ÎNREGISTRĂRILE CUTIEI NEGRE a elicopterului Puma, cu ultimele clipe ale echipajului, arată că Armata a mințit: „Înclinat… înclinat, nașpa de tot! Nu mai avem pământ”. În ciuda vremii, le-au spus să se întoarcă după ce muriseră!

De Iulia Roşu, Cătălin Tolontan

miercuri, 12 octombrie 2022, 11:47

De Iulia Roşu, Cătălin Tolontan

După 7 luni în care investigațiile militare nu s-au terminat, procurorii nu au audiat niciun militar și după ce ziarul a început investigarea faptelor (episodul 1, episodul 2), Libertatea a intrat în posesia unui set amplu de documente. Sursele au pus la dispoziția publicului, prin intermediul ziarului:

În seara de miercuri, 2 martie 2022, Armata Română a pierdut 8 oameni, primul dintre ei în avionul MiG și încă 7 în elicopterul plecat ca să-l salveze pe primul pilot.

MApN a dat un comunicat oficial: „Elicopterul IAR 330-Puma, decolat, miercuri, 2 martie, în jurul orei 20.21, în misiune de căutare-salvare a aeronavei MiG 21 LanceR, a pierdut legătura radio cu turnul de control și a dispărut de pe radar în jurul orei 20.44. Pilotul raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază”.

Turnul: „Vă aprob decolarea la DISCREȚIE”

Comunicatul nu a fost corectat niciodată. „Și la înmormântare și după aceea ni s-a spus că li s-a zis să se întoarcă, că au decolat la 20.21 și s-au prăbușit la 20.44”, a explicat pentru ziar Leyla Bogdan, soția pilotului elicopterului, Florin Bogdan. Declarația e confirmată și de mama copilotului Sorin Pătrașcu, și de alte rude ale victimelor.

Stenogramele transcriu părțile importante ale discuțiilor din interiorul elicopterului, captate de „înregistratorul protejat de date”, așa cum se precizează în document. E vorba despre „cutia neagră”, care adună peste 200 de parametri de zbor, dar și conversațiile din aeronava 57 – acesta a fost codul zborului:

De la turnul Kogălniceanu, maistrul militar Luca Valentin: 57, sunt turnul, tare și clar. Informația november, aprob pornirea motoarelor.

Pilotul Bogan: 57, în dreptul hangarului, pornim, la bord avem 7 persoane.

Luca Valentin: Confirm. 7

Pilotul Bogdan: Oprește aparatura, avem aprobare de pornire.

Luca Valentin: 57 cu turnul. Ultima informație: posibil zona Cogealac. S-a văzut explozie mare. Procedați cu grijă. Temperatura acum 0.6, punctul de rouă 0.4.

Pilotul Bogdan: Confirm. Cuplăm. O să vă rugăm să ne dați și în viitorul apropiat coordonate posibile.

Luca Valentin: Vă aprob decolarea la DISCREȚIE, vântul din 320 cu 13.

„Cuplează deflectorul de givraj”

Pilotul Bogdan: Confirm de la hangar, decolăm. Sorine, îmi dau ochelarii în jos.

Copilotul Sorin Pătrașcu: Confirm, Bogdan, eu văd bine.

Pilotul Bogdan: Cuplează deflectorul de givraj.

Copilotul Pătrașcu: Confirm.

În acest moment, echipajul primește informații noi din aer, chiar din zona de nord unde trebuiau să ajungă. Mergeau la aproximativ 20 de kilometri de baza Kogălniceanu, spre Cogealac, unde se prăbușise MiG-ului și sperau că pilotul Niță s-a catapultat.

Pilotul Moise: „Ninsoare destul de puternică, aveți grijă”

Intervine Daniel Moise, pilotul MiG-ului, care se afla în aer: 10 mile la o mie de picioare… era ninsoare destul de puternică, aveți grijă!

Pilotul Bogdan: Confirm. 10 mile dacă am înțeles bine pe direcția 05.

Pilotul Moise: Pe direcția 3-6. (n.r. – nord)

Pilotul Bogdan: Confirm. 3-6. Mulțumim!

Pilotul Moise: De la 3 mile până la 10 mile cam ninge.

