Orele de după meci l-au prins pe Răducioiu la Brescia. A venit aici pentru un meci caritabil. Şocul cu Austria s-a adăugat celui cu Serbia. Dezamăgirile se sedimentează chiar şi pe arterele unui om perfect sănătos, în vîrstă de 39 de ani.
vineri, 3 aprilie 2009, 9:27
Orele de după meci l-au prins pe Răducioiu la Brescia. A venit aici pentru un meci caritabil. Şocul cu Austria s-a adăugat celui cu Serbia. Dezamăgirile se sedimentează chiar şi pe arterele unui om perfect sănătos, în vîrstă de 39 de ani.
Cuprins de nesomn şi de dezamăgire, la 3 dimineaţa, el s-a ridicat din pat şi a pus pe hîrtie aceste gînduri. Le-a trimis Gazetei pentru toţi microbiştii din ţară. Redacţia nu a intervenit deloc pe ele, sînt ideile şi frămîntările autentice ale unui om care a dat enorm „naţionalei” şi care are dreptul de a vorbi celor de după el pentru cei care vin după noi toţi.
În buna tradiţie a suspiciunii naţionale, putem să încadrăm asta la fuga după un post. Chiar Răducioiu simte acest pericol. Putem. După cum putem să-l suspectăm de partizanat cu Hagi sau cu Lucescu, sau cu oricine altcineva. Putem şi asta.
Ceea ce nu putem este să spunem că moştenirea generaţiei lui Răducioiu e astăzi altceva decît un fum subţire, care mîngîie siluetele suporterilor. Atît a rămas şi cu asta nu se poate trăi. Asta spune scrisoarea.
——————————————————————————
Mă numesc Florin Răducioiu şi am avut onoarea de a face parte din generaţia de aur a fotbalului românesc. Am jucat 42 de meciuri la echipa naţională, am înscris 21 de goluri, am participat la două turnee finale ale Campionatului Mondial. Aceasta este statistica rece.
Ce se ascunde însă dincolo de cifre? Un talent nativ dublat de multă muncă, bucuria incomparabilă a succesului, lacrimile amare ale înfrîngerii…. Emoţii, întîmplări, oameni care m-au format ca om şi ca profesionist. Şi care m-au învăţat să cer mai mult de la mine şi de la ceilalţi, pentru că performanţa fără sacrificii nu este posibilă.
Am plecat din România nu cu mult timp în urmă, am revenit de cîteva ori, am plecat din nou. Ca orice om, am fost pus în situaţia de a alege. Poate că nu am făcut întotdeauna alegerea cea mai bună – şi astăzi regret că m-am retras prea devreme de la echipa naţională! Îmi asum însă trecutul meu, cu bune şi cu rele, şi niciodată nu privesc înapoi cu mînie.
Dar mi-e greu – poate chiar imposibil – să privesc înainte fără speranţă. Să văd ca în locul edificiului construit de o generaţie care a ştiut să se dăruiască total a rămas doar un teren gol, pe care au început să-l năpădească buruienile. Pentru noi, cei care iubim fotbalul mai mult decît orice pe lume, fie că sîntem foşti jucători sau suporteri neobosiţi, amintirea vremurilor de odinioară este cu atît mai dureroasă cu cît astăzi, din punct de vedere fotbalistic, România nu mai există pe harta lumii.
Cum a fost posibil că în doar cîţiva ani să trecem de la extaz la o agonie fără sfîrşit? Ne lipsesc jucătorii talentaţi? Le oferim prea multe şanse unora care nu le merită, ignorîndu-i pe ceilalţi? Antrenorii nu mai ştiu noţiunile de bază ale materiei pe care o predau? Oamenii responsabili de destinul fotbalului sînt atît de preocupaţi de vieţile lor mărunte încît au transformat fotbalul într-o ocupaţie secundară? Explicaţiile sînt, probabil, multe şi complexe.
Realitatea însă nu poate fi negată. Echipa naţională a României a intrat, de multă vreme, într-o criză profundă. Este asemenea unui bolnav la căpătîiul căruia se perindă o mulţime de vraci, dar nici unul nu găseşte remediul-minune. Tratamentul întîrzie, iar zilele bolnavului sînt numărate. Şansele sale de supravieţuire, dacă mai există, sînt minime şi rezultă doar din calcule forţate.
Fotbalul nu e însă matematică. Este un spectacol, iar spectacolul trebuie să continue. Meciul cu Serbia a reprezentat, pentru mine, picătura care a umplut paharul. A fost un moment în care am simţit, deopotrivă, frustrare, revoltă, deznădejde, dar şi dorinţa de a mă implica, de a refuza să mai privesc de pe margine, de a reveni pentru a face o schimbare. Pentru a transforma un coşmar într-un vis frumos. Dacă simţiţi că am dreptate, vă invit să iniţiem împreună o campanie de trezire a conştiinţelor. Celor care cred că fotbalul este o maşină de făcut baniu le recomand politicos să părăsească scena. Pe cei care mai au puterea de a o lua de la capăt îi rog să ni se alăture.
În ceea ce mă priveşte, m-aş întoarce oricînd să dau o mînă de ajutor fotbalului românesc, de data acezasta ca antrenor. Nu vreau să înţelegeţi că mă autopropun pentru a ocupa o funcţie. Departe de mine gîndul acesta! Este numai dorinţa de suflet a unui om care iubeşte fotbalul românesc şi vrea să-l revadă renăscînd din propria cenuşă. Mi-ar plăcea să lucrez cu echipele de copii şi juniori, pentru că la acest nivel cred că s-a greşit cel mai mult. Ne-am purtat asemenea unor părinţi egoişti care îşi închipuie că trăiesc veşnic şi uită să mai investească în copii. Sînt sigur că o nouă generaţie de aur aşteaptă, cu nerăbdare, să fie descoperită. Depinde de noi să-i oferim această şansă. Noi sîntem cei care decidem dacă vom mai fi vreodată ceea ce am fost cîndva.
