Cum explică DSU că a dat 72.000 de euro pe o cameră gonflabilă și a luat 84 de bucăți: „Prețurile crescuseră cu până la 1.500 de ori mai mult” în pandemie

de Răzvan Luțac, Mirela Neag și Cătălin Tolontan

miercuri, 21 decembrie 2022, 2:28

După ce Libertatea a dezvăluit că Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU), condus de Raed Arafat, a achiziționat cu 6 milioane de euro 84 de camere gonflabile de izolare, de câte 72.000 de euro bucata, pe care nu le-a utilizat, DSU spune că echipamentele pot fi încă folosite „în cazul unei noi pandemii”. Iar legat de costurile achiziției, instituția condusă de Raed Arafat precizează că prețurile echipamentelor medicale erau mult mai mari la începutul pandemiei Covid ”față de perioada antepandemică”.

Marți seara, consilierul lui Raed Arafat, Theodor Mihai, a trimis o precizare legată de articolul Libertatea pe grupul de presă al Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU).

Ziarul a scris marți dimineață că 84 de camere de izolare de 72.000 de euro bucata, cumpărate la începutul pandemiei, sunt și acum nefolosite, iar procurorii DNA au cerut, recent, documente legate de achiziție.

Sursele Libertatea din IGSU au menționat că respectivele echipamente au fost umflate doar de probă, la începutul pandemiei, și nu au fost utilizate, nici în pandemie, nici după. În răspunsul oficial al IGSU, oferit înainte de publicare, instituția nu a negat nici prețul, nici cantitatea și nici faptul că nu au fost folosite.

Nici în răspunsul de marți seară, DSU nu neagă prețul de achiziție de 72.000 de euro pe bucată, cele 84 de camere cumpărate și neutilizarea lor, dar acuză ”modul vădit tendențios” al articolului și spune următoarele:

Iată, în continuare, comunicatul integral transmis de reprezentantul DSU:

Ca urmare a informațiilor oferite astăzi opiniei publice de către ziarul Libertatea, pentru corecta informare a cetățenilor, facem următoarele precizări:

Plecând de la titlul articolului “Arafat a cumpărat în pandemie …”, este surprinzător faptul că în continuare, în mod vădit tendențios, numele șefului DSU, a instituției noastre, respectiv a structurii aflate în coordonarea DSU, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) sunt introduse în articole care lasă loc interpretărilor în ceea ce privește achizițiile din perioada pandemiei de COVID-19. Informațiile prezentate nu fac altceva decât să sublinieze și mai tare atacul la persoană, “consolidat” în ani de către semnatarii articolului în speță. Afirmăm acest lucru deoarece nu se prezintă obiectiv întregul proces care a condus la achiziția diferitelor materiale sau bunuri sanitare de necesitate, conform legislației în vigoare.

Astfel, în data de 29.01.2020 la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a avut loc ședința Grupului de Suport Tehnico-Științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României, urmare a declarării stării de urgență pentru sănătatea publică cu impact internațional din cauza noului Coronavirus. În cadrul ședinței s-a făcut o analiză de către reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătății, Ministerului Apărării Naționale, precum și a altor instituții care a relevat lipsa sau insuficiența echipamentelor de protecție necesare intervenției pentru transportul pacienților suspicionați sau confirmați cu noul Coronavirus precum și lipsa altor echipamente necesare unei astfel de situații.

În urma discuțiilor din cadrul ședinței și după consultările cu membri Comitetului interministerial pentru monitorizarea și managementul potențialelor infecții cu noul Coronavirus, organizat de către Ministerul Sănătății, printre mai multe decizii luate de specialiști a fost votat necesarul de echipamente și materiale de strictă necesitate, indispensabile situației de la acel moment, inclusiv camere de izolare cu presiune negativă.

Urmare a acestei hotărări a Grupului Tehnico-Științific, deciziile propuse au fost validate și votate în cadrul Comitetului Național pentru Situații de Urgență, din data de 02.02.2020.

De asemenea, important de menționat este faptul că nu DSU sau IGSU au făcut aceste achiziții ci Oficiul Național de Achiziții Centralizate (ONAC), în conformitate cu prevederile art. 4, alin. (2) din Ordonanța de Urgență nr. 11/2020 privind stocurile de urgență medicală, precum și unele măsuri aferente instituirii carantinei, unde se specifică în mod clar că Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate este desemnat ca instituție abilitată pentru organizarea și derularea procedurilor de atribuire, în vederea încheierii de acorduri – cadru. Cu alte cuvinte, șeful DSU, dr. Raed Arafat NU a fost și NU este implicat în decizia desfășurării licitațiilor, așa cum se interpretează în spațiul public.