Pilotul Bogdan: Confirm. Turnule, dacă ai recepționat 57, decolat.

Daniel Moise, cunoscut și sub numele de „Motanul”, pilot cu vechime de 25 de ani, își pierduse colegul, pe Costinel Niță, cu câteva minute mai devreme. Încerca să avertizeze și turnul, și echipajul în legătură cu vremea, pe frecvența comună, așa cum a detaliat într-un interviu pentru ziar.

În acest timp, la comandamentul de lângă București, generalii dădeau ordine opuse

La 250 de kilometri distanță, la Moara Vlăsiei, în nordul Capitalei, ofițerul Dumitru Jerard Stoica era cel care coordona toată activitatea de salvare. Jerard Stoica era șef Operațiuni Curente Tura 1, la Comandamentul Componentei Aeriene (CCA).

Șeful de tură vorbea când cu generalul Viorel Pană, șeful Marelui Stat Major al Aviației, când cu generalul Valerică Vrăjescu, șeful CCA și adjunctul lui Pană.

Aceștia, din declarația scrisă a lui Stoica, pe care am publicat-o, i-au dat ordine care s-au bătut cap în cap. Aici este declarația șefului de tură.

Generalul Pană a dat dispoziție ca Puma să decoleze și să revină dacă întâlnește probleme. Generalul Vrăjescu, „sesizând condițiile de la Kogălniceanu, ordonă ca elicopterul să nu decoleze”, a spus șeful de tură.

Mai departe, ofițerul Stoica a trimis aceste ordine către turnul de la baza Kogălniceanu. Dispoziția lui Vrăjescu să nu se mai decoleze, deși Pană decisese să se decoleze, a venit la 20.21, chiar în momentul când elicopterul se înălța.

„Mă, da se vede prost rău! Sting farul”

În elicopter, dificultatea meteo s-a simțit destul de repede după decolare.

Buletinul meteo, emis de comandorul Daniela Stoian indica „givraj moderat” la bază. Dar Stoian afirmă că, la informarea obligatorie despre vreme de dinainte de misiune, i-a spus pilotului Bogdan și despre „givraj sever”, spre nord. Era posibilitate mare de gheață pe palele elicopterului la 25-30 de kilometri în nordul județului Constanța, acolo unde urmau să zboare.

„Cutia neagră” a înregistrat, următorul dialog.:

Pilot Bogdan: Cuplează dezaburire geamuri.

Copilotul Pătrașcu: Încearcă un ștergător, e umiditate.

Pilotul Bogdan: Mă, da se vede prost rău! Sting farul. Bogdan, degivrarea e cuplată?

Copilotul Pătrașcu: Da.

Ei cuplează degivrarea pe rând, la motorul stânga. Intervine, pentru prima oară, sistemul elicopterului.

Robot: Caution.

Comandantul aeronavei cere echipajului să se pregătească de salvarea pilotului, când îl vor găsi. „Puneți hamul pentru troileră”, îi spune pilotul salvatorului Cătălin Lateș.

„Pentru uscat sau apă?”, se întreabă dinspre salvatori. „Uscat! Uscat!”, răspunde pilotul.

Turnul: „Condițiile meteo permit această misiune?”. Robotul: „Ice!” Pilotul: „Cam nasol”

După o vreme, sistemele de zbor ale elicopterului au intrat în alertă.

Robot: Ice, Caution, Ice, Caution, Ice, Caution, Ice.

Pilotul Bogdan: Ce vrea ăsta, mă?

Vîrșan Iulian, din turn: Puma 57… approach… Întrebare de la Operațiune Curente Borcea… condițiile meteo permit această misiune?

Robot: Ice!

Pilotul Bogdan: Cam nasol, un pic așadar…

Copilotul Pătrașcu: Vezi că…

Pilotul Bogdan: Încercăm să venim pe sus și să găsim altă gaură.

Copilotul Pătrașcu: Ă, vezi că cobori.

Robot: Ice!

Copilotul Pătrașcu: Nu mai coborî.

Pilotul Bogdan: Am revenit, da.

