Silviu Ispas merge cu maşina spre Craiova. Omul e directorul ARBO Media, regie care sindicalizează publicitatea pentru zeci de ziare locale. „Sîntem nu îngrijoraţi, ci, la naiba, furioşi!”, aude la telefon. Teleconferinţa perpetuă a pornit la începutul anului. Presa locală din România declară stare de urgenţă.
vineri, 9 ianuarie 2009, 12:00
Silviu Ispas merge cu maşina spre Craiova. Omul e directorul ARBO Media, regie care sindicalizează publicitatea pentru zeci de ziare locale. „Sîntem nu îngrijoraţi, ci, la naiba, furioşi!”, aude la telefon. Teleconferinţa perpetuă a pornit la începutul anului. Presa locală din România declară stare de urgenţă.
Ispas ocupă poziţia de preşedinte BRAT, organizaţie care autoreglementează de un deceniu industria presei scrise. Furnizează tiraje auditate, audienţe pe print şi pe internet recunoscute unanim de piaţă. Preşedintele BRAT are reputaţia unui tip echilibrat, poate chiar prea împăciuitor după gustul unor membri.
Acum, este el însuşi un ghem de stupoare şi nervi. De ce?
Singurele trei profitabile!
Azi, Ziarul Financiar publică doar două jumătăţi de pagină de reclamă. Una de la Guvern. Libertatea afişează o jumătate, o campanie publică, şi încă două machete, una de la asigurările auto şi cealaltă cu un supliment alimentar miraculos.
Gazeta Sporturilor are patru inserturi publicitare: pariuri sportive pe prima pagină, două asigurări şi o marcă de whisky pe un proiect special.
Niciodată nu s-a întîmplat ca un an să înceapă atît de prost! Şi cele trei sînt ziarele cu cele mai mari încasări de publicitate din România, fiecare cu sume nete între 5 şi 7 milioane de euro anual.
Pe scurt: singurele ziare centrale pe profit în 2008! Singurele „naţionale” care fac bani în România!
Dacă aşa a început 2009 pentru ele, ce se întîmplă cu restul? Evenimentul Zilei de azi nu are nici un ad publicitar. Dar există şi veşti mai proaste.
Soneria veselă
Sună telefonul. Media plannerul din agenţie tresare. În mod normal, cu decibelii cumulaţi ai telefoanelor dintr-o agenţie şi de la ziare poţi acoperi lansarea unei rachete.
– Alo?
– Salut, sînt Cătălina de la Gazetă!
– Ce bine că ai sunat!
– Super! Ai o comandă de la client?
– Nu! E bine că ai sunat pentru că nu am primit nici un ţîr de dimineaţă şi pînă acum şi am crezut că mi s-a stricat mobilul 🙂
Poate că există ceva amuzant pentru oamenii din presă şi din publicitate în această întîmplare. Sau poate că nu.
Asalt la cifrele SNA
Următorul episod. Cel pe care l-a trăit Ispas şi, independent, mai mulţi editori din Bucureşti. O agenţie vorbeşte în numele unui mare client. „Nu ne interesează audienţele SNA! Nu ne interesează nimic decît preţul! Credeţi-ne că sîntem supuşi unei presiuni imense de la client care vrea totul ieftin, foarte ieftin!!!”.
Eficienţa în presa scrisă se măsoară în cost pe mia de cititori. Aritmetica durează de la Aristotel încoace şi e puţin probabil să se fi schimbat între 2008 şi 2009.
Ziarele naţionale sau locale care au un public stabil, măsurat şi care oferă un preţ corect, sînt canale rentabile pentru mesajul clientului. Dacă nu soseşte panica! „Criza este folosită de clienţi şi de agenţii. De înţeles! Ce nu înţelegem este cum de a ajuns să se vorbească despre negarea cifrelor de audienţă?! Atunci ce mai cumpără?!”, spune un manager de trust de presă scrisă, cu peste 10 titluri în portofoliu.