Florin Răducioiu
paul S • 3 aprilie 2009, 15:37
super interesanta reactia la arestarea lui Becali.
e foarte dificil sa te diferentiezi ca si comentator cand absolut toata lumea are acelasi subiect.
uite ca ai reusit!
koko • 3 aprilie 2009, 15:55
Nu cred ca sunt multe articole la care toate comentariile sa fie in aceeasi directie ca aici!
Bravo Raduciou, chiar ai reusit sa schimbi, in bine!, parerea multora (si a mea) despre tine.
Felicitari si lui Tolo pentru publicare.
simplu suporter • 3 aprilie 2009, 16:07
daca intr-adevar nu ati modificat nimic, ce a scris radu e superb. si chiar omul are taleent. ar trebui sa ii oferiti ocazia sa scrie mai des. un antrenor de copii si juniori, cronicar si la gsp. ar fi frumos.
Braveheart • 3 aprilie 2009, 16:12
Stimate domnule Cătălin Tolontan,
Chiar dacă rândurile mele vor fi decontextualizate faţă de conţinutul de facto al epistolei lui Florin Răducioiu, pe care o daţi publicităţii aici, am simţit că e nu doar momentul propice să vă adresez această interpelare, ci şi, poate, prilejul ideatic, simbolic de a vă remite aceste gânduri personale, asta pentru că, în fond, mesajul lui Florin Răducioiu este un apel de bun simţ la deontologia profesională.
Am simţit mereu că atunci când dumneavoastră sau colegii dumneavoastră faceţi vorbire despre personalitatea lui Ioan Chirilă (a cărui operă o restituiţi într-o integrală demnă de toată admiraţia şi recunoştinţa posterităţii), expresia limbajului tinde să îmbrace aproape instantaneu o aură de sacralitate.
Bineînţeles, reacţia e una firească, naturală şi axiologică. Pentru că Ioan Chirilă a fost nu doar un simplu cronicar sportiv, ci a fost cel care a literaturizat sportul şi care a conferit, astfel, literaturii române o coordonată nemaintâlnită.
Tocmai de aici pornind, aş dori ca, în măsura în care mai sunteţi capabil de aşa ceva, să încercaţi un exerciţiu de sinceritate absolută.
Nu ştiu dacă faptul că aţi crescut, că v-aţi adăpat profesional de la izvorul creativităţii lui Ioan Chirilă, vă permite dumneavoastră şi „Gazetei sporturilor” de azi să vă revendicaţi drept descendenţi ai lui Ioan Chirilă şi, mai ales, dacă vă conferă dreptul de a vi-l apropria…
Ceea ce vă rog eu, însă, ţine de altceva… şi anume de încercarea unei introspecţii a activităţii dumneavoastre profesionale şi a produsului publicistic care, în prezent, poartă marca „Gazeta sporturilor”. După care, imaginându-vă că Ioan Chirilă, aşa cum l-aţi cunoscut şi îl predicaţi, ar avea posibilitatea să ţină în mână un număr al ziarului la a cărui realizare participaţi, v-aş ruga să vă întrebaţi dacă domnia sa ar avea vreun motiv de a fi MÂNDRU de un asemenea rezultat editorialistic.
Fiţi fără grijă, nu mă încumet să aştept vreun răspuns public. Pentru mine, întrebarea e retorică şi, astfel, cred că îi cunosc foarte bine răspunsul. Am vrut însă numai să vă atrag atenţia că încercarea de a conferi credibilitate, substanţă şi consistenţă demersurilor dumneavoastră jurnalistice emblematizate cu sigla GSP, prin rapelul la memoria lui Ioan Chirilă, e doar un act condamnabil de manipulare.
Cu condescendenţă,
Stelian Gaus
alias „Braveheart”
andrei27 • 3 aprilie 2009, 16:25
Frumos text. Pacat insa ca a fost cosmetizat 75% de Tolontan. Raducioiu e fotbalist nu eseist; nu uitati dupa ’90 cand a plecat la Bari si dupa 2 luni vorbea cu
accent italian, ceva gen Cheeky Girls. Asa ca nu va luati dupa aparente.
Raduciou a scris ceva gen „M-am saturat de incompetentii astia de la nationala care nu sunt in stare sa faca nici jumate cat am facut noi batranii”, si restul a brodat Tolontan. Se vede si stilul lui lacrimogen.
Laurentiu • 3 aprilie 2009, 16:46
Florine de acord cu tine ca trebuie facut ceva, dar acel „ceva” ar trebui sa
plece de la centrele de copii si juniori de toate varstele! As dori sa vad
campionate de copii si juniori la nivel de tara impartite pe regiuni, fiecare
regiune sa aiba un campionat format tot din atatea echipe cum este organizat cel
de seniori, iar dupa ce se termina campionatele, primele echipe din fiecare regiune sa
joace un mini campionat gen play-off din care sa rezulte o cupa, cupa sa fie denumita
cu un nume de fost fotbalist, iar copiii sa se obisnuiasca cu stisfactiile de
mici, mai ales cu deplasarile,cantonamentele, si bineinteles sa li se dezvolte
stilul de „luptatori” si ambitia totodadta!
