De ce SE SCUMPEȘTE RCA? Cum a dezvăluit președintele PSD Marcel Ciolacu politizarea din ASF

De Cătălin Tolontan

sâmbătă, 11 martie 2023, 7:32

De Cătălin Tolontan

RCA se scumpește și din cauza politizării. Președintele Camerei Deputaților și lider al PSD, Marcel Ciolacu, a trădat din greșeală felul în care arată aranjamentele susținerilor politice la o autoritate unde independența e impusă prin lege. La PNL a venit președintele ASF, iar vicepreședintele la Ciolacu.

7 milioane de oameni și de firme tind să se lase jecmăniți, tocmai pentru că sunt atât de mulți și lasă reacția „la ceilalți”. Pentru că știe acest lucru, ASF a pornit o mașinărie de manipulare a celor 7 milioane de asigurați RCA.

ASF are resurse umane adecvate pentru operațiunea de a dociliza publicul. După numirea sa în iunie 2020, președintele Nicolae Marcu și-a adus drept director de cabinet un fost general SRI cu patru stele: George-Viorel Voinescu.

ASF – pasiunea pentru supravegherea angajaților, nu a pieței

Viorel Voinescu a fost, vreme de 12 ani, unul dintre adjuncții lui Florian Coldea. I-a și supraviețuit acestuia pe etajele zăpezilor veșnice ale SRI.

Voinescu a plecat din SRI în august 2020 și, în septembrie același an, a ajuns în ASF. Pe Voinescu la ASF l-a remarcat, printre primii, Radu Soviani.

Gadgeturile sunt una dintre pasiunile directorului de cabinet al președintelui ANAF, conform mărturiilor.

„Voinescu stă mult pe tabletă și se uită pe camerele interioare ce facem noi. Urmărește cine cu cine vorbește, vede unde mergem, ce facem”, povestește un angajat al ASF.

Angajatul a observat comportamentul generalului. Susține că nu îi e ostil lui Voinescu, despre care recunoaște că „are meritul de a fi muuuult mai lucid, deseori, față de Nicu Marcu, un președinte compulsiv. Când ceva nu merge cum vrea el, Marcu își arată apucăturile de a controla oamenii și instinctele de a nu înțelege când e pe lângă lege”.

Acestea sunt temperamentele care au intrat în joc după ce societatea a reacționat, când ASF a anunțat recent noile tarife de referință pentru RCA. Tarife care au crescut cu 35% față de februarie 2022.

Reînnoirea mandatelor conducerii ASF

Nu doar pentru șoferi, dar și pentru buzunarul șefilor Autorității a picat prost momentul. Anul acesta se reînnoiesc mandatele conducerii ASF. Parlamentul va vota în octombrie, aceasta este regula nescrisă. Dar jocurile de putere au început deja.

Schema feudală a fost trădată de Marcel Ciolacu, când liderul PSD a declarat, senin, că «urmează un faliment anunțat pe piața RCA», motiv pentru care un vicepreședinte ASF îl caută disperat pe el, în timp ce președintele ASF face cărări la premierul Nicolae Ciucă.

Unii cu PSD, alții cu PNL. Asta înseamnă o autoritate echilibrată și apolitică în România. Precum judecătorul dintr-o carte a lui Orwell, „Zile birmaneze”, care așa își reprezenta dreptatea: azi mă cumpără unul, mâine mă mituiește celălalt – sunt echidistant.

Numai că o nemulțumire publică îi poate strica președintelui Marcu dorința și promisiunea obținută de la politicieni, potrivit mai multor surse din Coaliție: aceea că va rămâne pe funcția plătită cu peste 12.000 de euro pe lună.