„Ne vom opune întoarcerii la situaţii discreţionare!”, adaugă Arina Ureche, directorul general şi omul din mijlocul eforturilor BRAT. Şi continuă: „Plătim peste 2 milioane de euro pe an pentru aceste cifre, ele sînt valide şi, indiferent dacă e criză sau nu, vor rămîne reper”.
Luciditate…
Cifrele de audienţă sînt încurajate de 260 de editori, agenţii şi clienţi. În numele acestor standarde, ziarele investesc. Trustul „Adevărul” va cheltui în 2009 doar în reclame tv, radio şi presă aproximativ 3 milioane de euro! Cît o mare marcă de maşini. Şeful holdingului, Răzvan Corneţeanu, este un fanatic al cifrelor şi unul dintre cei care a luptat pentru cifrele acestea „fie că mi-au convenit, fie că nu!”.
Gazeta Sporturilor lansează un buget de marketing de 3,5 milioane de euro pe 2009. Mai mult de 25% din cifra sa de afaceri.
Jurnalul Naţional propune o campanie editorială care angrenează zeci de oameni din structură şi resurse financiare importante. „Presa scrisa nu e in pragul dezastrului. E in dezastru”, zice Marius Tuca. Ziarele locale puternice susţin abonamentele pe pierdere, ca să-şi păstreze bazinul de cititori. Si se adreseaza costisitor unei comunitati care si-ar pierde, fara ele, o forma de identitate.
„Toate acestea se fac pentru un viitor în care credem! Pentru asta, însă, trebuie să credem cu toţii. Nu pot doar ziarele să susţină această piaţă, e nevoie de luciditatea agenţiilor şi clienţilor”, spune Ispas.
Trecerea către nicăieri
Săptămîna viitoare, APEL, organizaţia ziarelor locale, care strînge cîteva zeci de titluri semnificative, a chemat conducerea BRAT la un dialog. Editorii sînt speriaţi şi, mai ales, contrariaţi.
Anul a început cu închideri. Acum două zile, un camion a poposit la Sibiu şi a strîns mobila şi calculatoarele unui săptămînal trecut iniţial pe net şi apoi anulat total ca redacţie. „Mitul trecerii ziarelor pe on line ca soluţie salvatoare ar trebui cîntărit mai bine. Deocamdată, on line-ul este un aspirator de audienţă, dar nu un furnizor masiv de venituri”, crede Augustin Roman, şeful companiei new media a Gazetei. Ar trebui să fie mai optimist, pentru că siteurile conduse de el fac 10% din piaţa totală din .RO. Dar nu e.
„Un cititor civilizat face cît o mie de idioţi”
Cum ar arăta o lume fără ziare, plină de oameni care să se uite la televizor? Canalele TV zic că bine. Nu le-ar prinde rău ca o parte din cele 100 de milioane de euro pe an distribuite presei scrise în 2008, nu din compasiune, ci pentru eficienţa publicului său, să meargă în spoturi în prime time.
La începutul secolului trecut, se lansa în America o revistă care arbora un slogan de o savoare interzisă: „Un cititor civilizat face cît o mie de idioţi”.
Se numea Smart Set şi la întrebarea, ironică şi legitimă, ce s-a ales cu ea, veţi primi următorul răspuns: cu inteligenţă şi cu vanitate care ei nu i-au folosit la nimic, cum s-ar zice în acest secol pragmatic, publicaţia a introdus în premieră modelul cititorilor transformaţi în ziarişti.
Azi, curentul se numeşte citizen journalism, stă la baza fenomenului blogurilor şi reţelelor sociale, fără de care lumea pare că nu poate trăi. Poate fără ziare şi reviste? Poate fără oameni civilizaţi?
Sandu • 9 ianuarie 2009, 12:08
Sper ca prin acest post al tau sa se inteleaga agentiile si clientii ca aceasta este o stare de fapt!