Stelist din 1977 • 3 aprilie 2009, 16:52
E frumos ce zice Raducioiu dar e inutil , daca la gimnastica nu mai incapem pe harta si scrie Nadia o scrisoare e la fel de inutil sau poate se gaseste vreunul sa faca o manea , in rest nimic
suntem pe nicaieri cu toate si stiu asta si Pataichin si Gatu . La Los Angeles rupeam gura tirgului si ne conducea un cismar acum nu mai putem nimic caci avem drept de vot
„Vrem principe strain” strigam prin ziare , „am fost aici de mii de ani” dar emigram in haita
Nu suntem buni de nimic , Steaua e pe 8 iar Razboiunicul Luminii la intuneric
Parca viatza ne e scrisa de Caragiale, nici macar nu am putut sa ne-o scriem noi
VP666
tenismenu • 3 aprilie 2009, 16:53
ce pot sa spun este ca ma emotionat si ca dorinta lui de a lucra ca antrenor de juniori ar trebui luata ca un ajtor mare din partea lui.sunt sigur ca ar fii mult mai multi fosti fotbalisti care ar veni sa ajute fotbalul romanesc dar nu sunt lasati de mafia de la federatie.sper sa nu ramana doar niste cuvinte fara nici un rezulatat ceea ce a scris radu
Maxx • 3 aprilie 2009, 16:54
E greu e crezut ca randurile de mai sus sunt ”creatia” lui Florin Raduciou.
Un mare jucator, un bun profesionist. Haideti sa facem un mic exercitiu de memorimorie si sa ne amintim (doar) de noptile extraordinare pe care ni le-a oferit la World Cup 94.
Dar de acolo si pana la eseul citit e cale lunga.
Oare, Tolontane, nu gaseai pe altcineva caruia sa-i ”pui in brate” aceasta episola.
Pacat, intr-un timp chiar incepusem sa te admir…
patrikuu • 3 aprilie 2009, 17:28
Maxx Says:
E greu e crezut ca randurile de mai sus sunt ”creatia” lui Florin Raduciou.
Si eu zic la fel. E frumos ce scrie acolo da nu e Raduciociu.
Sebi • 3 aprilie 2009, 17:35
ai dreptate Raducioiu… eu cand am fost mic mi’am lasat coditza exact asa
cum aveai tu pe vremea in care jucai pentru nationala tarii noastre. Ce
vremuri frumoase erau pe atunci .. ce goluri ai inscris pentru nationala..
te iubeam extrem de mult! Ce atacant desavarsit erai.. cu o lejeritate in
miscari .. ooo doamne mult ma apasa durerea gandului ca nu voi mai trai acele
emotii urmarind jucatorii unei alte generatii de aur a Romaniei 🙁
un suporter • 3 aprilie 2009, 18:11
Frumoase ganduri, frumoase incurajari, frumoasa dovada de eruditie…Desigur
nu sunt cuvintele lui Raducioiu, care ar fi facut cateva trimiteri la
origini la adresa celor care tin fraiele fotbalului romanesc dar in orice caz
e o atitudine nu demna de lauda,nu extraordinara ci mai degraba
atitudinea normala a unui om de fotbal. Sa continuam sa credem ca vom mai
fi provocati la strigate de bucurie si ca vom avea parte in curand de un
fotbal daca nu spectaculos, cel putin eficient! HAI ROMANIA!!!
LoLzzz • 3 aprilie 2009, 18:16
eu l-as propune pentru postu-l de presedintele al federatiei … trebuie o schimbare… o alta atitudine/mentalitate
sorin • 3 aprilie 2009, 19:13
Raducioiu,ce mare atacant!as fi foarte fericit daca ar reveni la nationala,indiferent de post
sorin • 3 aprilie 2009, 19:26
Marele blond,cel mai eficace jucator al natinalei,atacantu care ne-a adus pasiunea de a trai pentru natoinala,eram un copil de 9 ani in 94,eram in fata televizorului cu tata,si in timp ce se intona imnu Romaniei,l-am vazut pentru prima data pe Raducioiu.Am intrebat”tata cine e numaru 9,iar tata mi-a raspuns „marele blond”asa a inceput pentru mine istoria nationalei.As vrea ca pentru copilu meu istoria sa inceapa cu „marele blond” pe banca nationalei
D@T • 3 aprilie 2009, 20:13
NU CRED CA TE VA ASCULTA CINEVA DRAGA FLORINE.ABSOLUT TOTI PATRONII DIN FOTBALUL ROMANESCAU UN NIVEL DE CULTURA CIVICA SIO EDUCATIE EGALA CU ZERO .DE CE NU-I SCRII DIRECT DOMNILOR DE LA FEDERATIE ,FOSTILOR TAI COLEGI DE LA DINAMO,PRUNEA SI LUPESCU.IN NAIVITATEA LOR AU CREZUT CA VOR SCHIMBA LUMEA ,DAR S-AU INSELAT.AU FOST PUSI IN FATA DOAR PENTRU A FI GASITI VINOVATI,SMECHERII(DRAGOMIR SIMIRCEA SANDU)STAU DEOPARTE SI ASTEAPTA SA DEA VINA PE CEI DOI.IN FELUL ASTA VOR CONTINUA SA OCUPE FUNCTII IN CONTINUARE.SA DEA DUMNEZEU SA AIBAFTA.
ROMANESCU • 3 aprilie 2009, 20:27
ADMIRABIL !!!
L-am „suspectat” pe Raducioiu intotdeauna de-a fi un roman cu suflet mare !!
Si nu m-am inselat.
Voi fi alaturi de el totdeauna !
Din pacate , dati (voi presa) importanta prea mare (din motive de rating sau,probabil,si materiale),unor subiecte cu totul neimportante pentru noi,romanii,si pentru sport, mai ales.
Cand noi suntem ingrijorati de soarta fotbalului romanesc,de soarta nationalei,voi ne saturati cu stiri despre nu stiu ce infractor care isi recupereaza Mercedesurile (probabil si alea furate),incalcand legea sau ne intoxicati cu „aberatiile” cretine a unor „bisnitari de fotbaliatori”.