Un popor emotiv

Presați de îngrijorarea publică, șefii ASF au făcut următoarele lucruri:

  1. Președintele Nicolae Marcu și-a delegat purtătorul de cuvânt să răspundă în direct la televiziuni. Un gest normal. Intrat la Digi 24, purtătorul de cuvânt s-a concentrat și a spus politicos: „Noi am observat emoția firească din piață…”. Ați auzit bine: „emoția”. Problema, așadar, nu sunt prețurile, falimentele în serie și cei 350 de milioane de euro plătiți de FGA, de la noi toți.

Problema este emotivitatea acestui popor, vorba purtătorului de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară.

Numai pentru escrocheria City, pe care ASF a lăsat-o să funcționeze, s-au achitat 130 de milioane de euro și mai urmează cel puțin pe atât. Oamenii și firmele sunt despăgubiți cu întârziere de doi ani, dar de vină e emotivitatea nației.

Ca să rezulte o inflație mai mică, ASF se raportează la ultimele 6 luni

2.Tot în ultimele două zile, ASF s-a străduit să explice că măririle nu sunt atât de mari, de 35%. E o problemă de calcul la oameni. Cum? „Prețurile au crescut cu 16,28% în ultimele 6 luni”, a spus purtătorul de cuvânt al instituției de reglementare. Dacă vi se pare că e un șiretlic, stați liniștiți, chiar așa e.

Orice om sau firmă compară prețul curent cu cel al perioadei similare din anul trecut. Așa se fac bugete, așa înțelegi ce se întâmplă. „Cât costa pe vremea asta, acum un an?”. Și, la RCA, calculul ne dă 35%. Da, numai că ASF crede că mărirea sare mai puțin în ochii românilor dacă face comparația cu august 2022. Să compari martie 2023 cu august 2022, strălucită idee de a ameți cetățenii, competentă administrație.

În plus: e mică o creștere de preț la RCA de 16% în doar 6 luni? Câtor salariați le cresc veniturile cu 16% la 6 luni?

„Prețuri și la jumătate”

3. Ultima încercare de îmbrobodeală datează de azi, vineri. ASF a anunțat, fericită, pe contul său de Facebook: „Cât costă în realitate o poliță RCA: Date în exclusivitate pe mașină și șofer. Prețuri și la jumătate față de referință”.

Adică: «Alarmiștilor, priviți cât costă, de fapt, polița RCA! Nu e atât cât v-am anunțat, tot noi, ASF, că e prețul de referință». ASF spune asta pentru că a găsit, într-o publicație, prețuri mai mici.

Numai că prețurile de referință, cele care au stârnit palpitațiile acestei populații ușor impresionabile, nu sunt creația oamenilor. Și nici a presei. Ele au fost publicate de ASF.

Referința a rezistat două zile

ASF este obligată prin legislație să publice prețuri de referință. Iar legea urmărește ceva, are sens. Să ofere clienților și firmelor un reper. O informație valoroasă. O proiecție. Pentru că tarifele se referă, mai ales, la o orientare în viitor. De aceea se și face analiza semestrial, destul de des adică, pentru că prețurile evoluează cu o dinamică mare.

Așadar, conform Legii 132 din 2017, ASF a angajat, din bani publici, „o societate cu expertiză recunoscută în domeniu”. În 2023, aceasta a fost KPMG.

Firma a folosit o formulă de asemenea cuprinsă în lege, a făcut o analiză cu specialiștii săi scrupuloși, închiși în pivnițe neaerisite. După un proces minuțios, în sfârșit KPMG a oferit către ASF tariful. Calculat și răscalculat, tariful a fost anunțat public de către ASF și a devenit nu obligație, dar reper pentru piață. În epoca bazelor de date de azi, o informație corect fundamentată e uneori mai relevantă decât o impunere.

Și tarifele au rămas de referință timp de două zile. Apoi, într-o vinere bugetară călduță și scurtă, ASF a venit pe Facebook și a spus: „Ehhee, am găsit într-o publicație tarife mai bune. V-am păcălit!”.

De păcălit, ne-ați păcălit sigur. Dar nu știm cât mai ține.

Comentează