Marius Serban • 9 ianuarie 2009, 12:09
Sunt de la un ziar local care se adreseaza unei comunitatii obisnuite sa citeasca despre probleme ei. Cum ar arata, Catalin, un judet intreg fara un ziar? :-s
BABILONUL IMOBILIAR • 9 ianuarie 2009, 12:10
E drept ca publicitatea asigura o sursa consistenta de bani pentru redactii, insa…(am mai zis) poate ca mai apar si altceva pe o pagina de ziar, in afara de 75% publicitate, 15% poza si…10% cateva randuri. 🙂
Poate ca e nevoie de mai multa informatie, de comentarii pertinente si profesioniste etc.
Noi, cititorii si doritorii de informatie, de pareri pertinente si „judecatori” avizati, uram succes presei in acest sens.
Iar vav de ARBO: e adevarat ca trimit banii din publicitate pentru „beneficiari” contractelor cu ei la cateva luni…”dupa” ce-i incaseaza ARBO, iar, de exemplu, „click”-area pe respectivul site se calculeaza „la ochi…”, de multe ori…”una e in promisiune, alta e…in realitate” (de cateva ori mai putin)?
E adevarat ca au actionar „de afara” si s-au vandut (la propriu)?
Cătălin Tolontan • 9 ianuarie 2009, 12:22
sandu: ai dreptate si merita o nuanta. Treaba publicitatii nu e sa intretina ziarele, ci sa duca mesajul clientului la publicul tinta, intr-un mod remarcabil si eficient. Despre asta vorbeste, de fapt, ingrijorarea editorilor. Ei investesc k sa obtina un mediu eficient si criterii obiective, care sint acum in pericol. Pe de alta parte, criza va fi benefica, pt k un set de ziare care traiau din santaj, hai sa spunem direct asta, vor disparea, ceea ce e foarte bine.
Cătălin Tolontan • 9 ianuarie 2009, 12:23
bablionul imobiliar: da, arbo si-a schimbat proprietarii. In ceae ce priveste intirzierile de plata, publicitatea se onoreaza la 60 de zile din momentul facturarii, ca regula.
Juninho • 9 ianuarie 2009, 12:38
Situatia nu pare a fi prea buna, toata lumea sufera, iar eu nu vad cum se poate iesi din aceasta situatie.
Rabdare si tutun.
moda • 9 ianuarie 2009, 12:47
O fi nervos si de rezultatul de r@hat de la TVR, zic. Desi, pe el oricum nu-l prea mai interesa tv-ul, se baza pe presa locala si internet, parca.
fotbal • 9 ianuarie 2009, 12:49
clientul ala mare care vrea totul ieftin, foarte ieftin, cumpara panica si vinde, mai departe, isterie. cine va refuza jocul lui, conjuctural patologic?
chelbea • 9 ianuarie 2009, 13:42
Este normal, 80 % din publicitatea ziarelor locale era bazata pe domeniul constructiilor si a imobiliarelor, restu de 20 % pe restul ..
Constructiile si imobiliarele au picat, de unde sa mai aibe bani firmele pentru publicitate ?
Orlando » Blog Archive » My 2 cents • 9 ianuarie 2009, 13:42
[…] editorialul lui Tolontan de azi, e o lectura obligatorie daca lucrati/vreti sa lucrati in […]
Chis Florinel • 9 ianuarie 2009, 14:03
Bine structurat…
De cealalta parte problema e de conversie: cat bag in marketing si cat imi iese…
In offline sau in online e aceeasi problema: cheltui constant pe marketing, cresc bugetul, iar volumul de vanzari scade…
PAH • 9 ianuarie 2009, 14:06
Tolo, chapeau.
Emilian Nedelcu • 9 ianuarie 2009, 14:23
Ar fi bine nu numai să dispară ziarele care trăiau din şantaj, ci să se rafineze şi conţinutul online şi offline al ziarelor. Cei mai mari încasatori de publicitate au făcut de multe ori rabat de la calitatea scriiturii.