Si ,acum raman consternat sa vad cum toata tara le plange de mila!
Eu stiu ca GSP este o gazeta de sport ,de informatii sportive,si nu una de CAN-CAN.
Sau ,sunteti patronati de ei ??????????
Ati minimalizat si ati murdarit prestigiul atator oameni de reala valoare ,sprijinind interesele criminalilor.
Ma doare sufletul cand vad ca oamenii cu adevarat merituosi sunt lasati foarte putin sa-si durerile ,parerile ,dorintele.
APRECIATI VALORILE SI LASATI-LE SA SE EXPRIME !!!
Ele apartin noua,tuturor romanilor .
Altfel,ramanem unde am ajuns astazi.
Dvs. dle. Tolontan,cred ca sunteti un bun roman.
Pentru moment : MULTUMESC RADUCIOIULE,FELICITARI TOLONTAN !
DUMNEZEU SA-I OCROTEASCA PE TOTI ROMANII (indiferent de nationalitate si unde s-ar afla pe glob)!!!!
tiglina • 3 aprilie 2009, 20:56
F frumos! Chapeau bas! Felicitari pt gest!
daniel • 3 aprilie 2009, 21:14
in dupa-amiaza lui 15 noiembrie 1989 m-am indragostit prima data.
m-am indragostit de o echipa frumoasa din toate punctele de vedere.
o echipa prin al carei joc deja parca vedeai performantele ce aveau sa vina.
noaptea de dupa 14 noiembrie 2001 a fost una alba si trista.
parca ceva murise in mine. nu ma puteam concentra la nimic.
ma urmarea un singur gand: „am ratat calificarea la mondiale!!!”.
desi in decusrsul urmatorilor ani au mai aparut cateva rezultate,
parca nimic nu a mai fost la fel dupa 14 noiembrie 2001.
parca nationala noastra a murit in acea seara ploioasa.
imi este teama ca nu voi mai vedea vreodata jucatori precum
Florin Radu Raducioiu, Gica Hagi, Ilie Dumitrescu sau Gica Popescu.
Si nici nu voi mai auzi comentarii precum cele ale lui Cristian Topescu.
E greu…e atat de greu…acum cand practic nu mai avem echipa nationala.
Dar speranta moare ultima!
lightsaber • 3 aprilie 2009, 22:10
Mare dreptate are Raducioiu……daca nu se va face nimic in sensul revendicat de aceasta epistola, probabil ca ultimele nopti de vis ale mele au fost cele din 1994-1998. Interesant e ca indivizi ca Mircea Sandu si V. Piturca au ajuns sa fie patronii destinelor fotbalistice a milioane de romani.
Razz • 3 aprilie 2009, 22:18
Absolut superb ceea cea a scris!!!si el ca si multi romani simte asta in momentul de fata!Foarte dureros ceea ce se intampla la echipa nationala si faptul ca ne aducem aminte,si nu traim,sentimentul unui campionat mondial si marile perforant.SCANDALOS
ers • 3 aprilie 2009, 22:53
@laurentiu…din cite stiu asa cv exista si se numeste cupa „gica hagi”
croco • 3 aprilie 2009, 23:02
Intr-o tara normala in care fotbalul este atat de iubit ca la noi, aceste ult
ime dezastre ar declansa un iures, o furie, poate o emulatie, CEVA. Constat
cu mahnire: „cainii latra, caravana trece”. Toata lumea normala la cap
observa ca Piturca isi are o mica parte de vina, dar adevarata problema e
fondul. SARACIE LUCIE in prezent, la fel si pe viitor. Mai tineti minte
meciurile de tineret-sperante care precedau jocurile in divizia A? Fiti
siguri ca erau si acestea un pion important intr-un joc complex:
cizelarea talentelor! Acum? Problema e pusa simplu: produce bani-ok, nu-
se poate si fara. Ideea clara, deci inchei citand din parazitii: Sandule,
trezeste-te in mortii tai, suntem la morga!!
Louis • 3 aprilie 2009, 23:13
Sunt total de acord. Totul pleaca de la copii si juniori, aspect caruia
oamenii de fotbal nu-i dau mare importanta iar FRF nu face nimic sa stimuleze
investitiile la acest nivel. Desigur ei sunt mult mai preocupati de propriile
buzunare si de bunastarea familiilor lor (vezi noua functie ocupata de Raluca
Sandu, etc.) Numirea unui antrenor Roman la carma nationalei este chestionabila
deoarece in acest caz selectia nu va fi 100% obiectiva atata timp cat exista
mizerii ca fratii Becali care cu siguranta vor dori sa-si impuna proprii
jucatori. Din nefericire, noul antrenor al nationalei va fi uns curand in
persoana lui Gica Hagi, si cred avem sanse mari sa ratam si urmatoarea
calificare pt. Europene. Dam vina in totalitate pe Piturca, care oricum nu mai
este capabil sa-si motiveze jucatorii, dar uitam ca nu vine nimeni din urma
si ca, cu f mici exceptii, nu avem alti jucatori mai buni care sa inlocuiasca
trei sferturi din actualii jucatori ai nationalei care sunt rebuturi. In fond,
cine e Romania in fotbalul european si mondial? Un nimeni.
eu din muntii mei • 3 aprilie 2009, 23:34
Ce vremuri… Cadeam de pe un cal frumos, semifinala mondiala ’94. Acum ne calca martoaga calificarii in picioare…
SUPER DINAMOVISTA • 4 aprilie 2009, 0:09
Trist ceea ce scrie Raducioiu dar adevarat. Frumos gest. Bravo tie. Ai fost
idolul copilariei mele. Aveam 10 ani la copa del mondo si 14 ani la word cup
si eram indragostita de tine ca mai toate fetele e vremea aia. Iti multumim
pentru ceea ce ai facut pentru Romania.
mircea • 4 aprilie 2009, 2:13
ok ce vrea del raducioiu nu se mai poate este putin depasit,el traieste in vremurile imediat de dupa regimul ceausescu,cind era o alta dorinta de afirmare,de a iesi afara de a juca intr-un campionat puternic,precum cel italian , spaniol etc.acum sint alte vremuri alti oameni si un campionat sau o liga de toata jena romana cu brichete si cu aranjamente,butoane etc.astea-s piloni pentru reconstrctia echipei nationale de fotbal la care il astept personal pe del flori raducioiu antrenor.
