Despre presiuni publicitare asupra presei si viceversa

1. Cum se santajeaza economic presa? Dosarul Cupola. Este numele generic al investigatiei pe care Evenimentul Zilei a lansat-o acum citeva luni si in care proba continuitatea puterii de dinainte si de dupa decembrie 1989.

joi, 11 septembrie 2008, 3:26

1. Cum se santajeaza economic presa? Dosarul Cupola. Este numele generic al investigatiei pe care Evenimentul Zilei a lansat-o acum citeva luni si in care proba continuitatea puterii de dinainte si de dupa decembrie 1989.

Pe scurt, EvZ a oferit nume, legaturi, cifre prin care a aratat ca Securitatea si-a declinat forta de represiune intr-una economica si ca personajele au ramas in esenta aceleasi. Redactorul sef Horia Ghibutiu promitea cititorilor intr-un editorial din 28 iulie ca seria va fi reluata pe 15 septembrie.  

In acest moment, viitorul anchetei este periclitat de ceea ce surse din redactie numesc „presiuni economice si publicitare”.

Faptele sint urmatoarele: saptamina trecuta, cind mai multi dintre autori erau plecati din Bucuresti, de pe site a disparut TOATA ARHIVA SERIALULUI. La protestele autorilor, articolele au reaparut luni pe site. Continuarea promisa in ziar pentru 15 septembrie a fost insa sistata, „fara explicatii relevante”, sustine o alta sursa. „Unii dintre cei vizati au afaceri in zona FMCG-urilor si au contracte publicitare cu ziarul, contracte pe care au amenintat ca le anuleaza”, a explicat cineva din redactie. Mai multe despre subiect gasiti pe blogurile a doi jurnalisti: Tiberiu Lovin si Calin Cosmaciuc.  

O singura adaugire: indiferent de epoca pe care a traversat-o, de optiunile politice si de situatia sa economica, pina in acest moment Evenimentul Zilei a fost un ziar condus de personalitati puternice. Aceasta mostenire a facut din el o marca pretuita si asta se tradeaza acum, chiar daca aceasta campanie e posibil sa fie relansata, avind in vedere ca subiectul a devenit public si ca multi jurnalisti importanti din redactie ameninta cu demisia.

2. Reversul medaliei: un important grup de advertising a trimis la BRAT un set de documente prin care arata cum o publicatie, putin cunoscuta publicului larg, dar nisata pe industria comunicarii, IL SANTAJEAZA pentru a obtine comenzi publicitare! Cazul mocneste inca, insa  e probabil sa devina public in perioada urmatoare.  

Grupul respectiv n-a cedat santajului si, dincolo de citeva balacareli cu efect zero, n-a patit nimic. Evenimentul Zilei va ceda? Puse una linga alta, cele doua situatii vorbesc despre bani, decizie si putere de a rezista. Asa se face diferenta de merit pe o piata.

Comentarii (20)Adaugă comentariu

GabiKoreanu  •  11 septembrie 2008, 15:45

Apropo de EvZ si felul in care este manipulata presa: anul trecut am facut cateva fotografii, ce intr-o tara normala ar fi intrigat la maxim opinia publica. Felul in care se facea aprovizionarea la cabana Balea, cu carnea tocata, necongelata, transporata din Sibiu (unde erau 40 de grade Celsius) in saci de plastic in portbagajul unui Merzan. Fotografiile au fost cat se poate de sugestive, ba chiar aparea si patronul in ele, si numarul de la masina, tot, ca un veritabil paparazzi.
Aceste fotografii au fost trimise la EvZ si acolo au murit. Evident ca inca le mai am, dar pe cine mai intereseaza?

Tiberiu  •  11 septembrie 2008, 15:48

Catalin: Ar trebui sa fie in fruntea ziarului cineva care sa reziste acestei presiuni. Din pacate, acum au ramas cei care au tendita sa salute militareste cand sunt sunati de diferiti omuleti din Elvetia, adica din zona lui Ringier. Razvan Ionescu (ex-redactorul sef) merita felicitari pentru ca s-a tinut batos de cele mai multe ori pe cand incercau patronii sa stopeze publicarea unui articol.

Tiberiu  •  11 septembrie 2008, 15:50

Gabi: Pe mine ma intereseaza. Serios.

ing. Aurel Popescu  •  11 septembrie 2008, 15:53

Daca se intampla asa, e foarte grav. E bine ca dezvaluiti astfel de amanunte!

GabiKoreanu  •  11 septembrie 2008, 16:15

Tiberiu: am raspuns pe blogul tau

Admin GSP  •  11 septembrie 2008, 16:55

Stimati utilizatori,

Va rugam sa postati numai comentarii legate de articol.
In caz contrar, acestea vor fi sterse.

Multumim pentru intelegere.

fotbal  •  11 septembrie 2008, 17:52

imi dai numai aroma ? da-mi si prajiturica. despre ce publicatie se face vorbire?

Alexandru Raducanu  •  11 septembrie 2008, 20:53

Aia cu grupul lor sunt niste penibili frustrati, care o viata au fost invatati cu articole pozitive si care, in sfarsit, au luat cunostinta ca mai exista si independenta editoriala, si care pune la punct magariile lor. Am inteles ca au depus reclamatie si la CRP. Ii sfatuiesc sa se duca sa depuna si la protectia consumatorului, REBU, APA NOVA si unde s-o mai putea.

Sunt exact din clica hotilor care striga „hotul”. Niste penibili. Da nu-i nimic, ca a fost si D’Arcy pe lumea asta. Prietenii stiu de ce…

Alexandru Raducanu  •  11 septembrie 2008, 21:46

Ca un fapt divers: aia cu grupul de moralisti, lupii cu blana de oaie, au fost prinsi cu mita in sac relativ recent, de una dintre marile multinationale de retea, client important, cum luau spaga de la furnizori, si i-au obligat sa dea banii inapoi.