Internet, newmedia – Tendinte | Internet .ro | Lucian HUŢANU • 9 ianuarie 2009, 14:33
[…] site-urile publicatiilor. Tolontan scrie foarte bine astazi despre acest subiect si puteti citi mai multe aici. Cum ar arata piata de ad romaneasca fara marile companii de telefomunicatii […]
[D] [S] [N] • 9 ianuarie 2009, 14:35
Din nefericire, printre cititorii de pe on-line sunt prea putine personaje civilizate si prea multi idioti!
Cătălin Tolontan • 9 ianuarie 2009, 14:52
emilian nedelcu: zf este un ziar f bine scris, gazeta este un ziar ff bine scris. Iti recomand superreportajele noastre! De altminteri, noi premiem cu 1.000 euro cel mai bun articol al lunii, tocmai pt k avem o dedicatie pt talentul jurnalistic. Si, crede-ma, ziaristii sint extrem de nerebdatori atunci cd se anunta premiul, nu doar pt bani, ci si pentru bucuria de a-l cistiga. Nu e usor sa ai in Gazeta cel mai bun articol al lunii, intre atitea investigatii, reportaje
Catalin Tolontan: Inceput de an, sfirsit de publicitate si inceput de secol in presa • 9 ianuarie 2009, 14:56
[Constatarile apartin lui Catalin Tolontan, primul publisher care incearca sa analizeze realist, acum la inceput de criza, mass media romaneasca, in particular presa scrisa, confruntata cu scaderea comenzilor publicitare]…
Catalin Tolontan: Inceput de an, sfirsit de publicitate si inceput de secol in presa | ShowBiz • 9 ianuarie 2009, 15:15
[…] mass media romaneasca, in particular presa scrisa, confruntata cu scaderea comenzilor publicitare. Citeste si comenteaza pe blogul lui Tolo Citeste mai […]
alin • 9 ianuarie 2009, 15:24
In presa scrisa s-a investit prea mult in scopuri politice. Pierderile au fost acceptabile cat timp scopul politic era atins. Totusi era necesara o restructurare. Din pacate au venit in acelasi timp peste voi si criza financiara, si presa online. E greu sa te lupti cu toate.
Un ziar local va fi usor de tinut in viata. Are cititori loiali si costuri reduse. Tabloidele de capitala vor muri.
moda • 9 ianuarie 2009, 15:26
Deci n-avem voie sa zicem nimic de d. ISpas pe aici. Seful dvs, la BRAT, zic. Bun plan domnu’ tolo.
http://Martianul.ro • 9 ianuarie 2009, 15:36
bad news for offline advertising
in mediul online nu se simte inca o criza (sau cel putin pe zona externa) ci dimpotriva o reorientare
extruder • 9 ianuarie 2009, 15:36
Eu nu stiu de ce se cramponeaza lumea si nu intelege ca NU MAI SUNT BANI.
Efectiv, agentii economici nu au bani, fiindca nu mai vand. Majoritatea dintre ei, nu toti, dar multe sectoare sunt praf. Si cine sa faca publicitate, firmele care dau afara oameni, firmele care parasesc santierele si conserva constructiile intr-un stadiu de templu kmer, firmele care isi amana furnizorii cu lunile? Publicitatea e un serviciu anexa la serviciile si produsele principale, iar in conditiile de criza e un lux.