Dr. Victor Stanculescu • 4 aprilie 2009, 2:38
Draga D-le Raducioiu,
1. Putina geografie printr-o fotografie a fotbalului la inceptul secolului
al 21-lea?
1.1. Fotbalul este o Stiinta (realizata de antrenori, care nu sunt de obicei
proveniti din marile foste stele de jucatori si care se pregatesc pentru a
deveni antrenori, timp de 10-20-30 ani, pentru a avea o perioada de glorie de
10-20-30 ani!);
1.2. Fotbalul este o Arta (realizata de jucatori super-staruri jucatori, ca
intr-o piesa de teatru in care regizorii nu sunt de obicei fostii mai mari actori) si pentru care (jucatorii) se pregatesc de la 5-20 ani, pentru a putea juca marea performanta alti 15-20 ani: intre 20-35/40 ani!
1.3. Si fotbalul este un fenomen Social este un Business (realizat nu de toti
cei care au bani, ci numai de cei care mai ales bun simt uman, social-sportiv!
2. Ingineria performantelor este data de o cultura nationala, de un principiu
care in Romania nu exista; partneriatul antrenori-jucatori, pentru ca este
deja instalat parteneriatul intre patroni si jucatori, iar antrenorii sunt nu
mai ingrediente:
2.1. Psychologic, Profesional, Sportiv poti creste relativ mai usor un super-jucator, decat sa pregatesti un super-antrenor, super-manager, sau super-arbitru (ori noi avem scoli de busines, dar fara profesori, meserias);
2.2. Exista o curba de dezvoltare a marilor staruri (jucatori, antrenori,
arbitrii, etc), care daca nu este respectata, nu poti realiza performante
indiferent in ce tara esti, cati bani ai si-i folosesti pentru aducerea
gloabele din tarile din lumea 3-a)!
2.3. Si ca o a treia lege necesara si mai ales obligatorie, este conditia
sociala a jucatorilor multi-milionari, sau sunb-milionari, personalitatea-
profesionala, sociala (hobiurile consumatoare de placeri ale celor care
traiesc 2/3 din viata fara sa faca nimic si 1/3 dorm pentru a se reface de
oboseala placerilor)!
3. Marea dilema a incetului secolului al 21-lea, este greu de accepta si
realizat de cabotini nu numai in Romania, dar in orice parte a lumii
fotbalului de performanta:
3.1. Structura societatii, partea de “conditie sociala a performantei” este
degradata, intimplatoare, actionand ca un drog care este consumat de toate
cluburile, pe care le paralizeaza si cu cluburile moare si echipa nationala;
3.2. Conditia Antrenori, este lisita de realism, si este reorientata gresit,
dupa sistemele anglo-saxone, care ar trebui sa antreneze jucatori latini,
intr-o conditie sociala in care educatia, conceptul stiintific, este ultima
conditie, care nici nu este o conditie, pentru ca se poate oricum cu ($),
si de ce stiinta? Face totul patronul!
3.3. Conditia Jucatori, este si ea lipsita de realism, mental, fizic si
skilurile tehnice sunt departe de-a acoperi conditia mediocritatii
performantelor internationale!
In loc de final:
Si pentru ca sa te salut si sa-ti mai spun ceva pe care stiu ca-l stii :
Trebuie sa acceptam ca in Italia, in Romania, ca si America, exista aceiasi lege a performantei: Profesionalismul, adica: “Nu exista dragoste, Nu exista ura, exista numai
interes = profesionism, facut simplu, precis, perfect”!
Victor Stanculelscu
din Chicago
PS. Nu pot sa nu profit de aceasta oportunitate de-a te invita si pe D-ta si pe cei care doresc sa fie parte din asocierea „ANTRENORILOR FARA FRONTIERE”, bazata pe „Unitatea In Diversitate” fara taxe! Trimiteti un e-mail lui Victor@SoccerAcademyOfAmerica.com
Victor Stan
Grasu200 • 4 aprilie 2009, 2:45
Bravo Florine – excelent comentariu – nu stiu daca vreun ziarist a reusit sa descrie mai bine frustrarea unei intregi natiuni. Si doare cu atat mai mult cu cat vine din partea unui jucator al generatiei de aur. Doamne ce mai saream la golurile lui Florin la Mondiale…..pentru clipele acelea – vei ramane in inimile noastre – forever.
De aici din Canada, efectul esecului echipei Nationale este de 10 ori mai puterernic. Ne lipsesc victoriile cu care ne-au dezmierdat, ne lipseste gloria, ne lipseste mandria.
Trebuie sa se intample ceva – este tare greu fara echipa Nationala. Este vremea unei schimbari radicale.
orlando • 4 aprilie 2009, 5:46
Citind acest articol mi-am adus aminte de multe lucruri. Atunci in 94′ si mai ales in timpul penaltiurilor de la San Francisco cind Dan Petrescu si Belo au ratat toti am izbucnit in plins, pe fata sau pe ascuns. Tineti minte jucatorii blonzi care erau prabusiti la pamint cu lacrimi in ochi? Acum, in anii actuali, ati mai vazut asa ceva? toti sunt stresati sa arate bine la camere si sa isi aranjeze parul.