Totodată, potrivit actului normativ menționat anterior, achiziția produselor pentru acumularea, reîntregirea și împrospătarea stocurilor de urgență medicală se realizează conform prevederilor legale privind achizițiile publice.

Altfel spus, decizia de achiziționare a bunurilor sau materialelor sanitare, în perioada pandemiei nu a fost a DSU sau a IGSU, toate propunerile au fost analizate în cadrul Grupului Tehnico-Științific care reunește reprezentanți ai MAI, MS, MApN, unități sanitare Și alte instituții, etc., iar hotărârea votată în cadrul acestui Grup a fost mai apoi analizată în forul superior, respectiv CNSU și validată în acest for.

Camerele de izolare cu presiune negativă au fost achiziționate în scopul izolării persoanelor infectate cu agenți patogeni înalt contagioși, de persoanele neinfectate aflate în aceeași încăpere, inclusiv în creșterea capacității de terapie intensivă la nevoie , atât în contextul pandemiei COVID – 19, cât și în cazul apariției altor boli înalt contagioase care amenință comunitățile. Alături de alte echipamente, acestea au intrat în stocurile strategice de răspuns la dezastre ale României și sunt pregătite să susțină solicitările de sprijin pentru care sunt concepute.

Totodată, afirmația invocată în articol, conform căreia “camerele de izolare arată ca locurile de joacă gonflabile din mall” este cel puțin ridicolă și nu are fundament logic. Pusă pe seama spuselor unei “surse” din cadrul IGSU, cu această ocazie afirmăm că aceste camere sunt destinate creării unei mediu de tratare corespunzător al bolnavilor, prin care se limitează răspândirea virusului contagios. Filtrele speciale cu care sunt dotate aceste camere dar și alte capacitați tehnice pe care acestea le posedă nu oferă decât garanția unui act al intervenției profesionist, într-o situație de urgență care necesită izolarea unor pacienți.

Cei care au făcut această comparație malițioasă uită faptul că la apariția unui virus contagios precum în cazul SARS-CoV-2, în faze incipiente, nu se cunosc foarte multe aspecte de ordin științific, tocmai de aceea prevenția este obligatorie. În astfel de situații, noi, reprezentanți principali ai protecției civile din România NU NE PUTEM JUCA cu sănătatea și viețile personalului nostru și ale cetățenilor, fiind obligați să ne pregătim pentru orice scenariu.

Aspectele legate de prețul acestor echipamente și nu numai sunt strâns legate de prețurile pieței de la acea dată. Nu trebuie uitat că odată cu apariția acestui virus despre care nu se știa nimic, prețurile materialelor de protecție de bază (măști, mănuși, combinezoane, etc.), dar și a echipamentelor sanitare ( ex: ventilatoare) explodaseră, pentru că cererile din toată lumea erau covârșitoare. Vorbim despre o pandemie la nivel global, în care nimeni nu a fost pregătit pentru așa ceva și unde stocurile de astfel de materiale erau insuficiente sau chiar unele inexistente. Într-un studiu al Băncii Mondiale este evidențiat faptul că prețurile pentru materialele/echipamentele sanitare de la acea dată crescuseră cu până la 1500 de ori mai mult față de perioada antepandemică.

De asemenea, important de menționat este faptul că de-a lungul timpului au fost foarte multe discuții și critici aduse structurilor noastre legate de achiziția unor anumite echipamente sau autospeciale, care au fost achiziționate tocmai în ideea de a fi pregătiți, de a preîntâmpina anumite situații de urgență iminente care pot apărea, altfel spus de a avea tehnică rezilientă, performantă pentru a interveni în orice situație. Timpul a demonstrat că aceste acțiuni au fost corecte, multe dintre aceste echipamente și/sau autospeciale, achiziționate cu ani în urmă fiind folosite în perioada pandemică sau in alte situații de urgență, precum situația generată de condițiile meteo nefavorabile in Timiș, Caraș Severin și Ialomița, cu ani în urmă.

Atacurile permanente nefondate îndreptate către instituția noastră și structurilor de intervenție aflate în coordonare care au la bază informații eronate, confuze, tendențioase sau incomplete diseminate în spațiul public generează un climat de neîncredere în rândul cetățenilor și, implicit, aduc prejudicii imaginii instituției. Din aceste considerente, așa cum am obișnuit opinia publică, precizăm ferm că NU vom rămâne fără reacție în fața acestor tipuri de atacuri, care au la bază informații date “pe surse” și prezentate în mod tendențios”.

Comentează