Catalin • 9 ianuarie 2009, 15:37
Foarte probabil ca aceasta criza va schimba un pic modul de a face business. Astazi, produsul sau serviciul in sine este mai putin important, totul se canalizeaza pe un marketing care creeaza nevoia si asociaza false beneficii unui produs/serviciu. De aceea de multe ori cheltuielile de marketing si distibutie depasesc cu mult valoarea produsului in sine. (o minciuna gogonata trebuie sustinuta cu multi bani – ex. aleator: cum ca iaurtul Xanone e sanatate curata)
Criza s-ar putea sa schimbe comportamentul cumparatorului care poate va cantari mai mult asupra nevoilor reale pe care le are si nu va mai da curs nevoilor artificiale induse de advertising. De unde si importanta in scadere a marketingului si advertisingului de unde bugete mai mici, etc.
De fapt, eu nu cred ca este o criza ci de fapt o spargere a balonului „marketingului atotstapanitor” si sper intr-o reasezare a valorilor pe niste baze mai solide decat niste nevoi artificiale.
Poate vom cumpara mai mult produs si mai putin „brand”.
nu conteaza • 9 ianuarie 2009, 15:40
in ritmul asta in curand va trebui sa va reprofilati, gazetaria ramanand un hobby pe o platforma non profit.
ko • 9 ianuarie 2009, 15:54
Clientii trateaza problema publicitatii pe timp de criza foarte simplu : este publicitatea pt ei o chestiune de supravietuire sau de dezvoltare? Nicio companie care poate supravietui fara publicitate nu va mai da vreun ban pe ea. Toate companiile si-au blocat planurile de dezvoltare deci nu mai dau bani pentru asta.
Asadar e preaputin important cat de buni sunteti voi Gazata, sau ZF sau altii. Ideea e ca nu sunt bani si asta e un motiv mai mult decat suficient pentru comprimarea puternica a publicitatii.
daniel • 9 ianuarie 2009, 15:57
Catalin, o fi avand Gazeta premiul cu cel mai bun articol al lunii, dar cand il pui alaturi de sutele de articole despre dansurile de revelion ale fotbalistilor si ale patronilor din fotbal, acel articol minunat este aproape invizibil. Cand articolele bine scrise si documentate si cele tip tabloid vor fi in raport 1:1 , putem vorbi de o calitate… Eu nu am mai cumparat un ziar sportiv de ani de zile, tocmai pentru ca nu am ce informatie utila sa gasesc in el…Nu cumpar un ziar doar cu speranta de a gasi in ziua respectiva un articol scris cum trebuie. Ziarele nu au fost interesate pana acum decat de profitabilitate cat mai mare, indiferent de metode, nu de calitate
florin • 9 ianuarie 2009, 16:00
reprezint un client destul de mare pe piata constructiilor – sa va spun de ce nu mai intram in aceste ziare? e simplu – tarifele au crescut (scuze de limbaj) cu o nesimtire fantastica, minim 20%. in contextul economic actual preferam sa oferim discount clientilor decat sa dam banii unor ziare care asalteaza uneori cititorul cu atatea mesaje publicitare. pana nu le vine mintea la cap, pun pariu ca peste 75% din fostii clienti nu mai cheltuie un banut.
Gabi Koreanu • 9 ianuarie 2009, 16:02
Catalin
Stiu ca pot parea malitios, insa inceputul asta sper sa fie de bun augur, si stii de ce?
Voi, GSP, ati uitat sa mai scrieti. In goana dupa publicitate, ati uitat de prioritatea nr. 1: calitatea scrisului. Eu, unul, nu va mai cumpar de mult timp. De fapt poti vedea ca la chioscul de ziare contul meu e intact de cateva luni de zile.
In afara de tine si de vreo 2-3 din vechea garda, nimic. Iar daca intru pe blogurile personale ale colegilor tai (unii dintre ei) e dezastru: atentate grave la limba romana.
Chiar si „Inimi la Beijing” pare scrisa in fuga, desi m-am bucurat de aparitia ei si chiar am regasit ceva care credeam ca se pierduse definitiv: bucuria de a scrie despre sport. Entuziasmul ce v-a dominat la Beijing ati putut sa-l transmiteti si cititorilor, iar asta e de admirat. Prea putin parca, pentru un ziar cu pretentii de podium.