Ne-au furat Piata Universitatii in care ne bucuram cu totii.
Mai tineti minte cind ii bateam pe argnetinieni la Los Angeles? Cind Ilie Dumi si Hagi ii faceau pe Batistuta si comp. Ce clipe minunate !!!
Dar cind ii bateam pe columbieni unde Florin Rad si Hagi ii intorceau pe Herrera, Escobar, Valderama, Rincon, Gabriel Gomez, etc? Ce bucurie era in Piata Univ si in toata Romania !!!
Mai stiti cind i-am batut pe gazde cu 1-0, Florin Rad si Dan Petrescu in fata a 100000 spectatori pe acelasi stadion la LA?
Nu imi vine sa cred ca ticalosii ne-au furat toate astea si ne-au privat de iesirile in piata. Speranta nu ne-o ia nimeni dar mai e mult pina departe.
Solutii ar fi multe, toti suntem experti… schimbare neaparat.
prof.ed.fizica in canada-cornelius serghie • 4 aprilie 2009, 6:22
Felicitari Florin Raducioiu!Ai fost si esti mare om,mare fotbalist,mare sportiv mare caracter.AI DREPTATE CU TOTUL!Sper in revigorarea sportului romanesc si implicit al fotbalului.La nivel de copii trebuie muncit foarte tare si cu seriozitate.Dar sa nu uitam ca elevii din Romania au numai 1 sau 2 ore de educatie fizica in scoli si licee.Oare nu se intreaba nimeni de ce nu mai apar rezultate?Cand mai joaca copilul fotbal daca el face altceva(calculatoare)decat sport?O sa ziceti ,copilul va juca fotbal pe maidan dupa scoala sau la cluburi de fotbal dupamasa.Gresit!Nu ESTE SUFICIENT !Un copil are nevoie de multa miscare ,de multe pase cu mingea,suturi la poarta,driblinguri,etc.Acum se pun bazele dezvoltarii lui dar si a invatarea diferitelor tehnici ale fotbalului pe care ulterior le va folosi la meciuri de cadeti,juniori si apoi seniori si de ce nu la un Campionat Mondial de fotbal sau la doua asa cum ai facut-o Florin Raducioiu un exemplu viu.Chiar asa am ajuns?De bataia si de rasul curcilor?!Ne bat toti pe unde ne prind?Ne bat si acasa si afara,echipe de mana a doua ,a treia?Dar trebuie sa pornim si noi de undeva,Nu?Va trebui sa ne ridicam si noi caci parca de la Mondialul din 1998 e cam mult,sunt cel putin 16 ani de stat pe tusa Mondialului!Sper sa nu se faca 20,peste 4 ani!cornelius serghie-Canada,prof.educatie fizica si antrenor ,arbitru judo.
suporter 94 • 4 aprilie 2009, 8:02
Chiar nu vreau sa stiu daca Florin Raducioiu a scris aceste randuri…
Inteleg doar ca acest om nu a putut dormi in toiul noptii dupa un circ tinut in doua acte de unii care cred ca formeaza echipa nationala de fotbal a Romaniei.
Vreau doar ca circarii mingicari de acum sa inteleaga ca tricoul acela galben a fost purtat, nu demult, de JUCATORI ADEVARATI care nu ne-au lasat sa dormim in multe nopti de vara in 1994… de BUCURIE.
Recomand unor bucuri si banei sa invete spiritul fotbalului din cateva manuale, gen „Romania-Argentina”,”Romania-Columbia”, „Tara Galilor-Romania”, scrise pe teren de Florin Raducioiu, Ilie Dumitrescu, Dan Petrescu, Bogdan Stelea, Hagi, Popescu. Au auzit de ei?
Din cate joaca, NU!
AL • 4 aprilie 2009, 9:27
nu conteaza ca a uitat sau nu limba pe aeroport ….RADUCIOIU intra inscria…intra inscria , un atacant care facea diferenta! hagi fara dan petrescu , ilie dumitrescu , raducioiu sau gh.popescu poate ar fi avut soarta lui Mutu de astazi!nu trebuie O EPISTOLA sau sa ne sensibilezi prin scrieri e timpul FAPTELOR!fotbalul romanesc are nevoie de schimbari….de ce nu ar fi raducioiu una din ele?
PT TOTI CARE ZIC CA E UN ARTICOL COSMETIZAT • 4 aprilie 2009, 9:42
CEEEE MAAAI CONTEAZAA???? MESAJUL E CLAR SI LIMPEDE !! FOTBALU ROMANESC SE DUCE IN CAP SI NOI NU FACEM ABSOLUT NIMIK!!! CE MAI CONTEZA COSMETIZAT SAU NU RADUCIOIU A SPUS LUCRURILOR PE NUME!! A SPUS URUL ADEVAR!! IL VEDETI PE MIRCEA SANDU SA DESCHIDA VREO ACADEMIE DE FOTBAL? SAU PE ALT INFECT DE LA FEDERATIE?? NUU! HAGI, POPESCU SI ALTI FOSTI MARI JUCATORI FAC CHESTIA ASTA CAND FEDERATIE II SE RUPE IN 16 CA AUSTRIA NE-A BATUT CU O ECHIPA CU MEDIA DE VARSTA DE 24 DE ANI:| AVEM CA SELECTIONER UN NESIMTIT SI UN INGAMFAT SI UN INCAPATANAT CARE ISI BATE JOC DE NOI! ASTA E TREBE SA NE TREZIM, FOTBALU MOARE!
