Adam Michnik și „Gazeta Wyborcza”, cel mai important ziar din Polonia, protestează împotriva propriei companii „lacome și mioape”

De Cătălin Tolontan

luni, 29 noiembrie 2021, 1:46

De Cătălin Tolontan

„Al cui e, astăzi, un ziar? Al cititorilor și al oamenilor care și-au lăsat toată viața în redacție sau al celor care se autodenumesc «făcătorii de bani și de Excel»?”, se întreabă, într-o scrisoare deschisă, publicată pe 25 noiembrie, de Adam Michnik, redactor-șef al cotidianului „Gazeta Wyborcza”, reputatul ziar al „Solidarității” poloneze.

„Conducerea Gazeta Wyborcza și-a pierdut încrederea în Consiliul de Administrație al Agora”, scrie în debutul scrisorii pe care conducerea editorială a ziarului a adresat-o cititorilor joi, 25 noiembrie.

„Gazeta Wyborcza” deține nu doar una dintre cele mai prestigioase moșteniri de combativitate jurnalistică și curaj din presa mondială, ci și un public impresionant. „Avem peste 260.000 de abonamente digitale”, au anunțat ziariștii din redacție.

Vor să atașeze site-ul ziarului unui portal majoritar de divertisment și servicii

În ciuda succesului, ei au acuzat că Agora, compania care patronează și editează ziarul, vrea să adauge site-ul wyborcza.pl unui portal intitulat gazeta.pl, „care merge cu succes pe drumul său pentru a crea un amestec dăunător de conținut incompatibil”, după cum îl caracterizează redacția, în scrisoarea citată.

În ultimii ani s-a extins modelul de a construi portaluri în care să găsești „de toate” și în care să precumpănească știrile „ușoare”, care fac trafic și sunt produse cu puțini oameni, iar articolele jurnalistice costisitoare să aibă tot mai puțin loc.

Editorul Jerzy Wójcik, „arhitectul succesului nostru”, cum îl numește redacția, a fost concediat recent pentru că nu a fost de acord cu Agora în privința acestei dezvoltări. Jurnaliștii descriu modul în care editorul a fost concediat.

„Consiliul de Administrație l-a demis disciplinar pe Jerzy Wójcik, editorul nostru. Cunoașteți aceste metode. Acum se face de acasă. Manual. După 30 de ani de muncă vine un e-mail, apoi se deconectează contul de e-mail, cardul nu mai merge, își iau telefonul și calculatorul. Și afară pe ușă! Fără drepturi. Așa arată „etica” într-o companie a cărei conducere are gura plină de vorbe înalte”, scrie Adam Michnik.

Michnik, 75 de ani, este una dintre cele mai respectate voci cetățenești din spațiul european, fost opozant al regimului comunist, de trei ori deținut politic și redactor-șef al „Gazeta Wyborcza” încă din 1989, înainte de primele alegeri libere din Polonia.

„Succesul a devenit problema noastră”

Adam Michnik și colegul său Jarosław Kurski, primul său adjunct, au decis să facă situația publică și să înfrunte conducerea de business și pe proprietarii companiei.

„Avem venituri stabile și generăm profit pe care vrem să-l reinvestim în dezvoltare – în redacție, în oameni și tehnologie. Într-un cuvânt, avem succes care a devenit, în mod paradoxal, problema noastră. Ne oferă ceea ce niciun partid criminal sau orice corporație lacomă și mioapă nu poate tolera. Independenţă”, susțin reprezentanții redacției. Ei spun că Agora vrea și mai mult succes, și mai mulți bani. Și reduceri de costuri.

70 de procese în Polonia, 30 în România

„Reușim să facem față partidului de guvernământ – în ciuda avalanșei de procese (în prezent în jur de 70), a atacurilor presei de partid, a discriminării economice, a problemelor de distribuție și a atacurilor de ură asupra jurnaliștilor noștri”, explică ziariștii. „Agresiunea partidului de guvernământ împotriva ziarului nostru, care apără democrația, a fost și este previzibilă”, continuă ei.

Problema proceselor prin care sunt hărțuite redacțiile incomode este una extinsă și în România. Ziarul Libertatea, de pildă, are zeci de procese și acțiuni extra-judiciare din partea politicienilor sau oamenilor de afaceri conectați la aceștia. Peste 20 de acțiuni diverse au fost deschise contra noastră numai de primarul PSD Daniel Băluță, din Sectorul 4. Așa arată agenda termenelor la procese, pentru un jurnalist de investigație din România.

„Ostateca oamenilor cu o mentalitate 13%”

Ziariștii polonezi se întreabă cum va arăta viitorul lor ca un bun indicator pentru viitorul presei. „Vom fi un ziar modern care va concura cu alte mass-media investite de giganții lumii? Sau poate – după cum a spus președintele consiliului de supraveghere al Agora – vom fi doar „13% din valoarea companiei”, adică un conglomerat de divertisment și media care se concentrează pe fast-food și floricele de porumb”.

Ei reclamă faptul că toată consecvența și strădania editorială de a servi publicul ”este astăzi un ostatic al oamenilor cu o mentalitate „a celor 13%”, manageri care se ghidează doar după cifre pentru a aprecia succesul unei publicații.

„Tot ce ar putea face cei din Consiliul de Administrație este să nu se amestece, să despartă „Wyborcza” într-o firmă separată sau să plece. Dar ei nu fac nici primul lucru, nici al doilea, nici al treilea. Prin urmare, declarăm: conducerea „Gazeta Wyborcza” și-a pierdut complet încrederea în Consiliul de Administrație al Agora și votează neîncrederea în acesta”, se încheie mesajul semnat de Adam Michnik și de Jarosław Kurski.

Un scurt rezumat al scrisorii, în engleză, îl puteți citi aici, mesajul integral, în poloneză, aici.

Comentează