Gabi Koreanu • 9 ianuarie 2009, 16:15
Si ca sa fiu carcotash pana la capat:
Uita-te la reclama din stanga acestei pagini, cea la „Inimi la Beijing”. Reproduc textul: „4 EURO TVA”
Tradu-mi tu ce inseamna? TVA-ul e 4 Euro? Trebuie sa si calculam cat e pretul, daca TVA-ul e 4 EURO?
A vrut sa insemne „4 EURO, TVA inclus?”
E pur si simplu un text aruncat la intamplare, fara sa fie verificat. Sincer, cred ca ar trebui sa intre sub vizorul Protectiei Consumatorului
Anda R. • 9 ianuarie 2009, 16:30
„Început de an, sfîrşit de publicitate şi început de secol în presă”
Titlul articolului mi-a atras atentia si continutul articolului m-a determinat sa-mi exprim opinia, in calitate de cititor – beneficiar de presa economico-financiara.
Cred ca anuntata criza financiara din presa ar putea fi depasita daca s-ar mentine interesul publicului cititor articole in care sunt prezentate mai multe analize si proiectii la nivel microeconomic, la nivel de firma de firma si pe intelesul publicul larg.
Acum in presa se pune foarte mult accent pe prezentarea de tendinte foarte generale, la nivel macroeconomic, se folosesc termeni de specialitate care nu sunt intotdeauna intelesi de cititori.
In aceasta perioada, indiferent de ramura de activitate si nivelul de pregatire profesionala si manageriala, cititorii vor sa se ghideze dupa niste repere pentru intelegerea, stabilizarea si controlul activitatii firmei in care lucreaza. Romania, dupa 20 de ani de economie de piata, nu are o cultura economica si acum resimte din plin aceasta nevoie.
Prin aceste articole sa fie scoase in evidenta dificultatile si oportunitatile prin care trece o firma in perioade de criza, sa fie prezentate conceptele si modul de implementare si evaluare a diverselor metode si instrumente de management al afacerilor.
Concluzia: cititorul beneficiaza de informatii care il pot ajuta in activitatea curenta, iar presa castiga increderea unui public fidel. Cred ca este momentul, la fel ca in orice alt domeniu de activitate, sa fie reevaluate nevoile clientilor finali (cititorii, consumatorii de informatie, bunuri si servicii) si sa se elaboreze noi strategii de atragere si mentinere a acestora. Apoi pot fi reevaluate si strategiile pentru paginile in care se vinde spatiu publicitar si care sunt surse cele mai importante surse de venituri.
Anul 2009 va fi un an dificil, pentru ca este un an al schimbarilor, iar aceasta inseamna sa iesim dintr-o zona de confort relativ in care ne-am complacut cu totii, sa ne definim noi obiective si sa actionam rapid si eficient. Inspiratie!
Cătălin Tolontan • 9 ianuarie 2009, 16:32
florin: ii urez succes clientului tau, dar dc lucrati cu o agentie veti afla ca dc nu comunicati nu veti vinde 🙂 sau angajati, totusi, o agentie de publicitate. e mult mai bine!
Boti • 9 ianuarie 2009, 16:36
in goana dupa audienta, media romaneasca a trambitat sus si tare ca suntem in criza. Din absolut orice s-au inventat titluri care sa ne bage in sperieti. De cele mai multe ori total inutil. Si, surpriza, au reusit.
Oamenii au inceput sa creada ca suntem in criza si si-au redus consumul. Acum bugetele dispar si lumea se mira de ce.
In Romania in mare parte ceea ce se intampla este lucru manual si este pacat.
Tudor Popa • 9 ianuarie 2009, 16:44
Domnilor…EU personal nu cred in criza..e in mod cert o „facatura” menita sa mai cearna un pik sita..sa se mai polarizeze averile..si atat…e incredbili cum la inceputul lui 2008 toata lumea era vesela si optimista..in toamna lui 2008 era totul ok, si deodata inceputul lui 2009 ne aduce apocalipsa…
Va urez criza usoara..