Sire • 4 aprilie 2009, 9:42
da, are dreptate. eu as vrea sa vad o implicare la echipa nationala, de la copii pana la prima echipa, a „generatiei de aur” dar disparitia din conducere a „buruienilor” Sanndu si Dragomir
omu rau • 4 aprilie 2009, 10:09
ce fotbalist era radu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ce fotbalisti sunt astia de acum????????????
Torres • 4 aprilie 2009, 10:42
As dori, si nu cred ca numai eu, ca cei ce urla ca „scrisoarea” asta nu ii apartine lui Raducioiu, sa vina si cu unele argumente de unde ideile astea, si nu numai „de la fotbalist desavarsit la eseist” cale lunga.. Deci ?
petrea • 4 aprilie 2009, 11:00
sunt multi din generatia de aur care ar ajuta enorm echipa nationala in momentul de fata *(nu ca lupescu…interese…etc…)* cu un hagi,popescu,raducioiu,dan petrescu si lista poate continua…Domnule Mircea Sandu ca orice iubitor de fotbalt,de echipa nationala, va rog, nu mai fateti greselile care au fost facute in trecut iar nationala a ajuns unde a ajuns…in functia de selectioner ar trebui sa alegeti intre…1.Mircea Lucescu…2.Razvan Lucescu…3.Dan Petrescu…4.Boloni…5.Olaroiu
Mircea O • 4 aprilie 2009, 11:38
Este emotionant ce scrie Raducioiu, dar lucrurile emotionante nu inseamna si eficienta. Radu nu a demonstrat pina azi si altceva decit fuleurile lui din SUA 1994. A cedat iute, ca jucator, ca om. Nu este un tip care sa tina la tavaleala, fie si aceea a lucrului de zi cu zi. In domeniul acesta il apreciez pe Lupescu, care a astrins din dinti si, incet incet, este foarte posibil sa-i urmeze lui Mircea Sandu (desi faptul ca-i mai urs, socialmente, s-ar putea sa-i cauzeze…). Pur si simplu acum Raducioiu nu are ce face, mai ales ca-l bintie stralucirea de altadata… PS Nu puneti botul la frazele mari – caci ele aduc cele mai amrid ezamagiri… faptul ca cineva a fost in Generatia de Aur nu ii confera brusc pricepere ulterior in alte lucruri, fie si legate de fotbal.
AntiProContraFor • 4 aprilie 2009, 12:58
Sincer …mi-e greu sa cred ca Raducioiu e 100% autorul textului de mai sus, sint aproape sigur ca Raducioiu nu este capabil sa creeze metafore de genul celor „from above”…..dar poate sint doar eu rautacios si nu vreau sa-mi aduc aminte ca omu’ cit traieste invata….Altfel, Raduciou in opinia mea a fost un excelent atacant, probabil in primii 5 ai Romaniei-alltimes.
Pe de alta parte cugetarea mi se pare extrem de naiva daca ar venii din partea unui fost jucator echipei nationale, care ar stii foarte bine cum sta treaba de fapt, care sint multe dintre adevaratele criterii de selectie, cum si mai ales de cine sint luate decizile care privesc echipa nationala.
In concluzie, fraza „Fotbalul nu e însă matematică. Este un spectacol, iar spectacolul trebuie să continue.” e valabila poate doar pt un campionat ca cel al Angliei unde fotbalisti sint cu adevarat selectionati pe baza valorii lor individuale in teren si a valorii lor pt echipa.
O sa avem o echipa nationala de valoare cu adevarat ridicata, doar odata cu aparatia unor jucatori cu adevarat exceptionali – ca Hagi, Dan Petrescu, Raducioiu si lista poate continua – jucatori care sa fie imposibil sa nu fie selectionati, care sa fie imposibil sa fie lasati deoparte pur si simplu pt ca valoare lor ar fi mai presus de orice interese si combinatii !!!
unromantrist • 4 aprilie 2009, 13:31
Nu stiu daca Raducioiu a scris acele randuri sau altcineva, chiar nu conteaza. Conteaza doar ca tot ce se spune acolo e perfect adevarat si ca pe mine, ca parinte ma doare gandindu-ma ce cplie minunate am trait alaturi de Hagi, Popescu, Raducioiu, Petrescu, Belo, Munteanu, Dumitrescu, Prodan si de alti mari fotbalisti ai generatiei de aur, iar acum sunt obligat sa inchid televizorul cand se transmite un meci al Nationalei, de rusine si pentru ca nu pot suporta sa-l vad pe baiatul meu cu ochii in lacrimi pentru niste nesimtiti imbuibati.
Dan • 4 aprilie 2009, 14:53
Cred ca cei care ii cauta diverse lipsuri lui Radu nu au idee ce fel de om
este. L-am urmarit din anii ’80,cand era un copil de 17-18 ani,nu terminase
nici liceul si era titular la echipa Dinamo (oare cine promova pe vremea
aceea sperante decat Mircea Lucescu?).In aceeasi perioada , acelasi antrenor
l-a titularizat si pe un tip numit Bogdan Stelea , care pe vremea aceea avea
mult par si un talent deosebit.Daca dai in atat de scurt timp o groaza de
goluri la Nationala ,probabil ca esti bun.Probabil ca azi ne-ar trebui un
asemenea varf , dar numai cu conditia sa avem : o federatie , un antrenor si
o ECHIPA de fotbal care sa reprezinte Romania.
igor • 4 aprilie 2009, 15:14
atata timp cat sandu si dragomir vor fi capii mafiei,nu va face nimeni nimic…
pacat,avem mare nevoie de maimult timp de oameni ca Raducoiu.Hagi.Popoesc.Belodedici.Petrescu….
dar mafiotii nu-i vor lasa sa intre si astfelo sa ajungem ca si la rugby…sa ne bata georgia…..
romania inedit • 5 aprilie 2009, 20:02
Eu cred ca era nevoie de aceasta reactie a lui Florin Raducioiu !