Ordinele s-au dat după ce evenimentele avuseseră deja loc

Minutele trec repede și condițiile de zbor devin tot mai grele. La comandamentul de la Moara Vlăsiei se întârzie o decizie. Ofițerul șef de tură îi spune abia la 20.26 generalului Pană că a decolat. Iar generalul Vrăjescu, cel care este șeful Comandamentul Componentei Aeriene (CCA), că elicopterul a decolat.

Corelând orele din „cutia neagră”, cele de la comandament și de la turnul de control, rezultă că ordinul de a nu decola a fost dat abia când elicopterul a decolat (20.21), iar cel de întoarcere, abia la (20.22), după ce s-a prăbușit (20.21).

Pe înregistratorul de cabină se aude că nu le-au spus să se întoarcă la bază

Armata nu a spus adevărul în comunicatul său, care este și azi pe site-ul ministerului. În afară de întrebarea dacă vremea permite continuarea misiunii, nu a existat nimic, niciun ordin ca elicopterul să se întoarcă, de la început, până la final.

Ultimele minute din habitaclul aeronavei sunt cele mai dramatice.

Pilotul Bogdan: Suntem orizontal?

Maistrul militar Banu: Nu, nu suntem, înclinat stânga, stânga… acum orizontală.

Robotul: Ice!

”Suntem răsturnați, nu se poate…”

Copilotul Pătrașcu: E la mine.

Pilotul Bogdan: E la tine.

Copilotul Pătrașcu: Da, liniștește-te. Te-ai liniștit.

Un pic mai tîrziu se aude:

Pilotul Bogdan: Pușca mea!

Maistrul militar Banu: Înclinat… înclinat, nașpa de tot! Nu mai avem pământ.

Căpitanul Bogdan: Dă-mi în voie.

Maistrul militar Banu: Suntem răsturnați, nu se poate… băga-mi-aș…

Bogdan: Dă-mi voie… Sorin!

Acestea au fost ultimele cuvinte ale echipajului, cu pilotul rostind numele copilotului său. Nici o clipă nu au fost îndemnați să revină, din cauza vremii, la bază, așa cum a spus MApN. De altfel, acest lucru se vede și din comunicarea turnului de control de la Kogălniceanu.

Discuțiile de pe cutia neagră au fost publicate și de Recorder.

„Nu-l mai vedem nici pe ăsta și nu vreau să spun… mai dă-o dracu!”

În turn se aflau locotenentul colonel Iulian Vîrșan și sergentul Ștefan Uatu. Pe parcursul zborului, ei sunt cei care pun echipajului întrebarea din partea bazei Borcea, care primise o avertizare meteo, dacă misiunea se poate continua. Pilotul răspunde că e ”cam nașpa”, dar vor căuta o gaură spre sus, ca să iasă din ce părea un nor de ninsoare și gheață.

Locotenent comandor Vîrșan Iulian: Ați auzit? (n.r. către centrul de la Moara Vlăsiei)

Sergent Uatu: Să sunt eu la 112? Cum e să sun la 112? Caută și tu procedura aia acolo, nu știu care. Ioana, la ce minut ai trecut tu decolarea? La 5-0?

Voce feminină: 5-0.

Sună un telefon. „Da, da, confirm, da, bine”, răspunde Vârșan. „Puma 57, Puma 57, approach de la operații curente dacă vremea este proastă continuați apropierea și aterizarea la Kogălniceanu”.

Numai că, în acele momente, conform cu ce se aude pe înregistratea din elicopter, acest apel nu mai ajunge la echipaj. Turnul era prins între comandamentul din Moara Vlăsiei, care îi spunea să se întoarcă elicopterul, și realitatea că elicopterul nu mai răspundea.

Sergent Uatu: Puma 57! Puma 57! 7 mile nord, nu-l mai vedem nici pe ăsta și nu vreau să spun… mai dă-o dracu!

Atunci au realizat că pierduseră al doilea aparat de zbor, în mai puțin de 30 de minute și că 8 oameni au murit. Cînd au ajuns la locul accidentului elicopterului, au văzut că ”ansamblele și subansamblele rotorului principal au rămas incandescente, emanînd flăcări și căldură, pînă în jurul orelor 4:00”.

Comentează