O criză, două crize… trei crizaţi « Weblog de IT si nu numai • 9 ianuarie 2009, 16:47
[…] O criză, două crize… trei crizaţi Inceput de an, Tolontan trage un semnal de alarma asupra crizei in domeniul publicitatii din ziare in postul sau “Început de an, sfîrşit de publicitate şi început de secol în presă“. […]
clawbc • 9 ianuarie 2009, 16:48
gps.ro ziar ff bine scris?? Mersi, tolo, mi-ai inveselit ziua! Ce numesti tu bine scris: 3 declaratii de-a le lui berbecali pe zi, articole gen „x a declarat ca-l doare un deget, tu cum comentezi?”, smiley-uri si limbaj de messenger sau analizele tactice lipsa?
OanaN • 9 ianuarie 2009, 16:54
sunt de acord cu boti 🙂
Si inca ceva: titluri pompoase care anunta sfarsitul publicitatii nu cred ca sunt de folos nimanui. Daca presa scrisa e in dificultate, asta nu inseamna ca NU mai sunt bani de publicitate ci doar ca vor fi alocati mai putin presei. E doar o nuanta…
nausea69 • 9 ianuarie 2009, 17:04
GSP a prins avant in momentul in care a umplut paginile de femei, deci tot asta e scaparea 😉
Reclama e sufletul comertului, cine n-o sa bage bani in reclama o sa piarda pe termen lung.
chelbea • 9 ianuarie 2009, 17:17
Tolo, spui despre superreportaje de parca ati avea cel putin o data pe saptamana unul..
Acuma da, ati dat o lovitura pe piata cu excursia la vecinii sarbi, dar in rest .. rar spre foarte rar …
Va axati pe scandaluri, probabil si de aceasta media de spectatori scade constant de la an la an.. Luati aceleasi interviuri din care scoateti fraze din context pentru a creea scandaluri and so on …..
Nu vad reportaje despre jucatori, cei care sunt partizanii acestui spectacol, nu vad reportaje sau articole despre antrenorii, prin ochii carora au trecut o viata intreaga sute de jucatori si cel mai trist, vorbiti despre o noua generatie, pe care nu o promovati deloc ..
Nu vad reportaje despre copii si juniori, nu acordati spatiu acestui subiect, vorbesti de marketing si critici faptul ca copii nostri nu sunt lafel de talentati ca ai altora sau nu au unde sa creasca … dar pe cei ce investesc in ei nu-i promovati niciodata …
ko • 9 ianuarie 2009, 17:19
Catalin,
ce observ dupa ce am citit toate comentariile este ca multi dintre cei care au citit articolul tau critica actualul format/continut al Gazetei. Iar cei care au citit si comentat acest articol (mult prea lung pentru multi dintre cititorii vostri care citesc si Libertatea) sunt persoane educate, care se exprima articulat, argumentat.
Ce cred este ca Gazeta (si nu numai ea) ar trebui sa incerce sa ne recastige pe noi, cei care ne dorim calitatea, nu cantitatea, stirea relevanta, comentariul documentat, analiza amanuntita. Stiu multi fosti cumparatori ai Gazetei care intra acum doar pe site si dau click doar pe anumiti autori.
Publicitatea o sa fie din ce in ce mai targetata de aici inainte. Va conta deci si calitatea cititorilor vostri, nu numai cantitatea.
Ce cred e ca daca nu va veti schimba focusul de pe cantitate pe calitate veti vinde publicitate doar caselor de pariuri.
