PSD și PNL au cheltuit mai mult decât Coca-Cola și Dacia Renault pe publicitate la televiziuni

În România, mai puțin de 10 firme, aflate printre campionii economiei noastre de piață, își permit un buget anual care depășește 5 milioane de euro pentru promovare pe TV. PSD a cheltuit peste 6 milioane de euro, iar PNL - aproape 4 milioane în primele 11 luni din 2021

vineri, 14 ianuarie 2022, 4:37

de Cătălin Tolontan

Liderii economiei de piață sunt întrecuți la cheltuieli de publicitate de primele două partide din România. Volumul marketingului politic a ieșit la iveală prin insistența jurnalistului Cristian Andrei, de la Europa Liberă. În ianuarie-noiembrie 2021, PSD a cheltuit cu presa 32,4 milioane de lei (peste 6 milioane de euro), iar PNL – 18,9 milioane de lei (aproape 4 milioane de euro). E vorba de toate cheltuielile de publicitate politică, grosul mergând pe televiziuni.

Liberalii au oferit și defalcarea cheltuielilor pe canale, în timp ce PSD nu a răspuns întrebărilor Europei Libere referitoare la destinatarii sumelor. Ce înseamnă aceste cifre, în contextul bugetelor de publicitate din România?

Piața de publicitate totală din țara noastră a depășit, pentru prima oară anul trecut, o jumătate de miliard de euro: 540 de milioane de euro. Din acești bani, televiziunea a luat 350 de milioane de euro, iar internetul, circa 130 de milioane de euro.

Calculele sunt realizate de Media Fact Book, o inițiativă de evaluare cu vechime de 25 de ani, realizată de agenția Initiative Media. Cheltuielile pe fiecare client în parte decurg din numărul de GRP-uri, care este determinat prin măsurarea făcută de Kantar. De la GRP-uri, audiența se transformă, cu un grad de aproximare, în banii plătiți de fiecare firmă pentru spoturile difuzate.

Zdrovit și NaturPharma sunt firmele cu cele mai mari bugete pe televiziunile din România

Pe categorii, cea care domină este piața de Sănătate, care ia aproximativ 25% din expunerea TV de la noi. Practic, 1 din 4 sporturi la care se uită românii sunt cu oferte medicale. Aici intră:

2021 a fost primul an în care două firme din Sănătate au ocupat pozițiile fruntașe. Până acum, cel mai mare client de publicitate TV din România erau polonezii de la Zdrovit, cu suplimentele alimentare. Ei au rămas numărul 1 și li s-a adăugat compania bulgărească NaturPharma, cu același gen de produse. NaturPharma ocupă locul 2.

Abia apoi vin marile companii multinaționale precum Coca-Cola, Procter & Gamble, Vodafone, LÓreal, cu bugete pe TV de 4-5 milioane de euro. Băncile sau producătorii auto, inclusiv cei foarte mari, precum Banca Transilvania, BRD sau Dacia Renault nu intră în primii 10, unii nici în primii 20. Ei cheltuiesc mult sub un buget de 4 milioane de euro.

Conform datelor publicate de Europa Liberă, corelate cu estimările din piață obținute de Libertatea de la o agenție de  publicitate, atât PSD, cât și PNL depășesc ca bugete de publicitate sute de mari firme din România și intră în Top 10 clienți de publicitate.

Diferența fundamentală este că cele două partide nu apar cu spoturi, precum companiile pe care le-au depășit în investiții de imagine. Banii publici cheltuiți de partide nu pot fi văzuți în calupurile publicitate. Partidele au dat în alte modalități banii către media, atât către TV, cât și către site-uri. „Nu avem nimic de ascuns, sunt reportaje normale”, a spus unul dintre liderii PNL, înainte de a furniza sumele distribuite către televiziuni.

Acestea au ajuns, în cazul Realitatea Plus, deținătoarea recordului, la 100.000 de euro pe lună, doar de la liberali.

În termeni de piață, cea mai mare stație comercială din țară, PRO TV, la o audiență de peste 20 de ori mai mare decât Realitatea Plus, nu obține reclamă de 100.000 de euro pe lună de la o firmă privată, decât în cazuri excepționale, conform acelorași estimări obținute de Libertatea.

În noiembrie și decembrie 2021, când PNL plătea acești bani către Realitatea, PRO TV avea pe publicul comercial o medie zilnică de 125.000 de spectatori, iar Realitatea Plus aduna 5.000 de spectatori în medie pe zi, conform datelor centralizate, furnizate de Pagina de Media.

Comentarii (2)Adaugă comentariu

Radu  •  17 ianuarie 2022, 17:09

Asta se intampla deoarece regulile cheltuirii banilor publici primiti de catre partidele parlamentare nu sunt strict reglementate iar AEP-ul, adica arbitrul „pietei” politice este ca si inexistent.
Este absolut ridicol sa credem ca in astfel de situatii televiziunile de stiri (si nu doar) vor fi vreodata impartiale si obiective. Trebuie luate masuri ca astfel de practici sa se termine, pentru ca distrug fundamentul democratiei. Nu este nicio diferenta intre TVR-ul de pe vremea lui Ceausescu si televiziunile „libere” de stiri.

claudiu vasilescu  •  12 februarie 2022, 10:47

Prostii astia traiesc cu impresia ca mai pune botul cineva la ”publicitate”? Daca ”vaccinul” era bun era coada la el. Dar este o mizerie care omoara.

Comentează