unde să știu că aceste câteva documente care le are nu sunt doar DECLARATE, iar în rest e doar o mică scenetă scrisă în sensul în care a vrut compozitorul. Eu personal aștept date cu adevărat verosimile!

Gicu  •  25 aprilie 2016, 23:47

Perfectă dreptate, dar același lucru îl pute spune și despre cele două documente postate aici, care pot fi DECLARATE de o firmă concurentă, un "fost angajat" nemulțumit etc. În rest sunt doar câteva istorioare și dialoguri interpretate. Eu personal aștept date mai verosimile, deoarece aveam încredere în aceste produse ROMÂNEȘTI!

Dani  •  25 aprilie 2016, 23:48

Buna seara, domnule Tolontan dar despre supermarketurile care ne vând apă infestată ce stiti? Acest subiect nu va pasioneaza? Eu cred ca apa care o cumparam de la supermarket infestata consumata de noi si copiii nostri, este un subiect mult mai important decat despre razbunarile si rautatiile dintre doua sau mai multe firme producatoare de dezinfectanti sau a unor fosti angajati fustrati care vor sa se razbune si nu stiu cum. Poate victimele din colectiv au consumat in seara tragica sau poate cei care au sarit in ajutor au dat celor raniti apa infestata cumparata din supermarket nestiind ca este o apa infestata. Dupa atata suferinta sa mai induri si alte complicatii din cauza infecțiilor (Una dintre cele mai severe forme de durere acuta pe care o suporta cu greu organismul uman este durerea provocata de arsuri)

george  •  26 aprilie 2016, 1:22

Bravo! Un articol greu de digerat pentru ca fiecare dintre noi va ajunge, daca nu a facut-o pana acum, in aceste spitale infecte. toti suntem vizati de aceasta situatie. O problema atat de grava ar fi trebuit sa miste procurorii de la prima ora!

koll  •  26 aprilie 2016, 8:06

Domnul acesta are si lab.de analize medicale? Nu de alta dar surprizele ari putea sa depaseasca "asteptarile"!!!

Aproape Anonim  •  26 aprilie 2016, 9:24

Faceţi nişte chestii foarte tari. Bravo vouă! Atât că, o să aveţi ceva de furcă. De obicei, "oamenii" de teapa celor despre care scrieţi, se pricep foarte bine să se acopere cu hârtii, iar relaţiile lor şi locurile prin care probabil cotizează... În orice caz însă, felicitări din nou, şi cred că o să dau şi eu un link la acest articol de pe micul meu blog, în care s-ar putea să scriu câte ceva despre chestia asta.

Mihnea  •  26 aprilie 2016, 10:47

Bună ziua! O idee interesantă! Oare cum a soluţionat colegiul medicilor plângerile pacienţilor care au avut de suferit din aceste cauze? Toţi ştim că muşamalizează tot. Domnule Tolontan, cred ca merită întrebaţi câte sesizări de la pacienţi au avut în ultimii ani şi cum le-au soluţionat. Colegiul are responsabilităţi în direcţia asta.

Comentează