Politica lor este ca sa falimenteze ANUMITE publicatii, deliberat, pentru ca au DEAL-URI cu competitorii lor. Pe bani multi. Foarte multi. Cam despre asta e vorba. Sper ca Evenimentul Zilei sa reziste, in ceea ce si-au propus.

Cătălin Tolontan  •  12 septembrie 2008, 14:01

alexandru raducanu: dc au existat amenintari si cereri de publicitate e f grav. asta indiferent ce motivatie exista!!!

Alexandru Raducanu  •  12 septembrie 2008, 14:14

Tolo: fiecare publicatie isi promoveaza produsul, si face oferte („cereri” cum le spui tu) pentru ca din asta traieste, din publicitate – nimeni in media romaneasca, cu exceptia tabloidelor, nu traieste din retail. Exista grupuri de publicitate care dau curs ofertelor si grupuri care nu dau curs. Treaba lor. Fiecare isi gandeste oferta comerciala cum crede de cuviinta. Dar, notta bene: exista si cel putin o agentie – ACEEA – care SABOTEAZA deliberat anumite publicatii, blocand cu diverse tertipuri cereri exprese venite din partea clientilor.Asta e cu totul altceva in opinia mea.

De ce face asta? Poate din prostie, poate din interes pentru un competitor. Fa o evaluare si vezi ce procent din business-ul ACELEI agentii se duce intr-un singur loc.

Povestea cu amenintarile si santajele ramane de dovedit in justitie, pentru ca din informatiile mele acea publicatie sigur va da agentia in judecata, pentru calomnie.

zamolxis  •  12 septembrie 2008, 17:45

Asta se-ntampla peste tot in lume. Vezi de pilda articolul lui Bush Sr., in care explica in Time de ce nu l-a dat jos pe Saddam. Articolul a disparut din versiunea online si chiar si din cuprins, pe motiv ca „publicistul si-a retras permisia”. Il poti gasi insa la MemoryHole.

Victor  •  12 septembrie 2008, 21:07

Cumva acea publicaţie „puţin cunoscută publicului larg” aparţine lui Locic?

Cătălin Tolontan  •  13 septembrie 2008, 18:43

alexandru raducanu: vorbim despre cazuri si agentii diferite. cea in cauza e una dintre cele mai mari de pe piata si nu ghideaza businessul doar intr-un anume grup. ar fi imposibil

Alexandru Raducanu  •  13 septembrie 2008, 21:32

Catalin, stiu exact despre ce agentie vorbim. Intr-adevar, ar fi imposibil sa aiba 100% din business acolo, si nu sustin asa ceva. Sustin relatii preferentiale cu un anumit grup de media, si sume trimise acolo necorelat cu audienta si market share-ul – cu atat mai mult cu cat ai un portofoliu mare de clienti. Chiar toti sa se potriveasca cu preponderenta acolo? Oricum, va veni un audit international la micuti, care sa verifice ce spun eu aici.

Alexandru Raducanu  •  13 septembrie 2008, 22:33

Uite, sa luam un studiu de caz. Nu vreau sa fac nici o afirmatie, vreau doar sa facem un studiu de caz. Sa comparam veniturile din publicitate venite de la acea agentie, catre cele 2 cotidiene sportive, si sa ne uitam la curba lor dupa ce unul si-a schimbar actionariatul. Ma refer strict la business-ul venit de la acea agentie. In afara de schimbarea de actionariat, nu am vazut ceva care ar trebui sa modifice radical curba (editorial, marketing, audienta, etc). Nu sunt un cunoscator – dar TU esti. Ei bine, daca lucrurile sunt in linie cu ce erau inainte, asta spune una. Dar daca sunt diferite? Dar daca sunt radical diferite? Chiar sunt curios. Tu nu? Ei, lucrurile sunt mult mai complicate decat par. Faptul ca o agentie e mare, nu inseamna apriori ca lucrurile sunt mai respectabile decat la entitatile mai mici.

Cătălin Tolontan  •  15 septembrie 2008, 15:18

alexandru raducanu: mutam discutia intr-un plan lateral. imi repugna santajul de orice fel, mai ales cel de presa. dc revista aceea a facut asta, atunci nu-si merita numele. nu am nuante cd e vorba de asa ceva!

Alexandru Raducanu  •  16 septembrie 2008, 12:02

@ Catalin: „Santaj” este un cuvant foarte tare, Catalin. Sunt convins ca, in cazul revistei respective este exclus sa fi santajat pe cineva. Vorbim de un mediu de presa foarte curat, din toate punctele de vedere si care a muncit foarte mult sa construiasca o reputatie, atat in Romania cat si in lume. Deocamdata, revista a facut cerere pentru a i se pune plangerile la dispozitie, pentru a inainta o actiune in justitie, impotriva agentiei. Intereseaza-te la conducerea BRAT si vei afla.

» Evolutie – personala Adevarul e undeva la mijloc …  •  22 octombrie 2008, 21:33

[…] vreau sa comentez, am sa o fac. Primul imbold l-am avut la un post al lui Catalin Tolontan: “Despre presiuni publicitare asupra presei si viceversa” .Santaj publicitar asupra presei. Hai sa fim seriosi. Vorbim despre presa pe care o […]

Cenzură la EVZ : Reporter Virtual  •  3 decembrie 2008, 18:19

[…] primit calusul in gura de la trustul lui Ringier. Completeaza istoria despre cenzura de la Evz si Tolontan , Zoso atrage si el atentie asupra acestei practici mizerabile, iar Daniel a preluat informatia […]

Comentariile sunt închise.