Oricum , speranta moare ultima , intodeauna ! 🙁
rodica • 7 aprilie 2009, 8:52
Pe vremea cand Raducioiu juca fotbal in Romania priveam cu drag meciurile de
fotbal si tineam pumnii echipei nationale.Nu stia nimeni atunci despre activi
tatea fotbalistilor din afara terenului.Oamenii isi concentrau atentia asupra
sportivului.Acum stirile de sport sunt despre sotii de fotbalisti si eventual
despre amantii lor.
Urmaresc din ce in ce mai putin meciurile de fotbal,din pacate in prezent.
Iubesc sportul pentru ca si copilul meu face inot de performanta.Si astept ca ]
printe stirile din sport sa gasesc si articole despre inot.In Bucuresti
nu apare mai nimic.Stiu ca printre cei care au sris comentarii la acest
articol nu voi gasi sustinatori si inteleg.Dar oare sportul inseamna azi doar
stiri mondene din fotbal?Va intreb deci,daca ati auzit despre faptul ca LER-
un club din Bucuresti a castigat Campionatul National de Poliatlon de la
Pitesti?Daca ati auzit ca a avut loc Campionatul de Juniori II la Baia Mare,
unde copii de 14,15 si 16 ani din Bucuresti au avut rezultate foarte bune?
Daca ati auzit despre Horia Cristea,Fodor Bogdan,Comboeanu Giani,Albu Raul?
Daca sitati ca la 10 ani o fetita, Puchiu Andreea a batut un record national?
Nici unul dintre acesti copii nu este copilul meu.Clubul despre care v-am
vorbit nu este clubul la care el activeaza.Vreau doar sa va spun ca acesti
copii merita sa fie cunoscuti.Si cum altfel daca nu din presa sportiva?Va
asigur ca in toate orasele unde sunt cluburi de inot apar in presa locala
rezultatele copiilor si ale antrenorilor.Am speranta ca pana ce copilul meu
va creste lucrurile se vor schimba.Dar oare un mic campion national la 50 m
spate(Anghel Andrei Mircea) n-ar fi mandru sa arate colegilor sai un ziar cu
numele si rezultatul lui?Iar peste ani cand micul campion va fi un mare
campion, un mare ziarist sa arate colegilor ziarul in care a scris despre
micul campion?
Oli • 22 mai 2009, 9:40
Probabil, acelasi sentiment de frustrare il simt toti cei implicati intrun
fel sau altul in perfomantele de odinioara.
DAR, din pacate, pot sta linistiti ! Nu se va intampla absolut NIMIC. Nu vor
fi lasati. Sistemul inghite si oprima tot. Mi-e teama pentru Lupescu,
Prunea, Belo, si nu in ultimul rand pentru Razvan. Mi-e teama sa nu fie
deja prea tarziu.
Nu vom da semne de insanatosire atata timp cat ne vor conduce coruptii,
smecherii, mafiotii, dinozaurii cu radacini comuniste.
Exista speranta, dar speranta unui nebun !
In acest sens, Doamne-ajuta !
cristinamaria • 29 mai 2009, 12:23
Referitor la scrisoarea lui Raducioiu……va rog sa ma credeti ca in timp ce o citeam mi s-au umplut ochii de lacrimi…m-au napadit amintirile…..Doamne ce echipa am avut in anii „90! imi amintesc cum stateam in fata tv la fiecare meci al nationalei cu pumnii stransi si cu mari emotii…pt.ca la final stiam ca vom reusii….Raducioiu, Hagi, G.POPESCU, D. PETRESCU,….erau diferiti…de jucatorii nostri de azi….aveau ambitie si orgoliu, jucau din dragoste pt.fotbal….unde este aceasta dragoste pentru fotbal la jucatorii de azi??. Pacat de echipa de aur a fotbalului romanesc…..Nu vreau sa jicnesc pe nimeni, de aceea am sa inchei spunand doar ca imi doresc nespus de mult sa vina Raducioiu in tara si sa-si investeasca talentul sau si toata forta si pasiunea si dragostea pt. fotbal in copilasii si juniori de azi!!
Pt.ca numai cu un astfel de om de valoare vom mai putea spera ca peste 10n ani sa mai retraim ceea ce a fost odata echipa de aur a anilor „90! SPERANTA MOARE ULTIMA!SA NE AJUTE D-ZEU!
Andra, Sibiu • 6 iunie 2009, 11:40
Daca te lasi de fotbal, apuca-te de scris! 🙂 Ai condei. Scrii la fel de bine precum jucai. Eram fanul tau cand erai la nationala!
Superba radiografie a fotbalului romanesc, emotionanta scrisoare.
Bravo, Raducioiu!!!
Norbert • 12 octombrie 2009, 4:05
Corect si la obiect.Haideti sa terminam cu boceala si sa trecem la treaba ,toti cei implicati in fotbalul romanesc incepind de la juniori pina la echipa nationala si FRF,talente exista ,cei implicati in acest proces de formare si educare sa fie lasati in pace sa-si faca meseria ca rezultatele nu vin peste noapte.E nevoie de ani de munca si sacrificii in ton cu acea mentalitate de invingator care ne cam lipseste.Eradicati ******* bisnitarii ,oportunistii din fotbal,oamenii de meserie si-au facut datoria chiar in timpuri mult mai grele pt tara.
Asa sa ne ajute D-zeu.