Zvoner.ro » Martie 2009: publisherii in colaps • 9 ianuarie 2009, 17:31
[…] ce? Nu doar din cauza celor scrise de tolo la el pe blog (haha, parca revad filmul ultimelor zile), ci pentru ca din discutiile cu oamenii de […]
andilo • 9 ianuarie 2009, 17:44
s-au dus vremurile cand gazeta si prosport se bateau in pret, „ba al nostru e mai ieftin! azi cu 500 de lei mai putin”.
puteti oferi materiale multimedia: meciuri de handbal, tenis, fotbal … pe bani mai multi. fiind o ocazie unica, oamenii de la oras (Bucuresti si resedinte de jutet, in principal), vor cumpara; asa cum face adevarul cu filme romanesti … deh e criza pentru toti
cosmin • 9 ianuarie 2009, 18:22
sa sti ca de mult trebuia un dus rece presei romanesti! poate se mai schimba ceva catre reprofesionalizare … acumcateva zile scrisesem ca o sa ne faca bine, aici:
http://cosmin-pacuraru.weblog.ro/2008-12-14/623149/Criza-face-bine-mediei!.html
sa auzim de bine!
cosmin • 9 ianuarie 2009, 18:32
…e sustinerea ideii ca nu mai sunt bani, ca publicitatea e un lux. chiar daca aparent pare logic, in realitate lipsa investitiilor in publicitate duce inevitabil, intr-un timp mai lung sau mai scurt, la disparitia de pe piata.pentru ca degeaba vinzi tu apartamente cu 300 de euro metru patrat daca nu stie nimeni asta.
etats generaux de la presse ecrite « [media_details] • 9 ianuarie 2009, 19:10
[…] de televiziune insa se fac planuri de salvare ale grupurilor de presa scrisa. la noi doar constatari pe […]
ROMANIA INEDIT » Blog Archive » Presa scrisa este in criza profunda • 9 ianuarie 2009, 20:39
[…] sef de la Gazeta Sporturilor , Catalin Tolontan , scrie despre acest inceput de an, sfîrsit de publicitate si început de secol în presa si este ravasit de sinuciderea lui Mircea Stanescu , facand un apel la cititori sa inteleaga de ce […]
Florin • 9 ianuarie 2009, 22:20
https://www.tolo.ro/2009/01/09/va-rog-sa-intelegeti-de-ce-nu-comentati/
Nu e rau articolul lui CTP de care zici, dar pacat ca nu prea stie autorul limba romana. Bine, e de inteles ca are formatie de inginer. Dar, in rest, ce sa zic, e acid… „Mai continui” e incorect, forma corecta la ind.prez, pers. a I-a sg. e „mai continuu”. Dar, repet, in rest le are…
» Criza in media scrisa Adevarul e undeva la mijloc … • 10 ianuarie 2009, 0:06
[…] imagine de reporter de teren pe un camp de lupta, Catalit Tolontan scrie azi (inca azi) un editorial despre criza din media. Cum comenteaza la Orlado, “am cules opiniile oamenilor din industrie, […]
Anul internetului? Pe bune???? « Internet is king. Despre www • 10 ianuarie 2009, 11:01
[…] Astazi citesc asta. Pe bune sa credem ca oamenii vor veni in Internet? Vi se pare voua din ce auziti aici ca clientii cauta eficienta masuratorilor, targeting comportamental, daily reports, toate acele mega instrumente care fac Internetul atat de “accountable”??? Sau e pur si simplu panica, frate, panica sa mai economisim un banutz? Si daca Internetul e mai ieftin, ce inseamna venirea lor pe Internet? Pai adwords, contextuale si mii si mii de bannere statice (ca deh, un flash te costa)….deci, mai crede cineva ca Internetul o sa “creasca” in criza? […]
kingquizz • 10 ianuarie 2009, 13:36
De ce invinovatesti blogurile si retelel sociale pentru disparitia treptata a printului? Printul s-a ucis singur prin modul in care si-a abordat cititorii.
Mircea Popescu • 10 ianuarie 2009, 16:24
Dupa parerea mea toate astea sunt vesti mai degraba bune.